Print side | Luk vindue

Telefoni

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58162
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 03:31

Emne: Telefoni
Skrevet af: T-teknik
Emne: Telefoni
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 09:50
Jeg tror der stadig er en skare, som har en vis fordel med fastnet - selvom det er dyrt i abonnement.
Jeg anvender stort set kun mobil til beskeder.

Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 09:52
let spørgsmål.
Alt telefoni ligger på LTE om 5 år ?
Det er jo en hybrid af internet / mobil.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:36
Som det ser ud nu, så synes jeg der er mere stabilitet og bedre lyd via fastnet - noget som jeg tror nogle ældre og de svagthørende sætter pris på.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Som det ser ud nu, så synes jeg der er mere stabilitet og bedre lyd via fastnet - noget som jeg tror nogle ældre og de svagthørende sætter pris på.
Definer fastnet ?

Fiber, kobber
POTS, SIP eller hvad mener du fastnet telefoni er ?

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Definer fastnet ?

Via husstandens telefonstik vel sagtens
P.T. TDC operatør

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:45

Definer fastnet ?

Via husstandens telefonstik vel sagtens

Ok gammeldags kobber med POTS.
Det findes næppe om 5 år, og hvis der gør koster det sandsynligvis en bondegård i mdr gebyr.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:49
Det er svært at følge med i denne tråd med opdatering - stabiliteten har stor betydning for visse ældre og svagthørende - så selvom det sandsynligvis vil koste en bondegård, så er det nok stadig for dem det foretrukne.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:52

Det er svært at følge med i denne tråd med opdatering - stabiliteten har stor betydning for visse ældre og svagthørende - så selvom det sandsynligvis vil koste en bondegård, så er det for dem nok stadig det foretrukne.
Og SIP telefoni er ustabilt over fiber ?

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:54
Vil du definere SIP?

Skrevet af: GC08
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 10:59

Det er svært at følge med i denne tråd med opdatering - stabiliteten har stor betydning for visse ældre og svagthørende - så selvom det sandsynligvis vil koste en bondegård, så er det for dem nok stadig det foretrukne.
Og SIP telefoni er ustabilt over fiber ?

Ja, alene det at du strømforsyner linien fra centralen gør da en kæmpe forskel.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 11:00
http://en.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol - SIP
En protocol der bruges til telefoni over et netwærk, dette kan være en fiber forbindelse, eller VOIP på kobber.

POTS forbindelser bliver ofte konverteret til en SIP forbindelse hos teleoperatøren.

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 23:33
En anden side af telefoni, er debatten om stråling vedr. mobiltelefoner, som sikkert kommer igen.

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 08:20
Et bud på hvordan det ser ud om 5 år.

POTS eksisteret ikke mere.
Kobberet eksisteret ikke mere.
GSM og til dels 3G er nedlagt.

Alt udskiftet med 4G(LTE/WiMax) og Fiber/Coax.

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 08:58
Jeg har begrænset viden om bl.a. 4G, men min nuværende erfaring siger mig, at fastnettelefon giver mest stabilitet - længere samtaler benyttes via fastnet.
Som jeg tidligere har nævnt i dette forum, så er der få grupper, som nok ikke har fuldt trang til mobiltelefon.
- Og igen, vi hører jo indimellem den om strålingsfare.

Men nu er det jo svært, at udlægge noget rent aldersmæssigt og behovsforskelle i det foreløbig afstemningsresultat

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:03

Jeg har begrænset viden om bl.a. 4G, men min nuværende erfaring siger mig, at fastnettelefon giver mest stabilitet - længere samtaler benyttes via fastnet.
Som jeg tidligere har nævnt i dette forum, så er der få grupper, som nok ikke har fuldt trang til mobiltelefon.
- Og igen, vi hører jo indimellem den om strålingsfare.

Men nu er det jo svært, at udlægge noget rent aldersmæssigt og behovsforskelle i det foreløbig afstemningsresultat

Ja men TDC lader fastnet priserne stige og stige. Snart vil det koste en formue bare at have en fastnet telefon. Allerede i dag er det dyrere at benytte en fastnet telefon end en mobil tlf.

Jeg kender desuden en del +80 der er hoppet på mobilen, det fungerer uden de store problemer.

Mange store virksomheder har helt droppet fastnet telefonen(POTS).

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:14
Læg lige mærke til, jeg siger heller ikke alle ældre tager afstand fra mobiltelefon - og nu er +80 sat højt, som det er blandt dem, vi KUN skal finde nogle som har problemer med mobiltelefon.
Svagthørende er et kapitel for sig.
Og jeg vil nødigt lade min unge niece tale i lang tid i en mobiltelefon på grund af mulig strålingsfare.

Jeg kender nogle som har sammenlignet mobiltelefon med tilfældige fastnettelefoner, som viser at især lydniveauet er bedre via fastnet.

Og så tror jeg man skal huske på, at når og hvis mobiltelefon tager helt over, så vil vi sikkert se urimelige abonnementshop også der, lige som på fastnet. - TDC skal nok sætte en klar standard der.   

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:16

Læg lige mærke til, jeg siger heller ikke alle ældre tager afstand fra mobiltelefon - og nu er +80 sat højt, som det er blandt dem, vi KUN skal finde nogle som har problemer med mobiltelefon.
Ok, men vil de også have problemer med en SIP telefon ?

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:20

Det må teknologien vise der vil altid være en, om mulig, mindre skare, som skiller sig ud

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:22

Det må teknologien vise der vil altid være en, om mulig, mindre skare, som skiller sig ud
Jamen kan ligeså godt selv svare.
De vil aldrig opdage at deres telefon pludselig kører over SIP fremfor gammeldags POTS. Så POTS er død indenfor 5år.

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:25
Det kan så godt være - de andre ikke helt uvæsentlige ting, som jeg har påpeget via telefoni, er også værd ikke at glemme.

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:26

Det kan så godt være - de andre ikke helt uvæsentlige ting, som jeg har påpeget via telefoni, er også værd ikke at glemme.

Hvilke ?

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:29

Hvilke ?

Samtalen går hurtigt bl.a. mine eksempler med mulig strålingsfare fra mobiltelefoner.

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:34

Hvilke ?

Samtalen går hurtigt bl.a. mine eksempler med mulig strålingsfare fra mobiltelefoner.
ja det er ved mobil telefoni.

Men det giver da ingen grund til at POTS fastnet skal overleve !

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:49
Telefoni har mange nuancer og problemstillinger.
- Hvad der sælges og hvad der er hittet er det bærende.
Nogle tager udgangspunkt andre ting.
- God dag

Skrevet af: moho
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 12:58

Definer fastnet ?

Fiber, kobber
POTS, SIP eller hvad mener du fastnet telefoni er ?

Fastnet er lavteknologisk Telefoni over snoede Telefon kabler. Det var derfor nogle lande har haft så godt som gratis Lokal Telefoni. Også derfor man stoppede med betale Internet per MINUT TAKSERING.

Telefonkabler og El kabler har noget, et eller andet tilfælles. Vi skifter jo ikke El installationer ud hver andet eller tredje år.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 13:03

På denne måde som en IT gruppe her i Århus har forsøgt billiggøre Internet og Telefoni.

It- og Telestyrelsen med samt konkurrence styrelsen har lagt låg på extrem billiggørelse af Mobil telefonien. Og her tænker jeg bestemt på Antenneforeningen Århus. Nogen vil spørge hvorfor jeg blander denne ind i billedet. Fordi noget poppede op ca hver 6. år, om så godtsom gratis Fastnettelefoni via Antenneforeningens Kabel Tv NET. 

Så jeg kan ikke takke Computerne nok for være bærer áf Billiggørelse af Telefoni via Computernetværk [Læs fastnet] og så alene Mobillos.   

Nu har TDC trods alt aldrig haft Monopol på Mobiltelefonien.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: ddis
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 18:54

Eksisterer Kobberet  ikke mere om 5 år`?. Vi får at se

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 19:10

Jeg vil kun give dig ret i 4G vs 2G/3G, men ikke de andre ting.

Det er ikke oplagt at coax er bedre end telefonkabler med VDSL2 og fremskudte centraler. Mange steder er der ikke kabel-TV.

Med hensyn til POTS så tror jeg at det vil eksistere også om 5 år. Selvfølgelig vil en del være overgået til VoIP eller ren mobiltelefoni. På grund af VoIP og selskaber som Fullrate vokser antallet af fastnet abonnementer faktisk i øjeblikket.

Folk har sagt at POTS vil forsvinde i de sidste 3-5 år (John Strand kan nærmest ikke åbne munden uden at komme med denne påstand), men vi har det stadigt. Personligt foretrækker jeg at føre længere samtaler fra en fastnet telefon, og jeg synes at livet er for kort til de ekko problemer som stadigt plager mange hjemme-baserede VoIP systemer.

Jeg købte en VoIP ATA i 2004 til Musimi, men i de sidste par år har den ligget i skuffen somewhere.

Det er også rart at kunne ringe til elselskabet når strømmen er gået og man har glemt at oplade mobilos.

P.S. Er der nogen som stadig bruger drejeskivetelefoner? Moho måske?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 02-April-2009 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg vil kun give dig ret i 4G vs 2G/3G, men ikke de andre ting.

Det er ikke oplagt at coax er bedre end telefonkabler med VDSL2 og fremskudte centraler. Mange steder er der ikke kabel-TV.

Med hensyn til POTS så tror jeg at det vil eksistere også om 5 år. Selvfølgelig vil en del være overgået til VoIP eller ren mobiltelefoni. På grund af VoIP og selskaber som Fullrate vokser antallet af fastnet abonnementer faktisk i øjeblikket.

Folk har sagt at POTS vil forsvinde i de sidste 3-5 år (John Strand kan nærmest ikke åbne munden uden at komme med denne påstand), men vi har det stadigt. Personligt foretrækker jeg at føre længere samtaler fra en fastnet telefon, og jeg synes at livet er for kort til de ekko problemer som stadigt plager mange hjemme-baserede VoIP systemer.

Jeg købte en VoIP ATA i 2004 til Musimi, men i de sidste par år har den ligget i skuffen somewhere.

Det er også rart at kunne ringe til elselskabet når strømmen er gået og man har glemt at oplade mobilos.

P.S. Er der nogen som stadig bruger drejeskivetelefoner? Moho måske?

Hej
Angående COAX, nej tror heller ikke der bliver lagt mere ud, men de steder der også ligger coax er der ikke noget behov for kobber. Fremover vil det primært være Fiber P2P/GPON der vil blive lagt ud.

Ja VDSL2 giver højere båndbredde, men er kobber kvaliteten god nok om 5 år ?
korrekt at mange VOIP giver problemer, men det skyldes jo bla at de ikke har styr over internet forbindelsen. Har din internet forbindelse QoS der understøtter din Musimi boks ?

Skrevet den: 02-April-2009 kl. 16:51

Til min glædelige overraskelse blev tilkobling til Computere med Flat Rate 24/7 (24 timer over 7 dage).

Telefoni fylder så uendelig lidt i denne sammenhæng, også fordi Hastigheden til og fra Computere heldigvis kun er gået en vej. 

TDC's hudfarve herover lader jeg ude af betragtning.   

Og nej har ikke telefon med drejeskive, men oplevede for over 20 år siden en familie som brugte samme telefon "KUN OG KUN TIL KORTE BESKEDER", herefter blev røret lagt På.

-------------

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 17:57

Hvilke ?

Strålingsfare? Så må du da ikke turde bruge en fjernbetjening, en mikroovn eller være i et hus med trådløst internet.

Skrevet den: 02-April-2009 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvilke ?

Strålingsfare? Så må du da ikke turde bruge en fjernbetjening, en mikroovn eller være i et hus med trådløst internet.

Hvis du nu griner af og faktisk læser, hvad jeg har skrevet om strålingsproblematikken om mobiltelefoner,
så har der i flere år været nogle som har påpeget det.
- Jeg personlig er usikker på mobiltelefonen vedr. dette. - Og mobilen bliver da noget varm, hvis man har talt i den gennem længere tid.

Og dine humoristiske eksempler, har da også stråling. Min mikrobølgeovn bliver dog brugt minimalt - men jeg står heller ikke med hovedet inde i den.
Men ellers vil begrænse mig til det tråden handler om telefoni.   

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 19:50

Ja VDSL2 giver højere båndbredde, men er kobber kvaliteten god nok om 5 år ?

God nok til hvad? Cat6 ethernet kabler er også parsnoede kobler kabler.

Hvad skal man egentlig bruge hastigheder som 100/100 til?

Vi må ikke fildele, siger de kloge, og når IFPI & Jesper Bay er færdig med deres retssager, vil der ikke være meget frit internet tilbage (medmindre man bruger OpenDNS, hehe..). Så vil nogle sige video-on-demand, men gider vi selv betale en bondegård for en infrastruktur, som alene kan bruges til at leje film til overpris? Det er stadigt billigere at købe en fysisk CD end at downloade et helt album (legalt). Det er ikke forbrugerne som har fået gavn af besparelsen ved at man ikke skal producere optiske medier og sende dem rundt i hele verden.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Print side | Luk vindue