Print side | Luk vindue

Gamer pc

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=57399
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 08:59


Emne: Gamer pc
Skrevet af: Boogie
Emne: Gamer pc
Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 10:36

Hej alle

Jeg tænker på at samle en ny pc, der også skal kunne være god til nye spil som Crysis mv.

Er der nogen der har en idé til hvilke dele der passer godt sammen og ikke koster en hel formue. Jeg har selv tænkt lidt på:

Asus bundkort men hvilket?, Intel core 2 (e8500), 8 gb ram (kingston hyperX, 800 Mhz) Nvidia gtx260/280, Samsung Spinpoint (500/750 gb)

Dertil et eller andet kabinet og støjsvag strømforsyning. Har div. drev DVD/cd.

Boogie 




Svar:
Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 18-Marts-2009 kl. 20:19
bump...


Skrevet af: poloeater
Skrevet den: 22-Marts-2009 kl. 21:47
Kabinet: Antec NSK6580B
Bundkort: ASUS P5QL PRO



Skrevet af: poloeater
Skrevet den: 22-Marts-2009 kl. 21:47
Ellers er det du har valgt fint nok


Skrevet af: Anden4220
Skrevet den: 22-Marts-2009 kl. 21:59
skal du overclocke? hvis ja, vil jeg anbefale nogle 1066 mhz ram blokke....

-------------
Panasonic TH37PX80
Sony surround
Apple Airport express
Triax C-HD415CX
Playstation 3



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:02

Nej jeg skal ikke oc´e, men vil gerne have en hurtig pc til spil mv., så billigt som muligt med kvaliteten i behold.

Hvad ville være bedst til spil: Core2 duo, core2 quad, eller i7?

Der er store forskelle på prisen, men får jeg reelt meget mere med fx i7 når vi snakker spil???



Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:07
Core 2 er både det bedste køb og de fleste tilfælde også det bedste valg mht spil, da den har flere mhz pr. kerne. Desuden er der også mange spil som ikke kan udnytte 4 kerner.
Jeg ser heller ikke nogen grund til at købe 8gb ram, så køb 4 gb i stedet, da der ikke vil være nogen forskel.


-------------


Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:26
Hej, jeg har lige samlet en ny prisbillig gamer pc med
flg. dele.

Intel pentium dual core e5200 (billig og fornuftig
ydelse)
Asus p5qse-r bundkort
Sapphire Radeon 4850 dual slot (har skiftet køleren til
en Arctic Cooling Accelere S1 Rev. 2, da den larmede)
1TB WD green harddisk
2x2GB std. Kingston RAM (800 Mhz)
Corsair TX650 Power Supply (nødvendigt med en god PSU
til de nye grafik kort)

Den kører fint alle de nye spil i 1680x1050 opløsning.
prisen var ca. 4000,-. Havde et fint kabinet i forvejen,
så det skal du selvf. ligge oven i prisen, hvis du skal
have et nyt.


Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:28
Du kan forresten også sagtens overveje et nvidia
9800GTX+ da det ligger i samme prisklasse, jeg mener
bare det bruger en smule mere strøm, så det vægtede jeg
over den marginale forbedring i ydelse.


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:42

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Core 2 er både det bedste køb og de fleste tilfælde også det bedste valg mht spil, da den har flere mhz pr. kerne. Desuden er der også mange spil som ikke kan udnytte 4 kerner.
Jeg ser heller ikke nogen grund til at købe 8gb ram, så køb 4 gb i stedet, da der ikke vil være nogen forskel.

Rent prismæssigt er der ikke så stor forskel på 4 eller 8 gb ram, men igen, hvis det intet betyder. Nu tænker jeg, at den gerne må være lidt fremtidssikker mht. spil. vil 4 kerner være mere femtidssikker?



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 07:45

Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

Du kan forresten også sagtens overveje et nvidia
9800GTX+ da det ligger i samme prisklasse, jeg mener
bare det bruger en smule mere strøm, så det vægtede jeg
over den marginale forbedring i ydelse.

Er et gtx260 ikke en god bid hurtigere?



Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 09:43
Det kunne måske være at man kunne se denne sammenligning på youtube http://technorati.com/videos/youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DDYnXxI1UjxE - LINK hvor man på samme tid kan se 4 kort i den klasse der snakkes om her, køre samme spil samtidigt.

Jeg mener ikke at et par frames (2) fra eller til betyder det store, måske er det anderledes i et andet spil end det aktuelle (crysis)

Når man så bagefter checker priser kan det jo være man vinder en del i det samlede hele. ATI laver faktisk særdeles gode grafikkort, selv om ingen foreløbig har nævnt dem.

Der er jo også lydsiden hvor ATI kan levere 7.1 lyd (LPCM), det er jeg ikke sikker på man får fra NVIDIA, gør man?







Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 15:09

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Det kunne måske være at man kunne se denne sammenligning på youtube http://technorati.com/videos/youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DDYnXxI1UjxE - LINK hvor man på samme tid kan se 4 kort i den klasse der snakkes om her, køre samme spil samtidigt.

Jeg mener ikke at et par frames (2) fra eller til betyder det store, måske er det anderledes i et andet spil end det aktuelle (crysis)

Når man så bagefter checker priser kan det jo være man vinder en del i det samlede hele. ATI laver faktisk særdeles gode grafikkort, selv om ingen foreløbig har nævnt dem.

Der er jo også lydsiden hvor ATI kan levere 7.1 lyd (LPCM), det er jeg ikke sikker på man får fra NVIDIA, gør man?





Så vidt jeg kan se, så bliver ATI kort meget varmere end Nvidia og derfor vil også larmer mere? Mht. 7.1 lyd, så har de nyeste bundkort det indbygget ik?



Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Core 2 er både det bedste køb og de fleste tilfælde også det bedste valg mht spil, da den har flere mhz pr. kerne. Desuden er der også mange spil som ikke kan udnytte 4 kerner.
Jeg ser heller ikke nogen grund til at købe 8gb ram, så køb 4 gb i stedet, da der ikke vil være nogen forskel.

Rent prismæssigt er der ikke så stor forskel på 4 eller 8 gb ram, men igen, hvis det intet betyder. Nu tænker jeg, at den gerne må være lidt fremtidssikker mht. spil. vil 4 kerner være mere femtidssikker?



Når der for alvor kommer mange spil som kan udnytte fire kerner (hvilket er svært at forudsige) vil der til den tid være en 4 kernet processor, som er langt bedre end den i dag. Så køb hellere efter behovet i dag, og den E8500 (har selv E8400) er virkelig en bang for the buck processor


-------------


Skrevet af: Nuno
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 16:18
Det geniale (og desværre ikke så ofte opdaterede) site hardwaretidende.dk anbefaler flerkerne cpuer til spil:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/13/9961667 - http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/13/9961667

(Nederst)

Deres Guide til sammensætning af PC:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/9109982 - http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/9109982

Jeg ville også droppe de 8GB ram og holde mig til 4GB.


-------------
Pio 5090H, Pio BDP-320,Arcam DV-79, Arcam AVR-350, Audiovector S3 Signature, SC-signature center og KX baghøjtalere.Blue Heaven kabler. RP2 (Openelec)


Skrevet af: poloeater
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

Hej, jeg har lige samlet en ny prisbillig
gamer pc med
flg. dele.

Intel pentium dual core e5200 (billig og fornuftig
ydelse)
Asus p5qse-r bundkort
Sapphire Radeon 4850 dual slot (har skiftet køleren til
en Arctic Cooling Accelere S1 Rev. 2, da den larmede)
1TB WD green harddisk
2x2GB std. Kingston RAM (800 Mhz)
Corsair TX650 Power Supply (nødvendigt med en god PSU
til de nye grafik kort)

Den kører fint alle de nye spil i 1680x1050 opløsning.
prisen var ca. 4000,-. Havde et fint kabinet i forvejen,
så det skal du selvf. ligge oven i prisen, hvis du skal
have et nyt.


Jeg mener ikke på nogen måde det er seriøst at
"ødelægge" ydelsen på en gamer PC med en Pentium Dual
Core. Læs nogen benchmarks og bliv klogere.


Skrevet af: Zagadka
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 23:50
En ide om hvilket budget du har ville hjælpe med at begrænse feltet af muligheder.

Personligt ville jeg vælge en Core i7 processor, for eksempel en 920 model på 2,66 GHz til lige over 2.100 kr. oversat til en MHz pris på 0,78 kr. Processoren og bundkortet bliver dyrere men der er mange fordele ved de nye Core i7 processorer.

Core i7 processorer er det der kaldes native quad core, hvilket betyder at de fire kerner befinder sig på et enkelte stykke silicium hvorimod Core 2 Quad processorene er lavet ved at sætte at stykker silicium med hver to kerner sammen. Dette betyder at de er hurtigere i kommunikation mellem kerner. Desuden har de indbygget kontroller til RAM og understøtter DDR3. FSB er blevet afskaffet til fordel for QPI (Quick Path Interconnect) som er betydeligt hurtigere, og faktisk hurtigere end AMDs HyperTransport 3.0.

I stil med rådene ovenfor ville jeg nøjes med 4 GB RAM, dog i en sådan konfiguration at der senere kunne opgraderes til for eksempel 8 GB.


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 10:46
Det er vigtigt at holde sig for øje at det ikke er CPUen der får det hele til at køre når man spiller, men grafikkortet. Et hurtigt grafikkort sammen med en forholdsvis langsom CPU kører fint (relativ) mens det modsatte bare ikke gør det.

Et langsomt grafikkort reddes ikke af en hurtig CPU, og sådan har det altid været. Grafikkortet er det der skal bruges penge på og dernæst kan man købe en CPU efter som pengene er til. Siger ikke at man kan gå for langt ned, men en E8400 er et godt valg sammen med et hurtigt Geforce eller ATI kort.

Hvad man foretrækker er en smagssag, man skal ikke være religiøs i sit valg, men kigge på hastighed og pris. Hvad kan du få for pengene i et begrænset budget.

Faktisk er et spil flydende hvis man har over 30 frames, men de fleste vil nok gerne have mere. Men det gør at det kan være rigtig svært at se forskel på et spil i praksis. Altså, hvis det flyder godt og uden problemer, opdager man ikke et skift til noget endnu bedre. Man ved det er bedre og kan måle det er bedre, men man ser det ikke.

 




Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 10:58
Det der med at ATIs kort støjer mere tror jeg afhænger af mere end strømforbrug, fx hvor heldi ATI har været med deres kort med hensyn til køling.

Jeg har et overclocket HD 4830 kort, kører ca som et HD 4850. Det støjer ikke. Sådan et kort drosler ned for clockfrekvensen ved idle, fra ca 700 MHz til 160 og hukommelsen fra 1000MHz til 260MHz. Når nu man spiller fx Crysis, går det straks op til fuld speed, men jeg kan ikke høre en forøgelse i støj fra min PC.

Men det betyder ikke at et HD 4870 kort ikke ville gøre det. Men det er nok en indikator.



 


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 16:50

Tak for alle de informative og gode svar

Der var een der spurgte til budgettet -og jeg har egentlig ikke en grænse som sådan, gider dog ikke bruge mere end 8-10K, men vil gerne gøre det billigere. Jeg kan forstå, at der ikke er noget at hente ved 8gb ram, men at 4gb gør det godt nok til spil. Jeg bruger ingen tunge programmer eller lign. så cpu´en skal bare være god til spil (og alm. pc brug hvilket de fleste nye cpu´er er).

Jeg er med på, at til spil, er det grafikkortet det er den væsentlige faktor. Som jeg har forstået det, så:

1) et godt og hurtigt grafikkort fx gtx 260/280 el. HD4850/4870

2) En fornuftig cpu fx E8400/8500

4) Fra 4gb gode og hurtige ram fx Kingston HyperX eller lign.

5) et fornuftigt bundkort, strømforsyning osv. Fx asus og ?

Nogen der kan anbefale en god, stabil og støjsvag strømforsyning? Tænker selv ca. 650W.

Tak igen... Boggie

 



Skrevet af: poloeater
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 17:01
400w bør kunne gøre det. Antec har nogen gode, støgsvage
og billige løsninger med kabinet incl. strømforsyning.


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 17:06

Oprindeligt skrevet af poloeater poloeater skrev:

400w bør kunne gøre det. Antec har nogen gode, støgsvage
og billige løsninger med kabinet incl. strømforsyning.

Tak for tippet. Måske 400W er lidt i underkanten hvis jeg senere vil opgradere lidt, måske med gfx i SLi eller andet.



Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Tak for alle de informative og gode svar

Der var een der spurgte til budgettet -og jeg har egentlig ikke en grænse som sådan, gider dog ikke bruge mere end 8-10K, men vil gerne gøre det billigere. Jeg kan forstå, at der ikke er noget at hente ved 8gb ram, men at 4gb gør det godt nok til spil. Jeg bruger ingen tunge programmer eller lign. så cpu´en skal bare være god til spil (og alm. pc brug hvilket de fleste nye cpu´er er).

Jeg er med på, at til spil, er det grafikkortet det er den væsentlige faktor. Som jeg har forstået det, så:

1) et godt og hurtigt grafikkort fx gtx 260/280 el. HD4850/4870

2) En fornuftig cpu fx E8400/8500

4) Fra 4gb gode og hurtige ram fx Kingston HyperX eller lign.

5) et fornuftigt bundkort, strømforsyning osv. Fx asus og ?

Nogen der kan anbefale en god, stabil og støjsvag strømforsyning? Tænker selv ca. 650W.

Tak igen... Boggie

 



Det ser fint ud. Bundkort, der kan helt klart anbefale Asus - de er klippe stabile og har et rigitg godt ry. Mht strømforsyningen bør du gå efter Corsair. Har selv en 520 w udgave, men er ret sikker på at den også fines som 650 w. Jeg mener dog at 520 w er rigeligt, sålænge du ikke kærer med to grafikkort. http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Wanted&Gallery=false&Page=1&ID=159&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=&Producent=745&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=&CompareList=&Sorted578=&Direction197=2&Sorted197=&Direction578=0&x=19&y=6 - (Link til Corsair strømforsyninger)


-------------


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 17:23

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:


Det ser fint ud. Bundkort, der kan helt klart anbefale Asus - de er klippe stabile og har et rigitg godt ry. Mht strømforsyningen bør du gå efter Corsair. Har selv en 520 w udgave, men er ret sikker på at den også fines som 650 w. Jeg mener dog at 520 w er rigeligt, sålænge du ikke kærer med to grafikkort. http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Wanted&Gallery=false&Page=1&ID=159&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=&Producent=745&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=&CompareList=&Sorted578=&Direction197=2&Sorted197=&Direction578=0&x=19&y=6 - (Link til Corsair strømforsyninger)

De ser fine ud. Vil en 650W kunne trække 2 gfx kort? (med samme opsætning af cpu, ram osv.)



Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 18:10

Jeg har kigget på dette kabinet, er det ikke ok, til lidt alm. brug og lidt gaming?

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2094194&lokation - http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2094194&l okation =

Det kunne være det også var noget for trådstarter.

Mvh. Lasse



-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:


Det ser fint ud. Bundkort, der kan helt klart anbefale Asus - de er klippe stabile og har et rigitg godt ry. Mht strømforsyningen bør du gå efter Corsair. Har selv en 520 w udgave, men er ret sikker på at den også fines som 650 w. Jeg mener dog at 520 w er rigeligt, sålænge du ikke kærer med to grafikkort. http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Wanted&Gallery=false&Page=1&ID=159&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=&Producent=745&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=&CompareList=&Sorted578=&Direction197=2&Sorted197=&Direction578=0&x=19&y=6 - (Link til Corsair strømforsyninger)

De ser fine ud. Vil en 650W kunne trække 2 gfx kort? (med samme opsætning af cpu, ram osv.)



Det burde der i hvertfald ikke være nogen problemer med.


-------------


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har kigget på dette kabinet, er det ikke ok, til lidt alm. brug og lidt gaming?

http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2094194&lokation - http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2094194&l okation =

Det kunne være det også var noget for trådstarter.

Mvh. Lasse

Den ser fin ud, det kunne være en mulighed. Tak.



Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af poloeater poloeater skrev:

Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

Hej, jeg har lige samlet en ny prisbillig
gamer pc med
flg. dele.

Intel pentium dual core e5200 (billig og fornuftig
ydelse)
Asus p5qse-r bundkort
Sapphire Radeon 4850 dual slot (har skiftet køleren til
en Arctic Cooling Accelere S1 Rev. 2, da den larmede)
1TB WD green harddisk
2x2GB std. Kingston RAM (800 Mhz)
Corsair TX650 Power Supply (nødvendigt med en god PSU
til de nye grafik kort)

Den kører fint alle de nye spil i 1680x1050 opløsning.
prisen var ca. 4000,-. Havde et fint kabinet i forvejen,
så det skal du selvf. ligge oven i prisen, hvis du skal
have et nyt.


Jeg mener ikke på nogen måde det er seriøst at
"ødelægge" ydelsen på en gamer PC med en Pentium Dual
Core. Læs nogen benchmarks og bliv klogere.



Tag dig nu sammen mand.. jeg giver her opskriften på en ny billig gamer pc. e5200 er mere en god til rigtigt meget, og så kan man OC'e svinet hvis man mangler. læs selv nogle benches f'ing n00b .

i7 CPU'en er sq også at skyde langt over målet. og m.h.t. Ati kort og larm, så kører mit 4850 med accelero S1 passivt dog med en front kabinet blæser. S1 er en fantastisk grafik køler og svinebillig.


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 25-Marts-2009 kl. 01:29
Med hensyn til kabinetter kan der også siges noget syntes jeg.

Man skal passe på at det man køber også er praktisk i daglig brug. Jeg har et termaltake kabinet i en af mine PC der ser sådan ud.

Det er et Kandalf kabinet. Det er sat op  med blåt lys indvendigt så det ligner meget det på billedet. Det ser ret blæret ud faktisk.

Thermaltake kabinetter benytter nogle meget smarte skuffer for diverse DVD drev osv som gør det utroligt let at arbejde i. I det hele taget oser det af kvalitet og det ser også godt ud med de låger der lukkes op. Siden på kabinennet skal ikke skrues af, men hægtes af i stedet. Meget gennemført.

Men det er tungt, 18 kg faktisk og det er for meget især når der kommer ekstra vægt på efter installering af alt. Det gør at man ikke kan tage det med til LAN fx. Man kan naturligvis, men det er svært. Og det er også et problem hvis man skal lave noget om. Og låger er i vejen hvis det skal ned på siden.

Man skal altså på forhånd overveje sådanne ting i forhold til hvad man tror man kommer ud for.

Men ellers er thermaltake kabinetterne meget flotte og meget praktiske og lækre at arbejde i når man samler. De er værd at kigge nærmere på (EDBpriser, vælg  thermaltake) Dem bliver man ikke skuffet med. Men de har også lavet noget der ikke er min stil.

Og hvad, lidt blæreeffekt ved et kabinet kan  man vel altid bruge.

Jeg har faktisk et til fra Thermaltake, som jeg ikke kan lide udseenet af, men smag er jo forskellig. Men der er på samme måde let at arbejde i og vejer ingenting, da det er gjort i alu.    

Her er et link til thermaltakes kabinetter på edbpriser  http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=22&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=569&Rating=0&Max=&Soegeord=&Check5=55&Check5=59&Submit.x=38&Submit.y=15&True25699=&Trueval25699=97202&True26346=&Trueval26346=245861&Equal13=&Direction197=2&Sorted197=&Direction980=2&Sorted980=&Direction26345=2&Sorted26345=&Direction26344=2&Sorted26344=&Direction26343=2&Sorted26343=&Direction26341=2&Sorted26341=&Direction26342=2&Sorted26342=&Direction6144=2&Sorted6144=&Direction2353=2&Sorted2353=&Direction26263=2&Sorted26263=&Direction157=0&Sorted157=&Direction154=2&Sorted154=&Direction155=2&Sorted155=&Direction156=0&Sorted156=&Equal159= - LINK

En ting man også skal huske er højden på et kabinet. Vælger man et højt tower kabinet kan men lettere holde det koldt og det er lækkert med pladsen, der giver masser af rum (space). Og man kan have flere hardiske og andet uden besvær. Men en indkøbt strømforsyng skal have tilstrækkelig lange kabler til et sådant kabinet, husk lige at checke det. Man kommer lang ved at læse om det man vil købe. Andre brugeres mening.
 



Print side | Luk vindue