Print side | Luk vindue

Er det slut med musik på harddisken?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=59831
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 13:00

Emne: Er det slut med musik på harddisken?
Skrevet af: henriksommer
Emne: Er det slut med musik på harddisken?
Skrevet den: 06-Maj-2009 kl. 17:13
personligt har jeg ike et eneste mp3 nummer på min harddisk.. og ikke en eneste orginal cd..
jeg bruger www.grooveshark.com når jeg høre musik. der er stort set alt det musik man kan ønske sig ;D

-------------
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv

Svar:
Skrevet af: bhaagensen
Skrevet den: 06-Maj-2009 kl. 17:33

Jeg er ikke helt klar over hvad Spotify (eller Grooveshark) egentlig kan? Men jeg tror at lokalt lager vil være udbredt i mange år endnu. Måske indtil flg:

1. Streaming bliver tilbudt i samme kvalitet som cd (evt. høj bitrate mp3). Eller høj-opl?

2. Man kan vælge at afspille konkrete album/kunstnere (og ikke som fx. last.fm).

3. Man kan afspille hele albums i den form kunstnerne vælger at udgive dem.

4. Udvalget bliver "fuldstændigt". Her skal noget af en indsats til. Mange har udgivelser med masser af tiår på bagen i tillæg til at der jo udgives rigtigt, rigtigt meget forskellig ny som gammel musik.

5. 3g og andet mobilstads bliver så tilgængeligt at man også kan streame til sin bærbare afspiller, i bilen etc.

Jeg er godt klar over at en eller flere af disse punkter måske ikke er vigtige for lige præcis dig eller mig. Men jeg tror inden dette sker, så vil der være
tilstrækkelig mange der holder fast til at man ikke kan tale om at "være forbi".

IMHO etc.

Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 06-Maj-2009 kl. 17:47
Vi bevæger os så absolut i en retning der ser spændende ud, med begge tilbud. Jeg var eksempelvis slet ikke klar over at der fandtes de muligheder.

Spotify er ikke tilgængelig i Danmark, men jeg prøvede Grooveshark og jeg syntes det virker 80%, ud af den lyntest jeg lige har foretaget på nogle helt centrale numre for mig.
Jeg kunne ikke finde musik af Shanie Evans, nok fordi hun ikke super kendt, jeg havde problemer med en del af det mindre danske musik, heriblandt Julie Berthelsen - Take me away som slet ikke er så lille et dansk nummer alligevel, men jeg fandt da Maria Lucia - Taking back my heart og til sidst så var kvaliteten ikke lige god på alle numre.

Men hvis det er lovligt og det ikke bliver overrendt af kommercielle interesser, hvor man kan høre det første 1½ minut og så skal man købe resten, så kan det gøre livet meget surt for ulovlig download, som nok er det væsentligste argument.

Det kan stadig ikke forhindre mig i at gå ud og købe de CD'er jeg bare skal eje, så på det punkt kunne begge tjenester være en fantastisk måde at fremme musiksalget, hvor det kan give en potentiel køber en mulighed for at høre musikken før man stormer ned til lokale CD pusher.

Den slags tjenester burde selskaberne hilse velkommen og jeg tror på at det har en ret stor fremtid.

Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 06-Maj-2009 kl. 23:29
Så er det kørt ind og det fungerer faktisk rigtigt godt med en god interface. Jeg er imponeret over lyden, som jeg troede var AAC160, hvilket så viste sig at være Ogg160, men med god dynamik og bedre end Internetradio (og DAB).

Det her skal vi have til Danmark.

Hvis nogen spørger, så bor jeg altså i Manchester og er hardcore United fan.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 07-Maj-2009 kl. 09:17

Der er der ingen tvivl om at musik og film vil uddø på et fast medie og vil være noget der bliver streamet.

Er vi kommet dertil nu. Bestimmt ikke efter min mening.

Det er jo ikke overalt at man har denne feature:
Jeg har ikke en bilradio, der kan streame, så her har jeg stadig behov for CD/MP3
Når jeg er ude og rejse, er jeg glad for at have min MP3 afspiller med. Ja, man kan også streame i udlandet, MEN hvad koster det. I reglen en bondegård, så det er heller ikke på plads endnu.

Når man kigger på film området, så mangler man vel også lige kvaliteten. Man får ikke lige BD billede og så halter lyden i reglen også gevaltig efter. Jeg kender mange der er vilde med Divix, da det kom frem og det har aldrig tiltalt mig, da jeg simpelhen syntes at kvaliteten var for ringe.

Så ad åre skal det nok komme.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-Maj-2009 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Søholm Søholm skrev:

Langt de fleste har sikkert i dag alt deres musik på en lokal harddisk i huset, men er den tid ved at være forbi? Et program som Spotify kan i dag hurtig og nemt steame næsten alt musik til ens computer. Derudover er der ved at blive lavet udgaver der virker med iphone og squeezebox.

Tror du det er ved at være slut med musik på en lokal harddisk, og vi er ved at være nået til fremtiden, hvor vi kan steame alt musik fra fx Spotify?

Det lyder som en udmærket ide, men tror ikke helt på det endnu.

Men når man kan få en iphone med LTE som kører flatrate, samt ordentlig dækning så lyder det som en ok ide.

TDC play er vel egentligt lidt sådan en service, dog hvor du downloader fremfor at streame.

Skrevet af: bhaagensen
Skrevet den: 07-Maj-2009 kl. 15:34

squeezebox

Det er jeg overbevist at vi komme indenfor overskuelig tid. Som ren hardware/software udbyder er det i Logitech's interesse at understøtte sådanne tjenester.

Måske har du allerede set dem; trådene på slimdevice-foraet om Spotify

http://forums.slimdevices.com/search.php?searchid=2987488 - http://forums.slimdevices.com/search.php?searchid=2987488

iPhone 

Spekulation: er det sandsynligt? Jeg tænker umiddelbart at Spotify jo ligesom iTunes er en musiktjeneste og lidt er en cash-cow for Apple. Hvis Apple ønskede at tilbyde reklamefinansieret/"flatrate" abonnementer kunne de jo bare gøre det, og dermed selv få en bid af kagen. Det vil i hvert fald overraske mig en smule hvis Apple betingelsesløst tillod sådan en app.

Skrevet af: NikolajC
Skrevet den: 07-Maj-2009 kl. 21:50

Det er rigtig at Spotify er ikke tilgængelig i Danmark endnu.

Det kan dog omgås med en proxy igennem england. Gå ind på defilter.co.uk indtast www.spotify.com, og så kan man oprette en bruger der virker

Super - tak for tippet. Det funger sguda meget godt det der. Så skal det bare laves til Squeezebox :)

Print side | Luk vindue