LCD og TDC Selector - bedre signal?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=5800
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 09:27
Emne: LCD og TDC Selector - bedre signal?
Skrevet af: claus_d_p
Emne: LCD og TDC Selector - bedre signal?
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 09:20
Jeg har TDC kabeltv (fuldpakke) og overvejer at tilslutte en Selector og købe et kort (200 kr. om året), for derved at få et digitalt signal til LCD. TDC siger, at det forbedrer signalet væsenligt. Hvad er jeres erfaringer - og kan man se alle kanaler i fuldpakken digitalt på Selctoren?
|
Svar:
Skrevet af: claus64
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 09:34
Hej
Det er en K_Æ_M_P_E forbedring af signalet du vil opleve ved at tilslutte en selector til dit lcd. Hos mig går signalet fra at være "ikke-se-værdigt" til "nææsten perfekt" Husk at brug et fuldt monteret scart kabel og vælg rgb forbindelsen.
Har tit undret mig over folk der køber et LCD/plasma til 10-15K + og så sparer 200 om året for at få et digitalt signal
Dog skal det siges at der er stor forskel på TDC's analoge signal de forkellige steder, men hos mig er det dybest set elendigt.
ALle kanaler i fuldpakken er vidstnok digitale (eller pseudo-digitale) i dag. Måske lige foruden Anal København. TV2 er ikke digital, men bliver fusk-konverteret til et digitalt signal.
Husk at du kun får de kanaler med Selectoren som du har i din analog pakke. Du kan desværre ikke købe en Selector og få alle kanalerne fra fuld pakke, hvis du fx kun har abb. på mellem pakken.
VH Claus
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 09:51
Hej Claus,
Prøv at se i tråden "TDC selector". Der har været en del om, hvordan vi har det med vores Selectorer. Jeg har selv beskrevet, hvad der sker med opløsningen på DR-film i digital 16:9. Og ja, alle kanaler (med få undtagelser - se ovenfor og i den nævnte tråd) ses digitalt. Selve udgangene er dog analoge, Scart, RGB.
Søgetip: Af en eller anden ukendt grund virker søg her på siderne ikke med ordet "Selector", men "selec" gør.
Efter overgang til Webspeed fik vi ombygget vores KabelTV-anlæg, så der nu er bedre billede/kraftigere signal på og det ses. Alligevel og trods et velfungerende digitalt støjfilter i mit 100 Hz tv, der nok har en bedre tuner end langt de fleste LCD-tv, bruger jeg Selector til film og optagelser på HDD/DVD. Fordi billedet er bedre. Lyden er også udmærket og der er også digital radio i. Jeg giver TDC ret!
Især hvis du har en god og lidt større skærm og er glad for film: Just do it!
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 10:36
Tusind tak for svarene!
For ikke at poste spørgsmål, der allerede er besvaret, startede jeg selvfølgelig med at søge efter selector-emner, og undrede mig også over, at der ikke var nogen. Men det har altså sin forklaring ![Smile](http://www.recordere.dk/forum/smileys/smiley1.gif)
Det eneste minus ved at køre gennem Selector synes jeg bare er, at man skal køre med to fjernbetjeninger, programswitch-hastigheden er lidt langsom osv. Jeg er ikke så vild med Selector og dens brugervenlighed og det at man skal skifte kilde på tv'et, når man vil bruge Selector. Men det er nok eneste mulighed i øjeblikket, hvis man vil have et bedre signal.
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 13:17
Velbekomme.
Fornuftigt alt sammen, du skriver.
Kommentarer: Jeg har 6 remotes + nogle, der bruges sjældnere. Den gamle model kan desuden betjenes på fronten pånær mute, nu&næste og tekst-tv. Så får man jo lidt motion og kan gemme remoten. De ældste modeller med TELEDANMARK-logo på er iflg. min TDC Kabel-mand de mest driftssikre.
Tv med SCART skifter selv kilde, no problem. Og du behøver ikke bruge den i hverdagen, så viser den bare klokken. Til film er den alletiders. Jeg fik optaget alle James Bond film fra DR på VHS (vistnok alle endda i ægte 16:9) og anede ikke, at de var så flotte. Selv på VHS i LP kan forbedringen med Selector klart ses.
Efter webspeed bruger jeg oftere nettet for at se programoversigt med aftenens film. Før med modem var min gamle Selector og dens guide alligevel det hurtigste. Den nye lille Sagem 60 skulle være en del hurtigere.
Hvis du allerede har en Selector og du bare skal have "åbnet for pakken" = købt et kort: Minusserne er forsvindende i forhold til plusserne.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 15:13
Hej Carser
Nu er jeg ikke helt med. Du skriver, at til hverdag kan jeg bare slukke den. Jeg troede da netop at jeg også med fordel kunne bruge den, når jeg ser "almindelige programmer" og ikke kun til film.
Hvis ja, så skal jeg vel skifte mellem feks. DR1 og TV2 via Selector fjernbetjening og ikke LCD fjernbetjening, og det er det, der er lidt besværligt. Eller tager jeg fejl?
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 15:50
Hvis jeg havde et LCD-tv, ville jeg udelukkende bruge en Selector (eller anden digital modtager) til TV-kigning, da LCD-tv ikke er så glade for et signal, der indeholder bare den mindste smule støj/sne !
filmfreak
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 16:14
Som i tidligere tråde er jeg helt enig med filmfreak.
Selectoren skal du da bruge hele tiden. Du skal hellere vænne dig til at tænde tvet med tvets remote og så bruge Selectoren og dens remote til alt hvad der hedder tv-kigning.
Nu ved jeg ikke hvordan carser har opsat sin PC og sit tv, men for mig er det klart nemmest at blive i sofaen, trykke på "Guide" funktionen på Selectorens remote og vente de 15-25 sek. det tager for tv-programmet at komme frem, fremfor at rejse mig og gå på nettet. Men smag og behag.
Køb du trygt en selector med kort, og nyd den væsentlig bedre kvalitet.
Hvor bor du forresten claus_d_p? Jeg har vidst en selector du kan afprøve med hvis du er i tvivl. (placeret på Frederiksberg)
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 16:46
claus_d_p skrev:
Hej Carser
Nu er jeg ikke helt med. Du skriver, at til hverdag kan jeg bare slukke den. Jeg troede da netop at jeg også med fordel kunne bruge den, når jeg ser "almindelige programmer" og ikke kun til film.
Hvis ja, så skal jeg vel skifte mellem feks. DR1 og TV2 via Selector fjernbetjening og ikke LCD fjernbetjening, og det er det, der er lidt besværligt. Eller tager jeg fejl?
|
Der er ikke nogen konflikt. Hvis du ikke synes, Selector er brugervenlig, kan du fx nøjes med at bruge den til film. Ser jeg nyheder med et halvt øje og Tour de France som netop nu, kan jeg godt følge med uden superbillede og også spare lidt strøm. Men det er da dig, der bestemmer - jeg påpeger bare, at du ikke altid behøver bruge den, hvis dens remote og langsomhed generer dig. Er du nu med?
Jeg vil også gerne være helt med: Har du allerede en Selector eller ej?
I øvrigt er jeg (igen) helt enig med filmfreak og claus64.
PS: Jeg har en laptop lige ved hånden, så det er bare at åbne dens låg, så er jeg på.
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 17:14
Tak for svarene.
Jamen så er jeg med på hvad du siger, Carser ![](smileys/smiley1.gif)
Jeps, jeg har en gammel Selector fra den gang der var p**** tv. Så det er bare at købe et kort hos TDC til 200,-
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 17:48
Godt så, Claus, du er helt med.
Og det er jeg også - du behøver ikke at investere mere end i kortet. Fedest.
For at bruge en kliché: "Jeg tror s'**' du bliver glad for det i længden."
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 19:23
Lige på dette område er jeg uvidende, derfor kan i vel komme med lidt input. Jeg har i dag Kabel TV - og det i hele huset. Hvis jeg ville købe mig en selector betyder det vel at det kun er det ene TV der får adgang til programmerne - eller hva ? Beholder man stadig det analoge signal i kablet (de programmer man har i dag) ?
|
Skrevet den: 21-Juli-2005 kl. 20:35
Hej kim.t og velkommen.
Selector sender både tv-antennesignalet videre og har selv en kanal*, den bruger til eget dekodet digital-signal. Det svarer helt til en alm. VHS-video. Så hvis du sætter den ind før alle tv-apparater, er det løst. Ihvertfald hvis antennesignalet kommer fra ét stik og du inden døre har sendt det videre. Det kan jeg ikke lige se herfra, hvor jeg sidder. ![](smileys/smiley2.gif)
Men det "fede signal", det bedste billede og den bedste lyd, kommer ikke ud af Selectors antenne-udgang. Det kommer af SCART-stikket og af phonobøsningerne (lydstik til evt. stereo/surroundanlæg). Så jeg foreslår, du planter Selectoren ved det egentlige husalter, det bedste tv i huset og bruger SCART og RGB, der giver bedst mulig farve, kontrast og detaljer.
Go' fremtidig fornøjelse med digitalt tv, Kim.
*Update: Det gælder ikke for den nye, lille Sagem 60
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 01:02
Og så er det jo fantastisk at man kan købe mange gamle Selectors rundt omkring til næsten ingen penge. Det skyldes der blev solgt et skidtlad dengang ham Brian fik tæsk af Tyson men dog mest at det for et par år siden var så let som at klø sig at få fat i piratkort til Selectoren der åbnede for alt. Da TDC fornuftigt nok fik lukket for det hul ved at sende nye kort ud, står der i dag en del Selectorere i skabe og på lofter...
Således behøves man ikke gå på kompromis i nogle af stuerne/værelserne
VH Claus
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 03:27
claus64 skrev:
Således behøves man ikke gå på kompromis i nogle af stuerne/værelserne |
Mit forslag var måske et kompromis, men behov og økonomi kan også være en faktor. Du ved vel, at hver Selector skal have sit eget kort og at det faktisk ikke kan og heller ikke må bruges i andre?
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 09:25
Du har ikke prøver Carser ;-)
Jeg har et kort, og tre Selectors. Ingen problemer i det tekniske. Kortet skal ikke nødvendigvis følge én Selector, men derimod adressen. Jeg må naturligvis ikke kopiere data fra mit org. kort og så have "kopikort" i nogle af værelserne, men fysisk må jeg gerne flytte kortet stuerne/værelserne i mellem.
Og du har helt ret med økonomien, men mange tænker ikke over den brugte boks som du kan få for 250 kr..
OG det er besværligt hvis man får "den lille nye" for så skal man ned i bunden og montere kort.
VH. Claus
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 11:28
claus64 skrev:
Du har ikke prøver Carser ;-)
Jeg har et kort, og tre Selectors. Ingen problemer i det tekniske. Kortet skal ikke nødvendigvis følge én Selector, men derimod adressen. Jeg må naturligvis ikke kopiere data fra mit org. kort og så have "kopikort" i nogle af værelserne, men fysisk må jeg gerne flytte kortet stuerne/værelserne i mellem.
Og du har helt ret med økonomien, men mange tænker ikke over den brugte boks som du kan få for 250 kr.. |
Jeg har taget fejl og det du forklarer med adressen, giver mening. Det er også tilladt at bruge et kort i flere bokse, har lige gennemlæst Selector- og kortreglerne og intet der taler imod det. Var det ikke på samme adresse, gik den derimod ikke. Men jeg skelnede ikke og har heller ikke prøvet. Beklager meget.
Og ja, kan man få en Selector til hvert sit tv for en slik og evt. flytte sit ene kort, vil jeg da også anbefale det. 250,- + kortpris er virkelig peanuts i forhold til den forbedrede billedkvalitet. Og til stereolyden, som ikke sendes ud på antenneudgangen.
|
Skrevet af: pollux
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 18:16
Jeg blev gennem siden her inspireret til at forbedre mit tdc-kabel
signal med en salector - i tdc-butikken fremlagte jeg ideen og den unge
kompetent-udseende ekspedient gav mig ret at man kunne få et bedre
signal ved at tilslutte en selector mellem antennestikket og den nye
lcd-tv.
pris 1595 kr. i anskaffelse + 199 kr. kortgebyr årligt -
men så spurgte han om jeg ikke havde en video eller dvd-optager (og hvem har ikke det?!)
så sagde han at jeg bare skulle se tv gennem et af disse apparater - det har den samme virkning som en selector -
Var det et extrem ærligt eksemplar af en sælger eller tog han gas på mig??
Jeg synes at kunne se en lille forbedring af billedet ved afprøve forslaget men er usikker om det er indbildning...
------------- pollux
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 19:28
JA han tog gas på dig!
En Selector får et (digitalt) signal via din antenne-udgang i væggen, og dette signal behandles så i din Selectorboks. Det sendes så videre til dit TV, via en ordentlig tilslutning som fx Scart med RGB tilslutning.
MEN,
Har sælgeren forstået det som om du skulle bruge en ekstern tuner til fx en projektor så kan man argumentere at den har samme funktion. Du kan bruge en video eller en Selector til at vise et tv-billed på en "ting" der ikke har en tuner. Men der er ingen tvivl om at Selectorens udgangssignal er væsentligt bedre end hvad du får fra en videos tuner. Husk at tilsut den med et ordentligt kabel og vælg RGB hvis muligt.
BTW var jeg i en TDC biks forleden og der vidste sælgeren ikke hvad en VPN forbidndelse var. Eller værre endnu, først lod han som om han vidste hvad han snakkede om og fablede sort, men derefter opgav han dog og sendte mig videre.
Det absolut værste er altså sælgere der siger de ved noget om noget uden at ane en pind om det.
Ved ikke med jer, men hvis jeg går ind i en forretning og skal købe en opvaskemaskine, så har jeg sgu mere respekt for den sælger der siger "mit område er desværre gas-komfurer, men John Doe der står derovre med en kunde, han ved alt om opvaksemaskiner." Så hellere vente til "eksperten" er ledig og få den rette vejledning. Just my 2 cents.
|
Skrevet den: 22-Juli-2005 kl. 19:31
Hej Pollux,
Mit bud: En video har ofte lidt mere følsom tuner end et tv. Så det kan godt se bedre ud. Vurder det selv.
En DVD med RGB ud ser sikkert bedre ud, for der kan også bruges div. filtre afh. af model o.s.v. Ikke alle tunere er lige gode. Og RGB er også ret afslørende. Vurder det selv. Det er ret nemt at skifte kilde, så hvorfor behøver du spørge, hvis du har både video og dvd-optager?
At sælger ser kompetent ud er da betryggende. Men har du læst på indlæggende her, tror jeg nok, at du lige nu kan mane udsagnet om "samme virkning som Selector" i jorden. Hvis det var sådan, var godt 60.000 Selector-ejere da blevet fuppet og produktet inderligt overflødigt! Synd, at din sælger fik bragt dig i tvivl. Selector er ikke bare en dekoder til betalingskanaler.
Du har næppe set DR i ægte 16:9 på en god skærm i TDC-butikken med og uden Selector og det har den "ærlige" eller jokende ekspedient måske heller ikke. Her er vi nogle stykker, der har haft Selectorer i 8 år og set på en masse digitalt tv.
Hvor stor forskel du ellers oplever afhænger meget af dit tv-signals styrke og kvalitet. Det varierer meget og det gør Selectors kvalitet aldrig, da den opererer digitalt.
Idé: Køb og returner, hvis du ikke bliver tilfreds hjemme hos dig selv. Det er prøven og en ærlig sag. Eller hvad med en brugt?
|
Skrevet af: Hanien
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 17:52
Efter at have fulgt med i denne tråd fandt jeg en gammel Selector - adf den oprindelige slags (Casema, tror jeg modellen hedder).
Jeg investerede de 199 kr i et kort og satte skidtet til og kortet i, men ak, jeg oplever slet ingen forbedring af tv billedet, tvært imod synes jeg den pixelerer en lille smule. Billedet står ikke bedre en på en analog antenne og det har det hele tiden gjort.
Er det mig der har glemt en opsætning eller lignende på TDC eller i Selector?
|
Skrevet af: boborg
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 18:18
Det digitale signal er fri for sne som man oplever på analoge kanaler ved dårlig satellitkvalitet.
Men digitale signaler har en tendens til at pixelere afhængigt af hvor hårdt komprimeret (altså hvor mange kanaler der presses ned på den samme satellitfrekvens) de er fra f.eks. Viasat eller Canal Digital's side. TV3+ har været slem under specielt fodboldkampe, men det er generelt normalt med pixelering ved digitale signaler, og på dette område vil det så ikke blive bedre end det analoge fordi kildesignalet jo ikke kan forbedres af kabel-tv udbyderne.
Satellitfrekvenser koster og derfor er det fristende for kanaludbyderne at presse mange kanaler ind på disse.
------------- / Bob
|
Skrevet af: bcman
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 18:24
Til Hanien,
Hvis du ikke oplever et bedre billede med selectoren, vil jeg sige at enten er der noget galt med dit TV eller selectoren.
Sørg for at Selectoren er sat op til at give RGB som output, ikke Composite eller S-VHS. Dit TV skal naturligvis kunne supportere RGB som input på et af dens Scart indgange.
Hos mig er der meget stor forskel imellem analoge kanaler og RGB signalet fra selectoren. Hvis der ikke var forskel har TDC vel næppe solgt 60-65000 stk. ?
mvh
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 18:53
Til Hanien,
1) Via RF er det bare sådan. Så er Selector "blot en dekoder".
2) Bruger du SCART? Så skulle det da gerne kunne gøres bedre!
3) Bo har 100% ret.
Min erfaring er, at især med RGB via SCART kan det blive for meget med med Selectors afsløring af pixler og billedstøj, filmkorn på dårlige kopier o.l. Prøv med og uden RGB på en kanal med godt billede.
Kan dit tv justeres i skarphed, så skru langt ned. Mit tv gør ikke billedet skarpere, det er altid skarpt, da fokus i røret er på plads. Det overdriver derimod konturers kanter, så de "kridtes op" med ret hårde kanter. Og med RGB oveni bliver det trættende. Prøv at optimere dit tv's indstillinger. På THX-DVD'er er THX-optimizer'en ret nyttig, husk så du må indstille dvd-maskinen til det samme som Selector m.h.t RGB. Du kan også se på de hvide gitre på et prøvebillede eller på info-kanalen. De skal ikke skære i øjnene og lodret/vandret fylde lige meget. Prøv evt. digitale støjfiltre i dit tv.
Når det så er på plads synes du måske, det hele er blevet lidt blødt. Nu tjekker du så lige en film i rigtig 16:9 via skidtet, hm, Selectoren på DR. Hvordan er det i forhold til by air?
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 19:42
Tak for 3 gode svar.
Det er begrænset hvad der er af indstillingsmuligheder på Selectoren, der er kun høj og lav RGB og jeg har prøvet begge, har er der kun forskel på farver/kontast i billedet.
Jeg har forsøgt begge Scart indgangene på tv'et og ændre indstillinger i alle retninger på tv'et, men lige lidt hjælper det.
Kvaliteten på de "dårlige" kanaler bliver bedre, men ikke bedre end når jeg kører signalet gennem min recorder.
Enten er Selectoren defekt, jeg kan bare ikke se hvordan da billede og lyd går igennem, eller også virker det bare ikke på den her side af kommunegrænsen ![](smileys/smiley1.gif)
Boksen ryger tilbage hvor jeg fandt den, kortet ryger på hylden og abonnementet bliver opsagt.
Tak for hjælpen alle.
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 20:34
Hej Hanien,
Jeg forbløffes! Har du prøvet med Selector direkte tilsluttet til tv'et (udenom recorder, videomaskine) med skærmet (coax), fuldt monteret SCART-kabel?
Giv den lige en chance til jvf. hvad jeg fremhævede med fed i mit første svar. Især hvis du et godt lidt større 16:9 tv. Sammenlign naturligvis med analog modtagelse. Det er rigtigt, at selve Selectoren ikke har så mange indstillinger og "høj - lav RGB intensitet" blot kan vælges, så det matcher tv'ets eget niveau i kontrast, så et skift ikke "giver chok" eller fladmast kontrastknap på remoten. Billedformat kan også indstilles og skal passe til dit -tv - det er vel på plads?
Hvis du stadig dropper Selectoren, siger jeg bare: Du skal da være rigtig glad for din gode antenne og for tuneren i din recorder. På Kabelnettet er mange plaget af dårligt (svækket, lavt S/N forhold) analogt signal.
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 20:57
Bare for en god ordens skyld: Selector giver ikke bedre signal, end TDC modtager. Og da slet ikke HDTV. Men den giver bedre billede i langt de fleste tilfælde i hjem med middelmådigt signal og måske lidt grums i billedet.
For 16:9's vedkommende (rigtig, ikke letterbox) oplever jeg forskellen analog letterbox vs. digital 16:9 som den mellem god købe-VHS og DVD. Tænk på, hvad du fodrer din recorder, dine skiver og dine øjne med.
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 21:58
Carser skrev:
Jeg forbløffes! Har du prøvet med Selector direkte tilsluttet til tv'et (udenom recorder, videomaskine) med skærmet (coax), fuldt monteret SCART-kabel?
|
Jeg har kun prøvet udenom recorder, havde ikke kablet nok til at have det hele tilsluttet.
Jeg tror bare jeg skal være glad for at have fået fuld styrke på kabelsignal efter fejlmelding. Jeg havde bare (mis)forstået at jeg ville få noget nær digitalt signal ala digitalparabol.
|
Skrevet af: bcman
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 22:10
Jeg havde bare (mis)forstået at jeg ville få noget nær digitalt signal ala digitalparabol.
Ingen misforslåelse her - det er præcis, hvad selectoren er beregnet til - muligheden for at modtage digitalt MPEG2 TV herunder DR i 16:9 anamorphic som IKKE er muligt via TDC's analoge net.
En digitalparabol giver dig samme muligheder m.h.t DR & 16:9 udsendelser. Jeg må indrømme at jeg ikke forstår at du ikke kan se forskel. Måske skulle du checke med TDC om signalstyrken er o.k. på den digitale stream som selectoren benytter. Jeg har forstået at den bliver udsendt tæt på TVdanmark frekvensen.
mvh
|
Skrevet den: 23-Juli-2005 kl. 22:15
Javel Hanien.
Jeg kender ikke meget til paraboler erfaringsmæssigt, men Selector er en digital modtager. Det kan ikke gradbøjes. "Digital" er jo ikke en kvalitetsbetegnelse, men et spørgsmål om hvordan signalet sendes og elektronikken arbejder. At fx et kamera er digitalt siger ikke i sig selv en dyt om billedernes kvalitet.
Jeg har også været efter TDC og før de overtog det med signalet også vores lokale beboerforening. Vi fik hele systemet opgraderet til returvej til Webspeed og det kræver en vis signalstyrke. Nu skal jeg ikke trætte dig med dB o.s.v., men det kan virkelig ses.
Kan du hygge dig!
|
|