Print side | Luk vindue

Måle ATV / DTV / HD TV ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58646
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 06:17

Emne: Måle ATV / DTV / HD TV ?
Skrevet af: julius
Emne: Måle ATV / DTV / HD TV ?
Skrevet den: 10-April-2009 kl. 12:41

Månedens dummeste spørgsmål:

Er der nogen metode, hvorefter man kan måle, om et billede er analogt, digitalt eller i HD ?

Julius

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-April-2009 kl. 12:45

Dine øjne skulle gerne være i stand til at se forskel, derudover er der jo så det udstyr man modtager med der afgør hvad der er Analogt, Digitalt o.s.v.  

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Dine øjne skulle gerne være i stand til at se forskel, derudover er der jo så det udstyr man modtager med der afgør hvad der er Analogt, Digitalt o.s.v.  

Mht. mine øjne er idioten (mig) 75 år, så for at være sikker ....? Mht. mit udstyr, så fortæller det jo, om billedet er A, D eller HD, men beviset???     Julius

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 13:00

Hvis udstyret er Analogt, ja så er det modtagne analogt, så der er beviset, dog vil det have en Digital oprindelse. SD eller HD vil jo fremgå af opløsningen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 17:10

Kære Radiomanden
Du skriver: "SD eller HD vil jo fremgå af opløsningen". Hvordan?

(Skærmen er Samsung LE40A567 med MPEG4 og 1080p. Forsyningen er YouSee kabeltv med en lille HD-pakke.)

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 18:45

Det vil det jo, idet at SD er 576i og HD er 720p eller 1080i. Det vil jo vises på TVet hvilken opløsning der modtages.

-------------

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det vil det jo, idet at SD er 576i og HD er 720p eller 1080i. Det vil jo vises på TVet hvilken opløsning der modtages.

Yes Sir. Nu taler vi antal pixel på den korte led. Mit spørgsmål fra start af har været og er stadig, hvor ser man, at der fx er " 576", "720" eller "1080" pixel?`Det kan man i hvert fald ikke se på førnævnte fladskærm. Og tælle dem kan man jo ikke

Skrevet den: 10-April-2009 kl. 19:52

Der vil altid være det antal pixels som der nu er på panelet, TVet Upscaler alt input til den opløsning det nu har, derved ikke sagt, at SD bliver til HD det kan det ikke, men det vil altid upscales til enten 720 eller 1080, da det er de 2 opløsninger der er på de enkelte paneler. Hvor mange pixels hvert enkelt panel nøjagtigt har fremgår af specifikationerne på panelet.

-------------

Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af julius julius skrev:

Månedens dummeste spørgsmål:

Er der nogen metode, hvorefter man kan måle, om et billede er analogt, digitalt eller i HD ?

Julius

Computerskærmene har altid været både analoge og i HDTV opløsning, så helt enkelt er tingene trods alt ikke.

Hver og eneste gang undrer det mig at kravene om HD kom via Fladskærmene og netop ikke fra Computer brugere, forbavser mig hver gang.

Mange vil mene der er forskel på VGA og HDMI, men denne er kun kosmetisk. Alle kan checke dette fordi nyere Fladskærme har Begge indgange.   

Forbindelsen mellem ens Computer og ens Skærm plejer være VGA og netop ikke HDMI [HDCP].

Forskellige steder hvor man har bedt personer om vurdere forskel (kvalitet) imellem SD og HD, indenfor de sidste 20 år. Her er der spurgt efter hvad personerne ser. Der er vist ikke direkte tal på forskellene, men mere i hvor meget tingene fylder i MegaBit. Og her ej at forglemme udtrykket "Billedforbedrings Kredsløb", hvilket fortæller mig at Programleverandørerne har størsteparten af skylden for problemern.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Print side | Luk vindue