Print side | Luk vindue

At spille en højttaler til

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58001
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 00:26


Emne: At spille en højttaler til
Skrevet af: biggo
Emne: At spille en højttaler til
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:19
Hej eksperter.

Har lige købt nye højttalere. Selv om der blot er tale
om et par Micropods så blev jeg alligevel anbefalet at
"spille dem til" før jeg kunne vurdere dem. Det er så
vidt jeg ved meget normalt.

Men hvad skyldes det egentlig? Hvordan forandrer lyden
sig fra ny til når den er spillet til?

Er det både diskant, mellemtone og bass der nyder godt
af det?

Er det vigtigt at en højttaler spilles til ved høj
lydstyrke... og i hvor lang tid taler vi?



Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:25

Ved almindelige højttalere må det være et spørgsmål om at membramer, ophæng og spoler bliver "motioneret", således at det hele bliver lidt mere smidigt end når det forlader fabrikken.

Jeg har selv spillet mine højttalere til ved at spille meget blandet musik, halvhøjt og lavt, og når vi forlader hjemmet sætter jeg et radioprogram til at spille med moderat styrke. Først efter 14 dage spillede jeg med høj styrke, men jeg ved ikke om det er den rette fremgangsmåde



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: biggo
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:34
Ja, jeg kan godt se logikken i at indmaden skal
"motioneres". Det vil dog undre mig, hvis en ny
højttaler ikke skulle kunne holde at spille højt. Hvis
det var tilfældet ville man vel blive advaret imod det??

Når du så har spillet en højttaler til, kan du så rent
faktisk høre forskel? Eller er der i bund og grund tale
om psykologi? Jeg synes også min bil kører bedre når den
lige er blevet forårsrengjort


Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 18:50
Tror det kommer meget an på højtaleren - jeg oplevede helt klart en forbedring på mine højtalere og sub efter en uges tilspilning. Tro nu ikke at der kan se noget ved at spille højt fra start af.

-------------


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 19:19
Jeg tror såmen heller ikke der sker noget ved at spille højt,men jeg vælger bare at spille dem til stille og roligt

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 19:42
En højtaler skal spilles til, faktisk kan et sæt helt nye højtalere godt være lidt af en skuffelsei forhold til de måske tilspillede højtalere man lyttede til i lytterummet.

jeg tror nok man skal regne med 3 uger til en måned, før de lyder som de skal. Eller som de i virkeligheden lyder frem over. Helt nye enheder er ikke tilstrækkelig bløde i ophænget til at være ok.
 
Man kan meget klart høre forskel på nye højtalere og tilspillede, det er næsten en hel anden lyd sommetider. Hvis man nu hører dem som nye og siden efter en passende tid, Har man dem selv bemærker man det nok ikke så meget, da man vænner sig langsomt til forandringen. Jeg har tit været med til at købe højtalere og har derfor haft en pause før ny lytning.

Hvis fx diskanten kunne opleves lidt skarp, så forsvinder det indtryk måske helt, naturligvis afhængig af om det er en kvalitets højtaler vi snakker om.

Man kan spille normalt højt fra starten af, det skal man faktisk hvis man ikke vil vente for længe på et resultat. Der er jo ikke noget ved enhederne der indikerer at de ikke skulle kunne at spille højt i starten.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 20:04

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal sidde ordedntligt sammen før end den kan tål 5000 omdrejeninger i 2. gear.

Jeg plejer at spille til ved at lade højttalerne stå mod hinaden i modfase, tæppe over, og fornuftigt volumen mens jeg er på arbejde.

hovedreglene hedder 100 timer, den kan man sagtens nå på en uge, men nogle højttalere, især hvis kantophænget er lavet af et meget stift materiale, kan have væsentligt længere tilspilning. Et godt eksempel er Boxters shark enheder, nye fra kassen kan enheden stort set ikke flyttes pga stivhed i ophænget, men giv dem heftig tæv i en måned, og de er nioget mere medgørlige, hvilket naturligvis åbner op for en mere nuanceret og præcis gengivelse. De fleste diskanter har stor glæde af tilspilnign da ofte kan lyde skarpe fra kassen, og mange mellemtone enheder har ligeledes tendens til kasselyd pga. at spider og kantophæng holder enhedens bevægelse utilsigtet tilbage indtil man begynder at få dem tilspillet.

Hvor meget og hvor lidt en højttaler ændre lyd afhænger af den enkelte konstruktion. nogle ændre fuldstændigt karakter fra kassen og til tilspillet, mens andre blot får en mere sammenhængende lyd. der er naturligvis en hvis psykologisk tilvæningsfaktor i det, men jeg vil dog vove påstanden at den ændring man oplever efter den initiale tilspilning skyldes mekaniske ændringer, og ikke psykologiske. som nævnt i starten, så er tricket med tæppet og modfase glimrende, idet man ikke er til stede imens at højttaleren spilles til. 



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 21:18
Man kan også sagtens være skuffet over lyden i det nye sæt højttalere, i forhold til det sæt man har hørt spille i butikken, men vil efter tilspilning af det nye sæt, gradvis opnå samme detaljer som i det demonstrerede sæt.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: biggo
Skrevet den: 28-Marts-2009 kl. 23:49
Tak for de mange gode indlæg


Skrevet af: Hyl.dk
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 03:05
Du skal bare spille dem helt som du har lyst til. De
tager ikke skade af at spille for højt og alt det med
modfase osv er der slet ingen grund til hvis du ikke
står og hopper for at få dem tilspillet. Jeg har selv
bare ladt mine køre og brugt dem som jeg ville gøre hvis
de var tilspillet.

Mht til forskellen er det MEGET forskelligt. Mine XTZ'er
ændrede sig meget på de første 20-30timer. Fra at være
næsten dåseagtige i lyden til at være en super højtaler.
Så lyt du bare til alt det musik du plejer lige så højt
du plejer og tag en hver forbedring som en gave

-------------
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal



Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.
 


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er ikke meget anderledes end en motor, du vil ikke blive anbefalet at tage din sprit nye bil ud og så give den fulde omdrejninger fra start af, tingene skal



Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.
 

Jeg vil nu give Olsen ret langt hen ad vejen, dog tror jeg ikke der er det store at vinde ved gennemsnitshøjttaleren, men snakker vi high-end KAN der være noget at hente, og læg mærke til at jeg skriver KAN.     Det er klart at hvis man investerer i højttalere til 15-30.000 kr. stk. eller mere, så er det fordi detaljer betyder meget, hvor imod man kunne forestille sig at eks. et surround-setup ikke har samme fokus på detaljer,om end vi vel alle ønsker bedst mulig lyd for pengene.

Mht. at sammenligne med bilmotorer, så er det jo idag nærmest ikke nødvendigt at køre en motor til da marginalerne i stempler,stempelringe, cylindrer, foringer, krumtappe,lejer m.m. i høj grad er fremstillet med nøjagtigheder ned til 1000 dele af en milimeter.

Således kan man MÅSKE antage at det samme er gældende med højttalere, MEN her er der stadig en stivhed i højttalerne som løsnes op når de er spillet til. Om det så decideret skader at spille højt fra starten vil JEG lade stå uvis (fra min side), men JEG vil til en hver tid spille højttalere til som jeg altid har gjort. 



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 11:08

Kan det passe at lyden ændre sig lidt efter en 10 minutters spille tid. Jeg Syntes tit at der kommer lidt mere kraft på bassen på efter 10 minutter. Her mener jeg dog ikke et helt nyt sæt. 



-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 11:54
Man kunne vel godt forestille sig at en højttaler også spiller bedre når den er varm, i forhold til når den er helt kold ?

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 13:37

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Det kaldes billedsprog, og er ganske alment accepteret i det danske sprog.

Bil sammenligningen kommer idet at man normalt søger at finde noget alle kan relaterer til i en diskussion 

Jeg skriver intet om at motorkonstruktionen er ens, men at tilspilning/tilkøring er det samme.

Læs venligst mit indlæg ordret, uden at lægge din egen betydning i det


Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

Jeg har aldrig påstået noget andet, tværtimod hvis du eller gad læse hele indlægget inden du farer i flint.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.

Du starter med at sige at sammenligningen er helt ved siden af, men nu er det pludselig en god sammenligning? Kan du bestemme dig?

 

Og ja, jeg har nærstuderet en del enheder. 



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: sund
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 17:03

Under tilspilningen af en højttaler er det hovedsageligt  kantophæng og spideren man tilspiller. Funktionen er at eftergiveligheden i det nævnte ikke er på plads fra ny af. Ved at motionere tingene opnås den eftergivelighed der ønskes. Lidt som når man monterer en ny rem på en pladespiller. Den vil i den allerførste tid strække sig lidt, og i den næste lange tid ikke meget, om overhovedet. Er det dårlig gummi dør den med tiden, på samme måde som visse kantophæng.

Det samme gør sig gældende for visse dele af en bil, for eksempel sæder og affjedring. De fleste der har prøvet en ny bil og sammenlignedt med en der er lidt ældre magen til, kan mærke at sæderne bliver lidt blødere. Det samme gør sig gældende for visse komponeter i undervognen, så bilen med tiden kører mere behageligt, bæødere, og oven i købet sommetider kan hænge bedre fast.

Med hensyn til motoren, gearkasse og enkelte andre dele er det en anden sag. Delene er forarbejdet, og det efterlader en overflade med en vis struktur, som holdses adskilt fra en anden overflade med en film af olie. Det er derfor olietrykket er en vigtig del af en bils funktionalitet. Når bilen er helt ny har overfladerne bedst af at "vænne" sig til hinanden, så srtukturen i overfladerne enten forsvinder eller tilpasser sig hinanden, så oliefilmen er helt homogen og kan bære, også under hård belatsning. Hvis der er bare det mindste brud i oliefilmen kan det få alvorligekonsekvenser for bilens holdbarhed. Enhver der har "frosset" en motor ved hvordan det lyder og hvilke øjeblikkelige konsekvenser det har.

En højttaler har ingen overflader der skal tilpasse sig hinanden idet der ikke er nogen kontaktflader, der skal "vænnes" til, så den kan tåle at få bank med det samme. Og hvis man vil vide om den er i orden er det bedre at vide med det samme end lige når garantien er udløbet.

Jeg har altid spillet mine til ved at spille på dem som jeg plejer med det samme, og sætte dem til at susse med FM-sus når jeg ikke er hjemme i den første tid, til jeg synes det ikke længere har en indvirkning på lyden.

Med hensyn til at tingene lyder lidt bedre efter ti-femten minutter, er det lidt som med førnævnte bil, den kører også bedre efter ti-femten minutter, så er tingene ved at opnå det der kendes som arbejdstemperatur. Som dækkene på en mc, der binder bedre når de er varmet lidt op.



-------------
mvh sund,I'm only in it for the music


Skrevet af: sund
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 18:57

Jeg kom til at tænke på, at jeg på en bilfabrik, så dem speede motoren op til max omdrejninger i et for mig temmelig langt tidsrum, ved enden af samlebåndet. Og de gjorde det med en kold motor. Reletivt overrasket spurgte jeg hvorfor, med henvisning til at "fryde" motoren lige der, med det samme. Svaret var: Bedre her end ude hos en kunde. Jeg sourgte om kunder kunne forventes at finde på det, og svaret var: Næh, ikke så tit, men den sidste idiot var jo ikke født endnu. Hvis mororen stod af, byttede de den bare ud.

På en højttalerfabrik jeg har været på, var den sidste station i produktionen en målestation, hvor man målte om højttalerne overholdt de fastlagte normer med hensyn til fase, frekvensgang osv. En af de test der blev udført kaldtes"rub and buzz"-test, som i al sin enkelthed går ud på at belaste højttaleren så tæt på max. som man kan uden at fise noget af, men stadig til grænsen. "Rub and buzz"-testen afslører med det samme om der er fejl på nogen af enhederne eller om de kan tåle det forventede uden at skrabe på (rub) eller rasle (buzz), selv under max. belastning.

Som de sagde: Heller her end ude hos kunden. Og tro mig højttalerkunderne skruer ofte op med det samme de har pakket ud. Inklusive mig.



-------------
mvh sund,I'm only in it for the music


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Sig mig engang Kim Olsen, har du nærstuderet hvordan en højtaler enhed ser ud? det har ikke det fjerneste med en bilmotor at gøre, hvorfor man heller ikke kan lave en sammenligning.

Det kaldes billedsprog, og er ganske alment accepteret i det danske sprog.

Bil sammenligningen kommer idet at man normalt søger at finde noget alle kan relaterer til i en diskussion 

Jeg skriver intet om at motorkonstruktionen er ens, men at tilspilning/tilkøring er det samme.

Læs venligst mit indlæg ordret, uden at lægge din egen betydning i det


Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du siger ellers mange fornuftige ting flere steder om emnet højtalere, men det der er forkert. Der er intet som helst der forhindrer at man spiller højt på en ny højtaler.

Jeg har aldrig påstået noget andet, tværtimod hvis du eller gad læse hele indlægget inden du farer i flint.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En bil er noget helt andet. Og med den har du ret med hensyn til belastning i starten.

Du starter med at sige at sammenligningen er helt ved siden af, men nu er det pludselig en god sammenligning? Kan du bestemme dig?

 

Og ja, jeg har nærstuderet en del enheder. 



Jeg har læst hvad du siger i andre sammenhæng og du har den sjoveste ordkløverstil, Kim Olsen, men det er ikke mig.  Du kan ikke snakke dig ud af det


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:14
Med hensyn til at en højtaler syntes at spille bedre efter en 10 minutters tid, er det så mon ikke snarere den forstærker man har der bliver varmet op og derfor efterlader et indtryk af en bedre lyd.

Det er ikke alle forstærkere der i samme grad lyder bedre, men nogle skal faktisk varme op for at yde deres bedste.

Og så syntes jeg i øvrigt der har været mange interessante kommentarer i denne tråd. Tak for dem.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:20

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

[
Jeg har læst hvad du siger i andre sammenhæng og du har den sjoveste ordkløverstil, Kim Olsen, men det er ikke mig.  Du kan ikke snakke dig ud af det

Snakke mig ud af hvad? at du ikke forstår billedsprog eller at du ikke vil anerkende at jeg ikke har udtalt mig om det du forsøger at bonge mig for?

jeg hader at være så pedantisk, men jeg kan ikke fordrage når folk fejlciterer mig eller påstår at jeg har udtalt dette eller hint når det ikke er tilfældet.

og der er forskel på at være ordkløver, og på at man ikke bryder sig om andre folks meget relative forhold til sandheden.



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:20

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Med hensyn til at en højtaler syntes at spille bedre efter en 10 minutters tid, er det så mon ikke snarere den forstærker man har der bliver varmet op og derfor efterlader et indtryk af en bedre lyd.

Det er ikke alle forstærkere der i samme grad lyder bedre, men nogle skal faktisk varme op for at yde deres bedste.

Og så syntes jeg i øvrigt der har været mange interessante kommentarer i denne tråd. Tak for dem.

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel



Ja, men spørgsmålet er nok om en højtaler bliver varm. En forstærker har jo nogle komponenter der bliver varme efter nogen tid, meget tydelig endda og det påvirker lyden ret meget, den bliver blødere og mere musikalsk . En højtaler bliver jo ikke mærkbar "varm", det kunne jo være svingspolen i så fald, den bliver sikkert lettere varm, men det er lidt svært at se hvordan det skulle påvirke lyden. Den er jo stramt styret af en forstærker. Men der er jo også forskellige højtalere, flere principper, så det kunne jo godt være alligevel.
Hvordan afgør man også om det er det ene eller det andet? 

Men forstærkere der skifter lyd, det kender jeg, har sådan en der skifter lyd meget tydeligt, skal spille 10 minutter helst eller stå og varme op før musik.   




Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jo, det må vel gælde for forstærker så vel som højttaler at de bliver mere livlige når de er varme ? Eller også gør de ikke,men teoretisk kunne der være en forskel



Ja, men spørgsmålet er nok om en højtaler bliver varm. En forstærker har jo nogle komponenter der bliver varme efter nogen tid, meget tydelig endda og det påvirker lyden ret meget, den bliver blødere og mere musikalsk . En højtaler bliver jo ikke mærkbar "varm", det kunne jo være svingspolen i så fald, den bliver sikkert lettere varm, men det er lidt svært at se hvordan det skulle påvirke lyden. Den er jo stramt styret af en forstærker. Men der er jo også forskellige højtalere, flere principper, så det kunne jo godt være alligevel.
Hvordan afgør man også om det er det ene eller det andet? 

Men forstærkere der skifter lyd, det kender jeg, har sådan en der skifter lyd meget tydeligt, skal spille 10 minutter helst eller stå og varme op før musik.   


Det er vi enige i,men rent teoretisk vil den friktion der forekommer i ophæng og membramer skabe en temperaturændring som MÅSKE vil blødgøre de nævnte komponenter, men om det så er en faktor der har betydning for lyden vil jeg bestemt ikke lægge hovedet på blokken for



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 29-Marts-2009 kl. 20:59

det ken t snakker om, operationstemperatur, kendes sjovt nok også fra bilindustrien, der er jo ingen med en halv hjerne der gør ud en frostklar decembermorgen og som det første giver motoren 8000 omdrejninger mens den er iskold.

10-15 min er som ken t er inde på er ganske normalt, 20 min skulle man gerne være sikker. der er dog visse producenter der udnytter dette og påstaår at deres forstærkere skal stå tændt i et døgn før end at de spiller rigtigt, nogle vil kalde det tilvænning, hvis det er sandt vil en tekniker nok kalde det for en defekt



-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: fiedel
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 10:18

En sving spole kan blive meget varm, det er en ting, men mekanisk SKAL den og tilhørense filter kunne holde til alt indenfor specifikationerne.

Tilspilning af højtalere kan sagtens ske på en forholdsvis hurtig/brutal måde.

1. Find et lokale hvor støj ikke er et problem (heller ikke udenfor lokalet)

2. Find en god stor forstærker en en pink noise generator.

3. Forbind det hele, og mål max. spændingssving fra forstærkeren og tilpas denne til 2/3 af hvad højtalerne er opgivet til RMS, (denne værdi kan udregnes når man kender Znom og Prms)

4. Forsvind fra området i et par dage.

Ovennævnte metode er brugt i næsten alle de studier jeg har bygget / designet audio til, og vi har aldrig mistet en enhed (endnu)

Det skal dog siges at der sagtens og sikkert kan ske yderligere forbedringer henover tid, da man vel egentlig ikke kan definere hvornår en højtaler er korrekt tilspillet.

 

 



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

Det skal dog siges at der sagtens og sikkert kan ske yderligere forbedringer henover tid, da man vel egentlig ikke kan definere hvornår en højtaler er korrekt tilspillet.

Nope, det er normalt ikke til at sige, hvornår en højtaler er tilspillet. Der er så mange ting som spiller ind, og som kan have en betydning for lyden.

Der er mange der har svaret her, men pudsigt nok, så er der ikke een eneste som har nævnt luftfugtigheden. Den har faktisk også betydning for højtalerens evne til at kunne strække sig (eller blødgørelsen om man vil). Præcis ligesom temperaturen har det på samme måde.

At vurder sine højtalere out of the box, det er ganske enkelt helt galt. Hele konstruktionen i højtalerenheden gør, at materialet i sig selv er så stift, så det oftest er en misvisende lyd der kommer fra dem.

Det opleves ofte i form af en voldsom skarp diskant og en bas/dybde der kan virke utrolig flad eller tam. Disse to ting er altid der man "mærker" fejlen på nye højtalere. Det skyldes primært, at det er disse to (høj og lave frekvenser) som adskilliger sig meget fra mellemtonen, så vi er i stand til at kunne sortere disse på en meget nem måde. Og derfor hører vi oftest ikke, at mellemtonen har samme problem som diskant og bas.

En bas enhed skal flytte luft. Fra 10" og op efter, der skal der faktisk flyttes enormt meget luft, for at kunne føle/høre og mærke lyden og effekten korrekt. Jo mere fleksibel en basenhed er (dvs. jo mere blød, samtidig med den skal være fast og dermed hurtig nok til at "flytte sig tilbage", det er afgørende for materialet og hvor godt den er tilspillet. Temperatur og luftfugtighed spiller ind her. Et meget køligt og tørt rum kan faktisk godt give en lidt hårdere og stiv enhed, som der sandsynligvis er folk der kan høre forskel på.

Princippet er det samme med diskanten, men da den i sig selv oftest kan være lavet af meget anderledes og forskelligt materiale, der dels allerede har opnået sin maksimale fleksibilitet men som også samtidig kan være mere modstandsdygtig over for temperatur og luftfugtighed, så er det oftest at diskanten ændre sig væsentligt allerede inde for de første få timer. Og det skyldes som sagt, at materialet oftest er anderledes end mellemtone og specielt basenheden.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 16:24
Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, noget specielt mener jeg. Som privat person har man jo ikke de samme muligheder som lydteknikere måske har og det er sandt at sige heller ikke nødvendigt som privat, da tiden vil arbejde for en løsning.

Man venter blot og finder sig i en lidt dårligere lyd i starten. Det går helt af sig selv uden specielle anstrengelser at spille en højtaler til. De fleste er jo blot privatpersoner og behøver ikke noget der spiller optimalt med det samme, de har tid til at vente en måneds tid. Der sker helt af sig selv hurtige forbedringer.   


Skrevet af: fiedel
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 17:02

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, noget specielt mener jeg. Som privat person har man jo ikke de samme muligheder som lydteknikere måske har og det er sandt at sige heller ikke nødvendigt som privat, da tiden vil arbejde for en løsning.

Man venter blot og finder sig i en lidt dårligere lyd i starten. Det går helt af sig selv uden specielle anstrengelser at spille en højtaler til. De fleste er jo blot privatpersoner og behøver ikke noget der spiller optimalt med det samme, de har tid til at vente en måneds tid. Der sker helt af sig selv hurtige forbedringer.   

 

Det er korrekt, det tager bare lidt længere tid át komme over det værste, hvad e det nu man siger : Forventningens glæde er den største......



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 09:47

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Man kunne jo godt få det indtryk at man skal anstrenge sig rigtig meget for at spille en højtaler til, men sandt at sige er det ikke nødvendigt at gøre noget overhovedet, 

Fuldstændigt korrekt. For langt de fleste mennesker opdager de slet ikke dette. De starter med at lytte til deres anlæg når de køber det, og nyder det oftest bare ud fra deres behov. Og allerede der sker indkøringen af højtalerne.
Hvis man lytter meget til musik (eller bare lyd, det kunne jo også være et surround setup), så vil rigtig mange slet ikke opdage den ændring der sker.

Det eneste det er relevant for (altså det med at vide, at der findes en indkøringsfase for højtalere), det er for dem der bemærker, at højtalerne ikke lyder som dem de lyttede til i forretningen eller hvor end de nu har hørt dem før.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 12:17
Ja, du har fuldstændig ret, Kandersen. Det kan ikke siges bedre.


Men   Fiedel er inde på noget, da jeg fx ville spille en ny højtaler til med det samme for at opnå den gode lyd. Fordi nye højtalere sjældent lyder godt, som du nævner et sted, især diskanten kan lyde spids og bassen kan syntes at mangle noget. Det er sjældent den store musik oplevelse med helt nye højtalere.

Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 20:58

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.

Det tror jeg ikke. For uanset hvad, så er man nødt til at kende det man lytter til, for overhovedet at kunne sige, at højtalerne har ændret sig. Så egentlig tror jeg det er ligegyldigt hvilken genre det er, så længe det stadigvæk går under definitionen, musik!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fiedel
Skrevet den: 16-April-2009 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Men så er der jo også forskel på musik, jeg er sikker på at mange typer musik, fx pop, ikke afslører det store, mens andre mere krævende typer er mere fortællende.

Det tror jeg ikke. For uanset hvad, så er man nødt til at kende det man lytter til, for overhovedet at kunne sige, at højtalerne har ændret sig. Så egentlig tror jeg det er ligegyldigt hvilken genre det er, så længe det stadigvæk går under definitionen, musik!

Det er jo netop det med at "kende" sin reference, og det er sgu nærmest umuligt hvis det skal være 100% korrekt, for hvem har et setup og et lokale med indretning som er 100% magen til det som optagelsen er masteret i ???? Hvordan lød det i studiet, godt nok er det her skidtet bliver mixer sammen til "gryderetten" , men det er i masteringen at den tonale balance, dynamikken og meget mere bliver finpudset, og så er man ovenikøbet stadig ikke sikker på at have ramt rigtigt da man ikke er udstyret med de samme ører og hjerne som den tekniker der lavede masteringen. Der er fandme langt i mål.......

(Skal lige pointere at jeg er klar over det forholder sig anderledes ved "audiofile optagelse, ting som er optaget "live" med mikrofoner til 2 spor eller 5.1 hvad end det måtte være, her kan man gå efter at gengive den klang der er på optagelsesstedet)

Men i bund og grund, er man tilfreds med lyden man får fra sit anlæg så er den vel ikke længere, næste problem................



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-April-2009 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

(Skal lige pointere at jeg er klar over det forholder sig anderledes ved "audiofile optagelse, ting som er optaget "live" med mikrofoner til 2 spor eller 5.1 hvad end det måtte være, her kan man gå efter at gengive den klang der er på optagelsesstedet)

En live optagelse er også (som regl) mixet og mastered. Det sker bare, live

Oprindeligt skrevet af fiedel fiedel skrev:

Men i bund og grund, er man tilfreds med lyden man får fra sit anlæg så er den vel ikke længere, næste problem................

Det er skægt så mange der stiller spørgsmål ved, om noget lyder rigtigt eller forkert, men det er sjældent der er nogen der stiller spørgsmål ved, hvorfor fan*** det nu lyder rigtigt

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er skægt så mange der stiller spørgsmål ved, om noget lyder rigtigt eller forkert, men det er sjældent der er nogen der stiller spørgsmål ved, hvorfor fan*** det nu lyder rigtigt



Ja, faktisk har jeg truffet en del der gik mere op i lyden end i musikken, De købte dyrt og godt ind og så hørte man hos dem nogle demo plader der fik deres anlæg til at lyde godt og det var det hele, de var faktisk ikke musikelskere, som man kunne sætte sig ned med og høre musik i flere timer.

Det var som om at nu skulle man noget andet, når man havde hørt deres demo musik. Skægt, ikke?

Hvis det skal være helt rigtigt kan man godt nyde musik på et billigt anlæg hvis det sådan ok, igen hvis man kan lide musik og det ikke er et dårligt anlæg. Det behøver ikke at være topklasse. Men det betyder jo ikke at oplevelsen er den samme selvfølgelig.

 




Skrevet af: fiedel
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En live optagelse er også (som regl) mixet og mastered. Det sker bare, live

Og dog, de fleste live optagelser er et split fra scenen til multitrack som så bliver mixet i et studie for derefter at blive masteret. Det er meget få der bliver mixet live, et eksempel kunne være nogle af Dave Mathews koncerterne hvor man efter en endt koncert faktisk kunne købe koncerten på cd ved udgangen, det er fandme rock´n roll.....sejt, råt og uforfalsket.

Men de "live" optagelser jeg hentydede til var nu dem hvor det f.eks. er på en jazz klub hvor man optager med et stereo mikrofon setup direkte til bånd for så at udgive det så uberørt som muligt. (Min egen definition af "audiofile optagelser )



Skrevet af: SDi
Skrevet den: 02-Maj-2009 kl. 00:10

Jeg har lige anskaffet mig et par Yamaha NS-555 højtalere, men disse er meget mørke i lydbilledet. Bassen er også meget fremhævet.

Er dette også et spørgsmål om at tilspille eller skal der en anden forstærker til?

 

Søren

 




Print side | Luk vindue