spin off af panasonic tråd
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=57024
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 03:35
Emne: spin off af panasonic tråd
Skrevet af: lahan
Emne: spin off af panasonic tråd
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 13:54
Panasonic tråden gik vist lidt af sporet. Så mon ikke vi kan forsætte her. [QUOTE TOSA] Ja, man kan også bruge notepad (eller tilsvarende på OSX/Linux) som XML
editor. Men hvis man vil have det, der af mange betegnes som den bedste
editor (XMLspy), skal man altså have Windows.
Endvidere kan man ikke frit distribuere filer fra forskellige
programmer, medmindre de benytter samme filsystem. Derfor vil det være
svært for folk at distrubuere billeder mv. fra OSX til deres venner der
bruger Windows.
Mht. tilgængelighed, så laver softwareproducenter først og fremmest
deres produkter til det segment, hvor der er flest kunder (hvilket jo
altså er Windows). Nogle vælger så (ofte af markedsføringsgrunde) at
udvide deres produkt til også at kunne fungere på andre platformer. Men
det er altså ikke så ligetil at bruge samme kode til flere forskellige
platforme (selvom Sun proklamerer, at java er platform uafhængigt),
hvorfor der som regel skal helt ny kode til, hvis man vil sprede sig.
Derfor vil de bedste produkter altså være tilgængelige til Windows,
mens de kun i nogle tilfælde er tilgængelige til Mac og Linux.[\QUOTE]
|
Svar:
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 13:55
Panasonic tråden gik vist lidt af sporet. Så mon ikke vi kan forsætte her.
TOSA skrev:
Ja, man kan også bruge notepad (eller tilsvarende på OSX/Linux) som XML
editor. Men hvis man vil have det, der af mange betegnes som den bedste
editor (XMLspy), skal man altså have Windows.
Endvidere kan man ikke frit distribuere filer fra forskellige
programmer, medmindre de benytter samme filsystem. Derfor vil det være
svært for folk at distrubuere billeder mv. fra OSX til deres venner der
bruger Windows.
Mht. tilgængelighed, så laver softwareproducenter først og fremmest
deres produkter til det segment, hvor der er flest kunder (hvilket jo
altså er Windows). Nogle vælger så (ofte af markedsføringsgrunde) at
udvide deres produkt til også at kunne fungere på andre platformer. Men
det er altså ikke så ligetil at bruge samme kode til flere forskellige
platforme (selvom Sun proklamerer, at java er platform uafhængigt),
hvorfor der som regel skal helt ny kode til, hvis man vil sprede sig.
Derfor vil de bedste produkter altså være tilgængelige til Windows,
mens de kun i nogle tilfælde er tilgængelige til Mac og Linux.[\QUOTE]
| Her forstår jeg ikke hvad du mener. Du kan da så let som ingen ting lave drag and drop mellem de forskellige platforme. Det er da ufattelig let at trække jpg filer fra OSX over på en XP maskine eller ubuntu.
Kan heller ikke give dig ret i at de bedste produkter kun findes på windows.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:15
lahan skrev:
Her forstår jeg ikke hvad du mener. Du kan da så let som ingen ting lave drag and drop mellem de forskellige platforme. Det er da ufattelig let at trække jpg filer fra OSX over på en XP maskine eller ubuntu. |
Ikke alle problemer kan løses med virtualisering. Microsoft licenspolitik og WGA program er heller ikke specielt virtualiseringsvenligt.
lahan skrev:
Kan heller ikke give dig ret i at de bedste produkter kun findes på windows. |
Jeg tror generelt man blander "vanens magt" sammen med begreber som "nem" og "brugervenlighed". Når det er sagt, er det naturligvis en valid forklaring at man bruger Windows fordi det vil være besværligt at skifte...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: tosa
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:15
OK, så vis mig en version af XMLspy der findes til andet end Windows, eller vis mig en version af Microsoft Dynamics (de tidligere Navision produkter) lavet til andre styresystemer.
Eller eventuelt Grand Theft Auto 4 eller Saints Row 2 lavet til OSX eller Linux.
Jeg kan ikke lige på stående fod komme på andre programmer, men jeg er sikker på, at der er mange.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:20
JesperLund skrev:
lahan skrev:
Her forstår jeg ikke hvad du mener. Du kan da så let som ingen ting lave drag and drop mellem de forskellige platforme. Det er da ufattelig let at trække jpg filer fra OSX over på en XP maskine eller ubuntu. |
Ikke alle problemer kan løses med virtualisering. Microsoft licenspolitik og WGA program er heller ikke specielt virtualiseringsvenligt.
lahan skrev:
Kan heller ikke give dig ret i at de bedste produkter kun findes på windows. |
Jeg tror generelt man blander "vanens magt" sammen med begreber som "nem" og "brugervenlighed". Når det er sagt, er det naturligvis en valid forklaring at man bruger Windows fordi det vil være besværligt at skifte...
| Jeg tænkte nu på SMB når vi snakker om at mounte xp i OSX. Ja vanens magt er nok problemet, det er jo ikke så besværligt. Folk tror bare det er besværligt.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:22
tosa skrev:
OK, så vis mig en version af XMLspy der findes til andet end Windows, eller vis mig en version af Microsoft Dynamics (de tidligere Navision produkter) lavet til andre styresystemer. |
Vis mig en version af Postfix (mail server) som kan køre på Windows? Når vi skal være så specifikke, er det klart at du kan finde eksempler. Hvis vi nu havde sagt mail server i stedet for Postfix eller regnskabsprogram i stedet for Navision, var mulighederne noget større.
Endelig er der emuleringsmiljøer, som Wine til Linux og Cygwin til Windows, eller virtualisering af et gæste OS.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:31
tosa skrev:
OK, så vis mig en version af XMLspy der findes til andet end Windows, eller vis mig en version af Microsoft Dynamics (de tidligere Navision produkter) lavet til andre styresystemer.
Eller eventuelt Grand Theft Auto 4 eller Saints Row 2 lavet til OSX eller Linux.
Jeg kan ikke lige på stående fod komme på andre programmer, men jeg er sikker på, at der er mange. | Selvfølgeligt findes der få programmer som kun findes til en platform. Dog er det intet problem at køre enten XMLspy eller Microsoft Dynamics via wmware, parrels. Nu er de programmer du omtaler jo heller ikke noget som private normalt bruger.
Vi kan jo også køre den anden vej, vis mig en version af windows der kører aperture eller final cut pro ?
Så man kan altid findes specifkke programmer der kun køres på en platform. Der findes dog tonsvis af programmer som kommer til mange platforme, f.x. CS fra adobe, office / MSN fra Microsoft, itunes/Qtime fra apple, openoffice osv. Så det er ikke så svært at flytte data mellem forskellige OS.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:32
JesperLund skrev:
Vis mig en version af Postfix (mail server) som kan køre på Windows? Når vi skal være så specifikke, er det klart at du kan finde eksempler. Hvis vi nu havde sagt mail server i stedet for Postfix eller regnskabsprogram i stedet for Navision, var mulighederne noget større.
Endelig er der emuleringsmiljøer, som Wine til Linux og Cygwin til Windows, eller virtualisering af et gæste OS.
|
Ja, men nu nævnte jeg de produkter der går for at være de bedste inden for deres niche. XMLspy går for at være den bedste XML (mm.) editor, men det koster 50.000 for 10 licenser (og man kan vist ikke købe færre). Dynamics produkter er vel de bedste ERP produkter til små og mellemstore virksomheder.
I øvrigt er det ikke helt fair, at kalde MS Dynamics produkter for regnskabsprogrammer. ERP (+evt. CRM, hvis man ikke mener det hører ind under ERP) er meget mere og bedre betegnende.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:33
Hvis vi taler videoafspilning har Windows/Vista haft en sidste (?) bastition qua muligheden for hardware acceleration i grafikkort med DxVA, som ikke har eksisteret på Linux.
Det gælder imidlertid ikke længere!! Nvidia har implementeret noget tilsvarende i deres grafikkort driver (dog kun til GeForce8 og nyere), som de kalder http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU - VDPAU , og Nvidia har kontribueret patches til ffmpeg som kan udnytte dette API. ffmpeg er som bekendt backend til VLC, MPlayer og MythTV. Det demonstreres i http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_vdpau_gpu&num=1 - denne artikel.
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:39
tosa skrev:
I øvrigt er det ikke helt fair, at kalde MS Dynamics produkter for regnskabsprogrammer. ERP (+evt. CRM, hvis man ikke mener det hører ind under ERP) er meget mere og bedre betegnende. |
Så kalder vi det ERP, hvis det lyder pænere, men pointen er den samme: der er ERP software til andet end Windows..
|
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 14:47
tosa skrev:
JesperLund skrev:
|
Ja, men nu nævnte jeg de produkter der går for at være de bedste inden for deres niche. XMLspy går for at være den bedste XML (mm.) editor, men det koster 50.000 for 10 licenser (og man kan vist ikke købe færre). Dynamics produkter er vel de bedste ERP produkter til små og mellemstore virksomheder.
I øvrigt er det ikke helt fair, at kalde MS Dynamics produkter for regnskabsprogrammer. ERP (+evt. CRM, hvis man ikke mener det hører ind under ERP) er meget mere og bedre betegnende. | Hov nu snakker vi jo heller ikke privat produkter. Indenfor andre bracher nægter man at lukke windows servere ind, her kan kun f.x. Solaris eller HPUX bruges.
|
Skrevet den: 12-Marts-2009 kl. 01:25
lahan skrev:
Hov nu snakker vi jo heller ikke privat produkter. Indenfor andre bracher nægter man at lukke windows servere ind, her kan kun f.x. Solaris eller HPUX bruges.
|
Ja, jeg kunne ikke lige finde på produkter til privat brug. Men jeg nævnte også spil.
Da min egen hjemmecomputer primært bliver brugt som mediecenter og til at spille på, kan jeg ikke lige umiddelbart nævne nogle programmer der ikke findes på OSX og Linux også (ja, jeg ved ikke om WinDVD findes til de andre platforme).
Mht. servere har IBM også tidligere været ret dominerende på det marked, men Windows servere er vel heller ikke det vi diskuterer her (MS gik jo selv væk fra windows servere for en del år tilbage. Og historien går på, at det var Gates selv der blev nødt til at træffe det valg, fordi ingen andre i virksomheden ville stå frem og sige, at deres egne servere ikke var gode nok).
For mig personligt ville det sandsynligvis være et helvede at skifte platform. Jeg havde for kort tid siden overvejet en iMac, fordi den fylder så lidt, og den har nogle mediecenter muligheder jeg syntes om. Men af to ret så væsentlige grunde valgte jeg det fra (jeg overvejede også en som tillæg til min nuværende computer).
1: De kommer ikke i ret hurtige versioner. Jeg kan slet ikke leve med en for langsom computer, og hardwaren i en Mac er langt efter hardwaren i en computer man selv samler, eller køber færdig med de bedste komponenter i dag.
2: jeg ville skulle ud og finde og købe substituter for en bunke af de programmer jeg i dag har, og ikke kan undvære. Det i sig selv ville være meget tidskrævende og dyrt.
Dette ville være lidt billigere (og jeg ville kunne bruge samme hardware, som jeg bruger i dag) med Linux, men her ville der også mangle en del programmer, og jeg bryder mig ikke om de fejl og problemer der tidligere har været i deres GUI (jeg ved ikke hvor godt de har ryddet op i den, og den funktionalitet der er i den). Jeg ved ikke om Linux er blevet bedre (det går jeg ud fra den er inden for de sidste ca. 10 år), men jeg er sikker på at jeg ville skulle bruge lang tid, og eventuelt en del penge på at lave et skifte fra windows til Linux. Og så er jeg langt fra sikker på at jeg ville blive gladere for den løsning (heller ikke i længden).
|
Skrevet den: 12-Marts-2009 kl. 09:02
tosa skrev:
1: De kommer ikke i ret hurtige versioner. Jeg kan slet ikke leve med en for langsom computer, og hardwaren i en Mac er langt efter hardwaren i en computer man selv samler, eller køber færdig med de bedste komponenter i dag. |
Det er så her jeg tror du tager fejl, da du kun kikker på HW. Du burde tænke på HW + SW som en fælles ting. En PC/iMac med OSX kører væsentligt hurtigere end med Vista. Så jo måske er CPU'en lidt langsommere i en iMac, men systemet kører lettere og mere smidigt. Så hurtigt HW med dårligt OS giver ikke noget godt resultat.
tosa skrev:
2: jeg ville skulle ud og finde og købe substituter for en bunke af de programmer jeg i dag har, og ikke kan undvære. Det i sig selv ville være meget tidskrævende og dyrt. |
BAre for nysgerrighedens skyld. Hvad er det for nogle programmer du benytter ? Til gaming er der klart at en almindelig PC er at foretrække.
|
|