Print side | Luk vindue

Optagelse af blankolån til bilkøb

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58734
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:44

Emne: Optagelse af blankolån til bilkøb
Skrevet af: AndersHP
Emne: Optagelse af blankolån til bilkøb
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 00:29

Hej, jeg har efterhånden fået så mange gode råd herinde på siden, så jeg vil stille et lidt -ikke- recorder relevant spørgsmål, og håbe på at folk alligevel gider svare

Jeg går og overvejer at udskifte den gamle Toyota, og har ikke den store forstand på billån. En kammerat som er bilsælger kan give mig et blankolån, hvilket betyder at jeg ikke behøver lægge en vis procentdel i udbetaling, samt løbetiden behøver ikke følge specielle regler, men kan være over længere tid.

Men hvad er den generelle holdning til blankolån? Folk siger det er farligt osv., men er det ikke kun fordi at de er "lette" at optage, og derved blive fristede af?

Lånet jeg forestillede mig er på cirka 150.000kr, over 96 måneder.

Jeg har ikke optaget andre lån, bor til leje, og kommer ved dette blankolån ned på hvad jeg forventer at kunne sidde for om måneden. Renten er variabel, hvilket jo kunne være bekymrende, men det kan vel ligesåvel gå op som ned..?

Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 00:34

Hvad er den årlige omkostning i procent (ÅOP) ?

Det er i virkeligheden kun denne procent der er interessant, da div. långivere er gode til at sætte lave rentesatser,men høje gebyrer af forskellig art, hvilket gør det uoverskueligt hvis ikke man havde ÅOP at sammenligne med.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 00:53
For det første: Betegnelsen "Blankolån" lyder lidt
mystisk. Blanko betyder indenfor bankverdenen at det er
et lån som der ikke tages sikkerhed for.

Hvad de kalder lånet er dog mindre væsentligt. Det
vigtigste er som Skyum skriver at finde ud af hvad ÅOP
på det pågældende lån. Hvis denne er meget høj, så er
det et skidt lån. Er den lav, så er det ganske
fornuftigt.

Hvis du har fået regnet på 150.000 over 96 måneder, så
lyder det dog umiddelbart ganske fornuftigt. Eller er
det bare hvad du forestiller dig?
Der er som udgangspunkt ikke noget galt i lån til biler.
Oftest kan de fås til en lavere rente end forbrugslån,
da der tages sikkerhed i bilen.

En variabel rente er som udgangspunkt ikke bekymrende.
Alle forbrugslån og billån er med variabel rente. Det er
stortset kun lån til bolig der kan fås med fast rente.
Dog er det noget man skal være opmærksom på når man
lægger budget. Du skal ikke sætte dig mere stramt end at
din økonomi kan tåle at renten stiger og at din ydelse
derfor bliver højere.
Især fordi renten lige pt er relativt lav, og
sandsynligvis stiger igen inden du er færdig med de 96
måneder.

Skrevet af: DonTlaloc
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Alle forbrugslån og billån er med variabel rente. Det er
stortset kun lån til bolig der kan fås med fast rente.

Man kan sagtens få billån med fast rente.

Skrevet af: longjohn
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 02:23
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Men hvad er den generelle holdning til blankolån? Folk siger det er farligt osv., men er det ikke kun fordi at de er "lette" at optage, og derved blive fristede af?

Blanco-lån er ikke som sådan farligt, og det kan være en oplagt mulighed for bilkøbere, der ikke kan få et almindeligt billån i banken eller via forhandleren pga. deres privatøkonomi eller pga. bilens alder/værdi.

Det "farlige" består i, at du får lov at betale en rente, som er markant højere end et banklån. Udlåneren løber en potentielt større risiko end banken fordi der ikke er nogen udbetaling og der ikke stilles sikkerhed som sådan - og det skal du betale kassen for.

For eksempel skal du hos EuroCapital, som er velkendt i bilbranchen, betale  2.770 kr. om måneden for at afdrage et lån på 150.000 kr. over 96 måneder.

Det svarer til  ÅOP på 17,11% før skat - eller en samlet omkostning før skat på 112.920 kr. i lånets løbetid.

Kan du lægge en udbetaling på 30.000 kr. vil et tilsvarende variabelt forrentet lån hos f.eks. Eik Bank koste dig 1.682 kr. om måneden i 96 måneder (det reelle lånebeløb er så 125.950 kr.).

Det svarer til  ÅOP på 8,0% før skat - eller en samlet omkostning før skat på 35.405 kr.  i lånets løbetid.

Vælger du et tilsvarende lån med fast rente - så du er sikker på, at din månedlige ydelse aldrig stiger - skal du af med ca. 1.860 kr. om måneden i Eik Bank.

Det svarer til 11,1 % i ÅOP før skat - eller en samlet omkostning på 52.658 kr. i lånets løbetid.

Så kan du mønstre en udbetaling på omkring 20 % (eller evt. låne den et andet sted), så bør du holde dig langt væk fra blanco-lånet.

Lars

Skrevet den: 13-April-2009 kl. 08:36

Jeg ville gå i banken, fremlægge et lille budget, fortælle om din mulighed for at få financieret via forhandleren og så spørge dem en gang til om deres vilkår for lån til bilen.

Min indstilling er at det er bedst at have bankens bud, og så  gå ud fra dette.

Hvad med din gamle Toyota ? får du intet for den ?

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: Splinten
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 11:32

Alt efter om det er en ny eller brugt bil, som du overvejer at købe, så er løbetiden på lånet også relevant.

Hvis det f.eks. er en brugt 3-4 år gammel bil, som du vil købe, så er den om 8 år (96 måneder) en rimelig gammel bil at gå og afdrage et par tusinde kroner på om måneden, men er det modsat en ny, mindre bil, så er den om 8 år ikke fuldstædigt outdated. Men der er mange overvejelser omkring bilkøb.

Jeg ville dog nok også forsøge mig i banken først. Det er generelt de mest rimelige renter du får tilbudt der, samt deres lånetilbud er gennemskuelige - de er vant til at overholde kreditlovgivningen mht. dokumentationskrav, hvor imod det ikke altid er tilfældet andre steder. Et blanko gennem en bilforhandler ville jeg nok holde mig fra med mindre ÅOP er meget lave og lånet er gennemskueligt.

-------------
Semper fidelis

https://onedrive.live.com/?invref=e8a3e0efed806092&invsrc=90" rel="nofollow - Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 11:35
forhandlerens lån er tit og ofte bedre end bankens, dog skal man have  20% i udbetaling.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 11:44

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Og nej - jeg har ikke en Fiat

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 12:23
Jeg synes normalt, at fast forrentede lån er for kyllinger.

Men som renten ser ud lige nu, ville jeg være noget betænkelig ved et variabelt forrentet billån. Nogle af de korte rentesatser kan næsten ikke komme længere ned, men de kan sagtens komme højere op. De nuværende lave renter er helt eller delvist forårsaget af krisen, og ingen forventer, at krisen vil vare i 8 år.

Jeg synes som minimum, at du bør undersøge, hvilken af de officielle rentesatser, billånet reguleres efter. Derefter bør du kigge på, hvad denne rentesats ligger på lige nu i forhold til "normalt niveau". Så kan du måske få et indtryk af risikoen for, at den variable rente over de 8 år bliver højere end den faste.

Skrevet den: 13-April-2009 kl. 13:16

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg synes normalt, at fast forrentede lån er for kyllinger.

Men som renten ser ud lige nu, ville jeg være noget betænkelig ved et variabelt forrentet billån. Nogle af de korte rentesatser kan næsten ikke komme længere ned, men de kan sagtens komme højere op. De nuværende lave renter er helt eller delvist forårsaget af krisen, og ingen forventer, at krisen vil vare i 8 år.

Jeg synes som minimum, at du bør undersøge, hvilken af de officielle rentesatser, billånet reguleres efter. Derefter bør du kigge på, hvad denne rentesats ligger på lige nu i forhold til "normalt niveau". Så kan du måske få et indtryk af risikoen for, at den variable rente over de 8 år bliver højere end den faste.

Kyllinger ender jo også ind imellem på grillen

-------------

Skrevet af: bleze
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 18:59

http://www.bankmedhjerte.dk/BeregnereMiljoebillaan.aspx" _blank?>Bank med Hjertet

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 13-April-2009 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har min bil (i øvrigt også den forrige) finasieret hos Fiat Finans. Det hedder da vist noget andet i dag.

Vi er mere interesseret i at få at vide hvordan du finansierer dine Pioneer plasma skærme. Der ryger næsten flere kroner den vej end på biler..

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: D. Jensen
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 09:07

Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

http://www.bankmedhjerte.dk/BeregnereMiljoebillaan.

Kan helt klart anbefales, jeg har lige lånt til ny bil der, ÅOP på 6.4%

og man kan komme ned på 10% udbetaling.

Skrevet den: 14-April-2009 kl. 21:47

Jeg får nok ikke meget for min gamle Toyota, nej. Det er en '87 Corolla, der ikke er så pæn som den har været.

Den bil jeg overvejer at købe er fra cirka år 2000 - dette bevirker, at de fleste billige billån med sikkerhed bliver for dyre - man kan nemlig ikke afdrage lånet over mere tid end: 144 måneder minus bilens alder. Dvs. der er kun få år tilbage, hvilket giver alt for store månedlige ydelser for mig. Derfor endte snakken ret hurtigt i blankolånet, der kan afdrages over lang tid.

Det lån jeg har fået beregnet af min kammerat lød på en variabel rente på 7.95%, og ÅOP skulle efter sigende være omkring 9%.

Det skal hertil siges, at jeg ikke forventer at beholde bilen i mere end 2-3 år, da jeg kunne forestille mig at den ville blive skiftet ud med en stationcar på det tidspunkt

Men ændrer dette billedet? Hvad sker der ved, at man optager det omtalte lån, for så om 2-3 år at ville indfri det...? Man mister vel altid noget på køb og salg af biler, men lånet kan man vel fortsætte i en ny bil, eller hvad?

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 14-April-2009 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Vi er mere interesseret i at få at vide hvordan du finansierer dine Pioneer plasma skærme. Der ryger næsten flere kroner den vej end på biler..

Han kører Fiat punto, mens vi andre kører i sportsvogne....

For nogen er det hvad man har indenfor som tæller, og ikke hvad man har udenfor.. (metaforisk forklaret, gæt selv original formulering.)

Skrevet den: 14-April-2009 kl. 23:37

Det lån jeg har fået beregnet af min kammerat lød på en variabel rente på 7.95%, og ÅOP skulle efter sigende være omkring 9%.

Hvordan reguleres renten?

Så vidt jeg kan se, er billån lige nu et par procent dyrere, end de var for 2 år siden. Samtidigt er diskontoen et par procent lavere, end den var dengang. Jeg ved ikke, om dit lån reguleres med diskontoen, men banklån gør ofte. Med andre ord kan du hurtigt få et dyrt lån, hvis diskontoen stiger til sit gamle niveau.

Jeg tror, at lige nu er et rigtigt dårligt tidspunkt at låne penge. Men måske kan det opvejes af, at det er et rigtigt godt tidspunkt at købe bil...

Skrevet den: 15-April-2009 kl. 09:13

Jeg tror, at lige nu er et rigtigt dårligt tidspunkt at låne penge. Men måske kan det opvejes af, at det er et rigtigt godt tidspunkt at købe bil...

Hvorfor er det et dårligt tidspunkt at låne penge på? Sålænge man er opmærksom på at renten kan stige, og ikke sætter sit budget monster-stramt efter den lave rente, så er der jo ingen problemer. Så skal man bare nyde den lave rente så længe det varer.

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 12:33

Hej, jeg har efterhånden fået så mange gode råd herinde på siden, så jeg vil stille et lidt -ikke- recorder relevant spørgsmål, og håbe på at folk alligevel gider svare

Jeg går og overvejer at udskifte den gamle Toyota, og har ikke den store forstand på billån. En kammerat som er bilsælger kan give mig et blankolån, hvilket betyder at jeg ikke behøver lægge en vis procentdel i udbetaling, samt løbetiden behøver ikke følge specielle regler, men kan være over længere tid.

Lånet jeg forestillede mig er på cirka 150.000kr, over 96 måneder.

Jeg har ikke optaget andre lån, bor til leje, og kommer ved dette blankolån ned på hvad jeg forventer at kunne sidde for om måneden. Renten er variabel, hvilket jo kunne være bekymrende, men det kan vel ligesåvel gå op som ned..?

Lad os lige slå det fast, at et blancolån er et lån, der er givet uden sikkerhedsstillelse.
Det normale er selvfølgelig, at lånet afdrages. Det er jo rimeligt fornuftigt, at restgælden er væk, før bilen skal skrottes.
Blancolån i en egen bank er at foretrække, men det kan da være en god idé, at undersøge markedet.
Få lånet med en fast ydelse, som du har råd til. Afdragsfrie lån til bil er ikke sagen.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet den: 15-April-2009 kl. 12:37

Fiat Fianans har altid været ret så konkurrencedygtige, og med fast rent i hele lånets løbetid - hvad jeg glæder mig lidt over pt

Hvad er den af, jeg troede at vi havde nået en alder, hvor vi køber biler kontant.
I øjeblikket er det ikke en ulempe med en variabel rente, da renten er historisk lav.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000

Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 13:05
Det du i høj grad skal tænke på, er at du garanteret ikke får betalt den værdiforringelse, der i sagnes natur, er på biler, ved et 96 måneders lån.

F.eks hvis du sidder for ca 2.000 om måneden, betaler du vel ca 17.000 om året af på bilen. Hvilket nok er mindre end bilen falder reelt i værdi. Så efter 3 år vil du stå med en bil der er 80.000 værd, men du har en restgæld på 100.000,-

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 15-April-2009 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Hvad er den af, jeg troede at vi havde nået en alder, hvor vi køber biler kontant.
I øjeblikket er det ikke en ulempe med en variabel rente, da renten er historisk lav.

muligvis ikke hvis man lånte pengene for et år siden, så er der bare blevet billigere eller løbetiden kortere, men forventer man at renten stiger er det da absolut ikke en fordel at optage et lån med variabel rente nu. Da så hellere et fastrente lån der er billigere nu end det variable var for 2 år siden

Skrevet den: 15-April-2009 kl. 20:02

Hvorfor er det et dårligt tidspunkt at låne penge på? Sålænge man er opmærksom på at renten kan stige, og ikke sætter sit budget monster-stramt efter den lave rente, så er der jo ingen problemer. Så skal man bare nyde den lave rente så længe det varer.

Jeg var faktisk i gang med at forklare dig, hvorfor renten på billån netop ikke er lav. Men jeg slettede det igen, da det bare blev til en gentagelse af mit foregående indlæg, og så kan du jo lige så godt læse det en gang til.

Skrevet den: 15-April-2009 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

muligvis ikke hvis man lånte pengene for et år siden, så er der bare blevet billigere eller løbetiden kortere, men forventer man at renten stiger er det da absolut ikke en fordel at optage et lån med variabel rente nu. Da så hellere et fastrente lån der er billigere nu end det variable var for 2 år siden

Du har naturligvis ret i, at med en meget lav rente, så er der en vis risiko for, at renten stiger. De fleste tror nu, at den falder yderligere. Endelig skal man være opmærksom på, at en fast rente koster ekstra i hele lånets løbetid. Man skal naturligvis gøre op med sig selv og sin økonomi, hvad der er mest hensigtsmæssigt.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 15-April-2009 kl. 23:46

Hvorfor er det et dårligt tidspunkt at
låne penge på? Sålænge man er opmærksom på at renten kan
stige, og ikke sætter sit budget monster-stramt efter
den lave rente, så er der jo ingen problemer. Så skal
man bare nyde den lave rente så længe det
varer.
Jeg var faktisk i gang med at forklare
dig, hvorfor renten på billån netop ikke er lav. Men jeg
slettede det igen, da det bare blev til en gentagelse af
mit foregående indlæg, og så kan du jo lige så godt læse
<span style="font-weight: bold; font-style:
italic;">det</span> en gang til.

Forkerte ben ud af sengen her til aften?

Jeg ved ikke hvad det er for nogle billån hvor renten er
højere end den har været tidligere, for i de banker jeg
har kigget ligger den ganske fornuftigt.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 16:15

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Du har naturligvis ret i, at med en meget lav rente, så er der en vis risiko for, at renten stiger. De fleste tror nu, at den falder yderligere. Endelig skal man være opmærksom på, at en fast rente koster ekstra i hele lånets løbetid. Man skal naturligvis gøre op med sig selv og sin økonomi, hvad der er mest hensigtsmæssigt.

Klart, men er variabel rente overhovedet værd at ligge søvnløs over, når vi snakker et relativt "lille" lån, over en lang løbetid?

Hvis nu jeg låner 150.000kr, og min månedlige ydelse ligger på ca. 2000kr/md i 8 år, hvad vil en rentestigning da resultere i? Den stiger vel næppe til det 2- eller 3 dobbelte, så vil det ikke blot dreje sig om en variation på +/- 100kr. om måneden?

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 16:29

150.000 kr med ydelse på 2.000 kr månedligt:

rente 6%:

Antal Ydelser: 94, Samlet renteudgift: 37.254,80

Rente 8%:

Antal Ydelser: 104, Samlet renteudgift: 56.443,64

Rente 10%:

Antal Ydelser: 117, Samlet Renteudgift: 82.417,52

Rente 12%:

Antal Ydelser: 136, Samlet Renteudgift: 120.915,72

Rente 14%:

Antal Ydelser: 170, Samlet Renteudgift: 189.258,05

Og så er vi allerede langt over hvad en fornuftig løbetid er... Men blot for at illustrere.

[edit]

150.000 med ydelse på 4.000 kr

Rente 14%:

Antal Ydelser: 49, Samlet Renteudgift: 45.178,89

Rente 16%:

Antal Ydelser: 52, Samlet Renteudgift: 55.009,58

Rente 18%:

Antal Ydelser: 55, Samlet Renteudgift: 66.343,94

Rente 20%:

Antal Ydelser: 58, Samlet Renteudgift: 79.642,17

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 18:34

150.000 kr med ydelse på 2.000 kr månedligt:

rente 6%:

Antal Ydelser: 94, Samlet renteudgift: 37.254,80

Rente 8%:

Antal Ydelser: 104, Samlet renteudgift: 56.443,64

Rente 10%:

Antal Ydelser: 117, Samlet Renteudgift: 82.417,52

Rente 12%:

Antal Ydelser: 136, Samlet Renteudgift: 120.915,72

Rente 14%:

Antal Ydelser: 170, Samlet Renteudgift: 189.258,05

Og så er vi allerede langt over hvad en fornuftig løbetid er... Men blot for at illustrere.

[edit]

150.000 med ydelse på 4.000 kr

Rente 14%:

Antal Ydelser: 49, Samlet Renteudgift: 45.178,89

Rente 16%:

Antal Ydelser: 52, Samlet Renteudgift: 55.009,58

Rente 18%:

Antal Ydelser: 55, Samlet Renteudgift: 66.343,94

Rente 20%:

Antal Ydelser: 58, Samlet Renteudgift: 79.642,17

Slettet p. g. a. fejlberegning. Jeg havde brugt de tildligere nævnte samlede rente, men den passer jo ikke med en kortere løbetid.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 19:28

Hvis nu jeg låner 150.000kr, og min månedlige ydelse ligger på ca. 2000kr/md i 8 år, hvad vil en rentestigning da resultere i? Den stiger vel næppe til det 2- eller 3 dobbelte, så vil det ikke blot dreje sig om en variation på +/- 100kr. om måneden?

Hvis man anvender husmandsmetoden til beregning af rente, regner du med så med ca. 7% i rente p.a.?
Når og hvis renten stiger med et %-point, stiger ydelsen med ca. kr. 62,50 pr. md. Håber det er en nyrere bil du køber, når lånets løbetid er otte år. God bilfornøjelse. 

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 19:29
Beregningerne forudsætter fast ydelse og variabel løbetid. Den kombination vil føre til uendelig tilbagebetalingstid og dermed uendelig rentebetaling, når renten bliver så høj, at hele ydelsen går til rentebetaling. Derfor får man så grelle rentebetalinger ud af en stigende rente i de ovenstående regnestykker.

Af samme grund er den modsatte kombination meget mere normal: Variabel ydelse og fast løbetid. Her bliver stigningen i rentebetaling ikke nær så voldsom.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 20:43

Af samme grund er den modsatte
kombination meget mere normal: Variabel ydelse og fast
løbetid. Her bliver stigningen i rentebetaling ikke nær
så voldsom.

Hvor er det du vil finde et lån hvor ydelsen er
variabel? Det er ikke noget jeg synes man normalt ser.
Så kræver det jo en rimelig stærk økonomi, hvis ydelsen
på ens billån stiger måned for måned.

Det mest normale er derimod den faste ydelse med
variabel løbetid. Hvis lånyder så mener at løbetiden
bliver for lang, vil de som regel kræve ydelsen sat op -
eller du kan selv gøre dette.

Jeg er aldrig stødt på et lån hvor ydelsen er variabel
måned for måned. Rentetilpasningslån (boliglån) har jo
variabel ydelse, men den ændrer sig kun i forbindelse
med rentetilpasningerne.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 20:49

variabel?

Overalt?

Jeg tror aldrig, jeg har haft et variabelt forrentet lån med fast ydelse.

Lige nu har jeg kun et enkelt lån (bortset fra lånet i huset), et variabelt forrentet billån hos Toyota Finans. Her ændres ydelsen automatisk, når renten ændrer sig.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 21:08

Af samme grund er den modsatte
kombination meget mere normal: Variabel ydelse og fast
løbetid. Her bliver stigningen i rentebetaling ikke nær
så voldsom.

på ens billån stiger måned for måned.

Det mest normale er derimod den faste ydelse med
variabel løbetid. Hvis lånyder så mener at løbetiden
bliver for lang, vil de som regel kræve ydelsen sat op -
eller du kan selv gøre dette.

Jeg er aldrig stødt på et lån hvor ydelsen er variabel
måned for måned. Rentetilpasningslån (boliglån) har jo
variabel ydelse, men den ændrer sig kun i forbindelse
med rentetilpasningerne.

• Ved et billån er banken naturligvis ikke interesseret i, at løbetiden "skrider" uacceptabelt.
  • Låntageren bør heller ikke være interesseret i, at billånet kommer til at løbe længere, end bilen holder.
  • Der var engang..... renten endte over 20%, men de tider kommer helt sikkert ikke igen, men alligevel.....

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 21:11

Hvor er det du vil finde et lån hvor
ydelsen er
variabel?
Overalt?Jeg tror aldrig, jeg har haft
et variabelt forrentet lån med fast ydelse. Lige nu har
jeg kun et enkelt lån (bortset fra lånet i huset), et
variabelt forrentet billån hos Toyota Finans. Her ændres
ydelsen automatisk, når renten ændrer sig.

Dvs. hvis nationalbanken sætter renten op imorgen, så
stiger den ydelse du skal betale næste måned? Og hvis de
sætter renten op i løbet af næste måned, så stiger
ydelsen næste måned? Og hvis de sætter renten ned så
falder din ydelse?
Helt automatisk? Det har jeg svært ved at tro.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 21:12

Oprindeligt skrevet af Allan 
<br />Olesen Allan
Olesen skrev:

Af samme grund er den modsatte kombination meget
mere normal: Variabel ydelse og fast løbetid. Her bliver
stigningen i rentebetaling ikke nær så voldsom.

på ens billån stiger måned for måned. Det mest normale
er derimod den faste ydelse med variabel løbetid. Hvis
lånyder så mener at løbetiden bliver for lang, vil de
som regel kræve ydelsen sat op - eller du kan selv gøre
dette. Jeg er aldrig stødt på et lån hvor ydelsen er
variabel måned for måned. Rentetilpasningslån (boliglån)
har jo variabel ydelse, men den ændrer sig kun i
forbindelse med rentetilpasningerne.

• Ved et billån er banken naturligvis ikke
    interesseret i, at løbetiden "skrider"
    uacceptabelt.

• Låntageren bør heller ikke være interesseret i, at
    billånet kommer til at løbe længere, end bilen
    holder.

• Der var engang..... renten endte over 20%, men de
    tider kommer helt sikkert ikke igen, men
    alligevel.....

Nej, det er jeg godt klar over. Og i et tilfælde hvor
løbetiden bliver uacceptabel, så vil banken gå ind og
ændre i ydelsen, så løbetiden kan bringes ned. Men dette
sker ikke automatisk ved alle lån fordi banken sætter
renten op med 0,5%.

Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 21:42

Hvor er det du vil finde et lån hvor
ydelsen er
variabel?
Overalt?Jeg tror aldrig, jeg har haft
et variabelt forrentet lån med fast ydelse. Lige nu har
jeg kun et enkelt lån (bortset fra lånet i huset), et
variabelt forrentet billån hos Toyota Finans. Her ændres
ydelsen automatisk, når renten ændrer sig.

ydelsen næste måned? Og hvis de sætter renten ned så
falder din ydelse?

Om banken ønsker at forhøje ydelserne ved en rentestigning, er vel en vurdering af det enkelte lån og låneformål. Banken kan ændre ydelsen, som de ønsker. At Nationalbanken sætter rente op med 0,5%-point, betyder ikke at banken nøjes med den samme stigning. Nu har du jo nok ikke prøvet den uhyggelige høje renter - det er vis før din tid - men du skal da også forstå, at låntager ikke bør acceptere en meget forlænget løbetid. Det kan jo betyde, at der stadig er gæld i en bil, der skal skrottes. Manhen en husejer, har fået finansieret indtil flere biler med lån i huset over 30 år. Fornuftigt - nej vel.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 00:26

Oprindeligt skrevet af Allan 
<br />Olesen Allan
Olesen skrev:

Hvor er det du vil finde et lån
hvor ydelsen er variabel?
Overalt?Jeg tror
aldrig, jeg har haft et variabelt forrentet lån med fast
ydelse. Lige nu har jeg kun et enkelt lån (bortset fra
lånet i huset), et variabelt forrentet billån hos Toyota
Finans. Her ændres ydelsen automatisk, når renten ændrer
sig.
Dvs. hvis nationalbanken sætter renten op
imorgen, så stiger den ydelse du skal betale næste
måned? Og hvis de sætter renten op i løbet af næste
måned, så stiger ydelsen næste måned? Og hvis de sætter
renten ned så falder din ydelse? Helt automatisk? Det
har jeg svært ved at tro.

Om banken ønsker at forhøje ydelserne ved en
rentestigning, er vel en vurdering af det enkelte lån og
låneformål. Banken kan ændre ydelsen, som de ønsker. At
Nationalbanken sætter rente op med 0,5%-point, betyder
ikke at banken nøjes med den samme stigning. Nu har du
jo nok ikke prøvet den uhyggelige høje renter - det er
vis før din tid - men du skal da også forstå, at
låntager ikke bør acceptere en meget forlænget løbetid.
Det kan jo betyde, at der stadig er gæld i en bil, der
skal skrottes. Manhen en husejer, har fået finansieret
indtil flere biler med lån i huset over 30 år.
Fornuftigt - nej vel.

Du forholder dig jo overhovedet ikke til det jeg
skriver.
Jeg skriver at det er et fåtal af lån hvor ydelsen er
variabel. Min påstand er at alle variabelt forrentede
lån, i det tilfælde at rente bliver ændret, som
udgangspunkt har en fast ydelse, med en variabel
løbetid.
Jeg skriver jo netop at det er en vurderingssag fra lån
til lån om kreditor ønsker at sætte ydelsen op i
forbindelse med en rentestigning - og at det ikke sker
automatisk som det er blevet påstået. At der findes
enkelte lån der fungerer anderledes vil jeg ikke benægte
- men hovedparten af lån fungerer altså ikke med en
variabel ydelse.
Og debitor kan jo til enhver tid vælge at sætte sin
ydelse op, hvis han/hun ønsker dette.

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 07:04

Du forholder dig jo overhovedet ikke til det jeg skriver.
Jeg skriver at det er et fåtal af lån hvor ydelsen er
variabel. Min påstand er at alle variabelt forrentede
lån, i det tilfælde at rente bliver ændret, som
udgangspunkt har en fast ydelse, med en variabel
løbetid.
Jeg skriver jo netop at det er en vurderingssag fra lån
til lån om kreditor ønsker at sætte ydelsen op i
forbindelse med en rentestigning - og at det ikke sker
automatisk som det er blevet påstået. At der findes
enkelte lån der fungerer anderledes vil jeg ikke benægte
- men hovedparten af lån fungerer altså ikke med en
variabel ydelse.
Og debitor kan jo til enhver tid vælge at sætte sin
ydelse op, hvis han/hun ønsker dette.

Jeg forholder mig til det denne tråd handler om nemlig billån.
Hv ad ved du egentlig om, at et fåtal af lån er med variabel rente? Lang hovedparten af lån i pengeinstitutterne er med variabel rente og jeg har aldrig skrevet noget om, at kreditor altid sætter ydelsen op ved renteforhøjelse. Nu synes jeg ikke, at vi skal fortsætte denne formålsløse diskussion, men blot håbe på, at spørgeren har fået svar, der kan bruges.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 08:15

Du forholder
dig jo overhovedet ikke til det jeg skriver. Jeg skriver
at det er et fåtal af lån hvor ydelsen er variabel. Min
påstand er at alle variabelt forrentede lån, i det
tilfælde at rente bliver ændret, som udgangspunkt har en
fast ydelse, med en variabel løbetid. Jeg skriver jo
netop at det er en vurderingssag fra lån til lån om
kreditor ønsker at sætte ydelsen op i forbindelse med en
rentestigning - og at det ikke sker automatisk som det
er blevet påstået. At der findes enkelte lån der
fungerer anderledes vil jeg ikke benægte - men
hovedparten af lån fungerer altså ikke med en variabel
ydelse. Og debitor kan jo til enhver tid vælge at sætte
sin ydelse op, hvis han/hun ønsker dette.

Jeg forholder mig til det denne tråd handler om
nemlig billån.Hv ad ved du egentlig om, at et
fåtal af lån er med variabel rente? Lang hovedparten af
lån i pengeinstitutterne er med variabel rente og jeg
har aldrig skrevet noget om, at kreditor altid sætter
ydelsen op ved renteforhøjelse. Nu synes jeg ikke, at vi
skal fortsætte denne formålsløse diskussion, men blot
håbe på, at spørgeren har fået svar, der kan
bruges.

Læser du overhovedet mine indlæg?
Jeg skriver intet om at et fåtal af lån er med variabel
rente. Jeg skriver at et fåtal er med variabel
ydelse
. Og jeg har aldrig skrevet at du har påstået
noget andet. Det har Allan Olesen derimod, som også er
ham jeg quoter i mine indlæg.

Og hvis du ikke forholder dig til mine indlæg, hvorfor
quoter du så mig?

Og jeg synes ikke at det en formålsløs diskussion (eller
jo, kun en anelse, når du ikke læser mine indlæg). Jeg
mener at Allan Olesen er fremkommet med en decideret
forkert udsagn. Det synes jeg da er værd at få på plads,
så evt. andre der læser tråden ikke bliver
misinformeret.

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 08:31

Du forholder
dig jo overhovedet ikke til det jeg skriver. Jeg skriver
at det er et fåtal af lån hvor ydelsen er variabel. Min
påstand er at alle variabelt forrentede lån, i det
tilfælde at rente bliver ændret, som udgangspunkt har en
fast ydelse, med en variabel løbetid. Jeg skriver jo
netop at det er en vurderingssag fra lån til lån om
kreditor ønsker at sætte ydelsen op i forbindelse med en
rentestigning - og at det ikke sker automatisk som det
er blevet påstået. At der findes enkelte lån der
fungerer anderledes vil jeg ikke benægte - men
hovedparten af lån fungerer altså ikke med en variabel
ydelse. Og debitor kan jo til enhver tid vælge at sætte
sin ydelse op, hvis han/hun ønsker dette.

Jeg forholder mig til det denne tråd handler om
nemlig billån.Hv ad ved du egentlig om, at et
fåtal af lån er med variabel rente? Lang hovedparten af
lån i pengeinstitutterne er med variabel rente og jeg
har aldrig skrevet noget om, at kreditor altid sætter
ydelsen op ved renteforhøjelse. Nu synes jeg ikke, at vi
skal fortsætte denne formålsløse diskussion, men blot
håbe på, at spørgeren har fået svar, der kan
bruges.

Læser du overhovedet mine indlæg?
Jeg skriver intet om at et fåtal af lån er med variabel
rente. Jeg skriver at et fåtal er med variabel
ydelse
. Og jeg har aldrig skrevet at du har påstået
noget andet. Det har Allan Olesen derimod, som også er
ham jeg quoter i mine indlæg.

Og hvis du ikke forholder dig til mine indlæg, hvorfor
quoter du så mig?

Og jeg synes ikke at det en formålsløs diskussion (eller
jo, kun en anelse, når du ikke læser mine indlæg). Jeg
mener at Allan Olesen er fremkommet med en decideret
forkert udsagn. Det synes jeg da er værd at få på plads,
så evt. andre der læser tråden ikke bliver
misinformeret.

Du må have en meget stor erfaring med den finansielle sektor, når du udtaler dig så skråsikkert. Tråden handler om billån og ikke alle mulige andre lån. Endda blancolån. Det at der er tale om blancolån betyder jo, at bankerne ser mere "kritisk" på lånet. Det er ikke negativt ment.
Lad os nu få slået fast, at tråden omhandler optagelse af blancolån til bilkøb.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 08:36

Du må have en meget stor erfaring med den finansielle
sektor, når du udtaler dig så skråsikkert. Tråden
handler om billån og ikke alle mulige andre lån. Endda
blancolån. Det at der er tale om blancolån betyder jo,
at bankerne ser mere "kritisk" på lånet. Det er ikke
negativt ment.Lad os nu få slået fast, at tråden
omhandler optagelse af blancolån til
bilkøb
.

Eftersom jeg arbejder i et pengeinstitut, så vil jeg
vove at påstå at jeg har en del erfaring med den
finansielle sektor.
Og om det er et billån eller et andet lån er i dette
tilfælde ligegyldigt, men vi kan sagtens holde os til
billån. Jeg påstår stadigvæk at det er et meget lille
fåtal af billån, hvor der er fast løbetid og en variabel
ydelse.

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 08:49

Du må have en meget stor erfaring med den finansielle
sektor, når du udtaler dig så skråsikkert. Tråden
handler om billån og ikke alle mulige andre lån. Endda
blancolån. Det at der er tale om blancolån betyder jo,
at bankerne ser mere "kritisk" på lånet. Det er ikke
negativt ment.Lad os nu få slået fast, at tråden
omhandler optagelse af blancolån til
bilkøb
.

Eftersom jeg arbejder i et pengeinstitut, så vil jeg
vove at påstå at jeg har en del erfaring med den
finansielle sektor.
Og om det er et billån eller et andet lån er i dette
tilfælde ligegyldigt, men vi kan sagtens holde os til
billån. Jeg påstår stadigvæk at det er et meget lille
fåtal af billån, hvor der er fast løbetid og en variabel
ydelse.

Jeg har ikke påstået, at løbetiden på billån var fast. Min påstand har hele tiden været, at både kreditor og debitor har mulighed for, at ændre ydelsen for at undgå at have gæld i en bil, der skal skrottes.
Når du er i et pengeinstitut, kan du jo spørge nogle af dine mere erfarne kolleger, om de aldrig har ændret ydelsen på et billån p. g. a. for høje rentestigninger, Jeg har selv gjort det en hel del gange, men jeg blev også uddannet i en bank længe før du var et glimt i øjet på dine forældre.
Bare det, at banken har mulighed for at forhøje en ydelse, bør naturligvis få låntager til at tænke på det ved låneoptagelsen.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 10:45

Jeg har ikke påstået, at løbetiden på billån var fast. Min påstand har hele tiden været, at både kreditor og debitor har mulighed for, at ændre ydelsen for at undgå at have gæld i en bil, der skal skrottes.
Når du er i et pengeinstitut, kan du jo spørge nogle af dine mere erfarne kolleger, om de aldrig har ændret ydelsen på et billån p. g. a. for høje rentestigninger, Jeg har selv gjort det en hel del gange, men jeg blev også uddannet i en bank længe før du var et glimt i øjet på dine forældre.
Bare det, at banken har mulighed for at forhøje en ydelse, bør naturligvis få låntager til at tænke på det ved låneoptagelsen.

Ved du hvad Jørn, jeg vil faktisk give dig ret. Det er en formålsløs diskussion, når du ikke læser hvad det er jeg skriver. Jeg har aldrig skrevet at du har påstået at løbetiden er fast. Jeg har derimod svaret på Allan Olesens Indlæg, hvor han skriver at det mest normale for billån er at løbetiden er fast og at ydelsen er variabel.

I grunden er tror jeg at vi er enige (eftersom vi jo åbenbart begge er uddannet i finanssektoren), så jeg forstår ikke hvorfor det er du bliver ved med at skrive indlæg hvor du får det til at se ud som om at du modsiger mig?

Jeg ville desuden sætte pris på at du holder op med at tale så nedladende, når du tydeligvis har misforstået mine indlæg. Jeg har også flere gange prøvet at sætte ydelsen på lån op pga rentestigninger, så det er ikke kun noget der er forbeholdt folk fra din generation.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 11:00
Tag et lån med variabel rente. Os boligejere med fast rente bliver jo alligevel røvrendt af regeringen der redder alle de der tjente fedt på variable rente i forbrugsfesten 

Du skal se, stiger renten for meget får du sikkert en hjælpepakke i julegave.

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 20:43

ydelsen næste måned?

Hm, det var rentestigninger i to forskellige måneder, og alligevel forventer du, at de begge skal føre til stigning i ydelsen i den samme måned. Måske har du lyst til at omformulere spørgsmålene?

Og hvis de sætter renten ned så falder din ydelse?

Min rente er lige faldet med 0,35 %-point. Det har ført til en sænkning af ydelsen.

Jeg skal ikke kunne sige, om der har siddet en person med en lommeregner for at beregne min nye ydelse - men så ineffektivt håber jeg da virkelig ikke, at de arbejder.

Men dette sker ikke automatisk ved alle lån fordi banken sætter renten op med 0,5%.

0,5%? Det var dæleme heller ikke meget - for vi kan vel antage, at du som ansat i et pengeinstitut kender forskellen på % og %-point og derfor virkelig mener %, når du skriver %.

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 22:00

Og hvis de sætter renten ned så falder din ydelse?

Min rente er lige faldet med 0,35 %-point. Det har ført til en sænkning af ydelsen.

Jeg skal ikke kunne sige, om der har siddet en person med en lommeregner for at beregne min nye ydelse - men så ineffektivt håber jeg da virkelig ikke, at de arbejder.
Okay, hvis ydelsen er faldet samtidigt med renten, så har du som du skriver sandsynligvis et lån med fast løbetid og variabel ydelse. Men det er altså langt fra alle lån der fungerer sådan.

ydelsen næste måned?

Hm, det var rentestigninger i to forskellige måneder, og alligevel forventer du, at de begge skal føre til stigning i ydelsen i den samme måned. Måske har du lyst til at omformulere spørgsmålene?

Okay, det var en skrivefejl.

stiger den ydelse du skal betale næste gang? Og hvis de
ydelsen også gangen efter?

Var det bedre?

Men dette sker ikke automatisk ved alle lån fordi banken sætter renten op med 0,5%.

0,5%? Det var dæleme heller ikke meget - for vi kan vel antage, at du som ansat i et pengeinstitut kender forskellen på % og %-point og derfor virkelig mener %, når du skriver %.

Okay, behover vi at fluekneppe så meget? Selvfølgeligt mener jeg %-point. Det var vel ikke fordi at meningen med indlægget gik tabt fordi jeg manglede at skrive "-point"?

Print side | Luk vindue