Print side | Luk vindue

Flytning af fastnetnummer til IP og retur

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Efterlysninger
Forumbeskrivelse: Efterlysninger, lidt af hvert
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56727
Udskrevet den: 02-Februar-2025 kl. 09:43

Emne: Flytning af fastnetnummer til IP og retur
Skrevet af: thor-thor
Emne: Flytning af fastnetnummer til IP og retur
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 12:41

Halløj

Kunne ikke lige finde et fora der passede, så prøver her. Der plejer jo at komme fornuftige svar her på stedet. (fedte, fedte)

Har et spørgsmål: har i dag "gammeldags" fastnet telefonforbindelse, som jeg betaler godt og vel 100kr for om måneden i abonnement.

Regner derfor med at flytte til Fullrate og flytte mit fastnet tlf. nummer med og køre den som IP via ADSL istedet.

Hvad sker der den dag jeg evt. vil skifte fra Fullrate enten til IPtelefoni via mit kabeltv/andet ADSL selskab, til Sonofons Fastnet mobil eller eventuelt tilbage til den gode gammeldags telefonforbindelse (nok ikke så sandsynligt, men..)

Kan jeg uhindret tage mit "eget" nuværende fastnet nummer med, uanset hvor jeg jeg flytter min fastnet forbindelse hen? 

Svar:
Skrevet af: Splinten@Work
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 13:45

Ja, du skal kunne flytte dit nummer til en hvilken som helst udbyder, som du har lyst til.

Det er muligt at din udbyder ikke har "lyst" til at portere dit nummer til en anden udbyder, da det kan medføre noget så kedeligt og besværligt som manuelt arbejde, men de kan ikke nægte det.

Der kan dog være forskel på, om det er et nummer som udbyderen selv har i egen nummerpulje, eller om det kommer f.eks. fra det gamle TDC-net.

Visse VoIP-udbydere har i deres betingelser ikke muligheden for at videreportere deres "egne" numre, men kun numre, der er kommet ind fra andet selskab via portering.

Udbyderen gør som regel opmærksom på forskellene i numrene, og der er nogle gange også en forskel i prisen på numrene, hvis du som forbruger vil have muligheden for videreportering.

Læs eventuelt mere på http://www.itst.dk/nummerforhold-og-domaener/nummerforhold/nummerportabilitet-1/nummerportabilitet/?searchterm=portering - itst.dk  om nummerportabilitet.

Jeg har ikke rigtig fulgt markedet det seneste års tid, og det kan sagtens være, at det har ændret sig siden, så du skal nok følge op på det selv.

-------------
Semper Fidelis

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 15:13

Ok, tak for svaret.

Mit nr. er fra de "gode gamle dage" med TDC fastnet, så der burde så ikke være problemer 

Print side | Luk vindue