Valg af særlige kabler - vil de påvirke?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59756
Udskrevet den: 07-Maj-2025 kl. 01:52
Emne: Valg af særlige kabler - vil de påvirke?
Skrevet af: Knisse
Emne: Valg af særlige kabler - vil de påvirke?
Skrevet den: 04-Maj-2009 kl. 22:45
Hej,
Nu står jeg muligvis og vil flytte min Surround Receiver ud i et et lille opbevarings rum jeg har (ligger klods op af stuen) forbundet via en dør imellem.
Problemet er bare, at der er minimal med plads til at drage kabler under døren, så derfor har jeg kigget lidt efter når rigtige tynde nogle.
http://www.av-connection.dk/?PGr=978&ML=360 Disse har jeg overvejet til mine 2 front højtalere.
http://www.av-connection.dk/?PGr=1767&ML=790 Og sådan en fra surround receiver til TV.
Mit setup består af Onkyo 905, Pioneer 428XD, KEF 5005.2 surround set.
Vil overstående højtaler + HDMI kable være forsvarligt at bruge til mit setup? Eller vil det påvirke det negativt?
Jeg tager også gerne imod anbefalinger andre kabler, dog med forudsætning for at de er rigtige tynde.
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Maj-2009 kl. 22:50
Det kan ikke anbefales at bruge kabler der er for tynde.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 15:07
Ok, vil det være nævnværdig dårligere hvis der overhovedet kan sættes på ord på det, jeg står bare i den situation at jeg mulighed blevet nødt til det.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 15:12
Det vil gå ud over kvaliteten og lyden, og vil ikke kunne anbefales.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 15:46
Hvorfor ikke bore et hul i væggen eller karmen og lappe det efterfølgende? 
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:05
Cyberguyen har ikke en uddannelse der peger i den retning, så jeg skulle enten betale mig fra det, eller få noget famile/venner til at ordne det for mig.
Og da jeg bor i lejlighed og ikke hus er det ikke ligefrem ligetil 
|
Skrevet af: T-Ras
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:16
De kabler der foreslås burde ikke give anledning til problemer. Ja, højttalerkabler kan blive for tynde og HDMI kabel kan blive for ringe (hvis det er langt), men det er jo ikke sytråd, der linkes til.
HDMI kablet vil enten give dig et korrekt billede eller også vil det give meget tydelige pixelfejl og blob i lyden. Det vil ikke forvrænge, give dårligere farver eller noget i den stil, så køb du blot kablet og send det retur hvis du ser fejl i billedet.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:38
Knisse skrev:
da jeg bor i lejlighed og ikke hus er det ikke ligefrem ligetil 
|
Det er er en enkelt ting at bore et hul eller 2 i en skillevæg mellem 2 rum, og lige så enkelt at udbedre bagefter hvis og når klablerne fjernes igen. At der er en lejet lejlighed har ingen betydning, det har du lov til at gøre.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:49
Der er tale om en 55 cm tyk rigtig solid væg, så tænkte at hvis de her forholdvis tynde kabler kunne fungere ville det være en nemmere løsning.
Og T-Ras bare af ren nysgerrighed, er det noget du har testet? - Radiomanden lyder ellers ret sikkert.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:54
En så tyk væg har jeg aldrig før set i en lejlighed, eller i et hus for den sags skyld.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 16:59
Knisse skrev:
Og T-Ras bare af ren nysgerrighed, er det noget du har testet? - Radiomanden lyder ellers ret sikkert.
|
Min kommentar mht. HDMI-kabler er ikke noget du behøver at se tests af. Sådan er det bare. HDMI er et krypteret signal, så hvis der er fejl på kablet eller hvis kvaliteten ikke kan bære det fulde signal, så vil der opstå fejl i billedet og i lyden. Meget tydelige fejl. Du kan ikke "farve" billede eller lyd i et HDMI kabel, ligesom du kan med analoge kabler.
Højttaler kabel må ikke være alt for tyndt, men jeg kan altså ikke lade mig dupere af audiofilt nonsens om super-kabler til højttalere, der skal spindes i rent sølv i måneskin af jomfruer med bomuldshandsker på. Hvis du ikke er sikker på kvaliteten af nævnte Supra-kabel, så køb alm. 220 V kobberkabel i stedet...
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 17:01
Jeg ville nok bruge minimum dobbelt så meget per meter højttalerkabel i et seriøst setup, men de her omtalte er sikkert et godt valg hvis man er allergisk overfor at betale penge for kabler.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 17:01
30 cm passer nok bedre, de 55 var ved enden hvor der var lidt ekstra.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 17:02
Og du er 100% sikker på, at der ikke er et hulrum med isolering inde i væggen?
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 17:04
T-Ras aldrig har jeg været mindre sikker på noget i mit liv.
Ligledes var det ikke din HDMI konstatering jeg spurgte om du var sikker på, men med hensyn til højtaler kablerne da bølgerne går lidt høje herinde når det kommer til det punkt.
Det er en andelslejlighed jeg har, og rummet er et opbevarings rum/måske tidligere altan der er lukket til.
Skal iøvrigt lige kommenteres at jeg overhovedet ikke har fobi for køb af dyre kabler, jeg har bare aldrig haft brug for det endnu.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 17:30
Knisse skrev:
T-Ras aldrig har jeg været mindre sikker på noget i mit liv.
Ligledes var det ikke din HDMI konstatering jeg spurgte om du var sikker på, men med hensyn til højtaler kablerne da bølgerne går lidt høje herinde når det kommer til det punkt.
Det er en andelslejlighed jeg har, og rummet er et opbevarings rum/måske tidligere altan der er lukket til.
Skal iøvrigt lige kommenteres at jeg overhovedet ikke har fobi for køb af dyre kabler, jeg har bare aldrig haft brug for det endnu.
|
Så må det jo betyde at det er en ydermur? Den kan selvfølgelig godt være 30 cm tyk. Er det mursten eller beton?
Kan du ikke bore igennem karmen eller noget. Det kræver ikke en håndværker uddannelse at bore et hul. Jeg har også boet i lejlighed og man kan lave stort set alt bare man ikke fjerner vægge 
Men når det er en andelslejlighed må du jo lave endnu mere end en lejelejlihed.
Bare af nysgerrighed - hovedet på sådan et HDMI kabel er jo ret stort, hvordan vil du få det under døren hvis du ikke kan få nogle 4-5 mm højttalerkabler under?
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 18:29
Cyber:
Vil skyde det til at være mursten. Og kablet skulle gå(ligge) under døren, altså afstanden fra selve døren og ned til karmen. Ikke under karmen.
Det er ikke helt udarbejdet, og der ikke er bestilt noget endnu, det her er bare ideér til hvordan mit "problem" kunne løses 
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 18:53
Cyberguyen skrev:
Bare af nysgerrighed - hovedet på sådan et HDMI kabel er jo ret stort, hvordan vil du få det under døren hvis du ikke kan få nogle 4-5 mm højttalerkabler under?
|
Hvis HDMI-kablet er fladt, så behøver du jo ikke trække det hele under døren imens den er lukket... I så fald er det jo ligemeget hvor stort stikket er, hvis selve kablet alligevel bare holdes fast imod gulvet.
Mht. kablerne, så er der vist flere tråde herinde hvori det diskuteres livligt. Det skorter dog på seriøse dobbelt blindtests af højttaler kabler, men ser du rent fysisk på det, så må kabler til +50 kr/m nok betegnes, som noget af et vellykket marketings-stunt fra producentens side.
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 19:08
Jamen jeg troede da selvfølgelig at det hele skulle trækkes under dørtrinet når der bliver sagt under døren.
Jeg kunne da ikke i min vildeste fantasi forestille mig at der var luft under selve døren, da mange døre jo har et dørtrin. 
|
Skrevet den: 21-Maj-2009 kl. 23:41
Du siger noget... Jeg sidder blot og ser på mine egne døre der findes i
flere forskellige versioner - med og uden luft mellem dør og dørtrin. Jeg
antog at det var den første type der blev talt om, da det lå lige til
højrebenet for mig. Jeg kan godt se, at det ikke er en selvfølge hvis jeg
lige tager et par andre briller på
|
|