Ingen garanti?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58992
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 22:36
Emne: Ingen garanti?
Skrevet af: Chr. R.
Emne: Ingen garanti?
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 12:18
Jeg er faldet over en annonce fra en forhandler der oplyser flg.:
"...Der er tale om display og demo varer...Org. embalage og kvittering medfølger. Dog ingen garanti da der er tale om afskrevne varer som er 2 år gamle."
Er det lovligt på den måde at fjerne forbrugernes garanti?
|
Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 12:28
Du har ALTID to års reklamationsret (ikke garanti) på produkter købt business-til-private. Det kan på ingen måde omgås.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Chr. R.
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 12:32
HeartWare skrev:
Du har ALTID to års reklamationsret (ikke garanti) på produkter købt business-til-private. Det kan på ingen måde omgås. |
Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti?
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 12:49
Chr. R. skrev:
Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti?
|
Nej - "garanti" er et begreb der dækker over dén sikkerhed du bliver lovet udover hvad du er lovmæssigt sikret. Derfor kan du per definition aldrig lovmæssigt have krav på nogen garanti. Der gælder derimod i lovgivningen en formodningsregel de første 6 måneder, hvor man antager at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, som udgangspunkt formodes at have været til stede ved købet. Det er ikke det samme som det man normalt forstår ved garanti, hvor man groft sagt garanterer at produktet fungerer i garantiens løbetid. Derfor kan du f.eks. godt ved et brugtsalg tale om 3 måneders garanti, selv om du har 2 års reklamationsret inkl. 6 måneders formodningsregel...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Chr. R.
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 14:49
Jeg har så lige fået et svar fra den pågældende forhandler, og her oplyses det at der her er tale om et parti vare som vedkommende hjælper en anden forhandler med at realisere. Derfor "ved" forhandleren ikke om der ydes reklamationsret, og henviser i den forbindelse blot til den anden forhandler.
Herfra har jeg meddelt at jeg ikke ønsker at købe, nu når der fra start af er usikkerhed om garanti/reklamationret hos vedkommende, som tilmed blot henviser til en anden forhandler. Det kunne hurtigt blive en omstændig sag, hvis der skulle opstå en "garanti" situation.
Tak for jeres svar ![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: enand
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 22:13
Fornuftig reaktion.
Uagtet at købers forhold er til den, køber handler med. En forhandler kan ikke henvise til en eller anden ude i tågerne eksisterende tredjemand. Han lyder godt nok lodden i kanten.
Mvh.
|
Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 21-April-2009 kl. 13:13
Ja det lyder som en lidt for glad købmand der, selv mig som er lidt naiv og blåøjet (sarkasme kan forefindes i dette indlæg) ville selv tænke what the f*ck
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 23-April-2009 kl. 11:12
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:
Men er "vi" ikke også sikret ½ års garanti?
|
Nej - "garanti" er et begreb der dækker over dén sikkerhed du bliver lovet udover hvad du er lovmæssigt sikret. Derfor kan du per definition aldrig lovmæssigt have krav på nogen garanti. Der gælder derimod i lovgivningen en formodningsregel de første 6 måneder, hvor man antager at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, som udgangspunkt formodes at have været til stede ved købet. Det er ikke det samme som det man normalt forstår ved garanti, hvor man groft sagt garanterer at produktet fungerer i garantiens løbetid. Derfor kan du f.eks. godt ved et brugtsalg tale om 3 måneders garanti, selv om du har 2 års reklamationsret inkl. 6 måneders formodningsregel...
|
Den væsentlige forskel på begrebet garanti og reklamationsret er, at garanti SKAL VÆRE defineret på forhånd, og SKAL stille forbrugeren væsentlig bedre end den almindelige reklamationsret. (Væsentligt bedre er dog ikke yderligere specificeret).
Men man skal altså holde øje med, når nogen tilbyder GARANTI, så skal den være defineret. Ellers er det IKKE en GARANTI.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-April-2009 kl. 11:46
Kandersen skrev:
Den væsentlige forskel på begrebet garanti og reklamationsret er, at garanti SKAL VÆRE defineret på forhånd, og SKAL stille forbrugeren væsentlig bedre end den almindelige reklamationsret. |
Vi så i sagen mod TapeConnection (højttalerne) at det var et væsentlig argument mod dem; At de på det tidspunkt lovede 3 års garanti, men uden at specificere hvad det omfattede.
Det blev af Forbrugerklagenævnet udlagt, som at så skulle de dække alle reparationer i de 3 år, uden spørgsmål eller krav til kunden.
Så man kan vel konkludere på den baggrund, at hvis en butiks garanti er altomfattende, behøver de ikke dokumentere den. Men er der betingelser for at opnå den garanti, skal de være skrevet ned.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 24-April-2009 kl. 01:34
Lars skrev:
Så man kan vel konkludere på den baggrund, at hvis en butiks garanti er altomfattende, behøver de ikke dokumentere den. Men er der betingelser for at opnå den garanti, skal de være skrevet ned.
/Lars
|
Hehe Lars, du får det til at lyde lidt akavet. Hvordan skriver man noget ned der er altomfattende (uden at benytte lige præcis den formulering eller tilsvarende).
Udgangspunktet er jo netop, at man skal specificerer de ting i garantien der går ud over den normale reklamationsret, og som dermed stiller forbrugeren væsentlig bedre.
Det er en følge af den manglende specifikation, som får den betydning, at garantien tolkes som værende altomfattende. Og min opfattelse er, at det er og vil blive brugt som en konsekvens (straf) af den fejl en forhandler begår, hvis de undlader at følge reglerne for brug af garanti. Garanti begrebet bruges jo oftest i markedsføringen, til at markér sig selv i forhold til andre.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-April-2009 kl. 18:25
Kandersen skrev:
Hehe Lars, du får det til at lyde lidt akavet. Hvordan skriver man noget ned der er altomfattende (uden at benytte lige præcis den formulering eller tilsvarende). |
Det var nok ment som et svar på din påstand om, at en garanti SKAL være specificeret.
Lars' eksempel viser, at en garanti ikke behøver være specificeret - men det er sælger, der har "ulempen", når garantien ikke er specificeret.
|
|