Mangel på lys i projektor, medfører hvad?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58245
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 15:26
Emne: Mangel på lys i projektor, medfører hvad?
Skrevet af: Naite22
Emne: Mangel på lys i projektor, medfører hvad?
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 15:10
Min Mitsubishi HC6000, som jeg sådan set er pisse glad for, virker til (kun i dagscener!) at have et ret så lyst billed, så meget at det er som om farverne, specielt i folks tøj, går lidt tabt. Som om der er et lille lag af noget som forhindrer disse ting at skinne igennem. det kan flyde ret så meget ud i sort. Meget lyse scener får også de sorte bars i toppen og bunden af en film til og blive halvgrå. Forstår ikke hvorfor lyse scener skal have indflydelse på dette!!????
Det skal siges at jeg bruger projektoren på et 130" Lissau lærred med white flex dug!!! OG de skriver mange steder (projector central inkluderet) at Mitsubishi projektorene ikke er særlig lys-stærke (1000 ansi lumens). DERFOR egner de sig bedst til skærme på max 110" og nedefter. Dette opdagede jeg jo først da jeg HAVDE købt mit store lærred, som jeg er sindssygt glad for og helst ikke vil af med. Så mit spørgsmål er vel egentlig således:
Er det pga mangel på lys og for stort et lærred at min projektor opfører sig som beskrevet foroven ? ! ? ELLER har kontrasten også meget og sige der ? ! ?
Det irriterer mig mere og mere, for i mine øjne virker det virkelig til at Mitsubishi HC6000 er den nærmest PERFEKTE hjemme-bio-projektor! Prøv og kig på pluserne, for der er edermame mange!
1: En pære der holder i 5000 timer
2: En scaler og optik der opskalerer og gengiver standard dvd plader fuldstændig fantastisk! SIKKE EN BILLED-BEHANDLING!
3: Den siger stort set ikke et kvæk; 99% lydløs!
4: Det RENESTE og simpelthen mest KNIVSKARPE full hd billed jeg nogensindet har set (det er fanme 3D uden briller!)
5: Installeringsmuligheder i verdensklasse (syntes jeg). Alt er let og motoriseret!
Det ENESTE der nager mig, ja, det er problemet som forklaret foroven. Så igen, hvad skyldes det???
|
Svar:
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 16:34
Hvorfor spørger du, når du alligevel har den til salg?
|
Skrevet af: kbh4
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 17:13
Jeg kender ikke modellen, men mon ikke det skyldes at projektoren benytter dynamisk kontrast, og derfor åbner for blænden når billedet er meget lyst (og dermed gør de mørke områder lyse også)?
-Kent
|
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 17:28
kaizer skrev:
Hvorfor spørger du, når du alligevel har den til salg? |
Udelukkende fordi jeg gerne vil opgradere til Mitsubishi HC7000 og den har eksakt samme lys-styrke! Dog har den 7-8 gange så meget i kontrast. MEN, hvis det er det begrænset lys (og for stort et lærred) der er skyld i at billedet ter sig på den måde, så ville det jo ikke være anderledes med HC7000... der er ingen projektor i verden jeg hellere ville have hvis blot jeg vidste at HC7000 håndterede billedet på det 130" lærrede jeg har bare lidt bedre end min nuværende HC6000 gør... Men når lysstyrken er den samme så har jeg svært ved og se hvordan det skulle være anderledes... Med mindre at den høje kontrast har ligeså meget og sige??
|
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 17:30
kbh4 skrev:
Jeg kender ikke modellen, men mon ikke det skyldes at projektoren benytter dynamisk kontrast, og derfor åbner for blænden når billedet er meget lyst (og dermed gør de mørke områder lyse også)?
-Kent
|
Det lyder jo overhovedet ikke som et dumt bud, men du må for guds skyld IKKE smide spørgsmålet tilbage til mig, for jeg aner det ikke. det er derfor jeg spørg jer! :-)
|
Skrevet af: hjernemadsen
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 21:40
Det med de lysere bjælker i lyse scener skyldes den adaptive blænde, som skruer op for lysstyrken.
For mig lyder det ikke som om du mangler lys, nærmest tværtimod. Problemet med farverne ville efter min vurdering blive bedre med et gråt lærred. Har du prøvet at justere ned for lysstyrken ved hjælp af blænden i objektivet? Det vil øge projektorens kontrast væsentligt og dermed mindske problemet. Det kan selvfølgelig være et problem at reducere lysstyrken med den størrelse lærred du har. Men det vil være bedre at sætte lampens lysstyrke på det højeste niveau og skrue ned for blænden hvis du vil have højere kontrast. Du kan læse mere om det i testen af HC 6000 på http://www.cine4home.de - www.cine4home.de , hvis du kan tysk.
En anden mulighed er at prøve med et farvefilter, men det kræver at farverne kalibreres efterfølgende.
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 01:14
Burde Christian fra CSN-Teknik ikke kunne svare dig på dette ?? Som du selv skriver i din salgstråd, yder han KANON service. Han kan vel hurtig forklare dig, hvad du evt skal gøre
Mvh
Bowie
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 09:01
Hej
Nu starter du med at spørge, hvad mangel på lysstyrke medfører.
Hvis du mangler lys og har en dynamisk iris, kan denne sættes til at blænde op og slippe mere lys igennem.
Såfremt projektoren var mere lysstærk kunne den blænde ned og du ville undgå ændringen i sortniveau i "bjælkerne".
Dynamisk iris svarer vel til at ændre på baggrundbelysningen på et fladskærms-tv. Det vil løfte lys niveauet over hele skærmen, også i alle sorte områder. Denne løsning er vel noget man anvender for at lappe på manglende lys og kontrast. Kontrasten bliver ikke bedre af det; men mørke scener kan måske fungere og lyse ligeledes - de skal bare ikke blandes og være på "skærmen" samtidig.
Har du kigget på DLP?
Og btw så har jeg set én (1) regnbue - det var på en BenQ.
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 17:04
BowieCool skrev:
Burde Christian fra CSN-Teknik ikke kunne svare dig på dette ?? Som du selv skriver i din salgstråd, yder han KANON service. Han kan vel hurtig forklare dig, hvad du evt skal gøre
Mvh
Bowie
|
Har jeg goså gjort hehe... Ville bare have så mange inputs som muligt og det har jeg fået. Tusind tak for svarene alle sammen, jeg må se på det :-)
|
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 19:05
Lad mig spørge på en helt anden og nok mere simpel måde.
Hvad er det der gør at en projektor (så vel som en fladskærm) er i stand til og nuancere farverne og ikke mindst ADSKILLE tingene af, i en mørk sekvens, således tingene ikke bare flyder ud i sort? ? ? Er det lys eller en høj kontrast? ? ?
|
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 21:04
Naite22 skrev:
Hvad er det der gør at en projektor (så vel som en fladskærm) er i stand til og nuancere farverne og ikke mindst ADSKILLE tingene af, i en mørk sekvens, således tingene ikke bare flyder ud i sort? ? ? Er det lys eller en høj kontrast? ? ?
|
Det er en høj kontrast, kombineret med en korrekt gamma-indstilling.
Problemet med kontrasten ved høje lysstyrker skyldes diffust lys der passerer gennem objektivet. Dette problem kan reduceres ved hjælp af den indbyggede blænde i objektivet.
I de dyreste LCD-projektorer er problemet reduceret ved hjælp af et ekstra polarisationsfilter efter LCD-panelet.
Jeg vil anbefale dig at eksperimentere med den indbyggede blænde i objektivet inden du køber en ny projektor. Selv om du bliver nødt til at køre lampen på højeste styrke for at få lys nok er prisen for dette vel ikke højere end omkostningen ved at skifte projektoren ud.
Du kan også prøve at justere en smule på gammaindstillingen, således at de mest lysstærke scener bliver lidt mere afdæmpede.
|
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 21:17
hjernemadsen skrev:
[QUOTE=Naite22]
|
Problemet med kontrasten ved høje lysstyrker skyldes diffust lys der passerer gennem objektivet. Dette problem kan reduceres ved hjælp af den indbyggede blænde i objektivet.
I de dyreste LCD-projektorer er problemet reduceret ved hjælp af et ekstra polarisationsfilter efter LCD-panelet.
Jeg vil anbefale dig at eksperimentere med den indbyggede blænde i objektivet inden du køber en ny projektor. Selv om du bliver nødt til at køre lampen på højeste styrke for at få lys nok er prisen for dette vel ikke højere end omkostningen ved at skifte projektoren ud.
Du kan også prøve at justere en smule på gammaindstillingen, således at de mest lysstærke scener bliver lidt mere afdæmpede.
Men det jeg har highlightet af din post foroven, det må du meget gerne lige uddybe lidt, for er nemlig lidt i tvivl om hvad du mener mht "blænde i objektivet" ? ? ?
|
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 21:38
Naite22 skrev:
[QUOTE=hjernemadsen][QUOTE=Naite22]
|
^
Jeg vil klart prøve og lege med indstillingerne. Har faktisk lige købt den der -DVE HD Basics- bluray disc. Så må vi se om den kan ændre på noget.
Men det jeg har highlightet af din post foroven, det må du meget gerne lige uddybe lidt, for er nemlig lidt i tvivl om hvad du mener mht "blænde i objektivet" ? ? ?
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 02-April-2009 kl. 23:52
Naite22 skrev:
|
Ingen af delene garanterer dig et godt billede. Begge dele er forudsætninger for at levere et godt billede, men du kan godt have høj lysstyrke og god kontrast, og stadig have et elendigt billede hvor tingene flyder fuldstændigt sammen. Billedkvalitet er en kombination af rigtigt mange faktorer, deriblandt gamma som er nævnt ovenfor, men også nogle faktorer der ikke sådan lige findes tal for. Derfor kan du ikke bare læse ud af specifikationerne hvilken der har det bedste billede.
En ting jeg har observeret har ekstremt stor betydning for oplevelsen af billedkvaliteten i mørke scener, er farveægtheden i den mørkeste del af billedet. Det er et punkt hvor visse DLP-projektorer klart udklasserer groft sagt alle andre displays, og et af de punkter der gør Pioneer til bedre tv end de fleste. Det kan lidt forenklet siges sådan at hvis de mørke detaljer gengives med de korrekte farver, så kan man langt hen ad vejen slippe afsted med knapt så mørk en sort, og stadig levere en troværdig gengivelse af mørke scener - hvis sort er knaldsort, men alt der er næsten sort er f.eks. grønligt, så ryger troværdigheden af sort, selv om man kan måle sig til nok så dyb en sort. Dette, kombineret med gamma-forløbet i det helt mørke, der af samme årsag også er vigtigt, gør at man ofte vil se at dén af to projektorer der på papiret har højest kontrast, nogle gange ikke i praksis opfattes som havende særligt god sort. Der er mange andre ting der spiller ind også, dette bare for at give et eksempel for at illustrere hvor komplekst det kan være i praksis.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 00:05
Jeg ved ikke hvor let forståeligt dette bliver, men jeg er ikke så god til at udarbejde grafiske beskrivelser af mine pointer, så jeg håber det går... Men gamma-forløbet er som nævnt meget afgørende for oplevelsen af kontrast i praksis. For at illustrere dette, vil jeg komme med nogle tal-eksempler. Lad os antage at vi et kort øjeblik glemmer alt hvad der ligger under 5% lysstyrke. Til sammenligning, så er den lyse bjælke i brightness-testbilledet på DVE 4%, så 5% er en relativt mørk del af billedet. Hvis vi beregner gamma ud fra maksimal hvid, så vil en skærm med en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.2 have en lysstyrke ved 5% input, der svarer til ca. 0,14% af maksimal hvid. Det svarer til cirka 700:1 kontrast mellem de to punkter, uanset hvad kontrasten mellem hvid og HELT sort så måtte være.
Hvis vi så antager at billedet i stedet har en teoretisk perfekt, lineær gamma-værdi på 2.4 (det kan virke lidt ulogisk for dem der ikke er vant til gamma-værdier, men højere tal betyder mørkere billede), så er værdien af 5% input - med samme hvid-værdi - groft sagt halveret, til nu at være ca. 0,07% af den maksimale lysstyrke, og altså cirka 1400:1 kontrast - igen uanset hvad den totale kontrast af systemet er.
Dét dette betyder i praksis, er at du i teorien kan have en skærm A der har 100.000:1 i kontrast og gamma 2.2, og skærm B der har 2000:1 og gamma 2.4 - og ved alle billeder der primært består af billedindhold der ligger over 5%, vil skærm B se ud som om den har klart bedre kontrast end skærm A! I de helt mørke scener vil skærm A så trække fra, da skærm B vil crushe detaljerne, men det siger lidt om hvor væsentlig gamma-forløbet er for oplevelsen af kontrast i billedet i praksis, i forhold til kontrast-opgivelser. Det målte tal for kontrast er ekstremt afhængigt af sort-niveauet, men oplevelsen af kontrast i praksis er en kombination af den totale kontrast, lysstyrken, og gamma-forløbet. Derfor er kontrast-tallet i sig selv ikke særligt retvisende overfor hvilken oplevelse af kontrast man reelt har i billedet. Og så har jeg endda slet ikke taget højde for dynamisk iris eller lignende, som først for alvor blander kortene.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 22:21
Naite22 skrev:
|
Efter at have gennemlæst testen af HC6000 lidt grundigere er jeg kommet til den konklusion at den indbyggede blænde i objektivet er fast, og dermed desværre ikke kan justeres.
Du er altså nødt til at eksperimentere med projektorens indstillinger for at få et bedre billede. Måske kunne du oplyse nogen af de indstillinger du har valgt, for at det er muligt at hjælpe dig på rette vej.
|
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 15:34
I skal ikke belemres mere med dette problem, jeg må jo finde på noget. Ihvertfald tusind tak for jeres inputs :-)
Under alle omstændigheder, skulle man ikke tro at det blev meget bedre hvis man opgraderede til en HC7000... Den har jo alle de samme specifikationer. Det eneste den har mere er et meget højere kontrast niveau.
|
|