Print side | Luk vindue

MacPro - Sgu da for sygt !

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58361
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 00:49


Emne: MacPro - Sgu da for sygt !
Skrevet af: - Dark Nebula -
Emne: MacPro - Sgu da for sygt !
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 19:32
Fandt min nye surfer netbook



Apple Mac pro.
-two 2.8GHz Quad-core Intel xeon
-12GB Ram (4x2GB + 4X1GB)
-320GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-500GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-500GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-ATI Radeon HD 2600 XT 256MB
-1x 16x SuperDrive
-Apple Mighty Mouse
-Apple Keyboard (danish)
-Apple Cinema 30" HD display

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59497555 -
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59497555



Hvem køber sådan en og til hvilke formål  ?









-------------
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 19:35

Det er da billigt, folk der arbejder med grafik vil med fordel kunne benytte sådan en server.

 

Billigt for en server.



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 19:42
Apple og billigt??

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 19:57
Jeg kender flere der arbejder med redigering af video både i SD & HD.
Til det formål er sådan et bæst perfekt!


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 20:41
Forstår dog ikke hvorfor der sidder et 2600XT i, og ikke et FireGL eller lign.


Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 21:47
.. og når man så tænker på den ikke skal køre med Winblows, men med
Leopard kan man slet ikke forestille sig hvor hurtig og effektiv den box er...
mums!

-------------
An  a day...


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 23:12
Man kan KUN lave redigering på en Mac? Med to outdatede processorer og en 30 tommer skærm....

Der skal man i sandhed være "kreativ" for at kunne forestille sig at dette er luksus...Og så til 30kilo...Men ok der kun en knap på musen(mindre der kan gå galt) og skærmen er hvid(En sort Eizo ville nok være dårlig og give vinterdepretioner der hæmmer kreativiteten)

Det er en computer for alle de popsmarte reklamefolk som bilder sig selv ind at Mac er lykken, og som ikke gider at vide(eller tage stilling til) hvad for hardware og software de har med at gøre.....

Manden har muligvis betalt 50kilo for den...Men så stod de også og gav ham fingeren bag en låst dør da han forlod appleshoppen.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

.. og når man så tænker på den ikke skal køre med Winblows, men med
Leopard kan man slet ikke forestille sig hvor hurtig og effektiv den box er...
mums!


Ja, macs er sygt hurtige ift. en windowsmaskine med samme specs. Det kan godt være apple er dyrt, men de kan bare det dér med design og gode præstationer.

Windows er simpelthen ikke innovativ nok til at folk skal støtte det. Se bare her http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8 - http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Apple og billigt??
ja Apple er da billigt, havde det været f.x. En sun server havde prisen været nærmere de 100.000.

apple er da heller ikke specielt meget dyrere end en kvalitets windows maskine hvis man inkluderer sw.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 03-April-2009 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Man kan KUN lave redigering på en Mac? Med to outdatede processorer og en 30 tommer skærm....Der skal man i sandhed være "kreativ" for at kunne forestille sig at dette er luksus...Og så til 30kilo...Men ok der kun en knap på musen(mindre der kan gå galt) og skærmen er hvid(En sort Eizo ville nok være dårlig og give vinterdepretioner der hæmmer kreativiteten)Det er en computer for alle de popsmarte reklamefolk som bilder sig selv ind at Mac er lykken, og som ikke gider at vide(eller tage stilling til) hvad for hardware og software de har med at gøre.....Manden har muligvis betalt 50kilo for den...Men så stod de også og gav ham fingeren bag en låst dør da han forlod appleshoppen.
jo jo det lyder jo meget sjovt.
Har du egentligt nogensinde ejet en Mac ?


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Apple og billigt??
ja Apple er da billigt, havde det været f.x. En sun server havde prisen været nærmere de 100.000.

apple er da heller ikke specielt meget dyrere end en kvalitets windows maskine hvis man inkluderer sw.


Ja og hvor godt går det lige for Sun for tiden? Tidligere havde deres Sparc platform et reelt teknologisk forspring i forhold til x86, men det gælder ikke længere. Man får simpelthen meget mere for pengene med masseproduceret x86 hardware.

Apple i dag er x86 hardware til overpris. Jeg har ikke check på priserne på motherboards med to LGA771 sockets, men jeg tvivler på at en ny maskine med samme specs ville stå i hverken 30 eller 50k.

Det er muligt at Windows stinker, specielt til servers, men der er andre muligheder på x86.

Jeg går konsekvent uden om firmaer, der som Apple krampagtigt gør hvad de kan for at holde andre ude og bekæmper interoperationalitet. Man må kun installere deres "fantastiske" software på hardware købt af Apple (retssager mod Apple kloner), hvis man køber en iPhone må man kun installere programmer godkendt af Apple, og hvis man køber en iPod og vil anvende noget andet software end iTunes, skal man være forberedt på at Apple konstant vil søge at lægge hindringer i vejen ved at ændre på deres udokumenterede database interfaces.

Apple opfører sig fuldstændigt som M$ ville gøre det, hvis de ikke blev holdt i skak af konkurrencemyndighederne i USA og EU. Apple får bare lov til det som M$ ikke må fordi deres markedsandel er så forsvindende lille.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Windows er simpelthen ikke innovativ nok til at folk skal støtte det. Se bare her http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8 - http://www.youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8


Den diskussion er decideret tåbelig. Nye gode ideer er ofte en videreudvikling af andres gode ideer. Sådan har det været gennem hele verdenshistorien, så hvorfor skulle det være anderledes for eksempelvis 3D desktop grafik? Har Aero lånt ideer fra Apple eller Compiz eller omvendt? Det er sgu da ligegyldigt (medmindre man tror på softwarepatenter).

Vistas http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control - UAC er givetvis inspireret af http://en.wikipedia.org/wiki/Sudo - sudo (første version fra 1980), men det behøver M$ ikke skamme sig over hvis det forbedrer sikkerheden i Windows.

Rip, mix, burn er vejen frem.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 01:31

Apple stjal i 1984 fra Xerox (Xerox 8010 fra 1981)

Microsoft stjal fra Apple i 1985 (windows 1)

I virkeligheden må man jo nok kalde det at de er blevet "inspireret" af hinanden, præcis som bil industrien, hvor alle i dag er enige om 4 hjul og et rat til føreren. Det der adskiller er motor, styresystem, indretning etc.

Og sådan kan det bølge frem og tilbage

Og jeg gider ikke den der religiøse diskussion om hvad der er bedst. Lad dem der gider køre Skoda, køre Skoda og dem der vil køre VolksWagen køre VolksWagen. Jeg er til Windows, men har et par kunder der kører Lepard, og det ser sgu da meget smart ud, dem om det, bare de er glade

 



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Og jeg gider ikke den der
religiøse diskussion om hvad der er bedst. Lad dem der
gider køre Skoda, køre Skoda og dem der vil køre
VolksWagen køre VolksWagen.


Ikke helt god sammenligning da det jo er en Audi motor
der ligger i begge biler (sorry, kunne ikke lade
være )


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 09:45

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Ikke helt god sammenligning da det jo er en Audi motor
der ligger i begge biler (sorry, kunne ikke lade
være )

Og det er en Intel processer der sidder i både PC og MAC, så jo fremragende sammenligning - at der sidder samme motor i en Skoda som i en Audi, gør det ikke til samme bil. At kigge på processoren i sådan en MAC og så sige den er for dyr, svarer til at sige at en Audi A6 med 2,0 motor er alt for dyr, fordi man kan købe en Skoda med 2,0 motor for en tredjedel. Det er jo mere end motoren man køber. En windows-baseret server med tilsvarende specs kan sagtens koste det samme. Den _behøver_ ikke at gøre det, men det kan sagtens lade sig gøre at få f.eks. en Dell server, der på papiret ser svag ud, for de samme penge - fordi pengene er brugt på stabilitet. Det kan godt være en almindelig forbruger ikke vil betale ekstra for stabilitet, men det kan være overordentligt dyrt hvis f.eks. en producent af reklamefilm misser en deadline pga. tekniske problemer. Så kan det være en _ret_ god investering at betale mange tusinde kroner ekstra for at få 99% oppetid frem for 98%.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Apple og billigt??


Apple er ikke så dyrt som folk går og tror (og slet ikke på de Xeon baserede maskiner der kan være væsentligt billigere end tilsvarende Dell og HP maskiner).

"Problemet" med Apple er bare at de ikke har billige modeller.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Apple stjal i 1984 fra Xerox (Xerox 8010 fra 1981)



Apple stjal ikke noget som helst fra Xerox. Apple betalte Xerox med aktier for $16 mio. for to korte besøg.

Derudover var ikoner ikke filer med kommandoer på Xerox, og ting som rullegardinmenuer m.m. er rene Apple opfindelser.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af - Dark Nebula - - Dark Nebula - skrev:

Fandt min nye surfer netbook Apple Mac pro.
-two 2.8GHz Quad-core Intel xeon
-12GB Ram (4x2GB + 4X1GB)
-320GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-500GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-500GB 7200-rpm serial ATA 3GB/s
-ATI Radeon HD 2600 XT 256MB
-1x 16x SuperDrive
-Apple Mighty Mouse
-Apple Keyboard (danish)
-Apple Cinema 30" HD display http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59497555 - http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59497555 Hvem køber sådan en og til hvilke formål  ?


Tja, det er meget lig min arbejdsstation - dog er det en ældre model med 2 Dual Core Xeons, 8GB RAM (der nok er lige i underkanten til mit behov), 2x500GB diske og en 23" skærm.

Den nævnte model er også en ældre model i øvrigt, og husk at skærmen alene koster 14.000 fra ny.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Men ok der kun en knap på musen(mindre der kan gå galt) og skærmen er hvid(En sort Eizo ville nok være dårlig og give vinterdepretioner der hæmmer kreativiteten


Der er ingen der tvinger dig til at bruge musen, der har 4 knapper i øvrigt (jeg bruger selv en Logitech MX Laser) og skærmen er i aluminium.

Flere fordomme?


Skrevet af: primeradk
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 10:03

Ja man må godt nok føle sig taget bagi hvis man køber sådan en maskine.... Den kan jo købes for 1/4 del andre steder (uden logo) og så er prisen for OS rigtig mange penge, men som andre siger, så er den til gengæld også forældet...

Nej, windows og linux opfylder fint mit behov, også selvom min skærm ikke er hvid. Bortset fra det ligner deres kabinet et lian li.. Så det er sikkert rip off fra dem..

 



-------------
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 10:16
Spøjs kommentar fra en der har "Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet." stående samt investeret i et Pioneer tv fra en tid da de var endnu dyrere end i dag.

Du har vist aldrig set en Mac Pro live indeni.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Ikke helt god sammenligning
da det jo er en Audi motor der ligger i begge biler (sorry, kunne ikke
lade være )


Og det er en Intel processer der sidder i både PC og MAC, så jo
fremragende sammenligning - at der sidder samme motor i en Skoda
som i en Audi, gør det ikke til samme bil. At kigge på processoren i sådan
en MAC og så sige den er for dyr, svarer til at sige at en Audi A6 med 2,0
motor er alt for dyr, fordi man kan købe en Skoda med 2,0 motor for en
tredjedel. Det er jo mere end motoren man køber. En windows-baseret
server med tilsvarende specs kan sagtens koste det samme. Den
_behøver_ ikke at gøre det, men det kan sagtens lade sig gøre at få f.eks.
en Dell server, der på papiret ser svag ud, for de samme penge - fordi
pengene er brugt på stabilitet. Det kan godt være en almindelig forbruger
ikke vil betale ekstra for stabilitet, men det kan være overordentligt dyrt
hvis f.eks. en producent af reklamefilm misser en deadline pga. tekniske
problemer. Så kan det være en _ret_ god investering at betale mange
tusinde kroner ekstra for at få 99% oppetid frem for 98%.


Det er netop her at forskellen ligger. Hvis man kun kikker på spec så vil
en billig Windows PC altid se bedre ud på papiret.
Angående stabilitet, så er der en verden til forskel. Jeg har haft samtlige
dos/windows versioner siden DOS 3.3. Har haft et hav af forskellige PC'er,
noname, HP, Compaq, Dell osv. Ingen af disse maskiner har været
specielt stabile, og efter nogle måneder er de sløve fuldt med alt muligt
snaks.
Sidste forår hoppede jeg på en iMac, da den besstemt så ud til at opfylde
mine behov til foto, video redigering, lidt kontor arbejde, www osv. Den
kører nok 2-3 timer om dagen. Siden Marts 2008 har jeg ikke måtte
genstarte maskinen på grund af "blå skærm", har ikke haft nogle
programmer som ender i "Non responding", hvilke min Vista maskine gør
et par gange om dagen. Efter ca 1 år er den stadig ligeså hurtig som da
jeg fik den.
Så det er måske ikke den hurtigste maskine der sælges, det er måske
heller ikke den billigste som den er absolut den mest stabile maskine jeg
nogensinde har haft.
En anden ting er software, på MS koster sw ofte en bondegård. Hvis man
kun skal bruge maskinen og ikke har brug for prof sw er apple meget
rimeligt i pris. F.x. En iLife pakke med 5 programmer koster 600kr. En
tilsvarende pakke vil koste 3-5 gange så meget på MS. Selvfølgelig findes
der Opensource, men det kører jo på alle platforme.

Angående mus, korrekt en Apple mus er heller ikke noget for mig.
Foretrækker min logitech VX med højre/venstre knap, 2 rullehjul osv.
Selvfølgelig virker den optimalt under OSX.

Så nogle er tilfredse med en Skoda, måske fordi de aldrig har prøvet en
Audi.


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 11:12
En Mac Pro er - sjovt nok - tiltænkt professionelle, derfor er der klart
prioriteret ultimativ ydelse frem for value for money. Hvor svært er det?

Påstanden om, at Apple sidder på en forsvindende lille del af markedet synes
jeg er noget ude af trit med den faktiske udvikling, selvfølgelig afhængigt af,
hvordan man definerer forsvindende lille (er de ikke den tredje største
producent af laptops eller noget i den stil?) samt hvilket marked man mere
præcist taler om.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 12:56
Lahan:

Jeg er fuldstændig enig. Windows har en archilleshæl, og det er reg. databasen, som hurtigt bliver noget så fyldt op med l***. En windowsmaskine skal formatteres konstant for at bibeholde den ydelse man egentlig betalte for - og desto flere programmer som fyldes på, desto langsommere bliver den.

Sad jeg ikke med en Lenovo t61, som jeg er utilfreds med, så sad jeg med en Apple Macbook Pro. Jeg syntes i det mindste, at folk som snakker dårligt om Apple, at de er hundedyre mm, skulle prøve en MAC inden de næste gang sætter sig ved tastaturet. Det kunne være de faktisk ville blive overasket over hvor godt sådan en maskine kører

Og analogien med biler holder. Som mekanikersøn, så har jeg mange historier om folk som køber bil blindt udelukkende fordi det ser ud til, at de på papiret, får mere for deres penge. De ender dog  med at betale mere i sidste ende, fordi de ikke tjekkede bilernes omdømme som brugtbil (hvor fejlene afsløres) inden de køber. 

Jeg vil hellere betale for kvalitet - selvom jeg førhen syntes det var nogen underlige mennesker som købte apple - men nu forstår jeg




Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 13:34
Min erfaringer siger mig at en "newbie" som ikke ønsker at bruge Antivira, diskoprydning eller lign. ville være bedst med en MAC. 9/10 af dem jeg kender har deres computer fyldt med lort, de køre langsomt, som bare pokker, men det ved de ikke. Min egen oldsag fra '05, kører bedre end flere af mine kammeraters fra '08/'09- BORTSET fra dem med Mac.

Jeg siger ikke at Mac er bedst, men som AV-P siger, så kommer det an på personen.


Skrevet af: primeradk
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 13:42

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Spøjs kommentar fra en der har "Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet." stående samt investeret i et Pioneer tv fra en tid da de var endnu dyrere end i dag.

Du har vist aldrig set en Mac Pro live indeni.

Øh måske jeg købte mit tv da jeg syntes det var det bedste på market i det øjeblik, jeg kunne godt have købt B&O og betalt meget mere, men så ikke mer værdien i det. Nej jeg har ikke set en MAC inden i, må jeg sprøge hvordan den ser ud? siden du mener jeg er gået glip af noget?

 

\René



-------------
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.



Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 14:01
Bruger selv Mac Pro til musikkomposition (den allerførste model). I forhold til hvad du får er Mac faktisk ikke specielt dyrt. Og så er designet (også indvendigt) langt bedre end på de fleste PC'ere. Og nå ja... så er Mac'ens OS langt bedre end Windows 


Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Man kan KUN lave redigering på en Mac? Med to outdatede processorer og en 30 tommer skærm....Der skal man i sandhed være "kreativ" for at kunne forestille sig at dette er luksus...Og så til 30kilo...Men ok
der kun en knap på musen(mindre der kan gå galt) og skærmen er hvid(En sort Eizo ville nok være dårlig og give vinterdepretioner der hæmmer kreativiteten)Det er en computer for alle de popsmarte
reklamefolk som bilder sig selv ind at Mac er lykken, og som ikke gider at vide(eller tage stilling til) hvad for hardware og software de har med at gøre.....Manden har muligvis betalt 50kilo for den...Men så
stod de også og gav ham fingeren bag en låst dør da han forlod appleshoppen.


Ignorance is bliss!

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det er netop her at forskellen ligger. Hvis man kun kikker på spec så vil en billig Windows PC altid se bedre ud på papiret.


Kan vi ikke droppe det der "Windows PC", please? Vi taler om standardiseret x86 hardware (og nu x64 hardware), som man kan kombinere på kryds og tværs (AMD, Intel, VIA, etc CPU, et antal chipset leverandører, ATI, Nvidia, Intel eller VIA grafik, og et antal motherboard producenter som sætter tingene sammen). Oven på det frie valg af hardware kan man vælge mellem forskellige ufrie Windows versioner (XP, Vista, etc) og et antal frie operativesystemer (Linux, FreeBSD, etc).

Apple giver ikke disse muligheder. Hvis OSX er så fantastisk, hvorfor må man så kun køre det på hardware købt af Apple?

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Angående stabilitet, så er der en verden til forskel. Jeg har haft samtlige  dos/windows versioner siden DOS 3.3. Har haft et hav af forskellige PC'er, noname, HP, Compaq, Dell osv. Ingen af disse maskiner har været specielt stabile, og efter nogle måneder er de sløve fuldt med alt muligt  snaks.
Sidste forår hoppede jeg på en iMac, da den besstemt så ud til at opfylde
mine behov til foto, video redigering, lidt kontor arbejde, www osv. Den
kører nok 2-3 timer om dagen. Siden Marts 2008 har jeg ikke måtte
genstarte maskinen på grund af "blå skærm", har ikke haft nogle
programmer som ender i "Non responding", hvilke min Vista maskine gør
et par gange om dagen. Efter ca 1 år er den stadig ligeså hurtig som da
jeg fik den.


Det er lidt unfair at sammenligne Mac OSX (en FreeBSD klon) med MS-DOS og Windows 3.11 eller Windows 98. Der er meget stor forskel på Windows NT-serien og Windows 98. Hvis du i Windows XP eller Vista får blå skærm hele tiden har du et hardware problem, som bør debugges. Bevares, det er prisen for at have den fulde valgfrihed mht hardware (modsat det sure æble), men problemerne kan løses.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 20:14

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Apple giver ikke disse muligheder. Hvis OSX er så fantastisk, hvorfor må man så kun køre det på hardware købt af Apple?

Fordi det er lige præcist dét der giver stabiliteten. Den største fordel ved en PC-løsning, fleksibiliteten, er samtidig den største ulempe.

Jeg havde tit denne slags diskussioner da jeg for en del år siden solgte PC'er i Fona. PC-entusiaster heglede f.eks. Compaq og IBM PC'er ned, fordi man kunne få meget mere hardware for pengene på andre måder, og disse løsninger var alt for lukkede. Og indrømmet, jeg købte ikke selv disse løsninger. Men for rigtigt mange kunder var det lige præcist dét man havde brug for - disse løsninger virkede generelt vældigt stabilt, så længe man ikke opgraderede hardware eller styresystem, fordi mærkevare-producenterne havde gennemtestet de kombinationer af hardware og software de solgte. Langt de fleste problemer opstod i forbindelse med opgraderinger, hvis man holdt sig til dén løsning man havde købt, så virkede det bare. Og hvis det alligevel gik galt, så smed man en re-etablerings CD i, og så virkede det igen. Uanset hvor mange gode argumenter entusiasterne havde imod disse løsninger, så er det dét rigtigt mange forbrugere har brug for. Entusiaster har bare ofte svært ved at sætte sig ind i hvor svært mange mennesker kan have ved selv ganske simple ting, og har derfor svært ved at sætte sig ind i hvor meget værdi der kan ligge i produkter der bare virker.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:




Det er lidt unfair at sammenligne Mac OSX (en FreeBSD klon) med MS-DOS og Windows 3.11 eller Windows 98. Der er meget stor forskel på Windows NT-serien og Windows 98. Hvis du i Windows XP eller Vista får blå skærm hele tiden har du et hardware problem, som bør debugges. Bevares, det er prisen for at have den fulde valgfrihed mht hardware (modsat det sure æble), men problemerne kan løses.

Selvfølgelig kan problemerne løses. Men når man køber en Apple, så betaler man for slet ikke at få nogle problemer der skal løses. Det er dét der er hele pointen.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: GebissetDK
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Det er en computer for alle de popsmarte reklamefolk som bilder sig selv ind at Mac er lykken, og som ikke gider at vide(eller tage stilling til) hvad for hardware og software de har med at gøre.....Manden har muligvis betalt 50kilo for den...Men så stod de også og gav ham fingeren bag en låst dør da han forlod appleshoppen.


Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af GebissetDK GebissetDK skrev:

Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.


Hvis man kigger på edbpriser.dk, så ligger mobos med to LGA771 sockets på 2000-5000 kr. En 2.8 GHz quad core Xeon er omkring 5000 kr. Så skal vi have RAM, grafikkort, diske, PSU, kabinet og monitor, men der er altså langt op til 50.000 kroner.

Tror du ikke at dine HP/Dell priser er med serviceaftaler? Men det stod der ingenting om for Apple maskinen i DBA annoncen.

Hot swaps af diske er smart i en 24x7 server, men det er ikke noget som jeg vil betale ekstra for i en desktop maskine. Hvis man har behov for flytbare harddiske, er eSata mere oplagt.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: fumper
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 22:24
Som nylig Convert... må jeg sige at jeg er umådeligt tilfreds med Apple, og særligt OSX, men var det ikke i starten, som med alle andre ting så er det en tidskrævende ting at "lære" et nyt system... det tager ca. 14 dage, men har ikke kigget bagud siden, jeg arbejder stadig i windows når jeg er på arbejde, men har kun en windows maskine tændt hjemme når jeg skal bruge configuratoren til lintronic, som kun kører i windows miljø... ellers er det en solskins historie... særligt er måden OSX går i sleep helt fantastisk, jeg skal ikke vente på den lukker ned, jeg lukker blot låget, jeg skal ikke boote, jeg åbner blot låget, og logger ind... og så er maskinen kørende...

derudover vil jeg give mange ret i at alene øvelsen i at kigge på en mac pro er fuldstændig latterlig, medmindre man har et behov for en vanvittig maskine, hvem har f.eks. brug for 12gb ram for at kunne komme på nettet?

hvis man vil se vanvittige priser, så konfigurer en mac pro i top-specs, man kan købe et hus for de penge mange steder... hvilket er vanvittigt, medmindre man har et specifikt behov...

gav 15k for min asus bærbare for 3 år siden, og 9k for en MacBook for kort tid siden. jeg syns ikke der er det er dyre priser på Mac, de er muligvis høje, men hvad skal man egentlig give for en windows bærbar med et aluminiums kabinet?


-------------
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio


Skrevet af: fumper
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 22:34
Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?

udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?


-------------
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio


Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 04-April-2009 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Apple giver ikke disse muligheder. Hvis OSX er så fantastisk, hvorfor må man så kun køre det på hardware købt af Apple?

Fordi det er lige præcist dét der giver stabiliteten. Den største fordel ved en PC-løsning, fleksibiliteten, er samtidig den største ulempe.

Jeg havde tit denne slags diskussioner da jeg for en del år siden solgte PC'er i Fona. PC-entusiaster heglede f.eks. Compaq og IBM PC'er ned, fordi man kunne få meget mere hardware for pengene på andre måder, og disse løsninger var alt for lukkede. Og indrømmet, jeg købte ikke selv disse løsninger. Men for rigtigt mange kunder var det lige præcist dét man havde brug for - disse løsninger virkede generelt vældigt stabilt, så længe man ikke opgraderede hardware eller styresystem, fordi mærkevare-producenterne havde gennemtestet de kombinationer af hardware og software de solgte. Langt de fleste problemer opstod i forbindelse med opgraderinger, hvis man holdt sig til dén løsning man havde købt, så virkede det bare. Og hvis det alligevel gik galt, så smed man en re-etablerings CD i, og så virkede det igen. Uanset hvor mange gode argumenter entusiasterne havde imod disse løsninger, så er det dét rigtigt mange forbrugere har brug for. Entusiaster har bare ofte svært ved at sætte sig ind i hvor svært mange mennesker kan have ved selv ganske simple ting, og har derfor svært ved at sætte sig ind i hvor meget værdi der kan ligge i produkter der bare virker.

Off topic!

.......... og derfor køber en del mennesker B&O (hvis vi lige lader som om diskussionen drejede sig om tv m.m). Tingene virker bare og man skal ikke bekymre sig om kalibrering, universalremote osv.



Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

særligt er måden OSX går i sleep helt
fantastisk, jeg skal ikke vente på den lukker ned, jeg
lukker blot låget, jeg skal ikke boote, jeg åbner blot
låget, og logger ind... og så er maskinen kørende...


Øhhh, det gør min arbejdspc da også..... (Aldrende IBM
T42 med XP SP2)


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 00:43

Grunden til at Mac OS er så stabilt er at dem der bruger det stort set ikke "rør" ved installationen. Den er som den blev leveret. Jeg har en del kunder som er rigtig glade for Mac, og de gør ingen ændringer, mest fordi de ikke har forstand på det. Fred være med det, de er tilfredse.

Men jeg og mange andre har altså lyst til at prøve nye udfordringer, og det foregår på en Win platform. Det giver ridser i lakken, og af og til må man lave en reinstallation, eller som jeg og mange andre gør, et image reload. Så har vi en frisk maskine på ca. 10 minutter, og al det lort vi har installeret er væk. Har man sørget for 2 partitioner (OS og Data) så behøver man ikke engang at lave backup først

Men er vi ikke efterhånden derhenne hvor vi kan lukke Mac/PC diskussionen:

Mac/Mac OS er godt, til dem der ønsker det, og jeg forstår det godt, det ser fedt ud og er nemt at bruge

PC/Win er godt, til dem der ønsker det, og jeg elsker det, nok mest fordi jeg har brugt det hele mit "PC Liv"

 



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Men er vi ikke efterhånden derhenne hvor vi kan lukke Mac/PC diskussionen:

Mac/Mac OS er godt, til dem der ønsker det, og jeg forstår det godt, det ser fedt ud og er nemt at bruge

PC/Win er godt, til dem der ønsker det, og jeg elsker det, nok mest fordi jeg har brugt det hele mit "PC Liv"



Mangler du ikke noget? Der er platforme som giver endnu bedre pille-muligheder end Windows.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Apple giver ikke disse muligheder.
Hvis OSX er så fantastisk, hvorfor må man så kun køre
det på hardware købt af Apple?


Fordi det er lige præcist dét der giver
stabiliteten. Den største fordel ved en PC-løsning,
fleksibiliteten, er samtidig den største ulempe.


Jeg havde tit denne slags diskussioner da jeg for en
del år siden solgte PC'er i Fona. PC-entusiaster heglede
f.eks. Compaq og IBM PC'er ned, fordi man kunne få meget
mere hardware for pengene på andre måder, og disse
løsninger var alt for lukkede. Og indrømmet, jeg købte
ikke selv disse løsninger. Men for rigtigt mange kunder
var det lige præcist dét man havde brug for - disse
løsninger virkede generelt vældigt stabilt, så længe man
ikke opgraderede hardware eller styresystem, fordi
mærkevare-producenterne havde gennemtestet de
kombinationer af hardware og software de solgte. Langt
de fleste problemer opstod i forbindelse med
opgraderinger, hvis man holdt sig til dén løsning man
havde købt, så virkede det bare. Og hvis det alligevel
gik galt, så smed man en re-etablerings CD i, og så
virkede det igen. Uanset hvor mange gode argumenter
entusiasterne havde imod disse løsninger, så er det dét
rigtigt mange forbrugere har brug for. Entusiaster har
bare ofte svært ved at sætte sig ind i hvor svært mange
mennesker kan have ved selv ganske simple ting, og har
derfor svært ved at sætte sig ind i hvor meget værdi der
kan ligge i produkter der bare virker.


Off topic!


.......... og derfor køber en del mennesker B&O (hvis
vi lige lader som om diskussionen drejede sig om tv
m.m). Tingene virker bare og man skal ikke bekymre sig
om kalibrering, universalremote osv.


En slet skjult hentydning til Av-precision?
Otto har aldrig lagt skjul på at B&O løsningen kan være
fordelagtig for nogen mennesker. Og så længe de ikke
bilder folk ind at de får ubetinget bedste
billedekvalitet og at alt andet er noget bras i forhold
til så fred være med det.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 01:03

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Mangler du ikke noget? Der er platforme som giver endnu bedre pille-muligheder end Windows.

Jo, men det er væsentligt for mig at det efter en reboot også fungerer, så alle er glade



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 08:26

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?

udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?

Det blev besvaret i nogle af de første indlæg, det er folk i den grafiske branche der køber den slags. Det marked sidder Apple _meget_ tungt på.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Off topic!

.......... og derfor køber en del mennesker B&O (hvis vi lige lader som om diskussionen drejede sig om tv m.m). Tingene virker bare og man skal ikke bekymre sig om kalibrering, universalremote osv.

Lige præcis, og nøjagtigt som jeg forsvarer Apple i denne debat, så forsvarer jeg ofte B&O for lige præcist dét. Det jeg kritiserer B&O for, er at de lover den bedste billedkvalitet på markedet, og det mener jeg ikke de leverer.

Jeg synes for så vidt det er meget interessant, men måske nok væligt off-topic, at trække diskussionen over på tv - for der er i mine øjne alt for få i tv- og hifi-branchen der laver apparater der "bare virker". Det burde være sådan at første prioritet er at tingene fungerer, anden prioritet er at de fungerer godt. Der er alt for meget udstyr der leverer glimrende ydelse, men som er for svært at bruge eller for ustabilt. JEG kan blive forpustet over opsætningen i visse surround-receivere i dag, jeg tør slet ikke tænke på hvordan almindelige forbrugere har det. Men der er absolut mange paralleller at trække mellem PC/MAC diskussionen, og B&O vs alle andre diskussionen. Dér hvor jeg mener den største forskel ligger, er at Apple til den grafiske branche ikke kun leverer stabilitet, de leverer rent faktisk også høj ydelse (til dét specifikke brug). Hvis B&O leverede_ægte_ high-end ydelse, i dén grad jeg mener de burde være i stand til, så havde jeg sikkert arbejdet i en B&O forretning i dag, for jeg kan se rigtigt mange fordele ved deres koncept iøvrigt.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 09:27

Oprindeligt skrevet af GebissetDK GebissetDK skrev:


Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.

Jeg tvivler på at det bliver samme pris ved alle Apple produktsammenligninger dog.  Havde en PC/Mac diskussion på et andet forum i sidste måned hvor man påstod at en 17" Macbook Pro kostede det samme som en HP 17" laptop med de samme specs.  Efterfølgende gik jeg ind på HP's site og samlede en 17" laptop med samme (og i flere tilfælde endda bedre) specs.  Resultatet:   HP'en var 1.000 (!!) dollars billigere stadigvæk. 

Nu er HP jo også storspiller på server-markedet så derfor er deres "store" produkter i den dyre ende. Prøv at lave samme sammenligning med Dell eller andre.

Alene dette mener jeg er bevis nok på at Apple er meget dyrere end pc-konkurrenterne.

Citér Det blev besvaret i nogle af de første indlæg, det er folk i den grafiske branche der køber den slags. Det marked sidder Apple _meget_ tungt på.

Ikke helt enig længere. Jeg kender en del i den grafiske branche og der har PC'en (så vidt jeg kan vurdere) indhentet og de fleste steder faktisk overhalet Mac'en som arbejdsmaskine. Apple SAD meget tungt på markedet. Nu er det nok mere 50/50. Dermed ikke sagt at der stadig ikke findes en del reklamebureauer der stadig bruger Macs som primære maskiner. Men Apple sidder ikke længere _meget_ tungt på det marked.

#generelt,

jeg er fortrinsvis PC-mand. Har dog en ældre MacPro, en Macbook og en Iphone også. Af disse 3 Mac-produkter er det faktisk kun Iphonen som jeg bryder mig en smule om indtil videre. Computerne er for begrænsede for min smag. Mangel på software, spil og customization som man kan på en PC'en overskygger simpelthen de "simple og smarte" ting ved OSX. Desuden synes jeg ikke OSX er specielt hurtigt at arbejde i.

Faktisk synes jeg at man som Apple-produkt ejer generelt må *lade sig nøjes* og bliver tvunget til at finde sig i de features som Apple mener man kun har brug for. Eksempel:  Ingen native MMS på Iphone. Apple mener at folk bør bruge email istedet.  Macbook Air:  Apple mener tilsyneladende at én usb-port er nok.  Bare træls at sådan en let laptop er mest ideel til mobilt bredbånd - hov der røg den port..hva så med mit usb-stick? ;-)

 

 



Skrevet af: GebissetDK
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af GebissetDK GebissetDK skrev:

Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.


Jeg tvivler på at det bliver samme pris ved alle Apple produktsammenligninger dog.  Havde en PC/Mac diskussion på et andet forum i sidste måned hvor man påstod at en 17" Macbook Pro kostede det samme som en HP 17" laptop med de samme specs.  Efterfølgende gik jeg ind på HP's site og samlede en 17" laptop med samme (og i flere tilfælde endda bedre) specs.  Resultatet:   HP'en var 1.000 (!!) dollars billigere stadigvæk. 


Nu er HP jo også storspiller på server-markedet så derfor er deres "store" produkter i den dyre ende. Prøv at lave samme sammenligning med Dell eller andre.


Alene dette mener jeg er bevis nok på at Apple er meget dyrere end pc-konkurrenterne.



Det er svært at sammenligne udelukkende på specifikationer, man skal også have med i regnestykket at en 17" MBP er en af de letteste og tyndeste 17" bærbare på markedet. Herudover kan man heller ikke sammenligne en HP Pavilion med en MBP - det bør nærmere være HP's business bærbar, som også har drænriller (så spildt vand kan løbe igennem maskinen), støddetektor, baggrundsbelyst tastatur, "stort" batteri m.m.

Vi kan dog sagtens blive enige om at Apple har nogle mangler i deres sortiment: hvorfor tilbyder de ikke en konfigurerbar tower maskine (en Mac Pro baseret på Core2Duo processor), en "billig" bærbar i 4-5.000 kr. segmentet og en netbook.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 12:07
Man må huske på at i alle ny Mac sidder der jo Intel processor og i Apples
top line af computer (MacPro) den nyest udgave.

Mac Pro line, er netop bygget til meget tung grafik og HD redigering, og
et af de beste stykke HD redigering software (Final Cut), som har vist sit
være i mange spille film.

Og ikke at gleme så laver Apple noget af de beste LCD skærme til grafisk
brug.

Plus hvis man ønsker at installer Windows på en Mac så er det også
mulige (unden problme), så det beste for Mac og PC i samme computer.

Man køber en Mac så er det for at kunne bruge den, og ikke bruger
meget spild tid på at for Windows til at spille samme med det ny grafik/
lyd kort (og måske slet få det til at virke), der er simpelthen for mange
fejl mulighed i Windows.

Kan kun sige at hvis man ønaker en computer til arbejde som virkerr stor
hver gange, så købe en Mac.

På hardware er Apple god nok dyre end PC siden, men på software siden
er Apple meget billger end på PC siden (med Windows).


Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Off topic!

.......... og derfor køber en del mennesker B&O (hvis vi lige lader som om diskussionen drejede sig om tv m.m). Tingene virker bare og man skal ikke bekymre sig om kalibrering, universalremote osv.

Lige præcis, og nøjagtigt som jeg forsvarer Apple i denne debat, så forsvarer jeg ofte B&O for lige præcist dét. Det jeg kritiserer B&O for, er at de lover den bedste billedkvalitet på markedet, og det mener jeg ikke de leverer.

Jeg synes for så vidt det er meget interessant, men måske nok væligt off-topic, at trække diskussionen over på tv - for der er i mine øjne alt for få i tv- og hifi-branchen der laver apparater der "bare virker". Det burde være sådan at første prioritet er at tingene fungerer, anden prioritet er at de fungerer godt. Der er alt for meget udstyr der leverer glimrende ydelse, men som er for svært at bruge eller for ustabilt. JEG kan blive forpustet over opsætningen i visse surround-receivere i dag, jeg tør slet ikke tænke på hvordan almindelige forbrugere har det. Men der er absolut mange paralleller at trække mellem PC/MAC diskussionen, og B&O vs alle andre diskussionen. Dér hvor jeg mener den største forskel ligger, er at Apple til den grafiske branche ikke kun leverer stabilitet, de leverer rent faktisk også høj ydelse (til dét specifikke brug). Hvis B&O leverede_ægte_ high-end ydelse, i dén grad jeg mener de burde være i stand til, så havde jeg sikkert arbejdet i en B&O forretning i dag, for jeg kan se rigtigt mange fordele ved deres koncept iøvrigt.

Det var ikke for at forsvare B&O eller kritisere dig, men jeg syntes paralellen var lidt pudsig . Du har tidligere ofte givet udtryk for din holdning til B&O og den virker altid meget saglig. Indlægget var mere tænkt som et "spark" til de personer, der normalt altid affærdiger B&O som værende ren design med l**t indeni. På samme måde som nogle her nu har affærdiget Apple.



Skrevet af: primeradk
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 13:54

Jeg vil sige at designet er pænt på MAC, men personligt er min oplevelse at der er 2 typer mennesker der køber MAC, dem som reelt har noget at bruge det til og har en ide med produktet, hvilket nok er tilfældet med den som er til salg da den er med 12GB ram, og så er der typen som selv mener en MAC lige er det status symbol som understreger deres personlighed med hensyn til trend osv. og hvor en MAC måske opfylder deres begrænset behov. Sidst nævnte er nok dem jeg selv kender flest af. Som ikke synderligt har styr på en pc og fucker den op med at installere alt muligt, og dermed mener lykken er en MAC da den jo begrænser deres muligheder for at installere alt muligt. Dermed ikke sagt det er forkert, men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC for jeg ville sku føle mig begrænset... Det er bare mit eget synpunkt. Lidt som med Linux/unix som jeg arbejder lidt med, det er også klippe stabilt så længe det kører uden man piller, men installere og ændre man ting, synes jeg ikke det er mere stabilt end windows, deres måde med reg, database er dog bedre.

\René



-------------
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.



Skrevet af: senned
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 15:45
Mac er bare et gennemtænkt produkt fra indmad til design til styresystem.
Åbner du en Macpro med et enkelt klik, du kan skifte diskende med et klik,
blæserne kan tages ud med et tag, ram og PCI moduler skiftes på 2 min.
Front- og bagsiden er beklædt med ialt 12 blæser, så der kan trækkes noget
luft igennem. Og den måde alu-døren skyder væk, når DVD-drevet åbner.
Det er en fornøjelse at kigge på hver dag. Det er sjovt at alle andre
producenter har så smalle produkt-områder og alligevel laver så meget
ugennemtænkt (microsoft, dell, etc) Og en producenter giver os desktops,
laptops, iPhone, iPods, Itunes, appstore, OSX-styressytem etc.
Bare kald mig fanboy.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 16:27
wow - undskyld jeg blander mig en smule.

Der er godt nok meget både Bull.... og nogle rigtigt gode ting her.
Jeg har gennem min tid blandt andet på uni haft at gøre med stort set ALLE typer af maskiner og OS (og har fået lov at supportere lidt af dem også! Når jeg siger alle så er det alt fra maskiner der har macos fra 1982, SGI octane, Sun sparcstations. både mærkevare pc og bambus. MAskinen der er sat til salg på dba.dk er hlet klart ikke en videomaskine på grund af det svage grafikkort, men enten en regnemaskine eller til ren 2D grafik. (altså photoshop maskine med hang til arbejde med "rigtige" billeder fra enten phaseone, hasselblad eller andre highend kameraer til reklamebrug. Sandsynligvis magasin-udgvelse. Det er den eneste grafiske brug maskinen ville kunne klare uden at kløjs for meget.

Jeg vil ikke forsøge at vælge alt for meget side. jeg har arbejdet med begge dele i frygtelig mange år. JEg vil dog sige at hvis man tror osx kun er for folk der ikke ved noget om computere. så er det i virkeligheden fordi de ikke selv aner en dyt. OSX er i dag fuldt certificeret UNIX (Ikke linux!) og har man ikke en hang til fine fancy vinduer, så er der altid terminalen, og så har man fuld adgang til unix-kraften. Der er mere end rigeligt at rode med hvis man har lyst. Men kva apples tidligere kundeportefølje så har det været nødvendigt for dem at gøre det enkelt og ligetil, fordi deres kunder i gamle dage IKKE havde en klyt forstand på IT. Det skal så også siges at de ikke tjente deres penge på at rode i maskinerne men ved at sælge det produkt der kom ud af dem, og dette gør den faktisk til en billig maskine!
I dag er det faktisk ret omvendt. jeg kender ufatteligt mange nørder som render rundt med apple-maskiner - fordi de ikke længere gider bruge tid på at sidde og pille i deres egen maskine. De får penge for at få tingene til at køre på andres og der er ikke tid til at deres egen går ned. Men det er ca. 50/50 om de vælger KUN at køre win på dem, eller om de kan lave det meste arbeje via terminal/citrix/virtualisering.
Set over en 3-årig levetid på en maskine er selve købsprisen kun ca. 20% af de samlede udgifter. Så hvis man ved at købe lidt dyrere kan spare en masse penge i administration, så er det helt klart den mest økonomiske vej. Det er derfor at hp har en paviliion serie til private som ikke vil betale for den slags og en business serie hvor du får en del mere med i købet som man som privat ikke kan forstå/bruge/se. I det firma jeg arbejder er der en ret god sjat af alle dele. (både mac, hp og lenovo workstation bærbare!) Prisen er en tand dyrere for apple's maskiner i indkøb, men med supporten taget i betragtning, så henter de det faktisk ret hurtigt ind igen. Der er altid "medløbere" som skal have mere support fordi de har valgt en mac men absolut intet kender til det. Det kræver unægtelig lidt at lære et helt nyt os at kende det kommer vi ikke uden om, men hvis man ser på en person som ikke har haft synderligt meget med windows at gøre før, så vil de hurtigere kunne finde sig til rette på en mac end på en windowspc. Det er kun fordi vi har en forkvaklet og indoktrineret læring omkring windows at det er så meget sværere for os at lære osx og vi derfor synes det er noget bras. En pc skal være et værktøj som vi blandt andet bruger til at tjene penge på. derfor bør fokus også være lethed og stabilitet, ikke at vi skal lære at sidde og rode i OS for at kunne lave et stykke arbejde. Jeg har selv siddet og rodet i tusindvis af timer i MS-produkter, men min egen tid er nok løbet fra den del. (er jeg monstro blevet voksen? )
Desværre er Apple's snævertsynhed også det der gør det til så godt et produkt. Microsoft skal kunne skalere deres OS over en langt større produktplatform, hvilket gør det meget sværere at lave noget virkelig integreret som det apple gør. Min optimale maskine ville nok i virkeligheden være en standard pc (så jeg som privat kunne få jernet en smule billigere) og med OSX (det mest stabile desktop system til produktiv anvendelse på markedet.) Men jeg forstår desværre også apple's modstand  mod at gøre det tilgængeligt på så stor en produktplatform. (også selvom jeg synes det er noget bull....) Jeg taler her ikke om en hackintosh, da dette er en ulovlig ting jvf. apple's eula, men boy hvor ville jeg gerne have sådan en maskine! :-)

Nå det var vist lige mit lille opkast, der vil altid være folk som er dybt religiøse omkring deres valg af OS :) (har mødt rigeligt af dem i min tid, også dem der mente at MS win var for tøsedrenge. og adgang til mainframes var det eneste rigtige)
Men det ændrer ikke på det faktum at jern med ensartet funktionalitet i dag koster nogenlunde det samme. Den eneste forskel er i de ydelser der tilbydes sideløbende. Det er derfor at Dell, HP og Lenovo/IBM, FUTE og Apple har så store markedsandele, da de er de eneste som er i stand til at kunne tilbyde de ydelser ordentligt integreret. og det er det der tæller i den professionelle verden når de skal bruges til at tjene penge til virksomheden og ikke bare sidde hjemme i sofaen og surfe lidt rundt på nettet. Derhjemme giver hjemmebrygløsninger en mening. Så når man udtaler sig, så skal man altså gøre sig klart hvilken målgruppe man rent faktisk snakker om. Det nytter ikke noget at sige min maskine har en C2D processor og det har den andens mac også men den er meget dyrere, så det må være på grund af en apple skat.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 05-April-2009 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?

udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?


Ja jeg har jo fx svaret: Komponister. Og i særdeleshed post production lydfolk, der bruger ProTools.



Skrevet af: Mr. Pioneer
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 00:10
Synes det er sjovt at folk bliver ved med at påstå at man begrænser sig ved
køb af mac, begrænsningen ligger da helt klart i windows for der kan du
ikke køre leopard, mens på en mac kan du få begge dele.

Har haft utallige computere med windows og de har alle haft problemer, så
skiftede for et par år siden til leopard og har aldrig fortrudt det, det hele er
meget mere gennemført. Software og hardware kommunikere perfekt med
hinanden.


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 00:46

Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

Synes det er sjovt at folk bliver ved med at påstå at man begrænser sig ved
køb af mac, begrænsningen ligger da helt klart i windows for der kan du
ikke køre OS, mens på en mac kan du få begge dele.

Har haft utallige computere med MS og de har alle haft problemer, så
skiftede for et par år siden til OS og har aldrig fortrudt det, det hele er
meget mere gennemført. Software og hardware kommunikere perfekt med
hinanden.

Du har godt nok ikke fattet en brik af det hele. OS betyder Operativ System og det er kampen mellem de FORSKELLIGE OS der her foregår

"men på Mac kan du få begge dele" Ja en MAC er bare en PC i hvid forklædning, nogen mener den er meget bedre bygget osv. det gider jeg ikke forholde mig til, men grunden til at man på en MAC kan få begge dele er jo at Apple IKKE vil levere MAC OS X (Leopard) til andre end sine egne computere. Det skal de være i deres gode ret til, og derfor kan de efter min mening rende og hoppe 



-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: - Dark Nebula -
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 07:31
WTF, det endte godt nok med en diskussion
Dog tvivler jeg selv på at komme til at eje en Mac engang i fremtiden, men fedt at læse folk forskellige meninger/holdninger.






-------------
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Er der egentlig nogen der har svaret på trådstarters oprindelige spørgsmål?udover grafikere, folk der laver tegnefilm, high end fotografer, hvem er ellers i markedet for sådan en maskine?


Jeg er drifts- og supportchef i et auktionshus. Godt nok har vi fotografer og grafikere ansat, men 90+% af de ansatte bruger dem til almindeligt brug.

Men jo, vi er lidt "udenfor" herhjemme i lille Danmark, og det er hovedsageligt inden for musik, DTP, fotografi og film/tv at markedet er, men de bærbare har også fået godt fat i danskerne.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



Oprindeligt skrevet af GebissetDK GebissetDK skrev:

Mon dog... Prøv at gå ind på hp.dk, dell.dk osv. og konfigurere en dual quad core xeon workstation med samme konfiguration og udvidelsesmuligheder (hot swap af diske, nem tilgang til alt hardware) samt 64 bit OS. Jeg har prøvet, og det er ca. samme pris eller dyrere begge steder.

Hvis man kigger på edbpriser.dk, så ligger mobos med to LGA771 sockets på 2000-5000 kr. En 2.8 GHz quad core Xeon er omkring 5000 kr. Så skal vi have RAM, grafikkort, diske, PSU, kabinet og monitor, men der er altså langt op til 50.000 kroner.


Useriøst at sammenligne med byg-selv priser.

Derudover tager du prisen for en ældre Xeon og sammenligner den med nyprisen for den nævnte Mac. Da den Mac Pro var ny var det nyeste Xeon og derfor kostede det Nahalem koster i dag.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 09:32

Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Indlægget var mere tænkt som et "spark" til de personer, der normalt altid affærdiger B&O som værende ren design med l**t indeni. På samme måde som nogle her nu har affærdiget Apple.

Der vil altid være folk der affærdiger dyre løsninger, hvadenten merprisen er berettiget eller ej.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Dermed ikke sagt det er forkert, men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC for jeg ville sku føle mig begrænset...

Det er præcist dén holdning jeg forsøger at kaste lidt lys over. Du er træt af at ANDRE bruger et bestemt produkt, fordi det produkt ikke opfylder DINE behov. Hvis det opfylder deres behov, så er det vel dét der betyder noget?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Dermed ikke sagt det er forkert, men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC for jeg ville sku føle mig begrænset...

Det er præcist dén holdning jeg forsøger at kaste lidt lys over. Du er træt af at ANDRE bruger et bestemt produkt, fordi det produkt ikke opfylder DINE behov. Hvis det opfylder deres behov, så er det vel dét der betyder noget?

Ehh.. Otto, læs det lige en gang til. Der står slet ikke det du siger. Han skriver, at han er træt af, at folk har en holdning til hvad lykken vil være for alle andre (og dermed også ham). Du vil vel heller ikke have, at jeg skal fortælle dig hvilken holdning du bør have til LCD vs. Plasma

For at understrege:

Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

..., men er personligt lidt træt af at folk mener at alle ville være lykkelige med en MAC...

Mit øvrige bidrag til diskussionen kan skitseres meget kort når det gælder helt almindeligt computerbrug:

Mac til folk, som kan lide noget lækkert og gerne vil betale lidt ekstra for design og stabilitet. Til gengæld ryger der en række muligheder, som man ofte med glæde giver afkald på den man enten ikke har brug for dem eller kan finde ud af at udnytte dem.

PC med Windows til den lidt mere hardcore bruger, som ikke rigtig vil begrænses, vedrørende tilpasning af os, software eller hardware. For den øgede frihed betaler man prisen med enten høj vedligeholdelse eller lav stabilitet.

Unix/Linux til de rigtig hardcore, som har rigtig høje krav til performance og stabilitet. Til gengæld taler vi om invistere rigtig meget tid i sin computer for at få tingene til at spille.

Det er selvfølglig sat på spidsen for at ramme bedst muligt. Der er ca. små 1.000 forbehold for udtalelserne vedr. hver gruppe.

Jeg forherliger ingen af ovenstående grupper. Der er sgu ikke mere lykke forbundet ved nogen af grupperne end andre, kun forskellige interesser.

Personligt har jeg aldrig haft problemer med mine egne pc'er. De har altid kørt som smurt på nær når jeg har eksperimenteret med ting, som jeg slet ikke ville have kunnet eksperimentere med på nogen mac. Det trade off som jeg har nævnt tidligere.

Jeg synes generelt, at Apples produkter er rigtig lækre, men i mange henseender ville jeg aldrig bytte en af mine pc'ere ud med en mac.

Når det er sagt, vil jeg også sige, at rigtig mange af de helt almindelig pc-brugere ville have stor glæde på den front, som hedder begrænsning af muligheder og dermed øget stabilitet, for der er da ingen begrænsning for hvor meget folk kan fucke deres pc op på ekstrem kort tid (taler som eks pro supporter og nuværende supporter for hele familien og det meste af min vennekreds - suk). Men så har vi balladen når den "ikke dygtige" bruger skal dele al deres indhold med resten af verden... Det er ikke nemt.

Btw. Claus_jac, rigtig godt indlæg.



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 11:32
Der er mange PC brugere, som udtaler sig om Mac's begrænsede
muligheder. Som konvertit kunne det være interessant for mig at høre
lidt nærmere om præcis hvilke begrænsninger der er tale om.
Jeg er selv en gennemsnitlig Mac bruger, som tidligere var hardcore
fanatisk pc/windows bruger. Jeg har haft Mac i et års tid nu og bliver hele
tiden positivt overrasket over Mac'en fortræffeligheder. Huset er stadig
fyldt med windows PC'ere, men de bliver aldrig tændt mere og som
situationen er lige nu ryger de snart til storskrald. Desværre kan jeg ikke
overbevise mit arbejdsgiver om at vi skal konvertere til Mac.... noget med
en større international koncern med 90.000 medarbejdere hvor IT
strategien bestemmes i Schweiz og den er meget konservativ   
indtil videre bruger jeg stadig PC i det daglige

Anyway så ser jeg det ikke som min mission at overbevise hardcore PC
brugere om at de skal elske Mac, men jeg synes måske diskussionen er
lidt sort hvid nogle gange... På den anden side var jeg selv ligeså sort hvid
i lignede diskussioner inden Mac'en blev et fuldgyldigt medlem af familien

Go' dag til alle


Skrevet af: Pittens
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 12:17

Jeg ved snart heller ikke om jeg skal grine eller græde over folks ignorance, tror jeg vælger at grine.

Jeg har bygget/brugt DOS/Windows PCer siden min første 386, men i november 2007, sprang jeg ud i en iMac, bare for sjov og for at udvide min horisont en smule. Nu er iMac hoved PCen herhjemme og jeg bruger den til alt lige fra World Of Warcraft til musikkomponering.

Den opfylder pt. 99% af alle mine behov, den sidste % er den manglende mulighed for at spille de sidste nye spil med de framrates jeg er vant til fra min gamle windows baserede PC, men det krævede jo så tilgengæld også et nyt grafikkkort hvert halve til hele år. Den mulighed er der ikke i en iMac, men derimod i en mac pro. Min næste PC bliver en mac pro uden tvivl, og den kunne såmænd godt ende med at ligne OPs eksempel, dog med et andet grafikkort til den tid.

Anyways, alle de fordomme windows fanboys har over for mac verdenen, er uden tvivl et sikkert tegn på uvidenhed. De samme mennesker der gang på gang skal komme med modargumenter imod mac er ud fra min erfaring også nogle uvidende windows PC brugere.

Hvordan kan man bilde sig selv ind at man er PC entusiast hvis ikke man er åben over for andet en windows?



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Hvordan kan man bilde sig selv ind at man er PC entusiast hvis ikke man er åben over for andet en windows?


Fordi Apple's koncept er Apple og kun Apple. Deres fantastiske OSX kan kun fås til deres hardware. Vi taler ikke om objektive krav til chipset og grafikkort pga. OSX's begrænsede hardware understøttelse, nej det skal være produceret af Apple (dermed er enhver diskussion af software udgifter som separat post illusorisk). Hvis man køber en iPod og gerne vil anvende noget andet software end iTunes, skal man være forberedt på at Apple vil gøre alt for at det ikke kommer til at virke efter næste opgradering. Hvis du vil installere et programmer på din egen iPhone, skal de være godkendt af Apple. Det er nærmest DDR tilstande, og så betaler man selv overpris for det.

Så... Apple nej tak.

P.S. Der findes andet end Windows og Apple (besyndeligt at sammenligne en softwareproducent af OS med en hardware producent).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 16:32

Mine fordomme om Apple/Mac (afkræft dem gerne):

  1. Der er udviklet langt mere software til Windows end der er til OSX m.fl.
  2. Med en OSX er man meget begræsnet i forhold til ændringer i hardwarekonstruktion. Der er der næsten frit spil på alle hylder med Windows (ikke for rookies, da der selvfølgelig skal tjekkes hardwarekompatibilitet på kryds og tværs).
  3. Der findes langt færre spil til OSX end til Windows (dette kan have ændret sig med Apples ibrugtagning af intel processorne).

Så lige en lille stikpille til dem der holder mac laptops' stabilitet så højt. Jeg har siddet som supporter på CBS (Kbh's handelshøjskole), hvor elever bl.a. kom med deres laptops, når der var problemer og var målløs første gang en mac frøs mens jeg brugte den. Jeg sagde: "Hvad!? Det troede jeg ikke kunne ske!". Det skete mange gange siden... Det sker aldrig for mine pc'er  For at være fair, så ville det nok heller ikke ske for min mac, hvis jeg ejede en.



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 17:47
1. Ja - og langt mere dårligt software. Min erfaring er at kvaliteten af Mac-softwaren er højere. Specielt de små applikationer er ofte super gennemførte på Mac, not so on Windows.
2. Det er rigtig nok. Dog bruger jeg kun min Mac Pro til arbejde og har endnu ikke haft behov for andre opgraderinger end mere RAM og nye harddiske. Til mit brug er dens CPU'er stadig nok. Hvis jeg var gamer ville jeg helt sikkert heller ikke købe Mac.
3. Se ovenstående :)

Og selvfølgelig kan der være fejl i Apple hardware, ligesom der kan alm. PC'ere med Windows. Det her er egentlig en håbløs situation, men kan bare sige at jeg skiftede fra PC til Mac for 2,5 år siden og jeg har ikke et øjeblik fortrudt det. Har både en Mac Pro til arbejdet og en Macbook Pro. Synes bare styresystem og programmerne giver en langt mere smooth og god oplevelse end Windows nogensinde har givet mig. Jeg bruger stadig 4 PC'ere som "slaver" så der er intet religiøst i mine valg og jeg har ikke noget problem med stadig at bruge PC'er til de formål jeg nu synes de fungerer til. Men brugerflade etc... der er jeg SÅ glad for at jeg ikke trækkes med Windows mere.


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 18:26
@ Iver
Takker og en lille kommentar til dig selv! Du har fuldkommen ret i det med supporten til uvidende personer. Det er regulært gruopvækkende hvor meget en uvidende person kan ødelægge på ultra kort tid. (og unge studerende er ikke anderledes! :-) Jeg kender IT-folk på en række andre af landets største uddannelsesinstitutioner og de vil helt sikkert kunne nikke genkendende til din fortælling! :) Men sådan er det desværre over hele linjen. Bare se en overgang fra office 03 til 07! hvordan tager brugerne det? de første måneder er det et rent helvede - især hvis der ikke er sat ressourcer af til hjælp. Så vil man faktisk kunne gå rundt i en virksomhed og se folk stresse over de ikke kan få tingene til at virke.

Hvad angår software delen. Så ja så er der en sjat færre programmer til OSX,men de fleste er dog bare af en lidt bedre kvalietet og man skal jo bare vide hvor man skal lede! :-) (macupdate.com og versiontracker er et par udmærkede steder. men kva deres mindre andel er der selvfølgelig også mindre antal programmører.)

Hvad angår stabiliteten, så er det egentlig sjældent det er OSX' skyld. De problemer jeg har haft har været relateret til strømbesparende indstillinger i kombination med virtualiseringssoftware. (de 2 ting skal man lige passe lidt på med sammen! og ja jeg kører vista enterprise virtualiseret som en del af mit daglige job, og endda som den primære platform og selvom det er en dræbende langsom opstart, så kører det faktisk ganske fint når det endelig er kommet op at køre)
Men ja der kan være mandagsmodeller hos alle producenter. min nabokollega står overfor et imagereload og den blev udleveret i slutningen af december! (og er en hp 8530w!)



Skrevet af: Erik L
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 18:36
Hej

Jeg har nu benyttet Apple i nogle år, og må sige at jeg ikke helt forstå
den evige diskusion om pris, kvalitet m.m.

Jeg har kun en gang haft fat i Apple grundet defekt hw og fik min mac
byttet til en ny prompte, den var 2 md. gammel. Det kan jeg bruge til
noget.

Jeg skulle købe Vista til 3 maskiner, det ville koste en mindre bil, og det
kan jeg ikke bruge til noget ( ny OS X koster < 1000 til 5 maskiner).

Har aldrig brugt antivirus se det er en besparelse.

Jeg kan få alle de programmer jeg har brug for uden problemer.

Jeg geninstallere aldrig, sparet tid. Skal aldrig bøvle med drivere genstart
og derved er der næsten aldrig problemer.

Ulemperne er at det kan være lidt svært at opgradere, men tendensen er
også i dag på windows fronten at der skal købes nyt.

Brugt prisen er i reglen OK for en Mac, jeg har aldrig formået at sælge en
brugt PC.

Men det er vel godt at der er plads til begge ellers var der jo slet ingen
konkurrence.

Jeg kan kun sige at jeg aldrig mere køber en Dell, HP m.m. med Windows.



-------------
Mvh Erik


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 19:10
Jeg synes Apple er noget være lort. Alle de tosser der sidder og siger.. Mjaaa jeg kan kun lave videoredigering på en MAC, eller Adobe Photoshop og Quark + MaC det er det eneste der virker. Det er tåber der ikke er i stand til at sætte sig ind i hvad de har med at gøre.

Ps, har i hørt at den nye MAC mini har HW accelleration af h.264? Kæft det er for sygt - at det kan lade sig gøre...



Men ok, en knap mindre på musen og en flot hvid skærm til dobbelt pris, og et scrol hjul ...Det er da til at finde ud af. Det er en cigarkasse også fremfor et kasseapparat....


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: Mr. Pioneer
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 19:26
Slet


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Mine fordomme om Apple/Mac (afkræft dem
gerne):



  1. Der er udviklet langt mere software til Windows end der er til OSX
    m.fl.

  2. Med en OSX er man meget begræsnet i forhold til ændringer i
    hardwarekonstruktion. Der er der næsten frit spil på alle hylder med
    Windows (ikke for rookies, da der selvfølgelig skal tjekkes
    hardwarekompatibilitet på kryds og tværs).

  3. Der findes langt færre spil til OSX end til Windows (dette kan have
    ændret sig med Apples ibrugtagning af intel processorne).

Så lige en lille stikpille til dem der holder mac laptops' stabilitet så højt.
Jeg har siddet som supporter på CBS (Kbh's handelshøjskole), hvor elever
bl.a. kom med deres laptops, når der var problemer og var målløs første
gang en mac frøs mens jeg brugte den. Jeg sagde: "Hvad!? Det troede jeg
ikke kunne ske!". Det skete mange gange siden... Det sker aldrig for mine
pc'er  For at være fair, så ville det nok heller ikke ske for min mac, hvis
jeg ejede en.



Jeg kan nikke bekræftende til alle 3 påstande... MEN det man skal spørge
sig selv om er hvor meget software der egentlig er behov for, samt hvilke
opgaver du skal løse med de forskellige software pakker!

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan fordelingen er af software
udviklet til henholdsvis PC og Mac, men jeg kan uden problemer finde
software, som dækker alle mine behov. Ovenikøbet findes der mange
forskellige muligheder. Eksempelvis kan man køre både windows office
og iWork på Mac'en. Jeg arbejder til dagligt i office, men synes så absolut
at iWork er langt federe og meget mere intuitivt. Og denne trend går
iøvrigt igen i samtlige software pakker som jeg bruger på min Mac
(naturligvis min mening). Min pointe er at om der så findes eksempelvis
1.000.000 programmer til PC og KUN 1.000 til Mac, jamen så er det mere
end rigeligt til både mig og sikkert også 99% af alle PC brugere

Desuden findes der bunkevis af gratis software af høj kvalitet klar til
download på nettet. Endelig skal det da også fremhæves at en Mac er som
standard udstyret med en særdeles omfattende software pakke, som i
langt de flestes tilfælde vil være tilstrækkeligt.

Det er naturligvis korrekt at man er begrænset med hensyn til hardware.
Men det ser jeg egentlig ikke som et problem idet jeg alligevel ville købe
Apple udstyr. Apples grej er simpelthen bare så superfedt og lækkert
design.Før havde jeg en øjebæ af en PC stående med hele 2 el skinner og
tonsvis af netledninger, power adaptere, USB kabler osv osv. Hele
opstillingen lignede simpelthen L...    Nu har jeg en smuk og
nærmest skulpturel iMac stående i køkken alrummet med TV tuner i så
man kan se TV på den. Der er KUN ÉN ledning til hele setup'et!! Og det er
netledningen. Alt andet kører trådløst via min Time Capsule som sikrer at
jeg aldrig har en 100% backup, som er ældre end én time   

Set i lyset af hvad man får så synes jeg egentlig ikke Apple er dyrt. Men
det er lidt som at sammenligne æbler og bananer. En lille ekstra gevinst
jeg har fået er en super lækker foto ramme, som sparker røv til alle andre
digitale foto rammer på markedet! Jeg har nemlig for første gang formået
at få ryddet op i mine 12.000 digitale billeder takket være iPhoto og nu
vises alle mine udvalgte billeder tilfældigt når Mac'en går i pause
skærm.... Niiiiiiiiiiiice   


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Diamanten Diamanten skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Mine fordomme om Apple/Mac (afkræft dem
gerne):



  1. Der er udviklet langt mere software til Windows end der er til OSX
    m.fl.

  2. Med en OSX er man meget begræsnet i forhold til ændringer i
    hardwarekonstruktion. Der er der næsten frit spil på alle hylder med
    Windows (ikke for rookies, da der selvfølgelig skal tjekkes
    hardwarekompatibilitet på kryds og tværs).

  3. Der findes langt færre spil til OSX end til Windows (dette kan have
    ændret sig med Apples ibrugtagning af intel processorne).

Så lige en lille stikpille til dem der holder mac laptops' stabilitet så højt.
Jeg har siddet som supporter på CBS (Kbh's handelshøjskole), hvor elever
bl.a. kom med deres laptops, når der var problemer og var målløs første
gang en mac frøs mens jeg brugte den. Jeg sagde: "Hvad!? Det troede jeg
ikke kunne ske!". Det skete mange gange siden... Det sker aldrig for mine
pc'er  For at være fair, så ville det nok heller ikke ske for min mac, hvis
jeg ejede en.



Jeg kan nikke bekræftende til alle 3 påstande... MEN det man skal spørge
sig selv om er hvor meget software der egentlig er behov for, samt hvilke
opgaver du skal løse med de forskellige software pakker!

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan fordelingen er af software
udviklet til henholdsvis PC og Mac, men jeg kan uden problemer finde
software, som dækker alle mine behov. Ovenikøbet findes der mange
forskellige muligheder. Eksempelvis kan man køre både windows office
og iWork på Mac'en. Jeg arbejder til dagligt i office, men synes så absolut
at iWork er langt federe og meget mere intuitivt. Og denne trend går
iøvrigt igen i samtlige software pakker som jeg bruger på min Mac
(naturligvis min mening). Min pointe er at om der så findes eksempelvis
1.000.000 programmer til PC og KUN 1.000 til Mac, jamen så er det mere
end rigeligt til både mig og sikkert også 99% af alle PC brugere

Desuden findes der bunkevis af gratis software af høj kvalitet klar til
download på nettet. Endelig skal det da også fremhæves at en Mac er som
standard udstyret med en særdeles omfattende software pakke, som i
langt de flestes tilfælde vil være tilstrækkeligt.

Det er naturligvis korrekt at man er begrænset med hensyn til hardware.
Men det ser jeg egentlig ikke som et problem idet jeg alligevel ville købe
Apple udstyr. Apples grej er simpelthen bare så superfedt og lækkert
design.Før havde jeg en øjebæ af en PC stående med hele 2 el skinner og
tonsvis af netledninger, power adaptere, USB kabler osv osv. Hele
opstillingen lignede simpelthen L...    Nu har jeg en smuk og
nærmest skulpturel iMac stående i køkken alrummet med TV tuner i så
man kan se TV på den. Der er KUN ÉN ledning til hele setup'et!! Og det er
netledningen. Alt andet kører trådløst via min Time Capsule som sikrer at
jeg aldrig har en 100% backup, som er ældre end én time   

Set i lyset af hvad man får så synes jeg egentlig ikke Apple er dyrt. Men
det er lidt som at sammenligne æbler og bananer. En lille ekstra gevinst
jeg har fået er en super lækker foto ramme, som sparker røv til alle andre
digitale foto rammer på markedet! Jeg har nemlig for første gang formået
at få ryddet op i mine 12.000 digitale billeder takket være iPhoto og nu
vises alle mine udvalgte billeder tilfældigt når Mac'en går i pause
skærm.... Niiiiiiiiiiiice   


Utroligt det kan lade sig gøre!


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Oprindeligt skrevet af Diamanten Diamanten skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Mine fordomme om Apple/Mac
(afkræft dem
gerne):



  1. Der er udviklet langt mere software til Windows end der er til OSX
    m.fl.

  2. Med en OSX er man meget begræsnet i forhold til ændringer i
    hardwarekonstruktion. Der er der næsten frit spil på alle hylder med
    Windows (ikke for rookies, da der selvfølgelig skal tjekkes
    hardwarekompatibilitet på kryds og tværs).

  3. Der findes langt færre spil til OSX end til Windows (dette kan have
    ændret sig med Apples ibrugtagning af intel processorne).

Så lige en lille stikpille til dem der holder mac laptops' stabilitet så højt.
Jeg har siddet som supporter på CBS (Kbh's handelshøjskole), hvor elever
bl.a. kom med deres laptops, når der var problemer og var målløs første
gang en mac frøs mens jeg brugte den. Jeg sagde: "Hvad!? Det troede jeg
ikke kunne ske!". Det skete mange gange siden... Det sker aldrig for mine
pc'er  For at være fair, så ville det nok heller ikke ske for min mac, hvis
jeg ejede en.



Jeg kan nikke bekræftende til alle 3 påstande... MEN det man skal spørge
sig selv om er hvor meget software der egentlig er behov for, samt hvilke
opgaver du skal løse med de forskellige software pakker!

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan fordelingen er af software
udviklet til henholdsvis PC og Mac, men jeg kan uden problemer finde
software, som dækker alle mine behov. Ovenikøbet findes der mange
forskellige muligheder. Eksempelvis kan man køre både windows office
og iWork på Mac'en. Jeg arbejder til dagligt i office, men synes så absolut
at iWork er langt federe og meget mere intuitivt. Og denne trend går
iøvrigt igen i samtlige software pakker som jeg bruger på min Mac
(naturligvis min mening). Min pointe er at om der så findes eksempelvis
1.000.000 programmer til PC og KUN 1.000 til Mac, jamen så er det mere
end rigeligt til både mig og sikkert også 99% af alle PC brugere

Desuden findes der bunkevis af gratis software af høj kvalitet klar til
download på nettet. Endelig skal det da også fremhæves at en Mac er som
standard udstyret med en særdeles omfattende software pakke, som i
langt de flestes tilfælde vil være tilstrækkeligt.

Det er naturligvis korrekt at man er begrænset med hensyn til hardware.
Men det ser jeg egentlig ikke som et problem idet jeg alligevel ville købe
Apple udstyr. Apples grej er simpelthen bare så superfedt og lækkert
design.Før havde jeg en øjebæ af en PC stående med hele 2 el skinner og
tonsvis af netledninger, power adaptere, USB kabler osv osv. Hele
opstillingen lignede simpelthen L...    Nu har jeg en smuk og
nærmest skulpturel iMac stående i køkken alrummet med TV tuner i så
man kan se TV på den. Der er KUN ÉN ledning til hele setup'et!! Og det er
netledningen. Alt andet kører trådløst via min Time Capsule som sikrer at
jeg aldrig har en 100% backup, som er ældre end én time   

Set i lyset af hvad man får så synes jeg egentlig ikke Apple er dyrt. Men
det er lidt som at sammenligne æbler og bananer. En lille ekstra gevinst
jeg har fået er en super lækker foto ramme, som sparker røv til alle andre
digitale foto rammer på markedet! Jeg har nemlig for første gang formået
at få ryddet op i mine 12.000 digitale billeder takket være iPhoto og nu
vises alle mine udvalgte billeder tilfældigt når Mac'en går i pause
skærm.... Niiiiiiiiiiiice   
Utroligt det kan lade sig
gøre!


Undskyld!!! Ikk forstået...... hvad er det helt præcist du ikke forstår?


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Diamanten Diamanten skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Oprindeligt skrevet af Diamanten Diamanten skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Mine fordomme om Apple/Mac
(afkræft dem
gerne):



  1. Der er udviklet langt mere software til Windows end der er til OSX
    m.fl.

  2. Med en OSX er man meget begræsnet i forhold til ændringer i
    hardwarekonstruktion. Der er der næsten frit spil på alle hylder med
    Windows (ikke for rookies, da der selvfølgelig skal tjekkes
    hardwarekompatibilitet på kryds og tværs).

  3. Der findes langt færre spil til OSX end til Windows (dette kan have
    ændret sig med Apples ibrugtagning af intel processorne).

Så lige en lille stikpille til dem der holder mac laptops' stabilitet så højt.
Jeg har siddet som supporter på CBS (Kbh's handelshøjskole), hvor elever
bl.a. kom med deres laptops, når der var problemer og var målløs første
gang en mac frøs mens jeg brugte den. Jeg sagde: "Hvad!? Det troede jeg
ikke kunne ske!". Det skete mange gange siden... Det sker aldrig for mine
pc'er  For at være fair, så ville det nok heller ikke ske for min mac, hvis
jeg ejede en.



Jeg kan nikke bekræftende til alle 3 påstande... MEN det man skal spørge
sig selv om er hvor meget software der egentlig er behov for, samt hvilke
opgaver du skal løse med de forskellige software pakker!

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan fordelingen er af software
udviklet til henholdsvis PC og Mac, men jeg kan uden problemer finde
software, som dækker alle mine behov. Ovenikøbet findes der mange
forskellige muligheder. Eksempelvis kan man køre både windows office
og iWork på Mac'en. Jeg arbejder til dagligt i office, men synes så absolut
at iWork er langt federe og meget mere intuitivt. Og denne trend går
iøvrigt igen i samtlige software pakker som jeg bruger på min Mac
(naturligvis min mening). Min pointe er at om der så findes eksempelvis
1.000.000 programmer til PC og KUN 1.000 til Mac, jamen så er det mere
end rigeligt til både mig og sikkert også 99% af alle PC brugere

Desuden findes der bunkevis af gratis software af høj kvalitet klar til
download på nettet. Endelig skal det da også fremhæves at en Mac er som
standard udstyret med en særdeles omfattende software pakke, som i
langt de flestes tilfælde vil være tilstrækkeligt.

Det er naturligvis korrekt at man er begrænset med hensyn til hardware.
Men det ser jeg egentlig ikke som et problem idet jeg alligevel ville købe
Apple udstyr. Apples grej er simpelthen bare så superfedt og lækkert
design.Før havde jeg en øjebæ af en PC stående med hele 2 el skinner og
tonsvis af netledninger, power adaptere, USB kabler osv osv. Hele
opstillingen lignede simpelthen L...    Nu har jeg en smuk og
nærmest skulpturel iMac stående i køkken alrummet med TV tuner i så
man kan se TV på den. Der er KUN ÉN ledning til hele setup'et!! Og det er
netledningen. Alt andet kører trådløst via min Time Capsule som sikrer at
jeg aldrig har en 100% backup, som er ældre end én time   

Set i lyset af hvad man får så synes jeg egentlig ikke Apple er dyrt. Men
det er lidt som at sammenligne æbler og bananer. En lille ekstra gevinst
jeg har fået er en super lækker foto ramme, som sparker røv til alle andre
digitale foto rammer på markedet! Jeg har nemlig for første gang formået
at få ryddet op i mine 12.000 digitale billeder takket være iPhoto og nu
vises alle mine udvalgte billeder tilfældigt når Mac'en går i pause
skærm.... Niiiiiiiiiiiice   
Utroligt det kan lade sig
gøre!


Undskyld!!! Ikk forstået...... hvad er det helt præcist du ikke forstår?


Jeg er sarkastisk af natur.... Tillykke med din Mac


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: prodic
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg synes Apple er noget være lort. Alle de tosser der sidder og siger.. Mjaaa jeg kan kun lave videoredigering på en MAC, eller Adobe Photoshop og Quark + MaC det er det eneste der virker. Det er tåber der ikke er i stand til at sætte sig ind i hvad de har med at gøre.


Jeg sidder ikke personligt på MAC og har ingen intentioner om at investere i det, men ovenstående citat vil jeg da gerne have en uddybning af.
Jeg ville da - hvis pengepungen var til det - og mine primære arbejdsfunktioner var netop videoredigering og DTP-arbejde så absolut foretrække en MAC til netop de funktioner.
Så med frygt for at have misforstået de sarkastiske toner - hvad er det præcist os tåber ikke er i stand til at sætte os ind i?


Skrevet af: Mr. Pioneer
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:


Du har godt nok ikke fattet en brik af det hele.



Nej og det er jeg kun glad for, det viser med alt tydelighed at jeg ikke er en
nørd på dette område


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 01:21

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg synes Apple er noget være lort. Alle de tosser der sidder og siger.. Mjaaa jeg kan kun lave videoredigering på en MAC, eller Adobe Photoshop og Quark + MaC det er det eneste der virker. Det er tåber der ikke er i stand til at sætte sig ind i hvad de har med at gøre.

Ps, har i hørt at den nye MAC mini har HW accelleration af h.264? Kæft det er for sygt - at det kan lade sig gøre...



Men ok, en knap mindre på musen og en flot hvid skærm til dobbelt pris, og et scrol hjul ...Det er da til at finde ud af. Det er en cigarkasse også fremfor et kasseapparat....

Tåber og tosser... Der må findes andre mere venlige ord over for folk, som måske ikke lige deler din opfattelse

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 07:51
Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 08:09

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows Sytem man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.

Ifølge en fotograf - jeg engang spurgte - så var Mac i en årrække alene om at kunne tilbyde en seriøs platform til netop fotoredigering .Efterhånden har PCen udlignet forskellene, -  men en hel "brugerklump" af Mac flytter ikke bare sådan lige system .Og er der bare en eller to erfarne foto eller journalist-nørder i teamet, som bruger Mac, - så har vi netop ret hurtig kulturen. . .   



Skrevet af: prodic
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.


Vurderet udelukkende på anskaffelsesprisen så har du ret. Der er et "identisk" setup prismæssigt ret forskelligt.
Tager du de efterfølgende og til tider medfølgende konsekvenser med i beregningen, så er forskellen desværre - vurderet på de 2 nævnte arbejdsområder - til MAC's side.
Det er desværre således at MAC's i industrien ikke udelukkende er valgt på grund af deres udseende og Apple's generelle status som designikon.
Det skal dog lige nævnes, som det også er nævnt tidligere i andre indlæg, at hvis dit udstyr bare skal virke fra dag 1, hvilket for mange er en faktor der skal iberegnes, så hælder vippen til MAC's fordel.
Har du talentet og tålmodigheden til selv at konfigurere både hardware og software, så kan du spare penge ved at vælge PC-udstyr.
Tager vi en overordenet faktor som stabilitet med i betragtningerne - igen vurderet på de af dig tidligere nævnte arbejdsopgaver - så er fordelen igen til MAC. På netop det område halter en standardkonfigureret PC desværre en del efter.

Personligt vil jeg da gerne have tilsendt en PM med din nævnte PC-konfiguration. Det lykkedes mig kun at finde en tilsvarende skærm, så havde jeg brugt halvdelen.
Men jeg er jo sikkert også kun en uvidende tåbe. Men jeg vil så gerne belæres og blive klogere.


Skrevet af: prodic
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.

Samme programmer findes til Windows Platformen, og hw med mere er mere effektivt på driverniveau til Windows Platformen, herunder understøttelse af MPS, GPU accelleration osv.

I eksemplet der nævnes er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows Sytem man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen. Måske fordi det er trendy og ser godt ud. Men ikke fordidi den kan noget specielt ift så meget andet.

Ifølge en fotograf - jeg engang spurgte - så var Mac i en årrække alene om at kunne tilbyde en seriøs platform til netop fotoredigering .Efterhånden har PCen udlignet forskellene, -  men en hel "brugerklump" af Mac flytter ikke bare sådan lige system .Og er der bare en eller to erfarne foto eller journalist-nørder i teamet, som bruger Mac, - så har vi netop ret hurtig kulturen. . .   



Der er i skrivende stund stadigvæk en forskel på de 2 platforme til netop fotoredigering og billedbehandling.
Forskellen består dog primært i fotografernes valg af software(PhaseOne o.l.) og diverse Adobe-programmer.
Enkelte af de programmer er udviklet primært til MAC, men migreret til en Windows-platform. Desværre ikke med samme stabilitet til følge. Tværtimod.


Skrevet af: Pittens
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 09:32
Jeg vil blandt andet lige benytte lejligheden til at takke blandt andet @Patriarken for at at understrege hvad jeg mente i mit forrige indlæg omkring ignorance på side 5.

Det er sjovt nok altid windows PC brugere der ikke kan finde ud af at tale pænt, fordi de har så SUPER travlt med at grave alle de latterlige mac fordomme frem. Flot

Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

9 ud af 10 seriøse DELL, HP or whatever brugere sidder heller ikke med den medfølgende mus når de eksempelvis gamer, og det gør jeg heller ikke på min MAC, jeg har en Logitech MX518 og en Razer Pro 1,6.

Religionskrige, man må bare elske dem....


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg undskylder mit sprogbrug....Men det jeg mener er at en MAC ikke tilbyder noget specielt ift Windows mht videoredigering. Tværtimod.Samme programmer findes til Windows Platformen


For det første hedder det en Mac - det er ikke en forkortelse, men det beviser måske din uvidenhed om området?

For det andet, så findes der netop en del videoredigeringssoftware til Mac OS X, der ikke findes til Windows.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

I eksemplet der nævnes, er der tale om en Dual Xeon, med 30 tommers skærm og som brugt koster 30.000kr Et lignende Windows System man kan tilpasse til ens specifikke behov og som understøtter stort set
alt hardware, ville koste mindre end det halve...Ny!


Nu er det en person som selv har sat brugtprisen på sit udstyr, og det er måske for højt. Det finder han ud af hvis ingen gider at købe, og egentligt er det lidt plat at starte en tråd på baggrund af en eller andens brugtpris.

Er der deciderede tråde over at NAD er for sygt fordi en eller anden har sat sin brugte forstærker til salg for dyrt?

Men hvis holdningen er at alle skærme og computere er identiske hvis man bare kigger på CPU, GPU og skærmstørrelse, så kunne vi med samme argument jo lige så godt alle sidde med Prosonic tv herinde.

Og bemærk venligst igen: det er ikke computeren der koster 30.000 - skærmen er en stor del af prisen, og sælger har nok prissat det hele for højt.

En ny Mac Pro koster fra 18.000.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Brugen af MAC til videoredigering, er kulturelt funderet i reklamebranchen.


Så at f.eks. TV 2 bruger MacBook Pro med Final Cut Pro i marken skyldes at tilfældige reklamebureauer kører Mac? Hvordan hænger det lige sammen?


Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 10:19
Jeg arbejder på en stor uddannelsesinstitution, hvor vi næsten kun bruger Mac - bl.a. til videoredigering. I starten irriterede det mig, men stabiliteten på de enkelte maskiner er rigtig meget værd. For den er altså større end de tilsvarende store Windows-systemer, jeg har kendt (inkl. NT, 2000 og XP).

Til gengæld er det det lidt træls, at der ikke er så meget shareware at vælge i mellem (selvom meget af det, der er til OSX, er godt, som tidligere nævnt her i tråden). Og det er sværere selv at "pille" (i hvert fald for mig som tidligere PC-bruger).

Derfor har jeg også købt en stationær Windows PC til hjemmebrug, så jeg kan få pille-lysten udlevet og kan hygge mig med rensninger af registreringsdatabasen, driveropdateringer osv. Alt sammen noget jeg ikke får lov til på Mac'en. Og dette er altså ikke ment sarkastisk. At få en Mac er lidt ligesom at få en moderne bil, hvor der er skruet et stort plastic-skjold over motoren, så man ikke kan pille ved noget som helst andet end oliedækslet. I hvert fald for mig.

Men min bærbare MacBook Pro er s'gu da lækker - aluminiumskabinet og rigtig god skærm. Om man så selv ville betale for den, er en helt anden sag...




Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 10:27

Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm, men inkl. os).

Mac: DKK 26.608

WinMinSelvByg: ca DKK 14.500

Min vil benche lidt højere på nogen punkter og Mac'en vil muligvis benche lidt højere på andre. Alt i alt nogenlunde ens. Hvad er så forskellen?

  1. ca. DKK 12.108
  2. OSX vs. Vista 64
  3. Jeg brugt et sted mellem 10 og 20 timer på nøje at udvælge min hardware, på at finde det bedste sted at købe den og på til sidst at samle den. Mac'en kunne jeg have købt på en time uden nogen form for risiko. Det er dog en proces jeg nyder, da jeg nok er lidt hardwareliderlig.
  4. Nej, der er ikke kvalitetsforskel på hardwaren. Det kan jeg reelt ikke vide, da jeg ikke kender indholdet i Mac'en, men min PC har kørt 24/7 siden jeg samlede den i december 2008.
  5. Hov, jeg var lige ved at glemme design. Mac'en er helt sikker flottere, men det eneste den ville pynte, er den indvendige side af det teknik skab min pc står i.

Jeg er fint tilfreds. Fair nok, at andre gerne vil have en Mac pro, men kald venligst ikke ignorant aller andre nedladende udtryk, fordi jeg kan lide min windåse og ikke ser lyset i en Mac.

En Mac er fin nok, men jeg har endnu ikke set nogen grund til hvorfor jeg personligt skulle vælge en Mac frem for en selvbygget windåse.

  1. Jeg kan lide selvbyggeriprocessen
  2. Jeg sparer en betydelig slat penge
  3. Jeg får ikke OSX. Det har jeg heller ikke lyst til på trods af at jeg har arbejdet en del med det.

 



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 10:43

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?

Uhm... Mac'ens mus har været to-knap i mange år efterhånden. Derfor er det uvidenheden der spiller ind her...



Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 11:14

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Jeg arbejder på en stor uddannelsesinstitution, hvor vi næsten kun bruger Mac - bl.a. til videoredigering. I starten irriterede det mig, men stabiliteten på de enkelte maskiner er rigtig meget værd. For den er altså større end de tilsvarende store Windows-systemer, jeg har kendt (inkl. NT, 2000 og XP).

Til gengæld er det det lidt træls, at der ikke er så meget shareware at vælge i mellem (selvom meget af det, der er til OSX, er godt, som tidligere nævnt her i tråden). Og det er sværere selv at "pille" (i hvert fald for mig som tidligere PC-bruger).

Derfor har jeg også købt en stationær Windows PC til hjemmebrug, så jeg kan få pille-lysten udlevet og kan hygge mig med rensninger af registreringsdatabasen, driveropdateringer osv. Alt sammen noget jeg ikke får lov til på Mac'en. Og dette er altså ikke ment sarkastisk. At få en Mac er lidt ligesom at få en moderne bil, hvor der er skruet et stort plastic-skjold over motoren, så man ikke kan pille ved noget som helst andet end oliedækslet. I hvert fald for mig.

Men min bærbare MacBook Pro er s'gu da lækker - aluminiumskabinet og rigtig god skærm. Om man så selv ville betale for den, er en helt anden sag...


Tænk, jeg synes det er dejligt at min computer ikke bliver langsommere og langsommere med tiden, bl.a. fordi registreringsdatabasen vokser og vokser:) Jeg synes de tilfælde hvor jeg havde brug for at rode i reg. databasen i Windows var det pga. problemer med drivers etc. - problemer som jeg ikke oplever på Mac, så det er ikke ligefrem noget jeg savner.



Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm, men inkl. os).

Mac: DKK 26.608

WinMinSelvByg: ca DKK 14.500

Sjovt... hvor har du fundet de Xeon 5520 Nehalem CPU'er som den Mac Pro du har været inde og konfigurere har? (Går ud fra du har været på Apple Store). De kan slet ikke købes i handlen endnu, og den eneste pris jeg har kunnet finde på dem er i Canada til ca. 720 Canadiske dollars stykket = 3300 DKK. Og med moms etc. (da man normalt skal gange fx USD med 8-10 for at finde danske prise) så bliver det nok en pris på ca. 5000 kr pr. CPU i Danmark. Dvs. der har din computer allerede koster 10.000 kr. Så du kan altså få motherboard, kabinet, RAM, harddiske, OS etc. der svarer til den Mac du har konfigureret for 4.500 kr?

Kan godt være de to maskiner du har lavet vil "benchmarke ens", men hvis du vil lave en fair sammenligning er du nødt til at bruge samme type/kvalitet komponenter. Samme CPU'er er fx ret vigtigt i det her tilfælde, da Apple har valgt nogle dyre af slagsen. Ellers holder sammenligningen ikke.



Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Tænk, jeg synes det er dejligt at min computer ikke bliver
langsommere og langsommere med tiden, bl.a. fordi
registreringsdatabasen vokser og vokser:) Jeg synes de tilfælde hvor jeg
havde brug for at rode i reg. databasen i Windows var det pga. problemer
med drivers etc. - problemer som jeg ikke oplever på Mac, så det er ikke
ligefrem noget jeg savner.



Lige mine ord. Jeg er ikke computerspasser og kan godt få PCen til at
virke, og kunne også sagtens finde ud af at brygge
hardwarekonfigurationen sammen, men det helt store spørgsmål er:

Hvorfor?

Hvorfor spilde sin tid med det, hvis man i stedet kan få noget, der bare
virker? Hvis folk ligefrem elsker at rode med den slags, fint nok, men for
alle os andre, som gerne vil bruge computeren til det, den er bygget til -
business or pleasure - er det da klart et stort plus at undgå den slags.
Selv hvis jeg kunne spare 15% på at købe delene og bygge min bil i
stedet for at købe den samlet, og selv hvis jeg kunne finde ud af det, ville
jeg da stadigvæk købe den samlet.

Prisniveau: Apple er ikke discount, men det er altså lidt skævt at
diskutere det udelukkende ud fra Mac Pro, der slet ikke er lavet til at være
prisstærk. En Macbook synes jeg omvendt ikke er dyr. Kvalitetslaptops fra
fx Thinkpad, Sony Vaio eller Asus koster cirka det samme.

I hvert fald synes jeg det er grinagtigt at lave prissammenligning for
laptops udelukkende på hardwarekonfiguration, som en bruger omtalte
ovenfor (en 17" HP over for en Macbook Pro). Ydelsen af en sådan
afhænger ekstremt meget af skærm, tastatur, mus, styresystem osv., og
de HP jeg har stiftet bekendtskab med, har alle været grotesk langt efter
Apple på de punkter til trods for påstået professionalisme. Så de burde
også koste det halve, hvis prisen skal svare til værdien.


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Jeg arbejder på en stor uddannelsesinstitution, hvor vi næsten kun bruger Mac - bl.a. til videoredigering. I starten irriterede det mig, men stabiliteten på de enkelte maskiner er rigtig meget værd. For den er altså større end de tilsvarende store Windows-systemer, jeg har kendt (inkl. NT, 2000 og XP).

Til gengæld er det det lidt træls, at der ikke er så meget shareware at vælge i mellem (selvom meget af det, der er til OSX, er godt, som tidligere nævnt her i tråden). Og det er sværere selv at "pille" (i hvert fald for mig som tidligere PC-bruger).

Derfor har jeg også købt en stationær Windows PC til hjemmebrug, så jeg kan få pille-lysten udlevet og kan hygge mig med rensninger af registreringsdatabasen, driveropdateringer osv. Alt sammen noget jeg ikke får lov til på Mac'en. Og dette er altså ikke ment sarkastisk. At få en Mac er lidt ligesom at få en moderne bil, hvor der er skruet et stort plastic-skjold over motoren, så man ikke kan pille ved noget som helst andet end oliedækslet. I hvert fald for mig.

Men min bærbare MacBook Pro er s'gu da lækker - aluminiumskabinet og rigtig god skærm. Om man så selv ville betale for den, er en helt anden sag...



Jeg tror du rammer plet i din parallel til bilverdenen. Blot ved at læse denne tråd igennem får man indtrykket af at for mange hardcore PC brugere er det netop mulighederne for at pille-rode-rage i alskens konfigurationer, der er det ypperste formål med at have en computer! For at blive i bilverdenen så svarer det vel til at nogle synes de vil bruge deres liv på at ombygge en bil og pimpe den efter alle kunsten regler. Projektet bliver aldrig færdigt fordi der hele tiden er moget man kan forbedre eller laves om. Formålet med bilen er altså at have et skrue projekt. Der er så andre der foretrækker at købe en mercedes (mindre kan også gøre det ) og bruge den til det den er god til.... nemlig at køre i.

Nu ved jeg godt at disse paralleller til bilverdenen altid efterfølgende bliver gradbøjet i alle retninger, men det er vel ikke helt forkert. Jeg har selv været der og kender mange der stadig er der   I takt med at jeg har fundet flere og flere formål med det at have en computer og mit behov for at få løst opgaver på den, har jeg mistet interessen for at pille-rode-rage. Nu lever jeg en sorgfrit liv uden registrerings databaser, DLL filer, drivere, kongigurationer, optimeringer, antivirus osv osv.....   Kald mig bare frelst eller måske er jeg bare ved at blive voksen!!!  Gud forbyde det.....

Jeg synes ikke Windows er noget lort som en vis Patriark-et-eller-andet-jeg-er-en-meget-vred-teenager så smukt udtrykker om Apple i hans eget nedladende sprog. Windows har da masser af kvaliteter. Mig og windows er bare ikke længere kompatible 

Endelig vil jeg lige pointere at Apple ikke kun er Mac Pro til grafiske opgaver. Jeg er som tidligere nævnt en almindelig gennesnits bruger og min computer er en iMac af hensyn til det æstetiske i køkken alrum'et

Til slut vil jeg gøre opmærksom på at mange Mac brugere enten er tidligere PC/windows bruger eller også er de brugere på begge systemer. Derimod er det de færeste PC brugere der nogensinde har arbejdet på en Mac. Nogle har måske et perifert kendskab, men det er altså ikke det samme som at være erfaren. Derfor synes jeg nogle gange diskussionen bliver en smule ensidig


Skrevet af: primeradk
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 13:03

Altså først og fremest, vil jeg sige jeg ikke har haft en Mac, men som jeg prøvede at skive tidligere kan jeg ikke se hvorfor alle som har købt en Mac skal fortælle mig at det er det eneste rigtige. Det må de selvfølgelig godt mene, men jeg har ikke problemer med min computer går ned, blå skærm? Ja har jeg ikke haft siden XP kom til verden.

Jeg bruger min pc til at optage tv på (MCE), jeg bruger den til at spille på til LAN med nogen kollegaer engang imellem, jeg bruger den til at video redigere, skrive opgaver osv på.

Jeg er lidt af den opfattelse at det ikke ville være bare lige at lave gøre alle de ting med en Mac, måske jeg tager fejl, men hvorfor skifte når jeg har en som kan det hele?

Jeg er nok også typen som pt ville købe en Samsung Omnia frem for en Iphone. Hvorfor? fordi, den har bedre spec. 5mp Kamera, fordi den kan sende mms, jeg kan installere hvad jeg vil på den unden apple bestemmer. Dermed ikke sagt jeg ikke kunne finde på at købe en anden model fra apple i fremtiden, men er nok lidt "nørd" med at jeg ikke vil nøjes når jeg nu kan få, ment på den måde med 2mp kamera vs 5mp osv.

Dette er ikke for at være nedladene mod apple/Mac, men blot lidt af mine agumenter for jeg har valgt anderledes.

\René



-------------
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.



Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Altså først og fremest, vil jeg sige jeg ikke har haft en Mac, men som jeg prøvede at skive tidligere kan jeg ikke se hvorfor alle som har købt en Mac skal fortælle mig at det er det eneste rigtige. Det må de selvfølgelig godt mene, men jeg har ikke problemer med min computer går ned, blå skærm? Ja har jeg ikke haft siden XP kom til verden.

Jeg bruger min pc til at optage tv på (MCE), jeg bruger den til at spille på til LAN med nogen kollegaer engang imellem, jeg bruger den til at video redigere, skrive opgaver osv på.

Jeg er lidt af den opfattelse at det ikke ville være bare lige at lave gøre alle de ting med en Mac, måske jeg tager fejl, men hvorfor skifte når jeg har en som kan det hele?

Jeg er nok også typen som pt ville købe en Samsung Omnia frem for en Iphone. Hvorfor? fordi, den har bedre spec. 5mp Kamera, fordi den kan sende mms, jeg kan installere hvad jeg vil på den unden apple bestemmer. Dermed ikke sagt jeg ikke kunne finde på at købe en anden model fra apple i fremtiden, men er nok lidt "nørd" med at jeg ikke vil nøjes når jeg nu kan få, ment på den måde med 2mp kamera vs 5mp osv.

Dette er ikke for at være nedladene mod apple/Mac, men blot lidt af mine agumenter for jeg har valgt anderledes.

\René



Jeg er ked af du og måske andre har fået den opfattelse at Mac er det eneste rigtige ud fra denne tråd. Det er på ingen måde tilfældet og som jeg har sagt tidligere, ser jeg det ikke som min mission at messe PC brugere over i Apple lejren. Jeg blev bare provokeret af nogle af de fordomme mod Mac, som visse hardcore PC brugere udtrykker i denne tråd og derfor opponerer jeg mod disse endsidige udtalelser, der begyndte hele diskussionen.

Hvis din PC opfylder dine krav og du iøvrigt er tilfreds med måden den gør det på, så ser jeg da ingen grund til at du skulle skifte   Det skulle da lige være for designet som flere allerede har pointeret. Faktisk var det det der fik mig til at konvertere. Men det var først da Apple gik over til Intel cpu'er idet jeg så blot kunne køre windows på min iMac hvis nu det dersens Mac OS X viste sig at være noget skod. Det skete imidlertid bare ikke og derfor kører jeg 100% MAC OS i dag. Jeg har enda reserveret en windows partition på min maskine der optager 50Gb!!! Og så er der ikke engang installeret windows endnu.... Hmmmm måske jeg skulle fjerne den partition snarest så jeg kan få noget mere plads at boltre mig på 


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?

Uhm... Mac'ens mus har været to-knap i mange år efterhånden. Derfor er det uvidenheden der spiller ind her...

Kom så, læs det jeg skriver en gang til  Jeg skriver intet om hvorvidt der er uvidenhed eller ej. Blot, at det ikke kan nå nye højde på samme udtalelser, som der altid bliver hevet frem. Det kan kun være samme niveau af uvidenhed.



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm, men inkl. os).

Mac: DKK 26.608

WinMinSelvByg: ca DKK 14.500

Sjovt... hvor har du fundet de Xeon 5520 Nehalem CPU'er som den Mac Pro du har været inde og konfigurere har? (Går ud fra du har været på Apple Store). De kan slet ikke købes i handlen endnu, og den eneste pris jeg har kunnet finde på dem er i Canada til ca. 720 Canadiske dollars stykket = 3300 DKK. Og med moms etc. (da man normalt skal gange fx USD med 8-10 for at finde danske prise) så bliver det nok en pris på ca. 5000 kr pr. CPU i Danmark. Dvs. der har din computer allerede koster 10.000 kr. Så du kan altså få motherboard, kabinet, RAM, harddiske, OS etc. der svarer til den Mac du har konfigureret for 4.500 kr?

Kan godt være de to maskiner du har lavet vil "benchmarke ens", men hvis du vil lave en fair sammenligning er du nødt til at bruge samme type/kvalitet komponenter. Samme CPU'er er fx ret vigtigt i det her tilfælde, da Apple har valgt nogle dyre af slagsen. Ellers holder sammenligningen ikke.

Selvfølgelig holder sammenligningen. Hele pointen er jo netop, at jeg har hardwarefrihed og ikke er bundet til en af de 2 cpu'er som Apple har valgt, at smide i deres maskiner. Sammenligningen holder 100 % såfremt jeg kan få samme ydelse ud af det jeg sammenligner med.

Det må være soleklar logik!



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:


Det er også sjovt nok altid musen med 1 knap der bliver fundet frem Uvidenhed når nye højder med sådanne udtalelser.

Wtf? Hvordan i al verden kan uvidenheden nå nye højder baseret på en udtalelse som "sjovt nok altid ... bliver fundet frem"? Er det kun mig der kan se et knæk i logikken? Der kan vel allerhøjest være tale om den samme uvidenhed. Eller er der noget jeg misforstået? Det er i øvrigt en ganske valid pointe eftersom en stor del af Mac'ens force ligger i det overlegne og meget minimalistiske design. Begynder man at bytte musen og andre ting ud, så daler værdien af designet ganske betydeligt.

Kunne du ikke bidrage med noget reelt indhold i stedet for bare at nedgøre andres udtalelser? Det ville have så meget mere effekt, hvis du kom med en begrundelse for hvorfor de ting vi ved/tror/antager omkring Mac er forkerte. Jeg håber, at der andre begrundelser end at man kan bytte musen ud med en anden til gaming!?

Uhm... Mac'ens mus har været to-knap i mange år efterhånden. Derfor er det uvidenheden der spiller ind her...

Kom så, læs det jeg skriver en gang til  Jeg skriver intet om hvorvidt der er uvidenhed eller ej. Blot, at det ikke kan nå nye højde på samme udtalelser, som der altid bliver hevet frem. Det kan kun være samme niveau af uvidenhed.


Det er en utrolig vigtig diskussion der her er i gang!! Altså om hvorvidt en Mac har en mus med kun én knap eller hele to knapper. Lad os lige slå fast én gang for alle at der er hele 2 knapper på Apple's mus. De er blot kamufleret som kun en knap Hvor om alt er så behøver man ikke i samme grad højre knappen på en Mac som på en PC!! Jeg har derfor selv taget konsekvensen og konfigureret min mus som en en-knaps mus..... Så værsgo og hån mig med at jeg kun har en knap...  Netop denne diskussion synes jo at rangere på linie med "min er større end din" i dette forum   

Iøvrigt kan man til enhver tid smide en Logitech mus på og den spille max med det samme. Det er sket et par gange at jeg har måtte bruge min Logitech mus fra jobbet når Apple musen døde på batterierne.... Jeg indrømmer gerne at Apple musen ikke er verdens 8. vidunder, men det er som alt andet et tilvænings spørgsmål. Faktisk er den lille scroll knop super fed når man først har vænnet sig til den


Skrevet af: fumper
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

 kan ikke se hvorfor alle som har købt en Mac skal fortælle mig at det er det eneste rigtige.

Mac er ikke det eneste rigtige at købe langt fra, og dem der påstår det er ualmindeligt galt på den, til MIT hjemmebehov er en maskine der er klar på 7 sekunder frem for 60, uden sammenligning det rigtige for mig, på arbejde, hvor jeg skal bruge HP-Openview og andre syrede programmer skal det derimod være en windows maskine, Apple har simpelthen ikke maskiner der kan dække det der skal bruges i den sammenhæng, jeg har 2 arbejdsbærbare, som begge skal dockes når jeg kommer på en ny lokation, sikken et kabel helvede det ville være med Mac...

Oprindeligt skrevet af primeradk primeradk skrev:

Jeg er nok også typen som pt ville købe en Samsung Omnia frem for en Iphone. Hvorfor? fordi, den har bedre spec. 5mp Kamera

Yikes, don't, medmindre du VIRKELIG er nørdet... eller elsker at bruge en stylus, windows mobile er simpelthen ikke gennemarbejdet nok til at kunne bruges udelukkende med fingrene, og så er den type touchskærm som omnia'en har efter min mening bare ikke så godt egnet til små enheder, som dem iPhone/iPod rouch bruger. forstår dog godt din anke med mms og kamera, men rygterne svirrer jo om at det bliver løst til sommer

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Kom så, læs det jeg skriver en gang til  Jeg skriver intet om hvorvidt der er uvidenhed eller ej. Blot, at det ikke kan nå nye højde på samme udtalelser, som der altid bliver hevet frem. Det kan kun være samme niveau af uvidenhed.

Så det du siger er, at du er godt klar over at dit argument ikke holder, men at du godt lige vil gøre opmærksom på din overlegne evne i den danske sprog?

 

________________
P.s. Min ER faktisk større end din!



-------------
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm, men inkl. os).

Mac: DKK 26.608

WinMinSelvByg: ca DKK 14.500

Sjovt... hvor har du fundet de Xeon 5520 Nehalem CPU'er som den Mac Pro du har været inde og konfigurere har? (Går ud fra du har været på Apple Store). De kan slet ikke købes i handlen endnu, og den eneste pris jeg har kunnet finde på dem er i Canada til ca. 720 Canadiske dollars stykket = 3300 DKK. Og med moms etc. (da man normalt skal gange fx USD med 8-10 for at finde danske prise) så bliver det nok en pris på ca. 5000 kr pr. CPU i Danmark. Dvs. der har din computer allerede koster 10.000 kr. Så du kan altså få motherboard, kabinet, RAM, harddiske, OS etc. der svarer til den Mac du har konfigureret for 4.500 kr?

Kan godt være de to maskiner du har lavet vil "benchmarke ens", men hvis du vil lave en fair sammenligning er du nødt til at bruge samme type/kvalitet komponenter. Samme CPU'er er fx ret vigtigt i det her tilfælde, da Apple har valgt nogle dyre af slagsen. Ellers holder sammenligningen ikke.

Selvfølgelig holder sammenligningen. Hele pointen er jo netop, at jeg har hardwarefrihed og ikke er bundet til en af de 2 cpu'er som Apple har valgt, at smide i deres maskiner. Sammenligningen holder 100 % såfremt jeg kan få samme ydelse ud af det jeg sammenligner med.

Det må være soleklar logik!

Hvis bare du selv tror på det... så fint med mig  Lidt det samme sammenligningsgrundlag som når Rabatten går ud og siger at alle rugbrød er ens, bare de opfylder deres formål (at gøre dig mæt).



Skrevet af: Diamanten
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 15:25

________________
P.s. Min ER faktisk større end din!

[/QUOTE]

Du har ret Fumper!!! Dit TV er sgu 8" større end mit 


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:


Jeg har lige været inde og konfigurere en mac pro, så den ville
benchmarke nogen lunde som min egen windåse (begge uden skærm,
men inkl. os).


Mac: DKK 26.608


WinMinSelvByg: ca DKK 14.500



Sjovt... hvor har du fundet de Xeon 5520 Nehalem CPU'er som den Mac
Pro du har været inde og konfigurere har? (Går ud fra du har været på
Apple Store). De kan slet ikke købes i handlen endnu, og den eneste pris
jeg har kunnet finde på dem er i Canada til ca. 720 Canadiske dollars
stykket = 3300 DKK. Og med moms etc. (da man normalt skal gange fx
USD med 8-10 for at finde danske prise) så bliver det nok en pris på ca.
5000 kr pr. CPU i Danmark. Dvs. der har din computer allerede koster
10.000 kr. Så du kan altså få motherboard, kabinet, RAM, harddiske, OS
etc. der svarer til den Mac du har konfigureret for 4.500 kr?


Kan godt være de to maskiner du har lavet vil "benchmarke ens", men
hvis du vil lave en fair sammenligning er du nødt til at bruge samme
type/kvalitet komponenter. Samme CPU'er er fx ret vigtigt i det her
tilfælde, da Apple har valgt nogle dyre af slagsen. Ellers holder
sammenligningen ikke.



Selvfølgelig holder sammenligningen. Hele pointen er jo netop, at jeg
har hardwarefrihed og ikke er bundet til en af de 2 cpu'er som Apple har
valgt, at smide i deres maskiner. Sammenligningen holder 100 % såfremt
jeg kan få samme ydelse ud af det jeg sammenligner med.


Det må være soleklar logik!



Tillykke. Du har nu bevist, at en mac ikke er det optimale valg for en
tweakernørd. Det troede jeg så var ret indlysende allerede. For folk, der
deirmod ikke er tweakere eller gamere, og som ikke jagter specs, er den
begrænsede fleksibilitet på hardwaresiden jo en fordel, fordi det er en
grundene til, at en mac fungerer så godt.


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Så det du siger er, at du er godt klar over at dit argument ikke holder

Jeg har aldrig argumenteret for noget vedr. en Macs mus og dennes knapper. Recap: Patriarken smed en småsarkastisk bemærkning om den fine lille hvide Apple mus. Pittens gik så langt over i den anden grøft og hidsede sig op omkring niveauet af uvidenhed. Det eneste jeg gjorde var at udpege en fin lille meningsløshed i Pittens formulering

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

, men at du godt lige vil gøre opmærksom på din overlegne evne i den danske sprog?

Ja, jeg er nok lidt miljøskadet fra et andet forum, hvor folk læser og gør et forsøg på at forstå kontekst inden de kaster sig hovedkuls ud i en diskussion baseret på et enkelt ord de fangede i en sætning.

For lige at få det helt på det rene, så er jeg ikke i tvivl om, at Patriarken godt ved, at en Apple mus har/kan have mere end 1 knap. Jeg har selv siddet og arbejdet på en Mac som supporter for elever med ikke fungerende Macs og Mac-brugere generelt.



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: - Iver
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 20:48

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:


Tillykke. Du har nu bevist, at en mac ikke er det optimale valg for en
tweakernørd. Det troede jeg så var ret indlysende allerede. For folk, der
deirmod ikke er tweakere eller gamere, og som ikke jagter specs, er den
begrænsede fleksibilitet på hardwaresiden jo en fordel, fordi det er en
grundene til, at en mac fungerer så godt.

Tak. Jeg har aldrig argumenteret for andet end, at Mac ikke er der, hvor jeg for mest for pengene. I mit første indlæg i denne tråd (tror i hvert fald, at det er det første) påpager jeg netop, at langt de fleste almindelige pc-brugere ville få stor glæde ud af en Mac.



-------------
/Iver

Pana TH-42PZ80, Pana TH-37PX70
Core i7 920, 6GB DDR3, 2xHD3870 xFire, 2x1TB F1 SpinPoint
VMC, 2xDMA2200
Sonos 4xZP120, 1xZP90, 1xZoneBridge (ZB?), 1xCR100, 1xiPod Touch (still expanding)


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 21:22
jeg vil gerne lige komme med et indspark..
jeg ved ikke en pind om hvad de forskelige computer score i benchmark. men det er jo også kun en test. ikke et kvali stempel.

desuden, så relatere mange af mac's computer til den grafiske industri, medie produktion osv..
og her er det kun apple produkter der kan følge med. de arbjeder simpelhen bare hurtigere end windows. man kan ikke sammenlign en mac computer og en windows computer med hinandens hardware.

for at få det på det rene. Mac er skabt til at arbejde på. ikke til at game og alt muligt andet.



Print side | Luk vindue