Viasat DK pakke+ ekstra LNB hovede
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59253
Udskrevet den: 28-December-2024 kl. 08:11
Emne: Viasat DK pakke+ ekstra LNB hovede
Skrevet af: Kaplan
Emne: Viasat DK pakke+ ekstra LNB hovede
Skrevet den: 23-April-2009 kl. 23:03
Hej
Har netop købt Viasat Danmarkspakke, hele huset. Ikke haft parabol før. Eftersom jeg også er interesseret i at kunne se enkelte andre kanaler som eurosport og franske kanaler spurgte jeg ved købet om man kunne modtage andre satellitter med denne pakke. Ork ja- sagde sælgeren og solgte mig et ekstra LNB hovede. Nu fortæller montører at det overhovedet ikke spiller sammen- parabolen i Viasat pakken er åbentbart for " lille". Montøren mener det vil koste ca. 2500 kr at udvide/ændre min opsætning påtrods af jeg allerede har de to LNB hoveder og opsætningen burde være betalt af Viasat kuponen.
Er dette rigtigt? Er den leverede 60 cm parabol for lille? Jeg bor i Lyngby, København.
Kan det gøres billigere?
Og hvilken ekstra satellit er det jeg skal ønske mig- Astra eller Hotbird?
mange begynder spørgsmål! Jeg synes Viasat giver falske forhåbninger, er ærlig talt utilfreds med den slags salgstrick, de sndte mig ovenikøbet et single ekstra LNB hovede i tillæg til quad hovedet...
J
|
Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 24-April-2009 kl. 09:04
En parabol på 60 cm er helt sikkert for lille til 2 positioner med 8 til 14 graders mellemrum. Jeg vil anbefale mindst 90 cm. En sådan parabol plus sidebeslag til hovederne kan købes til 5-800 kr.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-April-2009 kl. 18:31
Hmm. er der ikke noget om, at det ikke med Viasat udstyyr er muligt, at modtage andre kanaler.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 24-April-2009 kl. 22:33
Mange Tak
fltk skrev:
Kan du anbefale en specifik parabol?
Vil der til to LNB være en fordel i at købe enten en ordinær 85 cm parabol
eller en af disse
Maximum E-85 Multifocus 48° Dish eller Wave Frontier Toroidal 55(eller skal det være 90 cm?)- er ikke helt klar over om disse kræver specielle LNB- i den pakke jeg fik fra Viasat er der et stk. Quad LNB med som jeg vel kan bruge som den ene LNB?
Til to receivere som skal kunne tage viasat og astra: hvad kræves der mere af udstyr- specielle diseq?
tak igen
En parabol på 60 cm er helt sikkert for lille til 2 positioner med 8 til 14 graders mellemrum. Jeg vil anbefale mindst 90 cm. En sådan parabol plus sidebeslag til hovederne kan købes til 5-800 kr.
Flemming |
|
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 08:47
Kan I anbefale en specifik parabol?
Vil det til to LNB være en fordel i at købe enten:
1)en ordinær 85 cm parabol
eller en af disse, jeg tænker her også på fleksibilitet på lang sigt, f.eks hvis jeg senere skulle vælge at skifte til canal digital:
2)Maximum E-85 Multifocus 48° Dish -eller 3) Wave Frontier Toroidal
55 (eller skal det være 90 cm?)-
er ikke helt klar over om disse to sidste kræver
specielle LNB eller diseqs( til to receivere)?- i den pakke jeg fik fra Viasat er der et stk. Quad LNB
med som jeg vel kan bruge som den ene LNB?
tak igen
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 10:11
En Quad er beregnet til at modtage fra en position, og for tilslutning af modtagere til 4 TVer, eller for 2 PVR modtagere.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 11:01
Kaplan skrev:
2)Maximum E-85 Multifocus 48° Dish -eller
3) Wave Frontier Toroidal 55 (eller skal det være 90 cm?)-
|
At vælge sådanne løsninger her, vil også hænge sammen med et ønske om 4 eller flere positioner. og du nævner på sigt kun Canaldigital. Så det vil nok være overkill..
Jeg har selv Wavef. T90 og bruger lidt flere positioner, og her er det så også ønsket og krævet til tests.. Skal du derimod max. udvide til 3 eller 4 positioner, så kan du nøjes med regulær 85/90 cm skærm og tilhørende lnbs..
Som et ekstra råd, så kan du hvis du ønsker sådan en stor pakke løsning alligevel, få en del besparelser på lnb og skærm ved at købe hele pakken i tyskland.. en twin lnb til receiver med 2 indgange (som eksempel) koster ca. €15 (100kr) så skal du have 4 af dem, så kan du allerede nok få en 400-500kr sparet her.. på diseqc switche er der selvfølgelig også ca. 50% sparet. men så skal du vel nok blive enig med dig selv om det er på sigt eller køb i tyskland nu og her.
men er du ikke stor "zapper" fan, så bør du nok holde dig til de 2 nordiske. Du går fra 300kanaler og optil 6500 kanaler sån cirka. (dog mange lukket/krypteret, lokale som via og cd)
|
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 12:45
Radiomanden skrev:
En Quad er beregnet til at modtage fra en position, og for tilslutning af modtagere til 4 TVer, eller for 2 PVR modtagere.
|
Ikke helt korrekt. Den er beregnet til 4 modtagere, eller 2 modtagere med twin-tuner.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 12:46
Radiomanden skrev:
Hmm. er der ikke noget om, at det ikke med Viasat udstyyr er muligt, at modtage andre kanaler.
|
Nej, min Viasat godkendte Strong modtager kan ihvertfald godt modtage ukodede kanaler fra alle andre satelitter.
Flemming
|
Skrevet den: 25-April-2009 kl. 14:38
Tak-
Nogle specielle steder/webshops i tyskland I anbefaler?
Er mærke/model af en 85 cm parabol skærm helt underordnet- er der ingen fordel i at købe en multifokus skærm? Jeg bor på et meget vejr-udsat sted uden læ..
Mht diseq- skal man gå efter mærket " Spaun"?
|
Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 19:45
fltk skrev:
Radiomanden skrev:
|
Nej, min Viasat godkendte Strong modtager kan ihvertfald godt modtage ukodede kanaler fra alle andre satelitter.
Flemming |
Det kommer an på hvad det er for en modtager der er tale om. Viasats HD-modtagere og PVR kan ikke modtage andre end Viasats. Min lille thomson DSI4200 kan sagtens.
------------- Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
|
Skrevet af: champ_21
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 09:32
Undskyld jeg lige bryder ind her, men min spørgsmål er cirka det samme...
jeg har en viasat danmark parabol og vil gerne modtage fra både 1 grad vest og 5 grader øst...
jeg har 3 fjernsyn jeg gerne vil have koblet på...
er det så en større parabol og fx en quatro monoblock jeg skal have? eller det bedre med to lnb hoveder? vil ihvertfald gerne undgå og trækker flere kabler i huset end i forvejen
eller skal jeg bruge 3 diseqc relæ? altså en til hver reciever?
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 09:47
champ_21 skrev:
jeg har 3 fjernsyn jeg gerne vil have koblet på...
|
Mener du 3 fjernsyn eller 3 satbokse? Hvis det kun er 3 fjernsyn og én satboks skat du bare bruge 2 single LNBer samt en 2/1 disecqswitch. Hvis det er betalingskanaler du går efter (Viasat og Canal Digital) skal du desuden sikre dig, at satboksen kan modtage begge krypteringsstandarder, henholdsvis Videoguard og Conax. Det er der kun nogle få gamle bokse der umiddelbart kan. Ellers kræves der specielt cam, f.eks. Dragon eller T-Rex.
Flemming
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 10:04
3 sat bokse... altså en til hvert fjernsyn, så man kan se kanaler uafhængig af hvad de andre ser...
nu har jeg tre bokse fra en quadro lnb som viser 1 grader vest... det jeg gerne vil have er at jeg på alle tre bokse fremover kan se både 5 grader øst og 1 grader vest... hvordan er det smartest og gøre det, uden og sku trække flere ledninger indtil de tre bokse? skal jeg have en disqc på alle tre receiver kabler?
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 10:36
Så skal du bruge endnu en quad LNB (ikke quattro, da denne kræver en multiswitch, hvilket jeg formoder du ikke har) samt tre stk. disecq switche. Desuden et 6 graders beslag til de to LNBer.
Flemming
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 10:49
fltk skrev:
Så skal du bruge endnu en quad LNB (ikke quattro, da denne kræver en multiswitch, hvilket jeg formoder du ikke har) samt tre stk. disecq switche. Desuden et 6 graders beslag til de to LNBer. |
Alternativ til denne løsning burde man vel også kunne bruge quad monoblok som disse: http://www.srt-versand.de/index.php?sid=a5983c5e22c53d4ac4199eaebc889098&cl=details&cnid=cd44742c9a5547689.94374985&anid=4725 - http://www.srt-versand.de/index.php?sid=a5983c5e22c53d4ac419 9eaebc889098&cl=details&cnid=cd44742c9a5547689.94374 985&anid=4725 http://www.srt-versand.de/index.php?sid=a5983c5e22c53d4ac4199eaebc889098&cl=details&cnid=cd44742c9a5547689.94374985&anid=3777 - http://www.srt-versand.de/index.php?sid=a5983c5e22c53d4ac419 9eaebc889098&cl=details&cnid=cd44742c9a5547689.94374 985&anid=3777
og således undvære de 3 DiSeqC switche? Den på nederste link kan jeg dog ikke se opgivelse for antal grader imellem de to hoveder?
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 11:11
den der monoblock ser da ud til og være det bedre, hvis man slipper for og købe tre diseqc...
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 11:50
champ_21 skrev:
den der monoblock ser da ud til og være det bedre, hvis man slipper for og købe tre diseqc...
|
Man skal altid bruge disecq eller toneswitch, når der skal tilsluttes mere end et hoved pr. boks. Alternativet ville jo være, at der skulle trækkes et kabel fra hver hoved til hver boks, hvilket ikke er særlig smart.
Flemming
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 12:30
ok når jeg fx læser om denne mono block
http://www.highdefinitionuk.com/satellite/fracarro-quad-monoblock-lnb-p-290.html - http://www.highdefinitionuk.com/satellite/fracarro-quad-mono block-lnb-p-290.html
så syntes jeg det ser ud som om at man kan lægge et stik ud til 4 receivere og modtage fra begge lnb hoveder
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 14:44
fltk skrev:
Man skal altid bruge disecq eller toneswitch, når der skal tilsluttes mere end et hoved pr. boks. Alternativet ville jo være, at der skulle trækkes et kabel fra hver hoved til hver boks, hvilket ikke er særlig smart. |
Så vidt jeg forstår det er der faktisk indbygget 4 stk switche i sådan en quad monoblock, ellers kan du jo ikke have 4 brugere koblet på. Og med 2 quad LNB og 3 stk DiSeqC switche skal da stadigvæk have et kabel fra hver DiSeqC switch til hver sin modtager, så det giver ingen forskel, (du sparer faktisk de 6 kabler imellem LNB'erne og switchene med monoblock).
Jeg har dog aldrig prøvet en monoblock, så måske tager jeg fejl.
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 15:07
JørgenT skrev:
fltk skrev:
Man skal altid bruge disecq eller toneswitch, når der skal tilsluttes mere end et hoved pr. boks. Alternativet ville jo være, at der skulle trækkes et kabel fra hver hoved til hver boks, hvilket ikke er særlig smart. |
Så vidt jeg forstår det er der faktisk indbygget 4 stk switche i sådan en quad monoblock, ellers kan du jo ikke have 4 brugere koblet på. Og med 2 quad LNB og 3 stk DiSeqC switche skal da stadigvæk have et kabel fra hver DiSeqC switch til hver sin modtager, så det giver ingen forskel, (du sparer faktisk de 6 kabler imellem LNB'erne og switchene med monoblock).
Jeg har dog aldrig prøvet en monoblock, så måske tager jeg fejl.
Mvh JørgenT
|
Den switch der er indbygget i en quad LNB er til at skifte mellem H og V polarisering samt high og low band og ikke til at skifte mellem forskellige hoveder. Selvfølgelig skal der et kabel mellem hver disecq switch og hver modtager, altså 3 kabler. Uden disecq switch skal der et kabel mellem hver hoved og modtager, i alt 6.
En monoblock lnb er jo blot to lnber der er støbt sammen, så man sparer sidebeslaget.
Flemming
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 15:12
slettet
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 16:52
fltk skrev:
Den switch der er indbygget i en quad LNB er til at skifte mellem H og V polarisering samt high og low band og ikke til at skifte mellem forskellige hoveder. Selvfølgelig skal der et kabel mellem hver disecq switch og hver modtager, altså 3 kabler. Uden disecq switch skal der et kabel mellem hver hoved og modtager, i alt 6.
En monoblock lnb er jo blot to lnber der er støbt sammen, så man sparer sidebeslaget. |
Så forklar lige denne single monoblock, som kun har et kabel ud, og som tekst siger har indbygget DiSEqC switch:
Er sakset fra: http://www.highdefinitionuk.com/satellite/mti-monoblock-lnb-astrahotbird-p-517.html - http://www.highdefinitionuk.com/satellite/mti-monoblock-lnb- astrahotbird-p-517.html
Og, mht. quad monoblock i tidligere links som er beregnet til 4 brugere (für 4 Teilnehmer), så skulle der jo være 8 F-stik herpå for at kunne koble 4 stk DiSEqC switche til.
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 13-Maj-2009 kl. 17:09
JørgenT skrev:
fltk skrev:
En monoblock lnb er jo blot to lnber der er støbt sammen, så man sparer sidebeslaget. |
Så forklar lige denne single monoblock, som kun har et kabel ud, og som tekst siger har indbygget DiSEqC switch:
Er sakset fra: http://www.highdefinitionuk.com/satellite/mti-monoblock-lnb-astrahotbird-p-517.html - http://www.highdefinitionuk.com/satellite/mti-monoblock-lnb- astrahotbird-p-517.html
Og, mht. quad monoblock i tidligere links som er beregnet til 4 brugere (für 4 Teilnehmer), så skulle der jo være 8 F-stik herpå for at kunne koble 4 stk DiSEqC switche til.
Mvh JørgenT
|
OK - jeg giver mig. Havde ikke været vågen og været inde på de nævnte links. Disse lnber har ganske rigtigt indbygget disecq, og jeg må tilstå at jeg ikke har set denne type før. Sorry.
Flemming
|
|