Print side | Luk vindue

Trist RMA ved Dansk Data Salg

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60228
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:30

Emne: Trist RMA ved Dansk Data Salg
Skrevet af: Nexeren
Emne: Trist RMA ved Dansk Data Salg
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 03:36
Jeg er har pt. en igangværende RMA kørende med Dansk Data Salg (DDS), som har taget en lidt kedelig drejning.

Det hele starter den 11. februar hvor mit 42" PV70 (købt 5. september 2007) får en lodret streg ned igennem panelet og jeg straks kommer i tanke om de utallige tråde her på siden, hvor folk melder om lignende problem. Jeg skriver straks en mail til DDS og forklarer problemet og vi bliver enige om, at det skal ind. Jeg arrangerer selv transport, da jeg bor ret tæt på butikken.

Den 19. februar indleverer jeg mit PV70 til DDS

9. marts forhører jeg mig første gang om en status og får dagen efter en mail tilbage, hvor der står at der intet nyt er i sagen. Fair nok.

16. april (2 måneder siden indlevering) skriver jeg endnu en mail og giver til kende, at jeg mener vi er oppe over det der hedder rimelig tid og at jeg gerne vil have at de kontakter mig med henblik på ombytning til et andet eller lignende TV.

20. april modtager jeg en ny mail fra DDS, hvor de skriver at de netop har kontaktet serviceværkstedet for at høre hvad de kan gøre for hurtigst muligt at løse sagen. De vil løbende holde mig opdateret.

22. april modtager jeg mail fra DDS, hvor det bliver oplyst, at mit TV netop er færdigrepareret og at det vil blive sendt retur til dem (DDS) i løbet af få dage.

24. april modtager jeg mail fra DDS, hvor de skriver at det viser sig at TV'et er blevet ombyttet til et P42X10. Det er ikke ankommet til DDS endnu, men vil ankomme i starten af den følgende uge.

29. april (onsdagen i den følgende uge) skriver jeg en mail for at høre om TV'et er ankommet. Får samme dag en mail retur om at TV'et er afsendt fra leverandør i Holland dagen før (28. april) og vil ankomme til DDS omkring den 30. april.

30. april skriver jeg til DDS for at høre om TV'et er ankommet. Får intet svar tilbage og vælger at ringe nogle dage efter. Får at vide at det da snart burde ankomme og at det muligvis er forsinket pga 1. maj.

11. maj skriver jeg endnu en mail til DDS for at høre angående update. Det er nu små 2 uger siden, at TV'et skulle være afsendt fra Holland.

12. maj har jeg stadigvæk ikke fået noget svar og vælger derfor at sende en lang men fornuftig mail til DDS, hvor jeg skriver at jeg nu i snart 3 måneder har været uden TV. Jeg skriver desuden en kort gennemgang af forløbet med dato for mails og at min tålmodighed er ved at være opbrugt.

Jeg skriver følgende som krav fra min side:

"Er der ikke sket nyt i sagen (TV ankommet hos jer) seneste 15. maj 2009 hvilket er 12 uger og 1 dag siden indlevering af TV (19. februar 2009) og det ikke er muligt at ombytte til et lignende Panasonic på lager hos jer, vil jeg forlange købet ophævet (9095 kr. iflg faktura) i henhold til jeres salgsbetingelser, da reparation og ombytning ikke har fundet sted indenfor rimlig tid:"

"Er varen mangelfuld, kan du enten få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage, eller afslag i pris,
afhængig af den konkrete situation og ikke medføre urimelige omkostninger for Danskdatasalg A/S."

Nævner til sidst at hvis det ikke kan accepteres fra DDS side, finder jeg det nødvendigt at bringe sagen for Forbrugerklagenævnet.

Jeg har dagen efter jeg sendte mailen ikke modtaget noget svar.

Jeg er ikke typen der bruger store ord og griber til voldsomt temperament, men har meget stor lyst til at gribe telefonen igen og ringe, for at snakke med en der sidder længere oppe i hierarkiet hos DDS. Jeg har dog med vilje holdt det til mail for at få noget på skrift.

Jeg havde egentlig heller ikke troet at jeg skulle vente 3 måneder på min RMA set ud fra de anmeldelser DDS har på trustpilot. Det der går mig mest på og gør mig bekymret er, at jeg 2 uger efter at have fået at vide at TV'et skulle være afsendt fra Holland ikke har hørt noget OG at jeg ikke får respons tilbage på mine mails.

Hvordan står jeg ifht. en sag hos Forbrugerklagenævnet, hvis der ikke sker noget inden fredag og kan man oprette sin sag online eller skal man ringe? Jeg lever nok stadigvæk i troen om et fornuftigt udfald, så har ikke sat mig ind i Forbrugerklagenævnets procedurer endnu.

Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 09:15

Ingen tvivl om, du har en god sag hos Forbrugerklagenævnet. Problemet er bare at det kan tage op til 1 år, inden de kommer med en afgørelse. Det næste er så om DanskDataSalg vil følge den. Desværre har Forbrugerklagenævnet ingen magt, så hvis DanskDataSalg vælger ikke at følge afgørelsen, så har du kun domstolen tilbage. Alt dette ved DanskDataSalg 100% og de udnytter det. Min erfaring siger mig, at man skal holde en god tone og ikke true dem, da de ellers typisk lukker kontakten, hvilket du selv har oplevet.

I mine øjne, er den danske købelov absolut intet værd, hvis en forhandler ikke ønkser, at følge købeloven - ja så kan han lave sine egne regler og der er ingen som stopper ham.

Du bliver nød til, at kontakte dem via telefonen og få klar besked over, hvor langt din sag er, en e-mail du ikke, den er for nem at springe over og bliver hurtigt slettet. 

Evt. kan se, at DanskDataSalg er med i e-handelsfonden, kontakt dem og fortælle din sag, tror faktisk at de kan lægge et pres på dem. Da de skal overholde købeloven for at være med.

http://www.e-maerket.dk/sw106.asp - http://www.e-maerket.dk/sw106.asp

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 11:47

Allerførst ville jeg give en løsning, et sidste skud (DDS har trods alt et godt ry, så der burde være en mulighed for at finde en løsning) 

Grib knoglen eller bedre endnu, hvis du bor i nærheden, så tag forbi og tag en snak med dem (ikke ekspedienten ved disken, men en lidt højere i "fødekæden").

Forklar dem stille og roligt situationen, med dokumentation (udprint af mails) og at du har forståelse for de besværligheder de er stødt på undervejs. Men at de også må forstå, at du nu har været uden tv i tre måneder og at du mener at nu er grænsen nået. Enten må de give dig et nyt tv eller pengene tilbage. (Studer evt. deres hjemmeside på forhånd for at se om der var et tv, de har på lager som du ville være tilfreds med at få som erstatning, så du kan servere en løsning)

Ellers føler du dig tvunget til at klage over fimaet.

Ud fra tidligere sager jeg har hørt om er der ikke meget tvivl om at du vil vinde en klage til FKN. Det er som kruger skriver en længere proces, men jeg ville tage kampen, hvis det er nødvendigt. Gå ud og købt et nyt tv, klag til FKN og indstil dig på et der kommer til at gå omkring et år før der foreligger et resultat.

Det er rigtigt som kruger skriver at de kan sidde afgørelsen overhørig, men idet afgørelsen bliver offentliggjort på FKN hjemmeside over dårlige forhandlere og du formentlig kan få deres E-mærke frataget, har jeg svært ved at tro at de ikke vil efterleve en afgørelse.

Derudover kan du jo selv eventuelt skrive lidt om dem på diverse fora, hvis de skulle vælge ikke at samarbejde.

Skrevet den: 14-Maj-2009 kl. 20:02
Jeg synes bestemt også jeg har holdt en god tone under hele forløbet.

Jeg vil dog prøve at kontakte dem telefonisk i morgen, for at høre om vi ikke kan finde en fornuftig løsning.

Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 12:28
Vi venter spændt på at høre svaret :)

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 12:54

Hvis du er klar på at køre en principiel sag med forretningen, så mener jeg du skal gøre det. Der er ingen tvivl om, at uanset årsag, så er 12 uger langt over det acceptable. Og de BURDE have været langt mere imødekommende over for dig, hvis de har haft så store problemer.

Godt ry eller ej, det har man ikke, hvis man lader en kunde vente i 12 uger, og forøvrigt ikke selv udviser en interesse i at holde kunden orienteret, specielt når der nu som her, er tale om en yderst tålmodig kunden.

Har du ikke tålmodighed til at køre en sag, så få fat i dem og snak med dem om, hvad de evt. forventer, hvad du kan regne med. Tag så din beslutning derfra.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 15:59
Så fik jeg ringet til support ved 12 tiden og fik fat i ham jeg har kørt sagen med. Han vidste med det samme hvad det drejede sig om, da jeg sagde mit navn og var meget ked af hele sagen osv osv. og kom da også med en undskyldning. Det hele blev holdt i en fornuftig tone.

Det viser sig at den fragtmand der har leveret to paller fra deres leverandør Holland har taget den ene palle med igen ved en fejl, på trods af at der er blevet kvitteret for den (en eller anden tumpe i DDS der har stået for det). Selvfølgelig den palle hvor mit TV var på. De ved så bare ikke hvor fragtmanden har gjort af pallen, da de har haft problemer med af få info fra selve fragtfirmaet. I realiteten kan den stå på et lagerhotel et eller andet sted i Europa.

Vi bliver så enige om, at han skal undersøge det nærmere, hvilket jeg egentlig gerne havde set var blevet gjort tidligere, og at han skal ringe tilbage i eftermiddag.

Venter lidt spændt på om han overhovedet ringer tilbage og sørme om telefonen ikke ringer her kl 15.30. Pallen er åbenbart blevet leveret hos en anden forhandler i landet, da denne bruger samme leverandør og jeg vil derfor blive kontaktet mandag, når de har fået aftalt hvordan det lige skal foregå med at få TV'et retur til DDS.

Han lovede mig højt og helligt 100% at jeg havde mit 42X10 i løbet af næste uge og hvis ikke så ville jeg få et andet TV. Går ud fra at det måske kan blive noget 46" PZ80 til 8900 kr, da det stort set er det eneste de selv har på lager foruden et 37" PV7 som ikke er interessant.

Så nu må vi se om deres genvundne evne til at kommunikere holder stik på mandag. Var tæt på at smide det hele på gulvet og så bare køre den sag, men på trods af 3 måneders tålmodighed, så tror jeg ikke jeg har tålmodigheden til at vente i op til et år på en afgørelse hos Forbrugerklagenævnet. Har heller ikke lige pt. finanserne til et nyt i mellemtiden. Det lød dog også til at han var ganske sikker i sin sag mht. til leveringen i næste uge, så jeg vælger at give dem lidt mere tid hvilket sikkert i nogles øjne er fuldstændig tåbeligt og dumt

Skrevet den: 16-Maj-2009 kl. 23:05
Det er nok den DÅRLIGSTE undskyldning jeg nogensinde har hørt fra et firma... :-)

"Fragtmanden tog det med igen ved en fejl".... Mkay.... Sikkert!

Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 11:06
Nexeren sikke en historie. Jeg håber på det bedste og hold os endelig opdateret.

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 18:21
Der er sgu da ikke nogen lagermand, med respekt for sig selv, der skriver under på modtagelsen af to paller varer, og så lader fragtmanden køre med den ene igen.

Total useriøs undskyldning... Beklager tonen, men bliver helt harm...

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 16:05
Ny update!

Det lader stadigvæk ikke til at de kan finde det nu efterhånden sagnomspundne TV fra Holland, så jeg blev kontaktet i dag af DDS og fik tilbudt to løsninger.

Jeg kunne vælge at købe det 46" PZ80 som en opgradering til 2000 kr. Har jeg ikke lyst til, da jeg allerede har lagt nok penge hos DDS og desuden heller ikke er interesseret i den ekstra udgift i strøm til et Full HD panel, som jeg i grunden slet ikke kan udnytte optimalt da jeg sidder 3 meter fra TV'et.

Anden løsning er at de bestiller et X10 direkte fra Komplett til mig, hvor de betaler regningen og Komplett så leverer til mig som havde jeg bestilt det selv hvilket jeg valgte at gøre.

Det er nu blevet bestilt så venter spændt på et X10 fra DDS fra Komplett....suk

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Nexeren Nexeren skrev:

Anden løsning er at de bestiller et X10 direkte fra Komplett til mig, hvor de betaler regningen og Komplett så leverer til mig som havde jeg bestilt det selv hvilket jeg valgte at gøre.

Det er nu blevet bestilt så venter spændt på et X10 fra DDS fra Komplett....suk

Dette må siges at være en god forretning for DDS. Du er helt klart berettiget til at hæve handelen og få hele den oprindelige købspris for dit PV70 tilbage. Jeg formoder at det er mere end nyprisen for et nyt X10.

Jeg forstår dog godt at du accepterer tilbuddet om ombytning til X10 for at undgå mere besvær.

Husk at sikre dig at du har to års reklamationsret på det nye TV, herunder hvem du skal reklamere til -- DDS eller Komplett?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 16:30
Der er to års reklamationsret på og den går gennem DDS. Var lige ved at spørge om jeg ikke kunne få lov at bruge Komplett hvis uheldet var ude. Men det er nok DDS der står som køber.

Du har helt ret i at jeg uden tvivl er berettiget til en ophævelse af købet, men jeg kunne samtidig også snuse mig frem til at det højst sandsynligt vil blive svært, når de ikke vil slippe det PZ80 som koster nogenlunde det samme (8950 kr.)som jeg gav for mit PV70 (9095 kr.)

Jeg orker simpelthen ikke mere tovtrækkeri nu.

Ved heller om det er et Y eller E jeg får. Jeg skal bare have et eller andet TV nu!

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 18:03

Ok, synes da nok DDS ellers fornuftige ry får et par skrammer her!

Jeg ville forlange at du kan håndtere en evt. reklamation direkte med Komplett, hvilket du vel også kan hvis du står som køber.

Derudover ville jeg insistere på en Y model, både pga. jeg selv ville bruge tunerne, men også set i lyset af at brugtprisen ved evt. senere salg uden tvivl vil være højere med "fuld tunerpakke" .

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 18:06

Var lige inde på Komplett, de har begge modeller. Y koster ca. 500kr ekstra, jeg ville lige tage fat i DDS og sikre mig en Y-model

Ps. Håber da du har energien til at skrive et par linier om DDS på trustpilot/andre bedømmelsessider, for den her sag stinker da for vildt og fatter ikke at de ikke viser lidt mere "flex" her til sidst, for dog at få en fornuftig afslutning (langt om længe) 

Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 18:13
Skærmen er allerede bestilt hos Komplett, så ved ikke hvad de har valgt men det er jo nok den billigste.

Skal ikke bruge DVB-C tuner da jeg kører to Zaptor bokse i master/slave forhold, men vil da ikke have noget imod en Y'er

Der kommer uden tvivl en bedømmelse på trustpilot senere.

Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 16:02
Glæder mig til at høre OM du nogensinde får et TV :)

Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 16:14
Fik et T&T fra Komplett i fredags så mon ikke der er noget på vej 

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 12:12
Endelig!!

Det var som forventet en E model, men det gør ikke så meget når der er Zaptor i huset! Er bare glad for at der står et nyt plasma i stuen nu!!

Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 12:36

Tillykke med det!

Så lykkedes det endelig..

Hvis man skal se på det positive er X10 vel et meget godt bytte, for din PV70

Print side | Luk vindue