Print side | Luk vindue

SD-Analog-digital???

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=57823
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 06:09

Emne: SD-Analog-digital???
Skrevet af: KristianMO
Emne: SD-Analog-digital???
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 08:43

Hej

Vil lige hurtig høre

Når de skriver i alverdens tests af fladskærme omkring SD signal - hvad er det så helt nøjagtig? Er det når jeg modtager Tv2 og Dr1 fra en antenne på taget, for derefter at køre det igennem min DVB-T Tuner boks?? eller?

Får sat min skærm til Viasat om ganske kort tid - så det vel digital det hele? Men det var kvaliteten vel os tidligere da jeg bare modtog Dr1+Tv2 fra antennen på taget? Signalet røg jo igennem min DVB-T boks?

Håber i kan hjælpe

Mvh Kristian Mortensen

Svar:
Skrevet af: avh
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 09:29

Signalet kan modtages digitalt på flere måder:

DVB-T (antenne), DVB-C (kabel)  DVB-S (sattellit) og via nettet IPTV.

SDTV har en opløsning på 720x576, HDTV har en større opløsning 1920x1080 eller 1280x720.

Men udover formatet kan signalet være mere eller mindre komprimeret og f.eks. er Viasat kendt for at komprimere signalet stærkt.
Det påvirker billede kvaliteten.

Et udtryk for hvor meget et signal er komprimeret er bitraten, f.eks. et HDTV singal mpeg4 kodet har en bitrate over 10 Mbit.
Et Mpeg2 kodet SDTV omkring 3-4 Mbit.
Boxer som encoder i Mpeg4 over DVB-T anvender omkring 2 Mbit.
(Mpeg4 er mere effektiv encoding end Mpeg2, samme billede kvalitet med lavere bitrate).

En anden påvirkning af kvaliteten er hvis man udsender TV som letterbox, dvs. 16:9 format beregent til 4:3 skærm.
Viser sig som en sort bjælke i top og bund.
Hvis man skal zoome billedet tabes kvalitet...

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 09:39

Hey AVH

Mange tak for dit svar :)

Syns bare at når man læser anmeldelser af skærmene, så opfatter jeg det sådan, at SDTV optræder når der ses ganske alm. fjernsyn?? F.eks. tv2?? hvis du forstår?

men dvs. om jeg modtager fra min antenne på loftet, eller via Viasat - så bliver kvaliteten af billedet cirka det samme ?

Skrevet af: avh
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 09:50

Desværre er Viasat kendt for hård komprimering og udbredt anvendelse af letterbox.
Det sidste er rigtig dårligt på et 16:9 tv, man får sort ramme hele vejen rundt om billedet og skal zoome det væk...

Derfor vil jeg mene at TV2 modtaget via DVB-T vil være bedre end modtaget via DVB-S/viasat, hvor det vist nok er sendt som letterbox.

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 18:58

Hvis man vil have en rimelig billedkalitet, så er Viasat helt klart et dårligt valg, da det som nævnt er meget komprimerede signaler de sender, og derudover sendes der ikke i 16:9 men i 4:3 LB.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 19:06

Har godt læst en masse om Viasat's billedkvalitet - men da vi ingen kabel har i ejendommen,og vi ikke synes vi kunne opnå tilpas stort udvalg af kanaler hos CD til den rigtige pris, så blev det nu engang viasat.

Men kan du svare på, at når man modtager digital Tv fra Viasat, er det så i opløsningen 720x576 ?? - kaldet SDTV ?

På forhånd tak

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 19:16

Ikke HD TV er SD, men hos Viasat er den sgu bare for dårlig.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af KristianMO KristianMO skrev:

Har godt læst en masse om Viasat's billedkvalitet - men da vi ingen kabel har i ejendommen,og vi ikke synes vi kunne opnå tilpas stort udvalg af kanaler hos CD til den rigtige pris, så blev det nu engang viasat.

Men kan du svare på, at når man modtager digital Tv fra Viasat, er det så i opløsningen 720x576 ?? - kaldet SDTV ?

På forhånd tak

Ja når du mottar 720x576i så ser du SD TV.
HDTV er alltid 1280x720 eller 1920x1080.

Viasat sender følgende HDTV kanaler:
  • TV2 Sport HD
  • TV1000 HD
  • MTV HD
  • Nat Geo HD

Bortsett fra disse kanalene så sender Viasat de andre digitale tv kanalene i SD formatet 720x576 eller et format med mindre oppløsning ,f.eks. 544x576 eller lavere.   Et analogt utsendt TV signal tilsvarer en oppløsning lavere enn 544x576 pga. 5MHz båndbredde.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 13:12

På forhånd tak

Mange stirrer sig blinde på tallene  720x576 men SD TV er altsaa mere et Båndbredde spørgsmål [Mega Bit per sekund]. Jeg mener Forum herinde fortæller hele tiden at Viasat komprimerer for meget. Så det med regne i pixels bliver vel ligesom en slags sidelinje.   Også HDTV sendes kun med det som nu sendes, man dobbelt sender ikke HDTV i hhv 1920x1080 og så 1366x768 trods alt.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 16:02

Når de skriver i alverdens tests af fladskærme omkring SD signal - hvad er det så helt nøjagtig? Er det når jeg modtager Tv2 og Dr1 fra en antenne på taget, for derefter at køre det igennem min DVB-T Tuner boks?? eller?

Men modtager du et analogt signal, som du indtil 1 november kan få via antennen eller i mange år via kabel,  så viser de 'gamle' CRT fjernsyn normalt et langt flottere billede end Flade gør med samme analoge signal.

Nogle modeller af Flade har bedre analoge tunere end andre,  men for gode billeder så hører Flade og digitale signaler sammen. 

Du bør også forsøge at anvende en HDMI forbindelse, hvis du har en boks.  HDMI er  et krav* hvis du modtager HD programmer.

Men det hele hjælper naturligvis ikke meget, hvis din signal-leverandør har  voldelige (komprimerings-) tendenser.  

Lars  

* Der er andre muligheder, men for alm seere  er det HDMI der bruges.

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue