Print side | Luk vindue

Returret demovarer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=57998
Udskrevet den: 28-September-2024 kl. 07:44


Emne: Returret demovarer
Skrevet af: olrina
Emne: Returret demovarer
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 17:50

Jeg har købt et pioneer hjemmebiografsystem LX01 hos Expert i Rødovre, prisen var 10995,00 og Jeg blev oplyst om at det var en demomodel, nu 7 dage senere opdager jeg at det ikke kan være en demomodel, da der er optagelser på harddisken der er 15 mdr. gamle, der er ingen tvivl om at den har været solgt før, og har været ude af butikkel mindst 12 mdr.

NU er mit spørgsmål? Jeg føler mig snydt, gider ikke ha et brugt anlæg, kan jeg få mine penge tilbage?

 

 

 

 

 




Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:01

 

 Det er jo ikke nødvendigis ensbetydende med at det har været ude af butikken, fordi der er gamle optagelser på HDDen, de kan jo meget vel være brugt til netop demo.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JørgenR
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:05

Definition af "demovare" er vist en ret bred betegnelse. Her skal man nok udspørge sælgeren, og håbe på et ærligt svar.



-------------
/ Jørgen


Skrevet af: olrina
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:08

ja, rigtigt, men der er optagelser fra 01/01 2008, mener ikke butikkerne har åben dagen efter nytårs aften, derudover er det samme udsendelser der er optaget uge efter uge, så jeg tvivler på at det er sket i butikken.



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:13

 

 Det vil jo så med rimelig sikkerhed udelukke formodningen i mit første indlæg.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JørgenR
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:13

Forstår godt du er skuffet.

Jeg ved ikke om du har fortrydelsesret, men undersøg det og tag en rolig snak med forretningen.



-------------
/ Jørgen


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:20

Ikke for at forsvare nogen,men det KAN være at anlæget starter med den dato når det startes op første gang, og at det derfor blot er tale om at anlæget er sat op til demo, sat til at optage,netop på den dato fordi det er den dato anælget starter op på inden dato og tid indtastes, men det er KUN EN TEORI

P.S.   Hvordan er du ellers tilfreds med anlæget ?



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: olrina
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:47

Jeg kan godt følge din teori, men det ændre jo ikke på at der er optagelser på harddisken der løber over HELE 2008 forskellige dage og tider, og ikke i butikkens åbningtid.

Anlæget spiller okay, men havde forventet lidt bedre lyd



Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 19:21

Ok, så kan det ikke være undskyldningen

Hvor længe har du haft det ?



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 19:39

Oprindeligt skrevet af olrina olrina skrev:

,,,men det ændre jo ikke på at der er optagelser på harddisken der løber over HELE 2008 forskellige dage og tider, og ikke i butikkens åbningtid.

Medmindre maskinen selv indstiller dato og tid, så kan du ikke bruge den information til noget, for det er vel langt fra sikkert, at disse har været korrekt indstillet af forhandleren.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 19:48

Hvor meget demo må en demommodel være ?

Kan det eks være en model som har været hjemme på prøve hos mange forskellige ?  Er der nogen regler ?



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: olrina
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af olrina olrina skrev:

,,,men det ændre jo ikke på at der er optagelser på harddisken der løber over HELE 2008 forskellige dage og tider, og ikke i butikkens åbningtid.

Medmindre maskinen selv indstiller dato og tid, så kan du ikke bruge den information til noget, for det er vel langt fra sikkert, at disse har været korrekt indstillet af forhandleren.

Den indstiller selv tiden, og optagelserne er forskellige tider, og det minder meget om at ham der har haft den er lidt vild med biler :o)



Skrevet af: olrina
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ok, så kan det ikke være undskyldningen

Hvor længe har du haft det ?

7 dage



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:36

 

 Hvordan kan det dog tage 7 dage at finde ud af, at der er gamle optagelser på den.?



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:51

Lovgivningen siger intet om, hvad der skal forstås ved en demovarer, men egentlig betyder det vel bare, at varen er brugt. Hvorvidt der er nogen grænse for omfanget af denne brug tror jeg næppe. Efter min vurdering, må en forhandler altså gerne kalde en brugt vare som en demovarer.

Men forstår heller ikke helt dit problem. Produktet fungerer efter hensigt, men du ønsker at returnere det, fordi du ikke er tilfreds? I det tilfælde er der ingen returret.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: olrina
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:52

jeg har arbejdet meget siden jeg hentede den, så jeg har først haft tid til at indstille den rigtigt før idag, desværre

 

 

 



Skrevet af: enand
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:56

@sandal: Spiller det ingen rolle, hvad køberen med rimelighed kunne forvente. Selv ville jeg da give mere for en demovare end for en brugt vare ud fra en forestilling om, at en demovare ikke har været i egentlig brug, men netop blot været vist frem i butikken. Jeg har altid forbundet det med en stort set ny vare, der bare har mistet sin emballage?

Mvh.



Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 21:12

En demovare kan i allerhøjeste grad være brugt. Og i nogle tilfælde måske endda fejlbetjent, afhængig af hvad og hvor den har stået demo.

Eks. kan højttalere jo være spillet til og dermed faktisk blevet bedre, men også med mulighed for at have fået tæv.

 

 



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 21:12

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Spiller det ingen rolle, hvad køberen med rimelighed kunne forvente.

Det tvivler jeg stærkt på. Selvom du køber en demovarer, har man stadig 2 års reklamationsret i henhold til købeloven. Man er derfor som forbruger de samme rettigheder, som hvis man havde købet en ny varer. En demovarer kan selvfølgelig have flere fysisk skader/slid, men det er netop dette du får rabat for.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 21:54
Jeg er uenig med Sandals udlægning. Hvis sælgeren giver
dig indtrykket af, at der er tale om en demovare, der
har stået i butikken, så går det ikke, at det er en
vare, der er taget retur fra en kunde.

Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på
at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Man kunne for eksempel overveje hvorfor den forrige
kunde havde returneret produktet...

Jeg ville kontakte forhandleren og forklare, at du kan
se, at den har været i brug hos en kunde. Måske har de
en god forklaring - ellers kan du høre hvad forhandleren
vil foreslå - afslag eller at hæve købet?


Skrevet af: enand
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:02

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg er uenig med Sandals udlægning. Hvis sælgeren giver
dig indtrykket af, at der er tale om en demovare, der
har stået i butikken, så går det ikke, at det er en
vare, der er taget retur fra en kunde.

Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på
at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Man kunne for eksempel overveje hvorfor den forrige
kunde havde returneret produktet...

Jeg ville kontakte forhandleren og forklare, at du kan
se, at den har været i brug hos en kunde. Måske har de
en god forklaring - ellers kan du høre hvad forhandleren vil foreslå - afslag eller at hæve købet?

Jeg må sige, at jeg kun kan tage sandals og skyums udlægninger til efterretning. Som jeg forstår dem, betyder det at loven ikke skelner mellem de to begreber og at det derfor påhviler køberen selv at undersøge varen før køb. Hvis det er rigtigt har forhandleren ikke nogen pligt til at fremhæve, hvad det demo'ede ved varen er. Så må man spørge, hvad han mener med det, og hvis det så viser sig, at han har misinformeret, stiller sagen sig naturligvis anderledes.

Mvh.

 



Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:03

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Det er en misforståelse, at en demovarer er mindre brugt end en almindelig brugt varer. Specielt elektronik står almineligvis tændt 8 timer dagligt, hvilket er langt mere end den gennemsnitlige forbruger benytter et produkt. Den eneste grund til at købe demovarer fremfor almindelig brugte varer er, at man får reklamationsretten med i købet.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:08
Du har måske ret, men det er efter min mening ikke så
afgørende hvilket produkt, der er blevet brugt mest.

Det afgørende er hvad kunden lægger vægt på og hvilke
berettigede og uberettiget forventinger sælgeren har
givet anledning til.

Et suroundanlæg har næppe spillet 8 timer hver dag.
Tværtimod har det sikkert været brugt rimelig lidt - det
er svært at gætte sig til.

Derimod vægter argumentet med at en anden kunde har
afvist produktet af en eller anden grund mere for mig.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:19

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Du har måske ret, men det er efter min mening ikke så afgørende hvilket produkt, der er blevet brugt mest.

Helt enig, men det ændre ikke på faktum, at forbrugeren ikke kan forvente et bedre produkt, blot fordi der kun tale om en demovarer og ikke en almindelig brugt varer.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Det afgørende er hvad kunden lægger vægt på og hvilke berettigede og uberettiget forventinger sælgeren har
givet anledning til.

Forventninger i forhold til hvad? Forbrugeren er blevet gjort opmærksom på, at varen ikke er fabriksny, altså at den er brugt i større eller mindre omfang. Hvis forbrugeren ønsker dette uddybet, må han spørge hertil. Men det ændre ikke på, at forbrugeren har de samme rettigheder, som hvis varen havde fabriksny, så det kan ikke være en forventning om varens holdbarhed.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Derimod vægter argumentet med at en anden kunde har afvist produktet af en eller anden grund mere for mig.

Der kan være et utal af grunde til, at den anden kunde har returneret produktet. Returret, fortrydelsesret, ophævelse af købet, osv. Så det er ikke ens betydning med, at der er noget galt med produktet.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

 Den eneste grund til at købe demovarer fremfor almindelig brugte varer er, at man får reklamationsretten med i købet.

Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså?

Mvh.



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:25
Jeg kan ikke udtale mig om hvorvidt en demovare eller en
returvare er bedst.

Derimod mener jeg, at der er forskel på en demo- og en
returvare.

Hvis varen er solgt under betegnelsen "demo", så må man
forvente, at den har stået i forrentningen og kunder har
fået lov til prøve udstyret.

Det er dog ikke længere en demovare, såfremt en kunde
har købt den og senere returneret produktet fordi denne
f.eks. har ophævet købet.

Hvis varen er solgt under en forkert varebetegnelse og
dette har været væsenligt for kunden, så kan butikken
ikke uden videre afvise at afhjælpe, give afslag eller
hæve.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:29

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså?

Nej - skulle have formuleret mig klarer, undskyld

Hvis en forhandler sælger en varer som led i sit erhverv, så er varen omfattet af reklamationsretten, uanset om varen er ny eller brugt, eller om han kalder det for en demovarer.

Det jeg mener med almindelige brugte varer, er når private køber vare af private (f.eks. gennem dba.dk). Det er ikke specielt almindeligt at en forhandler lever af, at sælge brugte varer.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:31
Der er ingen tvivl om reklamationsret osv.

Hvis den er solgt som "demo" - det vil sige
"demonstrationsvare", så kan man ikke forvente, at
kunden accepterer, at det reelt er en returvare.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:32

Nå, jeg kommer da både hos marskandisere og antikvariater. Hvad gælder dér`?

Mvh.



Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:35

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Hvis varen er solgt under betegnelsen "demo", så må man forvente, at den har stået i forrentningen og kunder har
fået lov til prøve udstyret.

Vil give dig ret i, at dette nok er den almindelige fortolkning af ordret, men på hvilken måde, gør det varen dårligere for kunden? Han har fået den pågældende varer (der skal have de samme egenskaber som en fabriksny) og han har de samme rettigheder iht. købeloven.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:40

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Nå, jeg kommer da både hos marskandisere og antikvariater. Hvad gælder dér?

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/23/ - http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/23/



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 22:45

På hvilken måde er en pære bedre end en banan?

Det er individuelt hvad man lægger vægt på. Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse og om betegnelsen havde betydning for kunden.

Hvis enand lægger vægt på, at det var en demo, så er det det, der tæller.

Han kunne have en idé, om at den var blevet brugt mindre, han kunne måske føle sig mere sikker på, at det var kyndigt personale, der havde betjent maskinen, han kunne i forhold til en returvare overveje om der var en fejl ved produktet, som han ikke var opmærksom på etc.

Hvis varen har lidt af en defekt og den er blevet ordnet og samme defekt opstår igen om 2 år, så vil det bare være ærgerligt for enand, da han så ikke kan påberåbe sig noget.



Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså?

Nej - skulle have formuleret mig klarer, undskyld

Hvis en forhandler sælger en varer som led i sit erhverv, så er varen omfattet af reklamationsretten, uanset om varen er ny eller brugt, eller om han kalder det for en demovarer.

Det jeg mener med almindelige brugte varer, er når private køber vare af private (f.eks. gennem dba.dk). Det er ikke specielt almindeligt at en forhandler lever af, at sælge brugte varer.

istedet for at blive ved med at sige at demo eller ej, så får folk reklamations retten med.

skulle du ikke redegøre for hvad "reklamationsretten" betyder meget firkantet...

de 6mdr garanti kan være væk.. forhandler kan give dig 3mdr garanti, som altså ikke betyder "reklamationsret" her, forstå venligst det.
Så derfor hænger brugeren fra dag 1 på.   at fejlen skal bevises at stamme fra dag .. problemet er kunden ikke havde varen fra dag 1 og kan ikke komme med den påstand, da varen er brugt..

brugt er brugt. det medfører også at når man står i butikken og sælgeren forklarer hvad står næsten som ny, med de slitage dele som nu kan følge af det..prøv du lige at brork dig over et slidt batteri i din "nye" brugte bærbar du fik billigt.



Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 12:26

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]

Det er individuelt hvad man lægger vægt på. Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse og om betegnelsen havde betydning for kunden.

Simsalabim, nu må vi sgu' have afklaret, hvad uenigheden består i.

"Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse". Som jeg har forstået det her, er der juridisk ikke umiddelbart forskel på betegnelserne "demo" og "brugt". Dvs. at en forhandler ikke i lovens forstand gør noget forkert ved at kalde en brugt vare for en demomodel (dét var nyt for mig). Og det lægger selvfølgelig ansvaret for, hvad man får med hjem over på kunden. Er vi uenige om dette synspunkt? 

En helt anden sag er det, hvis sælger giver ukorrekte oplysninger, f.eks. "dette er en demomodel og vores demomodeller har aldrig været ude af forretningen", og det så efterfølgende viser sig, at det har den været. Her bliver det naturligvis af betydning, hvad der er blevet sagt.

Jeg ved ikke, hvilke af de to tilfælde der er trådstarterens problem.

Mvh.



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 12:57
Man kan ikke sige, at der "juridisk" ikke er forskel på
betegnelsen "demo" og "brugt/returvare".

Det kommer an på om man med rette kan have forskellige
forventninger til produktet alt efter om begrebet "demo"
eller "returvare" er benyttet.

Det følger af købelovens § 76, at der foreligger en
mangel ved salgsgenstanden, hvis genstanden ikke svarer
til den betegnelse hvorunder den er solgt.

Jeg synes godt, at man kan argumentere for, at der er en
forskel mellem en "demo" og en "returvare" og at
genstanden derved ikke svarede til den betegnelse
hvorunder den blev solgt.

I min optik ser det sådan ud:

Demo = demonstrationsvare - forhandleren demonstrerer
varen overfor kunden.

Returvare = en vare, der er taget retur fra en kunde.

Jeg mener, at det er ukorrekt når en forhandler sælger
en returvare som en demomodel. Dog kan der som ovenfor
nævnt være grænsetilfælde.

For mig er det således principielt uden betydning om der
er blevet sagt andet end at det var en demo, men det
ville da klart være fornuftigt altid at spørge ind til
hvad, hvor, hvordan, af hvem og hvor længe den har været
brugt.

Jeg er i øvrigt ikke sikker på om trådstarteren
overhoved følger med i tråden længere ;-) Klassisk...


Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 13:31

Nå, så er det dér, den ligger:

"Det følger af købelovens § 76, at der foreligger en
mangel ved salgsgenstanden, hvis genstanden ikke svarer
til den betegnelse hvorunder den er solgt."

Købeloven skelner ikke mellem "demo" og "brugt" - de er synonyme.

"Jeg synes godt, at man kan argumentere for, at der er en
forskel mellem en "demo" og en "returvare" og at
genstanden derved ikke svarede til den betegnelse
hvorunder den blev solgt." - Ja, da, men ikke juridisk, med mindre vi kan finde nogle juridiske afgrænsninger af de to begreber. Sandal kan ikke, og det er i denne omgang nok for mig.

Mvh.



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 14:37
Det er helt fint, hvis Sandals ord er nok for dig.

Det giver ikke rigtig mening at sige "Købeloven skelner
ikke mellem "demo" og "brugt" og derfra udlede at de er
synonyme. Købeloven skelner heller ikke mellem lyserød
og sort, men du bliver nok alligevel lidt skuffet, hvis
dit nye skrædersyede jakkesæt blev leveret i lyserødt.
Det står heller ikke anført i købeloven hvad forskellen
på en banan og en pære er...

Jeg kan ikke forstå din udlægning med, at et argument er
godt, men at det ikke er "juridisk"? Ting skal ikke stå
direkte i loven for at få betydning for en sags udfald.
Når loven ikke direkte sondrer mellem "demo" og
"returvare", så er det må man komme med argumenter og
fortolke loven.


Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså?

Nej - skulle have formuleret mig klarer, undskyld

Hvis en forhandler sælger en varer som led i sit erhverv, så er varen omfattet af reklamationsretten, uanset om varen er ny eller brugt, eller om han kalder det for en demovarer.

Det jeg mener med almindelige brugte varer, er når private køber vare af private (f.eks. gennem dba.dk). Det er ikke specielt almindeligt at en forhandler lever af, at sælge brugte varer.

istedet for at blive ved med at sige at demo eller ej, så får folk reklamations retten med.

skulle du ikke redegøre for hvad "reklamationsretten" betyder meget firkantet...

de 6mdr garanti kan være væk.. forhandler kan give dig 3mdr garanti, som altså ikke betyder "reklamationsret" her, forstå venligst det.
Så derfor hænger brugeren fra dag 1 på.   at fejlen skal bevises at stamme fra dag .. problemet er kunden ikke havde varen fra dag 1 og kan ikke komme med den påstand, da varen er brugt..

brugt er brugt. det medfører også at når man står i butikken og sælgeren forklarer hvad står næsten som ny, med de slitage dele som nu kan følge af det..prøv du lige at brork dig over et slidt batteri i din "nye" brugte bærbar du fik billigt.

Nå ok

Du har aldrig 6 mdr. garanti medmindre det er noget ekstra forhandleren giver(og så vil 6mdr ikke være nok men der er irrelevant)

Men man har ALTID 24 mdr. reklamationsret når man som privat køber hos en erhvervsdrivende om der så er et 40 år gammelt tv så er der stadig reklamationsret på.

Reklamationsretten giver dig 24 mdr. til at reklamere i, hvor forhandler i de første 6mdr har bevisbyrden. Forhandleren kan på INGEN måde fraskrive sig reklamationsretten



Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 16:01
Du har da 6 måneders garanti? Den periode da det er forhandleren der skal bevise at du ikke er skyld i fejlen. Efter det skal du selv bevise at du ikke selv er skyld i fejlen.
Jeg ville aldrig købe en vare der er returneret, måske en demo hvis prisen var den rigtige. Hvis der ikke er forskel mellem bruigt og demo er der nok noger forkert i loven.
Leif


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 16:06
Loven skriver som sagt ikke noget konkret om brugte
varer eller demo-varer. Loven er ikke "forkert" e.l.,
den lægger bare rammerne for en fortolkning.

Udgangspunktet må være, at man kan forvente at en vare
er ny, når man køber den.

Det må så være op til forhandleren på tilfredsstilledne
vis at forklare hvordan og hvorledes varen har været
brugt, hvis den ikke sælges som ny.

LGR01, du har det på samme måde som jeg med demo-varer.
Hellere det end en returneret vare. Det er bl.a. sandal
så uenig i.

Jeg kan ikke lige på stående fod oplyse, om der er en
lille forskel på garanti og reklamationsret med omvendt
bevisbyrde. Jeg plejer at bruge de begrebet synonymt.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 16:15

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Det er helt fint, hvis Sandals ord er nok for dig.

Det giver ikke rigtig mening at sige "Købeloven skelner
ikke mellem "demo" og "brugt" og derfra udlede at de er
synonyme. Det var ikke en udledning, men en forstærkning. Hvis der ikke er forskel på, hvad to udtryk dækker, er de synonyme.

Købeloven skelner heller ikke mellem lyserød
og sort, men du bliver nok alligevel lidt skuffet, hvis
dit nye skrædersyede jakkesæt blev leveret i lyserødt. 
Det står heller ikke anført i købeloven hvad forskellen
på en banan og en pære er... Hverken rød og sort eller æble og pære er synonymer. Men som jeg forstår det, er demo hhv. brugt det i købelovens forstand, men ikke nødvendigvis udenfor.
Jeg kan ikke forstå din udlægning med, at et argument er
godt, men at det ikke er "juridisk"? Ting skal ikke stå
direkte i loven for at få betydning for en sags udfald.
Når loven ikke direkte sondrer mellem "demo" og
"returvare", så er det må man komme med argumenter og
fortolke loven. Jamen så kom med dine (undskyld mig: juridiske, dvs. med belæg i juraen) argumenter og fortolkninger - hvilke bestemmelser er det, du fortolker? Jeg ser mere dine argumenter som "din fornuft", "hvad man kan sige dig selv", "hvordan det måtte/burde være" osv.

Mvh.



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 18:06

Oprindeligt skrevet af LGR01 LGR01 skrev:

Du har da 6 måneders garanti? Den periode da det er forhandleren der skal bevise at du ikke er skyld i fejlen.

Nej ikke garanti!! Men forhandleren har bevisbyrden.

Hvis en forhandler giver garanti skal det give væsentlige forbedringer i forhold til reklamationsretten.



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 18:08
http://www.forbrug.dk/faq/98/ - http://www.forbrug.dk/faq/98/


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 19:44
Jacob P, du har på sin vis ret i, at der skal "noget
mere" til før man må kalde det garanti. Hvis en
forhandler skilter med 2 års garanti, så ville jeg
umiddelbart forstå det sådan, at det er 2 års
reklamationsret hvor forhandleren har bevisbyrden. De
første 6 måneder er derved også på en måde "garanti".

Enand,jeg ved ikke hvad du mener med en forstærkning.
Der er efter min mening forskel på hvad de to udtryk
dækker over og derfor er de ikke synonymer. Jeg har
flere gange forklaret hvad jeg mener forskellen er.

Det er ligesom, at du prøvet at overkomplicere tingene.
Du deler tingene op i argumenter fra vores verden og fra
den juridiske verden. Sagen er, at der ikke er en sådan
sondring.

Når jeg skriver, at det følger af købelovens § 76, at
der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
genstanden ikke svarer til den betegnelse hvorunder den
er solgt og at jeg derefter siger, at en returvare ikke
er det samme som en demovare, så er det et fuldt ud
holdbart argument - med belæg i juraen (nemlig
købelovens § 76).

Der er så "underargumenter", der kan forklare hvad den
nærmere forskel mellem en demo- og en returvare er, men
det vil jeg ikke begynde at gentage, da det kan læses
tidligere i tråden.

Jeg skal ikke kunne afvise, at der findes litteratur,
forarbejder e.l., der nærmere definerer forskellene, men
det har jeg ikke tænkt mig at bruge tid eller energi på
at finde frem.

Det er måske en overraskelse, men jura er faktisk helt
generelt udtryk for sund fornuft - i hvert fald ofte ;-)

Både lovgiver og dommere er jo også mennesker...

Man kunne også vende dit spørgsmål om og sige, hvad er
holdepunkterne for, at demo og returvare skulle være
synonymer ifølge købeloven?


Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:07

@sandal:

"Det er ligesom, at du prøvet at overkomplicere tingene.
Du deler tingene op i argumenter fra vores verden og fra
den juridiske verden. Sagen er, at der ikke er en sådan
sondring." Her må jeg sige, vi er lodret uenige.

"Når jeg skriver, at det følger af købelovens § 76, at
der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
genstanden ikke svarer til den betegnelse hvorunder den
er solgt og at jeg derefter siger, at en returvare ikke
er det samme som en demovare, så er det et fuldt ud
holdbart argument - med belæg i juraen (nemlig
købelovens § 76)." Hvis loven ikke skelner mellem de to ting, har det netop ikke belæg i juraen, så indfører du en sondring, den ikke kender - genstanden svarer til betegnelsen (hvadenten det er "demo" eller "brugt") hvorunder den er solgt. Og hvem er "jeg" i den sammenhæng? "Jeg" mener f.eks. noget andet, det kan vel så ikke også være fuldt ud holdbart? 

"Man kunne også vende dit spørgsmål om og sige, hvad er
holdepunkterne for, at demo og returvare skulle være
synonymer ifølge købeloven?" Jeg antager at sandal har ret. Dermed tror jeg ikke "at der findes litteratur, forarbejder e.l., der nærmere definerer forskellene,...".

Mvh.

 



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:26
Jura handler i høj grad om at argumentere. Det er ofte,
at en løsning på en juridisk problemstilling ikke er
foreskrevet direkte i en eller anden lov.

Du skriver:

"Hvis loven ikke skelner mellem de to ting, har det
netop ikke belæg i juraen, så indfører du en sondring,
den ikke kender - genstanden svarer til betegnelsen
(hvadenten det er "demo" eller "brugt") hvorunder den er
solgt."

Dette er uden tvivl forkert.

Jeg kan blot konstatere, at du misforstår hvad jura
egentlig går ud på.

Dit argument (din "retskilde") er, at stud.jur. Sandal
har ret. Hehe... Fint nok, men det er godt nok et noget
vagt argument ;-)

I øvrigt skrev Sandal ikke, at der i købeloven er
holdepunkter for, at en demo og returvare er synonymer.
Han skrev blot, at lovgivningen intet siger om det og at
det. Derefter konstaterede han "men egentlig betyder det
vel bare, at varen er brugt."


Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:29

Øhm sku' vi blive enige om at vi har snakket om det og bare ikke ku' blive eniger.

Mvh.



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:37
Ja - det er jo svært at få argumenter til at trænge
igennem, når "Sandal-guden" har talt ;-)


Skrevet af: enand
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 21:15

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Ja - det er jo svært at få argumenter til at trænge
igennem, når "Sandal-guden" har talt ;-)

Du opfører dig pludselig, som om du har vundet en eller anden håneret. Så skal jeg da gerne røbe et par ting for dig:

""Hvis loven ikke skelner mellem de to ting, har det
netop ikke belæg i juraen, så indfører du en sondring,
den ikke kender - genstanden svarer til betegnelsen
(hvadenten det er "demo" eller "brugt") hvorunder den er
solgt."

Dette er uden tvivl forkert."Når du ikke kan se, at det citerede udsagn under alle omstændigheder, uanset ståsted, til enhver tid er 100 % korrekt, så kunne det jo tyde på, at du har svare problemer med at læse indenad. Det har du for så vidt også flashet et par gange. Det giver dig ingen adledning til arrogance, skulle jeg mene.

""men egentlig betyder det
vel bare, at varen er brugt."" Hvis det ikke er synonymt (pas nu på!) med "men egentlig betyder det vel bare, at de er synonymer", så ved jeg snart ikke. Ikke noget jeg ville gøre mig til af ikke at have fattet. 

"Dit argument (din "retskilde") er, at stud.jur. Sandal
har ret. Hehe... Fint nok, men det er godt nok et noget
vagt argument ;-) " Det vil ikke tage et læsende menneske mange sekunder at se, at det ikke var et argument. Jeg nævnte blot, hvad jeg havde at basere mig på i forhold til at du argumenterede udfra din private fornuft (et noget paradoksalt (p-a-r-a-d-o-k-s-a-l-t) begreb her".

"Jeg kan blot konstatere, at du misforstår hvad jura
egentlig går ud på." Nu er du jo ikke sat på jorden for at dele karakterbøger ud her - jeg ved heller ikke hvad den slags tjener til. Men hvad jeg forstår og ikke forstår, skal der vel rent logisk en større begavelse end min til at afgøre, så det er ikke noget der nogensinde bliver dig beskåret at sige noget fornuftigt om.

Og det var så den tid, jeg gad brug på dig.

Mvh. 



Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 21:22
Som en der ved hvad Sandal er igennem studiemæssigt, og er vant til at give karakterer, så har jeg svært ved at se at han har formuleret sig dårligt, tværtimod synes jeg at den kritik der rettes er ekstremt søgt, og mere lugter af "jeg vil have ret" syndrom, og ikke et reelt forsøg på at finde et korrekt svar på det tråden egentligt handler om.

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 22:27

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

...jo svært at få argumenter til at trænge
igennem, når "Sandal-guden" har talt...

Lad mig starte med at slå fast, at jeg på ingen måde ved alt om dette emne. Jeg skriver alene ud fra min juridiske viden og intuition.

Jeg starter helt forfra, for at sikre, at der ikke opstår nogle misforståelser iht. hvad jeg tidligere har skrevet.

Lovgivningen indeholder ingen definition af, hvad der skal forstås ved en demovarer. Den almindelige forståelse, må antages at være, at varen har været benyttet til demonstration/fremvisning hos forhandleren eller af forhandleren hos kunden. Der er således tale om en brugt vare, men alene benyttet til demonstrationsformål. Definitionen siger intet om i hvilket omfang varen er benyttet og intet om graden af slid.

Spørgsmålet er, hvorvidt det er en mangel ved varen, at den bliver solgt som en demovarer, selvom det er en returvarer.

Købelovens § 76, stk. 1:

Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1)   genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, [...], medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2)   [...]
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
4) [...]

Denne bestemmelser, som andre brugere også har henvist til, omhandler sælgerens oplysningspligt. Bestemmelsen kan alene bringes til anvendelse, hvis forhandleren har givet urigtige oplysninger eller fortiet oplysninger som kunne have haft betydning for køberens bedømmelse af varen.

Bestemmelsen sigter primært på de tilfælde, hvor forhandleren at fortiet eller vildledt omkring varens egenskaber/specifikationer, men kan selvfølgelig også benyttes i andre situationer. Men kan bestemmelsen benyttes, hvis forhandleren har oplyst at der er tale om en demovarer selvom varen var en brugt returvare?

Formålet med købelovens regler om mangler er at sikre, at kunden 1) får en varer der stemmer overens med de oplysninger han har fået eller burde have fået og 2) at varen er fri for mangler.

Hvis forhandleren oplyser, at varen er en demovarer og ikke en returvarer, har det så nogen betydning for forbrugerens rettigheder? Nej! Forbrugeren har fået en varer der har de egenskaber han efterlyste og har stadig alle sine rettigheder. Havde forhandleren oplyst, at der var tale om en returvarer, ville forbrugeren også have fået en varer med de egenskaber han efterlyste og har stadig alle sine rettigheder. Forbrugeren har muligvis givet en anden pris, men det ændre ikke på det faktum, at han har fået den efterspurgte varer og han har alle dine rettigheder.

På denne baggrund mener jeg ikke, at det gør nogen forskel om forhandleren kalder det for en demovarer eller en brugt varer.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 22:47

problemstillingen blev taget op da jeg i sin tid havde køberet, forbrugerens rettigheder er nøjagtigt de samme, uanset hvad forhandleren kalder det når det er forbrugskøb

"forhandleren kan ikke snyde sig udenom, selvom mange prøver" nogenlunde ordret citeret.



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 23:19
Sandal, du er simpelthen ikke skarp nok på dette område.

Jeg er ikke selv den vilde nørd indenfor køberetten og
jeg har på intet tidspunkt sagt, at der med sikkerhed
foreligger en væsentlig mangel.

Jeg fastholder dog, at man godt kan sondre mellem en
demovare og en returvare. Det er så mere tvivlsomt om
den fejlagtige/upræcise betegnelse kan anses for en
væsentlig mangel. Jeg hælder dog mest til, at man godt
kan anse det som en væsentlig mange i dette konkrete
tilfælde.

For det første skriver du, at Købenlovens § 76, stk. 1,
omhandler sælgeren oplysningspligt.

Dette er ukorrekt/upræcist. Det er kun KBL § 76, stk. 1,
nr. 3, der vedrører den loyale oplysningspligt og du kan
således ikke påstå, at hele § 76, stk. 1 kun handler om
loyal oplysningspligt. Den almindelige
mangelsdefinistion findes i stk. 1, nr. 4 og reglerne i
stk. 1,nr. 1-3 er blot udtryk for konkretiseringer.
Dette fremgår bl.a. direkte af karnovs note 501 til §
76.

Jeg kan godt se, at du også kunne blande loyal
oplysningspligt ind i denne sag, men som udgangspunkt
ville jeg tage fat i § 76, stk. 1, nr. 1, da genstanden
ikke svarer til den betegnelse hvorunder den er solgt.

En genstand er således mangelfuld, hvis den ikke svarer
til den betegnelse hvorunder den er solgt, medmindre
oplysningerne ikke kan antages at have haft betydning
for køberens bedømmelse.

I handelskøb og civilkøb påhviler bevisbyrdenfor
oplysningens betydning køberen. I et forbrerkøb som
dette har sælgeren bevisbyrden jf. KBL § 76, stk. 1, nr.
1. Jeg har desværre udlånt min køberetsbog til en
førsteårsstuderende, så dette er lidt overfladisk.

Sandal, ved din vurdering af situationen tager fokuserer
du på hvilke rettigheder forbrugeren har og om han har
mistet rettigheder ved den forkerte betegnelse.

Der er imidlertid tale om en bred
væsentlighedsbedømmelse og ikke en snæver
rettighedsbedømmelse. Lad os antage, at maskinens
harddisks levetid er nedsat med 1 år således, at
maskinen nu kun holder 5 år i stedet for 6. Efter 5 år
står trådstarteren så med en defekt maskine og han kan
ikke gøre nogen ret gældende.

Vurderingen skal altså tage udgangspunkt i om det var
væsentligt for forbrugeren, at det var en demo og ikke
en returvare/brugt vare. Det helt centrale er om han
havde købt den, hvis han havde fået fyldestgørende
oplysninger om sættets ophav?

Sælgeren skal bevise, at han havde købt den uanset hvad.

Min påstand er blot, at det ikke er let at bevise.

At definere formålet med købelovens regler om mangler ud
fra en eller anden tilfældig sætning, som du lige finder
rigtig, det er måske lidt let købt.

Din "definition" indeholder indeholder f.eks. ikke
"halvdelen" af købeloven, der omhandler
sælgerens/forhandlerens krav på, at der ikke foreligger
"mangler"(misligholdelse) fra kundens side.

Købeloven er jo ikke købers/kundens lov, men en lov, der
skal afveje begge parters interesse.

Jeg er således både uenig med dig i din udlægning af
købenloven og din vurdering af denne konkrete sag. Dette
indlæg undrede mig egenlig, da du plejer at have ok styr
på reglerne i de andre tråde, som jeg har læst.

---

Kim Olsen

Jeg forholder mig ikke til hvad Sandal har eller er
igennem studiemæssigt. Hvis han skriver speciale
indenfor formueretten/køberetten, så ville det dog gøre
indtryk - dog ville det overraske mig.

Jeg ved ikke hvad det har af betydning at du er vant til
at give karakterer?

Jeg har ikke skrevet, at Sandal formulerer sig dårligt.
Jeg er bare uenig i hans vurdering. Hvis du er dr.jur.
e.l. hører jeg gerne din udlægning. Men det er da fint,
at I ønsker at klappe hinanden på ryggen - tillyke. I er
blot stadig galt afmarcheret på flere punkter.

Jeg har igennem hele tråden argumenteret for mit
standpunkt i forhold til denne konkrete sag og jeg har
protesteret, når nogle har skrevet noget direkte
forkert.

Jeg bliver så træt af, når folk skal gøre sig kloge på
noget, som de ikke har forstand på. Sandals udlægning er
jeg uenig i, men han tager i det mindste det forbehold,
at han "på ingen måde ved alt om dette emne og at han
udelukkende giver et svar ud fra sin juridiske viden og
intuition".

Folk skal have lov til at komme med deres mening, men
når de så bliver præsenteret med et argument, der
belyser sagen fra en anden side e.l., så håber jeg, at
de vil tage dette med i deres betragtning angående
sagen.

Kom dog med nogle gode argumenter for hvorfor sagen skal
vurderes anderledes end hvordan jeg foreslår, så vil jeg
med glæde revurdere mit synspunkt. Jeg ved heller ikke
alt.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 23:25
Kim Olsen, i forhold til dit andet indlæg ovenfor, så
kan jeg kun gentage, at dette ikke drejer sig om
hvorvidt der er reklamationsret eller ej eller om
køberen rettighedsmæssigt står dårligere eller ej.

Det drejer sig om en væsentlighedsbedømmelse, der i al
sin enkelthed går ud på at vurdere, om trådstarteren
havde købt produktet, såfremt sælgeren - loyalt (om du
vil) havde oplyst køberen om hvorledes produktet havde
været anvendt.

Det er ikke betryggende, at en som dig giver karakterer,
når du misforstår en simpel problemstilling som denne så
meget.

Af ren og skær interesse, hvad arbejder du så med i dag?


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 23:27
Ok.. jeg kan se på nerds.dk, at du er:

stud.Merc.jur / lærer

Lærer i?


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 23:32

nej, jeg er færdiguddanent for længst

og sikke aggressiv du er, er der nogen der har foretaget handlinger der har gjort at der var mangler ved din morgenkaffe?

 

Så vidt jeg kan se har sælger ikke oplyst korrekt om produktet, og derfor kan jeg ikke forstå al den polimik omkring reklamationsret/formodnignsregel.

Men med den stil du ligger for dagen bør du snarere være glad for at de øvrige tråddeltagere overhovedet gider at lege med, ethvert tilløb til at biddrage konstruktivt bliver da slået ihjel når man ser dine indlæg.



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Crede
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 00:03

Hvis jeg var dig ville jeg gå ned i butikken og bede om en gratis 5 års forsikring på produktet, så er du sikret, selvom der er 2 års rigitig garanti på Pioneers produkter når de er købt i expert demo eller ej, det må være en god deal for dig og butikken, jeg går heller ikke ud fra at du har betalt normal pris for systemet.

Alternativt kan du ringe til expert's service afdeling på deres hovedkontor.

MVH.



Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 00:06
God konstruktiv idé :-)


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Jeg fastholder dog, at man godt kan sondre mellem en demovare og en returvare.

Jeg er helt enig! Der er selvfølgelig forskel på disse og forhandleren bør også give den korrekte oplysning, men spørgsmålet er bare, om dette er nok til, at der foreligger en væsentlig mangel, der giver brugeren ret til at hæve handlen.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Det er så mere tvivlsomt om den fejlagtige/upræcise betegnelse kan anses for en væsentlig mangel. Jeg hælder dog mest til, at man godt kan anse det som en væsentlig mangel i dette konkrete tilfælde.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, for det vil altid være de konkrete omstændigheder der skal lægges til grund for denne vurdering. Jeg mener blot, at den fejlagtige oplysning ikke i sig selv, er en væsentlig mangel.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

For det første skriver du, at Købenlovens § 76, stk. 1, omhandler sælgeren oplysningspligt. Dette er ukorrekt/upræcist.

Korrekt, men nogle gange går det lidt hurtigt og ting bliver undladt for at gøre indholdet mere spiseligt for de almindelige brugere. Men vil godt medgive, at jeg kunne have brugt mere spalteplads her.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

En genstand er således mangelfuld, hvis den ikke svarer til den betegnelse hvorunder den er solgt, medmindre oplysningerne ikke kan antages at have haft betydning
for køberens bedømmelse.

Vil give dig ret i, at der efter omstændighederne kan foreligge en mangel i dette tilfælde, men er manglen så væsentlig, at den giver forbrugeren hævebeføjelser? Det er netop dette trådstarteren spurgte om. Det mener jeg som udgangspunkt ikke det er. Der vil selvfølgelig kunne være omstændigheder der taler for det modsatte, men isoleret set, vil jeg ikke mene at det er en væsentlig mangel.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Lad os antage, at maskinens harddisks levetid er nedsat med 1 år således, at maskinen nu kun holder 5 år i stedet for 6. Efter 5 år står trådstarteren så med en defekt maskine og han kan
ikke gøre nogen ret gældende.

Korrekt, men vil tilfældet ikke være præcis det samme uanset om vare er en demo eller en brugt returvare? Køberen ved i begge tilfælde, at der er tale om en brugt varer der kan have en nedsat levetid.

Egentlig tror jeg vi enige om købelovens fortolkning, vi er bare ikke enige om, hvorvidt den vildledende oplysning er en væsentlig (og hermed hæveberettiget) mangel

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Hvis han skriver speciale indenfor formueretten/køberetten, så ville det dog gøre indtryk - dog ville det overraske mig.

Kan som bonusinfo oplyse, at jeg regner med at skrive speciale i ophavsret, så det er ikke meget med køberet at gøre.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 01:47
Kim Olsen,

Selvom man kan argumentere for og imod for mange ting
inden for juraens verden, så kan man også nå til nogle
punkter hvor tingene bare er rigtige eller forkerte. Jeg
har forsøgt at anskueliggøre disse grænser og har gjort
det markant, der hvor der var behov for det, da
modtageren af budskabet åbenbart ikke forstod det i
første omgang.

Er der noget konkret, som jeg har skrevet, som du mener
er forkert?

Jeg vil da godt indrømme, at det irriterer mig lidt, når
enand f.eks. fastholder, at et eller andet argument ikke
"gælder" fordi det ikke er "juridisk" - dvs. står i en
lov.

Tingene blev helt fordrejet, så derfor satte jeg mig
igennem. Beklager, hvis det har stødt dig så meget, men
nu fik vi i det mindste fastlagt hvad der er op og ned.

Hvis du hellere vil være i en hyggekrog, hvor det er
lige meget hvad der er rigtigt og forkert og hvor det
bare handler om at klappe hinanden på ryggen, så er det
fint nok. Så har det bare ikke noget med jura at gøre og
i så fald kan moderatoren passende ændre forumnavnet fra
"Jura" til "Hyggekrogen".

Jeg tror i øvrigt, at det er et alment anerkendt
princip, at morgenkaffe er mangelfuld klokken 23:32.
Dette princip er imidlertid ikke juridisk, da det ikke
fremgår direkte af købeloven - dog er det bemærket i lov
om euforiserende stoffer (senest ændret ved BEK nr 749
af 01/07/2008).

Det hedder i øvrigt ikke "ligger for dagen" men "lægger
for dagen". Ikke for at være irriterende, men de har en
god guide på dsn.dk under "Ofte stillede spørgsmål" -->
ligge/lægge. Det afhænger af om det er transitive eller
intransitive verb.

Du skriver:

"ethvert tilløb til at biddrage konstruktivt bliver da
slået ihjel når man ser dine indlæg."

Inden jeg meldte mig på banen var der enighed om, at
trådstarteren ingen rettigheder havde. Så jeg kan vel
næppe få skylden for at slå noget ihjel, som allerede er
dødt.

Omvendt har jeg så lært, at det ikke er værd at bruge
tid på at give et juridisk korrekt svar, da man nødigt
skulle være uenige med andre. Det vil jeg så tage til
efterretning og jeg bliver da også selv påvirket af den
negativitet herinde.

---

Sandal:

Jeg forstod det også fra starten sådan, at vi var
nogenlunde enige bortset fra, at du mente, at det var en
uvæsentlig manglen, mens jeg mener, at den nok kan være
væsentlig - specielt idet sælger har bevisbyrden og
derved skal bevise, at den forkerte betegnelse var
uvæsentlig for forbrugeren.

....

"Kan som bonusinfo oplyse, at jeg regner med at skrive
speciale i ophavsret, så det er ikke meget med køberet
at gøre."

Lige et spændende sidespørgsmål nu hvor du
(sandsynligvis) er meget inde i ophavsret (det er et
spørgsmål, som jeg har overvejet i forbindelse med min
undervisning i markedsret og der er vist ikke et helt
fast svar på retstilstanden):

Som følge af de EU-retlige regler om varernes fri
bevægelighed, kan man inden for EU lovligt importere
reproduktioner af ophavsretligt beskyttede produkter til
Danmark, hvis ophavsretten i det andet EU-land (England
eller Italien sædvanligvis) er udløbet. Det kender du
garanteret til.

Spørgsmålet er så:

Hvis du som forbruger på den måde har købt et møbel fra
f.eks. England og du efter noget tid er blevet træt af
møblet, må du så videresælge det? Og må du i så fald
videresælge det ved brug af f.eks. dba.dk?

Hvorda ville du besvare dette spørgsmål?

Jeg ved godt hvordan Kromann-Reumert ville svare, for de
repræsenterer møbelindustrien ;-)


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 16:34

Simsalabim

vi er måske enige, man skal give det korrekte og teknisk fuldgyldige svar.

men siden du åbenbart kender lidt til advokatbranchen, så undre det mig at du har overset det væsentligste i jobbet, nemlig formidling. formidlingen er det man reelt betaler sin advokat for. når jeg spørger ind til beskatningsforhold skal jeg have et ja/nej/x%, og ikke en længere gennemgang af kildeskatteloven.

På samme måde ville det gå galt hvis man erstatte ordet "garanti" af "formodningsregel" når der snakkes forbrugerkøb. folk ved hvad garanti er, eller har en ide om hvad det dækker, at det så rent juridsk er en formodningsregel er noget meget få går op i, og som den almindelige forburger reelt ikke kan bruge til noget

den normale forbruger skal kunne læse disse tråde og få noget fornuftigt ud af det, og ikke konstatere at det er 3-4 hel/semi jurister der sidder og kloger sig overfor hianden, de skal have et kort, brugbart og korrekt svar.

men jeg er glad for at du kan se at budskabet kan dø hvis det bliver leveret forkert, ikke at jeg selv er fejlfri hvad det angår, men man bare erkende at det skrevne ord ikke altid er så fyldestgørende som man gerne vil gøre det til.



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Simsalabim[DK]
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 20:06
Kim,

Jeg er fuldstændig klar over, at formidling er meget
vigtig og det er jeg faktisk meget opmærksom på.

Jeg mener dog også, at jeg har formidlet min holdning
ret tydeligt.

Jeg forstår ikke dit eksempel med garanti og
formodningsregel. En garanti og en formodningsregel er
som udgangspunkt to forskellige ting. Jeg går ud fra, at
du mener omvendt bevisbyrde, når du skriver
"formodningsregel"? Jeg tror måske ikke helt, at du selv
forstår hvad forskellen på en formodningsregel, omvendt
bevisbyrde og en garanti er, når du kommer med dit
eksempel.

Jeg er uenig med dig i, at den normale forbruger ikke
har glæde af at vide hvem der har bevisbyrden. Netop
bevisbyrdereglen er vel en af de mest vigtige af alle
købelovens regler (der ikke er helt elementære), da den
har vildt stor betydning for forbrugeren retsstilling.

Hvis den almindelige bruger læser denne tråd, så tror
jeg ikke at han/hun er i tvivl om, hvad svaret er.

Sandal mener ikke, at forbrugeren kan gøre nogen
rettigheder gældende og jeg mener, at man godt kan.

Det må så være op til den enkelte at vurdere de
argumenter, der er fremkommet på de sidste sider.

Da dette tilfælde ligger lidt i et grænseområde, er der
ikke et simpelt ja/nej-svar der med 100% sikkerhed
holder.

Hvis du læser mit første svar, så er det egentlig en ret
kort og konkret vurdering:

Jeg er uenig med Sandals udlægning. Hvis sælgeren
giver dig indtrykket af, at der er tale om en demovare,
der har stået i butikken, så går det ikke, at det er en
vare, der er taget retur fra en kunde:

Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge
på at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for
en brugt vare. Man kunne for eksempel overveje hvorfor
den forrige kunde havde returneret produktet... Jeg
ville kontakte forhandleren og forklare, at du kan se,
at den har været i brug hos en kunde. Måske har de en
god forklaring - ellers kan du høre hvad forhandleren
vil foreslå - afslag eller at hæve købet?


Jeg kan ikke se, at jeg kan bebrejdes for, at enand
begyndte at mistolke sandals bemærkning og at emnet
derved blev lidt fordrejet. Der skulle sandal hellere
have været på banen og forklaret tingene lidt nærmere,
at enand åbenbart kun ville lytte til hvad sandals ord
;-)

Jeg kan da godt se, at jeg kunne skrive nogle ting lidt
sødere og blødere, men så havde det blot været på
bekostning af svarets faglighed.

Problemet er det, at vi ikke allesammen kan have ret.



Print side | Luk vindue