Print side | Luk vindue

Tage tyske kanaler på Canal Digital

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58451
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 08:00

Emne: Tage tyske kanaler på Canal Digital
Skrevet af: AndersHP
Emne: Tage tyske kanaler på Canal Digital
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 08:38

Hej, jeg er lidt ude af min egen liga her, så undskyld mig hvis spørgsmålene er lidt generelle:

Min far har for nogle år siden skiftet fra analoge satellithoveder til digitale, og samtidig fået en Canal Digital Pioneer box som dekoder.

I samme omgang smed han 19* øst hovedet ud, da han ikke længere var interesseret i alle de tyske kanaler.

MEN! Da han nu fortryder at han ikke kan se Formel 1 på RTL, vil han gerne have disse igen

1. Kan RTL modtages på ovennævnte Canal Digital Pioneer box, hvis han køber et digitalt hoved til 19* øst? Skal der foretages andet for at "lukke op for modtagelsen"? Er RTL overhovedet digital?

2. Kan de to signalkabler (fra 1* vest og 19* øst) bare samles i et T stykke, og føres ind til dekoderen i ét kabel?

Svar:
Skrevet af: fortaleza
Skrevet den: 06-April-2009 kl. 15:51
Hej,

1: RTL kan modtages på CD Pioneer Box, du skal få fat i et digitalt hoved til 19 øst. RTL er også digital.
2: De to signaler skal samles i en DiSEqC omskifter boks.

Henrik

Skrevet den: 06-April-2009 kl. 15:58

Tak for svaret.

Men kan det passe at de gamle analoge kabler bare kunne samles i et T-stykke? Eller husker vi forkert?

Sådan en box, er det bare én man kan sætte ude ved parabolen, eller skal den tilsluttes lysnettet?

Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 10:56

Du kan ikke benytte et T-ledd.  Det må benyttes DiseqC switch.

Jeg tror muligens ikke Pioneer'n støtter DiseqC men støtter toneburst switch ( den enkleste formen for switch).

DiseqC boksen plasseres ute ved antennene.  Det er en coax kabel fra hver LNB inn til de to inngangene på DiseqC boksen.  LNB for 1-vest(CD) kobles til inngang 1(A) på DiseqC.  LNB for 19.2øst(RTL) kobles til inngang 2(B) på DisseqC.  Fra DiseqC til mottager benytter du den eksisterende coax kabelen.

DiseqC boksen får strøm fra Pioneer så det er ikke nødvendig å mate den med strøm fra lysnettet.

Problemet du kan få er å få tak i en antenne beregnet for 1-vest og 19.2 øst.  Det krever også at du får justert antenne/LNB korrekt.   Det finnes antennebrakketter for 4 LNB som dekker både 1-vest og 19.2øst men da skal du være klar over at det vil redusere signalstyrken på Canal Digital.

Når du står foran antennen så er LNB til høyre den som skal motta 1-vest(CD).  19.2øst LNB skal monteres til venstre for den eksisterende LNB'n.

Når du skal utføre et kanalsøk så velger du LNB 2 eller noe slikt så søker Pioneeren begge posisjoner.   Vær oppmerksom på at det kan være noe tricky å finne 19.2øst.

Pioneer mottageren søker inn både kodede og FTA kanaler.  Kanallisten har en tendens til å fylles opp slik at den ikke klarer å lagre alle kanalene på Astra.  Med litt flaks så går det bra.

Skrevet den: 12-April-2009 kl. 10:29

Bobben:

Mht. placering af LNB hoveder tror jeg ikke dette vil være et problem, idet han jo med den analoge box tidligere modtog signal fra både 1* vest og 19* øst. Og det er samme "LNB-bracket" han bruger idag, blot med 1 hoved monteret.

Det er mere det tekniske at få signalet ført ind til boksen... Uden at skulle ringe til en Canal Digital tekniker...

Men dvs han skal ud og købe en toneburst switch... og det er helt sikkert at dette virker?

Ville denne virke? http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=25260 - http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=2 5260

Hvad er forskellen på DiseqC og toneburst switch?

Skrevet den: 12-April-2009 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Bobben:

Mht. placering af LNB hoveder tror jeg ikke dette vil være et problem, idet han jo med den analoge box tidligere modtog signal fra både 1* vest og 19* øst. Og det er samme "LNB-bracket" han bruger idag, blot med 1 hoved monteret.

Det er mere det tekniske at få signalet ført ind til boksen... Uden at skulle ringe til en Canal Digital tekniker...

Men dvs han skal ud og købe en toneburst switch... og det er helt sikkert at dette virker?

Ville denne virke? http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=25260 - http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=2 5260

Hvad er forskellen på DiseqC og toneburst switch?

Jeg er litt usikker på hva forskjellen er.  Det er også mulig jeg tar feil.  Muligens var det ofte brukt toneburst switcher sammen med Canal Digital MediaHigway mottagere mens man muligens fikk problemer når man byttet til en annen mottager dersom den ikke støttet toneburst (da måtte man evt. bytte switch)..

En 2:1 DiseqC switch koster ikke mye så det er jo bare å forsøke. Forhåpentligvis fungerer det (men problemet med at det kun er plass til ca. 1000 radio/tv kanaler i kanalminnet vil være der).
De første 500 kanalene er reservert Canal Digital. Man må også regne med at kanalsøk på 1-west vil fylle opp kanallisten til ca. nr. 900.  Da tror jeg det vil være ledig plass til max. 1100 kanaler fra Astra og det er trolig ikke nok men med litt flaks så blir RTL med i kanallisten. 

Pioneer MediaHigway mottager søker vertikal polarisasjon først og siden RTL digitalt sendes  horisontalt så kan man få problemet at kanalminnet er fullt når den er nådd RTL transponderen.

Siden han tidligere har mottatt 1-vest og 19.2øst fra samme antenne så er nok ikke antenne og brakett noe problem men det kan i teorien være feil type LNB for 19.2øst.  Det kan være en type som kun mottar lavband.  Disse LNB'ene mottok de fleste analoge kanalene og var vanlig for mange år siden når analog satellitt tv var mest utberedt.

Dersom han ikke har kastet sin gamle analoge satellitt mottager så kan han godt benytte den til å motta RTL analogt fra Astra  fra frekvensen 11229 V

RTL sender digitalt fra 12188 H som krever universal LNB.

Skrevet den: 20-April-2009 kl. 13:09

Du havde ret mht. toneburst (kiggede i de tekniske specifikationer for modtageren, og der stod "DiSEq: Simple Tone Burst / Tone Burst Switch A/B")

Vi må se hvad der sker ved kanalsøgningen, hvis boksen fylder 900 kanaler op, og der derfor ikke er plads til RTL, er det så overhovedet muligt at gøre noget?

Så vidt jeg ved er instillingsmulighederne ret begrænsede på sådanne lejebokse.

Når du siger "universal" LNB - hvad mener du så?

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-April-2009 kl. 13:36

Vi må se hvad der sker ved kanalsøgningen, hvis boksen fylder 900 kanaler op, og der derfor ikke er plads til RTL, er det så overhovedet muligt at gøre noget?

Du kan slette de overflødige kanaler, så der bliver plads til nye.

En universal LNB er en LNB der både kan modtage de lave og høje frekvenser, i modsætning til tidligere hvor det var enten eller. Jeg tror kun der fås universal LNBer idag.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 20-April-2009 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Du kan slette de overflødige kanaler, så der bliver plads til nye.

En universal LNB er en LNB der både kan modtage de lave og høje frekvenser, i modsætning til tidligere hvor det var enten eller. Jeg tror kun der fås universal LNBer idag.

Flemming

Såvidt jeg vet så er det ikke mulig å slette kanaler på Pioneer MediaHighway mottagere.

Skrevet den: 21-April-2009 kl. 16:19

Det er muligt at slette kanaler på min fars Pioneer box.

Men når man søger igen, efter at have slettet så der burde være plads nok til de tyske kanaler, så fylder den vel bare alle 1* vest kanalerne op til 999 igen, gør den ikke?

Eller kan man manuelt indtaste en kanal udfra frekvens?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-April-2009 kl. 18:42

Du kan lave en TP søgning i stedet for en komplet Scanning.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-April-2009 kl. 22:18

Det er muligt at slette kanaler på min fars Pioneer box.

Men når man søger igen, efter at have slettet så der burde være plads nok til de tyske kanaler, så fylder den vel bare alle 1* vest kanalerne op til 999 igen, gør den ikke?

Eller kan man manuelt indtaste en kanal udfra frekvens?

Jeg kender ikke den pågældende modtager, men på de fleste andre er det muligt at foretage en manuel søgning, enten pr. transponder eller pr. satelit. Hvis du søger pr. satelit kan du jo f.eks. søge på 1 grad vest først og dernæst slette de overflødige kanaler inden der søges på øvrige satelitter. 

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 27-April-2009 kl. 16:37
Vi må prøve os frem.
Udstyret er købt, men hvordan skal det tilsluttes?
Er det noget med at LNB-hovedet skal drejes en kvart
omgang når modtagelsen på Astra er horisontal?

Hvordan får man modtageren til at skifte mellem de to
LNB'er?

Derudover er vi lidt i tvivl om, hvor de to hoveder skal
placeres i forhold til hinanden - vores tegning siger,
at 19* øst hovedet skal placeres til højre for 1* vest
(hvis man står bagved parabolen), men logisk set hvis
man står "nordpå" og kigger mod syd, så er vest jo til
højre og øst til venstre...

...Er der andet der skal gøres for at modtagelsen kan
finde sted?

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 27-April-2009 kl. 18:12

Er det noget med at LNB-hovedet skal drejes en kvart
omgang når modtagelsen på Astra er horisontal?

Hvordan får man modtageren til at skifte mellem de to
LNB'er?

Nej, LNB skal sidde "normalt". Modtager skifter selv mellem horisontal/vertikal og high/low band ved hjælp af styrespændinger, når det er med universal LNB.
Dog kan LNB evt. fintunes lidt ved at dreje nogle få grader, såkaldt "skew".
Som afhænger af hvilken satellit, og parabol position det drejer sig om. Prøv at vælge modtager adresse og satellit på:
http://www.dishpointer.com/ - http://www.dishpointer.com/
Under Dish Setup Data kan du se hvor meget, og om det er med eller mod uret.
Kender ikke Pioneer modtageren, men under modtager setup/installation skal man fortælle hvilken DiSeqC indgang, der går til hvilken LNB.

Derudover er vi lidt i tvivl om, hvor de to hoveder skal
placeres i forhold til hinanden - vores tegning siger,
at 19* øst hovedet skal placeres til højre for 1* vest
(hvis man står bagved parabolen), men logisk set hvis
man står "nordpå" og kigger mod syd, så er vest jo til
højre og øst til venstre...

Indgangsvinkel = udgangsvinkel (som i billard   ), dvs. det signal du får ind skråt fra venstre reflekteres af parabol, og sendes til LNB der siddder skråt til højre, og omvendt. Så tegning lyder rigtig nok.

Mvh JørgenT

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Indgangsvinkel = udgangsvinkel (som i billard   ), dvs. det signal du får ind skråt fra venstre reflekteres af parabol, og sendes til LNB der siddder skråt til højre, og omvendt. Så tegning lyder rigtig nok.

Selvfølgelig.. Det burde jeg have sagt mig selv

Okay, dvs. der er ikke en "satellit-frekvens" der skal kodes ind, før modtageren ved hvad den kigger efter?

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 18:40

Hver position har deres eget frekvens sæt, så når du på modtageren har valgt hvilken sattelit den skal søge på, så kender den også frekvenserne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hver position har deres eget frekvens sæt, så når du på modtageren har valgt hvilken sattelit den skal søge på, så kender den også frekvenserne.

Problemet er, at denne modtager kender ikke 19* øst, men har kun 1* vest (thor) som "preset", og den anden mulighed man har er "other" - frekvensområde, frekvens og polarisation skal så selv tastes manuelt.

Er der nogen der ved hvad frekvens og frekvensområdet (KU / C) for 19* øst er?

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:14

Alt det og meget mere findes på: http://www.lyngsat.com/">

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:32

Jeg kan ikke finde frekvensen på 19* øst, kun en masse forskellige til hver enkelt kanal..

Hvorfor skal man indstille om polarisationen skal være V eller H for satelitten, når kanalerne også har en V og en H indstilling?

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:38

Jeg kan ikke finde frekvensen på 19* øst, kun en masse forskellige til hver enkelt kanal..

Hvorfor skal man indstille om polarisationen skal være V eller H for satelitten, når kanalerne også har en V og en H indstilling?

1. Det er jo netop TP frekvenserne du skal bruge.

2. Det er nødvendigt at indstille V eller H når der gøres en TP søgning.

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:44

Hvad er TP?

Jeg skal vel først og fremmest sørge for at min box modtager signal fra satellitterne. Det gør jeg inde under indstillinger, hvor jeg har 1* vest som forudinstillet, og kan se at der er fuld signal. Der står 1* vest med en frekvens der hedder 11403 V.

Dernæst skal jeg indkode hovede 2 til at modtage signal fra 19* øst, og mangler derfor en pendant til det ovenstående. Men da jeg ikke har dette, kan jeg ikke få signalstyrke, jeg går ud fra at modtageren ikke ved hvad den leder efter.

Først dernæst skal jeg vel ind og søge kanaler, men så langt er jeg jo ikke, når der kun er signal på 1* vest - hovedet..

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 19:52

LNBen indstilles med en Satfinder, derefter for at finde en kanal, skal man kende dens MPX frekvens (transponderen), og polariseringen (V eller H ), det indtastes så i modtageren og søgning på TPen startes.

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:08

Ja, men jeg kan ikke gøre dette før jeg får hul igennem, men jeg skal indtaste en frekvens før jeg kan "satfinde".

Dernæst kan jeg søge kanaler vha. det link du sendte...

Jeg kan ikke søge efter satelliten, jeg kan kun indtaste frekvensen.

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:19

Når du ikke har sattelitterne lagt ind i boxen på forhånd, så er du nødsaget til at finde den først på anden vis. Når boxen på forhånd kender Astra på 19,2E er det nok at vælge den i boxens menu og derefter bruge Satfinder funktionen i boxen, men den mulighed har du ikke i din, så sattelitten skal findes først.

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:20

Og her er indstillingen for 1* vest, der virker og er fuld signal for.

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Når du ikke har sattelitterne lagt ind i boxen på forhånd, så er du nødsaget til at finde den først på anden vis. Når boxen på forhånd kender Astra på 19,2E er det nok at vælge den i boxens menu og derefter bruge Satfinder funktionen i boxen, men den mulighed har du ikke i din, så sattelitten skal findes først.

NEMLIG!

og derfor efterlyser jeg et sted på nettet, hvor disse oplysninger kan findes for Astra satelitten... Det må da findes?

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:33

Det er det man bruger en Satfinder til, når boxen ikke kender sattelitten i dens hukommelse kan den ikke findes uden en Satfinder. Din box har en Satfinder, men den kan, lige som på min SKY box kun bruges til at finde den sattelit som den er beregnet til at modtage fra. FTA boxe som kan modtage fra flere forskellige positioner, har sattelitterne i hukommelsen i forvejen, det har proprietær boxe ikke.

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:41

Men giver en SatFinder ikke bare et "udslag" når man rammer rigtigt?

Jeg er jo stadig nødt til at taste frekvensen på satellitten ind, ellers er det jo ligemeget om hovedet vender i den rigtige retning...

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 20:51

Jo, en Satfinder giver udslag når sattelitten findes, og bruges så til finindstilling af optimal signal/kvalitet styrke, men din box kender kun den sattelit som den er beregnet til at modtage, og vil derfor ikke kunne finde andre sattelitter. Derfor er det nødvendigt at bruge en seperat Satfinder til at indstille med, når sattelitten så er fundet, så kan modtageren sættes til at søge efter kanaler på dens TPer. 

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 21:03

Jeg er jo stadig nødt til at taste frekvensen på satellitten ind, ellers er det jo ligemeget om hovedet vender i den rigtige retning...

På side 1 i denne tråd :

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

RTL sender digitalt fra 12188 H som krever universal LNB.

Fra Lyngsat:
http://www.lyngsat.com/astra19.html - http://www.lyngsat.com/astra19.html

Ved ikke om du kan se signalstyrke på din modtager hvis du indtaster denne TP frekvens?
På min gamle Skymaster er det muligt, når det er en transponder der ikke er med i den indbyggede liste.

Mvh JørgenT

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 21:35

Jeg har prøvet 12188H men signalet er i bund og ingen kanaler findes... Vi har endda prøvet at dreje frem/tilbage på parabolen, for at "lede" efter signal, men der sker intet.

Vi har prøvet at dreje parabolen, og dermed kunnet modtage 1* vest ved at taste data ind for LNB-hoved 2. På denne måde har vi kontrolleret at begge LNB'er og switch virker.

Men 19* øst kan ikke findes, ligemeget hvilken frekvens jeg taster..

Jeg forstår det ikke..

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 21:40

Det er jo fordi, at parabolen/LNBen ikke er indstillet til sattelitten, så indstil først og søg bagefter. Det var det jeg skrev tidligere.

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 21:51

Så satelitten skal indstilles til 12188H og så skal man søge, indtil den ønskede kanal dukker op?

Dvs. der kan sagtens være 100 kanaler med samme frekvens? Hvordan kan dette rent fysisk lade sig gøre?

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 22:01

Antallet af kanaler pr TP varierer, men der er mellem 4-10 når det er TV, og til Radio kan der være 30-50 forskellige. Du kan KUN med din modtager finde kanaler på 19,2E når parabolen er indstillet til den position. Alternativt køb en FTA modtager til brug på 19,2E, det er noget nemmere, og så er du sikker på at kunne modtage de ønskede kanaler. 

-------------

Skrevet den: 28-April-2009 kl. 22:05

Så satelitten skal indstilles til 12188H og så skal man søge, indtil den ønskede kanal dukker op?

Dvs. der kan sagtens være 100 kanaler med samme frekvens? Hvordan kan dette rent fysisk lade sig gøre?

Fra http://en.kingofsat.net/pos-19.2E.php - http://en.kingofsat.net/pos-19.2E.php

Kan være du også skal vælge QPSK - 27500 3/4  et eller andet sted sammen med frekvens?

Nej, ikke 100 kanaler. Men en transponder (MUX) kan indeholde adskillige kanaler. Hvor mange afhænger af kodningsform og opløsning. For 12188 H (faktisk er det 12187.5 H ifølge KingOfSat) er der 10 kanaler iøjeblikket.

Mvh JørgenT

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 01:23

Har læst denne forvirrende tråd igennem.. og det gør det ikke bedre at personen ikke forstår hvordan LNB og sat. frek. hænger sammen eller at personen ikke ved om hans modtager egentlig er på den rigtige LNB når han nu engang forsøger at søge..

Er det ikke meget enklere at gå til Total , og få deres tv mand ud og sætte det op, de servicerer jo CanalDigital ejere, og det kan vel ikke koste mere end alt den tid som forgæves bruges på at forklare historien her?

Nu er det jo millimeter flyt der tales om når man skal fange sat signaler, og de mange gange jeg har hjulpet andre, så har de alle haft det tilfælles at de slet ikke kunne forstå man kunne fange signalet med så små justeringer.

Så få et "TOTAL-check" fra total butikken (sorry, bad joke), det er da det bedste råd, selvom det så også koster lidt penge. du er bedst tjent med det, kan jeg læse her.

Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Har læst denne forvirrende tråd igennem.. og det gør det ikke bedre at personen ikke forstår hvordan LNB og sat. frek. hænger sammen eller at personen ikke ved om hans modtager egentlig er på den rigtige LNB når han nu engang forsøger at søge..

Guilty as charged... Som jeg skrev i starten er jeg ude af min liga her.

Jeg regnede vel med, at da vi kørte analog signal, modtog vi Astra uden problemer, og at jeg derfor sagtens kunne få det til at virke igen.

Men problemet bunder vel i, at modtageren ikke kender Astra satelitten, og vi ikke har en satfinder. For at få nogenlunde retningen til Astra korrekt, har vi med den indbyggede satfinder fundet 1*vest, og dermed brugt det tidligere anvendte bracket. Men dette er muligvis ikke præcist nok.

Vi prøver at fedte lidt med det, men vil derefter lytte til dit råd, og få én ud og kigge på det.. Tak for hjælpen.

Print side | Luk vindue