Lars skrev:
reslfj skrev:
Boxer forsinket i Irland. Den kontrakt, som Boxer i Irland har forhandlet om installation af sendere mv., har Boxer endnu ikke underskrevet (svarer til den aftale som Boxertv.dk har indgået med BSD.dk i Danmark). |
Det er ikke sådan jeg læser det ![](smileys/smiley1.gif)
Jeg læser det, som at de udover kontrakten på det kommercielle sendenet, også har indgået en kontrakt med RTE om public service delen af DTT nettet (det der svarer til digi-tv herhjemme). |
Det forholder sig sådan, at RTÉ har et tilknyttet selskab http://www.rtenl.ie/dtt.htm - RTENL, der svarer meget til BSD/digi-tv. Dette selskab skal opbygge det fysiske DTT net for både det statslige fjernsyn RTÉ og for Boxer. Det er meget sammenligneligt med forholdene i Danmark.
Boxer i Irland er ikke kun Boxer, men et samarbejde mellem Boxer AB og en lokal pengemand - Denis O'Brien's Communicorp group - med interesser i bla. radio og aviser.
Det er Boxer samarbejdet, der endnu ikke har underskrevet og betalt for net og sendere.
Denis O'Brien fortalte sidste august, lige da han og Boxer var blevet valgt, at udsendelser ville starte her i januar 2009. Men det viste sig hurtigt at være ren UHÆDERLIG og USAND bragesnak. ![](smileys/smiley8.gif)
Uanset de nuværende problemer så ville det aldrig have været muligt, at få købt og installeret sendere og netværk på 4-5 mdr.
RTÉ håber, at kunne gå i luften til oktober, men det analoge signal skal først slukkes om flere år.
Bla. fordi der var stor utålmodighed i Irland, valgte man at anvende DVB-T/MPEG-4. Der har også været en del debat - som hos os i Danmark - om det 'smarte' i at anvende Neotion kortet.
Nu kan man hverken anvende Neotion eller starte hurtigt og måske kommer der ingen Boxer, men kun de statslige RTÉ kanaler.
Det fa'me smart DU.
Lars ![](smileys/smiley1.gif)
PS! jeg så denne tegning på en Irsk side - den er da ret sød - ikk?
![](http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png)
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|