Print side | Luk vindue

Bedste format at rippe film i?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60356
Udskrevet den: 25-Maj-2024 kl. 03:52


Emne: Bedste format at rippe film i?
Skrevet af: Poplic
Emne: Bedste format at rippe film i?
Skrevet den: 16-Maj-2009 kl. 21:02

Nu skal jeg saftsusemig snart til at få lagt mine 5-600 DVD'er og Blu-Rays ned på harddisk. Jeg har læst en masse herinde om hvor smart det kan være med streaming rundt i huset osv. Den vogn skal jeg til at komme med på.

Men jeg er i syv sind om hvordan jeg skal gribe det an. Skal det være ISO, TS, MKV eller hvad det nu hedder alt sammen. Jeg er rimelig grøn i emnet så bær over med mig.

Pt. består setuppet blandt andet af et par PC'ere, en PS3 (Som i dag bliver brugt til afspilning/streaming over trådløst netværk) og en PIO 5090H.

I fremtiden kunne der godt komme et mediacenter til. Evt. en NAS eller Windows Home Server. Det kunne også være, at der kommer en Popcorn Hour eller lignende. Bare for at illustrere, at det skal være fremtidssikret.

Prioritering:
1. Vigtigst af alt er, at kvaliteten ikke bliver forringet. Hvorfor investere i det fede gear og samtidig forringe kildematerialet?

2. Det skal være fremtidssikret, nemt og kombatibelt. PS3'eren har vist nok problemer med MKV filer. Man kan sikkert finde finurlige løsninger, så den kan afspille dem. Men det skal være kone/børnevenligt og ikke noget med at skulle konvertere rundt til andre formater eller noget for at kunne vælge lydspor eller undertekster.

3. Det skal være nemt og hurtigt at gå til. Jeg magter ikke, at én film skal tage 6-7 timer at rippe. Så bliver jeg jo aldrig færdig... Samtidig skal jeg ikke ud i at skulle bruge flere forskellige programmer og processer til at få en fix og færdig fil/filer med flere lydspor og undertekster og i nogle tilfælde ekstra materiale.

4. Resultatet må selvfølgelig gerne fylde så lidt som muligt. Det er ikke afgørende om jeg skal købe en 1 TB disk mere eller mindre, men alligevel må det jo gerne være rationelt (Hvor meget fylder sådan en film egentlig?).

Det er i første omgang de prioriteter jeg har kan komme på.

Jeg håber i kan hjælpe mig på sporet af den rigtige fremgansmåde og også gerne hvilket program, der er optimalt at bruge.



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor



Svar:
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 16-Maj-2009 kl. 23:32
Jeg er igang med noget af det du også gerne vil prøve. Jeg har afprøvet flere containere, men kun MKV containeren understøtter mine krav om flere lydspor og flere/softcodede undertekster.
Derfor valgte jeg container før jeg valgte Media center/streamer.

Jeg laver mine film i Handbrake i MKV/H.264, men for at få softcodede og flere undertekster er det nødvendigt at bruge flere programmer, herunder MKVmerge, da Handbrake kun understøtter hardcodede undertekster. Jeg er dog ikke nået til den del endnu, men det virker ikke kompliceret eller som noget der tager tid.

Handbrake understøtter ikke DTS, da jeg prøvede at tvinge DTS pass through endte jeg uden lydspor, men det er værd at bemærke at denne løsning også kun er for at jeg kan få en pæn og brugbar løsning, så jeg kan få DVD'erne ud af stuen, ikke for at jeg kan smide dem væk.
Det tager 1 til 2 timer at kode en film i Handbrake og jeg har sat den til 2000 i Bitrate, hvilket giver ca. 1 times film pr. GB.
Der findes fora hvor de optimale settings diskuteres, så det er nemt at få fif og gode idéer.

Link: http://handbrake.fr/ - Handbrake

Der er flere media centre/streamers som understøtter MKV, jeg har dog haft problemer med at få Windows media center til at klare opgaven, så jeg har valgt at SP opsparingen blandt andet skal bruges på en http://www.hdx1080.com/ - HDX-1000 som jeg syntes er en pæn lille maskine.
Kan man lide udseendet af Popcorn hour, så er der minimal forskel på de 2.

Anmeldelse: http://reviews.cnet.co.uk/accessories/0,39100116,49301406,00.htm - HDX-1000


Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 16-Maj-2009 kl. 23:42
Jeg står i samme situation og har lagt mig fast på følgende:

Format:
x264 i en MKV container. Det er understøttet på de fleste nye mediatanks
(Popcorn, WDTV, Twix etc.) Hvis det er vigtigt for dig at din PS3 skal kunne
afspille filmene, kan du i stedet for x264MKV, encode i h264 med PS3 preset i
Handbrake. Det giver stort set samme resultat, x264 giver dog muligheder for
flere tweaks ift. h264, som dog er mere standardiseret. x264 er blot en
implementering af h264.

Program:
Handbrake - Jeg bruger Mac, men det fås svjv. også til Windoze.

Kvalitet:
- Har efter en del encodes i forskellig kvalitet, lagt mig fast på en filstørrelse
på 2gb (2048mb) for film op til 2 timer m. ét lydspor i AC3 (passthru) og
hardcoded undertekster. 2 til 2.5 timer får 2560mb osv. Det kan muligvis
gøres i mindre filstørrelser, men dette er hvad jeg har opnået det bedste
resultat med, når det ses på en 50" skærm.

- Opløsning på 720 x XYZ med strict anamorphic flag.

- 2 pass encoding m. turbo first pass.

- Min Mac ripper/encoder med en hastighed på ca. 1.3 x realtime.

Jeg ripper ikke ekstra materiale.

Blu-ray kan jeg ikke hjælpe med.

-------------
An  a day...


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 09:35

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Jeg er igang med noget af det du også gerne vil prøve. Jeg har afprøvet flere containere, men kun MKV containeren understøtter mine krav om flere lydspor og flere/softcodede undertekster.
Derfor valgte jeg container før jeg valgte Media center/streamer.

Jeg laver mine film i Handbrake i MKV/H.264, men for at få softcodede og flere undertekster er det nødvendigt at bruge flere programmer, herunder MKVmerge, da Handbrake kun understøtter hardcodede undertekster. Jeg er dog ikke nået til den del endnu, men det virker ikke kompliceret eller som noget der tager tid.

Handbrake understøtter ikke DTS, da jeg prøvede at tvinge DTS pass through endte jeg uden lydspor, men det er værd at bemærke at denne løsning også kun er for at jeg kan få en pæn og brugbar løsning, så jeg kan få DVD'erne ud af stuen, ikke for at jeg kan smide dem væk.
Det tager 1 til 2 timer at kode en film i Handbrake og jeg har sat den til 2000 i Bitrate, hvilket giver ca. 1 times film pr. GB.
Der findes fora hvor de optimale settings diskuteres, så det er nemt at få fif og gode idéer.

Link: http://handbrake.fr/ - Handbrake

Der er flere media centre/streamers som understøtter MKV, jeg har dog haft problemer med at få Windows media center til at klare opgaven, så jeg har valgt at SP opsparingen blandt andet skal bruges på en http://www.hdx1080.com/ - HDX-1000 som jeg syntes er en pæn lille maskine.
Kan man lide udseendet af Popcorn hour, så er der minimal forskel på de 2.

Anmeldelse: http://reviews.cnet.co.uk/accessories/0,39100116,49301406,00.htm - HDX-1000

Jeg skal heller ikke smide skiverne ud. Jeg har fået sat dem i mapper og smidt plastik-coverne væk. Men jeg får simpelthen set for lidt film, når de er af vejen på den måde. Derfor skal jeg i gang med at rippe dem, så det bliver lidt mere tilgængeligt.

Vi står foran en flytning indenfor det næste halve års tid. Derfor har jeg ikke valgt afspiller endnu. Jeg vil se hvor vi ender og hvilke muligheder/krav det skaber. Derfor skal der nok tungtvejende grunde til at skulle vælge MKV som det står nu.

Kan ISO filer ikke vælge mellem lydspor og undertekster?

Hvad med kvaliteten af MKV. Bliver den forringet i komprimeringen? Jeg er klar over, at forringelsen kan være minimal, men jeg vil ikke have nogen overhovedet.
For et par år siden kunne jeg ikke høre forskel på mp3 160Mbit og 192Mbit. Derfor rippede jeg mine 1200 CD'ere i 160. Nu er udstyret (og måske mine ører) blevet bedre, så jeg har morderligt fortrudt. Derfor har jeg rippet det hele en gang til i Apple Lossless. Jeg vil ikke ud i det igen, så der skal ikke være forringelse.

Jeg er som det fremgår helt grøn på feltet, så hvad er forskellen på softcodede og hardcodede undertekster?



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 10:48
Hvorfor konvertere dem ? Lav et ISO image af dine DVD'er - du vinder/taber ikke noget ved det da det er en nøjagtig kopi, og det tager vel ca. 15 min pr skive.

-------------


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 10:51

Fedt mand - Now we're talking. Er der ikke nogle ulemper ved det? Kim Jespersen i indlæg #1 taler om noget med soft/hardcodede undertekster, som kun MKV understøtter.

Hvilket program kan du anbefale til at lave ISO filer med?



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 12:56
ISO er et smart pakkeprogram til at have optiske medier på harddisken.
Der er heller ikke noget i vejen for at lave ISO, men det er ukomprimerede DVD'er og at have 500 ukomprimerede DVD'er ligner noget i retningen af 3 TB harddisk.
Du taber ikke noget billedmæssigt ved at kode filmene om i AVC1/h.264 med Handbrake, du sparer blot ca. 2/3 af pladsen.

Når jeg skriver om flere og softcodede tekster og flere lydspor, så er det fordi MKV er den eneste af containerne (MKV, AVI, M4V osv) der understøtter det.

Fulde rips og ISO er fint nok hvis man har pladsen.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 13:23
Hvad hedder filmenes "FLAC" ?

Er det AVC1/h.264 som der snakkes om?


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg skal heller ikke smide skiverne ud. Jeg har fået sat dem i mapper og smidt plastik-coverne væk. Men jeg får simpelthen set for lidt film, når de er af vejen på den måde. Derfor skal jeg i gang med at rippe dem, så det bliver lidt mere tilgængeligt.

Vi står foran en flytning indenfor det næste halve års tid. Derfor har jeg ikke valgt afspiller endnu. Jeg vil se hvor vi ender og hvilke muligheder/krav det skaber. Derfor skal der nok tungtvejende grunde til at skulle vælge MKV som det står nu.

Kan ISO filer ikke vælge mellem lydspor og undertekster?

Hvad med kvaliteten af MKV. Bliver den forringet i komprimeringen? Jeg er klar over, at forringelsen kan være minimal, men jeg vil ikke have nogen overhovedet.
For et par år siden kunne jeg ikke høre forskel på mp3 160Mbit og 192Mbit. Derfor rippede jeg mine 1200 CD'ere i 160. Nu er udstyret (og måske mine ører) blevet bedre, så jeg har morderligt fortrudt. Derfor har jeg rippet det hele en gang til i Apple Lossless. Jeg vil ikke ud i det igen, så der skal ikke være forringelse.

Jeg er som det fremgår helt grøn på feltet, så hvad er forskellen på softcodede og hardcodede undertekster?



Hvis du har lavet et komplet rip af en DVD i en ISO, så har du de samme muligheder som hvis det var selve DVD'en og der er nogle der gerne vil have det.
For mig var det afgørende med valg af undertekster og lydspor og intet andet, hvilket vil sige at jeg ikke har brug for menuen og der kommer heller ikke nogen menu med i Handbrake, det er et movie only rip der bliver lavet og derfor heller ingen ekstra materiale.
Alle oplysningerne om filmen ligger i media centeret og der skal være adgang til filmen med det samme.

Jeg kan ikke se nogen forværing i billedet, men det er muligt at der er en og hvis der er, så er den så lille at almindeligt dødelige ikke kan se den.
Det der jo reelt set sker, er at jeg ændrer kodningen fra MPEG2 til MPEG4 og dermed udnytter de forbedrede muligheder som MPEG4 tilbyder, andet sker der faktisk ikke.

Hardcodede undertekster er i billedet hele tiden, de kan ikke slås fra og softcodede undertekster er derfor det modsatte, nemlig undertekster der kan slås fra.
MKV containeren er den eneste container som understøtter softcodede og flere undertekster. Ikke fordi jeg har brug for andre end danske undertekster, men det kunne være der dukkede en situation op hvor jeg har brug for flere og så er det handy at muligheden er der.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 13:48

Jeg foretrækker som sagt ISO - plads koster jo ingen penge i dag - men tid til at konvertere 500 DVD'er gør....... Specielt hvis forskellen er 15 min. kontra 1-1½ time gange med 500.

Da DVD'erne jo nok har en eller anden form for kopibeskyttelse skal du jo have et eller andet program til at fjerne den. Det kan AnyDVD, som også kan gemme som ISO.

Man kan selvfølgeligt spare plads ved at fjerne alt ekstramateriale - man har jo stadig den org. DVD som man kan finde frem hvis man vil se det. Til det bruger jeg stadig det gamle DVD Shrink i kombination med AnyDVD.

Jeg er ved at konvertere nogle af børnenes DVD'er til bilen. De blive gemt som AVI filer - via Handbrake, og det tager ca 30-45 min pr. DVD - og en tegnefilm er jo typisk kun ca. 1 time / 3 Gb



-------------


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg foretrækker som sagt ISO - plads koster jo ingen penge i dag - men tid til at konvertere 500 DVD'er gør....... Specielt hvis forskellen er 15 min. kontra 1-1½ time gange med 500.

Da DVD'erne jo nok har en eller anden form for kopibeskyttelse skal du jo have et eller andet program til at fjerne den. Det kan AnyDVD, som også kan gemme som ISO.

Jeg er ved at konvertere nogle af børnenes DVD'er til bilen. De blive gemt som AVI filer - via Handbrake, og det tager ca 30-45 min pr. DVD - og en tegnefilm er jo typisk kun ca. 1 time / 3 Gb



Lige netop at plads ikke koster noget i dag, ved jeg ikke helt om jeg kan give dig ret i. En ordentlig NAS løsning koster omkring 2500,- kr. pr. TB i Raid 1.

Den jeg selv går efter er http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20050125090459&CategoryGroupNo=PDCA2009001 - Zyxel NSA 220
Så at skulle have 3 TB raided kan være en ret kostbar affære, men tør man leve uden sikkerhed, så er det rigtigt at plads er billigt i dag.


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hvad hedder filmenes "FLAC" ?

Er det AVC1/h.264 som der snakkes om?


Det må jo vel næsten være et komplet rip at original materialet, da film altid på en eller anden måde vil være komprimeret.
MPEG4/AVC er blot en bedre komprimeringsmetode end MPEG2.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 14:16
Altså man behøver jo ikke basere sit digitale liv på hundedyre NAS-løsninger. En simpel gammel Linux-server er 10 gange billigere, mere versatibel samt kraftigere. Hvem har ikke en ældre computer stående der ikke bliver brugt?

Ku' være man skulle basere filmene på en ISO-løsning istedet for et komprimmeret format, lossless eller ej.


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 14:30
Idéen med en NAS er netop at man ikke skal have en computer stående tændt hele tiden, men hvis man ikke ser et problem i at have en computer stående tændt, så er det rigtigt, at den løsning er en mulighed.
Iøvrigt er jeg ikke helt enig i, at det er muligt at lave meget Linux server for en 10. del af hvad en ordentlig NAS koster, men folk der laver computere selv har oftest mange gamle dele der kan bruges i en sådan løsning.

Med hensyn til en ISO løsning, så bliver det ikke ukomprimeret af den grund, det fylder bare mere.
MPEG4 er i stand til at frembringe den samme kvalitet som MPEG2, blot ved brug af en lavere bitrate og væsentligt mindre plads.
For nogle lyder en bitrate på 5000 altid bedre end 2500, til trods for at MPEG4 i en bitrate på 2500 er væsentligt bedre MPEG2 med en bitrate på 5000.

Men alt det er smag og behag og hvad man har det bedst med og derudfra skal man naturligvis også vælge løsning, men at man får en bedre løsning, billed og lydmæssigt, er tvivlsom, blot fordi man bruger mere plads.
Eksempelvis ville jeg ikke være tilfreds med at jeg skulle forbi 2 menuer, først Media centrets og dernæst DVD'ens, før jeg kom til at se filmen.


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 14:40
En NAS er jo sådan set en computer. Den fylder bare som regel mindre og ser mere fiks ud samt kommer "klar til brug".
Om der står en NAS i kælderen eller en mindre server kommer jo ud på det samme - man har en enhed stående tændt til at dække et behov og et formål. Om det så er en rigtig NAS eller en hjemmestrikket en er vel underordnet?

Om det lige er 10.del, 5.del eller andre dele er ikke så vigtigt, pointen er at selvom man måske skulle købe alle dele fra ny så ville den stadig blive billigere, kraftigere og mere anvendelig. Som den nærige jyde jeg er betaler jeg ikke mere for at få mindre.

Jeg har nok bare ikke set pointen med en NAS endnu og når man læser forskellige tråde hvor folk bøvler med at de ikke er kraftige nok til fx. Squeezecenter så tvivler jeg på jeg ser pointen foreløbig, populære og moderne som de er eller ej

Mht. ISO så er det vel ukomprimeret hvis det er en 1:1 kopi? Jeg går ikke ud fra den fylder mere end DVD'en? Jeg har ikke en brik forstand på kopier af film så derfor spørger jeg Jeg har heller ikke selv brug for menuen - der er rigeligt med ting man i forvejen skal klikke sig igennem.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg foretrækker som sagt ISO - plads koster jo ingen penge i dag - men tid til at konvertere 500 DVD'er gør....... Specielt hvis forskellen er 15 min. kontra 1-1½ time gange med 500.

Da DVD'erne jo nok har en eller anden form for kopibeskyttelse skal du jo have et eller andet program til at fjerne den. Det kan AnyDVD, som også kan gemme som ISO.

Jeg er ved at konvertere nogle af børnenes DVD'er til bilen. De blive gemt som AVI filer - via Handbrake, og det tager ca 30-45 min pr. DVD - og en tegnefilm er jo typisk kun ca. 1 time / 3 Gb



Lige netop at plads ikke koster noget i dag, ved jeg ikke helt om jeg kan give dig ret i. En ordentlig NAS løsning koster omkring 2500,- kr. pr. TB i Raid 1.

Den jeg selv går efter er http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20050125090459&CategoryGroupNo=PDCA2009001 - Zyxel NSA 220
Så at skulle have 3 TB raided kan være en ret kostbar affære, men tør man leve uden sikkerhed, så er det rigtigt at plads er billigt i dag.

Nu har jeg ikke brug for at have online adgang til 500 DVD film 24 timer i døgnet. Så jeg har for tiden en 750Gb løs HDD'er liggende som "fjernlager", 400 Gb i min NAS, 400 Gb i min TViX, og 2 x 320Gb 2,5" eksterne HDD'er tilsluttet til min TViX

Og det gør det jo en hel del billigere end at skulle tænke på en 4-5 bay NAS. Personlig giver jeg ikke noget for RAID, da hele lotet alligevel er væk hvis vi får indbrud eller brand. Alle billeder og andre vigtige filer har jeg liggende som kopi på en HDD i en skuffe på arbejde. Film er ikke uerstattelige - forsikringen dækker vel de org. DVD'er hvis de brænder.

 



-------------


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 16:18
Idéen med en NAS for de fleste vedkommende er fordi flere end én computer har brug for adgang til visse filer og behovet for denne adgang kan variere for de forskellige computere, så hvad man vælger af løsning afhænger af behov og for nogen er det fint at streame fra computeren alene, men mange ting ligger til grund for valget af det ene eller det andet og en ting er strømforbruget.

Hvis jeg byggede en lille Linux server, så ville jeg måske kunne klare det for 90 watt i drift og 45 watt i idle. Med den Zyxel NAS jeg har kig på, klarer jeg det samme med 23 watt i drift og knap 12 watt i idle.
Med Linux serveren vil det koste 1710 watt i døgnet ved 14 timers drift og 10 timers idle og Zyxel NAS koster 442 watt i døgnet, hvilket giver en årlig forskel, i NAS serverens favør, på 810,- kr. ved en elpris på 1,75 kr. pr. KwH.
Altså vil NAS'en have tjent sig selv ind ret hurtigt, afhængig naturligvis om man har haft delene til at bygge serveren eller om man skulle købe nyt.
Dette er så 1 TB og ikke noget med større løsninger med flere bays.

Jeg har lært at elske Raid 1 efter jeg på 1½ måned sidste år mistede 3 stk. 500 GB Maxtor diske, som alle har siddet som min primære disk og første gang mistede alt hvad jeg havde af billeder og andet. Jeg har dog været så heldig at finde negativerne til de fleste billeder, så jeg kan genskabe det meste igen, men noget er mistet og kommer aldrig tilbage.
Derfor vil jeg ikke kunne acceptere en løsning hvor der ikke er en eller anden sikkerhed og jeg gider ikke skal gennem møllen med mine DVD'er en gang til, uanset om det er 500*15 eller 500*120 minutter vi snakker om.

Tingene skal laves én gang og så skal det ligge med en vis form for sikkerhed, men hvad man vælger af løsning er forskellig. Jeg gider bare ikke bruge tid og tårer på dårlige oplevelser én gang til, derfor har jeg valgt, hvad jeg anser for en væsentligt mere holdbar løsning.

Martin, jeg er også jyde og smånærrig (mildt sagt), det er der intet galt i, jeg er bare begyndt at opveje ulemperne ved at miste ting, derfor bliver sikkerhed i Raid 1 dyrere da det kræver 2 identiske diske og med prisen for en disk, så er tabet dyrere, for mig, end en NAS på 1 TB til 2500,- kr.
Så det er mange overvejelser der skal med når man bevæger sig ud og leder efter den løsning man finder mest anvendelig for en selv og husstanden.

I forhold til det råmateriale man har til rådighed, så er en 1 til 1 kopi en form for ukomprimeret tip, men råmaterialet er MPEG2, så vil en MPEG2 til MPEG4 1 til ½ konvertering give det samme kvalitetsmæssige resultat.
Dog er der behandlingsmetoden, som kan skabe forvirring omkring resultatet, men jeg har endnu ikke oplevet at Handbrake har fejlet fælt, men det er muligt der findes bedre og dårligere konverteringsprogrammer til opgaven.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 16:24

Hvis det er et absolut krav, at der ikke må forekomme noget tab i billed eller lydkvalitet, så er den eneste mulighed at rippe DVD'erne i det oprindelige format.

Valget står så mellem at gemme dem i et ISO image, der holder det hele i en enkelt fil, men som så kun kan afspilles af få programmer som f.eks. VLC, eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer.

Idet materialet allerede er encodet én gang i MPEG2, så kan en MPEG4 eller anden encoder aldrig nogensinde give et bedre resultat, men kun tilføje flere unøjagtigheder til encodingen (som så muligvis ikke kan ses, men de er der).

Der er ikke mig bekendt nogen relevante tabsfri komprimeringsformater, som kan give et resultat, som fylder mindre end den DVD, der skal koprimeres fra.

Der vil altid være an afvejning mellem tid og diskplads, når der skal rippes/encodes billede eller lyd - man kan ikke optimere begge samtidigt.

Hvis man havde adgang til originalmaterialet, i stedet for den allerede komprimerede DVD, så kunne man sikkert encode til MPEG4 med samme eller bedre kvalitet med mindre pladsforbrug. Men da man kun har adgang til DVD'en, så vil man højst kunne opnå en MPEG4 encodet fil, som til forveksling ligner DVD'en.



-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: PLASMABOY
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 19:03

Blu-Ray RIP

install: anydvd-HD - http://www.slysoft.com/da/anydvdhd.html - http://www.slysoft.com/da/anydvdhd.html

smid BD skiven i, og højerklik på anydvd ikonet i quick-launch-baren, vælg rip til image eller folder

så havner BD filmne i fuld størrelse på harddisken, hvis du så vil shrinke dem tager det en del længer tid ind DVD, men kan bla. gøres med  ripbot264 - http://forum.doom9.org/showthread.php?t=127611 - http://forum.doom9.org/showthread.php?t=127611

for afspilning af image i powerdvd 8, skal du bruge VCD - http://www.slysoft.com/da/virtual-clonedrive.html - http://www.slysoft.com/da/virtual-clonedrive.html

 



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:


Martin, jeg er også jyde og smånærrig (mildt sagt), det er der intet galt i, jeg er bare begyndt at opveje ulemperne ved at miste ting, derfor bliver sikkerhed i Raid 1 dyrere da det kræver 2 identiske diske og med prisen for en disk, så er tabet dyrere, for mig, end en NAS på 1 TB til 2500,- kr.
Så det er mange overvejelser der skal med når man bevæger sig ud og leder efter den løsning man finder mest anvendelig for en selv og husstanden.



RAID-1 er også et must for mig og kører selvfølgelig denne løsning på serveren.

Jeg er ikke uenig i det andet du skriver - i min andedam er det hele bare i serverens favør, selvom den bruger mere strøm - IMHO har den så mange fordele at jeg med et stort smil betaler den ekstra strømpris

Det er en god diskution omend den falder noget uden for trådens emne - jeg har ikke så meget mere at tilføje så for min skyld kan vi godt stoppe den her


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis det er et absolut krav, at der ikke må forekomme noget tab i billed eller lydkvalitet, så er den eneste mulighed at rippe DVD'erne i det oprindelige format.

Valget står så mellem at gemme dem i et ISO image, der holder det hele i en enkelt fil, men som så kun kan afspilles af få programmer som f.eks. VLC, eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer.

Idet materialet allerede er encodet én gang i MPEG2, så kan en MPEG4 eller anden encoder aldrig nogensinde give et bedre resultat, men kun tilføje flere unøjagtigheder til encodingen (som så muligvis ikke kan ses, men de er der).

Der er ikke mig bekendt nogen relevante tabsfri komprimeringsformater, som kan give et resultat, som fylder mindre end den DVD, der skal koprimeres fra.

Der vil altid være an afvejning mellem tid og diskplads, når der skal rippes/encodes billede eller lyd - man kan ikke optimere begge samtidigt.

Hvis man havde adgang til originalmaterialet, i stedet for den allerede komprimerede DVD, så kunne man sikkert encode til MPEG4 med samme eller bedre kvalitet med mindre pladsforbrug. Men da man kun har adgang til DVD'en, så vil man højst kunne opnå en MPEG4 encodet fil, som til forveksling ligner DVD'en.

Tak for de uddybende forklaringer. Jeg har i forvejen omkring 750 GB musik så ligegyldigt hvilken løsning jeg vælger, kommer pladsen vist til at overskride "NAS-grænsen". Så kapacitetsmæssigt gør det ikke så meget, at det fylder (selvfølgeligt så lidt som muligt), neb jeg har andre ting jeg prioriterer væsentligt højere.

Jeg er meget lun på de fordele der er i det ukomprimerede. Ingen kvalitetstab og hastigheden for at rippe filmene ikke tager en krig.

Dog skal jeg lige forstå det ret. Er ISO-filerne ikke kombatible med så meget? Hvad med min PS3, vil den kunne afspille ISOfiler eller vil der være nogle begrænsninger ved at bruge den til ISO filer?
Hvilket program vil være mest optimalt til at lave ISO-filer?

Du skriver: "eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer."
Kan du uddybe det. Hvordan gør man og hvad er fordelene vedVOB frem for ISO?



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Hvis jeg byggede en lille Linux server, så ville jeg måske kunne klare det for 90 watt i drift og 45 watt i idle. Med den Zyxel NAS jeg har kig på, klarer jeg det samme med 23 watt i drift og knap 12 watt i idle.


90W -- hvor mange diske er det?? Min Linux server (VIA C7) bruger 26W med en 3.5" disk (WD Caviar Green). Den kører services 24/7, så "idle" er ikke relevant for mig.

Men jeg er sådan set enig i at du ikke skal bygge en Linux server, hvis dine behov kan dækkes af en NAS. Jeg ønskede fuld kontrol over min hardware og let adgang til at installere og tweake alle de applikationer og services som jeg ønsker. Derfor valgte jeg en Linux server i stedet for en NAS.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 17-Maj-2009 kl. 23:47

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Dog skal jeg lige forstå det ret. Er ISO-filerne ikke kombatible med så meget? Hvad med min PS3, vil den kunne afspille ISOfiler eller vil der være nogle begrænsninger ved at bruge den til ISO filer?

Det jeg ved om PS3 kan stå på et frimærke, så der må du lytte til hvad andre har at sige.

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hvilket program vil være mest optimalt til at lave ISO-filer?

Problemet består hovedsageligt i, hvordan man håndterer kopi-beskyttelsen på beskyttede DVD'er, og langt de fleste kommercielle DVD'er er kopibeskyttet, om ikke andet så med CSS kryptering.

Recordere.dk tillader vist ikke at vi diskuterer det emne, så der må du kigge andetsteds på Internettet.

For DVD'er som ikke er kopibeskyttet kan man lave ISO image med f.eks. ImgBurn i Read mode eller hvis man kun vil gemme noget af DVD'en (f.eks. kun hovedfilm og kun visse sprog) så med DVD Shrink.

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Du skriver: "eller at gemme i en folder med VOB, IFO og BUP filer, som så kan afspilles af de fleste DVD afspiller programmer."
Kan du uddybe det. Hvordan gør man og hvad er fordelene vedVOB frem for ISO?

En DVD Video indeholder filer i en VIDEO_TS folder, hvor MPEG2 data er i filer med endelsen .vob, og strukturinformationer er i filer med endelserne .ifo og .bup (backups af .ifo).

Enten ripper man disse filer til en folder, eller også ripper man til en "image" fil, som indeholder hele filsystemet på DVD'en; dette kaldes en ISO fil og har endelsen .iso .

Kun få programmer (f.eks. VLC) kan afspille et ISO image direkte, men næsten alle DVD afspiller programmer kan afspille filerne fra en folder ligesom de kan fra en DVD.

Man kan eventuelt benytte "virtuelt drev" programmer til at mounte en ISO fil som om det var en DVD. Der findes både gratis og købe programmer til formålet.



-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 08:44

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: nph12
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 21:04

PS3 media server skulle kunne håndtere iso-filer:

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/ - http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).



Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 21:27
Jeg bruger selv PS3 Media Server, men kunne egentlig godt tænke mig bare at rippe dem til et par eksterne harddiske og sætte dem til PS3'eren, så den afspiller iso'erne direkte. Derfor er jeg lidt interesseret i om PS3'eren i sig selv kan afspille ISO-filer fra en ekstern HD?

-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: PLASMABOY
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?

PS3 køre med FAT32 som har en begrænsning på 4GB, så - så længe at iso filerne er under 4GB er der ingen problemer

brug ImgBurn - http://www.imgburn.com/ - http://www.imgburn.com/

men forstår ikke hvorfor du bruger PS3`en, connecte din pc med dit tv (hdmi) så køre toget - u/stop :) 



Skrevet af: edtwodth
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).


Ja det er utroligt at vi mediacentre-ejere skal kriminaliseres selv om vi har købt og betalt for vores dvd'er!!!

Har skrevet til kulturministeren og folketingets kulturudvalg er også på sagen.

Rent faktisk skriver kulturministeriet selv på et af deres website at intentionen med loven er at det på et tidspunkt skal være lovlig at tage en digital kopi.

Dette er bare aldrig sket!

Afhængigt af hendes svar på mine spørgsmål regner jeg med at melde mig selv til antipiratgruppen, for at se om de virkelig vil køre en sag på dette område (der er faktisk ikke kørt en sag på digitale kopier af lovligt købte film til eget brug).

I kan læse mere på http://www.enfrustreretforbruger.dk - www.enfrustreretforbruger.dk

Edtwodth



-------------
http://www.twitter.com/edtwodth" rel="nofollow - Twitter: @edtwodth


Skrevet af: erla
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

PS3 media server skulle kunne håndtere iso-filer:

http://code.google.com/p/ps3mediaserver/ - http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).

Jeg har meldt mig selv til antipiratgruppen for lignende "forbrydelser":

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58995&KW=erla&PN=1&TPN=18 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58995& KW=erla&PN=1&TPN=18

- de har ikke reageret endnu...



Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af PLASMABOY PLASMABOY skrev:

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Jeg tror jeg har styr på kopi-beskyttelsen, så lad bare den ligge. Og endnu engang tak for de nøjagtige og uddybende svar. Det er en fornøjelse at nogle vil tage sig tid til at hjælpe mig på vej. Det er virkeligt brugbart.

Har andre et bud på om PS3 kan håndtere ISO-filer og om der evt. er begrænsningerne ved det i maskinen?

PS3 køre med FAT32 som har en begrænsning på 4GB, så - så længe at iso filerne er under 4GB er der ingen problemer

brug ImgBurn - http://www.imgburn.com/ - http://www.imgburn.com/

men forstår ikke hvorfor du bruger PS3`en, connecte din pc med dit tv (hdmi) så køre toget - u/stop :) 

Ahh yes, der er jo lige FAT-systemet at tage højde for.

Det er også min plan at sætte PC'en til TVet med HDMI på et tidspunkt, men det bliver nok først efter en flytning. Som indretningen er i øjeblikket skal der et 12 meter HDMI kabel til, og det er desværre ikke rigtigt ikke til at ændre på. Derfor er jeg på udkig efter en løsning, hvor jeg holder alle muligheder åbne inkl. at PS3eren skal kunne afspille det.
Den billigste alternative løsning må være et kablet netværk til PS3eren og køre via PS3 Medie Server. Men det ville nu være fedt at PC'en ikke behøver at drøne derudaf for at se film.



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 22:57

Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg har også selv overvejet at rippe alle mine dvd´ere, men har droppet det igen, da stortset alle dvd´ere er kopisikret og derved ulovlig at kopiere. Håber at lovgivningen en dag følger med udviklingen, så det bliver lovligt at kopiere ens dvd´ere (som er købt og betalt!).


Ja det er utroligt at vi mediacentre-ejere skal kriminaliseres selv om vi har købt og betalt for vores dvd'er!!!

Har skrevet til kulturministeren og folketingets kulturudvalg er også på sagen.

Rent faktisk skriver kulturministeriet selv på et af deres website at intentionen med loven er at det på et tidspunkt skal være lovlig at tage en digital kopi.

Dette er bare aldrig sket!

Afhængigt af hendes svar på mine spørgsmål regner jeg med at melde mig selv til antipiratgruppen, for at se om de virkelig vil køre en sag på dette område (der er faktisk ikke kørt en sag på digitale kopier af lovligt købte film til eget brug).

I kan læse mere på http://www.enfrustreretforbruger.dk - www.enfrustreretforbruger.dk

Edtwodth

Hey edtwodth

Debatten om det er smart at melde sig selv til AntiPiratGruppen har vi to jo taget tidligere, så lad os lade den ligge, men jeg vil gerne give dig et lille fif.

Som journalist kender jeg lidt til hvordan det politiske fungerer - især i forhold til offentligheden. Du har skrevet et åbent brev til kulturministeren. Fint initiativ, men desværre kan kulturministeren vælge at ignorere din henvendelse, hvis hun ikke føler for at svare dig. Så vidt jeg kan læse ud af dit brev har du skrevet til hende før, hvor hun ikke svarede tilbage. Mit gæt er, at resultatet bliver det samme denne gang.

I stedet skulle du prøve at finde en oppositionspolitiker, der har samme holdning som dig selv. Disse folketingsmedlemmer kan nemlig stille et §20 spørgsmål til kulturministeren og det bedste af det hele - ministeren skal svare på det. Jeg tror du får mere ud af den fremgangsmåde - og endnu bedre. Hvis det lykkes, så henvend dig til dinlokale TV2 region, så kan du være heldig at få mediedækning på det, hvor du kan medvirke som case.

Lidt off topic, men held og lykke med det...



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: edtwodth
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hey edtwodth

Debatten om det er smart at melde sig selv til AntiPiratGruppen har vi to jo taget tidligere, så lad os lade den ligge, men jeg vil gerne give dig et lille fif.

Som journalist kender jeg lidt til hvordan det politiske fungerer - især i forhold til offentligheden. Du har skrevet et åbent brev til kulturministeren. Fint initiativ, men desværre kan kulturministeren vælge at ignorere din henvendelse, hvis hun ikke føler for at svare dig. Så vidt jeg kan læse ud af dit brev har du skrevet til hende før, hvor hun ikke svarede tilbage. Mit gæt er, at resultatet bliver det samme denne gang.

I stedet skulle du prøve at finde en oppositionspolitiker, der har samme holdning som dig selv. Disse folketingsmedlemmer kan nemlig stille et §20 spørgsmål til kulturministeren og det bedste af det hele - ministeren skal svare på det. Jeg tror du får mere ud af den fremgangsmåde - og endnu bedre. Hvis det lykkes, så henvend dig til dinlokale TV2 region, så kan du være heldig at få mediedækning på det, hvor du kan medvirke som case.

Lidt off topic, men held og lykke med det...



Halløjsa Poplic

Tak for rådet ;) Sgu altid godt med lidt gode råd.

Men jeg har faktisk allerede skrevet til kulturordførerne fra venstre og soc., og derfor er det også kommet op i kulturudvalget (Mogens Jensen, Soc. har stillet ? til ministeren).

Jeg lærte meget sidste gang jeg skrev til de kære folkevalgte, ikke alle er gode til at svare. Fra venstre til Højre i salen ...

Jeg har tidligere skrevet en lille update om det på enfrustreretforbruger.dk, men lige nu synes surftown åbenbart at alle mine sites skal være nede... :(

Edtwodth

PS. Sorry vi kom væk fra emnet ;)




-------------
http://www.twitter.com/edtwodth" rel="nofollow - Twitter: @edtwodth


Skrevet af: nogames
Skrevet den: 05-Juni-2009 kl. 21:52
Prøv programmet http://forum.doom9.org/showthread.php?t=127611 - RipBot264 . Det er ikke det hurtigste, men kanon nemt at bruge og kender flere profiler. Bruger selv blu-ray profilen til mkv med xx.copy af AC3 lydsporet.

Vælger altid en 2-pass med 2 mbit for dvd og 8 mbit for full-hd blu-ray.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Juni-2009 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Som journalist kender jeg lidt til hvordan det politiske fungerer - især i forhold til offentligheden. Du har skrevet et åbent brev til kulturministeren. Fint initiativ, men desværre kan kulturministeren vælge at ignorere din henvendelse, hvis hun ikke føler for at svare dig. Så vidt jeg kan læse ud af dit brev har du skrevet til hende før, hvor hun ikke svarede tilbage. Mit gæt er, at resultatet bliver det samme denne gang.

Det er en massiv skandale i et demokratisk samfund med folkevalgte politikere, at disse IKKE tager sig tid til at svare borgerne på efterspørgelse, uanset hvad formål henvendelsen har. I min verden SKAL de svare, og hvis ikke, så frasiger de sig de folkevalgtes forpligtigelser, og bør simpelthen forlade deres pladser, omgående!

Jeg har selv tidligere skrevet til justitsministeren uden at få svar, på præcis selvsamme spørgsmål. Det er ubehøvlet, for nu at sige det mildt!

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

I stedet skulle du prøve at finde en oppositionspolitiker, der har samme holdning som dig selv. Disse folketingsmedlemmer kan nemlig stille et §20 spørgsmål til kulturministeren og det bedste af det hele - ministeren skal svare på det. Jeg tror du får mere ud af den fremgangsmåde - og endnu bedre.

Det er muligt det er den metode som benyttes på Christiansborg. Det bør bare ikke være sådan.

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hvis det lykkes, så henvend dig til dinlokale TV2 region, så kan du være heldig at få mediedækning på det, hvor du kan medvirke som case.

Den er såvidt jeg ved afprøvet. Resultatet var en sludder for en sladder i offentligt tv fra kulturministeren, som stort set var enig i alt (på dette her punkt). Og derfra så skete der ikke videre.

Det er forøvrigt et typisk scenarium efterhånden, når ministerne stilles til offentligt skue på TV medier i dag. De snakker og snakker, og når lysene slukkes, så er de vider i deres daglige opgaver, som oftest ikke har sammenhæng med det de netop har stået og fortalt.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 10-Juni-2009 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Som journalist kender jeg lidt til hvordan det politiske fungerer - især i forhold til offentligheden. Du har skrevet et åbent brev til kulturministeren. Fint initiativ, men desværre kan kulturministeren vælge at ignorere din henvendelse, hvis hun ikke føler for at svare dig. Så vidt jeg kan læse ud af dit brev har du skrevet til hende før, hvor hun ikke svarede tilbage. Mit gæt er, at resultatet bliver det samme denne gang.

Det er en massiv skandale i et demokratisk samfund med folkevalgte politikere, at disse IKKE tager sig tid til at svare borgerne på efterspørgelse, uanset hvad formål henvendelsen har. I min verden SKAL de svare, og hvis ikke, så frasiger de sig de folkevalgtes forpligtigelser, og bør simpelthen forlade deres pladser, omgående!

Jeg har selv tidligere skrevet til justitsministeren uden at få svar, på præcis selvsamme spørgsmål. Det er ubehøvlet, for nu at sige det mildt!

Nu er ministre jo rent faktisk ikke folkevalgte, men bliver udpeget af statsministeren. En minister behøver ikke engang være valgt til folketinget, så det er lidt en stramning at kalde dem folkevalgte. (Godt nok sidder de kun i ministerstolen på folketingets nåde, så lidt ret har du. Men principielt set er det vel folketinget, der så burde afsætte en minister, når vedkommende ikke passer sit job... Men det kommer vist aldrig til at ske på det grundlag).



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Juni-2009 kl. 00:18

Ministrene udpeges korrekt af statsministeren, men det er blandt folkevalgte politikere de findes. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen minister igennem tiden, som ikke er folkevalgt til folketinget på den ene eller den anden led. Og jeg tror heller ikke, det vil være populært at tage en "tilfældig" person, som i forvejen ikke er folkevalgt. Det vil dog uden tvivl nok heller ikke tilføre større skade til den politiske standard

 

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: erla
Skrevet den: 11-Juni-2009 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ministrene udpeges korrekt af statsministeren, men det er blandt folkevalgte politikere de findes. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen minister igennem tiden, som ikke er folkevalgt til folketinget på den ene eller den anden led. Og jeg tror heller ikke, det vil være populært at tage en "tilfældig" person, som i forvejen ikke er folkevalgt. Det vil dog uden tvivl nok heller ikke tilføre større skade til den politiske standard

Det er der nu mange eksempler på, f.eks. Thorkild Simonsen, som var borgmester i Århus da han Poul Nyrup bad ham indtræde i regeringen som indenrigsminister i 1997. Okay - du kan sige han var "folkevalgt", da han jo var valgt som borgmester i Århus, men han var ikke valgt til folketinget...



Skrevet af: erla
Skrevet den: 11-Juni-2009 kl. 00:34

Carsten Koch er et andet eksempel - han blev skatteminister i 1994, men først medlem af folketinget i 1998, så han var ikke folkevalgt, da hen blev udnævnt til minister.

"Koch, Carsten Johan, direktør, fhv. minister.

Socialdemokratiet.- Medlem af Folketinget for Frederiksborg Amtskreds 11. marts 1998-31. august 2000. Skatteminister 11. nov. 1994-23. marts 1998. Sundhedsminister fra 23. marts 1998 - 23. februar 2000."

Kilde: http://www.folketinget.dk/BAGGRUND/Biografier/Carsten_Koch.htm - Folketinget.dk



Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 12-Juni-2009 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ministrene udpeges korrekt af statsministeren, men det er blandt folkevalgte politikere de findes. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen minister igennem tiden, som ikke er folkevalgt til folketinget på den ene eller den anden led. Og jeg tror heller ikke, det vil være populært at tage en "tilfældig" person, som i forvejen ikke er folkevalgt. Det vil dog uden tvivl nok heller ikke tilføre større skade til den politiske standard

Det mest aktuelle eksempel jeg lige kan komme på er Connie Hedegaard, som blev hentet ind fra et job som studievært på DR. Hun blev så senere valgt ind i folketinget, men i hendes første tid som minister var hun ikke folkevalgt - og upopulær kan den beslutning vist heller ikke kaldes.

Thorkild Simonsen var i øvrigt stoppet som borgmester, da han blev hentet til regeringen, så han var faktik ikke folkevalgt på det tidspunkt



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: PallePro
Skrevet den: 12-Juni-2009 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ministrene udpeges korrekt af statsministeren, men det er blandt folkevalgte politikere de findes. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen minister igennem tiden, som ikke er folkevalgt til folketinget på den ene eller den anden led. Og jeg tror heller ikke, det vil være populært at tage en "tilfældig" person, som i forvejen ikke er folkevalgt. Det vil dog uden tvivl nok heller ikke tilføre større skade til den politiske standard

Det mest aktuelle eksempel jeg lige kan komme på er Connie Hedegaard, som blev hentet ind fra et job som studievært på DR. Hun blev så senere valgt ind i folketinget, men i hendes første tid som minister var hun ikke folkevalgt - og upopulær kan den beslutning vist heller ikke kaldes.

Og det er så vist ikke helt rigtigt - hun var vist folkevalgt et sted på dvævleøen i en kommunalbestyrelse...



-------------
Samsung CS-34Z4HR | LG DV142K | Panasonic NV-HD620 | Technics SU-X101 | Jamo Sound50


Skrevet af: Poplic
Skrevet den: 12-Juni-2009 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af PallePro PallePro skrev:

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ministrene udpeges korrekt af statsministeren, men det er blandt folkevalgte politikere de findes. Jeg kan ihvertfald ikke lige finde nogen minister igennem tiden, som ikke er folkevalgt til folketinget på den ene eller den anden led. Og jeg tror heller ikke, det vil være populært at tage en "tilfældig" person, som i forvejen ikke er folkevalgt. Det vil dog uden tvivl nok heller ikke tilføre større skade til den politiske standard

Det mest aktuelle eksempel jeg lige kan komme på er Connie Hedegaard, som blev hentet ind fra et job som studievært på DR. Hun blev så senere valgt ind i folketinget, men i hendes første tid som minister var hun ikke folkevalgt - og upopulær kan den beslutning vist heller ikke kaldes.

Og det er så vist ikke helt rigtigt - hun var vist folkevalgt et sted på dvævleøen i en kommunalbestyrelse...

Nix - Ansatte studieværter ved DR må ikke sidde som folkevalgte, da det ikke kan kombineres med den journalistiske uafhængighed.

Ifølge hendes eget CV på http://www.konservative.dk/personer/conniehedegaard/sider/ommig.aspx - http://www.konservative.dk/personer/conniehedegaard/sider/om mig.aspx

står der også:

Udnævnt til miljøminister august 2004.
Ude af politik 1990-2004



-------------
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor


Skrevet af: PallePro
Skrevet den: 12-Juni-2009 kl. 13:55

Citér

Nix - Ansatte studieværter ved DR må ikke sidde som folkevalgte, da det ikke kan kombineres med den journalistiske uafhængighed.

Ifølge hendes eget CV på http://www.konservative.dk/personer/conniehedegaard/sider/ommig.aspx - http://www.konservative.dk/personer/conniehedegaard/sider/om mig.aspx

står der også:

Udnævnt til miljøminister august 2004.
Ude af politik 1990-2004

Du har ret. Jeg blev snydt af at hun jo har haft to ministerier (først miljø/nordisk og siden klima) og troede at det først var med det seneste at hun trådte ind i regeringen...men det var jo så nogle år tidligere



-------------
Samsung CS-34Z4HR | LG DV142K | Panasonic NV-HD620 | Technics SU-X101 | Jamo Sound50



Print side | Luk vindue