Snyd med bredbåndshastighed Telia
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56333
Udskrevet den: 04-Maj-2025 kl. 06:38
Emne: Snyd med bredbåndshastighed Telia
Skrevet af: sejeulki
Emne: Snyd med bredbåndshastighed Telia
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 17:27
Har efterhånden fået nok af Telias service. Pt. betaler jeg for en 20 mbit
linje og får leveret 8 mbit. Jeg kunne jo ligeså betale for en 10 mbit linje.
Har dags dato også skrevet til forbrugsombudsmanden, men tror det ville
hjælpe hvis vi var flere. Derfor opfordre jeg alle, der har internet-
abonnement til at teste deres hastighed: http://hastighedstest.tdc.dk
- Skrive i denne post, hvilken hastighed de betaler for, hvilken hastighed
de får leveret, om hvorvidt de er villig til at klage.
Retningslinjerne for reglerne kan findes her;
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-
retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/teleomraadet-re tningslinier-
om-god-markedsfoeringsskik/
- vil dog fremhæve følgende:
Markedsføring af internethastigheder skal være retvisende både i
forhold til den nominelle og effektive hastighed, som slutbrugeren opnår.
Hvis der markedsføres en nominel hastighed, der må antages ikke at
være identisk med den effektive hastighed, som slutbrugeren vil opnå,
skal der tages klart og tydeligt forbehold herfor i markedsføringen
med en skønsmæssig angivelse af begrænsningerne i den effektive
hastighed. Et eventuelt forbehold skal oplyses samtidigt og i samme
medie, hvor markedsføringen finder sted.
Ifølge telias egne abonnement vilkår:
6.4 Abonnementet leveres efter ”best effort”, hvilket betyder at
hastigheden kan variere alt efter hvilken båndbredde, det er teknisk
muligt at levere på Kundens adresse. Det vil sige, at Telia ikke kan
garantere den ønskede hastighed på linien.
6.5 Kunden må forvente, at forbindelsen uanset dens benævnte
hastighed normalt vil yde ca. 10-15 % lavere hastighed, fordi noget af
kapaciteten bruges til styring etc., noget af kapaciteten går tabt på grund
af ledningsforholdene og andre forhold, der kan spille ind, herunder
Kundens eget udstyr.
Min hastighed er ca. 60% lavere - end den jeg betaler for, hvilket jeg
syntes er uacceptabel. Dette kan ikke forklares med dårlig samlinger i mit
modem osv. og langt fra de 10-15% som de skriver, man kan forvente.
Endvidere skriver de "andre forhold" - de nævner ikke, at hastigheden
faktisk beregnes af en computer, der tager forhold for hvor mange bruger
der er på/hvor meget nettet er belastet osv. Endvidere påvirker vejeret,
afstand fra centralen også hastigheden af forbindelsen. Hastigheden
beregnes hver gang man fornyer sin IP adresse, hvilket betyder at har du
fornyet IP-adressen, hvor nettet har været belastet og der har regnet - er
du afhængig af denne hastighed indtil IP adressen fornyes.
Er dette virkelig Best-effort? Har Telia fyldestgørende forklaret hvilke
faktorer, der påvirker hastigheden og er det virkeligt rimeligt at betale for
noget, hvor man KUN får leveret 40% af hvad man betaler for - når Telia
selv skriver, at man kan forvente 10-15 % lavere hastighed en den
nominele?
|
Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:01
der er desvære ikke mange der får meget over 8-10 mbit over en alm telefon linje. Tror man skal bo tæt ved en central før det kan lade sig gøre med høje hastigheder.
Jeg havde TDC og de kunne ikke presse mere end 7-8 mbit ud af min telefon linje, så jeg skiftede til Yousee kabelTV og har nu 20 mbit uden problemer
Hans
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:13
det er fair nok, at de ikke kan levere den hastighed - dog skal de
informere kunderne - eller skrive at den effektive hastighed vil være 60%
lavere en hvad de lover. Grunden til de ikke kan levere er, at de har for
mange
kunder i forhold til hvad deres net kan trække. Jeg ringede ind for at høre
om jeg kunne få differensen mellem 10 og 20 mbit for de måneder mit
internet har lagt under 10 mbit fratrukket min sidste regning. Dette var de
totalt afvisende overfor. Men ville dette ikke være rimeligt?
|
Skrevet af: GC08
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:20
Nu skriver du ikke så meget om, hvordan du har foretaget testen - Er din PC fx. koblet trådløst eller via LAN kabel til din ADSL router. En trådløs opkobling kan godt give et dårligere resultat. Endvidere bruger du jo en test, der foretages fra en server i TDC's net, hvilket vil sige, at din test skal køre fra Telias net over i TDCs net via en såkaldt peering forbindelse. Nu har Telia og TDC en så stor kapacitet på deres peering forbindelse, at det formentlig ikke betyder noget, men jeg nævner det fordi, man ikke bare ukritisk kan teste uden at gøre sig forudsætningerne klart.
Jeg vil dog sige, at du formentlig aldrig vil komme i nærheden af de 20 Mbit/s, hvilket overvejende sandsynligvis skyldes, at din afstand fra TDC centralen er for lang. Det burde du være blevet gjort opmærksom på ved købet af forbindelsen, så du kunne have nøjes med at bestille en noget lavere kapacitet - fx 10Mbit/s. Så på den baggrund synes jeg nok du har en meget god sag for at klage over, at de ikke kan leve op til deres produktbeskrivelse.
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:38
Har testet den på TDCs, da jeg har læst den skulle være et reel mål for,
hvor hurtigt end bredbånd er. Den er testet med lan direkte i modem. Har
også fået at vide flere gange når jeg har ringet til teknisk service, at min
internet er sat til enten 8 eller 10 mbit. Ydeligere ligger jeg i centrum i
Aalborg og er placeret ret tæt på deres central - fandt dette på en side
engang...-det jeg er utilfreds med er at de lover 20 mbit minus de 10-15
procent pga. ledninger, afstand fra central, hvilket vil sige jeg stadig
skulle kunne få leveret en 17-18 mbit linje. Jeg får leveret 8 mbit. Har
flere gange klaget, hvor de har lovet den vil blive sat op, men fortsat er
den kun 8. Nu har jeg opsagt abonnement så der er ingen grund til at
nedgradere. Det jeg gerne vil nu er at have betalt forskellen på en 10 og
20 mbit i de antal måneder jeg har betalt for en 20 mbit, men ligeså godt
kunne have haft en 10 mbit. Det svarer i mit hoved til at købe et
abonnement med fri taletid - men så af en eller anden grund kun må
bruge telefonen 40% om dagen. Endvidere ser jeg gerne, at de gør
kunderne bedre opmærksom på hvad de egentlig køber.
En sidebemærkning er mobilt internet, hvor flere udbyder skriver de kan
leverer op til 7,2 mbit - men dette er en teoretisk hastighed og er fysisk
umuligt nogensinde at leverer... Hvordan kan man så skrive op til 7,2?
Man bør gør kunderne opmærksom på at dette er teoretisk og reelt kan
man maksimalt nå op på 6 mbit effektivt
Deres kundeservice er så ubrugelig, at jeg nu har fået nok af dem.
|
Skrevet af: plouger
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:41
Jeg havde samme problem med TDC, de kunne ikke levere de hastigheder jeg betalte for. Jeg er nu skiftet til fiber og har en 20mbit linie.
Se Resultate her

sejeulki skrev:
Har efterhånden fået nok af Telias service. Pt. betaler jeg for en 20 mbit linje og får leveret 8 mbit. Jeg kunne jo ligeså betale for en 10 mbit linje. Har dags dato også skrevet til forbrugsombudsmanden, men tror det ville hjælpe hvis vi var flere. Derfor opfordre jeg alle, der har internet- abonnement til at teste deres hastighed: http://hastighedstest.tdc.dk
- Skrive i denne post, hvilken hastighed de betaler for, hvilken hastighed de får leveret, om hvorvidt de er villig til at klage.
Retningslinjerne for reglerne kan findes her; http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og- retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/teleomraadet-re tningslinier- om-god-markedsfoeringsskik/
- vil dog fremhæve følgende:
Markedsføring af internethastigheder skal være retvisende både i forhold til den nominelle og effektive hastighed, som slutbrugeren opnår.
Hvis der markedsføres en nominel hastighed, der må antages ikke at være identisk med den effektive hastighed, som slutbrugeren vil opnå, skal der tages klart og tydeligt forbehold herfor i markedsføringen med en skønsmæssig angivelse af begrænsningerne i den effektive hastighed. Et eventuelt forbehold skal oplyses samtidigt og i samme medie, hvor markedsføringen finder sted.
Ifølge telias egne abonnement vilkår:
6.4 Abonnementet leveres efter ”best effort”, hvilket betyder at hastigheden kan variere alt efter hvilken båndbredde, det er teknisk muligt at levere på Kundens adresse. Det vil sige, at Telia ikke kan garantere den ønskede hastighed på linien.
6.5 Kunden må forvente, at forbindelsen uanset dens benævnte hastighed normalt vil yde ca. 10-15 % lavere hastighed, fordi noget af kapaciteten bruges til styring etc., noget af kapaciteten går tabt på grund af ledningsforholdene og andre forhold, der kan spille ind, herunder Kundens eget udstyr.
Min hastighed er ca. 60% lavere - end den jeg betaler for, hvilket jeg syntes er uacceptabel. Dette kan ikke forklares med dårlig samlinger i mit modem osv. og langt fra de 10-15% som de skriver, man kan forvente. Endvidere skriver de "andre forhold" - de nævner ikke, at hastigheden faktisk beregnes af en computer, der tager forhold for hvor mange bruger der er på/hvor meget nettet er belastet osv. Endvidere påvirker vejeret, afstand fra centralen også hastigheden af forbindelsen. Hastigheden beregnes hver gang man fornyer sin IP adresse, hvilket betyder at har du fornyet IP-adressen, hvor nettet har været belastet og der har regnet - er du afhængig af denne hastighed indtil IP adressen fornyes.
Er dette virkelig Best-effort? Har Telia fyldestgørende forklaret hvilke faktorer, der påvirker hastigheden og er det virkeligt rimeligt at betale for noget, hvor man KUN får leveret 40% af hvad man betaler for - når Telia selv skriver, at man kan forvente 10-15 % lavere hastighed en den nominele? |
------------- Hilsen
Plouger
|
Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 18:57
sejeulki skrev:
det jeg er utilfreds med er at de lover 20 mbit minus de 10-15
procent pga. ledninger, afstand fra central, hvilket vil sige jeg stadig
skulle kunne få leveret en 17-18 mbit linje. . |
Jeg vil starte med at sige, at du sikkert har noget at have din klage i - Telia burde ved oprettelsen kunne se hvad din forbindelse trainer til, og hvis de kan se at forbindelsen kun trainer til omkring 8Mbit, og så skal de kontakte dig og tilbyde et andet abonnement, det ved jeg har været kotumen.
Dog bør du lige læse det Telia skriver eén gang til!
De skriver ikke at du vil have 20Mbit minus 10-15% på grund af "ledninger, afstand" osv... de skriver at der kan være forhold som formindsker den leverede hastighed (f.eks. afstanden) - SAMTIDIG skal du så være opmærksom på, at der ud over den hastighed for forbindelsen trainer til skal fratrækkes 10-15% til overhead.
Jeg vil tro at din forbindelse trainer til mellem 9 og 10 Mbit, og så fratrækkes overhead.
Men du burde i min verden allerede fra starten have ringet til Telias kundeservice, og forelagt dem at din forbindelse altså kun maksimum kører 8Mbit, og du derfor gerne vil nedgradere - for give dig en større hastighed kan de nok ikke....
Prøv evt. at hente en fil direkte fra Telia - mener at du burde kunne tilgå http://speed.adr.dk - prøv at hente 100Mbyte filen, og checke hvad hastigheden er ved download (uden download managers osv)
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:03
Kobberet har nået sit max, ingen tvivl om dét !!!!
Jeg bor ret tæt på centralen, men Cybercity kunne kun leverer ca 16 mbit ved en bestilt 20 mbit linie ....og det var med meget støj på linien, så routeren rebootede tit, og CC var nød til at skrue yderligere ned for båndbredden !!! - Selv om de gjorde det, var der meget min forbindelse meget sløv og ustabil.
Jeg skiftede til fiber og får nu på en bestilt 20/20 mbit forbindelse, 21.8 mbit begge veje .....DET virker !!!!!
Kan KUN anbefale fiber bredbånd, hvis det er i jeres område ... 
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:14
Jeg flytter til en anden by - og får et helt andet internet abonnement. Min
mening med tråden er ikke råd om skift til andre internetudbyder
(alligevel tak for rådet med fibre) eller
hvilke andre internetudbyder, der også har "snydt". Denne tråd er
udelukkende rettet mod Telia. Jeg har efterhånden haft så meget bøvl
med
dem - og jeg får ingen respons på mine klager. Derfor har jeg oprettet
denne tråd for at få andre telia udbyder frem så vi sammen kan føre
forbrugsombudsmanden opmærksom på, at de regler der bør være
gældende på ingen måde opretholdes... Det er mig en gåde man
overhovedet kan udbyde 20 mbit, da jeg nægter at tro at en eneste telia
kunde kan modtage denne hastighed via ADSL (ikke fiber). Jeg vil meget
gerne hører fra andre telia kunder, som følger de ikke får hvad de reelt
har
betalt for.
|
Skrevet af: BusinessBo
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:16
Dengang jeg var ned i Stofa butikken for at sætte min hastighed op til 20 mbit, men der fik jeg afvide at det anlæg der ligger i nærheden af hvor jeg bor. Er ikke bygget ud til at kunne klare den hastighed, så fik i stedet 10 mbit. Når jeg ta en test har jeg ca 9,5 mbit, så er endelig meget tilfreds. Men de må gerne snart gøre noget ved deres upload. Da jeg kun har 512 kbit.
------------- Panasonic 50" TX-P50U30 - Denon 2113 - Dali concept 6 - Dali concept 1 - Dali zensor center - Dali base 100 - PS4
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:19
Det var jo et reelt respons...ville ønske jeg have fået det samme. Det er dog
også min klare overbevisning, at stofa udbyder MEGET bedre service end
telia. Hos Stofa kunne man tage ned i butikken og snakke. Hos
teliabutikkerne kan man udelukkende købe mobiltelefoner og ikke snakke
bredbånd med dem. Klager kan kun ske skriftlig. Hos Stofa kunne man
snakke i butikken med dem, hvis der var noget man var utilfreds med.
Fik faktisk at vide i telefonen hos telia idag, at en klage ikke vil have noget
effekt skriftlig, da de havde lavet kundevilkåren således at de var dækket
fuldstændig ind. Jeg fik klart den opfattelse, at de godt var klar over de
snød kunderne, men godt vidste kunderne ikke kunne stille noget op
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:27
sejeulki skrev:
Det var jo et reelt respons...ville ønske jeg have fået det samme. Det er dog
også min klare overbevisning, at stofa udbyder MEGET bedre service end
telia. Hos Stofa kunne man tage ned i butikken og snakke. Hos
teliabutikkerne kan man udelukkende købe mobiltelefoner og ikke snakke
bredbånd med dem. Klager kan kun ske skriftlig. Hos Stofa kunne man
snakke i butikken med dem, hvis der var noget man var utilfreds med.
Fik faktisk at vide i telefonen hos telia idag, at en klage ikke vil have noget
effekt skriftlig, da de havde lavet kundevilkåren således at de var dækket
fuldstændig ind. Jeg fik klart den opfattelse, at de godt var klar over de
snød kunderne, men godt vidste kunderne ikke kunne stille noget op |
Klage kan man altid!
Start med en skrift, og saglig, klage - hvor du også vedhæfter forskelligt dokumentation af din testede hastighed, og evt. en lille log over de gange du har haft kontaktet deres support.
Hvis ikke der reageres på den klage, så sender du dem endnu et fint brev hvor du henviser til, at du efter ikke at have hørt tilbage i forbindelsen med din klage af d. xx.yy.2009, har du tilladt dig at viderebringe klagen til Tele Ankenævnet ( http://www.teleanke.dk/ - http://www.teleanke.dk/ )
Det plejer at sætte skub i udbyderen - selv om det er træls at det skal komme dertil...
Og så kan jeg da lige sige at min ADSL fra Telia kan levere 23Mbit :)
Hov, vil lige tilføje, at det smarteste ville være hvis du faktisk viste at du havde forstået deres vilkår - jfr. mit tidligere indlæg!! At man sætter sig ind i vilkårene viser også lidt vilje fra din side...
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:31
tupac85 skrev:
Dengang jeg var ned i Stofa butikken for at sætte min hastighed op til 20 mbit, men der fik jeg afvide at det anlæg der ligger i nærheden af hvor jeg bor. Er ikke bygget ud til at kunne klare den hastighed, så fik i stedet 10 mbit. Når jeg ta en test har jeg ca 9,5 mbit, så er endelig meget tilfreds. Men de må gerne snart gøre noget ved deres upload. Da jeg kun har 512 kbit. |
Da Stofa solgte ADSL (alle kunder er i dag overgået til Telia) gjorde man faktisk en del ud af på ADSL at sørge for at kontakte kunderne når man havde lavet de første linietests, hvis ikke hastigheden svarede til det kunden havde bestilt - og hvis der var en der smuttede, og kunden kontaktede Stofa, så blev man uden bøvl (som regel) konverteret til den nærmeste "leverbare" hastighed...
Det samme burde Telia gøre...
------------- Lars B
|
Skrevet af: Tanaburs
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 19:56
Telia...
Siden jeg sprang på det fælleskøb med squeezebox og internet fra Telia
er de faldet en del i min anseelse.
Jeg ved ikke hvor tæt jeg bor på en central men de leverer rimelige 8 mbit på en 10 mbit linie det meste af tiden, til gengæld har jeg gentagne gange klaget over at mit internet falder ud flere gange hver dag, uden respons på dette.
Har aldrig før oplevet at en internetudbyder har denne slags basale problemer.
Da jeg fik min squeezebox kunne jeg se at kassen havde været åbnet før, valgte at ignorere det da den så pæn ud og jeg havde ventet 1 måned på den fordi de havde "glemt" at sende den, men det skule jeg nok ikke have gjort for den har en ornli balje periodiske fejl...den er sikkert returneret af en anden kunde tidligere.
Heller ikke denne klage har de svaret på endnu.
Så jeg kan ikke anbefale Telia.
|
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 21:05
Tanaburs skrev:
Telia...
Siden jeg sprang på det fælleskøb med squeezebox og internet fra Telia
er de faldet en del i min anseelse.
Jeg ved ikke hvor tæt jeg bor på en central men de leverer rimelige 8 mbit på en 10 mbit linie det meste af tiden, til gengæld har jeg gentagne gange klaget over at mit internet falder ud flere gange hver dag, uden respons på dette. |
Lyder som om forbindelsen muligvis kører lige på grænsen af hvad den faktisk kan, det kan give en del ustabilitet - og det er noget skrammel... men nu skal vi ikke hijacke en tråd :)
------------- Lars B
|
Skrevet af: Tanaburs
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 09:19
Nej :)
Men det ser ud at at man skal kigge efter kabel eller fiber hvos man vil have mere end 10mbit, så kand et jo være træls hvis man er Telia og ikke har sådan et produkt på hylden.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 09:53
sejeulki skrev:
Har efterhånden fået nok af Telias service. Pt. betaler jeg for en 20 mbit linje og får leveret 8 mbit. Jeg kunne jo ligeså betale for en 10 mbit linje. Har dags dato også skrevet til forbrugsombudsmanden, men tror det ville hjælpe hvis vi var flere. Derfor opfordre jeg alle, der har internet- abonnement til at teste deres hastighed: http://hastighedstest.tdc.dk
|
meget kort beskrevet, så er problemet dit eget, du betaler for en ydelse du ikke kan bruge, og alligevel fortsætter du.
Fejlen er din og ikke andres. Kan du med kunde support på linien få bekræftet at du kører 8-10Mbit, så skal du vel ikke fortsætte med at betale for 20Mbit, så ville jeg da blive omstillet til deres regninsservice og lave det om asap.
Spørgsmålet er om du fortsætter med dette, bare du tror de måske kan give dig dette en gang senere?
Der er altid 2 indgangs vinkler til sådanne problematikker, drømme og virkeligheden.
Igen, du burde have reageret fra dag 1, og lavet hastigheden om.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:11
NEJ!!!! Sådan er historien ikke... Har klaget mange gange og de har
gentagne gange lovet at lave det om. Nogle enkelte gange har de skruet
op for hastigheden... så regner
man med det kører - og så 14 dage igen kører man igen med 8 mbit.
Grunden til jeg opdager problemet er når deres internet ikke virker og jeg
ringer til support og de så informerer mig: "Nu kører dit internet igen -
med en 8 mbit linje" - og jeg svarer: "8 mbit???". Jeg har opsagt
abonnement - så det er ikke fordi jeg er dum og har fortsat med den
velvidende at jeg har haft langsomt internet. Ydeligere har jeg flere gange
troet jeg kørte med en rimelig hastighed (tester jo ikke hver dag) og er
gentagne gange blevet lovet det blev ændret. Ydeligere kan jeg på ingen
måde se, hvordan det kan ses
fra to sider - når jeg TROR jeg får hvad jeg bliver lovet, men de hele tiden
igen skruer ned for hastigheden.
YDELIGERE vil jeg IGEN IGEN påpege, at denne tråd er til ANDRE TELIA
KUNDER, der evt. har samme problem. IKKE folk der skal blande sig I,
hvad deres holdning er til emnet - eller hvad andre telia udbyder tilbyder
af løsninger.
|
Skrevet af: slate
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:14
kender ikke Fullrate som kunde, men jeg vil gerne reklamere for Fullrates hjemmeside.... Hvis du går ind og påbegynder at oprette dig som kunde så laver de et estimat udfra afstand til central.
Disklaimer 1. Denne side laver sikkert et gæt baseret på afstand til centralen; men har sikkert ingen viden om kablernes kvalitet f.eks. hvis man er så uheldig at have aluminiums kabler imellem centralen og sig selv (en dræber)
Disklaimer 2. Siden viser hvilke Fullrate tjenester som din linie kan bære. F.eks. mine forældre bor 4 km fra centralen og jeg ved at en af naboerne har 4 mbit fra TDC. Fullrates side tilbyder kun 2Mbit/512, vel udfra betragtningen deres næste pakke 5Mbit/512 er over grænsen. Det jeg mener er at selvom Fullrate side siger 8 Mbit, så kan en linie måske godt trække 10-12-16 Mbit.... man rammer måske bare hullet i Fullrates udbud, som pt er 2 - 5 - 8 - hullet - 20
Et andet råd er: spørg dine naboer
------------- Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo
DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:16
sejeulki skrev:
ringer til support og de så informerer mig: "Nu kører dit internet igen - med en 8 mbit linje" - og jeg svarer: "8 mbit???". Jeg har opsagt abonnement - så det er ikke fordi jeg er dum og har fortsat med den velvidende at jeg har haft langsomt internet. Ydeligere har jeg flere gange troet jeg kørte med en rimelig hastighed (tester jo ikke hver dag) og er gentagne gange blevet lovet det blev ændret.
|
Hvis du blev ved med at se problemet, og stadig ringede og klagede, så er det "ønsketænkning".. Virkelighedens verden var så noget andet og den vinkel kunne du ikke acceptere, hvis du flere gange ringede og klagede...
Men pointen er du har altså lukket sagen og opsagt den. det var fremskridt..
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:18
testet:
Tilsluttet central: Ålborg C
Afstand fra central til din bolig: ca. 1775 m
Anslået maksimal båndbredde: 8 Mbit / 2048 kbit
se så på trods af de mange løfter - kan de faktisk ikke levere den hastighed
- de gentagne gange har lovet.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:19
sejeulki skrev:
YDELIGERE vil jeg IGEN IGEN påpege, at denne tråd er til ANDRE TELIA KUNDER, der evt. har samme problem. IKKE folk der skal blande sig I, hvad deres holdning er til emnet - eller hvad andre telia udbyder tilbyder af løsninger. |
Det er et debat forum, og defor kan du ikke "ønske" dig at kun andre telia brugere skal kommentere.
2. det var så ønsketænkning igen, igen.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:21
Pendec? Hvad er meningen med dine svar? At få mig til at fremstå som et
fjols? Kan ikke se, hvad din pointe ellers er. Du kender jo ikke historien.
Du
ved ikke hvad der er blevet sagt - hvad der er lovet - hvor mange gange
jeg
har været i stofa butikken - hvordan de fx skruer op for hastigheden og
så
langsomt skruer ned igen. Dette er hvad jeg for nyligt har opdaget. Vil
undskylde - hvis jeg ikke lige hverdag sidder og tester hastighed.
IGEN IGEN IGEN - vil gerne undgå poste - der ikke har andet formål end,
at
påpege at jeg er et fjols - fordi jeg ikke opsagde det før. Folk kender jo
ikke
historien, hvorfor de ikke kan forstå omstændighederne.
Ønsketænkning - hvis jeg fx laver en post med hvor et specifik fjernsyn
kan købes billigst og folk begynder at diskuterer andet så er det jo off-
topic. Ligesom dine indslag. Det er ikke ønsketænkning, at folk holder
sig til emnet - og ikke kommer med åndsvage indlæg.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:25
Din sidste kommentar pendec er UDELUKKEDNE for at være provokerende.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 10:49
sejeulki skrev:
hvor mange gange
jeg
har været i stofa butikken - hvordan de fx skruer op for hastigheden og
så
langsomt skruer ned igen. . |
Stofa butikken?!
Er det ikke en Telia ADSL du har?
Der er ikke nogen der manuelt sidder og skruer din hastighed op og ned - en forbindelse "trainer" sig selv til en hastighed, og der kan man så fra centralt hold sætte et maksimum den kan traine...
Igen, det ville klæde dig hvis du og de du finder til en samlet klage ville prøve at sætte jer ind i det I vil klage over - på den måde bliver I taget seriøst.
At klage over at nogen sidder og sætter din hastighed op og ned, og at påstå at du bliver lovet 20Mbit minus 10-15%, når det faktisk ikke er det Telia skriver, det er dig en del imod...
Spændende om du også undlader at kommentere dette saglige indlæg, du har valgt at ignorere de andre jeg har skrevet med gode råd (og det får dig igen til at fremstå lidt skidt i mine øjne)...
------------- Lars B
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 12:18
Igen til at fremstå som skidt? Der må åbentbart være et eller andet der er
gået hen over hovedet på mig - og det beklager jeg meget. Jeg startede
abonnement hos Stofa - Stofa ADSL blev så opkøbt af ADSL (Du ville vide
dette, vis du læste tråden). Jeg har ikke skrevet, at der sidder en mand og
skruer op og ned for hastigheden. Dog VAR jeg i Stofabutikken, da jeg
først opdage problemet og klagede...-ham i butikken LOVEDE at de ville
gøre alt for at sørge for min hastighed ville stige således den kom tæt op
på de 20 mbit. Dette gjorde den også. Min pointe er så, at efterhånden
som stofa (nu Telia) har fået flere og flere kunder (måske flere kunder end
deres net kan klare) - så er hastigheden faldet. Da jeg startede mit
abonnement testede jeg hastighed på fullrate, hvor den sagde 17 mbit.
Nu siger den 8 mbit. Jeg tror, at os kunder gennem de sidste 7 måneder
langsomt har fået lavere og lavere internethastighed pga. øgelse af
kunder.
Men dette har faktisk slet ikke noget med sagen at gøre. Meningen med
posten (læs mit første indslag) er, at se om der er andre Telia kunder, der
bliver "snydt" med hastigheden.
Igen forstår jeg ikke meningen med denne post. Det er klart, at før der
klages skal vi være enige om hvad der klages over - men først vil jeg jo
høre fra andre telia kunder. En evt. klage vil jo afhænge af
omstændighederne, hvilket hverken dig eller mig - kan vide noget som
helst om - før historierne fra andre telia kunder kommer fra. Nej jeg
syntes faktisk OVERHOVEDET ikke din post er saglig relevant...
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 12:42
sejeulki skrev:
Igen til at fremstå som skidt? Der må åbentbart være et eller andet der er
gået hen over hovedet på mig.
Nej jeg
syntes faktisk OVERHOVEDET ikke din post er saglig relevant... |
Du synes ikke det er relevant at jeg giver dig et godt råd der kan få din klage til at virke mere sagligt?
Og samtidig mener jeg faktisk at jeg hjælper dig med at få helt nøjagtigt klarlagt hvad det er du vil klage over. Hvis du vil samle flere kunder til en klage til Telia, så er det vel relevant at du får defineret hvad du vil klage over, så de der skal klage sammen med dig ved om de er ramt af samme problemer.
At du tror at mængden af kunder i dit område har noget at gøre med at din hastighed falder fra 17Mbit til 8Mbit er igen igen et udtryk for at du vil bruge argumenter i din klage, som er ren tågesnak - og at jeg så giver jer (hvis I er flere der vil klage) et lille hint om, at det skal I nok _ikke_ skrive i jeres klage, så er det vel god hjælp?
Men jeg stopper da bare nu - jeg har, som Telia kunde, absolut ingen problemer med hastigheden på min forbindelse, hverken downstream eller upstream...
------------- Lars B
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 14:23
Jeg kan kun gentage min selv.
ønsketænkning er, jeg betaler for 20Mbit og Telia leverer en internet forbindelse som ikke kører 20Mbit. så klager jeg og tror de så fixer problemet og jeg får 20Mbit.
Telia som ejer skal orientere dig om omstændighederne, her har de fejlet. Du som bruger skal da ikke konsekvent påpege at du betaler for 20Mbit når det er helt normalt er ikke alle kan få max båndvidde.
Så forklarer du dem din linie ikke ser ud til at kunne køre 20Mbit og at du gerne vil have rettet til 8Mbit (som du skulle have gjort fra starten) og betaling tilpasses eller skifte udbyder igen.
Jeg prøvet at påpege at du som forbruger tror din indgangsvinkel er korrekt, men at du udadtil lyder som en som bare kræver uden at forstå hvad du egentlig har gjort forkert fra starten. og så løber det løbsk og du er ser kun dit argument som rigtigt.
Telia har nok deres fejl, hvis de konstant har forsøgt at opdatere din forbindelse til 20Mbit, når de kan se du ikke kan få det. Du har så fejlet når du har accepteret at de "forsøgte" flere gange.
|
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 15:10
Kan jeg få reduceret pris, når min hastighedsmåler viser ringere hastighed end i produktet? Nej, det er ikke teknisk muligt at afregne efter den oplevede maksimale hastighed. Hvis du f.eks. ikke er i stand til at måle 20 Mbit/s, men blot 14 Mbit/s, kan du vælge mellem to muligheder. Du kan fortsat betale prisen for muligheden op til 20 Mbit/s. Du kan også vælge at nedgradere, så du kan få op til 10 Mbit/s. I det sidste tilfælde vil du få den maksimale hastighed til den reducerede pris, men vær opmærksom på at også her vil der være en afvigelse på grund af den administrative del, der ikke kan måles med internet-målere.
Er det ikke en paragraf som du bør forholde dig til?
|
Skrevet af: Rob801
Skrevet den: 16-Marts-2009 kl. 17:35
Vi har en lignende sag som jeg skrevet om her:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53588&PN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53588& PN=2
Det var meningen at jeg ville opdatere den når sagen var helt slut, men i sidste uge fik vi aftalt at vi kunne finde en ny udbyder. Det var min kone som talte med dem fordi jeg kom alt for hurtigt op og koge ...(og hun kan være meget mere diplomatisk end mig), men hun skulle virkelig presse på og styre sig for ikke at blive sur til sidste.
De (Telia) vil ring igen på onsdag for at aftale hvad vi skal betale for jan, feb, og marts og for at høre hvem vi skal skifte til.
Nu har jeg ikke læst hele din tråd igennem, men, jeg vil tror at når du bestiller 20 og kun få 8 så skal du ha mulighed for at betale for 10 (8 er inden for hvad er rimeligt at forvente som aktuel hastighed for en 10 megabit forbindelse).
Vi kunne kun få 4 megabit (målt til 3,5 aktuelt) på en 10 megabit kontrakt. Så argumenterede vi at det var urimeligt at vi skulle betale fuld pris når vi kun får 35-40% (max) af den aftalte hastighed (det er på grund af afstand til centralen og støj på linjen...målt uden for vores hus af en TDC tekniker for Telia ). Havde de en pris sats som hedder "4 mbit" ville vi måske være blevet hos dem.
Vi fremhævede (over for dem) hvad de selv har skrevet på deres webside:
Er Telia forpligtiget til at levere under alle omstændigheder? Nej. Vi starter med at undersøge, om det er teknisk muligt at levere bredbånd til din adresse i den hastighed, du ønsker. Hvis det ikke er muligt, modtager du besked om at der ikke kan leveres, og så ophører aftalen.
De har på ingen måder forsøgt at undersøge om det var teknisk muligt før de indgik en kontrakt (som de ikke kunne overholde) med os.
Til sammenligning, når vi går ind på "Full Rates" webside og indtaster vores adresse, få vi et nøjagtigt mål fra centralen (i Langå) ud til vores hus og de skriver at vi måske kun kan få en 2mbit forbindelse (nu ved vi selv at vi kan få 4 uden problem...fordi de alle sammen køre på TDCs net her ud). Telia kunne sagtens havde lavet den samme udregning men de vil bare ha nogen kunder ind lige meget hvad!
Så må vi se hvad sker på onsdag.
------------- Pioneer 5090H/ SC-LX71 Elac FS-247/CC-241/IW1230 Sony BDP-S370
|
|