Print side | Luk vindue

Regnbue effekt BenQ W5000

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56948
Udskrevet den: 04-Februar-2025 kl. 13:36

Emne: Regnbue effekt BenQ W5000
Skrevet af: goAMinD
Emne: Regnbue effekt BenQ W5000
Skrevet den: 09-Marts-2009 kl. 20:39

Nå, så fik jeg oplevet BenQ W5000 med egne øjne. Jeg må sige jeg er rystet i min grundvold over at regnbue effekten er SÅ tydelig. Efter at have læst  mig igennen utallige tråde omkring regnbue effekten, så må jeg sige at jeg absolut IKKE skal have mig en BenQ W5000. Jeg blev chokket ved præsentationen og kunne slet ikke abstrahere fra problemet. Ikke bare over effekten men også over det farve helhedstab jeg synes man kunne fornemme p.g.a. regnbue effekten.

Til min store glæde blev også en Sanyo Z3000 præsenteret som med sin 3LCD teknologi er laaaangt overlegen i billede kvalitiet og samtidig det at billedet er klippefast og ikke forstyrrende som på BenQ W5000.

Jeg synes helt ærligt, at prisen på 13K herhjemme for BenQ W5000 er et tåbeligt kompromis i forhold til Sanyo Z3000 til 16K. I hvertfald i- og til mine øjne. Desuden er BenQ W5000 jo fysisk enorm, nærmest dobbelt så stor.

Jo, der er sikkert også andre projektorer i det prisrum, men jeg er 100% overbevist om, at DLP ikke er for mig.

Svar:
Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 09:54

netop derfor er det vigtigt at se projektorne i en demo inden man køber - fordi der er meget forskel på hvordan man selv oplever dem. Især issuet omkring regnbuer kan man ikke læse sig til.

Hvor fik du mulighed for at få dem testet har selv været kampen igennem for at finde gode demosteder, og de kan være svære at finde, når man er ny i denne verden.

(jeg har dog fundet min "vinder" det blev faktisk en dlp - nemlig den grundvoldsrystende Benq W5000, som jeg fandt god.)

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

netop derfor er det vigtigt at se projektorne i en demo inden man køber - fordi der er meget forskel på hvordan man selv oplever dem. Især issuet omkring regnbuer kan man ikke læse sig til.

Hvor fik du mulighed for at få dem testet har selv været kampen igennem for at finde gode demosteder, og de kan være svære at finde, når man er ny i denne verden.

(jeg har dog fundet min "vinder" det blev faktisk en dlp - nemlig den grundvoldsrystende Benq W5000, som jeg fandt god.)

Jeg var et smut forbi AV-Connection i Sønderborg. Mener der var 4-5 forskellige projektorer i demo rum. BenQ W5000, Sanyo Z3000, Sanyo Z700, og tror der var en infocus eller optoma i mellem også.

Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 21:19
I en lille "test" på gear.comon får den også hug. Det er en sjov fornemmelse
for man læser ellers så meget godt om den her. Desværre kan jeg ikke selv
udtale mig da det er ret så svært at få en demo af den her i nærheden af
mig...

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 21:36
Hvor så du en demo af BenQ W5000, dette er nemlig vigtig da den skal værre justret korrekt, før at den yder max derfor at det en god ide af få en demo hos  AV Precision.

En ikke justret BenQ W5000 ville altid få dårlig anmeldes.

Jeg har dog ikke set en BenQ W5000, men kun en justret Sim2 D60 (hos AV Precision) og her er det en anden sag med billde kvaltet.

BenQ W5000 skulle side i AV Precision´s demo biografe, så helt ringe kan den ikke værre.

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 21:38
Ja præcis, det er også min første anke. Det virker meget som om i testen fra
gear at det er et casual setup for lige at kaste et par billeder.
Er der nogen der ved hvor der kan ses en demo af en w5000 nær
sydsjælland? Tænker at sønderborg er lidt for langt væk...

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:00
Der er ellers en BenQ W6000 på vej, denne skulle værre i sort.

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1742

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:05

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvor så du en demo af BenQ W5000, dette er nemlig vigtig da den skal værre justret korrekt, før at den yder max derfor at det en god ide af få en demo hos  AV Precision.

En ikke justret BenQ W5000 ville altid få dårlig anmeldes.

Jeg har dog ikke set en BenQ W5000, men kun en justret Sim2 D60 (hos AV Precision) og her er det en anden sag med billde kvaltet.

BenQ W5000 skulle side i AV Precision´s demo biografe, så helt ringe kan den ikke værre.

Hvis det er mig du spørger om hvor jeg har set demoen, så er det hos AV-Connection i sønderborg. De har en mini biograf hvor den hænger sammen med en Sanyo Z3000 og en anden jeg ikke lige husker. Jeg må formode de alle er kalibreret til fremvisning. BenQ W5000 var virkelig skuffende, og jeg fornemmer fra diverse tråde om BenQ W5000 at den altid forsvares på prisen. Regnbue effekten overses alt for meget af læserne, så jeg vil opfordre alle der står på nippet til at investere i denne projektor, at se den i aktion.

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:12
Tro nu ikke at den BenQ W5000 du har set i AV-Connection har værre er kalibreret til fremvisning, før du dømme BenQ W5000 helt ude, skal du prøve at se den hos AV Precision.

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:14

Jamen, så vil jeg da prøve at tage forbi vejle snarest og se om jeg mærker en forskel. Alt skal sgu prøves :)

Hov Horsens... eller hvad?

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:18
Vejle.

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Ja præcis, det er også min første anke. Det virker
meget som om i testen fra

CSN teknik i Tappernøje (har annoncer her på forum)

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Ja præcis, det er også min første
anke. Det virker
meget som om i testen fra

CSN teknik i Tappernøje (har annoncer her på forum)

Ja, men Christian bygger om, så det varer op til 5 uger inden han kan
demonstrere igen

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af goAMinD goAMinD skrev:

Nå, så fik jeg oplevet BenQ W5000 med egne øjne. Jeg må sige jeg er rystet i min grundvold over at regnbue effekten er SÅ tydelig. Efter at have læst  mig igennen utallige tråde omkring regnbue effekten, så må jeg sige at jeg absolut IKKE skal have mig en BenQ W5000. Jeg blev chokket ved præsentationen og kunne slet ikke abstrahere fra problemet. Ikke bare over effekten men også over det farve helhedstab jeg synes man kunne fornemme p.g.a. regnbue effekten.

Til min store glæde blev også en Sanyo Z3000 præsenteret som med sin 3LCD teknologi er laaaangt overlegen i billede kvalitiet og samtidig det at billedet er klippefast og ikke forstyrrende som på BenQ W5000.

Jeg synes helt ærligt, at prisen på 13K herhjemme for BenQ W5000 er et tåbeligt kompromis i forhold til Sanyo Z3000 til 16K. I hvertfald i- og til mine øjne. Desuden er BenQ W5000 jo fysisk enorm, nærmest dobbelt så stor.

Jo, der er sikkert også andre projektorer i det prisrum, men jeg er 100% overbevist om, at DLP ikke er for mig.

Jeg har så en HELT anden opfattelse af den projekter (som jeg også har købt). Jeg ser ingen regnbuer overhovedet på den. Jeg havde faktisk bestemt mig for at købe en JVC HD1, men tog lige en smut forbi Otto og så BenQ´en live. Jeg er vildt imponeret over den....

Kan slet ikke forstå det du skriver. Prøv lige og ta´ en smut forbi Otto og se den. Så kan du jo lige vente tilbage med din "endelige mening"

Mvh

Bowie

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:51

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Vejle.

Ok, tak

Skrevet den: 10-Marts-2009 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Jeg har så en HELT anden opfattelse af den projekter (som jeg også har købt). Jeg ser ingen regnbuer overhovedet på den. Jeg havde faktisk bestemt mig for at købe en JVC HD1, men tog lige en smut forbi Otto og så BenQ´en live. Jeg er vildt imponeret over den....

Kan slet ikke forstå det du skriver. Prøv lige og ta´ en smut forbi Otto og se den. Så kan du jo lige vente tilbage med din "endelige mening"

Mvh

Bowie

Det lover jeg jeg vil gøre

Skrevet af: ikeaboy
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:20

Jeg har også set BenQ w5000 hos AV Precision, og billede er helt i top ifht. prisen synes jeg, men regnbue fri var den langt fra. Når du har oplevet regnbueeffekten så voldsomt som du beskriver, vil der ikke være den store forskel om den er kalibreret eller ej.
Og ja den er monster stor, det ser da meget proffessionelt ud hvis man er gear nørd, men den bliver svær at få WAF godkendt hvis den skal indgå i et stuebio setup.

Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Jeg har også set BenQ w5000 hos AV Precision, og billede er helt i top ifht. prisen synes jeg, men regnbue fri var den langt fra. Når du har oplevet regnbueeffekten så voldsomt som du beskriver, vil der ikke være den store forskel om den er kalibreret eller ej.
Og ja den er monster stor, det ser da meget proffessionelt ud hvis man er gear nørd, men den bliver svær at få WAF godkendt hvis den skal indgå i et stuebio setup.

WAF godkendelsen får jeg aldrig. Så det bliver på 15 m2 kontor istedet, men det kommer også til at fungere helt perfekt.

4m shooting range
omkring 100"
Skjult installation for både projektor og Hifi
Kun højttalerne vil diskret være at se i hver hjørne i loftet og på skænken under lærredet.

Skrevet af: vasen
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 08:36

Regnbue effekt er MEGET individuelt fra person til person, da folks øjne ikke er ens og afhængigt af bygningsfejl mv, ser man det forskelligt. Nogle ser det ikke , andre gør. Selv er jeg ekstremt følsom overfor denne effekt og på selv de dyreste singlechip DLP ser jeg denne effekt.

Og mig bekendt kan man ikke kalibrere sig ud af det.

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 10:57

Regnbue effekten er generalt mere tydelig på projektere med langsom farvehjul....

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 12:43

Ja, den er godt nok flere klasser over alt andet jeg har set. Hold da op ! Jeg anede heldigvis kun regnbuer en enkelt gang . . Stor ?  tjah, men blledkvaliteten alene retfærdiggør sgu næsten en hvilken som helst størrelse. .

Skrevet af: meta
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 18:47
Kan nogen pege på en film, hvor regnbueeffekten er tydelig?

-------------
+ 70 positive handler!

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 19:32

Oprindeligt skrevet af meta meta skrev:

sin sity ,casablanca

alt sort og hvidt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: meta
Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

sin sity ,casablanca

alt sort og hvidt

Må prøve en af dem. Har nemlig ikke set fænomenet endnu - eller i hvert fald lagt mærke til det.

takker

-------------
+ 70 positive handler!

Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 20:12
Start tekst på Star Wars filmene, er også god til at se efter regnbueeffekten.

Skrevet den: 17-Marts-2009 kl. 20:31

Kan nogen pege på en film, hvor regnbueeffekten er
tydelig?

sin sity ,casablanca

alt sort og hvidt

Må prøve en af dem. Har nemlig ikke set fænomenet endnu - eller i
hvert fald lagt mærke til det.

takker

Lad være med at lede, for når man har set det, ser man det hele tiden.
Før var det ikke irriterende, men nu hvor man ser det, fylder det for
meget. Ignorance is a bliss

Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 11:08

Regnbueeffekt ses tydeligt især på sd-dvd omkring teksterne, hvor man har den hvide kontrast på en mere mørk baggrund.

Som Bromberg skriver så er der ingen grund til at opsøge problemet. Hvis det ikke er noget man ligger mærke til generalt, så er der ingen grund til at prøve at presse saft ud af citronen.

Skrevet af: mr. dude
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 16:00

Jeg var også lige forbi AV connection for at se BenQ'en, og havde fuldstændig samme oplevelse som dig... Jeg var virkelig rystet over hvor mange regnbuer der var, og hvor uroligt billedet var... fik det nærmest dårligt.. Og det skal lige siges at jeg aldrig har oplevet regnbuer på nogen anden DLP projektor, så jeg troede ikke jeg var en af dem der kunne se dem, men det skal jeg da lige love for at jeg kan på BenQ'en...

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af mr. dude mr. dude skrev:

Jeg var også lige forbi AV connection for at se BenQ'en, og havde fuldstændig samme oplevelse som dig... Jeg var virkelig rystet over hvor mange regnbuer der var, og hvor uroligt billedet var... fik det nærmest dårligt.. Og det skal lige siges at jeg aldrig har oplevet regnbuer på nogen anden DLP projektor, så jeg troede ikke jeg var en af dem der kunne se dem, men det skal jeg da lige love for at jeg kan på BenQ'en...

det lyder altså underligt.benq har væsentlig mindre regnbuer end rigtig mange andre dlp projektor.jeg havde før en Sim2 d10 hvor jeg de første fjorten dage levede i et rainbows helvede.jeg lærte at abstrahere fra det ,dog uden at de forsvandt.efterfølgene købte jeg Benq w5000 som har markant mindre regnbuer end den gamle sim2 jeg havde.selv om jeg er kritisk(spørg otto)ser jeg meget sjældent regnbuer.men måske hvis jeg glemmer alt om filmen og kun kigger efter regnbuer,kommer de måske frem igen.angående støj er det ret så vigtigt at lys output brightness og contrast er just korrekt.hvis der er for meget skræl på vil der komme meget støj på billedet

det er ikke for at forsvare min egen projektor,men jeg syntes at det er ærgeligt at andre på forhånd måske fravælger den på grund af bla fejljust projektor(læs støj)og andre som MÅSKE er for fokuseret på regnbuer .jeg gjorde selv den samme fejl til at starte med,men efterhånden som man glemmer at kigge efter det forsvinder de faktisk

-------------

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 20:30
Ja, men derfor mener jeg også at jeg med god følelse fravælger den med det samme, for regnbuerne undgås jo netop ikke helt. Har set et par LCD'er mere siden, og synes ikke der er noget umiddelbart at klage over ved den teknologi. Jeg sætter måske ikke de aller skarpeste krav, men regnbuer synes jeg er for markant en "fejl" til at synes det er acceptablet. Som mr. Dude skriver, så fornemmes en flakken p.g.a. regnbuerne og man kan blive lidt kvalm af det. Ved godt det lyder voldsomt, men giver altså hellere 3k mere for et HELT roligt billede.

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 21:13

Hej goAMinD

Har du set en SIM2 D80 i en Otto opstilling?

Endnu har jeg ikke set en regnbue på min.

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej goAMinD

Nej, den har jeg ikke set.

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 21:24

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej goAMinD

Nej, den har jeg ikke set.

Prøv at se på en BenQ hos Otto - opstillingen kan gøre en forskel.

Jeg synes dlp har nogle dejligt skarpe og detaljerede billeder.

Mvh FNørd

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 17-April-2009 kl. 15:01
Jeg har brugt en del tid på BenQ W5000, jeg er meget hysterisk med regnbuer og det er en af de DLP projektore der har mindst regnbuer. Det var først på messen sidste år i Odense jeg oplevede de  regnbuer.
Det handler vist om at få den demonstreret under de rigtige forhold.

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet den: 17-April-2009 kl. 17:21

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Jeg har brugt en del tid på BenQ W5000, jeg er meget hysterisk med regnbuer og det er en af de DLP projektore der har mindst regnbuer. Det var først på messen sidste år i Odense jeg oplevede de  regnbuer.

det er også min helt klare overbevisning

-------------

Skrevet af: mr. dude
Skrevet den: 17-April-2009 kl. 18:46

Hvad vil det sige? Det var i et helt mørklagt rum, og det var Dark Knight og Indiana Jones 4 på Blu ray...

Skrevet den: 17-April-2009 kl. 22:11

Oprindeligt skrevet af mr. dude mr. dude skrev:

Hvad vil det sige? Det var i et helt mørklagt rum, og det var Dark Knight og Indiana Jones 4 på Blu ray...

Nej jeg tror ikke helt det er det de mener. Jeg tror de mener man kan kalibere sig ud af det.
Denne teori køber jeg nu ikke, jeg har set en BenQ w5000 der var kaliberet af Otto, og for mig har den ikke meget bedre/dårligere end så mange DLP projektorer jeg har set.

Jeg tror det handler om at mht. regnbue effekten så er vi så forskellige som mennesker så at nogle ser mange regnbuer på en projektor, mens andre næsten ingen ser på samme projektor. Tager man så en anden projektor er billede lige omvendt, den der så mange regnbuer på den første projektor, ser nu næsten ingen og den anden person ser nu mange.

For mig personligt er min bedste oplevelse med en "billig" dlp projektor en Optoma hd80.
Det handler om hvordan vores øjnes frekvens opfatter billlede, det kan Otto sikkert forklare en del mere om.

Skrevet af: mikkelp
Skrevet den: 08-Maj-2009 kl. 11:40

Ha ha. Jeg skraldgrinede da jeg læste dit indlæg. Jeg var nødt til at gå i arkiverne for at finde min egen "aha" oplevelse fra 2003: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3364&KW=mikkelp&PN=0&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3364&KW =mikkelp&PN=0&TPN=1

Har i øvrigt stadigt ikke set en DLP projektor uden regnbuer...

Skrevet den: 08-Maj-2009 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af mikkelp mikkelp skrev:

Ha ha. Jeg skraldgrinede da jeg læste dit indlæg. Jeg var nødt til at gå i arkiverne for at finde min egen "aha" oplevelse fra 2003: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3364&KW=mikkelp&PN=0&TPN=1 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3364&KW =mikkelp&PN=0&TPN=1

Har i øvrigt stadigt ikke set en DLP projektor uden regnbuer...

Ja nemlig. Det er faktisk helt vildt så meget de regnbuer kan forstyrre og forvrænge billedet.

Skrevet den: 08-Maj-2009 kl. 11:58

- og vi er så nogle, som efter 2 præsetationer af BenQ5000  endnu ikke har set regnbuen  . 

På den anden side ville de jo ikke kunne sælge produktet overhovedet, hvis alle delte jeres oplevelse . .  

Skrevet den: 08-Maj-2009 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

- og vi er så nogle, som efter 2 præsetationer af BenQ5000  endnu ikke har set regnbuen  . 

På den anden side ville de jo ikke kunne sælge produktet overhovedet, hvis alle delte jeres oplevelse . .  

Naturligvis.

Jeg skylder også stadig mig selv en tur forbi Otto's setup. Glæder mig egentlig til at se BenQ'en der, og skal nok dele min erfaring herinde.

Skrevet den: 08-Maj-2009 kl. 21:12
Tager et smut forbi Vejle i morgen og gør mig en erfaring mere med denne BenQ-W5000 :)

Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 09:19
Er man disponeret for regnbuerne - tror jeg desværre ikke på nogen løsning .

Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 10:10
husk at kigge på billedet .hvis du ikke kigger efter regnbuerne,kan det være du ikke ser dem

-------------

Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 12:16
Der er en BenQ W6000 på vej (denne gang i sort), gad vide om den så er
beder når det komme til regnbuerne på denne ny udagve af BenQ W5000
?

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 00:08

Nå, så vil jeg berette lidt om mine erfaringer efter besøg hos Otto i dag....

Først kan jeg sige, at jeg ikke fik set BenQ W5000 hos Otto, da han ikke længere har den i udstillingen, men istedet fik jeg set på en Sim2. Der er stadig ingen tvivl omkring hvordan og hvor nemt jeg oplever regnbuerne. I mørke scener hvor der også er hvide elementer er regnbuerne også meget tydelige på Sim2. Det skal så siges at Sim2'en har identisk farvehjul som en Benq W5000, så oplevelsen af regnbuer på dem begge vil være omtrent det samme. Som ved præsentationen af Benq'en i Sønderborg, så så jeg samme stykke film i Vejle, nemlig The Dark Knight. The Dark Knight er vældig god som præsentations reference, da filmen virkelig provokerer hardwaren i stærk grad.

Dog skal jeg nævne at jeg denne gang ikke var lige så hysterisk mht. regnbuerne, og det skal nok forstås sådan, at første gang kom jeg med tankerne fulde af regnbuer uden at vide hvad det ville være jeg skulle til at opdage. Denne gang var jeg en erfaring rigere og forventede at se regnbuer igen, og det var da også tilfældet. Synes stadig det er en træls ting, og vil få svært ved at abstrahere fra det, men det handler om at se filmen og ikke fokusere på problemet. Jeg er sikker på man kan se The Dark Knight uden at være videre irriteret over regnbuer, men vil man se dem så ser man dem meget.

Efter en god samtale med Otto synes jeg ikke jeg vil udelukke DLP projektorer, men jeg vil absolut først se en række LCD projektorer ved siden af DLP'erne inden jeg vil investere. Gevinsten i DLP'en som jeg oplever den hos Otto, er virkelig gode og "ægte farver" som vi ser dem med vores øjne når vi ser os omkring. Sortniveau og ikke mindst alt i den grå skala er overbevisende godt håndteret. Som Otto nævner det, så kan man altså se forskel på en meget mørkeblå habit og en mørkegrå. Det ville en LCD projektor have svært ved.

Der er megen snak om folk er disponeret for at opdage regnbuer eller ej. Den tror jeg ikke helt på. Jeg er overbevist om, at alle vil opdage dem, når de serefter dem. Tag en mørk scene hvor der er en skarp hvid i det sorte og kig frem og tilbage over lærredet (fokuser i den ene side og så direkte i den anden side). Prøv det frem og tilbage, så er jeg sikker på der vil "flakke" rød, grøn og blå frem i området ved det hvide.

Til en hvis grad ville jeg kunne abstrahere fra det, men synes nu det er et stort nok problem for mig.

Hvad jeg glæder mig til at se på markedet er de nye LED projektorer. Otto fortæller lidt og synes det lyder MEGET interresant. Teknologien kunne gå hen og eliminere nogle problemer.

Opsummeret:
Præsentationen på Sim2 med The Dark Knight klarer sig godt, selv med de synlige regnbuer. Farveægtheden og sortniveau synes jeg er meget god. 1080P ser sgu for lækkert ud på den, selv 40cm fra lærred :). Det er stensikkert at jeg ikke går på kompromis med en 720P maskine. Jeg skal ud og se en række LCD maskiner og så venter man måske med at investere til der kommer noget LED kræs.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 10:26

Der er megen snak om folk er disponeret for at opdage regnbuer eller ej. Den tror jeg ikke helt på. Jeg er overbevist om, at alle vil opdage dem, når de serefter dem.

Sådan forholder det sig ikke. Jeg skal selv anstrenge mig meget for at se regnbuer, og jeg ved at andre har det på samme måde, så der ér helt sikkert forskel på hvor nemt man ser dem. For mange er det så svært at se dem, at det overhovedet ikke er et problem.

Tag en mørk scene hvor der er en skarp hvid i det sorte og kig frem og tilbage over lærredet (fokuser i den ene side og så direkte i den anden side). Prøv det frem og tilbage, så er jeg sikker på der vil "flakke" rød, grøn og blå frem i området ved det hvide.

Nu er der vel også forskel på at sætte sig ned og se film, og blive irriteret over regnbuer, og så jagte dem intentionelt. Sidstnævnte kan jeg ikke rigtigt se formålet med, udover at gøre det besværligt for en selv at købe projektor.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 11:38

husk at kigge på billedet .hvis du ikke kigger efter regnbuerne,kan det være du ikke ser dem

Jeg tror nu mest sådanne kommentarer kommer fra folk som ikke kan se regnbuerne.

Jeg har endnu ikke oplevet en hjemme dlp projektor som ikke viser regnbuer. Jeg kan til dels abstrahere fra dem, men de er i større eller mindre grad med til at ødelægge filmoplevelsen.

Jeg ser det tydeligt hvis jeg blinker imens jeg drejer øjnene. Noget man jo desværre gør tit i en film på stort lærred, da man jo kigger på handlingen.
Det er næsten lige meget for mig hvilken type materiale som vises og det har intet at sige om en projektor er kalibreret eller ej.

Jeg ved DLP giver det bedste billede, men jeg kan desværre ikke selv holde ud at benytte den teknologi. Jeg er heller ikke ude på at nedgøre andres valg over DLP og vil hellere end gerne anbefale DLP over de andre teknologier til folk.
Men det virker indimellem som om DLP-folkene (hvis jeg må kalde dem det) vil prøve at negligere og fortælle folk at de bare skal ignorere noget som nogle desværre kan se.
Det er lidt det samme med plasmatrails, dem kan jeg desværre også se i stort omfang. Men jeg kunne ikke drømme om at skifte det ud med LCD.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 19:50

Der er megen snak om folk er disponeret for at opdage regnbuer eller ej. Den tror jeg ikke helt på. Jeg er overbevist om, at alle vil opdage dem, når de serefter dem.

Sådan forholder det sig ikke. Jeg skal selv anstrenge mig meget for at se regnbuer, og jeg ved at andre har det på samme måde, så der ér helt sikkert forskel på hvor nemt man ser dem. For mange er det så svært at se dem, at det overhovedet ikke er et problem.

Tag en mørk scene hvor der er en skarp hvid i det sorte og kig frem og tilbage over lærredet (fokuser i den ene side og så direkte i den anden side). Prøv det frem og tilbage, så er jeg sikker på der vil "flakke" rød, grøn og blå frem i området ved det hvide.

Nu er der vel også forskel på at sætte sig ned og se film, og blive irriteret over regnbuer, og så jagte dem intentionelt. Sidstnævnte kan jeg ikke rigtigt se formålet med, udover at gøre det besværligt for en selv at købe projektor.

Et eller andet sted skal man jo vælge mellem det ene problem eller det andet, eller pænere sagt mellem det ene gode eller det andet. Det er samme problemstilling mange har med LCD og Plasma. Som jeg talte med Otto om, så vil der komme teknoklogier der får aflivet nogle af de problemer. Ved projektor bliver det spændende med LED og ved TV er det synd LaserTV ikke rigtig får bid, men måske vil OLED blive en perfekt afløser.

En anden ting jeg vil kigge stærkt på inden projektor køb, er ved panoreringer. Synes jeg oplever en hakkende panorering når man ser film på projektor. Ikke voldsomt, men det er der. Synes det er vigtigt at være kræsen, når man skal lægge en væsentlig sum penge til et projekt at den kaliber. Hensynene er mange, regnbuer, farveægthed, sortniveau, panoreringer, clouding, skarphed.

Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 10:58
Ja du bliver nok nød til at vente lidt tid inden du får en projektor der lever op til alle dine krav. Inden LED teknik er færdig udviklet og nede i et fornuftigt prisleje går der jo nok en del år.

Det bedste er måske hvis du kunne få lov til at "prøve" en dlp projektor i en 14 dages tid, det tror at folk som bla. Otto/CSN teknik, gør eller har gjort.
Så kan du se om du kan vende dig til regnbuerne, eller om det bliver for irriterende i det lange løb. Der er jo nogen der siger man vender sig til det efter en uges tid.
Dog vil jeg tror at en som dig, på den måde du beskriver du oplever problemerne ikke vil vende dig til det, men det kan jo komme an på en prøve.
Jeg stod lidt i samme situation som dig da jeg skulle købe projektor og ende op med bare at købe en sanyo Z5,  bla. fordi jeg synes der var for mange "fejl" ved divs. noget dyrere projektorer ifht. deres pris. Så heller leve med den nogle år og så håbe på der er kommet noget mere brugbart  om nogle år. Og ja jeg har da set mange projektorer der levere et noget bedre billede end min sanyo, men så dårlig er den nu heller ikke, og jeg synes stadig at jeg traf det rigtige valg, og det siger jeg ikke fordi jeg jeg typen der ikke vil indrømme hvis jeg træffer en forkert beslutning .
Jeg bruger min projektor rimlig meget og mig og konen har da haft rigtig meget glæde af den, og jeg er sikker på at havde jeg købt en dlp projektor og sagt til mig selv at, "ja man må jo vel med denne lille regnbue fejl" så havde jeg fortrydt det helt enormt.
Mht. panoreringer så oplever jeg det ikke som et essentielt problem, det er jo ikke at meget der normalt bliver panoreret i alm. film.

Og lige en sidste ting. Jeg har stor respekt for en mand som Otto, men man skal også passe på med at lade sig rive med i al hans snak om farveægthed, sortniveau, panoreringer, clouding, skarphed. Han har jo set tusindvis af projektorer og er meget kritisk, fordi han har en anden indgang til området.
Jeg tror det er vigtig du holder fast i din første indskydelse, i dit først indlæg i denne tråd "Jo, der er sikkert også andre projektorer i det prisrum, men jeg er 100% overbevist om, at DLP ikke er for mig."

Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 17:37

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg tror nu mest sådanne kommentarer kommer fra folk som ikke kan se regnbuerne.

Jeg har endnu ikke oplevet en hjemme dlp projektor som ikke viser regnbuer. Jeg kan til dels abstrahere fra dem, men de er i større eller mindre grad med til at ødelægge filmoplevelsen.

Jeg ser det tydeligt hvis jeg blinker imens jeg drejer øjnene. Noget man jo desværre gør tit i en film på stort lærred, da man jo kigger på handlingen.
Det er næsten lige meget for mig hvilken type materiale som vises og det har intet at sige om en projektor er kalibreret eller ej.

Jeg ved DLP giver det bedste billede, men jeg kan desværre ikke selv holde ud at benytte den teknologi. Jeg er heller ikke ude på at nedgøre andres valg over DLP og vil hellere end gerne anbefale DLP over de andre teknologier til folk.
Men det virker indimellem som om DLP-folkene (hvis jeg må kalde dem det) vil prøve at negligere og fortælle folk at de bare skal ignorere noget som nogle desværre kan se.
Det er lidt det samme med plasmatrails, dem kan jeg desværre også se i stort omfang. Men jeg kunne ikke drømme om at skifte det ud med LCD.

nu er jeg netop en af dem som har været plaget voldsomt af regnbuer,efter salget af min daværende sanyo z5 købte jeg en sim2 d10 som havde mange regnbuer.jeg var rigtig tæt på at levere den tilbage.I det første stykke  tid slog jeg undertekster fra,fordi at hver gang jeg læste teksterne ,var der regnbuer big time,men jeg gav det en chance,hvilket jeg er glad for idag.

derfor mener jeg det er forkert at sige at det vender man sig aldrig til.man kan ikke udtale sig om noget man aldrig har prøvet

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 20:44

Hvis man søger nogle år tilbage i diverse fora, vil man se at jeg har været ret så fanatisk regnbue-hader, men efter at have tvunget mig selv til at benytte en DLP i et par uger derhjemme, er jeg blevet omvendt og har ikke haft andet siden. Så jeg er absolut ikke enig i at dét at man kan vænne sig til det hænger sammen med om man KAN se dem eller ej. Jeg vil påstå at alle KAN se dem rent fysisk, men ikke alle har fanget hvordan det tager sig ud.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 20:49

Det er lidt dét det drejer sig om for mit vedkommende - ingen tvivl om at jeg hellere ville være regnbuerne foruden, og jeg nyder så absolut at se film på en C3X uden regnbuer - men i det prisleje vi taler om her, så foretrækker jeg regnbuerne frem for alternativet. Jeg accepterer naturligvis fuldt ud at andre kan have en anden prioritering, jeg fremlægger bare mit synspunkt på billedkvalitet, det er så absolut frivilligt om man vil følge mine forslag eller ej.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 10:01

Jeg synes bare lige man skal huske at slå koldt vand i blodet, man kan meget hurtigt komme op i et felt hvor der ikke er noget der kan blive godt nok, fordi man får gejlet sig selv derop. Man kan blive ved med at finde fejl ved den ene og den anden projektor. Og måske var ens udgangspunkt bare man gerne lige ville have en projektor til at se en film på engang imellem.
Selv startet jeg uden at vide noget overhovede om projektorer, og ville egenligt bare købe en billige dataprojektor, på daværende tidspunkt havde jeg ikke kendskab til at data og film projektorer var to forskellige ting. Jeg havde set film hos en der havde en billig dataprojektor og synes faktisk det var ret fedt, fordi jeg ikke havde referance til noget bedre. Da jeg så blev præsenteret for en film projektor rykket jeg mit bio budget fra 3000,- til 8000,- , så fik jeg tudet ørene fulde om man ligeså godt kunne købe 1080p , selv om jeg havde gjort det klart at jeg udelukkende ville se sd-dvd i de næste mange år, og jeg rykket mit budget til 16.000, så fandt jeg ud af man kunne jo ligeså godt give den hele armen og jeg rykket mit budget til 25000,- .
Jeg købte projektoren til 25000,- selvom jeg egenligt bare ville have haft en meget billigere en, men jeg havde jo pengene og skulle ikke lige bruge dem på noget andet, so what the h... 
Men jeg havde jo ikke lyttet til hvad jeg selv egenligt ville, jeg havde bare læst og hørt en masse, og fik gejlet mig selv op til at det skulle bare være iorden. Heldigvis, siger jeg idag, havde projektoren til de 25000,- defekter og mangler, så jeg fik leveret den tilbage. Det virket da rigtig ærgeligt på daværende tidspunkt og jeg var blevet godt træt af al det projektor ræs og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, men jeg besluttet bare at købe en billig Z5 og så leve med den i nogle år til marked forhåbenligt så mere overskueligt ud om nogle år.
Det er virkelig en af de bedste beslutninger jeg har taget i mange år, for når alt kommer til alt så er der altså ikke så meget forskel når kilden er sd-dvd synes jeg. De økonomiske forskelle kan i min verden slet ikke forsvares.
Jeg bruger som sagt min projektor rimlig meget og er stadig meget glad for den, og jeg synes stadig ikke der er en projektor der overhovede matcher prismæssigt de kvaliteter man få ekstra, så der går man lang tid inden jeg skifter.

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 17:00

Jeg synes bare lige man skal huske at slå koldt vand i blodet, man kan meget hurtigt komme op i et felt hvor der ikke er noget der kan blive godt nok, fordi man får gejlet sig selv derop. Man kan blive ved med at finde fejl ved den ene og den anden projektor. Og måske var ens udgangspunkt bare man gerne lige ville have en projektor til at se en film på engang imellem.
Selv startet jeg uden at vide noget overhovede om projektorer, og ville egenligt bare købe en billige dataprojektor, på daværende tidspunkt havde jeg ikke kendskab til at data og film projektorer var to forskellige ting. Jeg havde set film hos en der havde en billig dataprojektor og synes faktisk det var ret fedt, fordi jeg ikke havde referance til noget bedre. Da jeg så blev præsenteret for en film projektor rykket jeg mit bio budget fra 3000,- til 8000,- , så fik jeg tudet ørene fulde om man ligeså godt kunne købe 1080p , selv om jeg havde gjort det klart at jeg udelukkende ville se sd-dvd i de næste mange år, og jeg rykket mit budget til 16.000, så fandt jeg ud af man kunne jo ligeså godt give den hele armen og jeg rykket mit budget til 25000,- .
Jeg købte projektoren til 25000,- selvom jeg egenligt bare ville have haft en meget billigere en, men jeg havde jo pengene og skulle ikke lige bruge dem på noget andet, so what the h... 
Men jeg havde jo ikke lyttet til hvad jeg selv egenligt ville, jeg havde bare læst og hørt en masse, og fik gejlet mig selv op til at det skulle bare være iorden. Heldigvis, siger jeg idag, havde projektoren til de 25000,- defekter og mangler, så jeg fik leveret den tilbage. Det virket da rigtig ærgeligt på daværende tidspunkt og jeg var blevet godt træt af al det projektor ræs og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, men jeg besluttet bare at købe en billig Z5 og så leve med den i nogle år til marked forhåbenligt så mere overskueligt ud om nogle år.
Det er virkelig en af de bedste beslutninger jeg har taget i mange år, for når alt kommer til alt så er der altså ikke så meget forskel når kilden er sd-dvd synes jeg. De økonomiske forskelle kan i min verden slet ikke forsvares.
Jeg bruger som sagt min projektor rimlig meget og er stadig meget glad for den, og jeg synes stadig ikke der er en projektor der overhovede matcher prismæssigt de kvaliteter man få ekstra, så der går man lang tid inden jeg skifter.

det lyder som om at din billedpriotering måske ikke er særlig høj.Det er lidt det samme med stereo.man kan købe et anlæg til 3K,nogle vælger den dyre løsning til 50K eller mere.hvorfor?det er jo det samme musik der kommer ud af højtaleren.det bliver bare præsenteret på en anden måde

hvis man forventer et dobbelt så godt billed for den dobbelte pris,ja så bliver man skuffet.det gælder for mange andre ting.Jeg syntes at min benq er dobbelt så meget vær som min gamle sanyo,og jeg er rigtig glad for at jeg har købt den,og ikke mindst fået den kalibreret

-------------

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 17:29
Jamen jeg synes nu også at BenQ w5000 let kan forsvares til dens pris, det er en lækker projektor rent billedemæssigt, hvis man ser bort fra regnbuerne.
For mig var den bare ikke en mulighed pga. regnbuer, hvilket jeg ikke føler jeg kan leve med, da jeg oplever det så forstyrende for billede, meget på samme måde som trådstarter beskriver i hans omtale af BenQ w5000. 

Men ja mine krav er måske ikke så høje, jeg ser jo også stortset kun sd-dvd. Dog har jeg kalibreret min projektor med en spydertv, hvilket gav en del og jeg har sorte vægge og loft, hvilke jo også giver en del bedre sortniveau/kontrast. Dertil vil jeg sige det betyder også en del man har en rimlig dvdafspiller.  http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59995&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59995& PN=1  

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 17:41

En helt anden ting er også flexibilteten på DLP projektor som generalt er meget dårlig.

Selv er jeg fornyligt flytte og har lige indrette bio i soveværelset af flere grunde, dels synes jeg ikke det er noget der pynter i en stue med lærred og projektor og kabelbakker osv. Dels kan jeg godt li at sidde i sengen med en masse puder i ryggen og bare slappe af og se film.
Men havde jo haft en BenQ w5000 ville det havde været blevet en noget slatten oplevelse, da der fra bagvæg til lærred er 3m20cm, så fra linse til lærred ville der måske havde været 2m60cm, hvor jeg så max kunne have haft en lærredsbrede på 1m41cm og så kunne det vidst være ligegyldigt med en projektor.

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 20:59

En helt anden ting er også flexibilteten på DLP projektor som generalt er meget dårlig.

Selv er jeg fornyligt flytte og har lige indrette bio i soveværelset af flere grunde, dels synes jeg ikke det er noget der pynter i en stue med lærred og projektor og kabelbakker osv. Dels kan jeg godt li at sidde i sengen med en masse puder i ryggen og bare slappe af og se film.
Men havde jo haft en BenQ w5000 ville det havde været blevet en noget slatten oplevelse, da der fra bagvæg til lærred er 3m20cm, så fra linse til lærred ville der måske havde været 2m60cm, hvor jeg så max kunne have haft en lærredsbrede på 1m41cm og så kunne det vidst være ligegyldigt med en projektor.

Ja, min fremtidige projektor løsning bliver heller ikke stue monteret. Det bliver til et kontor projekt, hvor alt media skal centraliseres. Stuen forbliver stue med TV og surround og kontoret bliver et film/game/office rum. Jeg har ca. 13m2 kontor (4,30m x 3m), hvor der fint bliver plads til en komplet skjult løsning. Lærredstørrelsen kan jeg få op på 2,80 i bredden, hvilket giver en perfekt oplevelse i rummet. Jeg ynder heller ikke at se på klumper af hardware i hele stuen, og gør altid meget for at sjule tingene smart (især kabler).

Ønske setup'et kunne være en Sanyo Z3000, med et Lissau Identity lærred. Synes det er praktisk at kunne have et billede at rulle ned foran lærredet. Meeen, nu skal der først bruges oceaner af tid på at se flere DLP maskiner samt en masse LCD.

Skrevet den: 12-Maj-2009 kl. 23:37
Ja tag ud og kig, og tænk dig godt om, og forhør dig om du evt. ikke kan få lov at låne noget med hjem.
Held og lykke med projektet

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:00
Nå, bare lige for at puste lidt til gløderne her, så var jeg inde og se den nye Star Trek i Horsens Megascope. Jeps, regnbuer.... meeeen så dem kun i starten i en en eller anden mørk scene ved underteksterne. Ellers bemærkede jeg dem ikke i resten af filmen.

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:03
Det ville undre mig meget hvis man bruger 1-chip DLP-projektion i en biograf.

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:14

Det ville undre mig meget hvis man bruger 1-chip DLP-projektion i en biograf.

Ja, hvad ved jeg, men sal C med Star Trek på, gav en lille smule regnbuer i starten.

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:16
Det er forresten disse Italienere der har leveret projektorer til Megascope: http://www.cinemeccanica.it/eng/indexnoflash.htm - http://www.cinemeccanica.it/eng/indexnoflash.htm

Print side | Luk vindue