Print side | Luk vindue

Formatvalg - bør også være frivilligt!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59500
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 10:21


Emne: Formatvalg - bør også være frivilligt!
Skrevet af: T-teknik
Emne: Formatvalg - bør også være frivilligt!
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 15:27
Kan vi blive enige om, at med mindre det er film fra lavprisselskaber, så bør der være zoomfunktion på alle DVD´er med 4:3 film, og ikke produceret med faste klammer i siderne, som ikke kan ændres på via sit eget tv?

Ellers er det et tilbageskridt for DVD produktion
- jeg ved ikke om det er ved at opstå på Blu-ray også.




Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 15:30
Nej, det kan vi ikke blive enige om. Jeg synes det er fint at folk der havde tænkt sig at ødelægge oplevelsen for dem selv forhindres i at gøre det.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 15:45
Jeg mener 4:3 og 16:9 bør være i deres rette element.
- Men folk har jo stort set været vant til zoom format, så skal det også fortsat være en frivillig del på en DVD.
- Jeg ser helst film i deres oprindelige format - men en 4:3 film VIL jeg fortsat selv bestemme, hvordan jeg vil se den - det skal et DVD selskab ikke forhindre mig ved at sætte ny standard. - Slet ikke, hvis det ikke er nævnt på coveret.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 16:06

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Kan vi blive enige om, at med mindre det er film fra lavprisselskaber, så bør der være zoomfunktion på alle DVD´er med 4:3 film, og ikke produceret med faste klammer i siderne, som ikke kan ændres på via sit eget tv?

Ellers er det et tilbageskridt for DVD produktion
- jeg ved ikke om det er ved at opstå på Blu-ray også.

Det er kommet på blu-ray. Jeg har pinocchio på bd, og den kan kun ses i 4:3, med sorte sider. Det eneste man kan, er at sætte et mønster ind i siderne. Men du kan ikke zoome den ud.

Jeg synes også det er for dårligt at man ikke få lov, til at zoome ud på en film man har købt.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 16:07
Det er ikke DVD-selskabet, der bestemmer zoom mulighederne på dit TV - det er dit TVs producent.

Hvis dit TV ikke kan gøre det du vil, så klag til producenten af TV'et. Det har ikke noget med DVD'en at gøre.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 16:10

Jeg har prøvet med pinocchio, på to forskellige tv.

Og når de laver sådan noget tapetlort, så må det da ligge på discen.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er ikke DVD-selskabet, der bestemmer zoom mulighederne på dit TV - det er dit TVs producent.

Hvis dit TV ikke kan gøre det du vil, så klag til producenten af TV'et. Det har ikke noget med DVD'en at gøre.


Hus forbi.
Jeg har lige afprøvet flere nyere DVD´er fra dyre selskaber med 4:3 film - det er første gang jeg har set dette.
- Det har intet med mit Sony fladskærmstv at gøre!
- Det er en ren forhindring at sætte en køber i!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 17:00
Hvornår er det, der er det der formatvalg, og hvem stiller op


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 17:03

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvornår er det, der er det der formatvalg, og hvem stiller op

Haha. Det må lige være noget for dig. Du stiller op til alt.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 17:28
Det er godt at humoren kan bruges - jeg har eksempler på at noget er blæst op til 16:9, som oprindeligt har været i 4:3, og så med nyt dårlig resultat (Een gang strømer - tv-serie på DVD) og så er der tilfælde hvor 4:3 ligges ind i et kunstigt bredformat, som IKKE kan ændres på via zoom på tv og afspiller. - Jeg tror der sidder nogle yngre teknikere, hvad ved jeg, som regner med at ligger vi alt ind i et bredt format, som folk er vant til, så er det BARE som det skal være. - Men sådan er det ikke. - Lad os for pokker give os den fortsatte mulighed for at zoome på en DVD eller Blu-ray!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvornår er det, der er det der formatvalg, og hvem stiller op

Haha. Det må lige være noget for dig. Du stiller op til alt.

Kan vel være lige så godt som Ny/liberal alliance. Og nej, jeg stiller ikke op



Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 18:16
Man skal ikke begynde at pille ved film´s orginal format, bare fordi at
man nu bruger 16:9 tv, vi havde samme debat da man kun havden 4:3
tv og der var sorte bjælker for oven og for neden (og derfor opfant man
pan og scan).

Ellers er der nogle Blu-ray afspille der kan indstille til Pan og scan visning
ude over visning i 4:3 og 16:9 format.

Ellers så høre zoomfunktion til i TV og ikke på selve disken.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 18:22
Det er lidt det underordnet hvilken film det er, hvis zoom ikke virker, men 4:3 vises med klammer i siderne uanset hvad der forsøges på både via tv og afspiller, så er det selskabet som har problemet. - Derfor regner jeg med at de kommer med en rimelig god forklaring på min mail.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 18:26
Lev dog med at filem kun kan vise i 4:3 (som filme jo orginal er optaget i),
ellers ville du ødlægge filmen og bilde kvaliteten af selv filmen


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 18:39
Nu er der jo noget som hedder falsk markedsføring.
- 4:3 fullscreen er fullscreen - ligesom mine andre film på DVD, hvor alt vises ganske normalt, uden de store armbevægelser.
- Hvis der hos en tøjbutik står på en trøje, at denne sælges med fejl, så ved man det før køb. - Sådan SKAL det også være med DVD´er. - Så ret skal være ret - selvom filmen er god    


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:02
4:3 fullscreen er skam fullscreen på et 4:3 TV, længer er den ikke.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:06

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

4:3 fullscreen er skam fullscreen på et 4:3 TV, længer er den ikke.

Jo, vi er netop nogen som gerne vil have den længere. Helt ud til kanten.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

4:3 fullscreen er skam fullscreen på et 4:3 TV, længer er den ikke.


Det er netop det som IKKE virker på præcis samme måde som alle andre 4:3 film på DVD fra min samling, hvor alt er afprøvet med min "defekte" DVD - men som nævnt, selskabet kommer sikkert med en rimelig god forklaring


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

4:3 fullscreen er skam fullscreen på et 4:3 TV, længer er den ikke.

Jo, vi er netop nogen som gerne vil have den længere. Helt ud til kanten.

Går du altid til kanten Flemming? 



Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

4:3 fullscreen er skam fullscreen på et 4:3 TV, længer er den ikke.

Jo, vi er netop nogen som gerne vil have den længere. Helt ud til kanten.

Går du altid til kanten Flemming? 

Ja, og lidt til.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:19
Muligvis mig der er langsom, men jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår
problemet.

Hvad sker der, hvis du bruger zoomfunktionen/aspect ratio på dit TV med
disse skiver?

Og hvad ville du gerne have, at der skulle ske?

Jeg synes kun jeg oplever problemer med dvd'er, der ikke er lavet korrekt
anamorfiske, så de vises med sorte rammer i både top, bund og sider. Det
gælder ofte for Scandisks amatørudgivelser til det skandinaviske marked, så
dem prøver jeg at holde mig fra


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:19
Jeg græmmes over at folk der dagligt færdes på et av-forum med fuldt overlæg ønsker at spolere/ødelægge/destruere/forvrænge (forsæt selv listen) en film. For det er det man gør når man man ændrer det originale format.  siger jeg bare.

Hvorfor fanden i hele hule helvede bruge 1000-vis af kroner på tv, bd-afspiller, kabler og fanden og hans pumpestok .............. og så smadre filmen ved at ændre formatet. Om jeg fatter det

Download den i stedet i et crappy megakomprimeret format og se den på en 17" pc skærm med paphøjttalere. At et filmselskab og instruktør gør en indsats for at skabe et værk og forbrugeren så bevidst vælger at ødelægge værket er at kaste perler for svin. Hvis man går på Noma og spiser hælder man heller ikke ketchup på maden.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 19:27
Lad os argumentere på et positivt grundlag - jeg mener i høj grad, jeg med mine mange film i 4:3 har et rimeligt grundlag for sammenligne formatet 4:3 på alle mine DVD´er. - Det er INGEN idé at låse et 4:3 format - det vil være et tilbageskridt og fremmer ikke udviklingen af at købe på nyt format som Blu-ray.

- Folk SKAL selv have deres behov dækket med film på DVD og Blu-ray - korrekt format, ja - men ved køb på skiver, så lad dog den enkelte bestemme efter køb - også i fremtiden. - Og husk den med korrekte coveroplysninger - det kan forhindre skuffelser inden køb!


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

JHvis man går på Noma og spiser hælder man heller ikke ketchup på maden.


Nu ved jeg ikke hvad Noma er, men det lyder godt nok grusomt hvis man ikke kan få Heinz på maden.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Lad os argumentere på et positivt grundlag - jeg mener i høj grad, jeg med mine mange film i 4:3 har et rimeligt grundlag for sammenligne formatet 4:3 på alle mine DVD´er. - Det er INGEN idé at låse et 4:3 format - det vil være et tilbageskridt og fremmer ikke udviklingen af at købe på nyt format som Blu-ray.

- Folk SKAL selv have deres behov dækket med film på DVD og Blu-ray - korrekt format, ja - men ved køb på skiver, så lad dog den enkelte bestemme efter køb - også i fremtiden. - Og husk den med korrekte coveroplysninger - det kan forhindre skuffelser inden køb!


Jeg burde være ked af at sige det men jeg er det ikke: ovenstående er det mest forfærdigelige VRØVL!

"Det er INGEN idé at låse et 4:3 format - det vil være et tilbageskridt og fremmer ikke udviklingen af at købe på nyt format som Blu-ray."
Forklar mig lige hvorfor det skulle hæmme udviklingen at man ikke kan ødelægge en 4:3?

Dansk tv har i tidens løb fået filminstruktører på nakken hvis de har vist instruktørerens film i forkert format med det argument at man ødelægger værket. Det er noget instruktøren har en meget klar holdning til - format.

Kun en tåbe frygter ikke havet og kun et fjols ødelægger filmoplevelsen ved at strække formatet.


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

JHvis man går på Noma og spiser hælder man heller ikke ketchup på maden.


Nu ved jeg ikke hvad Noma er, men det lyder godt nok grusomt hvis man ikke kan få Heinz på maden.


Du bør holde dig til resturant fodkoldt

http://avisen.dk/noma-er-verdens-tredje-bedste_106699.aspx - Noma er verdens tredje bedste
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10770980.html - 2 stjerne til Noma




Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 22:02
At bruge ordet Tåbe siger måske noget om hvor langt ude en debat kan komme. - Jeg har ALDRIG sagt at film skal ødelægges ud fra, hvad instruktøren mente.
- Men fortæl lige formålet med ikke at give et valg ved zoom, når det nu har været praksis gennem flere år?

Det er der nok næppe mange som kan svare på - vil det så sige alle andre DVD´er i 4:3 format er noget hø, siden de IKKE giver problemer med sorte felter i siderne?


Skrevet af: ipk
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 23:00
En Panasonic blu-ray afspiller BD30 kan strække 4:3 til 16:9.

-------------
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

At bruge ordet Tåbe siger måske noget om hvor langt ude en debat kan komme. - Jeg har ALDRIG sagt at film skal ødelægges ud fra, hvad instruktøren mente.
- Men fortæl lige formålet med ikke at give et valg ved zoom, når det nu har været praksis gennem flere år?

Det er der nok næppe mange som kan svare på - vil det så sige alle andre DVD´er i 4:3 format er noget hø, siden de IKKE giver problemer med sorte felter i siderne?

Lad os nu lige få lidt ro på... Det er helt åbenlyst at folk misforstår hinanden på kryds og tværs her, jeg tror de fleste ikke har forstået din problemstilling.

Det forholder sig således: DVD er et format der kan være enten 4:3 eller anamorfisk 16:9. Opløsningen er den samme i begge tilfælde, men udbyderen af filmen kan vælge om indholdet skal være lavet til at ende som 4:3 eller som 16:9. Selve billed-delen indeholder i begge tilfælde 720x576 pixels.

Har vi en film der er i 16:9, kan man således vælge enten at have et 4:3 billede med sorte bjælker, og dermed miste noget opløsning, eller at lagre billedet som ægte anamorfisk 16:9, og bevare den fulde opløsning. Alle der har forstået dette, vil være enige i at anamorfisk er ubetinget bedst, og letterbox burde ikke eksistere på en DVD (udover naturligvis de bjælker der stadig er der på film der er bredere end 16:9 forstås).

Så langt så godt. Hvis vi lige sparker DVD til hjørnespark, og kigger på blu-ray, så indeholder blu-ray, eller rettere HDTV som blu-ray er baseret på, IKKE et  4:3 format. HD er _altid_ 16:9, hverken mere eller mindre. Hvis filmen er bredere end 16:9, så får du bjælker i top og bund, hvis den er smallere (4:3), så får du bjælker i siderne. Sådan er standarden lavet, og det mener jeg er den rigtige måde at gøre det på - flere formater vil bare forvirre situationen. Eftersom det er en del af standarden, så ER det din tv-producent du skal skælde ud, hvis de ikke leverer de zoom-modes du ønsker. Et 16:9 HD signal der indeholder et 4:3 billede med bjælker i siderne, er en fast defineret del af standarden, som en tv-producent skal tage højde for. Flertallet gør ikke dette. Om det er et problem, det afhænger af den enkelte - for mig personligt er det ikke et issue, da jeg alligevel hellere vil se filmene i det oprindelige format, uden zoom, og det er også det jeg anbefaler andre at gøre - men hvis man vil, så er det tv-producenten der skal gøre det - film-udbyderen eller blu-ray afspilleren KAN ikke gøre andet, da standarden ikke tilbyder andre muligheder - man har, klogeligt, ladet det være op til den enkelte display-producent. Og nej, jeg mener ikke at det er en forringelse, jo simplere standarder vi har, jo bedre. Hvorfor lave om på blu-ray standarden så vi kan levere 4:3 opløsninger, når vi i stedet lige så godt kan lave om på display'ets zoom-modes? Det er ikke sværere at zoome ind på 4:3 delen af et 16:9 format, end at zoome ind på et egentligt 4:3 format - det er bare et spørgsmål om at gøre det.

Så var der hjørnesparket: Du nævner at du oplever DVD-udgivelser hvor der er sorte bjælker i siderne af en 4:3 film, så selve formatet er 16:9 men med 4:3 indhold. Dette er IKKE i orden, og hvis det sker (jeg har ikke selv set det, men ser ikke meget DVD længere), så er det sløseri fra film-producenten. DVD indeholder et 4:3 format, og er filmen i 4:3 er det dét den skal udgives i. Præcis som med letterbox vs anamorfisk 16:9, så mister vi opløsning ved at vise 4:3 som et anamorfisk 16:9 format med bjælker - for vi har som sagt altid de samme 720x576 pixels til billedet. Hvis vi så bruger nogle af disse til sorte bjælker, så mister vi opløsning, og ender i praksis med 540x576 pixels til selve billedet. Af denne årsag alene, er dét ikke i orden, zoom-modes eller ej.

Ergo: DVD-udgivelser med sorte bjælker i siderne er noget hø. Blu-ray med sorte bjælker i siderne er ikke noget hø. TV der ikke kan zoome på de formater du ønsker at se, på dén måde du gerne vil zoome dem, er noget hø specifikt for dig, men ikke nødvendigvis noget hø generelt.

 



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 23:17
Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet. Alt er gennemprøvet og indstillet - det er KUN den nævnte film i 4:3 der fejler med sorte felter i siderne.
Men jeg er da lidt urolig overfor at overgå til en Blu-ray afspiller, hvis det derimod er i orden på en Blu-ray afspiller. - Du må rette mig, hvis jeg ikke er helt med Jeg håber et fremtidig køb af DVD og Blu-ray film ikke vil forvirre min almindelige opfattelse af 4:3 film. - Og de ikke er scannet helt forkert, hvilket jeg også har på både VHS og DVD.

- Nu ved jeg, at der på f.eks. VHS ikke var det samme at arbejde med - men der ligger en klar sammenligning med film i 4:3, hvis de samme film er i samlingen på både VHS og DVD.      


Skrevet af: ipk
Skrevet den: 29-April-2009 kl. 23:58

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses? 
 

Ja den gør det kun når de ellers ville blive vist, f.eks hvis man har købt en ældre serie i 4:3.



-------------
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af ipk ipk skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?  


Ja den gør det kun når de ellers ville blive vist, f.eks hvis man har købt en ældre serie i 4:3.



Jeg har ikke tv-serier hvor sorte klammer ses, så det bliver da spændende at se hvis jeg køber en afspiller som den du nævner.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 07:48
Men det bliver da spændende at se udviklingen med formater som 4:3 på DVD som Blu-ray. - Jeg har gennemgået en stor del af min samling på DVD og der er INGEN sorte klammer/felter i siderne, hvordan jeg end bytter rundt på indstillingen for format. - Heller ikke via andre skærme og afspillere.



Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:03
Bliver 4:3 film vist på tv med sorte felter i siderne?
- Jeg kan KUN huske få tilfælde på TV2 Film.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Kan vi blive enige om, at med mindre det er film fra lavprisselskaber, så bør der være zoomfunktion på alle DVD´er med 4:3 film, og ikke produceret med faste klammer i siderne, som ikke kan ændres på via sit eget tv? Ellers er det et tilbageskridt for DVD produktion - jeg ved ikke om det er ved at opstå på Blu-ray også.


Det er kommet på blu-ray. Jeg har pinocchio på bd, og den kan kun ses i 4:3, med sorte sider. Det eneste man kan, er at sætte et mønster ind i siderne. Men du kan ikke zoome den ud.


Jeg synes også det er for dårligt at man ikke få lov, til at zoome ud på en film man har købt.



HD er 16:9 - der er intet andet at gøre.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet.


Nej, dit tv fejler sikkert intet, men den mangler en funktion, som du godt kunne tænke dig.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:47
HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet.


Nej, dit tv fejler sikkert intet, men den mangler en funktion, som du godt kunne tænke dig.


I såfald er det en generel "mangel" som burde være der.
Som mine forsøg med talrige tv og afspillere viser.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 08:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Hvis det bliver sådan, så vil jeg hellere have mine film på dvd.

Jeg gider ikke sidde og se pinocchio, med gardiner eller sorte felter i siden. Om det så gør mig til et fjols. So be it.



-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, det kan vi ikke blive enige om. Jeg synes det er fint at folk der havde tænkt sig at ødelægge oplevelsen for dem selv forhindres i at gøre det.


Enig


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 09:43

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Uden at det skal lyde fordømmende, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor det er du ønsker at zoome på 4:3 film? De sorte bjælker er der jo fordi filmen kun er skudt i 4:3. Når du zoomer på denne film, så mister du en masse billedinformation både i toppen og bunden. Er det ikke noget som ærgrer dig?

Hvad er det som er "farligt" ved sorte bjælker? Er det tanken om at hele skærmen ikke udnyttes og der derfor går noget plads "til spilde"? Er det fordi billedet ikke er stort nok?

Efter vi købte 42" så er vores 4:3 film/tv da blevet væsentligt større end på vores gamle 4:3 tv - uden at vi zoomer vel og mærke.

Uden at jeg vil råbe op om at ødelægge kunsten i filmen og destruere instruktørerens vision (det er der allerede andre der har gjort), så kunne jeg godt tænke mig at vide helt præcist hvad det er der får dig til at ville zoome. For jeg forstår simpelthen ikke hvad baggrunden er for at man vil gøre det.



Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:04
Det er det sædvanlige - visse debatter SKAL skæres firkantet ud, når nogle har et enkelt behov.
jonaskp - at branchen, producenterne, kald dem hvad du vil, vil forhindre mig i en funktion som zoom ved 4:3 film, som har været praksis gennem alle de år hvor DVD har været der, det forstår jeg simpelthen ikke - læs mine tidligere eksempler - jeg orker ikke at gentage mig selv.
- Men jeg har en STOR mistanke til, at det er for at vænne nye købere til Blu-ray, som fortsat ønsker at se 4:3 film.
- Men hvis reglen om korrekt filmvisning skal følges som det var tiltænkt, så SKAL tv-kanalerne OGSÅ vise 4:3 film med sorte felter i siderne - det KAN ikke være anderledes.

Vi ser mange gange, at argumenterne ikke passer sammen i det samlende mediebilled.

- På skiver vil jeg have et valg, som jeg altid har haft!

Med hensyn 16:9 film, så er der den klare holdning, at så vidt det er muligt, at vise 16:9 med sorte felter foroven og forneden. - Tv-udsendelser er en helt anden sag. - Men selv der skal 4:3 vises som zoom - et reelt valg.

- Men mit ærinde er 4:3, som jeg, på nær nogle få, er i uforståelig mindretal.       


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:23

Jeg tror du misforstår mit indlæg. Jeg forholder mig ikke til om du ødelægger billedet. Hvad du vælger at gøre med din film, er 100% op til dig.

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray. Samtidigt forklarede han hvorfor at det du gerne vil, bør være en mulighed på DVD, da DVD formatet er i 4:3. Jeg tror derfor at både du, Otto og jeg er helt enige i, at hvis en DVD bliver produceret som anamorfisk 16:9 med sorte kanter i siderne, så indeholder denne DVD en stor fejl. Hovedsageligt (ihvertfald for mig) fordi dette betyder at der spildes en del af opløsningen på de sorte rammer, som derfor forringer selve 4:3 billedet. Det er samme problem som når der laves 4:3 Letterbox, her mistes også en stor del af opløsningen. Udover at der mistes bileldkvalitet, så gør det så også at folk der ønsker det, ikke har mulighed for at Zoome eller Strække 4:3 billedet så det bliver til 16:9.

Vi er derfor helt enige om at der er noget galt.

 

Umiddelbart synes jeg derfor at diskussionen omkring der er noget galt eller ej på den pågældende DVD er ret ligetil: Der er helt klart noget galt! Mit spørgsmål gik udelukkende på hvorfor det er du ønsker at zoome billedet, for den debat synes jeg personligt er sjovere (og overskriften på emnet ligger også op til det, som jeg forstår den).



Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

... Ergo: DVD-udgivelser med sorte bjælker i siderne er noget hø.

Helt enig. Selvom dem der har produceret en sådanne DVD i 16:9 pillarbox (som det kaldes), har haft gode intentioner om at få 4:3 filmen til altid at fremstå i helt korrekt format på 16:9 tv mht. geometri m.v., så går det unægteligt ud over kvaliteten, OG så går det i den grad ud over dem der har 4:3 tv, idet disse seere vil se filmen i windowbox, dvs. med sorte bjælker hele vejen rundt om billedet, såfremt deres tv har en 16:9 omskifter. Og hvis de ikke har det, vil filmen fremstå i anamorfisk 4:3 pillarbox, hvilket er ulideligt at se på. Så nej, DVD film i SD, bør ikke være i 4:3 pillarbox. Det er en helt anden sag med Blu-ray film i HD.

     

4:3 windowbox og 4:3 pillarbox på et 4:3 tv.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet. Alt er gennemprøvet og indstillet - det er KUN den nævnte film i 4:3 der fejler med sorte felter i siderne.

Det skrev jeg netop heller ikke at den gør. Jeg siger at hvis du vil have dén feature med når du ser blu-ray, så er det TV'ets opgave at levere det, og det er noget du skal holde øje med når du køber tv, hvis du ønsker dén funktion.

Som sagt, hvis du har en _DVD_ film i 4:3, hvor billedformatet er 16:9 med sorte bjælker i siderne, så har du fuldstændigt ret i at udgivelsen er lavet forkert. Men du kan lige så godt vænne dig til at med BD så ER det sådan 4:3 film skal udgives. Og det skal en producent af et HDTV vide, og dermed tage højde for hvis de ønsker at give dig bestemte features. Vi skal IKKE til at lave om på standarderne ud fra hvordan bestemte producenter i praksis vælger at implementere dem, så må de lære at gøre det ordentligt.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


Men jeg er da lidt urolig overfor at overgå til en Blu-ray afspiller, hvis det derimod er i orden på en Blu-ray afspiller. - Du må rette mig, hvis jeg ikke er helt med Jeg håber et fremtidig køb af DVD og Blu-ray film ikke vil forvirre min almindelige opfattelse af 4:3 film. - Og de ikke er scannet helt forkert, hvilket jeg også har på både VHS og DVD.

- Nu ved jeg, at der på f.eks. VHS ikke var det samme at arbejde med - men der ligger en klar sammenligning med film i 4:3, hvis de samme film er i samlingen på både VHS og DVD.      

Du ved stadig ikke hvilket format der reelt er det rigtige.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:48

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

HD/Blu-ray er så lig med sorte felter i siderne på 4:3 film? - Så er det måske derfor de vil vænne os til det absurde syn via 4:3 film på DVD - så er der ligesom ikke nogle som vil undgå at købe 4:3 film, hvis man ønsker en Blu-ray afspiller. - Interessant udvikling

Det er efter min mening et meget mere absurd syn at strække 4:3 til 16:9, sådan som du åbenbart vil, men det er din ret - det har aldrig været meningen da man lavede systemet, at du skulle strække 4:3 til 16:9 - det er noget tv-producenterne har fundet på.

Hvis din DVD-afspiller gengiver (ægte) 4:3 materiale korrekt, så laver _dén_ faktisk de samme sorte bjælker i siderne, når du har et 16:9 tv. På mange afspillere kan man dog vælge dette manuelt, og mange gør det ikke korrekt, men skal du følge standarden, så skal du have sorte bjælker. Så igen - når dit tv ikke giver dig denne mulighed, så er det tv'ets skyld, for Sony burde vide hvordan standarderne er skruet sammen, så hvis de mener du skal have lov til at strække 4:3 til 16:9, så burde de have lavet det sådan at du kan gøre det med 4:3 materiale inden i et 16:9 format også - der er intet teknisk til hinder for dette. Så uanset hvordan du vender og drejer det, så er det en funktion du gerne vil have som dit tv savner - og dét at der åbenbart findes forkerte DVD-udgivelser, ændrer ikke på at 4:3 med bjælker i siderne er et format som dit tv BURDE tage højde for kan forekomme, da det er en helt normal del af standarden for såvel blu-ray som DVD (i DVD's tilfælde blot ikke i dén udformning du beskriver, men slutresultatet er det samme).

Så ja, DVD udgivelser med bjælker i siderne er som sagt noget hø, MEN dét issue du egentlig brokker dig over, er tv'ets skyld. 



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Men hvis reglen om korrekt filmvisning skal følges som det var tiltænkt, så SKAL tv-kanalerne OGSÅ vise 4:3 film med sorte felter i siderne - det KAN ikke være anderledes.   

For HD tv-kanalers vedkommende, ja så SKAL de vise 4:3 med sorte felter i siderne, fordi HD per definition er 16:9. Ergo hvis du vil zoome på det, så skal tv'et kunne håndtere dét. Men SD indeholder i modsætning til HD muligheden for enten 4:3 eller 16:9, og i SD er den eneste rigtige måde at udsende 4:3 materiale, at sende det som ægte 4:3, og ikke som 16:9 med sorte bjælker i siden. 

Vi ser mange gange, at argumenterne ikke passer sammen i det samlende mediebilled.

- På skiver vil jeg have et valg, som jeg altid har haft! [/QUOTE]

...og så længe det er DVD film vi taler om, så har du ret, 4:3 film bør ikke udgives på DVD med sorte bjælker i siden, uanset hvad undskyldningen så er.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Med hensyn 16:9 film, så er der den klare holdning, at så vidt det er muligt, at vise 16:9 med sorte felter foroven og forneden. - Tv-udsendelser er en helt anden sag. - Men selv der skal 4:3 vises som zoom - et reelt valg.

- Men mit ærinde er 4:3, som jeg, på nær nogle få, er i uforståelig mindretal.       

Jeg er nødt til lige at få en ting afklaret her: Har du et 4:3 tv eller et 16:9 tv? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg vil bare være 100% sikker på at jeg forstår dig rigtigt.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray.

 

Forkert, det ER teknisk muligt, tv'et skal bare understøtte dén zoom-funktion. Hvilket jeg så som sagt ikke kan komme i tanke om nogen der gør. Philips' auto-zoom måske.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 10:58
Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge.

- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb.

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom.
- Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:00

T-teknik: Jeg vil gerne levere et svar på din helt overordnede overskrift - formatvalg bør være frivilligt. Jeg vil gerne understrege at dette er jeg fuldstændigt enig i, det bør være frivilligt hvordan man vælger at se sine film. Om man vil strække formaterne, ændre på farverne, tilføre sharpness eller noise reduction osv osv, det er jeg fuldstændigt kold overfor - så længe muligheden er der for at vise det ordentligt. MEN, dén der skal tilbyde dig disse subjektive valg, er dit display. For at disse subjektive valg skal fungere ordentligt, så er vi nødt til at have én fast defineret standard for selve udgivelserne, så udgivelserne er så ensartede som muligt - så kan du pille i dem som du har lyst bagefter, ud fra hvad dit tv tilbyder.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format.

Årsagen er formentligt at man har lavet en HD version af filmen, og så har man taget den dovne løsning og nedskaleret denne HD version til anamorfisk SD, og fyret det ned på skiven, i stedet for at holde øje med hvad forskellen på SD og HD er, udover opløsning.


- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film.  [/QUOTE]

Ja da, der er ingen kunst for tv'et i at klippe bjælkerne væk, og zoome det resterende ud til 16:9, præcist som når det var et ægte 4:3 signal. Funktionen skal bare være programmeret ind i tv'et. Er den ikke dét, så er det tv-producenten der har været dovne, præcist ligesom udbyderen af ovennævnte film har været for dovne. Der er med andre ord to forskellige problemstillinger i dét her: Hvis dit tv havde dén funktion du ønsker, så ville det have været et mindre problem for dig at pågældende film er lavet forkert, for så ville du "bare" have mistet noget opløsning. Dét du efterspørger, det er kommet op til overfladen på grund af en forkert mastered DVD, men hvis vi kigger overordnet på det, så ønsker du frit valg af format, også på BD. Dén funktion er tv'ets opgave, ikke afspillerens.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom. 

Det har den jo så netop ikke, den mangler muligheden for at skære bjælker i siderne væk og zoome 4:3 området til 16:9, ligesom den kan zoome ægte 4:3 til 16:9. Havde den dét, så havde du ikke noget problem.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:08
Det er et spørgsmål om penge - og jeg håber ikke for at få det mest korrekte format, at jeg skal ofre mange penge på tv. - F.eks. mit fladskærmstv i stuen, som er et Sony, havde en pris på knap 8.000,- - det var sat ned sidste år. - For bare at tage det tv som eksempel, synes jeg var ret dyrt. - Men hvis du kan prøve at hjælpe mig, så er det et Sony KDL-40D3500

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:33
Jeg skulle gerne have glæde af mine flade et stykke tid endnu - det skal bare ikke ødelægge min tv- og filminteresse for meget ved at overgå til Blu-ray.

Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:56

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   

Fordi det er lige præcis den film som er lavet forkert. Og din skærm har ikke muligheden for at kompensere for den fejl.



Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray.

 

Forkert, det ER teknisk muligt, tv'et skal bare understøtte dén zoom-funktion. Hvilket jeg så som sagt ikke kan komme i tanke om nogen der gør. Philips' auto-zoom måske.

Beklager, så havde jeg vist lige misforstået noget.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:00

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det er et spørgsmål om penge - og jeg håber ikke for at få det mest korrekte format, at jeg skal ofre mange penge på tv. - F.eks. mit fladskærmstv i stuen, som er et Sony, havde en pris på knap 8.000,- - det var sat ned sidste år. - For bare at tage det tv som eksempel, synes jeg var ret dyrt. - Men hvis du kan prøve at hjælpe mig, så er det et Sony KDL-40D3500  

Jeg kan som sådan ikke hjælpe dig, for det er en funktion tv'et ganske enkelt ikke har. Jeg kan næppe få dig til at købe en DVDO scaler til dit tv, hvis du i forvejen mener dit tv er dyrt...

Den bedste hjælp jeg kan give dig, er at fortælle dig at du bør forsøge at lægge dine vaner lidt på hylden, og overveje med åbent sind om dét at strække 4:3 film til fuld skærm nu også ER dét du ønsker. Mennesket er vanedyr - jeg har også engang for mange år siden været vant til at strække alt til fuld skærm. Da jeg begyndte at være mere fokuseret på billedkvalitet, begyndte jeg at se problemerne i det, og så begyndte jeg at bruge formatet med bjælker i siderne i stedet. I starten virkede det helt forkert - men relativt hurtigt vænnede jeg mig til det, og så er jeg aldrig gået tilbage - i dag synes jeg netop det virker helt forkert at strække billedet, og bjælkerne er en helt naturlig ting.

Derfor: Den bedste hjælp er at give dig dét velmente råd, at du skal gå over til at bruge bjælkerne i siden, og TVINGE dig selv til at se tv sådan i 2-3 uger - og så se om du ikke efterfølgende har fundet ud af at dét faktisk er bedre. Det er ikke altid at éns første indskydelse svarer til dét man vil finde mest optimalt i længden.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   

Lad mig prøve at forkklare det: På en DVD-film ligger billedet _altid_ lagret som 720x576 pixels (på en PAL film forstås). Det vil sige at du har 720 pixels i hver vandrette linie. Bemærk at 720x576 pixels hverken går op i 4:3 eller i 16:9 - pixels på en DVD er ikke kvadratiske, så der skal skaleres hvadenten billedet er 4:3 eller 16:9.

Hvis filmen er lavet i 4:3, så strækker man de 720 pixels ud i bredden så de passer med 4:3 formatet. Hvis filmen er i 16:9, så strækker man noget mere i bredden (33% mere), så de samme 720 pixels nu fylder 16:9. Hvis du så sådan en film på et 4:3 tv, ville folk være for høje i hovederne. Afspilleren kan derfor sættes til at ved en 16:9 film, bliver billedet strukket i bredden, men presset sammen i højden, så du ender med et 4:3 billede med sorte bjælker foroven og forneden, så selve billedets indhold ligger i et 16:9 område.

Så langt så godt. Balladen kommer så når vi vil se 4:3 på et 16:9 tv. Afspilleren sender de 720x576 pixels til tv'et, og så kan du på dit tv vælge om du vil strække disse 720 pixels ud så det passer til 4:3 arealet på dit tv, eller at strække det helt ud så det fylder hele 16:9 arealet - og det kan så typisk gøres på forskellige måder. De fleste tv skelner mht. tilgængelige zoom-modes ikke imellem om det oprindelige format er 4:3 eller 16:9 - den "ser" bare 720x576 pixels, og de muligheder du har for at behandle dem, er de samme.

Dét der er sket på den ene DVD du har problemer med, er imidlertid at film-producenten netop IKKE har valgt at lægge billedet ned som 4:3, men som 4:3 i et 16:9 felt med sorte bjælker. Derfor fylder selve billedet ikke længere 720 pixels, men kun 540 ud af de samlede 720 pixels. Men dit tv er ikke designet til at kunne strække disse 540 pixels ud til fuld skærm, den "ser" bare 720 pixels, hvoraf nogle er sorte, og det kan den strække til enten 4:3 området eller 16:9 området - den kan ikke strække yderligere så de 540 pixels der indeholder selve billedet, fylder hele 16:9 området.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:02

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?

Nej, det har ikke noget med at samarbejde om formaterne at gøre, men om hvordan filmene er mastered.

EDIT: Jeg tjekkede lige manualen til Oppo BDP-83. Hvis jeg læser det rigtigt, så kan den løse dit problem takket være en "stretch" funktion, der kan strække billedet i bredden 33%. Så vil såvel din fejlproducerede DVD, samt korrekt producerede BD udgivelser med bjælker i siderne, kunne strækkes så bjælkerne klippes væk, og du har så de zoom-funktionaliteter som dit tv nu giver mulighed for på et 1080P signal. Dvs. hvis du kan lave "smart zoom" på et 1080P signal på dit tv, så kan det løse dit problem. Det kræver dog en manuel omskiftning på afspilleren.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:26
AV Precision - Tak for dine svar.
Nu ved jeg ikke om sådan en "fejl" gentager sig i samme omfang. - Hvis det er en HD scanning, kan den så blive med fuld skærm, hvis den master bliver overført til en Blu-ray skive?

Jeg lurer lidt på Oppoen - men nogle har vist påpeget, at den vist har begrænsede stikmuligheder i forhold til andre Blu-ray afspillere. - Jeg husker ikke tråden - Prisen vil muligvis nok være en betragtning også.
- Andre tekniske ting og afspilningsfunktioner om Oppo vil være at gå for vidt i forhold til denne tråd.

Og så har der vist været en nyhed om en ny fra både Sony og Panasonic - er der nye ting contra den fra Oppo.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?


Nej, det har ikke noget med at samarbejde om formaterne at gøre, men om hvordan filmene er mastered.


EDIT: Jeg tjekkede lige manualen til Oppo BDP-83. Hvis jeg læser det rigtigt, så kan den løse dit problem takket være en "stretch" funktion, der kan strække billedet i bredden 33%. Så vil såvel din fejlproducerede DVD, samt korrekt producerede BD udgivelser med bjælker i siderne, kunne strækkes så bjælkerne klippes væk, og du har så de zoom-funktionaliteter som dit tv nu giver mulighed for på et 1080P signal. Dvs. hvis du kan lave "smart zoom" på et 1080P signal på dit tv, så kan det løse dit problem. Det kræver dog en manuel omskiftning på afspilleren.



Lige et spørgsmål til det:
Mon Oppo vil have nogen mærkbar forandring på undertekster så?


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 12:32
Er det ret begrænset, hvor Oppoen kan ses?
F.eks. i det nordjyske område?


Skrevet af: moho
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge.

- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb.

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom.
- Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.

Så bliver det da først spændende, fordi man vil tvinge de som har 16:9 Tv til se Film 2,35 letterboks og teksterne i det nederste felt, men de som køber 21:9 Tv forventer eller kan vel kræve teksten henover billedet, fuldt som når man sender 16:9 hvor hele skærmen udnyttes.

De som har købt 21:9 Tv og strækker billedet så folk bliver mindre, og Ha Ha I mister teksterne, fordi samme kun, og kun må ligge  i sorte bjælker.



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

AV Precision - Tak for dine svar.
Nu ved jeg ikke om sådan en "fejl" gentager sig i samme omfang. - Hvis det er en HD scanning, kan den så blive med fuld skærm, hvis den master bliver overført til en Blu-ray skive?

Hvis jeg forstår dig rigtigt: Nej. Blu-Ray, og al anden HD, er som sagt per definition 16:9, og vil du have 4:3 ned på et HD medie som blu-ray, så må du lægge 4:3 billedet ind i en 16:9 ramme. Så der vil formentligt og forhåbentligt blive væsentligt færre af denne slags issues med blu-ray. Dér ved du i lidt højere grad hvad du får.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg lurer lidt på Oppoen - men nogle har vist påpeget, at den vist har begrænsede stikmuligheder i forhold til andre Blu-ray afspillere. - Jeg husker ikke tråden

Ehh... altså der er ikke scart-stik, men ellers har jeg svært ved at se begrænsningerne. Måske er dét der har været omtalt, at component-udgangen ikke vil have samme kvalitet som HDMI, så man bør bruge HDMI ud - men det gør man vel i praksis også under alle omstændigheder. Så jeg kan ikke se hvad der skal mangle.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Og så har der vist været en nyhed om en ny fra både Sony og Panasonic - er der nye ting contra den fra Oppo.

Der kommer jo nye modeller hele tiden, men det er svært at forestille sig at de store producenter skal lave så radikalt om på deres grundkoncept, at det flytter det helt store i "Oppo vs alle de andre" balancen. Jeg forventer dog at der kommer modeller med væsentligt forbedret betjeningshastighed fra en række producenter, mange af dem der er på markedet i dag er i mine øjne direkte skandaløse på det punkt.

Ét af problemerne hos visse producenter, er at de spreder sig ud over ret forskellige prisklasser, og derfor bevidst holder funktioner tilbage, som de sagtens ville kunne putte i billige afspillere hvis de ville, for at der skal være et argument for at sælge den dyre model. Panasonic er ikke med i dét ræs, men har så omvendt trods alt heller ikke helt samme fokus på at levere ultimativ ydelse. Men Panasonic er et godt valg i 2-3.000,-s klassen - måske igen netop fordi de ikke handicapper afspillerne i dén prisklasse, fordi der skal være noget til overs til dem der vil betale 8-10.000,- eller mere.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge. - Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb. Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom. - Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.


Så bliver det da først spændende, fordi man vil tvinge de som har 16:9 Tv til se Film 2,35 letterboks og teksterne i det nederste felt, men de som køber 21:9 Tv forventer eller kan vel kræve teksten henover billedet, fuldt som når man sender 16:9 hvor hele skærmen udnyttes.


De som har købt 21:9 Tv og strækker billedet så folk bliver mindre, og Ha Ha I mister teksterne, fordi samme kun, og kun må ligge  i sorte bjælker.



Ironien længe leve
- nu ved jeg ikke om du har sprogøre og gode øjne,
for undertekster er vigtig for nogle - en hel del efterhånden.
Det med 21:9 tror jeg aldrig bliver så udbredt - hvis man går meget op i at panavision skal fylde skærmen, så vil teksterne helt naturligt sikkert ligge i billedet.
- Men lad os se - 21:9 tror jeg hurtigt dør ud igen.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:51

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Er det ret begrænset, hvor Oppoen kan ses?
F.eks. i det nordjyske område?

Den er ikke på markedet endnu, så den kan slet ikke ses endnu, men ja det vil være meget begrænset. Oppo er som udgangspunkt internet-direct, dvs. helt uden et forhandlernet. I Europa har man dog valgt at benytte lokale samarbejdspartnere, sikkert fordi det er sværere at ramme hele EU med én forhandler, pga. sprogproblemet. Så du vil formentligt se yderst få forhandlere af Oppo, indtil videre mig bekendt kun jeg selv i Vejle, og AV Connection i Sønderborg. Der kan komme flere til når den først er på gaden, hvis det viser sig at interessen eksploderer - avancen er lavere end på det meste andet, så en forhandler skal være sikker på at kunne flytte mange styk, for at det kan betale sig.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Lige et spørgsmål til det:
Mon Oppo vil have nogen mærkbar forandring på undertekster så?

Jeg er 98% sikker på at stretch-funktionen foregår efter at underteksterne er lagt på, så ja når du strækker billedet, strækker du også underteksterne. Og ja, man kan sagtens forestille sig en situation hvor en udbyder af en 4:3 film laver underteksterne så de strækker sig ud over bjælkerne i siden, så du ikke kan bruge stretch-funktionen. Så helt fri for risikoen for dumheder fra filmudbyderens side kan jeg ikke gøre dig.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 14:56

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


- Men lad os se - 21:9 tror jeg hurtigt dør ud igen.

I hvert fald som TV-format. Philips må have drukket af natpotten - hvis man interesserer sig så meget for film-æstetik at man kunne ønske sig et display i scope-format, så har man købt en projektor for længst. Det har helt sikkert en fremtid i dedikerede high-end hjemmebiografer hvor et rum er indrettet specifikt til det med en projektor, men som tv i stuen er det en dødssejler.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 15:06
Jeg mener en pris på cirka 4.000,- har været nævnt for oppoen. - Mon ikke det bliver der omkring og næppe lavere?
Og hvad med at koble den sammen med surround reciever o.s.v.

Det andet vedr. film i 4:3, så hvis ellers producenterne ikke dummer sig for meget som med mit DVD eksempel, så vil der nok være en større fordel med at udsende visse 4:3 film som DVD - specielt danske film - men det er nok et økonomisk spørgsmål om der på sigt er plads til at udsende klassikere på to formater. - Og at jeg må bøje mig og vende mig til, at det er filmen som sådan jeg skal tage udgangspunkt i og se bort fra sorte sider.   


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 30-April-2009 kl. 15:13
Man kan vel også sige, at hvis producenterne ville det, så havde de nok for længst lavet den perfekte afspiller til at dække et behov for både 4:3 og 16:9 - om 20 til 50 år er 4:3 film sikkert noget som fylder mindre end andre formater, i forhold til hvad der er produceret og bevaret.



Print side | Luk vindue