Print side | Luk vindue

Piratkopiering - ny diskussion?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=58995
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 07:08

Emne: Piratkopiering - ny diskussion?
Skrevet af: T-teknik
Emne: Piratkopiering - ny diskussion?
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 12:54
http://politiken.dk/kultur/article692828.ece - http://politiken.dk/kultur/article692828.ece

Svar:
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 13:01
Den lov kommer sikkert i hele EU på et tidspunkt, Men efter blu-ray er kommet og den gode lyd. Hvem gider så og fedte rundt efter dårlige kopier. Det ser jo ikke ligefrem fedt ud på en 50 tommer og dvix fil.
Man kan sikkert også hente HD film.

Men de kunne efterhånden godt sende nogle flere serie i HD.
fedt og se lost på kanal 6 i et eller andet underligt 4:3 format. Der kan jeg godt forstå dem som lige henter et afsnit i HD og fuld 16:9.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

http://politiken.dk/kultur/article692828.ece - http://politiken.dk/kultur/article692828.ece

Jeg er splittet. På den ene side synes jeg retssikkerhed er afsindigt vigtigt i et demokratisk samfund, og derfor er det et problem hvis man kan dømmes uden konkret lovhjemmel. Men på den anden side mener jeg også at det afgørende alt andet lige bør være lovens ånd, mere end dens bogstav, og jeg mener ikke der er nogen som helst tvivl om at bl.a. Pirate Bay har udnyttet lovens bogstav til at gå imod dens ånd - og har på ingen måde lagt skjul på at det er dét der er hensigten. Derfor mener jeg det er helt afgørende at hvis ikke Pirate Bay og tilsvarende kan lukkes med den nuværende lovgivning i hånden, så må man lave lovgivningen om.

Derimod er jeg overhovedet ikke splittet i min holdning om at "Piratpartiet"s mening om at kulturelle værker per definition skal være gratis, er absurd. Jeg mener så afgjort at det skal være op til den enkelte at bestemme om dét man kreerer skal være gratis eller ej. Hvis man vurderer at det er en fordel for kunstnerne at forære de kulturelle værker væk, så er der intet i den nuværende lovgivning der forhindrer det, så der er ingen grund til at ændre i lovgivningen for at gøre det muligt for udøverne at udbrede sine ting gratis. Derfor er Piratgruppen og Piratpartiets påstande om at de taler udøvernes sag, ganske enkelt til grin i mine øjne. Dét arbejde disse organisationer udfører, er en direkte kamp imod kunstnerne for at søge egen vinding. Ethvert argument om det modsatte er efterrationalisering for at forsøge at skabe sympati for sine holdninger.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 13:44
Når vi tager kopier af vores private samlinger af film og musik, så bevæger vi os jo også på gyngende grund.- Selvom vel ikke ret mange er interesseret i, at købe flere kopier at have liggende? - Nogle gør det jo i nogen grad med genkøb på nyt format. - Men diskussionen er svær - for hvis alt bliver lagt ud som fri kopiering, så bliver det nemt et spørgsmål om mindre indtjening og mindre kulturel udbygning af eksisterende medieplatforme.

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:32

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Den lov kommer sikkert i hele EU på et tidspunkt.

Hvilken lov? Hvis du tænker på den såkaldte IPRED-lov (Intellectual Property Rights Enforcement Directive), så findes noget ligende allerede i Danmark.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Derfor mener jeg det er helt afgørende at hvis ikke Pirate Bay og tilsvarende kan lukkes med den nuværende lovgivning i hånden, så må man lave lovgivningen om.

Uanset hvad man mener om fildeling på internettet, er det meget naivt at tro at det kan stoppes med retssager, lovgivning og DDR-lignende overvågning af os alle sammen.

Dommen fra Sverige bliver anket, men uanset om det ender med fængselsstraf til TPB folkene eller ej, fortsætter thepiratebay.org som service -- også i Danmark. Der er efter 2006 ransagningen lavet et geo-redundant setup, som reelt ikke kan lukkes, medmindre man vil lukke internettet (og afskaffe enhver digital teknologi).

Desuden er der 117 andre torrent sites, Google viser vej.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Den lov kommer sikkert i hele EU på et tidspunkt.

Hvilken lov? Hvis du tænker på den såkaldte IPRED-lov (Intellectual Property Rights Enforcement Directive), så findes noget ligende allerede i Danmark.

den nye lov de har indført i Sverige, hvor alle kan blive retsforfulgt.
Det kan man jo allerede i dag, men somregel er det jo stadig "udbyderne" som bliver det.

Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:48
Ved ikke hvor jeg står. Er "samler" så en kopi har ikke noget værdi. Men hvis mine børn vil se en af de film jeg har låner jeg ikke ud den, men laver en kopi, så måske er jeg en pirat? Køber normalt kun original, men når jeg fik at vide hvilke film vandt Oscar var jeg i Thailand. Har aldrig inden købt en piratkopi, men kunne se at den indiske film der vandt flere Oscars ville komme til Danmark i maj og når jeg gik ud på gaden kunne jeg købe den til 100 bath(ca. 17 kroner), så jeg købte den. Ved ikke hvordan de får fat i disse film, men tekstning var så dårlig at jeg var nødt til at slå den fra. Som samler har den film jeg købte ikke noget værdi, ved ikke om jeg vil købe den senere. Men er jeg en pirat når jeg kopierer i stedet for at låne ud film? Ved at mine børn kun ser filmen og så ikke bruger DVDn igen. Er tit i Thailand men føler mig ikke fristet til at købe en ny film der. Men måske nogen musik jeg bruger til at lave foto DVD. Det er også forbudt også om jeg bruger en original CD og så giver foto DVD til mine børn der ikke længere bor hjemme. Jeg tror det er svært at undgå at være lidt pirat.
Leif

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:53

den nye lov de har indført i Sverige, hvor alle kan blive retsforfulgt. Det kan man jo allerede i dag, men somregel er det jo stadig "udbyderne" som bliver det.

Det nye i Sverige er at pladeselskaberne (og andre ophavsretshavere) nu kan få oplyst navnet på abonnenten bag en IP adresse via en dommerkendelse. Tidligere var det kun politiet som kunne dette, men almindelig privat fildeling er ikke tilstrækkeligt til at politiet og offentlig påtale kan komme på banen (dvs. pladeselskaberne må selv sagsøge, men det har de ikke kunne tidligere fordi de ikke vidste hvem de skulle sagsøge).

I Danmark har man hele tiden kunne fået oplyst navnet på abonnenten, men APG har det problem at ophavsretslige krænkelser begås af personer og ikke af IP adresser, og der kan være flere personer som bruger en given IP adresse bag en NAT router, herunder folk som eventuelt har hacket dit trådløse netværk. APG har på den konto tabt to sager ved landsretten. APG prøvede at få etableret en omvendt bevisbyrde, men det lykkedes ikke for dem (og nu prøver de så at overtale politikerne til at indføre omvendt bevisbyrde...).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 14:58
Det er justitsmord som er begået i sverige.

Dommerne må være købt i denne sag eller også bør de ikke dømme noget som de ikke har forstand på.

Piratebay er kun links til hash værdien på en fil.

Så skulle alle ejere af søgemaskiner på nettet også i fængsel.

Én eller anden dag kommer der sikkert lig på bordet hos Antipiratgruppen eller musikbranchen. Det kan ikke være rigtigt at de kan misbruge og bøje loven til egen fordel som de har lyst.
Vold løser ingen problemer, man skal kæmpe politisk. Men det er jo en ulige kamp når systemet bliver misbrugt.

Hvornår kan vold retfærdiggøres imod en organisation, når de ikke spiller efter spillets regler?

"The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriotism." Thomas Jefferson

Skrevet af: Darknezs
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 15:27
http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&newwindow=1&q=Fast+%26+Furious+Torrent&btnG=S%C3%B8g&meta= - http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&newwindow =1&q=Fast+%26+Furious+Torrent&btnG=S%C3%B8g&meta =

Skal google osse strafes? Alle er vel lige for loven?
(film valgt tilfældigt)
Ikke at jeg syntes man skal lave noget ulovligt.
Jeg er så gamel at jeg kan huske kassette båndene, dengang var
pladeselskaberne osse helt vilde i varmen, så kom Cder, og den samme sang, nu DVD og snart BD, hver gang strammer man loven,
 for at ramme de få, men rammer alle !!
Selvfølgelig skal man have løn for sit arbejde, men jeg syntes ikke Hollywood sulter og heller ikke de store musik kunstere.
 De skal nok til at tænke nytsom mange alternative kunstere gør, de har fået en enestående mulighed, for at udbrede deres kunst.

PS jeg har allerde overtrådt loven, med det link

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 15:37
Hvis ikke der lige er kunstnere som f.eks. Madonna og U2 og film som James Bond, så ligger der altså en masse, som har meget svært ved at nå ud til breden af købere.
- Vi vil jo gerne have noget nyt og overraskende, det hjælper piratkopiering nok ikke på?

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 15:58

Hvis ikke der lige er kunstnere som f.eks. Madonna og U2 og film som James Bond, så ligger der altså en masse, som har meget svært ved at nå ud til breden af købere.
- Vi vil jo gerne have noget nyt og overraskende, det hjælper piratkopiering nok ikke på?

Øh mener du at folk opsøger nye musikkunstnere på grund af Britney Spears, og at det skader de nye kunstnere hvis Britney's musik "pirat"kopieries?

Diverse statistikker viser at det officielle salg og den knap så autoriserede kopiering på internettet følges ad. Hvis fildeling overhovedet er et problem for musikkunsterne, bliver det først et problem når de er blevet kendte og har fået en stor fanskare.

Tilsvarende: de film som ingen gider se i biografen eller på DVD, er der heller ingen som gider "pirat"kopiere. Både det officielle salg og den private fildeling er drevet af den samme interesse.

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 16:08
Selvom det er en side af diskussionen, så er den smalle kultur indenfor musik og film af stor betydning også - og branchen mener jo også selv det hænger sammen med den indtjening som ikke ser dagens lys ved fildeling.

Det er desværre blevet sådan at hvad der kommer ind på salg af blockbustere er med til at holde det andet oppe.
- Vi har jo også hørt før fra branchen, at CD og DVD salget er dalende og har ødelagt en del af den fortsatte udvikling af musik og film. - Blu-ray måske opveje det på sigt?

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 16:16

Selvom det er en side af diskussionen, så er den smalle kultur indenfor musik og film af stor betydning også - og branchen mener jo også selv det hænger sammen med den indtjening som ikke ser dagens lys ved fildeling.

Det er desværre blevet sådan at hvad der kommer ind på salg af blockbustere er med til at holde det andet oppe.
- Vi har jo også hørt før fra branchen, at CD og DVD salget er dalende og har ødelagt en del af den fortsatte udvikling af musik og film. - Blu-ray måske opveje det på sigt?

Helt ærligt, pladeselskaberne og Hollywood tænker på penge, penge og retssager som kan give dem flere penge, ikke andet. Overskuddet fra blockbusters havner i aktionærernes lommer og selvfølgelig skuespillere som får 10-20 mill dollars for at medvirke 3-5 minutter i en film (som Julia Roberts i Ocean's 19).

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Helt ærligt, pladeselskaberne og Hollywood tænker på penge, penge og retssager som kan give dem flere penge, ikke andet. Overskuddet fra blockbusters havner i aktionærernes lommer og selvfølgelig skuespillere som får 10-20 mill dollars for at medvirke 3-5 minutter i en film (som Julia Roberts i Ocean's 19).

Jeg tror nu nok det er et lidt andet pespektiv med dansk musik og film - som også er en vigtig del af kulturen.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 17:00

Jeg tror nu nok det er et lidt andet pespektiv med dansk musik og film - som også er en vigtig del af kulturen.

Dansk film laves primært fordi skatteyderne er så venlige at yde tilskud...

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 17:40

Er der noget i vejen med det?
Hvis man bor i sit eget land, mener jeg også det er en pligt udbrede dansk kultur gennem musik og film - nu er det i øvrigt mange år siden danske film har kunnet klare sig uden økonomisk støtte.
- Det er fejlagtigt at tro, at det er bedre at interessere sig for noget, som ikke har noget med ens egen kultur at gøre.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 17:42

Nej intet (absolut intet), men det gør en eventuel effekt af fildeling på dansk filmproduktion totalt illusorisk, da det alligevel er skatteydernes betalingsvilje som dikterer hvor mange danske film der bliver lavet.

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 17:46

Nej intet (absolut intet), men det gør en eventuel effekt af fildeling på dansk filmproduktion totalt illusorisk, da det alligevel er skatteydernes betalingsvilje som dikterer hvor mange danske film der bliver lavet.

Ja - og der bliver lavet for få, i forhold til de mange blockbustere som danskerne troligt sætter deres penge på. - Selvom nogle danske film er dårlige, men der er dæleme også mange dårlige fra overthere.

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 17:55

Uden at jeg har gennemlæst hvert et indlæg i denne tråd, blot scannet den, nærlæst her og der, så støder jeg på ord der undrer mig.

Mener i (nogle af jer) virkelig at det er i orden at kopiere et musiknummer på nettet uden at musikkeren der måske har brugt år på at skabe dette nummer (eller i det mindste skabe et nummer der kune være penge i), får mulighed for at indkassere lidt "løn" for sin indsats ?

Hvis vi forestiller os at man ikke får løn for sin indsats på jobbet, ville produktionen så ikke falde ? 

Og hvem er så taberne ? Er det os der gerne vil lytte til god og gennemarbejdet musik, men som nu ikke oplever en "produktion" idet den jo ikke er lønsom når "varen" er gratis tilgængelig på nettet?

Måske har jeg misforstået noget, og så undskylder jeg min utidige indblanden

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:02
Ingen kan vel melde hus forbi ved at misbruge ordet gratis? - Hvis alle bare downloadede i et væld, f.eks. gennem fildelingstjenester, så kommer der ingen indtjening til dem som udøver kunsten for vores skyld.
- Der er forskel på at være store i branchen og så breden hvor ikke mindst den smalle kultur blomstrer.   

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:14

Helt ærligt, pladeselskaberne og Hollywood tænker på penge, penge og retssager som kan give dem flere penge, ikke andet. Overskuddet fra
blockbusters havner i aktionærernes lommer og selvfølgelig skuespillere som får 10-20 mill dollars for at medvirke 3-5 minutter i en film (som Julia Roberts i Ocean's 19).

Tja, disse slemme slemme selskaber, som kun tænker på penge, bruger nu penge, så den lille kunstners bevarer sin retssikkerhed - den kamp kan han ikke tage alene.

Hvis man virkelig ikke kan se det forkerte i at downloade film og musik, mangler man et par skruer hist og her.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:20

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Helt ærligt, pladeselskaberne og Hollywood tænker på penge, penge og retssager som kan give dem flere penge, ikke andet. Overskuddet fra
blockbusters havner i aktionærernes lommer og selvfølgelig skuespillere som får 10-20 mill dollars for at medvirke 3-5 minutter i en film (som Julia Roberts i Ocean's 19).

Tja, disse slemme slemme selskaber, som kun tænker på penge, bruger nu penge, så den lille kunstners bevarer sin retssikkerhed - den kamp kan han ikke tage alene.

Hvis man virkelig ikke kan se det forkerte i at downloade film og musik, mangler man et par skruer hist og her.

Py ha... Jeg blev sgu helt bange for at jeg var den eneste der mener at fildeling (pirateri) ikke er i orden.

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Mener i (nogle af jer) virkelig at det er i orden at kopiere et musiknummer på nettet uden at musikkeren der måske har brugt år på at skabe dette nummer (eller i det mindste skabe et nummer der kune være penge i), får mulighed for at indkassere lidt "løn" for sin indsats ?

Det er en måde at se tingene på, men der er andre..

Vi kunne jo også vende argumentet om: hvis Brian Fildeler aldrig nogen sinde har tænkt sig at købe en Britney Spears CD, mister stakkels Britney ingen penge ved at Brian kopierer et par numre fra en anden.

Hvis den samlede mængde musik download skulle afregnes til de nuværende enhedspriser, ville der ikke være råd til mad i budgettet. I stedet for at glæde sig over den store interesse for musik, og overveje hvordan de kan tjene penge på det, gør pladeselskaberne download til et kæmpeproblem og forlanger at vi giver afkald på alle former for retssikkerhed og privatlivets fred for at dette (pseudo)problem kan bekæmpes.

Hvis alle kopierede og ingen betalte ville der naturligvis være et problem, men det er på ingen måde tilfældet. Underholdningsindustrien tjener masser af penge, men der sker naturligvis hele tiden forskydninger fra CD køb til film, TV kanaler (der spiller musik) og videospil.

Det er endvidere temmelig arbitrært hvad der er lovligt og hvad der ikke er. Brian må gerne låne en CD af en anden, selv om man også her kunne argumentere for at den stakkels kunstner mister penge. Brian må ikke downloade et Britney Spears nummer fra TPB, men han må godt høre det i radioen. Du kan låne en bog på biblioteket i stedet for at købe den. Er det også moralsk forkert? (Og nej, det er langt fra givet at forfatteren får del i biblioteketspengene, specielt ikke den "lille" kunstner som altid hives frem når der skal argumeneres mod fildeling).

Sidst men ikke mindst er det grundlæggende problem og årsag til denne ballade at musik- og filmindustrien nærmest har benægtet internettets eksistens i de sidste 10 år og at de ikke har evnet at udvikle nye forretningsmodeller, som tager højde for at digital kopiering er nemt og bekvemt, og at begrebet eksemplarfremstilling er ved at miste sin betydning.

Den abonnementsmodel som man er ved at indføre visse steder ala TDC Play blev eksempelvis foreslået af Napster for 10 år siden, men pure afvist fordi musikindustrien ville holde fast i eksemplarfremstilling og betaling per fysisk eksemplar...

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:27
hvornår kommer TDC Play så med flac(original kvalitet), i stedet for udbredelse af mp3. Det kan jeg ikke forstå kan være i en kunster interesse.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:27

Hvad får den lille kunstner egentlig ud af at APG sagsøger kunderne?

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:28

hvornår kommer TDC Play så med flac(original kvalitet), i stedet for udbredelse af mp3. Det kan jeg ikke forstå kan være i en kunster interesse.

Allofmp3.com solgte digital musik i FLAC format...

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:29

Det er en måde at se tingene på, men der er andre..

Vi kunne jo også vende argumentet om: hvis Brian Fildeler aldrig nogen sinde har tænkt sig at købe en Britney Spears CD, mister stakkels Britney ingen penge ved at Brian kopierer et par numre fra en anden.

Hvis den samlede mængde musik download skulle afregnes til de nuværende enhedspriser, ville der ikke være råd til mad i budgettet. I stedet for at glæde sig over den store interesse for musik, og overveje hvordan de kan tjene penge på det, gør pladeselskaberne download til et kæmpeproblem og forlanger at vi giver afkald på alle former for retssikkerhed og privatlivets fred for at dette (pseudo)problem kan bekæmpes.

Hvis alle kopierede og ingen betalte ville der naturligvis være et problem, men det er på ingen måde tilfældet. Underholdningsindustrien tjener masser af penge, men der sker naturligvis hele tiden forskydninger fra CD køb til film, TV kanaler (der spiller musik) og videospil.

Det er endvidere temmelig arbitrært hvad der er lovligt og hvad der ikke er. Brian må gerne låne en CD af en anden, selv om man også her kunne argumentere for at den stakkels kunstner mister penge. Brian må ikke downloade et Britney Spears nummer fra TPB, men han må godt høre det i radioen. Du kan låne en bog på biblioteket i stedet for at købe den. Er det også moralsk forkert? (Og nej, det er langt fra givet at forfatteren får del i biblioteketspengene, specielt ikke den "lille" kunstner som altid hives frem når der skal argumeneres mod fildeling).

Sidst men ikke mindst er det grundlæggende problem og årsag til denne ballade at musik- og filmindustrien nærmest har benægtet internettets eksistens i de sidste 10 år og at de ikke har evnet at udvikle nye forretningsmodeller, som tager højde for at digital kopiering er nemt og bekvemt, og at begrebet eksemplarfremstilling er ved at miste sin betydning.

Den abonnementsmodel som man er ved at indføre visse steder ala TDC Play blev eksempelvis foreslået af Napster for 10 år siden, men pure afvist fordi musikindustrien ville holde fast i eksemplarfremstilling og betaling per fysisk eksemplar...

Dvs. at hvis naboen ikke selv vil ha bil, så kan han bare låne din når han så har brug for den en gang i mellem ?

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:32

Hvis man nu kører forbi en bondegård hvor der er stillet et bord med kartofler og en lille bøtte til betaling, er det så i orden at tage 8 kartofler ud af en pose og så bare køre uden betaling ( i naboens bil..)

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:33

Dvs. at hvis naboen ikke selv vil ha bil, så kan han bare låne din når han så har brug for den en gang i mellem ?

Come on, skal vi lige tage den en gang til for prins Knud. Hvis naboen låner eller stjæler din bil, kan du ikke selv bruge dem. Ditto hvis han tager din CD samling. Du kan altså ikke bruge det samme argument på digital kopiering. Det er ikke oplagt at der er nogen som mister noget på digital kopiering.

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:35

Mener i (nogle af jer) virkelig at det er i orden at kopiere et musiknummer på nettet uden at musikkeren der måske har brugt år på at skabe dette nummer (eller i det mindste skabe et nummer der kune være penge i), får mulighed for at
indkassere lidt "løn" for sin indsats ?
Det er en måde at se tingene på, men der er andre..Vi kunne jo også vende argumentet om: hvis Brian Fildeler aldrig nogen sinde har tænkt sig at købe en Britney Spears CD, mister stakkels Britney ingen penge ved at
Brian kopierer et par numre fra en anden.

Så fordi musik ikke er et fysisk produkt, så er det i orden at "stjæle" det, for kunstneren taber ikke noget fysisk?

Underlig holdning at have.

Du kan låne en bog på biblioteket i stedet for at købe den. Er det også moralsk forkert?

Nej, for der har man selv været med til at betale for bogen gennem Det Store Fællesskab.

Hvad forfatteren får eller ikke får i dette tilfælde, er en helt anden sag (vi diskuterer jo heller ikke pladekontrakter her).

Sidst men ikke mindst er det grundlæggende problem og årsag til denne ballade at musik- og filmindustrien nærmest har benægtet internettets eksistens i de sidste 10 år og at de ikke har evnet at udvikle nye forretningsmodeller, som
tager højde for at digital kopiering er nemt og bekvemt, og at begrebet eksemplarfremstilling er ved at miste sin betydning.Den abonnementsmodel som man er ved at indføre visse steder ala TDC Play blev eksempelvis foreslået af Napster for 10 år siden, men
pure afvist fordi musikindustrien ville holde fast i eksemplarfremstilling og betaling per fysisk eksemplar...

Det er helt fint at have en holdning, at f.eks. pladeselskaber ikke leverer et produkt der er tilfredsstillende, men man må så "protestere" med lovlige midler.

Det paradoksale er jo, at hvis folk havde samme holdning til at downloade musik, som at stjæle i Føtex, ville fildeling være væsentligt mindre end i dag, og derfor ville pladeselskaberne ikke kunne bruge fildeling som årsag for tabt indtjening.

Pladeselskaberne ville så være tvunget til at se på de andre (og måske mere reelle) årsager: forkerte produkter.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:36

En der stjæler din musik er ikke en kunde.

Den lille kunstner vil sikkert gerne selv kunne sagsøge folk der kopierer hans musik.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:42
Generelt mener jeg at hvis man ønsker en vare eller ydelse, så må man betale prisen, uanset hvilken, eller finde et andet produkt som man kan få gratis (hvis det findes).

-------------

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:47

Brian må ikke downloade et Britney Spears nummer fra TPB, men han må godt høre det i radioen.

Nu får rettighedshaver af et nummer der spilles i radioen (TV lige så) jo penge fra kodak.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:47

Det paradoksale er jo, at hvis folk havde samme holdning til at downloade musik, som at stjæle i Føtex, ville fildeling være væsentligt mindre end i dag, og derfor ville pladeselskaberne ikke kunne bruge fildeling som årsag for tabt indtjening.

Min pointe i hele tråden er at det har folk bare ikke (hvis du spørger "folk", mener tilpas mange at der er forskel på at stjæle i Føtex og downloade).

Min næste pointe er at det er naivt at tro at retssager, nye love eller massiv overvågning af internettet kan ændre dette.

Spørgsmålet, som jeg ser det, er alene om man skal fortsætte med den nuværende ballade, eller om der skal udvikles nye forretningsmodeller som er i overensstemmelse med den teknologiske udvikling? Abonnementsmodeller virker mere passende end betaling per eksemplar, når begrebet "eksemplar" mister sin betydning.

-------------

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:54

Den lille kunstner vil sikkert gerne selv kunne sagsøge folk der kopierer hans musik.

Måske, måske ikke. Undersøgelser har faktisk vist at folk der downloader meget, også køber meget. Det er naivt at tro at det er enten-eller. Derfor er der faktisk en betydelig risiko for at det er en "kunde" der sagsøges.

Det kunne også være at en person downloadede XX's musik, og af den grund fik lyst til at købe en koncertbillet eller den næste CD.

-------------

Skrevet af: Darknezs
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 18:59
Helt enig med JesperLund
Min nabo har en skrue løs, jeg låner nemlig hans bil, ofte.
da jeg ikke selv har en (er nemlig ikke et CO2 svin) og han kører enda
selv, da jeg heller ikke har kort til den

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Brian må ikke downloade et Britney Spears nummer fra TPB, men han må godt høre det i radioen.

Nu får rettighedshaver af et nummer der spilles i radioen (TV lige så) jo penge fra kodak.

Tror du mener Copydan - Kodak laver fotoudstyr

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 19:14

Oprindeligt skrevet af Darknezs Darknezs skrev:

Helt enig med JesperLund
Min nabo har en skrue løs, jeg låner nemlig hans bil, ofte.
da jeg ikke selv har en (er nemlig ikke et CO2 svin) og han kører enda
selv, da jeg heller ikke har kort til den

Jeg skal ikke kunne udtale mig om din nabo overhovedet, men billedligt talt, så er denne sammenligning jo også bare symbolsk,men hvis man ikke kan se dette, så tror jeg sgu det er et spørgsmål om at man ikke VIL SE DET  Så må man tilbage til jagtvej 69 og ryge en fed, smadre nogle ruder og foretage sig andre asociale gerninger....

(skrevet med et smil.....)

-------------

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Tror du mener Copydan - Kodak laver fotoudstyr

Det var nu Koda jeg mente , men copydan skulle også have været med.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 21:43
En måde at undgå ulovlig download på, er at udsende andet end de mange opsamlingsCD´er som sendes ud i et væld. - Det næste bliver vel i fremtiden Mormors gyldne hits vol. 36 eller Hits til vennerne vol. 23 o.s.v.

Om download kunne give lysten tilbage til køberne?
Nogle måske - dem der i forvejen har fået en fast tilgang til MP3 formater vil jo tro det er ægte format og være svære at få over på et egentlig CD køb.
Næh vi skal i såfald have WAV udbredt noget mere - ved godt nogle ser samme fordele med FLAC. - Men jeg tror det har lange udsigter.

Skrevet den: 18-April-2009 kl. 22:36

[QUOTE=T-teknik]En måde at undgå ulovlig download på, er at udsende andet end de mange opsamlingsCD´er som sendes ud i et væld. - Det næste bliver vel i fremtiden Mormors gyldne hits vol. 36 eller Hits til vennerne vol. 23 o.s.v.

Jeg tror nu ikke de laver alle disse opsamlings-cd hvis de ikke solgte

Men du har dad ret i at der kommer meget lort

-------------

Skrevet af: PHN2
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 22:38

Jeg tror også at undersøgelser har vist, at bare "folk" betaler lidt mere, så er der bedre råd til nogle gratister. Fuldstændig det samme med sortseere; hvis alle som brugte licenskanalerne betalte, ville DR formt. ikke have noget underskud...

Helt sikkert tænker downloadere over om nu det er en stor kunstner, der nok har råd til undvære lidt, og ikke en "lille" kunstner, der går glip af en nødvendig indtægt

mvh. Per.

-------------
PS5, Oppo 203 som preamp, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony 65" oled.

Skrevet af: Nickell
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 23:03
Otto: Det var fandme smukt formuleret, må jeg citere dig for den i de andre forummer jeg diskuterer i?

-------------
| 32" LG LC42
| Technics SA-DX750
| Technics SL1210 MKII
| Panasonic DMP-BD 60
| Xbox 360 Slim

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 18-April-2009 kl. 23:20
Lidt interessant læsning: http://newz.dk/monty-pythons-youtube-kanal-styrker-dvd-salg-enormt - link

Nogle (=film og pladeselskaber kunne lære noget)

Radiohead har udgivet et album der kunne kunne fås som d/l - og hvor man selv bestemte hvad mab ville betale, om nogget overhovedet.

Skrevet af: Datamax
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 00:43

Der skal jo bare sættes en max pris på 80kr på en dvd ens verdens udgivelser (samme dag) prisen sættes herefter med et pris index der  følger eks en liter mælk mere komplex naturligvis og land for land, blåstemling af nogle fildelingssider (med hensyn til ejer forums osv. så fildeling kan bruges til lovlig musik som vil give mere fokus på dette område som det er tænkt.

-------------
     CASH IS KING
3840x2160"2:2"3:3

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 00:51
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Radiohead har udgivet et album der kunne kunne fås som d/l - og hvor man selv bestemte hvad mab ville betale, om nogget overhovedet.

Et lidt pudsigt aspekt ved denne sag var at mange brugere stadig valgte at downloade Radiohead albummet fra deres lokale torrent site, selv om de faktisk ikke måtte, se http://www.freedom-to-tinker.com/blog/felten/radiohead-album-available-free-fileshared-anyway - her . Der kan være mange grunde til dette, men det virker nærliggende at konkludere at musikindustrien (og Radiohead) kan blive bedre til at lave brugervenlige websider.

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 01:07
Oprindeligt skrevet af PHN2 PHN2 skrev:

Helt sikkert tænker downloadere over om nu det er en stor kunstner, der nok har råd til undvære lidt, og ikke en "lille" kunstner, der går glip af en nødvendig indtægt

Hvad enten folk tænker over det eller ej, så er det hvad der sker, idet officielt salg og knap så autoriserede downloads følges ad. Hvis der er nogen som reelt går glip af indtægter på grund af fildeling, er det ikke de små kunstnere.

-------------

Skrevet af: Looklight
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 07:00
Jeg syntes det er sjøvt at i kun taler om pirat musik og film, hvor mange har et pirat software evt et spil liggende derhjemme?
Er den kopi af Photoshop eller Office 2007 i har på pc'en betalte for?

Jeg selv betaler for det meste jeg har, men nogle software koster op til flere tusind kroner.

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 08:45
Et andet aspekt:
Vi er nok nogle, som helst så så meget som muligt udkomme på DVD eller Blu-ray, i stedet for at nogle lader sig lokke via ulovlige filer eller distribution gennem ulovlige kanaler.

Skrevet af: PHN2
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 08:57

Jeg synes det er kvalmt at ulovlige downloadere skal tillægges et moralsk perspektiv, ifht. den handling de begår. De gider bare ikke betale, den er ikke længere.

mvh. Per

-------------
PS5, Oppo 203 som preamp, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony 65" oled.

Skrevet af: broeman
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:11
Selvom jeg nok ikke mener at denne diskussion overhovedet er tilladt her på forummet, vil jeg da alligevel hoppe i den

Ved digital kopiering, stjæler man ikke (da man ikke fratager en persons ejendele), men man kunne fjerne et potentielt salg. Det er så kun hvis ham der kopierer, overhovedet havde tænkt sig at købe produktet. Samfundsøkonomisk gør det ingen forskel, da personen nu har penge til andre goder (en blu-ray, en tur i byen osv.)

MP3 blev downloadet frit via Napster m.v. og skabte en musikrevolution, da mange flere fik muligheden for at lytte til musik, de normalt ikke ville have råd til. Musikindustrien fulgte simpelthen ikke med sine kunder og udstilte dem i stedet for som kriminelle. Hvem ønsker at købe ind et sted hvor man bliver beskyldt for at stjæle? De skabte en ond cirkel.

iTunes fulgte op på denne trend og nu er musik-ophavsretbrud nedadgående, fordi man kan lytte til et lydklip før man køber, samt at kravet om køb af et helt album er bortfaldet.

AVI (eller MKV for HD-film) bliver downloadet frit via torrents m.v. fordi folk igen har samme problemstilling. Man kender ikke kvaliteten af filmens indhold, og anmelderne bliver mere ligegyldige og korrupte, enten når de er direkte ansat eller tæt på filmselskaberne.

Flere virksomheder (NetFlix, LoveFilm, iTunes) bruger nye udlejningsmuligheder som dækker forbrugernes behov, og igen ser man at trenden for ophavsbrud er nedadgående.

Det er naturligvis ikke kendetegnende for alle der laver ophavsbrud via Internet, men trenden viser at der er mange flere der køber CD/lovlige "MP3", DVDer og Blu-ray end i fortiden. Denne kurve ønsker musik- og film-industrien ikke at vise, men kun at enkelte distributionsmetoder (f.eks. en CD) falder drastisk.

Bah, det var en ordentlig smøre, men jeg mener faktisk ikke at man kan diskutere dette så simpelt som nogen gør det til. Det er også grunden til at retsager omkring dette emne kan trække langt ud (der er mange meninger om dette, også i modstrid med hvad jeg skrev).

-------------
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:14
Måske en filminstruktør tænker: Jeg kan ligeså godt lade være med at finde penge til en ny film, de andre film jeg har lavet har folk ikke haft lyst at betale for - men der er godt nok mange som har set dem gratis.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:19
Endelig hvis priserne faldt så meget i vejledende priser på DVD, Blu-ray og CD, for at få de "ulovlige" personer hen til de rette salgskanaler, så er spørgsmålet om priserne bliver så lave, at indtjeningen ikke kan svare sig til at lave nyt. - Selvom vi nok er mange, som ikke kan lade være med at se på prisen ved køb.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:20
Et tredje aspekt er at ikke alt musik rent faktik kan fås på CD, eller at det er så svært at få fat på at kun 2-3 butikker i Danmark tager det hjem.

Så er der det med film industrien som har en underlig måde med at folk skal holdes for nar med udgivelserne.

Eksempel:

Lord of The Rings, findes ikke som Bluray endnu, men man kan hente den i super duper deluxe 1080p extended version på nettet ulovligt.
Det er først nu at selskabet overvejer sælge den som Bluray i den korte biografversion.
De kører åbenbart samme ræs, som med DVD versionen, der først år efter kom i den korrekte extended version.

Jeg vil hellere foreslå at man betaler 150 kroner om måneden og så har man adgang til alt musik og film man kan finde.
Der skulle så være at program man kunne køre som automatisk og anonymt fortalte hvilke musik man havde på maskinen så kunsterne fik uddelt efter hvad folk hørte af musik.

Det ville selskaberne tjene 1800 kroner på om året for hver familie. Som sikkert er langt mere end mange bruger på deres musik og DVD køb.
Jeg køber ikke for 1800 kroner musik og DVD om året og jeg tror rigeligt det opvejer dem som gør.

Pladeselskaberne kunne så tjene en ekstra slat ved at tilbyde downloadsites som var pæne og ordnede og som folk ønskede at bruge fordi de var nemt.
Eller de kunne sælge løse covers og skiver til deres produktioner, for dem som ønsker at have filmene stående på reolen.

Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:28

Jeg synes det er kvalmt at ulovlige downloadere skal
tillægges et moralsk perspektiv, ifht. den handling de begår. De gider
bare ikke betale, den er ikke længere.

mvh. Per

Kunne det ikke også have noget at gøre med, at det bestemt ikke er alle
CD'er f.eks. der lige nøjagtigt er 149,- værd som de fleste koster?.. og
hvis man skal betale for downloads, hvorfor skal et MP3 album, i inferiør
kvalitet, uden nogen fysisk værdi, koste så meget som det gør?.. Det er
pladebranchen der har sovet i timen - nøjagtig som med filmbranchen,
der på grund af deres geografiske begrænsninger af filmdownloads
(iTunes, PS Store, Xbox Marketplace etc.), regionskodninger af DVD/BD,
differentierede udgivelsesdatoer af leje/køb/bio, har skudt sig selv i
foden.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:28
Der vil aldrig blive den samme kvalitet ved download
- ved en udgivelse på skive, vil langt de fleste grupper få dækket et større behov:
Så bliver det ikke det absurde MP3 format som producenterne er begyndt at lefle for.
Så bliver der kælet for filmen - og nogle får danske undertekster med.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

Jeg synes det er kvalmt at ulovlige downloadere skal

mvh. Per

foden.

Folk kan jo lade være med at vælge et så absurd MP3 format.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:36

Jeg synes det er
kvalmt at ulovlige downloadere skal

mvh. Per

foden.

Det er jo så det man netop ikke kan! - Jo, der er da f.eks. iTunes med
AAC+ formatet, men det er stadig markant dårligere lydmæssigt, end det
originale album på CD eller LP og det ændrer ikke på at man får noget
forholdsvist uhåndgribeligt for sine penge og bestemt ikke noget der er i
nærheden af den kvalitative fornemmelse af en fysisk CD eller LP

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:41

Jeg synes det er

mvh. Per

foden.

Men hvis der fandtes en bedre kvalitet på nettet, så ville ingen jo købe den bedre kvalitet på CD og LP

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:49

Der vil aldrig blive den samme kvalitet ved download
- ved en udgivelse på skive, vil langt de fleste grupper få dækket et større behov:
Så bliver det ikke det absurde MP3 format som producenterne er begyndt at lefle for.
Så bliver der kælet for filmen - og nogle får danske undertekster med.

Nej, men de fleste teenager er fløjtende ligeglad med om det er i flac eller MP3 med bitrate 56kbit. Jo mere som kan lægges i deres nye mobi eller MP3 afspillende armbåndsur - desto bedre for dem.

Jeg gider f.eks meget sjældent danske undertekster, så hvorfor skal jeg betale for en film med dem, når jeg kan få den billigere andet sted i versden. Men det må man ikke pga. regionslås osv.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 09:58

Jeg synes det er

mvh. Per

foden.

Men hvis der fandtes en bedre kvalitet på nettet, så ville ingen jo købe den bedre
kvalitet på CD og LP

Øh jo, det tror jeg godt du kan regne med.

-------------
An  a day...

Skrevet af: erla
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:02

Men hvis der fandtes en bedre kvalitet på nettet, så ville ingen jo købe den bedre kvalitet på CD og LP

Og problemet ville være hvad ?

Jeg køber min musik på CD og ripper til FLAC-format. De fysiske CD'ere er efterhånden problematiske for mig rent pladsmæssigt. De fylder af helvedet til, og jeg har kun fat i dem een gang... Men man smider dem jo ikke bare ud, så de står og fylder i papkasser på loftet.

Kunne jeg købe FLAC-filer lovligt på nettet, så gjorde jeg da det.

Men jeg kan kun købe min musik i dårlige voldkomprimerede formater på nettet.

Nu har jeg stadig plads på loftet... men jeg kan ikke forstå, at det skal være så besværligt for mig der gerne vil betale. Først skal jeg ned i en fysisk butik, alternativt vente på postordre, derefter en forholdsvis langsommelig manuel konverteringsproces, og først derefter kan jeg høre den musik jeg ønsker at købe.

Jeg forstår godt hvorfor det frister mange, når det ulovlige udbud på nettet, er så meget nemmere og kvalitetsmæssigt bedre, end det lovlige.

Hvis det lovlige udbud havde samme kvalitet, er jeg sikker på endnu flere ville benytte sig af det. Og ja, det ville helt sikkert betyde, at der ville blive solgt færre fysiske medier - og hvad så ?

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:07
Jeg vil blive ved med at sætte et stort spørgsmålstegn ved de "mange" som tror det er evigt lykke ved download
- kvaliteten ligger på de trykte medier. Og så holder den bedre om mange år.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:17

Jeg vil blive ved med at sætte et stort spørgsmålstegn ved de "mange" som tror det er evigt lykke ved download

Jeg forstår ikke hvad du mener ?

Hvis vi lige glemmer analoge medier (LP), så er der vel ikke noget i vejen for, at nøjagtig den samme fil som kan købes på et fysisk medie, kan sælges over nettet som download ?

Mht. holdbarhed, så er det så op til køberen af filen, at foretage forsvarlig backup...

Så jeg forstår ikke hvad det er for en kvalitet du snakker om, der kun kan opnås ved køb af værker på fysiske medier - er det cover-art ?

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Og problemet ville være hvad ?

Jeg køber min musik på CD og ripper til FLAC-format. De fysiske CD'ere er efterhånden problematiske for mig rent pladsmæssigt. De fylder af helvedet til, og jeg har kun fat i dem een gang... Men man smider dem jo ikke bare ud, så de står og fylder i papkasser på loftet.

Kunne jeg købe FLAC-filer lovligt på nettet, så gjorde jeg da det.

Men jeg kan kun købe min musik i dårlige voldkomprimerede formater på nettet.

Nu har jeg stadig plads på loftet... men jeg kan ikke forstå, at det skal være så besværligt for mig der gerne vil betale. Først skal jeg ned i en fysisk butik, alternativt vente på postordre, derefter en forholdsvis langsommelig manuel konverteringsproces, og først derefter kan jeg høre den musik jeg ønsker at købe.

Jeg forstår godt hvorfor det frister mange, når det ulovlige udbud på nettet, er så meget nemmere og kvalitetsmæssigt bedre, end det lovlige.

Hvis det lovlige udbud havde samme kvalitet, er jeg sikker på endnu flere ville benytte sig af det. Og ja, det ville helt sikkert betyde, at der ville blive solgt færre fysiske medier - og hvad så ?

Helt enig  Kunne man downloade superkvalitet , så ville jeg gøre det i stedet for at købe CD, men jeg anser det ikke ligefrem som et problem da jeg ikke køber så meget musik.

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:23

Jeg vil blive ved med at sætte et stort spørgsmålstegn ved de "mange" som tror det er evigt lykke ved download - kvaliteten ligger på de trykte medier. Og så holder den bedre om mange år.

Hvis vi lige glemmer analoge medier (LP), så er der vel ikke noget i vejen for, at nøjagtig den samme fil som kan købes på et fysisk medie, kan sælges over nettet som download ?

Mht. holdbarhed, så er det så op til køberen af filen, at foretage forsvarlig backup...

Så jeg forstår ikke hvad det er for en kvalitet du snakker om, der kun kan opnås ved køb af værker på fysiske medier - er det cover-art ?

Som jeg har nævnt før - og andre sikkert også - så tror jeg på at der er blevet kælet mere ved processen frem til det trykte medie - der er nogle som har brugt tid på formatet. - Internettet er et hurtigt medie - man får hvad man får - og det er det.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:27
At bruge argumentet om, at de fysiske medier fylder så meget mere end filer - jamen kvalitet fylder. Det gør en fil ikke. Og er det kvalitet? - Det er jo BARE noget, mange smider væk igen. Næh trykte medier er levedygtig på mange områder.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:30

Ok.  Ja sådan burde det være,men jeg synes bare der har været skrevet herinde at det ikke er muligt at downloade eks. sacd kvalitet?

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:34

Jeg vil blive ved med at sætte et stort spørgsmålstegn ved de "mange" som tror det er evigt lykke ved download - kvaliteten ligger på de trykte medier. Og så holder den bedre om mange år.

Som jeg har nævnt før - og andre sikkert også - så tror jeg på at der er blevet kælet mere ved processen frem til det trykte medie - der nogle som har brugt tid på formatet. - Internettet er et hurtigt medie - man får hvad man får - og det er det.

Det er da bare at ta' den samme datafil man ellers ville udgive på fysisk medie, og udgive den som download.

Datafilen bliver jo ikke ringere, om den distribueres på en ene eller den anden måde.

Så det er jo kun fordi der ikke er vilje til det fra udgivernes side, at det kun er dårligere udgivelser der kan købes online. Det absurde er, at det faktisk oftest er muligt at downloade de gode formater alligevel, bare ikke lovligt.

Så er du inde på, at det er et bevidst valg fra udgivernes side, at de kun kræser for den fysiske udgivelse, og ikke tager onlineudgivelserne lige så seriøst. Det har du sikkert meget ret i, og det er jo netop problemet! At udgiverne ikke betragter online købere på samme måde som deres kunder til fysiske produkter.

Hvorfor skal lovlige online købere diskrimineres og spises af med dårlig kvalitet ?

Der er altså IKKE nogen teknisk grund til denne diskrimination - det handler udelukkende om vilje (eller modvilje) fra udgivernes side.

Vi kan godt blive enige om, at sådan er det (desværre) - men synes du det er rimeligt, at online købere ikke kan få adgang til samme digitalt distribuerede værker i samme kvalitet, som dem der køber fysiske produkter ?

Jeg synes det er en underlig holdning, til det størst voksende marked for udgivere af film og musik...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:36

Som jeg har nævnt før - og andre sikkert også - så tror jeg på at der er blevet kælet mere ved processen frem til det trykte medie - der er nogle som har brugt tid på formatet. - Internettet er et hurtigt medie - man får hvad man får - og det er det.

For mig er musikken det vigtige, hvorfor skal jeg tvinges til at købe alt muligt ekstra materiale som jeg ikke ønsker. Desuden koster ekstramaterialet ofte 10x af resten af produktionen. Der skal tages billeder, hyres art directors, hyres rentegnere, laves prøve produktioner, laves dyre tryk med folie og prægning, så folk synes det er specielt.

Jeg vil kun have musikken, hvorfor skal jeg betale for alt det andet?

Lad dog dem som ønsker det betale for det. De skal nok betale dobbelt pris for det specielle super duper samlealbum - men lad for guds skyld være med at smid priserne fra den coverproduktion over på musikken som mange alm. mennesker kun ønsker.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:37

Ok.  Ja sådan burde det være,men jeg synes bare der har været skrevet herinde at det ikke er muligt at downloade eks. sacd kvalitet?

Det er det heller ikke, fordi udgiverne kun sælger dårlige formater - men det er jo deres bevidste valg, og har ikke noget at gøre med mulighederne for at sælge kvalitetsudgivelser, også som download.

Du kan dog garanteret finde SACD som download på nettet - bare ikke lovligt

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:42
Desuden vil det være muligt at opnå en bedre kvalitet med download end på en std. audio cd.

Download kan laves i 24bit 96kBit flerkanals lyd, hvorimod cd er 16bit 48kHz 2 kanaler.

Der er ikke mange som kan køre SACD og DVD audio og som køber det som medie, derfor er der ikke mange udgivelser.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:42
Jeg synes egentlig det er ok, at investere lidt mere på de fysiske trykte medier, hvis det virkelig er en film eller musiker, man sætter pris på

CD og DVD skiver, Blu-ray er der nok ikke mange der har kendskab til endnu, er slet ikke i den superkvalitet, som kræver at en fil overleve mange år på. - Hvis den kan det evigt?
- Hvis noget var i f.eks. WAV vil jeg forsøge mig med en fil. - Men de trykte medier er fortsat det bedste - og det tror jeg det bliver, hvordan vi end vender og drejer det.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:43

Hvad får den lille kunstner egentlig ud af
at APG sagsøger kunderne?

Måske, måske ikke. Undersøgelser har faktisk vist at folk der downloader meget, også køber meget. Det er naivt at tro at det er enten-eller.
Derfor er der faktisk en betydelig risiko for at det er en "kunde" der sagsøges. Det kunne også være at en person downloadede XX's musik, og af den grund fik lyst til at købe en koncertbillet eller den næste CD.

Det gør stadigvæk ikke at selvjustits er i orden. Det er et skråplan at vi skal ty til ulovligheder for at "få vores vilje".

Problemet er at det er blevet for nemt og næsten uden konsekvenser i dag at ty til ulovligheder for at få sin vilje igennem (Ungdomshuset var et grelt eksempel på dette), og det kan i værste fald ende med anarki.

Hvis du ikke ønsker at betale for at høre en kunstner, så lad være med at købe det. Det kan få kunstneren til at tænke i andre baner for at markedsføre sig selv i stedet for i dag, hvor der er "krig" mellem parterne.

Opdager en kunstner, at det giver nye kunder i butikken ved at give sin musik væk, så kunne han selv vælge at gøre dette. I dag er der ikke dette valg, for folk tager selv.

Lov er til for at blive overholdt - længere er den ikke!

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:45

At bruge argumentet om, at de fysiske medier fylder så meget mere end filer - jamen kvalitet fylder. Det gør en fil ikke. Og er det kvalitet? - Det er jo BARE noget, mange smider væk igen. Næh trykte medier er levedygtig på mange områder.

For mig er det ikke en kvalitet, at jeg skal opbevare et fysisk medie.

Jeg snakker om kvaliteten af den fil jeg afspiller og hører i mine højtalere. Hvordan den fil er blevet distribueret til mig, har ikke noget at gøre med dens kvalitet.

OM jeg selv ripper min CD, eller downloader en fil i lige så god kvalitet som jeg kan rippe den fra min CD, det kan jeg ikke se ændrer ved kvaliteten.

Skal jeg forstå dig sådan, at for dig er der en selvstændig kvalitet i at ha' det fysiske cover ? En kvalitet der som sådan ikke har noget at gøre med, hvordan musikken lyder ? At det giver dig en tilfredsstillelse at skifte CD og afspille det fysiske medie på en dertil indrettet afspiller ?

Fair nok - jeg er sikker på du også lang tid fremover, vil kunne købe fysiske medier.

Men det kan jeg ikke se begrunder, at man ikke skal kunne købe digitale filer i samme kvalitet som download, som man kan købe på fysiske medier.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:48

Desuden vil det være muligt at opnå en bedre kvalitet med download end på en std. audio cd.Download kan laves i 24bit 96kBit flerkanals lyd, hvorimod cd er 16bit 48kHz 2 kanaler.Der er ikke mange som kan køre SACD og DVD audio og som køber det som medie, derfor er der ikke mange udgivelser.

Med hensyn til SACD og DVD audio, så er det meget mærkeligt, at hvor flere mener Blu-ray det bedste til film, ja så går flere på kompromis med lydudgivelser i en lavere kvalitet. - Jeg har ikke selv SACD, men enkelte DVD audio skiver. Men at forstå danskernes holdninger til medier, den er svær. - Men tro mig, branchen er selv medskyldig i trenden, siden film og tv har større fokus i disse år.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:48

Eksempel:Lord of The Rings, findes ikke som Bluray endnu, men man kan hente den i super duper deluxe 1080p extended version på nettet ulovligt. Det er først nu at selskabet overvejer sælge den som Bluray i den
korte biografversion.

Det er nu et rip fra HDTV kanaler - den sendes rent faktisk i tv.

Men hvad giver dig ret til at hente den? Hvorfor skal du bestemme hvornår du vil se en anden mands værk?

MIG MIG MIG MIG!!

Jeg vil hellere foreslå at man betaler 150 kroner om måneden og så har man adgang til alt musik og film man kan finde.

Det er jo forsøgt flere gange i f.eks. USA, men der har ikke været kunder nok.

Folk der ikke gider betale for musik, gider ikke betale!

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:53

CD'er f.eks. der lige nøjagtigt er 149,- værd som de fleste koster?

Det giver dig stadigvæk ingen ret til at downloade cd'en.

Hvad er det for en moral?

.. og hvis man skal betale for downloads, hvorfor skal et MP3 album, i inferiør
kvalitet, uden nogen fysisk værdi, koste så meget som det gør?..

Prisen er ca. det halve, og du får da væsentligt mere end det halve ud af det.

Derudover er den fysiske værdi på en cd under en tier.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 10:57

For mig er musikken det vigtige, hvorfor skal jeg tvinges til at købe alt muligt ekstra materiale som jeg ikke ønsker. Desuden koster ekstramaterialet ofte 10x af resten af produktionen. Der skal tages billeder, hyres art directors, hyres rentegnere, laves prøve produktioner, laves dyre tryk med folie og prægning, så folk synes det er specielt.

Lad dog dem som ønsker det betale for det. De skal nok betale dobbelt pris for det specielle super duper samlealbum - men lad for guds skyld være med at smid priserne fra den coverproduktion over på musikken som mange alm. mennesker kun ønsker.

Jeg tror du er nød til at se det som en helhed.  Producenten og kunstneren vælger at udgive deres materiale på CD. SACD, DVD, BlueRay eller andet. Dette er et valg som man bruger meget tid på for at ramme netop den målgruppe man ønsker. At der så er nogle der IKKE ønske den store pakke, det må så være deres "problem", med mindre der gives adgang til at downloade det man ønsker, men det må alt andet lige være den der ejer rettihederne der bestemme hvad der skal ud til brugerne, og her vil de jo selvfølgelig vælge den mest rentable måde.

Du får jo heller ikke dine sko billigere hvis du ikke tager æsken med ud af butikken

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:00
For mig er musik en helhedsoplevelse - Jeg får overhovedet ikke det
samme ud af at downloade (uanset kvalitet) en række filer, der kan
afspilles på en PC/Squeezebox etc., som jeg gør når jeg går i en
forretning og køber et fysisk produkt, det være sig CD eller LP. Der får jeg
'hele pakken'. Den helhedsoplevelse som kunstneren har tænkt sig at jeg
skal have. En kombination af musik og artwork i form af booklets,
coverfotografi etc.

jeg downloader ALT nyt musik af interesse - Det der er værd at betale
for, bliver købt i originalt fysisk format. Der der er mindre godt bliver
købt når det kommer på tilbud og resten bliver slettet igen. Jeg ser intet
problem i det - det er blot et alternativ til at stå i kø i Stereo Studio for at
høre en CD jeg er interesseret i. På min måde, har jeg bare en bedre
mulighed for at vurdere kvaliteten af det jeg køber, på forhånd.

Alt musik jeg køber på vinyl, downloader jeg til evigt eje, til brug på min
iPod- det mener jeg at jeg er fuldt ud berettiget til når jeg har betalt for
musikken én gang.

Når det så er sagt, så er 90% af den musk jeg lytter til, begået af
kunstnere der sætter musikken frem for pengene og har et meget
afslappet forhold til "pirat"kopiering. De formår at spille koncerter og
tjene deres penge på merchandise og udgiver deres musik på egne labels.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:04

Jeg tror du er nød til at se det som en helhed.  Producenten og kunstneren vælger at udgive deres materiale på CD. SACD, DVD, BlueRay eller andet. Dette er et valg som man bruger meget tid på for at ramme netop den målgruppe man ønsker. At der så er nogle der IKKE ønske den store pakke, det må så være deres "problem", med mindre der gives adgang til at downloade det man ønsker, men det må alt andet lige være den der ejer rettihederne der bestemme hvad der skal ud til brugerne, og her vil de jo selvfølgelig vælge den mest rentable måde.

Du får jo heller ikke dine sko billigere hvis du ikke tager æsken med ud af butikken

Det er naturligvis udgivernes ret at vælge om og hvordan de ønsker at udgive deres værker.

Det undrer mig bare, at de ikke vil tilbyde et ordentligt produkt online. Jeg tror ikke på, at de har foretaget een cost-benefit analyse, og er nået frem til, at bedre filer ikke kan sælges, men kun dårlige kan.

Analysen er nærmere, at hvis man ikke udgiver i ordentlig kvalitet online, så kan man forhåbentligt fastholde et ellers stærkt nedafgående marked for fysiske medier.

Og det er her jeg mener branchen fuldstændigt fejlfortolker både markedet og deres kunder.

Det er de naturligvis i deres gode ret til - men det er da underligt, at når nu de gerne vil sælge deres varer (og det vil de jo, de piver jo over de ikke bliver købt), at de så ikke vil sælge på en måde, som deres kunder gerne vil købe på... det er da en sær forretningsfilosofi, er det ikke ?

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:05

For mig er musik en helhedsoplevelse - Jeg får overhovedet ikke det
samme ud af at downloade (uanset kvalitet) en række filer, der kan
afspilles på en PC/Squeezebox etc., som jeg gør når jeg går i en
forretning og køber et fysisk produkt, det være sig CD eller LP. Der får jeg
'hele pakken'. Den helhedsoplevelse som kunstneren har tænkt sig at jeg
skal have. En kombination af musik og artwork i form af booklets,
coverfotografi etc.

jeg downloader ALT nyt musik af interesse - Det der er værd at betale
for, bliver købt i originalt fysisk format. Der der er mindre godt bliver
købt når det kommer på tilbud og resten bliver slettet igen. Jeg ser intet
problem i det - det er blot et alternativ til at stå i kø i Stereo Studio for at
høre en CD jeg er interesseret i. På min måde, har jeg bare en bedre
mulighed for at vurdere kvaliteten af det jeg køber, på forhånd.

Alt musik jeg køber på vinyl, downloader jeg til evigt eje, til brug på min
iPod- det mener jeg at jeg er fuldt ud berettiget til når jeg har betalt for
musikken én gang.

Når det så er sagt, så er 90% af den musk jeg lytter til, begået af
kunstnere der sætter musikken frem for pengene og har et meget
afslappet forhold til "pirat"kopiering. De formår at spille koncerter og
tjene deres penge på merchandise og udgiver deres musik på egne labels
.

Det lyder interessant Hvilke musikkere drejer det sig om ?

Nu er der jo andre forretningepartnere i en udgivelse, og det KAN jo være de på længere sigt dropper deres investering hvis der ikke er penge i det.

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:07
Hele problematikken om hvordan man må benytte et givent produkt, som man lovligt har betalt for, er der mange perspektiver på. - Er det i orden at sætter koder på, så noget er svært at afspille på visse platforme, det problem har jo været kendt længe.    

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:07

1. Selvfølgelig gør det det. Det må være op til mig at vurdere hvorvidt jeg synes et givent album er
det værd det koster. Der kan vel ikke herske tvivl om at det er mere berettiget at tage 149,- for Beatles' Abbey
Road, end at tage samme pris for Fede Finn og Funny Boyz' sidste album. Musik er kunst og værdien af kunst er
variabel, afhængig af personen det henvender sig til.

2. Jeg får ikke væsentlig mere end det halve ud af det. Kvaliteten er ca 1/10, jeg får ikke noget jeg fysisk kan have
stående og tage frem når jeg vil nyde det. Jeg får ingen fysisk indpakning og jeg får ikke helhedsoplevelsen. Album
downloads burde koste ca. 25kr, sammenlignet med prisen på en CD hos f.eks. CD-Wow.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:14

1. Selvfølgelig gør det det. Det må være op til mig at vurdere hvorvidt jeg synes et givent album er
det værd det koster. Der kan vel ikke herske tvivl om at det er mere berettiget at tage 149,- for Beatles' Abbey
Road, end at tage samme pris for Fede Finn og Funny Boyz' sidste album. Musik er kunst og værdien af kunst er

2. Jeg får ikke væsentlig mere end det halve ud af det. Kvaliteten er ca 1/10, jeg får ikke noget jeg fysisk kan have
stående og tage frem når jeg vil nyde det. Jeg får ingen fysisk indpakning og jeg får ikke helhedsoplevelsen. Album
downloads burde koste ca. 25kr, sammenlignet med prisen på en CD hos f.eks. CD-Wow.

Jeg er enig i, at det er vis berettigelse, at et Beatles album koster lidt mere - men andre skal jo også kunne leve af de trykte medier.
- I øvrigt er det ikke sikkert det altid er en dårlig idé at sætte noget ned i pris - noget får måske et større fokus - men de tjener måske ikke så meget som den fulde pris.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:15
En helt anden problematik, der til gengæld irriterer mig voldsomt, er
genudgivelserne af både CD'er og DVD'er i diverse special editions,
collectors edition, double disc, etc.

Jeg er så pi**e træt af at investere i f.eks. en CD man har gået og ventet på,
for derefter at opleve et halvt år senere, at den bliver genudgivet, nu med en
ekstra CD med nye numre.. Bevares, jeg har ikke et problem med at betale
for de nye numre, men jeg har ikke muligheden for at købe dem,
medmindre jeg IGEN betale for CD'en jeg har købt én gang.

Seneste oplevelse var soundtracket til Juno, som jeg svjh. gav 150,- for. Få
måneder senere, kommer der gudhjælpemig en ny udgave med en hel ekstra
CD med nye numre jeg vildt gerne vil have, men jeg vil da absolut ikke til at
betale for den ene CD jeg allerede har købt én gang.

Det undrer mig lidt at plade/filmselskaberne, ikke tager deres 'sidste'
kunder mere seriøst end det.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:18

Mener du hermed at hvis DU finder at den givne CD KUN er 50 kr. værd, så er du berettiget til kun at betale 50 kr. uanfægtet at den er til salg for 149,- kr.    Hvor meget tror du eks. en bil skulle koste hvis vi selv bestemte hvad vi vill give ? Hvor mange biler tror du der efterfølgende ville blive produceret ?

-------------

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:19

Tro mig - den fejl har jeg også gjort ved enkelte DVD´er. - Brug lidt mere tid på det samlende produkt og giv os så det optimale.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:20

For mig er musik en
helhedsoplevelse - Jeg får overhovedet ikke det samme ud af at
downloade (uanset kvalitet) en række filer, der kan afspilles på en
PC/Squeezebox etc., som jeg gør når jeg går i en forretning og køber et
fysisk produkt, det være sig CD eller LP. Der får jeg 'hele pakken'. Den
helhedsoplevelse som kunstneren har tænkt sig at jeg skal have. En
kombination af musik og artwork i form af booklets, coverfotografi etc.
jeg downloader ALT nyt musik af interesse - Det der er værd at betale for,
bliver købt i originalt fysisk format. Der der er mindre godt bliver købt når
det kommer på tilbud og resten bliver slettet igen. Jeg ser intet problem i
det - det er blot et alternativ til at stå i kø i Stereo Studio for at høre en
CD jeg er interesseret i. På min måde, har jeg bare en bedre mulighed for
at vurdere kvaliteten af det jeg køber, på forhånd. Alt musik jeg køber på
vinyl, downloader jeg til evigt eje, til brug på min iPod- det mener jeg at
jeg er fuldt ud berettiget til når jeg har betalt for musikken én gang.
Når det så er sagt, så er 90% af den musk jeg
lytter til, begået af kunstnere der sætter musikken frem for pengene og
har et meget afslappet forhold til "pirat"kopiering. De formår at spille
koncerter og tjene deres penge på merchandise og udgiver deres musik
på egne labels
.

Det lyder interessant Hvilke musikkere drejer det sig om ?

Nu er der jo andre forretningepartnere i en udgivelse, og det KAN jo
være de på længere sigt dropper deres investering hvis der ikke er penge i
det.

f.eks. http://www.sonicyouth.com - Sonic Youth

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:21

Så kan du jo bare købe "ekstranumrene" som download, det er jo fordelen ved online distribution, hvor man ikke behøver købe et helt album...

Nårh, nej! Det kan du jo ikke, da man ikke kan købe musik online i en ordentlig kvalitet .. pis osse - det havde ellers været smart

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:23

En helt anden problematik, der til gengæld irriterer mig voldsomt, er genudgivelserne af både CD'er og DVD'er i diverse special editions, collectors edition, double disc, etc. Jeg er så pi**e træt af at investere i f.eks. en CD man har gået og ventet på, for derefter at opleve et halvt år senere, at den bliver genudgivet, nu med en ekstra CD med nye numre.. Bevares, jeg har ikke et problem med at betale for de nye numre, men jeg har ikke muligheden for at købe dem, medmindre jeg IGEN betale for CD'en jeg har købt én gang. Seneste oplevelse var soundtracket til Juno, som jeg svjh. gav 150,- for. Få måneder senere, kommer der gudhjælpemig en ny udgave med en hel ekstra CD med nye numre jeg vildt gerne vil have, men jeg vil da absolut ikke til at betale for den ene CD jeg allerede har købt én gang. Det undrer mig lidt at plade/filmselskaberne, ikke tager deres 'sidste' kunder mere seriøst end det.

Så kan du jo bare købe "ekstranumrene" som download, det er jo fordelen ved online distribution, hvor man ikke behøver købe et helt album...

Nårh, nej! Det kan du jo ikke, da man ikke kan købe musik online i en ordentlig kvalitet .. pis osse - det havde ellers været smart

Ja der har vi så downloadargumentet igen - tja ...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:25

Den eneste forskel på musik (cd/download) og så eks. en mobiltelefon er, at du har muligheden for selv at "afgøre" hvad du vil give for download, hvor imod du ved CD køber og så må finde dig i en evt. opsamlings-CD senere. Men i forhold til mobiltelefonen kommer der jo ogaå en opgraderet version 14 dage efter, og her er det bare til lommerne.

Hvis du mener du har et behov for musikken, så må du også være klar til at betale for det arbejde der er lagt i at producere den. Alt andet er anarki.

Det er en holdningsændring der skal finde sted. Du køber noget musik af en kunstner, vælger selv hvad du vil købe, og betaler selvfølgelig den pris varen koster.  Hvor svært kan det være ?

-------------

Skrevet af: enand
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:27

variabel, afhængig af personen det henvender sig til. (Forkert. Musik og al anden kunst er en vare i vores ende af verden).

Mvh.

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:29

En helt anden problematik, der til gengæld irriterer mig voldsomt, er genudgivelserne af både CD'er og DVD'er i diverse special editions, collectors edition, double disc, etc. Jeg er så pi**e træt af at investere i f.eks. en CD man har gået og ventet på, for derefter at opleve et halvt år senere, at den bliver genudgivet, nu med en ekstra CD med nye numre.. Bevares, jeg har ikke et problem med at betale for de nye numre, men jeg har ikke muligheden for at købe dem, medmindre jeg IGEN betale for CD'en jeg har købt én gang. Seneste oplevelse var soundtracket til Juno, som jeg svjh. gav 150,- for. Få måneder senere, kommer der gudhjælpemig en ny udgave med en hel ekstra CD med nye numre jeg vildt gerne vil have, men jeg vil da absolut ikke til at betale for den ene CD jeg allerede har købt én gang. Det undrer mig lidt at plade/filmselskaberne, ikke tager deres 'sidste' kunder mere seriøst end det.

Ja der har vi så downloadargumentet igen - tja ...

Ja, men det er jo ikke en naturlov, at det skal være sådan... det er det jeg snakker om.

Du har ret i dit argument, at download-filer er af dårligere kvalitet end fysiske medier - som udbuddet ser ud IDAG!

Og det er jo netop problemet... selskaberne skubber kunder fra sig, og gør det besværligt at skaffe deres varer på lovlig vis i en ordentlig kvalitet. Det kan jeg ikke se det fornuftige i - kan du ?

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:31

Det giver dig stadigvæk ingen ret til at downloade cd'en. Hvad er det for en
moral?

.. og hvis man skal betale for downloads, hvorfor
skal et MP3 album, i inferiør kvalitet, uden nogen fysisk værdi, koste så
meget som det gør?..
Prisen er ca. det halve, og du får da
væsentligt mere end det halve ud af det. Derudover er den fysiske værdi på en
cd under en tier.
1. Selvfølgelig gør det det. Det
må være op til mig at vurdere hvorvidt jeg synes et givent album er det værd
det koster. Der kan vel ikke herske tvivl om at det er mere berettiget at tage
149,- for Beatles' Abbey Road, end at tage samme pris for Fede Finn og
Funny Boyz' sidste album. Musik er kunst og værdien af kunst er variabel,
afhængig af personen det henvender sig til.
2. Jeg får ikke væsentlig
mere end det halve ud af det. Kvaliteten er ca 1/10, jeg får ikke noget jeg
fysisk kan have stående og tage frem når jeg vil nyde det. Jeg får ingen fysisk
indpakning og jeg får ikke helhedsoplevelsen. Album downloads burde koste
ca. 25kr, sammenlignet med prisen på en CD hos f.eks. CD-Wow.

Mener du hermed at hvis DU finder at den givne CD KUN er 50 kr. værd, så
er du berettiget til kun at betale 50 kr. uanfægtet at den er til salg for 149,-
kr.    Hvor meget tror du eks. en bil skulle koste hvis vi selv bestemte hvad vi
vill give ? Hvor mange biler tror du der efterfølgende ville blive produceret ?

Ja, helt enig. Problematikken er bare ikke den samme, da der til biler stilles
langt større kvalitative krav, der gør at priserne på dem ofte er berettigede.
Enhver idiot med et singlehit kan jo efterhånden få udgivet en CD, og hvis
pladeselskaberne lugter penge, bliver den pågældende CD udråbt til at være
'årets album' i reklamerne for den. Fordi at den kan sælge, er ikke
ensbetydende med at den på nogen måde er prisen værd.

Metallica's albums på CD, kom for første gang under 100,- for max. 2 år
siden. På samme tidspunkt, kunne man købe hele Take That's (og indsæt
selv diverse døgnflueartister) bagkatalog for 19.95,- /stk. - Det er forskellen
på musisk kunst og pengemaskineri. Kunsten bibeholder sin værdi -
popfænomenerne uddør hurtigt og går i glemmebogen. De er ganske enkelt
ikke værd at huske på.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:33

En helt anden problematik, der til
gengæld irriterer mig voldsomt, er genudgivelserne af både CD'er og
DVD'er i diverse special editions, collectors edition, double disc, etc. Jeg
er så pi**e træt af at investere i f.eks. en CD man har gået og ventet på,
for derefter at opleve et halvt år senere, at den bliver genudgivet, nu med
en ekstra CD med nye numre.. Bevares, jeg har ikke et problem med at
betale for de nye numre, men jeg har ikke muligheden for at købe dem,
medmindre jeg IGEN betale for CD'en jeg har købt én gang. Seneste
oplevelse var soundtracket til Juno, som jeg svjh. gav 150,- for. Få
måneder senere, kommer der gudhjælpemig en ny udgave med en hel
ekstra CD med nye numre jeg vildt gerne vil have, men jeg vil da absolut
ikke til at betale for den ene CD jeg allerede har købt én gang. Det undrer
mig lidt at plade/filmselskaberne, ikke tager deres 'sidste' kunder mere
seriøst end det.

Den eneste forskel på musik (cd/download) og så eks. en mobiltelefon
er, at du har muligheden for selv at "afgøre" hvad du vil give for
download, hvor imod du ved CD køber og så må finde dig i en evt.
opsamlings-CD senere. Men i forhold til mobiltelefonen kommer der jo
ogaå en opgraderet version 14 dage efter, og her er det bare til
lommerne.

Hvis du mener du har et behov for musikken, så må du også være klar
til at betale for det arbejde der er lagt i at producere den. Alt andet er
anarki.

Det er en holdningsændring der skal finde sted. Du køber noget musik
af en kunstner, vælger selv hvad du vil købe, og betaler selvfølgelig den
pris varen koster.  Hvor svært kan det være ?

Det kan selvfølgeligt ikke være svært og hvis du havde læst mit indlæg, i
stedet for at skimme det, havde du sikkert også lagt mærke til at jeg IKKE
har et problem med at betale for noget jeg gerne vil have og mener er
værd at betale for. Problemet består i at pladeselskaberne tvinger mig til
at betale igen for noget jeg HAR købt, for at jeg kan få noget jeg IKKE har
købt.

-------------
An  a day...

Skrevet af: enand
Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:35

... selskaberne skubber kunder fra sig, og gør det besværligt at skaffe deres varer på lovlig vis i en ordentlig kvalitet. Det kan jeg ikke se det fornuftige i - kan du ?

Hvad er det for noget vrøvl - de kan da købes på ethvert gadehjørne.

Mvh. 

Skrevet den: 19-April-2009 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

1. Selvfølgelig gør det det. Det må
være op til mig at vurdere hvorvidt jeg synes
et givent album er det værd det koster. Der kan vel ikke herske tvivl om
at det er mere berettiget at tage 149,- for Beatles' Abbey Road, end at
tage samme pris for Fede Finn og Funny Boyz' sidste album. Musik er
kunst og værdien af kunst er variabel, afhængig af personen det
henvender sig til. (Forkert. Musik og al anden kunst er
en vare i vores ende af verden).
2. Jeg får ikke væsentlig
mere end det halve ud af det. Kvaliteten er ca 1/10, jeg får ikke
noget jeg fysisk kan have stående og tage frem når jeg vil nyde det.
Jeg får ingen fysisk indpakning og jeg får ikke
helhedsoplevelsen. Album downloads burde koste ca. 25kr,
sammenlignet med prisen på en CD hos f.eks. CD-Wow.

Mvh.

Ohøj! - Du fandt simpelthen fremhævningsfunktionen! - Du
skal da have 5.. Du er da noget af et geni! - Du må da være
noget helt ekseptionelt! - DUmin ven, skal da have en hat af papir!

-------------
An  a day...

Print side | Luk vindue