Upload til boksen (fremskridt)
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=57389
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 17:03
Emne: Upload til boksen (fremskridt)
Skrevet af: AJenbo
Emne: Upload til boksen (fremskridt)
Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 02:24
Hej det er lykkeds mig at ændre i listen af uploaded programmer på boksen, her er et lille billed af mit tv, se om i kan se hvad der er ændret :)
![](http://img18.imageshack.us/img18/666/img0001xfb.jpg)
Jeg vil begynde at rode lidt med at uploade video til boksen på et sener tidspunkt.
|
Svar:
Skrevet af: mrtex
Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 16:37
AJenbo skrev:
Hej det er lykkeds mig at ændre i listen af uploaded programmer på boksen, her er et lille billed af mit tv, se om i kan se hvad der er ændret :)
![](http://img18.imageshack.us/img18/666/img0001xfb.jpg)
Jeg vil begynde at rode lidt med at uploade video til boksen på et sener tidspunkt.
|
But why?? and how ? vel linux magic codes eller noget...Eller bare photoshop hehe ![](smileys/smiley32.gif) ![](smileys/smiley32.gif)
------------- Playstation3 60GB GTA4,Grid,Skate1&2
42"FULLHD Zepto Zview
Samsung HD 3106
NokiaN95 8GB
Asus L1N64-SLI WS Dual L
2xAmd Athlon64 3,2Ghz FX-74
Kingston 8GBDDR2PC6400
Logitech MX1000
Yousee50/4Mb
|
Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 21:32
Det er skam ægte nok :)
Info om de optaget film ligger i templaterec.info og det er dær man kan ændre i beskrivelsen.
Hvorfor? Ville det ikke være fedt hvis man kunde tage video/film fra pc'en og lægge dem på boksen? Det syndes jeg og det er det jeg arbejder på.
|
Skrevet af: Willum
Skrevet den: 19-Marts-2009 kl. 07:01
AJenbo skrev:
Hvorfor? Ville det ikke være fedt hvis man kunde tage video/film fra pc'en og lægge dem på boksen? Det syndes jeg og det er det jeg arbejder på. |
Ville det ikke være sjovere at kunne lægge film fra harddisken over på pc'en?
Jeg ved godt at man kan bruge en harddisk-optager, men så er det ikke længere HD-optagelser.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Marts-2009 kl. 13:35
Willum skrev:
AJenbo skrev:
Hvorfor? Ville det ikke være fedt hvis man kunde tage video/film fra pc'en og lægge dem på boksen? Det syndes jeg og det er det jeg arbejder på.
|
Ville det ikke være sjovere at kunne lægge film fra harddisken over på pc'en?
Jeg ved godt at man kan bruge en harddisk-optager, men så er det ikke længere HD-optagelser.
|
Jo, det er en detalje som jeg personligt synes er væsentlig vigtigere.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: dkwolf
Skrevet den: 19-Marts-2009 kl. 19:25
problemet med at få matriale fra boksen og til en pc, er vel at det matriale på boksen så vidt jeg ved og husker er kryperet. Det gør det til et større problem end lige som så. Men jeg skal sætte en ny disk i min her i weekenden og vil da kigge lidt nærmere på selve indholdet af disken og muligvis se om jeg kan boote den op i et virtuelt miljø for at kigge nærmere på selve OS'et på den.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Samsung 3126 HD HDD recorder (med 500Gb HDD mod)
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
5.1 Gale Junior højtaler system
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 11:05
dkwolf skrev:
problemet med at få matriale fra boksen og til en pc, er vel at det matriale på boksen så vidt jeg ved og husker er kryperet. Det gør det til et større problem end lige som så. Men jeg skal sætte en ny disk i min her i weekenden og vil da kigge lidt nærmere på selve indholdet af disken og muligvis se om jeg kan boote den op i et virtuelt miljø for at kigge nærmere på selve OS'et på den. |
Ja matrialet er krypteret og det er ikke noget jeg har særlig meget erfarig med at bryde. Der for er det ikke noget jeg pt arbejder på, jeg ville da også selv helst have det til at virke, men det ser det ikke ud som om det kommer til lige forløbig så der for har jeg kasted mig over at få data den anden vej, hvis det lykkeds vil det også betyde at vi ved mere om hvordan video bliver gemt på maskinen og derved ville det være nemmer for en anden at få video ud af maskinen.
OS'et ligger på en chip og ikke på harddisken, der er ingen af partisionerne der er markeret som boot disk og der er ingen OS filer på dem, alle partisioner er ext3 og ext2. Hvis du har windows kan du instalere http://www.fs-driver.org - www.fs-driver.org for at få adgang til diskene, hvis du har linux er det ikke noget problem. ud fra mine undersøgelser tror jeg at OS'et er μClinux
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 11:17
AJenbo skrev:
Hvis du har windows kan du instalere http://www.fs-driver.org - www.fs-driver.org for at få adgang til diskene, hvis du har linux er det ikke noget problem. ud fra mine undersøgelser tror jeg at OS'et er μClinux |
Keep up the good work. Det er ret interessant hvis du kan bevise at det er Linux som er OS'et. Linux kernen og en del andre ting er under http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License - GPL , og det betyder af YouSee skal tilbyde alle at udlevere source koden.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 12:39
AJenbo skrev:
OS'et ligger på en chip og ikke på harddisken, der er ingen af partisionerne der er markeret som boot disk og der er ingen OS filer på dem, alle partisioner er ext3 og ext2. |
ja det opdagede jeg da jeg skiftede HDD i min boks her i weekenden. Det gør det dog lidt mere besværligt at lave en OS hack til den, når det ligger på en flash ram disk. Denne bliver sikkert clearet ved load af ny OS version. Jeg vil dog prøve at arbejde lidt nærmere mod et OS hack så man kan få selve videoen ud via ethernet. Dette bliver dog ikke super nemt, men så har man noget at bruge sin tid på :)
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 13:05
dkwolf skrev:
AJenbo skrev:
OS'et ligger på en chip og ikke på harddisken, der er ingen af partisionerne der er markeret som boot disk og der er ingen OS filer på dem, alle partisioner er ext3 og ext2. |
ja det opdagede jeg da jeg skiftede HDD i min boks her i weekenden. Det gør det dog lidt mere besværligt at lave en OS hack til den, når det ligger på en flash ram disk. Denne bliver sikkert clearet ved load af ny OS version. Jeg vil dog prøve at arbejde lidt nærmere mod et OS hack så man kan få selve videoen ud via ethernet. Dette bliver dog ikke super nemt, men så har man noget at bruge sin tid på :)
|
Som nævnt ovenfor, hvis det er GPL kode, skal YouSee udlevere source koden med deres egne (eller Samsungs) modifikationer...![](smileys/smiley2.gif)
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 13:16
JesperLund skrev:
Som nævnt ovenfor, hvis det er GPL kode, skal YouSee udlevere source koden med deres egne (eller Samsungs) modifikationer...![](smileys/smiley2.gif)
|
yepsen - vil dog også tage mine kilder i YouSee i brug vel :) Som gammel TDC ansat har man stadigvæk nogle folk på den anden side.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 01:41
dkwolf: hvis du har lydt til at arbejde samme så bare sig til.
|
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 21:34
AJenbo skrev:
dkwolf: hvis du har lydt til at arbejde samme så bare sig til. |
skal jeg nok :)
arbejder på et par småting, men damn den boks er bare lukket totalt af fra omverden.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 18:11
hvis i tilfældigvis skulle støde på en måde at styre boksen via ethernet, hente tvguide eller live tv ud af boksen må i meget gerne sige til. Det ville være vildt nice at kunne hente tv guide info og læse tekst tv på remoten
|
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 19:03
en af de ting jeg sidder og kigger på er upload af MPEG filer til boksen og afspille disse. Og eventuelt hente optaget matriale ud fra den. Men det er desværre ikke helt nemt.
Jeg har dog fået fat i selve OS'et til boksen og sidder og kigger det igennem om der er noget man kan bruge.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 17:13
har i taget disken ud, eller har i fået adgang via netværket?
|
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 19:11
dkwolf skrev:
Jeg har dog fået fat i selve OS'et til boksen og sidder og kigger det igennem om der er noget man kan bruge.
|
Er det Linux?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 08:03
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Er det Linux?
|
jeps kernel 2.6 i den jeg har liggende. Det ser ud til at være en fuld kernel de har lavet det ud fra. Men hvor meget der er med i den der ligger på boksen ved jeg ikke endnu.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 11:29
dkwolf skrev:
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Er det Linux?
|
jeps kernel 2.6 i den jeg har liggende. Det ser ud til at være en fuld kernel de har lavet det ud fra. Men hvor meget der er med i den der ligger på boksen ved jeg ikke endnu.
|
En rygende pistol, fantastisk!! Og når YouSee ikke leverer en kopi af GPL licensen og et tilbud til alle om at levere source koden til alt der er under GPL, er der tale om PIRATkopieret software. I Tyskland er der blevet nedlagt fogedforbud mod tilsvarende produkter (routere og NAS'er der kører Linux).
|
Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 11:36
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 11:57
joern.loenborg skrev:
Mener du i fuld alvor, at Samsung/YouSee anvender piratkopieret software? |
Ja, de krænker ophavsretten til Linux kernen (og sikkert andre ting) fordi de anvender den i strid med licensbetingelserne. Hvis du distribuerer binaries under GPL såsom Linux kernen, skal der medfølge en kopi af GPL licensen og et tilbud om at levere source koden til alle som ønsker det. Du har accepteret disse betingelser ved at bruge Linux kernen. Det er ikke "public domain" software.
Hvis man ikke ønsker disse restriktioner kan man anvende FreeBSD til sin udvikling (Apple OSX er baseret på FreeBSD, guess why), som ikke har disse betingelser, men Linux understøtter langt flere maskinarkitekturer (CPU typer) end FreeBSD.
Hvad YouSee gør er faktisk ikke anderledes end hvis du downloader en piratkopi af Windows Vista og sælger den sammen med en computer. Det er en krænkelse af ophavsretten (Microsofts i dette tilfælde).
Som jeg skrev er der i Tyskland nedlagt fogedforbud mod tilsvarende produkter, se http://en.wikipedia.org/wiki/Gpl-violations.org - her for dokumentation. Harald Welte har ophavsretten til en del af Linux kernen, så han kan sagsøge eventuelle krænkere.
Dreambox er ligeledes baseret på Linux, men her leveres sourcekoden i overensstemmelse med GPL betingelserne.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 12:20
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Mener du i fuld alvor, at Samsung/YouSee anvender piratkopieret software? |
Ja, de krænker ophavsretten til Linux kernen (og sikkert andre ting) fordi de anvender den i strid med licensbetingelserne. Hvis du distribuerer binaries under GPL såsom Linux kernen, skal der medfølge en kopi af GPL licensen og et tilbud om at levere source koden til alle som ønsker det. Du har accepteret disse betingelser ved at bruge Linux kernen. Det er ikke "public domain" software.
Hvis man ikke ønsker disse restriktioner kan man anvendes FreeBSD til sin udvikling (Apple OSX er baseret på FreeBSD, guess why), som ikke har disse betingelser, men Linux understøtter langt flere maskinarkitekturer (CPU typer) end FreeBSD.
Hvad YouSee gør er faktisk ikke anderledes end hvis du downloader en piratkopi af Windows Vista og sælger den sammen med en computer. Det er en krænkelse af ophavsretten (Microsofts i dette tilfælde).
Som jeg skrev er der i Tyskland nedlagt fogedforbud mod tilsvarende produkter, se http://en.wikipedia.org/wiki/Gpl-violations.org - her for dokumentation. Harald Welte har ophavsretten til en del af Linux kernen, så han kan sagsøge eventuelle krænkere.
Dreambox er ligeledes baseret på Linux, men her leveres sourcekoden i overensstemmelse med GPL betingelserne.
|
Jeg har nu sendt en forespørgsel om emnet til YouSee med kopi af indlæg.
------------- Mvh. Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
|
Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 12:22
Betyder det så at Yousee faktisk er nød til at udlevere deres koder, til de, der vil tilgå det optagede materiale via pc?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 12:27
HQjben skrev:
Betyder det så at Yousee faktisk er nød til at udlevere deres koder, til de, der vil tilgå det optagede materiale via pc?
|
Det kan du ikke konkludere. Du kan godt køre en closed-source applikation oven på Linux kernen, naturligvis forudsat at denne applikation ikke er baseret på GPL software. Det afhænger af hvordan tingene er lavet.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 12:58
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Er det Linux?
|
|
En rygende pistol, fantastisk!! Og når YouSee ikke leverer en kopi af GPL licensen og et tilbud til alle om at levere source koden til alt der er under GPL, er der tale om PIRATkopieret software. I Tyskland er der blevet nedlagt fogedforbud mod tilsvarende produkter (routere og NAS'er der kører Linux).
|
Koden ligger på Samsungs side. Så koden er tilgængelig.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 13:09
dkwolf skrev:
|
Ok, så mangler YouSee kun GPL licensen på papir (forudsat at de ikke har lavet modifikationer af source kode under GPL).
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:09
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Ok, så mangler YouSee kun GPL licensen på papir (forudsat at de ikke har lavet modifikationer af source kode under GPL).
|
Mener du stadig, at Samsung/YouSee anvender en piratkopi?
------------- Mvh. Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:21
joern.loenborg skrev:
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
|
Mener du stadig, at Samsung/YouSee anvender en piratkopi? |
Jeg har redegjort for betingelserne for at bruge GPL software, og hvis man ikke overholder dem, er der principielt tale om "pirat"kopieret software (hvis man vil bruge dette tåbelige ord).
Hvis vi antager at man på Samsung websiden kan downloade sourcekoden til alt det der er under GPL, og at dette præcist svarer til den version som YouSee leverer til kunderne, så mangler YouSee stadig at levere en trykt http://en.wikipedia.org/wiki/GPL_license - GPL licens til kunderne, så kunderne bliver gjort opmærksom på deres rettigheder efter GPL (og hvor de kan downloade source koden). Jeg har ikke selv Samsung boxen, men jeg har ikke hørt nogen sige at de har fået denne licens, og hvis denne licens var leveret havde vi ikke behøvet denne gætteleg om boxen kørte Linux eller ej.
Hensigten med GPL er at du skal have mulighed for at lave dine egne modifikationer af softwaren, eller få andre til at gøre det for dig. Den mulighed har Dreambox kunderne eksempelvis. Min router derhjemme kører Linux, og jeg har valgt at installere en anden kernel og nogle andre tools (OpenWrt i stedet for den software som Asus leverede, i øvrigt sammen med en trykt GPL licens og et tilbud om at levere source koden).
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:28
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
|
Mener du stadig, at Samsung/YouSee anvender en piratkopi?
|
Jeg har redegjort for betingelserne for at bruge GPL software, og hvis man ikke overholder dem, er der principielt tale om "pirat"kopieret software (hvis man vil bruge dette tåbelige ord).
Hvis vi antager at man på Samsung websiden kan downloade sourcekoden til alt det der er under GPL, og at dette præcist svarer til den version som YouSee leverer til kunderne, så mangler YouSee stadig at levere en trykt http://en.wikipedia.org/wiki/GPL_license - GPL licens til kunderne, så kunderne bliver gjort opmærksom på deres rettigheder efter GPL (og hvor de kan downloade source koden). Jeg har ikke selv Samsung boxen, men jeg har ikke hørt nogen sige at de har fået denne licens, og hvis denne licens var leveret havde vi ikke behøvet denne gætteleg om boxen kørte Linux eller ej.
Hensigten med GPL er at du skal have mulighed for at lave dine egne modifikationer af softwaren, eller få andre til at gøre det for dig. Den mulighed har Dreambox kunderne eksempelvis. Min router derhjemme kører Linux, og jeg har valgt at installere en anden kernel og nogle andre tools (OpenWrt i stedet for den software som Asus leverede, i øvrigt sammen med en trykt GPL licens og et tilbud om at levere source koden).
|
Det var dit eget sprogbrug: "pirat"kopieret software (hvis man vil bruge dette tåbelige ord). Du skrev PIRATkopieret software i dit første indlæg i denne række af indlæg.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:32
joern.loenborg skrev:
Det var dit eget sprogbrug: "pirat"kopieret software (hvis man vil bruge dette tåbelige ord).
Du skrev PIRATkopieret software i dit første indlæg i denne række af indlæg.
|
Det er vi helt enige om.. kender du ironi?
Den korrekte betegnelse er naturligvis ophavsretslig krænkelse (som jeg også skrev), hvadenten det drejer sig om STBer fra etablerede kabel-TV firmaer med mulige GPL krænkelser eller teenagers download af musik fra internettet uden tilladelse..
Zaptor kører også Linux, så vidt jeg har forstået, og jeg har ikke hørt at Zaptor kunderne har modtaget en trykt kopi af GPL licensen. Der er mange firmaer som ikke "kan" finde ud af dette.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:59
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Det var dit eget sprogbrug: "pirat"kopieret software (hvis man vil bruge dette tåbelige ord).
Du skrev PIRATkopieret software i dit første indlæg i denne række af indlæg.
|
Det er vi helt enige om.. kender du ironi?
Den korrekte betegnelse er naturligvis ophavsretslig krænkelse (som jeg også skrev), hvadenten det drejer sig om STBer fra etablerede kabel-TV firmaer med mulige GPL krænkelser eller teenagers download af musik fra internettet uden tilladelse..
Zaptor kører også Linux, så vidt jeg har forstået, og jeg har ikke hørt at Zaptor kunderne har modtaget en trykt kopi af GPL licensen. Der er mange firmaer som ikke "kan" finde ud af dette.
|
Her er det indlæg med med ordet PIRATkopieret. Jeg kan ikke se ironien i dit indlæg. Faktisk kan jeg heller ikke se, at du skrev ophavsretslig krænkelse (som jeg også skrev). Det virker snarere, som om du har anvendt vådt krudt og en viden, der er meget let at relatere til AAU, men jeg kan jo også ta' fejl. ![](smileys/smiley2.gif) En rygende pistol, fantastisk!! Og når YouSee ikke leverer en kopi af GPL licensen og et tilbud til alle om at levere source koden til alt der er under GPL, er der tale om PIRATkopieret software. I Tyskland er der blevet nedlagt fogedforbud mod tilsvarende produkter (routere og NAS'er der kører Linux).
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 15:22
joern.loenborg skrev:
Her er det indlæg med med ordet PIRATkopieret. Jeg kan ikke se ironien i dit indlæg. Faktisk kan jeg heller ikke se, at du skrev ophavsretslig krænkelse
|
"Pirat"kopiering er et populært udtryk for ophavstretsligt krænkelse. Andet ligger der ikke i det.
Jeg skrev blandt andet (da du spurgte til "pirat"kopiering)
YouSee lever ikke op til disse betingelser. Hvis Samsung websiden leverer den fulde source kode til alt der er under GPL, og hvis YouSee udviklerne ikke har foretaget egne modifikationer af GPL-delen, bør det være forholdsvist nemt for YouSee at overholde licensbetingelserne for den software som de benytter. En af de ting som mangler er en trykt GPL licens til kunderne.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 15:54
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Her er det indlæg med med ordet PIRATkopieret. Jeg kan ikke se ironien i dit indlæg. Faktisk kan jeg heller ikke se, at du skrev ophavsretslig krænkelse
|
"Pirat"kopiering er et populært udtryk for ophavstretsligt krænkelse. Andet ligger der ikke i det.
Jeg skrev blandt andet (da du spurgte til "pirat"kopiering)
YouSee lever ikke op til disse betingelser. Hvis Samsung websiden leverer den fulde source kode til alt der er under GPL, og hvis YouSee udviklerne ikke har foretaget egne modifikationer af GPL-delen, bør det være forholdsvist nemt for YouSee at overholde licensbetingelserne for den software som de benytter. En af de ting som mangler er en trykt GPL licens til kunderne.
|
Det var alene dit brug af piratkopiering, der faldt mig for brystet. Ikke at du senere modererede udtrykket og som du selv endnu senere kalder et tåbeligt ord. Jeg afventer svar fra YouSee.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 16:01
dkwolf skrev:
ligger på Samsungs side. Så koden er tilgængelig.
|
Har du et link?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 17:44
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Har du et link?
|
http://www.samsung.com/global/business/telecomm/opensource/femtocell.html -
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 19:44
JesperLund skrev:
Det er ikke "public domain" software.Hvis man ikke ønsker disse restriktioner kan man anvende FreeBSD til sin udvikling (Apple OSX er baseret på FreeBSD, guess why) |
Det er nu meget nemt at gætte: NextStep, der er grundlaget for Mac OS X, er to år ældre end Linux og har altid været baseret på BSD - senere udelukkende baseret på FreeBSD.
Derudover var Avia Tevanian (hovedmanden bag kernen i NextStep/Mac OS X) og Linus Torvalds ikke ligefrem enige om hvordan en kerne grundlæggende skal opbygges, så du behøver ikke at komme med et indlæg om at Apple kun har valgt at fortsætte med Mach i stedet for Linux pga. licensregler.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 20:46
dkwolf skrev:
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
|
Har du et link?
|
http://www.samsung.com/global/business/telecomm/opensource/femtocell.html - |
Tak. Har du fået shell adgang til maskinen?
|
Skrevet af: Gazerbeam
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:03
Jeg har lige tjekket, GPLen er IKKE medleveret i boksens kasse/brugsvejledning!
Ej heller info om, at den bruger Linux.
------------- Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2) Yamaha YSP-3000 Lydprojekter Panasonic AE900 Projekter Samsung SMT-H3126 & H3106 Toshiba HD DVD 30 og E1 PS3 60GB & 40 GB
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:09
JesperLund skrev:
|
desværre ikke. Snakker lidt frem og tilbage med nogle folk jeg kender om hvordan man kan få adgang til boksen via SSH, da den måske har en SSH kørende. Overvejer også at se på muligheden ved at "fake" den server den henter data fra når man f.eks går ind under Cinema, men det er stadigvæk i idé fasen.
Gazerbeam skrev:
Jeg har lige tjekket, GPLen er IKKE medleveret i boksens kasse/brugsvejledning!
Ej heller info om, at den bruger Linux. |
Har lige kigget lidt på det Samsungs nye 7 serie LED Tv og det har noget MediaCenter indbygget og der har de ligefrem GPL licence med i brugervejledningen. Så Samsung er klar over det :) Det kan så være YouSee der har valgt at se bort fra den.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:09
dkwolf skrev:
problemet med at få matriale fra boksen og til en pc, er vel at det matriale på boksen så vidt jeg ved og husker er kryperet. Det gør det til et større problem end lige som så. Men jeg skal sætte en ny disk i min her i weekenden og vil da kigge lidt nærmere på selve indholdet af disken og muligvis se om jeg kan boote den op i et virtuelt miljø for at kigge nærmere på selve OS'et på den. |
Det er jo totalt stupidt, hvis indholdet er krypteret. Det er jo ikke fordi vi, som brugere, ikke har rettigheder til at optage og se indholdet, som boksen optager. ![](smileys/smiley7.gif)
------------- Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2) Yamaha YSP-3000 Lydprojekter Panasonic AE900 Projekter Samsung SMT-H3126 & H3106 Toshiba HD DVD 30 og E1 PS3 60GB & 40 GB
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:13
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
Det er jo totalt stupidt, hvis indholdet er krypteret. Det er jo ikke fordi vi, som brugere, ikke har rettigheder til at optage og se indholdet, som boksen optager. ![](smileys/smiley7.gif) |
Well det kommer an på hvad man kan få den til at gøre jo :) Den har mulighed for at kryptere under optagelse og afspildning. Så hvis man kan få den til at lave et transport stream og decrypte det samtidig, så vil det være muligt. Men sådan som det ser ud lige pt. så er kampen ikke nem og tæt på umuligt. Desværre.
Well det er de "regler" vi må leve under for at få lov til at optage transport streams direkte ned på boksen. Dem der har rettighederne er jo direkte paranoide og virkelig "bange" for hvad der ville ske hvis de gav det frit. Jeg kan egentlig godt leve med det, men der er jo altid en ufordring i at finde en mulighed :)
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:14
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
Det er jo totalt stupidt, hvis indholdet er krypteret. Det er jo ikke fordi vi, som brugere, ikke har rettigheder til at optage og se indholdet, som boksen optager. ![](smileys/smiley7.gif)
|
nej, men det kunne jo tænkes at folk ville dele film på den måde
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:29
Brasch skrev:
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
|
|
Og hvad forhindre folk i, at gøre det ved hjælp af en DVD/HDD-optager eller en PC med DVB-C kort?
De her folk forsøger at fratage os forbruger nogle rettigheder som vi har. Privat HAR vi altså ret til at optage, og bruge disse optagelser/streams som vi har lyst til.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:30
dkwolf skrev:
JesperLund skrev:
|
desværre ikke. Snakker lidt frem og tilbage med nogle folk jeg kender om hvordan man kan få adgang til boksen via SSH, da den måske har en SSH kørende. |
Det giver ikke meget mening at have sshd kørende på maskinen, hvis alle porte er lukket. Jeg kunne heller ikke se nogen ssh daemon i source tarball'en (typisk er det dropbear på embedded devices).
Er der en serial port (eller serial header) på main board? Så kunne man måske tilslutte den til en konsol og se hvad der sker når maskinen booter.
Måske kan du finde inspiration http://www.linuxconf.eu/2007/papers/Sirotkin.pdf - her ?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:43
Gazerbeam skrev:
Brasch skrev:
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
|
|
Og hvad forhindre folk i, at gøre det ved hjælp af en DVD/HDD-optager eller en PC med DVB-C kort?
De her folk forsøger at fratage os forbruger nogle rettigheder som vi har. Privat HAR vi altså ret til at optage, og bruge disse optagelser/streams som vi har lyst til.
|
Der er ikke nogen, der forhindrer dig i at optage på HDD-optager, men jo ikke i HD. Du har jo heller ikke en HDD-optager med HDMI indgang. Alle kan optage på et andet medie end boksen, men altså ikke i HD. Hvilke rettigheder mener du vi som forbrugere har?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:45
joern.loenborg skrev:
Der er ikke nogen, der forhindrer dig i at optage på HDD-optager, men jo ikke i HD. Du har jo heller ikke en HDD-optager med HDMI indgang. Alle kan optage på et andet medie end boksen, men altså ikke i HD. |
Jo du kan, bare ikke med YouSee's box.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 22:03
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Der er ikke nogen, der forhindrer dig i at optage på HDD-optager, men jo ikke i HD. Du har jo heller ikke en HDD-optager med HDMI indgang. Alle kan optage på et andet medie end boksen, men altså ikke i HD. |
Jo du kan, bare ikke med YouSee's box.
|
Tråden handler om Samsung 3126 PVR og det er også den, der blev omtalt i det indlæg, jeg kommenterede.
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 22:37
joern.loenborg skrev:
Gazerbeam skrev:
Brasch skrev:
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
|
|
|
Der er ikke nogen, der forhindrer dig i at optage på HDD-optager, men jo ikke i HD. Du har jo heller ikke en HDD-optager med HDMI indgang. Alle kan optage på et andet medie end boksen, men altså ikke i HD. Hvilke rettigheder mener du vi som forbrugere har?
|
Du går i din gennemgang uden om, at det faktisk er muligt at optage HD-programmer med en PC og et DVB-C tunerkort.
Sådan lidt firkantet, har vi retten til at bruge de streams og optagelser vi privat laver, som vi vil.
DVS., at vi helt lovligt må kopier og distribuere til privat brug, så længe det holdes inden for huset fire vægge.
Det er denne brugsret YouSee forsøger at begrænse i 3126'erne, hvis de krypterer optagelserne på HDD'en.
Er du heller ikke klar over, at du må kopier dine CD'er og DVD-Film? ![](smileys/smiley36.gif)
Men 'back to topic', er optagelserne rent faktisk krypterede?
|
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 23:48
Gazerbeam skrev:
joern.loenborg skrev:
Gazerbeam skrev:
Brasch skrev:
Gazerbeam skrev:
dkwolf skrev:
|
|
|
|
Du går i din gennemgang uden om, at det faktisk er muligt at optage HD-programmer med en PC og et DVB-C tunerkort.
Sådan lidt firkantet, har vi retten til at bruge de streams og optagelser vi privat laver, som vi vil.
DVS., at vi helt lovligt må kopier og distribuere til privat brug, så længe det holdes inden for huset fire vægge.
Det er denne brugsret YouSee forsøger at begrænse i 3126'erne, hvis de krypterer optagelserne på HDD'en.
Er du heller ikke klar over, at du må kopier dine CD'er og DVD-Film? ![](smileys/smiley36.gif)
Men 'back to topic', er optagelserne rent faktisk krypterede?
|
Hvor står skrevet, at du har rettigheder til at optage i HD? I øvrigt ser du tilsyneladende helt bort fra, at du jo kan optage en kopi på boksen.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 00:13
joern.loenborg skrev:
Hvor står skrevet, at du har rettigheder til at optage i HD? I øvrigt ser du tilsyneladende helt bort fra, at du jo kan optage en kopi på boksen. |
§12 i ophavsretsloven (reglerne om privat eksemplarfremstilling).
At det så ikke er muligt at udnytte denne ret fuldt ud med YouSee's box er en anden sag, men der er heldigvis andre (og bedre) produkter på markedet.
|
Skrevet af: nold-i-spolen
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 02:41
Hej!
Er der nogen det er lykkedes for at sætte en andes/større HDD i boksen fra youse?
Jeg har selv overvejet det da jeg løb tør for plads her i påsken, men vil ikke til og rode med det hvis der allerede en nogen der har erfaret at det er umuligt/vil kræve omskrivning af boksens firmware/OS.....
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 06:16
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Hvor står skrevet, at du har rettigheder til at optage i HD? I øvrigt ser du tilsyneladende helt bort fra, at du jo kan optage en kopi på boksen. |
§12 i ophavsretsloven (reglerne om privat eksemplarfremstilling).
At det så ikke er muligt at udnytte denne ret fuldt ud med YouSee's box er en anden sag, men der er heldigvis andre (og bedre) produkter på markedet.
|
Det danske sprog er en underlig størrelse. Der er en helt verden til forskel på tilladelse til og rettighed.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 07:54
nold-i-spolen skrev:
Hej!
Er der nogen det er lykkedes for at sætte en andes/større HDD i boksen fra youse?
Jeg har selv overvejet det da jeg løb tør for plads her i påsken, men vil ikke til og rode med det hvis der allerede en nogen der har erfaret at det er umuligt/vil kræve omskrivning af boksens firmware/OS..... |
jeps det er faktisk ganske simpelt :)
jeg har sat en 500Gb WD AVVS udgave disk i min og den kører ganske fint. Har ikke været problemer ved firmware updates eller andet. Jeg vil dog anbefale AVVS udgaven, da den ikke bliver så varm som de andre diske, det skal man tænke lidt på da der ikke er nogen form for køling af disken i boksen. Disken kan man vist nok stadigvæk kun få hos PRC-data.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 09:38
Tak for det!
Hvad betyder AVVS?
Har du et link til hvor den disk 'vi ved' virker kan købes
Jeg havde også tænkt mig en 500GB disk på 7200RPM, havde ikke lige overvejet det med varmen. Hvilket interface køre den SATA/IDE?
Hvilket filsystem formaterede du disken i (ext3?) og hvordan med partitioneringen?
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 09:43
Jeg tror faktisk også at jeg vil prøve at rette henvendelse til Yousee med krav om at få kildekoden udleveret med henvisning til GPL'en, samt en kopi af GPL'en :)
De skal fanneme "følge reglerne"! kan man pudse APG på dem.....det er jo (som denne tråd også har været inde på) "pirat software/brud på ophavsretten"
|
Skrevet af: Per Korshøj
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 09:48
nold-i-spolen skrev:
Tak for det!
Hvad betyder AVVS?
Jeg havde også tænkt mig en 500GB disk på 7200RPM, havde ikke lige overvejet det med varmen. Hvilket interface køre den SATA/IDE?
Hvilket filsystem formaterede du disken i (ext3?) og hvordan med partitioneringen?
|
Kik i denne tråd, du vil finde svaret ![](smileys/smiley2.gif)
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46665&PN=1&TPN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46665& PN=1&TPN=3
------------- Per Korshøj
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:23
nold-i-spolen skrev:
Tak for det!
Hvad betyder AVVS?
|
AVVS er model typen på den WD disk som er anbefalet at putte i boksen :) Det er en normalt SATA disk
Jeg har denne disk i min boks http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd5000avvs/98250861/ - http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd5000avvs/98250861/
Disken er delt op i 4 partitioner med EXT3 filsystermer på alle sammen. Det nemmeste er at clone disken direkte over og ikke pille ved størrelsen af partitionerne også når det er gjort så udvidder man den sidste partition til max.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:27
Perfekt! Der er jo svar på alle mine spørgsmål!
Så er det jo bare at gå igang......
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:49
joern.loenborg skrev:
Det danske sprog er en underlig størrelse. Der er en helt verden til forskel på tilladelse til og rettighed. |
Og hvor mener du at "tilladelse" kommer ind i billedet? Pointen med at have en ret til privat eksemplarfremstilling (under visse betingelser) er at du ikke skal spørge nogen om lov.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:52
nold-i-spolen skrev:
Så er det jo bare at gå igang...... |
du kan bare spørge løs hvis der skulle være nogle problemer.
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:57
dkwolf skrev:
nold-i-spolen skrev:
|
Hehe, har du ikke travlt med at lodde en seriel port på dit mainboard?
![](smileys/smiley36.gif) ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:01
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Det danske sprog er en underlig størrelse. Der er en helt verden til forskel på tilladelse til og rettighed. |
Og hvor mener du at "tilladelse" kommer ind i billedet? Pointen med at have en ret til privat eksemplarfremstilling (under visse betingelser) er at du ikke skal spørge nogen om lov.
|
Jeg har tilladelse til at tage en kopi til eget brug. Hvis vi nu holder os til YouSee, skal de altså ikke spørges om lov. Omvendt behøber de heller ikke at gøre det let. Hvis jeg har en ret til det, må YouSee ikke gøre noget som helst for at besværliggøre min ret. Ka' du se forskellen? Ellers skal du godt nok ha' briller. ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:02
JesperLund skrev:
dkwolf skrev:
nold-i-spolen skrev:
|
Hehe, har du ikke travlt med at lodde en seriel port på dit mainboard?
![](smileys/smiley36.gif) ![](smileys/smiley36.gif)
|
ikke når jeg er på arbejde :)
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:06
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:11
joern.loenborg skrev:
Hvis jeg har en ret til det, må YouSee ikke gøre noget som helst for at besværliggøre min ret. |
Selvfølgelig må YouSee gøre alt de kan for at gøre det besværligt for os at kopiere materialet, men det ændre ikke på, at hvis det lykkes for os, så skal vi ikke først spørge dem, om vi må.
Spørgsmålet er om boksens indretning et en teknisk foranstaltning der har til formål at forhindre kopiering (altså en form for kopibeskyttelse). Hvis dette er tilfældet, er det muligvis et brud på ophavsretslovens § 75 c.
Men skal vi nu ikke holde os til emnet og så diskuttere det juridiske i jura forummet. Tak!
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:20
Du har helt ret, det har du ikke påstået, men du gik så aktivt ind i emnet, at jeg helt glemete det forhold. Et e,r at du ikke vil købe, det du kalder et defekt produkt, men har du overhovedet YouSee?
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:22
Sandal skrev:
joern.loenborg skrev:
Hvis jeg har en ret til det, må YouSee ikke gøre noget som helst for at besværliggøre min ret. |
Selvfølgelig må YouSee gøre alt de kan for at gøre det besværligt for os at kopiere materialet, men det ændre ikke på, at hvis det lykkes for os, så skal vi ikke først spørge dem, om vi må.
Spørgsmålet er om boksens indretning et en teknisk foranstaltning der har til formål at forhindre kopiering (altså en form for kopibeskyttelse). Hvis dette er tilfældet, er det muligvis et brud på ophavsretslovens § 75 c.
Men skal vi nu ikke holde os til emnet og så diskuttere det juridiske i jura forummet. Tak!
|
Det er svært at forholde sig til muligvis. De må du da hurtig kunne afklare. Vi mødes i jura forummet.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:23
joern.loenborg skrev:
Du har helt ret, det har du ikke påstået, men du gik så aktivt ind i emnet, at jeg helt glemete det forhold. Et e,r at du ikke vil købe, det du kalder et defekt produkt, men har du overhovedet YouSee? |
Jeg har YouSee og deres digitalt TV. Men jeg har ikke tænkt mig at give afkald på de muligheder som kombinationen af Sagem-60 og en HDD recorder giver mig (selv om jeg er helt enig i at en STB med HDD er en teknisk smartere løsning, bare ikke den som YouSee laver...).
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:29
JesperLund skrev:
joern.loenborg skrev:
Du har helt ret, det har du ikke påstået, men du gik så aktivt ind i emnet, at jeg helt glemete det forhold. Et e,r at du ikke vil købe, det du kalder et defekt produkt, men har du overhovedet YouSee? |
Jeg har YouSee og deres digitalt TV. Men jeg har ikke tænkt mig at give afkald på de muligheder som kombinationen af Sagem-60 og en HDD recorder giver mig.
|
Jeg har en Sagem 60 i overskud, den er sat væk. Du får jo ikke signalet digitalt helt frem til dit TV. Jeg bruger da også min HDD optager sideløbende med optageren i Samsung. Personligt synes jeg, at Samsung, enten det nu er 3106 eller 3126, giver et betydeligt bedre billede end Sagem 60.
|
Skrevet af: MadMartigan
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 12:49
Her er lidt info vedr. linux boot messages, det er godt nok fra 3106 - men alligevel....
Board: STb7100-mboard
============================================================ ==== BootLoader for SMT3106 ============================================================ ==== DRAM: 128 MB BML Init success BML_Open success [OneNAND Info.] nPgsPerBlk = 64, nSctsPerPg = 4, nNumOfUsrBlks = 496, Total = 6 3488 KB bml open success nNumOfPartEntry: 15 Partition loaded. In: serial Out: serial Err: serial debugLevel : 0xf [ MENU + GUIDE ] Browser Mode Boot [ MENU + DOWN ] Shell Mode [ MENU + LEFT ] Production Mode Boot [ MENU + UP + OK ] Update trigger [ MENU + UP ] Reset Update Flags [ POWER ] Uboot Command Mode [ POWER + GUIDE ] HW Test Mode [ DOWN + OK ] appl UI update [ GUIDE + UP ] default update [ GUIDE + OK ] SamsungUI Mode Boot key : 0xffffffff ### main_loop: bootcmd="tdcboot" ### BootLoader V1.07 for SMT3106 (2008/09/25, 13:17) @@@@@Hit any key to stop autoboot: 0
########################################################## #   ;   ;   ;   ;   ; # #   ; TDC BOOTSTRAP &nb sp; &nb sp; # #   ;   ;   ;   ;   ; # ##########################################################
[TDCBOOT] Check update flag... [TDCBOOT] Check frontpanel button's combination for swdl... [TDCBOOT] Check the signature of OneNAND's image...
bbm_load_image : id = 12, size = 1352(548), address = a4000000 .Done Read 1 blocks.
bbm_load_image : id = 4, size = 8683520(848000), address = a9000000 ..................................Done Read 67 blocks.
bbm_load_image : id = 13, size = 5120000(4e2000), address = a9000000 ....................Done Read 40 blocks.
bbm_load_image : id = 3, size = 2691189(291075), address = a9000000 ...........Done Read 21 blocks. Displaying the boot logo The current video format is PAL gu9gu HDMI initial start Splash blocks : 3 Reading bmp fileDone
BMP File Information File size : 351076 data offset : 1078 Heaer size : 40 Width*Height : 720 x 576 Planes : 1 Bits per pixel : 8 Compression : 1 Image Size : 414722 X resolution : 2834 Y resolution : 2834 N colors : 0 Important colors: 0
Auxiliary output...
Main output...
HDMI output... Invalid EDID header 0x00000000 0x00000000 [TDCBOOT] SWDL is not needed... [TDCBOOT] Loading linux kernel... ## Booting image at a9000000 ... Hdr CRC Checkiing Image Name: Linux Multi 1279 Image Type: SH-4 Linux Multi-File Image (gzip compressed) Data Size: 2691109 Bytes = 2.6 MB Load Address: 84401000 Entry Point: 84402000 MD5 : b7d5155350321ce6c78090bc648c0290 Contents: Image 0: 1447107 Bytes = 1.4 MB Image 1: 1243989 Bytes = 1.2 MB Uncompressing Multi-File Image to 0x84401000 (4194304 Bytes) inflateInit() inflate() inflateEnd() Kernel Loaded (2841819 Bytes, 1746 ticks) initrd checking. ## Current stack ends at 0x880DF8F8 ## initrd at 0xA9161520 ... 0xA9291074 (len=1243989=0x12FB55) Loading Ramdisk to 0x862d0000, length 0012fb55 ... OK Start address : 84402000 Kernel starting from 0x84402000 (console=ttyAS0,115200 mem=94m bigphysarea=2500 rw root=/dev/ram, initrd : 0x01ed0000 ~ 1243989 Bytes).
Linux version 2.6.17.14_stm22_0039-SMTH31xx-7109 ( mailto:root@localhost.localdomain - root@localhost.localdomain ) (g cc version 4.1.1 (STMicroelectronics/Linux Base 4.1.1-23)) #3 Mon Mar 30 16:13:2 6 KST 2009 STMicroelectronics STb7100 MBoard board initialisation STb7109 version 3.x Built 1 zonelists Kernel command line: console=ttyAS0,115200 mem=94m bigphysarea=2500 rw root=/dev /ram PID hash table entries: 512 (order: 9, 2048 bytes) Using tmu for system timer Console: colour dummy device 80x25 Dentry cache hash table entries: 16384 (order: 4, 65536 bytes) Inode-cache hash table entries: 8192 (order: 3, 32768 bytes) Memory: 81188k/96256k available (2316k kernel code, 15008k reserved, 348k data, 92k init) PVR=04061100 CVR=30480000 PRR=00009300 I-cache : n_ways=2 n_sets=256 way_incr=8192 I-cache : entry_mask=0x00001fe0 alias_mask=0x00001000 n_aliases=2 D-cache : n_ways=2 n_sets=512 way_incr=16384 D-cache : entry_mask=0x00003fe0 alias_mask=0x00003000 n_aliases=4 Mount-cache hash table entries: 512 CPU: STb710x checking if image is initramfs...<6> YSU : Jump to initrd CASE without unpack and check rootfs it isn't (<NULL>); looks like an initrd Freeing initrd memory: 1214k freed NET: Registered protocol family 16 Generic PHY: Registered new driver SCSI subsystem initialized usbcore: registered new driver usbfs usbcore: registered new driver hub NET: Registered protocol family 2 IP route cache hash table entries: 1024 (order: 0, 4096 bytes) TCP established hash table entries: 4096 (order: 2, 16384 bytes) TCP bind hash table entries: 2048 (order: 1, 8192 bytes) TCP: Hash tables configured (established 4096 bind 2048) TCP reno registered bigphysarea: Allocated 2500 pages at 0x8479b000. io scheduler noop registered io scheduler deadline registered (default) io scheduler cfq registered STPIO layer initialised Device probe found data for platform device wdt STM watchdog initialized STMicroelectronics ASC driver initialized ttyAS0 at MMIO 0xb8032000 (irq = 121) is a asc RAMDISK driver initialized: 16 RAM disks of 4096K size 1024 blocksize loop: loaded (max 8 devices) ata1: SATA max UDMA/133 cmd 0xB9209000 ctl 0xB9209820 bmdma 0x0 irq 170 ata1: SATA link down (SStatus 0) scsi0 : sata_stm XSR: Registered BML Driver. XSR: Registered STL Driver. ST40-ehci ST40-ehci.2: ST EHCI Host Controller ST40-ehci ST40-ehci.2: new USB bus registered, assigned bus number 1 ST40-ehci ST40-ehci.2: irq 169, io mem 0xb91ffe00 ST40-ehci ST40-ehci.2: USB 0.0 started, EHCI 1.00, driver 10 Dec 2004 usb usb1: configuration #1 chosen from 1 choice hub 1-0:1.0: USB hub found hub 1-0:1.0: 1 port detected 2005 April 22 USB 1.1 'Open' Host Controller (OHCI) Driver (ST40) ST40-ohci ST40-ohci.1: STB7100 OHCI ST40-ohci ST40-ohci.1: new USB bus registered, assigned bus number 2 ST40-ohci ST40-ohci.1: irq 168, io mem 0xb91ffc00 usb usb2: configuration #1 chosen from 1 choice hub 2-0:1.0: USB hub found hub 2-0:1.0: 1 port detected Initializing USB Mass Storage driver... usbcore: registered new driver usb-storage USB Mass Storage support registered. mice: PS/2 mouse device common for all mice i2c /dev entries driver i2c_st40_pio: ST40 PIO based I2C Driver i2c_st40_pio: allocated pin (2,0) for scl (0x846cce04) i2c_st40_pio: allocated pin (2,1) for sda (0x846cce14) i2c_st40_pio: allocated pin (3,0) for scl (0x846cce84) i2c_st40_pio: allocated pin (3,1) for sda (0x846cce94) i2c_st40_pio: allocated pin (4,0) for scl (0x846ccf04) i2c_st40_pio: allocated pin (4,1) for sda (0x846ccf14) i2c_st40_pio bus 0: SCL=PIO2[0], SDA=PIO2[1] i2c_st40_pio bus 1: SCL=PIO3[0], SDA=PIO3[1] i2c_st40_pio bus 2: SCL=PIO4[0], SDA=PIO4[1] STMicroelectronics - Coprocessors st231 Init st-coprocessor-0: No RAM reserved st231-0 Coprocessor ------------------------------------------- not configured! ------------------------------------------------------------ --- st-coprocessor-1: No RAM reserved st231-1 Coprocessor ------------------------------------------- not configured! ------------------------------------------------------------ --- TCP bic registered NET: Registered protocol family 1 NET: Registered protocol family 17 IP-Config: No network devices available. RAMDISK: Compressed image found at block 0 EXT2-fs warning: checktime reached, running e2fsck is recommended VFS: Mounted root (ext2 filesystem). Freeing unused kernel memory: 92k freed ===>> Run /etc/rc.d/S01onenand Script. dmesg -n 1 Mounting the CRAMFS 2 Mounting the WFS Mounting the RAMFS ===>> Run /etc/rc.d/S02autoexe Script. ===>> Run /etc/rc.d/S03mboard Script. System date is set to: Fri Mar 24 11:11:00 UTC 2006 Inserting Video firmware Inserting Audio firmware Inserting Multicom Inserting STAPI supermodule Creating device nodes in /dev/stapi frontend module start! v1.8.9(Mar 30 2009 16:21:45) 220 ===>> Run /etc/rc.d/S04network Script. killall: udhcpc.exe: no process killed touch: /var/run/dhchcd-eth0.pid: Read-only file system
===>> Run /etc/rc.d/S05mainappl Script. HW : 000
Please press Enter to activate this console. VA_INIT_StartAcs : 611-3.0.1.6-BROA DCAST-10304-TDC (Mask=0x2840)flex_size = 12582912 heap_size = 6291456 underlay:W(720),H(576),D(32)
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 12:59
I øvrigt, så er der console adgang via det hvide stik (J170 på 3106), hvor
pin 1 : TX
pin 2 : RX
Pin 3 : Gnd
115200,8N1
Det ser også ud til at den er baseret på STLinux, som kan findes på http://www.stlinux.com - www.stlinux.com - CPU er sti7109 som har en ST40 kerne
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 14:12
tak for info. Må se om jeg kan få tid til at kigge lidt nærmere på min 3126
------------- Thomas
Samsumg LE-40R87 40"
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 15:29
Du skifter hele tiden fokus, bare for at få ret.
Det som er interessant er, hvorfor YouSee forsøger at stoppen en aktivitet som er lovlig?
Hvorfor bruger de resurser på dette?
Man må gå ud fra, at det er nemmere lade være med at lave disse forhindringer.
Det som er lidt komisk er, at YouSee samtidigt bryder licensreglerne i GPL.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 15:35
Ret i hvad? Jeg mangler da bevis for, at YouSee gør noget ulovligt. På den anden side, har jeg gjort mig den ulejlighed at sende en mail til YouSee.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 15:57
joern.loenborg skrev:
Jeg mangler da bevis for, at YouSee gør noget ulovligt. På den anden side, har jeg gjort mig den ulejlighed at sende en mail til YouSee. |
Det er meget enkelt, nu hvor vi via boot messages har endeligt fastslået at boxene kører Linux.
YouSee distribuerer (og tilgængeliggør) software som hverken de eller Samsung har ophavsretten til (Linux kernen og http://en.wikipedia.org/wiki/Busybox - Busybox tools).
Det kræver tilladelse fra dem som har ophavsretten til softwaren. Disse personer har i fællesskab givet denne tilladelse til Samsung, YouSee og alle andre, men kun på visse betingelser, nemlig dem som fremgår af GPL v2 licensen.
En af disse betingelser er at YouSee's kunder skal modtage et eksemplar af GPL licensen og et tilbud om at få source koden til de dele som er under GPL. Det omfatter som minimum Linux kernen og Busybox tools, og muligvis andre ting f.eks. Das U-Boot boot loader som bruges på mange STMicroelectronics chips jf stlinux.com siden (det er ikke klart om Samsung/YouSee bruger denne boot loader).
YouSee opfylder ikke disse betingelser, alene af den grund at ingen har modtaget en GPL licens, endsige er blevet gjort opmærksom på at boxen kører Linux. Det må derfor antages at YouSee ikke har ret til at distribuere softwaren (spørgsmålet har ikke været prøvet ved danske domstole, men i Tyskland er der en dom for dette i sagen mod Sitecom, se http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License#The_GPL_in_court - her ; når du distribuerer andres værker er det normalt din opgave at kunne dokumentere at du har retten til det).
Source koden på Samsung's side er kun tilstrækkelig, hvis denne præcis svarer til det binære image på YouSee's boxe. Ud fra boot messages så det ud til at der var lavet nogle YouSee-specifikke modifikationer.
Du kan sammenligne YouSee med PC forhandleren der sælger computere med OEM Microsoft Vista. Forhandleren må kopiere Vista images over på disse maskiner hvis han/hun har tilladelse fra Microsoft, og denne tilladelse gives af Microsoft på visse betingelser (i dette tilfælde nok betaling af $$ per solgt computer).
Jeg venter også spændt på YouSee's svar til dig.![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 16:31
Yep, det lugter meget af at den booter via U Boot "[ POWER ] Uboot Command Mode ", og det ser ud til at Yousee har modificeret denne - så vi må derfor også forvente at det gøres offentlig tilgængelig.
============================================================ ==== BootLoader for SMT3106 ============================================================ ==== DRAM: 128 MB BML Init success BML_Open success [OneNAND Info.] nPgsPerBlk = 64, nSctsPerPg = 4, nNumOfUsrBlks = 496, Total = 6 3488 KB bml open success nNumOfPartEntry: 15 Partition loaded. In: serial Out: serial Err: serial debugLevel : 0xf [ MENU + GUIDE ] Browser Mode Boot [ MENU + DOWN ] Shell Mode [ MENU + LEFT ] Production Mode Boot [ MENU + UP + OK ] Update trigger [ MENU + UP ] Reset Update Flags [ POWER ] Uboot Command Mode [ POWER + GUIDE ] HW Test Mode [ DOWN + OK ] appl UI update [ GUIDE + UP ] default update [ GUIDE + OK ] SamsungUI Mode Boot key : 0x01000000 bootdelay:3### main_loop entered: bootdelay=3
### main_loop: bootcmd="tdcboot" ### BootLoader V1.07 for SMT3106 (2008/09/25, 13:17) @@@@@Hit any key to stop autoboot: 0 SMT3106> printenv bootargs=console=ttyAS0,115200 mem=94m bigphysarea=2500 rw root=/dev/ram bootcmd=tdcboot baudrate=115200 bootmem=94 bootdelay=3 debugLevel=0x0f BOOT_TVMODE=PAL ethcard=embedded ipaddr=10.10.10.101 netmask=255.255.255.0 gatewayip=10.10.10.1 MAIN_APPL=ETH ETHCONFIG_CURRENT=DHCP Net_ID=731 DEFAULT_UPDATE=0 ota_frequency=143000 ota_symbolrate=6875 ota_qam=3 TS_ID=1020 Service_ID=777 NIT_SW_Version=1279 ACCEPT_NEW_SW_FLAG=0 BUTTON_UPDATE=0 FORCED_UPDATE=0 IMAGE_CRUSH=0 stdin=serial stdout=serial stderr=serial
Environment size: 510/4092 bytes SMT3106> help ? - alias for 'help' aes - encrypt and decrypt with aes base - print or set address offset bbm - BBM sub-system bdinfo - print Board Info structure bootlinesetup - setup the bootline bootlogo - display the boot logo bootm - boot application image from memory cmp - memory compare cp - memory copy crc32 - checksum calculation envformat - init ther environment variables to default values. fillrect - draw a rectangle and fill with color frestore - restore with fdumped image go - start application at address 'addr' help - print online help iminfo - print header information for application image jump - jump to address key - scan key input kvfd - vfd display led - turn on/off led... loadb - load binary file over serial line (kermit mode) md - memory display mm - memory modify (auto-incrementing) mtest - simple RAM test mw - memory write (fill) nfs - boot image via network using NFS protocol nm - memory modify (constant address) pfu - platform code update from server using tftp ping - send ICMP ECHO_REQUEST to network host printenv- print environment variables rarpboot- boot image via network using RARP/TFTP protocol reset - Perform RESET of the CPU rsa - sign and verify with rsa saveenv - save environment variables to persistent storage seg - 7 segment display setenv - set environment variables swdl - TDC Total Image Update tdcboot - TDC Bootstrap tftpboot- boot image via network using TFTP protocol uniqid - setup emac | cmac | sn | id version - print monitor version SMT3106>
|
Skrevet af: Mario
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 20:29
Når YouSee ikke gør det nemt for folk at distribuere optaget materiale er det nok primært for at holde sig gode venner med TV selskaberne.
Angående GPL så står der bag på den ene vedlagte folder at boksen kan indeholde software der er udgivet under GPL licensen. Jeg har returneret min boks, så jeg har desværre ikke mulighed for at finde det præcise sted.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 20:48
For at smide lidt mere brænde på bålet, så er Yousee's Linux distribution ikke helt det samme som den source code der er at finde på Samsungs hjemmeside - Yousee har adderet en hel del flere biblioteker som ikke er at finde på original sw.
En hurtig liste fra /lib folderen
ld-2.5.so ld-linux.so.2 libOverlayGD_JNI.so libSegFault.so libanl-2.5.so libanl.so.1 libblkid.so.1 libblkid.so.1.0 libc-2.5.so libc.so.6 libcfont.so.0 libcfont.so.0.0.0 libcom_err.so.2 libcom_err.so.2.1 libconsole.so.0 libconsole.so.0.0.0 libcrypt-2.5.so libcrypt.so.1 libctutils.so.0 libctutils.so.0.0.0 libdl-2.5.so libdl.so.2 libe2p.so.2 libe2p.so.2.3 libext2fs.so.2 libext2fs.so.2.4 libgcc_s-4.1.1.so.1 libgcc_s.so.1 libjc8400.so libm-2.5.so libm.so.6 libmemusage.so libncurses.so.5 libncurses.so.5.4 libnsl-2.5.so libnsl.so.1 libnss_compat-2.5.so libnss_compat.so.2 libnss_dns-2.5.so libnss_dns.so.2 libnss_files-2.5.so libnss_files.so.2 libnss_hesiod-2.5.so libnss_hesiod.so.2 libnss_nis-2.5.so libnss_nis.so.2 libnss_nisplus-2.5.so libnss_nisplus.so.2 libpcprofile.so libpng.so libpng.so.3 libpng12.so libpng12.so.0 libpng12.so.0.1.2.5 libproc.so libproc.so.3.2.0 libpthread-2.5.so libpthread.so.0 libresolv-2.5.so libresolv.so.2 librt-2.5.so librt.so.1 libss.so.2 libss.so.2.0 libthread_db-1.0.so libthread_db.so.1 libutil-2.5.so libutil.so.1 libuuid.so.1 libuuid.so.1.2
|
Skrevet af: pong
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 21:08
JesperLund skrev:
Source koden på Samsung's side er kun tilstrækkelig, hvis denne præcis svarer til det binære image på YouSee's boxe. Ud fra boot messages så det ud til at der var lavet nogle YouSee-specifikke modifikationer.
|
Det er ikke korrekt. Det er fuldstændig lovligt at afvikle closed-source software på et linux-baseret system. Hvis der laves modifikationer af linux kernen, som ikke er separate moduler, så skal disse ændringer gøres tilgængelige under GPL. Ligeledes er langt de fleste userspace tools i en linux distribution omfattet af GPL, men det betyder igen kun at kode der linkes ind eller modifikationer der laves til disse tools skal frigives under en GPL kompatibel licens.
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 22:44
pong skrev:
JesperLund skrev:
|
Det er ikke korrekt. Det er fuldstændig lovligt at afvikle closed-source software på et linux-baseret system. Hvis der laves modifikationer af linux kernen, som ikke er separate moduler, så skal disse ændringer gøres tilgængelige under GPL. Ligeledes er langt de fleste userspace tools i en linux distribution omfattet af GPL, men det betyder igen kun at kode der linkes ind eller modifikationer der laves til disse tools skal frigives under en GPL kompatibel licens.
|
Du må gerne lave closed-source applikationer (og kernel moduler), men boot loaderen Das U-Boot er under GPL, og YouSee har modificeret boot loaderen. Dermed bliver YouSee's ændringer af boot loader koden omfattet af GPL og skal frigives. Boot loaderen er i øvrigt ikke at finde på Samsung's side.
Bottom line: det er YouSee's ansvar at levere source koden til de dele som er under GPL, og denne source kode skal præcist matche den binære distribution (for den GPL-ramte del, men selvfølgelig ikke den proprietære).
|
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 23:08
MadMartigan skrev:
For at smide lidt mere brænde på bålet, så er Yousee's Linux distribution ikke helt det samme som den source code der er at finde på Samsungs hjemmeside - Yousee har adderet en hel del flere biblioteker som ikke er at finde på original sw.
En hurtig liste fra /lib folderen |
Har du fået shell adgang (logon) eller dumper du bare filsystemet?
|
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 04:33
joern.loenborg skrev:
Ret i hvad? Jeg mangler da bevis for, at YouSee gør noget ulovligt. På den anden side, har jeg gjort mig den ulejlighed at sende en mail til YouSee. |
Det eneste rigtige er jo at skrive til den "anklagede", og høre om de mener de overtræder reglerne. ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 06:33
Gazerbeam skrev:
joern.loenborg skrev:
Ret i hvad? Jeg mangler da bevis for, at YouSee gør noget ulovligt. På den anden side, har jeg gjort mig den ulejlighed at sende en mail til YouSee.
|
Det eneste rigtige er jo at skrive til den "anklagede", og høre om de mener de overtræder reglerne. ![](smileys/smiley36.gif)
|
Aner ikke, hvilken verden du lever i, men i min er det helt naturligt, at høre hvad den anklagede har at sige.
|
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 07:40
JesperLund skrev:
MadMartigan skrev:
En hurtig liste fra /lib folderen
|
Har du fået shell adgang (logon) eller dumper du bare filsystemet?
|
Jeg har fået shell adgang.
Jeg har taget en gammel USB-Seriel converter (FTDI RS2323RL chip) og forbundet til de hvide stik (J170), herefter er der shell adgang da der ikke er user/password login. Jeg har derefter mounted en usb disk og overført filsystemet - så nu er det jo bare et spgm. om tid før alt bliver tilgængeligt ![](smileys/smiley1.gif)
Det er også muligt at køre telnetd for at få adgang via ethernet og det ser også ud til at nfs er understøttet.
Iøvrigt ser det ud til at Yousee's brugerflade er baseret på html og javascripts, så der er ikke noget at sige til at den virker lidt langsom, da det ikke er verdens hurtigste processor de har brugt - de burde nok have lavet en applikation til gui istedet, men det er selvfølgelig nemmere at rette når det bare er javascripts.
|
Skrevet af: pingping
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 10:26
MadMartigan skrev:
Jeg har taget en gammel USB-Seriel converter (FTDI RS2323RL chip) og forbundet til de hvide stik (J170), herefter er der shell adgang da der ikke er user/password login. Jeg har derefter mounted en usb disk og overført filsystemet - så nu er det jo bare et spgm. om tid før alt bliver tilgængeligt ![](smileys/smiley1.gif)
Det er også muligt at køre telnetd for at få adgang via ethernet og det ser også ud til at nfs er understøttet.
Iøvrigt ser det ud til at Yousee's brugerflade er baseret på html og javascripts, så der er ikke noget at sige til at den virker lidt langsom, da det ikke er verdens hurtigste processor de har brugt - de burde nok have lavet en applikation til gui istedet, men det er selvfølgelig nemmere at rette når det bare er javascripts. |
Kan du venligst vise output fra komandoen: "ps ww"
|
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 18:03
pingping skrev:
MadMartigan skrev:
Iøvrigt ser det ud til at Yousee's brugerflade er baseret på html og javascripts, så der er ikke noget at sige til at den virker lidt langsom, da det ikke er verdens hurtigste processor de har brugt - de burde nok have lavet en applikation til gui istedet, men det er selvfølgelig nemmere at rette når det bare er javascripts.
|
Kan du venligst vise output fra komandoen: "ps ww"
|
/ $ ps ww PID Uid VmSize Stat Command 1 root 576 S init 2 root &n bsp; SW< [ksoftirqd/0] 3 root &n bsp; SW< [events/0] 4 root &n bsp; SW< [khelper] 5 root &n bsp; SW< [kthread] 23 root &n bsp; SW< [kblockd/0] 27 root &n bsp; SW< [khubd] 60 root &n bsp; SW [pdflush] 61 root &n bsp; SW [pdflush] 62 root &n bsp; SW [kswapd0] 63 root &n bsp; SW< [aio/0] 161 root &n bsp; SW< [ata/0] 163 root &n bsp; SW< [scsi_eh_0] 303 root &n bsp; SW [EMBXSHM-NewPort] 304 root &n bsp; SW [EMBXSHM-PortClo] 307 root &n bsp; SW< [STFDMA_ClbckMgr] 598 root 492 S udhcpc.exe -f 629 root 27480 S /tmp/yousee.exe --url file:/userapp/tdcmain/init.html 630 root 732 S /bin/sh 637 root &n bsp; SW< [stpti4_IntTask] 638 root &n bsp; SW< [stpti4_EvtTask] 641 root &n bsp; SW< [STCLKRV_Recover] 643 root &n bsp; SW< [STVOUT_STATE_MA] 644 root &n bsp; SW< [STVOUT_INFOFRAM] 645 root &n bsp; SW< [STAPI_LAYER_VID] 646 root &n bsp; SW< [STLAYER-GFX/CUR] 647 root &n bsp; SW< [STLAYER-GFX/CUR] 648 root &n bsp; SW< [STLAYER-GFX/CUR] 649 root &n bsp; SW< [STLAYER-GFX/CUR] 650 root &n bsp; SW< [STAPI_LAYER_VID] 651 root &n bsp; SW< [STLAYER-GFX/CUR] 656 root &n bsp; SW< [kblit_interrupt] 657 root &n bsp; DW [dthread] 661 root &n bsp; SW< [TTXDMATOtask] 673 root &n bsp; SW< [PESESTask] 674 root &n bsp; SW< [DecoderTask] 675 root &n bsp; SW< [DataProcesserTa] 676 root &n bsp; SW< [PP0] 677 root &n bsp; SW< [PP1] 678 root &n bsp; SW< [PCMPlayerTask] 679 root &n bsp; SW< [PCMPlayerTask] 680 root &n bsp; SW< [SPDIFPlayerTask] 691 root &n bsp; SW< [stuart_TimerTas] 692 root &n bsp; SW< [stuart_TimerTas] 693 root &n bsp; SW< [SMART_EventMana] 715 root &n bsp; DW< [STVID.InjecterT] 716 root &n bsp; SW< [STVID[0].Decode] 717 root &n bsp; SW< [STVID[0].Displa] 718 root &n bsp; SW< [STVID[0].ErrorR] 735 root &n bsp; SW [HostRec4080000d] 736 root &n bsp; SW [HostRec4080000e] 737 root &n bsp; SW [HostRec4080000f] 740 root 320 S telnetd 741 root 768 S /bin/sh 745 root 668 R ps ww / $
|
Skrevet af: pingping
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 21:15
Super. Tak. BTW, jar har problemer at finde J170. Hvor ligger det?
|
Skrevet af: smileguy
Skrevet den: 17-April-2009 kl. 02:33
har du et link eller information omkring hvilken USB-Seriel converter du har brugt. ?
|
Skrevet den: 17-April-2009 kl. 08:48
smileguy skrev:
har du et link eller information omkring hvilken USB-Seriel converter du har brugt. ? |
http://www.ftdichip.com - www.ftdichip.com - FT232RL - kan købes ved rs-components, elfa, farnell, digikey eller næsten en hvilken som helst elektronik pusher.
Husk at det er 3,3V logik levels og ikke RS232 levels!
J170 er det 8 polet hvide stik som sidder ca. 5 cm fra HDMI stikket - i 3106, jeg har ikke haft adgang til 3126, så jeg ved ikke hvor det findes på harddisk modellen.
|
Skrevet af: smileguy
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 15:55
Super mange tak, jeg vil prøve om jeg kan hjælpe har en stor del kendskab til Linux. :-)
MadMartigan skrev:
smileguy skrev:
har du et link eller information omkring hvilken USB-Seriel converter du har brugt. ? |
http://www.ftdichip.com - www.ftdichip.com - FT232RL - kan købes ved rs-components, elfa, farnell, digikey eller næsten en hvilken som helst elektronik pusher.
Husk at det er 3,3V logik levels og ikke RS232 levels!
J170 er det 8 polet hvide stik som sidder ca. 5 cm fra HDMI stikket - i 3106, jeg har ikke haft adgang til 3126, så jeg ved ikke hvor det findes på harddisk modellen. |
|
Skrevet af: Per Korshøj
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 21:06
Ja vi er nogle der drømmer om CFW ![](smileys/smiley36.gif)
------------- Per Korshøj
|
Skrevet af: micoep
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 23:39
Gazerbeam skrev:
Det som er interessant er, hvorfor YouSee forsøger at stoppen en aktivitet som er lovlig? Hvorfor bruger de resurser på dette?
Man må gå ud fra, at det er nemmere lade være med at lave disse forhindringer. |
Jeg har i forbindelse med mit arbejde måttet kæmpe med nogle af de samme problemstillinger, og har snakket med folk i branchen, og kan derfor give et ganske kvalificeret svar.
Yousee har ingen interesse i at bruge resurser på dette, da det ikke er det de tjener deres penge på. De vil naturligvis helst lave det bedst mulige produkt for deres kunder.
Sagen er at indholdsleverandørerne som fx Viasat og Canal Digital KRÆVER at udbyderen (Yousee, Stofa, etc. ) ikke på nogen måde hjælper deres kunder med at få adgang til at kunne afspille deres materiale udenfor den matrikel hvor abonnenten bor. Hvis Yousee lavede deres boks så man let kunne kopiere materialet over på en anden enhed og tage det med sig, så ville de miste aftalen med Viasat, og det er Yousee naturligvis ikke interesseret i.
Når man kan gøre dette med en 3. parts DVB-C modtager, så er det fordi at aftalen med fx Viasat ikke gælder såfremt brugeren selv finder en løsning. Så længe Yousee ikke har solgt den enhed kunden bruger, eller yder support på denne, så faldet det ikke ind under den aftale Yousee og fx Viasat har.
Indtil visse firmaer kommer træder ind i det 21. århundrede med deres forretningsmetoder, så må vi leve med, at vi selv skal gøre ind indsats for at få nogle de muligheder, som vi gerne vil have.
|
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 00:04
@micoep, det var nu ikke mig som skrev dette (dit citat), men dit svar er hvad jeg forventede.
Det undrer mig dog lidt at YouSee vælger en Linux-baseret box, når de har disse underhåndsaftaler med Viasat & Canal Digital, men produktionsprisen spiller nok en betydelig rolle her...
|
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 00:37
JesperLund skrev:
@micoep, det var nu ikke mig som skrev dette (dit citat), men dit svar er hvad jeg forventede.
|
Jeg beklager og har nu rettet mit indlæg. Det var også mere ment som generel information til debatten, fremfor et svar på et specifikt indlæg :)
|
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 06:18
micoep skrev:
Gazerbeam skrev:
Det som er interessant er, hvorfor YouSee forsøger at stoppen en aktivitet som er lovlig?
Hvorfor bruger de resurser på dette?
Man må gå ud fra, at det er nemmere lade være med at lave disse forhindringer. |
Jeg har i forbindelse med mit arbejde måttet kæmpe med nogle af de samme problemstillinger, og har snakket med folk i branchen, og kan derfor give et ganske kvalificeret svar.
Yousee har ingen interesse i at bruge resurser på dette, da det ikke er det de tjener deres penge på. De vil naturligvis helst lave det bedst mulige produkt for deres kunder.
Sagen er at indholdsleverandørerne som fx Viasat og Canal Digital KRÆVER at udbyderen (Yousee, Stofa, etc. ) ikke på nogen måde hjælper deres kunder med at få adgang til at kunne afspille deres materiale udenfor den matrikel hvor abonnenten bor. Hvis Yousee lavede deres boks så man let kunne kopiere materialet over på en anden enhed og tage det med sig, så ville de miste aftalen med Viasat, og det er Yousee naturligvis ikke interesseret i.
Når man kan gøre dette med en 3. parts DVB-C modtager, så er det fordi at aftalen med fx Viasat ikke gælder såfremt brugeren selv finder en løsning. Så længe Yousee ikke har solgt den enhed kunden bruger, eller yder support på denne, så faldet det ikke ind under den aftale Yousee og fx Viasat har.
Indtil visse firmaer kommer træder ind i det 21. århundrede med deres forretningsmetoder, så må vi leve med, at vi selv skal gøre ind indsats for at få nogle de muligheder, som vi gerne vil have.
|
Du mener vel C+ og ikke kanal Digital?
|
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 07:31
joern.loenborg skrev:
Du mener vel C+ og ikke kanal Digital? |
Korrekt
|
Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 10:40
Per Korshøj skrev:
Ja vi er nogle der drømmer om CFW ![](smileys/smiley36.gif) |
Det ville være ret fedt ja.
|
Skrevet den: 27-April-2009 kl. 19:21
Tænge at et billed af SMT-H3126 main kunde hjælpe.
http://img22.imageshack.us/img22/6743/smth3126main.jpg - http://img22.imageshack.us/img22/6743/smth3126main.jpg
Harddisken dækker normalt over den venstre halvdel.
Hvis i vil have colose up på bestemte dele eller billeder fra andre vinkler så sig bare til.
|
Skrevet den: 28-April-2009 kl. 07:52
AJenbo skrev:
Tænge at et billed af SMT-H3126 main kunde hjælpe.
http://img22.imageshack.us/img22/6743/smth3126main.jpg - http://img22.imageshack.us/img22/6743/smth3126main.jpg
Harddisken dækker normalt over den venstre halvdel.
Hvis i vil have colose up på bestemte dele eller billeder fra andre vinkler så sig bare til.
|
Mit umiddelbare gæt er J161 - hvis det er muligt, så sæt et oscilloscop på et ben af gangen for at se om der er seriel kommunikation under opstart.
|
Skrevet den: 28-April-2009 kl. 09:28
![](http://smt-h3106.yousee.dk/VOD/images/blaamaend.jpg) Som i kan se har jeg været inde og rode med Cinima funktionen i boksen :)
Al internet kommunikationen fra boksen foregår som GET requests og al data retuneres som json variabler. Det tyder på de benytter AJAX til film menuen m.m. TDC har ikke valgt at benytte https så vores cinima kode og kort id sendes som rå text og ville være sårbart over for man in the middel angreb.
Både 3106 og 3126 (hhd) benytter den samme server.
User-Agent: Mozilla/5.0 (compatible; ANTGalio/2.2.20.22; Linux2.6.17.14_stm22_0039-SMTH31xx-7109/sh4) http://www.antlimited.com/ant_galio_browser.asp?menu=153 - http://www.antlimited.com/ant_galio_browser.asp?menu=153 Det er nok det som hele UX er bygget op i. Den understøtter Netscape 4 plugins (blandt andet Flash).
Serveren er en JSP server basert på Apache med Tomcat
[ GUIDE + OK] SamsungUI Mode Boot, ser også ud til at være html baseret, TDC ser dog ud til at have udskifted Samsung med TDC i alle menuerne...
Des fleste ander boot muligheder ser ikke ud til at være fungerende (jeg har ikke nogen comport og tror der er et pa af dem der kræver det).
Jeg har nogle flere oplysninger som jeg vil oploade sener på ugen samt nogle billeder af de forskælige boot tilstande.
|
|