DVD+R medier/Hvilket mærke?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=5860
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 10:39
Emne: DVD+R medier/Hvilket mærke?
Skrevet af: SkiveBio
Emne: DVD+R medier/Hvilket mærke?
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 00:08
Hjææælp...Min harddiskoptager (Sony RDR-HX1000) er ved at løbe tør for plads på grund af min ubeslutsomhed ang. hvilket DVD-mediemærke, jeg skal serviceres af fremover. Jeg har hidtil brugt genskrivbare skiver (Fujifilm DVD+RW) og er senere gået over til Verbatim DVD+RW (4x), men har af holdbarhedsmæssige årsager besluttet fremover at bruge DVD+R.
Et nærliggende valg ville så være Verbatim DVD+R (8x), men uheldigvis har tvivlen ramt mig i faldet over nogle tests af DVD-medier, bl. a. på "X-bit" og på det tyske "testberichte.de". Generelt er det jo sådan, at DVD-mediers kvalitet varierer i forhold til hvilken brænder der anvendes. Men desværre har jeg nu konstateret, at Verbatim's DVD+R (8x) i mere end én test ikke er fundet anbefalelsesværdig i arkiveringsøjemed, hvilket har givet mig et par forbehold over fortsat at bruge Verbatim. Da der samtidig bl. a. her fra nærværende forum har lydt toner, som har stillet tvivl om troværdigheden af sådanne tests, kunne jeg godt tænke mig at kaste et par spørgsmål ud i æteren:
Er det ikke sådan, at et kvalitetsmedie fungerer upåklageligt, uanset hvilken brænder der benyttes, således at man egentlig godt kan regne med sandhedsværdien i de enkelte tests konklusioner. Altså at man f.eks. ikke kan udelukke et holdbarhedsproblem på Verbatim DVD+R (8x)
Hvor stor betydning skal man egentlig tillægge fejl i forbindelse med brændingen ud fra et holdbarhedsmæssigt synspunkt. DVD+R/-R medier anslås til at have en levetid på ca. 100 år (hvis opbevaret korrekt), men kan en vis fejlprocent /ujævnhed ved brænding resultere i, at de brændte data på DVD+R/-R måske kun kan holde 5 år ?
Er der forskel på DVD-mediets kvalitet, alt efter hvor brændingen foregår (DVD-optager kontra PC) ?
Og sidst, men ikke mindst. Hvis nu ikke Verbatim, hvilket medie er egentlig så kompatibelt med min trang til bare at gemme mine foretrukne optagelser i god kvalitet, og være sikker på, at de også er læsbare om f.eks. 10 år...
Mvh SB
|
Svar:
Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 16:18
Det var mange interessante spm. men desværre rækker min viden kun til at komme med et forslag til hvad der (stadigt) skulle være rigtigt gode medier - Fuji DVD+R 8x i 25 spindel. De skulle nemlig stadigt være Made in Japan og dermed TY.
Claus
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 16:47
clausewitz skrev:
Det var mange interessante spm. men desværre rækker min viden kun til at komme med et forslag til hvad der (stadigt) skulle være rigtigt gode medier - Fuji DVD+R 8x i 25 spindel. De skulle nemlig stadigt være Made in Japan og dermed TY.
|
Fuji har skiftet til at få deres DVD'er produceret i Taiwan, så man skal efterhånden være heldig for at finde Made in Japan Fuji medier. Made in Taiwan medierne er ikke af samme høje kvalitet desværre.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 17:08
SkiveBio skrev:
Et nærliggende valg ville så være Verbatim DVD+R (8x), men uheldigvis har tvivlen ramt mig i faldet over nogle tests af DVD-medier, bl. a. på "X-bit" og på det tyske "testberichte.de". Generelt er det jo sådan, at DVD-mediers kvalitet varierer i forhold til hvilken brænder der anvendes. Men desværre har jeg nu konstateret, at Verbatim's DVD+R (8x) i mere end én test ikke er fundet anbefalelsesværdig i arkiveringsøjemed, hvilket har givet mig et par forbehold over fortsat at bruge Verbatim. Da der samtidig bl. a. her fra nærværende forum har lydt toner, som har stillet tvivl om troværdigheden af sådanne tests, kunne jeg godt tænke mig at kaste et par spørgsmål ud i æteren: |
Jeg synes ikke du skal lægge alt for stor vægt på en eller to enkelte tests. Hvis man ser antallet af tests på http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=33 - Club CDFreaks Media Forum rapporteret af brugere rundt omkring i verden, så blegner de ovenstående tests fuldstændigt.
Det helt generelle svar på kvalitet er, at Taiyo Yuden (TY) er generelt de bedste medier og Verbatim er generelt de næst-bedste. Andre mærker er generelt ikke ligeså gode. Brænder, firmware og variationer i medie batch kan ændre denne rangering.
Verbatim er langt nemmere at finde i forretninger (fysiske eller på nettet) end TY. Taiyo Yuden sælger ikke under sit eget navn, men kan i Europa f.eks. findes som "Plextor" medier. Indtil fornylig kunne man også købe TY som "Fujifilm DVD+R 8x Made in Japan" medier, men disse er ved at være erstattet af Made in Taiwan medier (Ritek?).
SkiveBio skrev:
Er det ikke sådan, at et kvalitetsmedie fungerer upåklageligt, uanset hvilken brænder der benyttes, således at man egentlig godt kan regne med sandhedsværdien i de enkelte tests konklusioner. Altså at man f.eks. ikke kan udelukke et holdbarhedsproblem på Verbatim DVD+R (8x) |
Et kvalitetsmedie burde i teorien fungere i alle brændere, men dette er desværre ikke altid tilfældet. Generelt fungerer Taiyo Yuden og Verbatim medier bedst, men ikke altid.
Man kan ikke udelukke et holdbarhedsproblem på nogetsomhelst optisk medie, da der forekommer variationer i produktionskvalitet, men risikoen for problemer er mindst med kvalitetsprodukter som f.eks. TY og Verbatim.
SkiveBio skrev:
Hvor stor betydning skal man egentlig tillægge fejl i forbindelse med brændingen ud fra et holdbarhedsmæssigt synspunkt. DVD+R/-R medier anslås til at have en levetid på ca. 100 år (hvis opbevaret korrekt), men kan en vis fejlprocent /ujævnhed ved brænding resultere i, at de brændte data på DVD+R/-R måske kun kan holde 5 år ? |
Holdbarheden kan vel nærmest anses som den tid der går, før mediet ikke længere kan læses uden fejl. Dette afhænger dels af mediets fysiske og kemiske egenskaber, hvilken temperatur og fugtighed det opbevares under, hvor meget lys mediet udsættes for, og hvilken kvalitet mediet havde lige efter det var brændt.
Således er det nemt at indse, at kvaliteten af selve brændingen er en af de forhold som bestemmer mediets holdbarhed, men langt fra den eneste. Dog bliver mediet ikke bedre over tid end det var lige efter det blev brændt!
SkiveBio skrev:
Er der forskel på DVD-mediets kvalitet, alt efter hvor brændingen foregår (DVD-optager kontra PC) ? |
Det kan i høj grad afhænge af brænder, firmware og brændningshastighed. Og lige for at aflive en myte, så er kvaliteten ikke nødvendigvis bedre ved en lavere brændingshastighed.
SkiveBio skrev:
Og sidst, men ikke mindst. Hvis nu ikke Verbatim, hvilket medie er egentlig så kompatibelt med min trang til bare at gemme mine foretrukne optagelser i god kvalitet, og være sikker på, at de også er læsbare om f.eks. 10 år... |
Tja, hvis du nu bygger en tidsmaskine og rejser 10 år ud i fremtiden, kan du så ikke lige rejse tilbage og fortælle os andre hvad du fandt ud af?
Nogen folk har på Club CDFreaks forummet rapporteret om brændte medier fra f.eks. Ritek og Princo som er degenereret til det ulæselige i løbet af få måneder. Andre har rapporteret at kvalitetsmedier er degenereret i løbet af få måneder når de opbevares ved tropiske forhold, altså høje temperaturer og meget høj luftfugtighed.
|
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 17:16
DrageMester skrev:
Fuji har skiftet til at få deres DVD'er produceret i Taiwan, så man skal efterhånden være heldig for at finde Made in Japan Fuji medier. Made in Taiwan medierne er ikke af samme høje kvalitet desværre.
|
Jeg havde godt nok hørt om Taiwan muligheden (eller måske nærmere risikoen) men troede ikke helt at disse skiver var nået til Europa endnu.
Claus
|
Skrevet af: SkiveBio
Skrevet den: 28-Juli-2005 kl. 22:39
Takker for den foreløbige "krisehjælp". Jeg vil fremover satse på videobånd .....nej, jeg mener satse på de mærker jeg kender, droppe anmeldelserne og ellers tage back-ups til den store guldmedalje. Når jeg samtidig gør alt for at opbevare dem korrekt, så kan det nok ikke gå helt galt.
Og tidsmaskinen er kørt i stilling. Desværre er nyheder fra den kun forbeholdt nye generationer...
Mvh SB
|
Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 02-August-2005 kl. 08:16
[QUOTE=DrageMester]
Det helt generelle svar på kvalitet er, at Taiyo Yuden (TY) er generelt de bedste medier og Verbatim er generelt de næst-bedste. Andre mærker er generelt ikke ligeså gode. Brænder, firmware og variationer i medie batch kan ændre denne rangering.
Et lille tip til ejere af Sony recordere, som påtænker at bruge DL medier. I nogle tilfælde har jeg af praktiske årsager brugt de endnu alt for dyre DL medier. Verbatim har i ALLEe tilfælde fungeret upåklageligt. Så måtte jeg også lige prøve Fuji, da deres DVD +R 8X har fungeret perfekt sammen med min Sony 710. MEN, MEN, straks løb jeg ind diverse fejlbeskeder. Checkede så producenten, på Fuji DVD +R 8X var det Taiyo Yuden, MEN på DVD+R DL udgaven var producenten RICOH. Konklusion: Tilbage til Verbatim eller Fuji på TAIYO YUDEN skiver!!!!
perfektionist
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 02-August-2005 kl. 10:21
Hej, meget interessante indlæg,
Som tidligere fotoekspedient ved jeg, at Fujifilm har meget kørende i Tyskland. Og jeg ved da også, at det opr. er japansk og navnet på et stort bjerg. På de enkeltlags -R 4x og -R 8x diske, jeg indtil videre opererer med står der tysk firmaadresse på æsker og spindler, men hvor de faktisk er produceret ved jeg ikke. Nu er jeg blevet nysgerrig:
Hvis ikke i Tyskland, hvordan kan man så undersøge det og om de er fra TY eller ej?
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 02-August-2005 kl. 11:03
Hej Carser
Kan se, at jeg har et QUOTE problem!!
Jeg er ikke sikker på, om man UMIDDELBART kan vide det. På mit spindel står der Fuji R+ 8X og så det vigtige,"Made in Japan", samt Fuji Magnetics GmbH. På Fuji DL etiketten står der blot Fuji Magnetics GmbH, altså IKKE, "Made in Japan". For en sikkerheds skyld kører jeg skiven igennem DVD identifier, http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ - http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ , som straks afslører, at R+8X skiverne er lavet af Taiyo Yuden, mens DL skiverne er produceret af Ricoh. --Og believe me, der er en verden til forskel. Sidstnævnte bliver straks returneret og byttet med Verbatim DL skiver.
Hilsen
perfektionist
|
Skrevet den: 02-August-2005 kl. 11:42
Perfektionist skrev:
Hej Carser
Kan se, at jeg har et QUOTE problem!!
Jeg er ikke sikker på, om man UMIDDELBART kan vide det. På mit spindel står der Fuji R+ 8X og så det vigtige,"Made in Japan", samt Fuji Magnetics GmbH. På Fuji DL etiketten står der blot Fuji Magnetics GmbH, altså IKKE, "Made in Japan". For en sikkerheds skyld kører jeg skiven igennem DVD identifier, http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ - http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ , som straks afslører, at R+8X skiverne er lavet af Taiyo Yuden, mens DL skiverne er produceret af Ricoh. --Og believe me, der er en verden til forskel. Sidstnævnte bliver straks returneret og byttet med Verbatim DL skiver.
|
Hej Perfektionist,
Det var et rigtigt godt svar. Og jeg kan godt forstå det sidste, du skriver... I do believe you! Fuji Magnetics GmbH er alt, hvad jeg har set på mine skiver.
Må jeg ulejlige dig med et par tillægsspørgsmål?
Er dvd-identifier programmet freeware? Kan jeg bruge det på min pc med kombodrev (DVD-læser og CD-brænder)?
På forhånd tak.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 07:49
Hej Carser
Undskyld det sene svar, men jeg kunne ikke få adgang til serveren.
Ja, det er freeware og fylder alt i alt kun ca. 1,4MB. Hvis du søger DVD Identifier via Google, kan du finde i massevis af download sites. Jeg er helt sikker på, at du kan bruge programmet på dit kombodrev.
Jeg bruger det faktisk altid som sikkerhedscheck, da Sony 710 er yderst selektiv mht skiver. Selv på Sony's "egne" skiver (lavet af Ricoh) har jeg ofte fået meddelelser som "Disken snavset", "Ingen disk", osv. Så bliver jeg omgående mistænksom, da jeg meget nødig vil have et arkiv af gode optagelser, som MÅSKE virker! Med Verbatim og Taiyo Yuden producerede Fuji skiver har jeg ikke haft et eneste tilfælde, hvor Sony 710 ikke ville læse skiven.
I øvrigt meget stor ros til http://www.mediecentralen.com - www.mediecentralen.com , som uden den mindste indvending sendte mig 3 Verbatim +R DL skiver til erstatning for Fuji DL skiverne (Ricoh), som drillede.
Jeg vil selvfølgelig ikke bare ubetinget kaste grums efter Ricoh og alle andre ikke-Verbatim og ikke-Taiyo Yuden skiver, men med Sony 710 ved jeg efterhånden, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Hilsen
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 09:31
Hej perfektionist,
Tak for dit udførlige svar. Server-problemet er da træls, oppe-tiden i går var næppe over 50%!
Fint med programmet, det må jeg fluks hente.
Det er tankevækkende, at selv Sony-skiver kan drille på en ny Sony-recorder. (Jeg har over hundrede af de billigste Sony DX VHS-bånd og kun to måtte jeg skille ad og pille lidt ved for at fjerne lidt mekanisk mislyd. De har til gengæld aldrig givet et eneste drop-out i billedet eller lyden! Fujis VHS-bånd, lydbånd, fotopapir og film er generelt også ganske gode.)
Efter at have læst med her havde jeg også besluttet at bruge Fuji eller Verbatim for at undgå problemer på min egen 710'er.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 10:28
Carser skrev:
På de enkeltlags -R 4x og -R 8x diske, jeg indtil videre opererer med står der tysk firmaadresse på æsker og spindler, men hvor de faktisk er produceret ved jeg ikke. Nu er jeg blevet nysgerrig:
Hvis ikke i Tyskland, hvordan kan man så undersøge det og om de er fra TY eller ej?
|
Såvidt jeg er orienteret så har det altid (i.h.f. i den seneste tid/år) kun været Fuji skiverne DVD+R 8x i 25 spindel som var fra TY. Har selv DVD+RW skiver fra Fuji hvor der ligeledes står noget om Tyskland.
Claus
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 10:35
Hej Carser
Sony VHS båndene har jeg også rigtig gode erfaringer med, samt i øvrigt også TDK EHG. -- Det undrer også mig, at Sony sælger skiver under eget navn, som ikke går specielt godt i spænd med deres egne recordere. På et tidspunkt tog jeg 10 skiver Sony R+ 4X (produceret af Ricoh) med til en Sony forretning (købt samme sted). Vi testede dem af i forretningen, og ekspedienterne måtte med et "hmmm konstatere", at kun 5 ud af de 10 kunne læses umiddelbart - at 2 mere kunne læses efter lidt vrid og gniden er så en anden sag. Som sagt, med Verbatim og Taiyo Yuden producerede Fuji skiver har jeg ikke én eneste gang haft problemet!
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 10:38
Perfektionist skrev:
Hilsen
perfektionist
|
Men at man ikke altid kan stole på medie-koden som fremkommer ved test med programmer af ovenstående karakter kan ses af nedenstående link.
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5310&KW=Hyundai - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5310&K W=Hyundai
Claus
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 10:44
Clausewitz
Godt spørgsmål, jeg må indrømme, at jeg tyr til DVD Identifier programmet, og ved køb af Fuji skiver gør jeg opmærksom på, at skiverne skal være produceret af Taiyo Yuden (der er mange i omløb endnu).
Jeg har ikke købt skiver fra http://www.guenstig-brennen.de - www.guenstig-brennen.de , men på sitet angiver de faktisk producentnavnet - og det er en pokkers god oplysning, da salgsmærket som oftest forbliver det samme - men ikke nødvendigvis producenten.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 11:13
Perfektionist skrev:
Jeg har ikke købt skiver fra http://www.guenstig-brennen.de - www.guenstig-brennen.de , men på sitet angiver de faktisk producentnavnet - og det er en pokkers god oplysning, da salgsmærket som oftest forbliver det samme - men ikke nødvendigvis producenten.
perfektionist
|
Det kan man desværre heller ikke altid stole på. Både Nierle og Mediecentralen havde den (med meget meget stor sandsynlighed) falske TY mediekode knyttet til de føromtalte Hyundai skiver. Efter at have gjort Mediecentralen og Nierle bekendt med links der bekræftede denne sandsynlighed figurerer den ikke længere på deres hjemmeside. Jeg føler mig dog ret sikker på at Nierle hele tiden har vidst at koden var falsk jf. links fra DrageMester i Hyundai-tråden.
Claus
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 11:36
Clausewitz
Ja, du har ret, der er altid en vis usikkerhed. Oplysninger er gode, især HVIS de er rigtige! Dog synes jeg, at man kan komme et langt stykke ad vejen med diverse Identifier programmer og etiketteangivelser. Jeg har i visse tilfælde byttet et spindel Fuji skiver, fordi Sony'en i flere tilfælde ikke kunne læse dem, og her kunne jeg via et Identifier program konstatere, at producenten IKKE var TY. Klog af skade holder holder jeg mig til et fåtal af forhandlere - også selvom de kan være en anelse dyrere end andre. Jeg er helt enig i din konklusion om Nierle.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 11:40
Perfektionist skrev:
Hej Carser
Sony VHS båndene har jeg også rigtig gode erfaringer med, samt i øvrigt også TDK EHG. -- Det undrer også mig, at Sony sælger skiver under eget navn, som ikke går specielt godt i spænd med deres egne recordere. På et tidspunkt tog jeg 10 skiver Sony R+ 4X (produceret af Ricoh) med til en Sony forretning (købt samme sted). Vi testede dem af i forretningen, og ekspedienterne måtte med et "hmmm konstatere", at kun 5 ud af de 10 kunne læses umiddelbart - at 2 mere kunne læses efter lidt vrid og gniden er så en anden sag. Som sagt, med Verbatim og Taiyo Yuden producerede Fuji skiver har jeg ikke én eneste gang haft problemet!
perfektionist
|
Hej igen!
Ja, dine erfaringer taler for sig selv. Nu har jeg læst de nyeste indlæg i tråden her og kan se, at det ikke er helt så ligetil med hvem, der har lavet skiverne. Og jeg må endda rømme mig højlydt og konstatere, at min pc med DVD/CD kombodrev slet ikke kan genkende mine afsluttede Fuji DVD-R 4x skiver!
Se evt. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4317&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4317&P N=1&TPN=1
Så hvor de er fra ved jeg ikke. Men de virker fint på min afspiller og min recorder. Og gør de det også om 25 år er jeg tilfreds.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 12:07
Carser
Ja, helt enig mht resultatet om 25 år. Det gælder nok om at holde et vågent øje med skiverne undervejs! Derfor ville jeg ønske, at man kunne trække HDD optagelserne ud på en gigantisk harddisk, så man altid - også om 25 år - havde en master udgave.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 13:04
Det er i.h.f. nok også en god ide at tage Customer Reviews med et gran salt. Jeg kan se at de føromtalte Hyundai-skiver nu udelukkende får topkarakteren 5 (ud af 5) hos Nierle. Sidst jeg var forbi Nierle havde 2 Customers givet dem 1 (ud af 5). Kommentaren var at de var totalt ubrugelige men disse reviews er "tilfældigvis" ikke fremhævet mere.
Claus
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 13:14
Clausewitz
Jeg tror absolut, man skal tage Customer Reviews med et gran salt. Når man kan "manipulere" med mediekoder, så er det vist en smal sag også at "filtrere" diverse reviews. Egen erfaring og pålidelig rådgivning er nu guld værd!
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 14:41
Hej til alle I store "mediepersonligheder",
Nu har jeg til jeres orientering mailet til Fuji her i Danmark og spurgt
- hvor Fujifilm DVD -R og naturligvis +R 8x skiverne fremstilles (hvis ikke i Tyskland) samt
- hvorfor mine -R 4x ikke er så kompatible, at min Compaq pc kan læse dem trods finalize og at købe-DVD'er ikke er noget problem.
Jeg vender tilbage, når jeg har fået svar.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 14:47
...Og det gik tjep:
"...du skal prøve at opdatere dit dvd-drev, da dette ofte ikke er opdateret til de høje speed"
"Varerne bliver produceret i Østen - i samarbejde med anden leverandør."
Jeg spørger så om specifikke navne.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 14:56
Carser,
Godt gået Carser! Elsker svaret, "i samarbejde med anden leverandør", hmm øhhh TY, Ricoh eller hvem kan det mon være???
Venter spændt på svaret, vi ved jo, at der er mere end én leverandør!!!
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:11
Tak perfektionist,
Fuji er flinke til at svare hurtigt (i modsætning til Sony, der på mailsiden er i dyb koma - det er måneder, jeg refererer til)
"Hej Carsten.
Dette er en info som vi ikke umiddelbart må informere om. Men jeg kan fortælle dig at Fuji bruger sin egne dye.
Med venlig hilsen / Best regards
Fuji Magnetics Denmark"
Det med dye'n er jo fint, men har nogen mon "fået mundkurv på"?
Prøv evt. selv at fritte dem ud!
Jeg mailede på mailto:fuji@fuji.dk - Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:18
Hej Carser
Ja, vi er inde i et kerneemne her, kerneemne fordi der vitterlig ER forskel på kvaliteten, alt efter hvem der leverer råmaterialet, og hvem gider købe et spindel på 25 stk., hvis man ikke ved, hvem leverandøren er!
http://www.blankdiscshop.co.uk/acatalog/dvdplusrnoprint.html - http://www.blankdiscshop.co.uk/acatalog/dvdplusrnoprint.html .
Se f.eks. ovennævnte link til "blankdiscshop" i UK. Her finder vi vores velkendte - og hidtil fremragende - Fuji +R 8X skiver med RITEK dye.
Sony, ja, jeg har hørt, at de er ved lave om på deres struktur og derfor er tunge at danse med - heldigvis er deres HX-710 stadig fremragende.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:33
Det kunne være interessant at se hvordan efterspørgslen efter deres DVD+R 8x (25 spindel) udvikler sig nu når Ritek står for produktionen. Det er mit indtryk at mange har brugt den tidligere billige adgang til TY-medier.
Claus
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:38
Carser skrev:
- hvorfor mine -R 4x ikke er så kompatible, at min Compaq pc kan læse dem trods finalize og at købe-DVD'er ikke er noget problem.
|
Du kan også være havnet i et politisk spil her. Jeg har selv en bærbar PC med et TEAC drev som ikke kan læse DVD+R/RW medier. Compaq (HP) er en af de store støtter af DVD+RW - specielt tidligere (for 2-3 år siden) har fabrikanterne 'drillet hinanden' med ikke at kunne læse konkurrenternes formater (bestemt ikke i brugernes interesse ).
Efter opblødningen, først fra Sony, med at støtte alle medie-typer er den krig dog afblæst.
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:41
Jeg har lige tjekket mine Fuji+RW 1-4x de har mediekoden: RICOHJPN W11
Jeg går ud fra at JPN står for Japan. De har altid virket upåklageligt og med lave PIE og PIF.
Claus
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:49
Clausewitz
Når bare det virker, så er alt godt - og så skidt med alt andet. Vi ved jo også, at forskellige medier opfører sig forskelligt med forskellige recordere, så det er vanskeligt at fastlægge universelt gældende regler. Måske er Sony recordere overkritiske med medier? Jeg bemærkede bare, at min 710 begyndte med sine fejlmeddelelser, da jeg pludselig fodrede den med Fuji (Ricoh) medier istedet for Fuji (TY) medier. HVIS denne tendens er generel, så vil det helt sikkert påvirke efterspørgslen efter Fuji medier.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:52
Hej igen,
Ja - det link fra perfektionist er beviset - de har lavet om på dye'n på de nye Fuji +'er på UK-markedet. Det minder mig om min foreløbige teori her:
...Blanke medier sælges som aldrig før, og det er altså ikke kun til back-up af pc'ers data, børnefilm og optagelser fra tv, de bruges. Kvaliteten er ofte ringe, måske fordi prisen presses ned bl.a. p.g.a. afgift, der også er pålagt fordi der snydekopieres i stor stil. Den ringe kvalitet kan så ødelægge ens optagelse af en film fra tv eller ens seriøse og 100% lovlige computer back-up. Det er også noget skidt. Jeg taler af bitter erfaring...
Et uddrag fra "Om Sony HDD-lagring af ofte sete DVD-film og ridser" i denne tråd "Overførsel af DVD til HDD" på
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5746 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5746
hvor jeg bl.a. langte lidt ud efter pirater. Så blev der ret tavst...
Og nu er Fuji lidt tavse. Er det mon fordi sandheden er ilde hørt
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 15:59
Carser,
Jeg er bange for, at der er noget om din teori. Det er principielt lidt i stil med Sony's nuværende trængsler. De har etableret sig som et rigtig godt navn, MEN der er p.t. en udpræget tendens til at forbrugerne går efter discount markedet - og så bliver det svært at tjene penge på kvalitet.
Hurra for et forum som dette! Forhåbentlig kan vi skille en hel del får fra bukkene.
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 16:01
laursen skrev:
Du kan også være havnet i et politisk spil her. Jeg har selv en bærbar PC med et TEAC drev som ikke kan læse DVD+R/RW medier. Compaq (HP) er en af de store støtter af DVD+RW - specielt tidligere (for 2-3 år siden) har fabrikanterne 'drillet hinanden' med ikke at kunne læse konkurrenternes formater (bestemt ikke i brugernes interesse ).
Efter opblødningen, først fra Sony, med at støtte alle medie-typer er den krig dog afblæst.
/Lars
|
Hej Lars,
Det giver god mening. Min Compaq er fra 2003. At det er politik det her passer også med Alt om DVD formater! 's oplysninger.
Godt krigen er afblæst.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 16:36
GODT NYT?
http://www.fuji-magnetics.com/en/company/news/index2_html - http://www.fuji-magnetics.com/en/company/news/index2_html
fortæller bl.a. dette:
FUJIFILM INTRODUCES DVD 1X-16X MEDIA WITH NEW, PROPRIETARY DYE
Environmentally friendly dye enables broad recording capabilities
Kleve , NRW, 25 August, 2004 – Fuji Magnetics GmbH today announced that the Fujifilm DVD+R 1X-16X optical media would be available in the European market in September. The media is among the industry’s first optical technologies to offer a disc capable of recording consistently and reliably in drives ranging from 1X-16X recording speeds. At a speed of 16X, a full 4.7 GB DVD+R disc can be written in about 6 minutes.
This new disc continues a legacy of innovation by incorporating Fujifilm’s unique, patented organic dye coating that was announced in January. The heavy-metal free dye comes from the company’s extensive research and development labs, which have over the last 70 years created an extensive library of innovative compounds based on photochemical research that have been responsible for advancing many technologies.
----
Ordet reliably er et, jeg især bemærker.
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 16:43
Carser,
Lad os se det som godt nyt, indtil det modsatte er bevist!
perfektionist
|
Skrevet den: 03-August-2005 kl. 16:53
Perfektionist,
Jeg er helt enig. Kommer der også Fujifilm dual layers i både pålidelig kvalitet og til rimelige priser er der grund til
|
|