Print side | Luk vindue

DVB-T til DVB-C

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58531
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 15:09

Emne: DVB-T til DVB-C
Skrevet af: Zagadka
Emne: DVB-T til DVB-C
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 19:58
Jeg fik fortalt i går da jeg købte mit nye P42G10 at YouSee ret faktisk udsender indholdet af MUX 1 frit tilgængeligt.

Stor var min overraskelse så da det blev leveret og sat op i dag, da jeg fandt ud af at jeg rent faktisk også kan modtage kanalerne via DVB-T eftersom antennekablerne virker som antenne. Det hjælper nok at jeg bor ca. 500 meter fra Gladsaxe senderen og har direkte line of sight til den fra stuen hvor fjernsynet står.

Hvor meget skal der til for at konvertere et DVB-T signal til et DVB-C signal?

-------------
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 20:07

Da MUX1 jo indeholder Must Carry kanaler, skal de naturligvis udsendes frit også på DVB-C og DTT remoduleres af You See og Stofa til DVB-C.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 20:31
Zagadka: "Hvor meget skal der til for at konvertere et DVB-T signal til et DVB-C signal?"
Du har et nyt tv med indbygget DVB-T-tuner som pga. din nærhed til Gladsaxe-senderen åbenbart kan vise terrestriske kanaler uden at du har anden antenne end nogle antennekabler.
Ok, men hvordan skal dit spørgsmå forstås?

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 07-April-2009 kl. 23:00
Man kan fra YouSee modtage DR1, DR2, DR Update og TV2 i DVB-C uden brug af CA-modul og programkort.

Når du derfor har et tv med DVB-C tuner, så har du intet behov for at modtage disse kanaler i DVB-T.

-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Ok, men hvordan skal dit spørgsmå forstås?

Meget simpelt, præcis som det står.

Jeg kan ikke detaljerne om hvordan hverken DVB-T eller DVB-C virker, så hvor meget er der involveret i at konvertere MUX 1 så det kan udsendes via DVB-C?

-------------
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
Sony Xperia Z3

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Jeg kan ikke detaljerne om hvordan hverken DVB-T eller DVB-C virker, så hvor meget er der involveret i at konvertere MUX 1 så det kan udsendes via DVB-C?

Noget helvedes dyr hardware.
Men hvorfor spørger du overhovedet? YouSee har jo allerede lavet konverteringen for dig og leverer signalerne som DVB-C i dit antennestik.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Men hvorfor spørger du overhovedet? YouSee har jo allerede lavet konverteringen for dig og leverer signalerne som DVB-C i dit antennestik.

Teknisk interesse, er den korte forklaring.

-------------
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
Sony Xperia Z3

Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 01:39

Må jeg lige låne din tråd??? :)

Kan man via yousee antennestikket, se dr1 og tv2 analogt selvom man ikke er medlem af yousee?

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 09:31

Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Kan man via yousee antennestikket, se dr1 og tv2 analogt selvom man ikke er medlem af yousee?

Nej det kan man ikke. YouSee leverer slet ikke noget signal, når man ikke er kunde.

-------------
Per H. Nielsen

Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 13:04

Det korte svar er

- Man tager ca. 4 DVB-T modtagere for DR1, DR2, TV2 & DRupdate.
- Putter de 4 udgangssignaler ind i en lokal MUX (Multiplexer)
- Sender MUX signal ind i en Digital DVB-C modulator på f.x. 442 MHz
- Sender det ca. 7 MHz brede signal rundt i Coax nettet sammen med ca. 62 ligestillede kanaler via en helvedes bunke splitterer / Forstærkere, før signalet går ind i din vægdåse...

- Der er lagt lidt kroner i værket hist & pist...

-------------
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *

Skrevet af: moho
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 13:11

Kære  larsvj

Så er jeg osse med    God påske også.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 08-April-2009 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af larsvj larsvj skrev:

Det korte svar er

- Man tager ca. 4 DVB-T modtagere for DR1, DR2, TV2 & DRupdate.
- Putter de 4 udgangssignaler ind i en lokal MUX (Multiplexer)
- Sender MUX signal ind i en Digital DVB-C modulator på f.x. 442 MHz
- Sender det ca. 7 MHz brede signal rundt i Coax nettet sammen med ca. 62 ligestillede kanaler via en helvedes bunke splitterer / Forstærkere, før signalet går ind i din vægdåse...

- Der er lagt lidt kroner i værket hist & pist...

Tak for svaret, det var faktisk præcis en kort forklaring som den du har givet jeg var på jagt efter uden at få formuleret mig helt klart.

-------------
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
Sony Xperia Z3

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 08-April-2009 kl. 18:25

Oprindeligt skrevet af larsvj larsvj skrev:

[QUOTE=dkscan] [QUOTE=Zagadka]
Jeg kan ikke detaljerne om hvordan hverken DVB-T eller DVB-C virker,

Det korte svar er

- Man tager ca. 4 DVB-T modtagere ....

Det er ikke billigt, men lige netop denne konvertering kan foretages lidt lettere end angivet.

Det er sådan, at en DVB-C multiplex normalt har en kapacitet på ca 38 Mbps, medens en dansk DTT multiplex har en kapacitet på 20 (MUX1+2)eller 22 Mbps (Boxer). 

Hvis man tager selve DVB-T tuneren alene og forbinder udgangen den til en DVB-C modulator - så vil man kunne få en DVB-C multiplex, der har samme indhold som den modtagne DTT MUX. De modtagne signal kan endog være krypteret - idet krypteringen blot videresendes uændret.  Derudover skal der videresendes en masse 'nul-pakker'  for at udjævne forskellel mellem de 20/22 Mbps og DVB-C's 38 Mbps. Disse nulpakker er naturligvis rent (energi)spild at videresende. 

Da sådant udstyr kun sælges i mindre antal til prof. købere (kabel-foreninger ?) har det en helt anden pris end private  kan betale (titusindvis af kroner).  Det er mere almindeligt, at satellit muxer bliver 'ompakket' på denne måde.

Med den nye DVB-C2 standard er det muligt at tilpasse båndbredden af hver DVB-C2 mux, så man kan videresende  modtagne DVB-T, DVB-T2, `DVB-S og DVB-S2  muxer uden  at tilføje 'nul-pakker'. Bla. derved øges  effektiviteten af kablerne.

Lars 

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue