Print side | Luk vindue

Lars von Trier: Gal eller genial!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60439
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 13:51

Emne: Lars von Trier: Gal eller genial!
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Emne: Lars von Trier: Gal eller genial!
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 19:22

Kan ikke rigtig finde ud af om denne filminstruktør er gal eller genial. På den ene side har jeg da set et par film af ham som er udmærkede, men har han ikke udviklet sig til at være lettere psykotisk?

http://da.wikipedia.org/wiki/Lars_von_Trier - http://da.wikipedia.org/wiki/Lars_von_Trier

Svar:
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 19:39

Han er ikke lige min kop the , jeg synes at det er blevet lidt for " weird " , og jeg tror ikke at jeg har lyst til at se Antichrist....

MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:04
Antichrist lyder ellers som værende meget grænseoverskridende. de måtte fjerne en del scener inden forevisningen i Cannes.

Skrevet af: len61
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:04
Det er svært ,men man kan sige der er flere farver i sort end der er i gråt ,det kunne jeg forestille mig er hans univers?!?!?

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:06
Jo men hvis manden er kunstner, er det så ikke netop op til os at "flytte" os i vores opfattelse af normalitet?

Skrevet af: len61
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:15
Det er nok ligesom fødsler ,det er ikke kønt at se på ,man er selv stolt over afkommet ,men det er ikke sikkert alle andre synes om det

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:38

Generelt har jeg respekt for alle instruktører der tør udfordre sit publikum!

Det er da fint med med alle de mainstream film der vises i biograferne, det er da udemærket underholdning, men de betyder bare intet! Når du forlader biografens mørke er oplevelsen forbi og du får intet med derfra, andet en at dit liv er blevet 2 timer kortere.

Kald mig bare en tudeprins, men hvis en film ikke kan vække nogle tanker og/eller følelser i mig, er som ofte ikke en særlig god film. Enkelt film er dog så fantastiske i deres udførsel (filmkunst), at disse med fornøjelse kan ses flere gange.

Det der for mig gør en film til noget fantastisk er, at forfatteren har et budskab (hele filmen behøves ikke omhandle dette budskab) og at instruktøren har benyttet filmkunstens muligheder til at påvirke mig til at forstå dette budskab.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: arcona
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 20:43
Hvem synes ikke om en lille nyfødt baby? 

Skrevet af: bhoejte
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo men hvis manden er kunstner, er det så ikke netop op til os at "flytte" os i vores opfattelse af normalitet?

Jeg tror ikke jeg har set noget af LVT (heller ikke Riget), men mit indtryk af de rapporter der er kommet ud er at han nok i dette tilfælde har bedt en masse mennesker om at flytte sig langt længere end de lige havde i sinde.

Lige som rådne grise for mig ikke har meget med kunst at gøre da der ikke var nogen dybere grund til værket, så kan det jo være at der har været lidt for meget grænseoverskridende uden egentlig at det var nødvendigt for at filmen kunne nå sit mål. Det modsatte kan naturligvis også være tilfældet, og grunden til hele opstandelsen er at denne film netop kommer til at rykke grænser for hvad der er acceptable virkemåder i film.

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 23:27
Så på den ene side må en film godt ændre på vores opfattelse af livet, men hvis det gøres med virkemidler som vi finder frastødende, så drukner budskabet i forargelsen.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Det er da fint med med alle de mainstream film der vises i biograferne, det er da udemærket underholdning, men de betyder bare intet! Når du forlader biografens mørke er oplevelsen forbi og du får intet med derfra, andet en at dit liv er blevet 2 timer kortere.

Kald mig bare en tudeprins, men hvis en film ikke kan vække nogle tanker og/eller følelser i mig, er som ofte ikke en særlig god film. Enkelt film er dog så fantastiske i deres udførsel (filmkunst), at disse med fornøjelse kan ses flere gange.

Det der for mig gør en film til noget fantastisk er, at forfatteren har et budskab (hele filmen behøves ikke omhandle dette budskab) og at instruktøren har benyttet filmkunstens muligheder til at påvirke mig til at forstå dette budskab.

så ser du ikke mange action film

Skrevet den: 18-Maj-2009 kl. 23:51
Jeg synes han er genial, tænk på en reklame han får være gang, det skal ålen jo ikke bruge penge på. Man skal nok selv være lidt gal, for at får noget ud af hans film.
Men der skal jo også være plads til nogle anderledes film.

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 01:33
Filmen får topkarakter på http://filmz.dk/film/antichrist/biograf - Filmz.dk

Mesterværk, skriver han

Skrevet af: Ham_Der_Hansen
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 10:50
Manden er gal genial, mere sigende kan det vist ikke siges. Det er tydeligt at Lars har store problemer og nok ikke er helt rask, men manden er sgu genial til at lave film og det kan ingen tage fra ham. Jeg bære den dybeste respekt for manden.

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 11:19
Synes egentlig bare manden er dybt tosset. kan intet ginialt se over ham. Dogme var da noget af det værste fis med et pænt ord ever.

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 11:54
En jounalist fra Dailymail.uk  beder Trier forklarer og retfærdiggøre filmen, fordi journalisten føler sig krænket
http://politiken.tv/nyheder/kultur/article713951.ece - politiken.dk

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 12:02
alle føler sig snart krænket over et eller andet. Men hvis ingen skulle blive krænket på et eller andet tidspunkt. så kan man hverken skrive, lave film eller lave tegninger.

Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af arcona arcona skrev:

En jounalist fra Dailymail.uk  beder Trier forklarer og retfærdiggøre filmen, fordi journalisten føler sig krænket
http://politiken.tv/nyheder/kultur/article713951.ece - politiken.dk

Manden er jo skingerne sindssyg!

Jeg tror jeg skal se filmen, men det bliver bestemt ikke en jeg vil eje.
- Grunden til at jeg vil se den, er klart William DaFoe.

Men en eneste ting Trier har lavet der er god, efter min smag Riget. Alt andet er bare en omgang lort på film.

-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 12:42
Det er da godt han har lagt Dogme stilen på hylden.

Fra Filmz anmeldelse:
"Billederne i Antichrist er filmet af Anthony Dod Mantle (der vandt en Oscar for "Slumdog Millionaire") med digitale kameraer, der giver filmen en total unik fremtoning. Skoven ser uvirkelig og urovækkende kunstig ud, og takket være et fuldstændig betagende poetisk billedsprog overvældes man gentagne gange."

Han har også brugt et nyt Red kamera, der tager 1000 billeder i sekundet, så jeg i TV-avisen et par dage siden. Andre filmmagere har været forundret over hvordan man kan lagre og bruge så mange billeder.

Det er da helt sikkert en film jeg skal se.

http://politiken.dk/fotografier/article714230.ece - Billeder fra filmen

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 12:51
Anthony Dod Mantle er super dygtig, og levere bare varen på billedesiden. Al respekt til ham, og det var super fortjent at han fik den oscar.

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 13:30
Manden er sindsyg, og det er hvad der gør ham genial. Hvis han havde været normal var han aldrig kommet så langt, fået de rygter han nu har, og aldrig fået lavet de film der skaber så store samtaler.. Et held for ham han er som han er.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 15:23

Ja, det er nok en kombination af både det ene og det andet. At Trier selv er 200% overbevist om sit eget geni er der til gengæld nok ikke megen tvivl om.

Jeg må også tilslutte mig den holdning, at "Riget" klart er det bedste, han er kommet op med. Måske også "Breaking the Waves", som jeg endnu ikke selv har set - men som har fået mange rosende ord.

"Dogville" og "Manderlay" er i mine øjne bare en fis i en hornlyge, med alle Triers kridtstreger på gulvet.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: red_martians
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 15:40
Hehe.. Manden er syg. Han lider af panikangst/generaliseret angst. bl.a. derfor han stak af efter premieren, da han er bange for kritikken og har socialangst.

Det han laver er sygt nok kognitiv terapi. Han udfordre sin angst, ved at skrive den ned og udføre den som spillefilm. For folk med angst gør det at udfordre ens angst det at man ikke finder den så skræmmende. Selvom det lyder åndsvagt betyder den metode at de har lettere ved at leve med det.

Det I ser er hvad der foregår i hans hoved. Manden er syg, tror konstant han har kræft, får depression, og laver så en film om de tanker han har.

Så selvom filmen måske er langt ude, så er en stor del af pointen at vise folk hvilke tanker folk med generaliseret angst og panikangst går rundt med, og hvad de er bange for at opleve.

Skrevet af: Shiva
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Fuldstændig enig. Jeg føler mig også bedst underholdt, hvis 1. salen også har fået lov at arbejde lidt under og efter filmen og/eller hvis filmen har 'presset' mig ud i en bestemt sindsstemning eller moralsk dilemma. Der findes dog masser af mainstream-film, der også formår dette.

LVT er svær størrelse at blive klog på, men han er helt kompromisløs i sin grænsesøgende natur og det har jeg respekt for. Man bliver simpelthen tvunget til at tage stilling til budskaberne, når man ser hans film. Hvad enten man elsker eller hader Dogme, kridtstregerne, muterede dværge, osv. så er det tiltag, der har flyttet grænserne for andre filminstruktører, hvad enten de vil være ved det eller ej.

Bindegal eller ej...manden har cojones.

-------------

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 16:01
Angående Antichrist....et absolut MUST SEE for mig

-------------

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 16:08
jeg har ikke set alle hans film, så kan ikke udtale mig om ham som instruktør, men det er vist åbenlyst for de fleste at manden udviser temmeligt mange træk man normalt kun ser hos psykisk syge, om det så blot er storhedsvanvid eller direkte nærmer sig psykopatiske tendenser må vist være op til en fagmand at vurderer.

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 19:59
Lukke den mand (Lars von Trier) ind på den lukke afd. og smide nøgle væk, den mand er mere Gal eller genial!, håber at Antichrist bliver Lars von Trier sidste film.

Antichrist er kun prod. for at Zentropa kunne få dække deres stor underskud, så Antichrist er ikke lavet for film skyld, men kun få at redde Zentropa for at gå konkurs.

Lade vær med at gå ind og se Antichris, for hvis du gør det så griner Ålen hele vejen til banken.

Måske et hardt indlæg, men der er desværre der vi er nået til med Lars von Trier´s film, og mon ikke dette indspark virklig kan sætte gang i debate, helt i Lars von Trier ånd og stil.

Tro skam ikke at det var et uheld at strøme gik til den sidst visnig (dette ville nok sket igen og igen, hver gange at denne film skal vises), og at
Lars von Trier har værre nød til at tage flugte fra Cannes, bare en tanke.

Skrevet af: Ziggy Starman
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 20:10
All I know is this: Dancer in the Dark var et mesterværk. 

Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 23:46

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Antichrist er kun prod. for at centropa kunne få dække deres stor underskud, så Antichrist er ikke lavet for film skyld, men kun få at redde centropa for at gå konkurs.

Lade vær med at gå ind og se Antichris, for hvis du gør det så griner Ålen hele vejen til banken.

Måske et hardt indlæg, men der er desværre der vi er nået til med Lars von Trier´s film, og mon ikke dette indspark virklig kan sætte gang i debate, helt i Lars von Trier ånd og stil.

Tror du virkelig, at Zentropa hænger deres økonomiske hat på en så smal og kompromisløs film som Antichrist? Og siden hvornår har Von Trier lavet film for at please nogen som helst og kun for økonomisk vinding? Det er jo helt ude i hampen at skrive sådan noget.

Der er faktisk ikke ret mange af Von Triers film der har lavet noget der ligner penge, så det var nok ikke lige Ålens tanke, at en omgang ultravoldeligt, psykisk kammerspil skal redde selskabet.

-------------

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 23:58
Zentropa lever vel at prod. pono film, nu når Von Triers film ikke giver penge, sjovet nok så er Antichrist, næste solgt til hele verden, da der er penge i film der er omgivet at skandaler, og ja det er en syg verden vi lever i, når en film som Antichrist kan sælge så stort.

Om mon ikke at Von Triers film sælger meget god, for alle skal vel se hvad der mærklig syg mand fra Danmark nu har lavet.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 20-Maj-2009 kl. 05:56

Jeg har ikke set meget af Trier, men har intet i mod ham. At sige han er gal og at han derfor burde lukkes inde, er i mine øjne idioti. Jeg har det fint med at han måske ikke er helt rask; har haft en depression og har angstanfald. Iflg. div. undersøgelser vil op mod 20-25% af den danske befolkning på et eller andet tidspunkt fejle noget i den øverste etage. Så hvad er der galt i det?!

Så længe han ikke gør noget galt eller nogen fortræd (og lad nu være med at sige at han gør dig fortræd ved at lave film du ikke kan lide), er det ingen skade til.

Der er masser af film der ikke har min interesse, men jeg lader bare være med at se dem. Så nemt er det.

I mine øjne er han et stort plus for dansk film og Danmark. Vi får masser af fokus på vores filmindustri, og var det ikke for ham og andre pionerer, havde vi sikkert ikke set danske instruktører boltre sig på det udenlandske marked.

Der er ikke noget galt i at lave en film der dele vandene. Det er netop det det gør det bare lidt mere interessant. Der er ikke noget i vejen med mainstream film, men det gør ikke noget er grænserne bliver (forsøgt) flyttet, ej heller at provokere folk.

Jeg tvivler stærkt på at det bliver Triers sidste film, og hvis det gør er det fordi manden selv ønsker det.

Skrevet af: Naim
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 10:05
Det er en fremragende film.De første minutter, som er prologen i historien er noget af det smukkeste, der nogensinde er blevet vist og intet mindre end mesterligt. Det er stor filmkunst og Lars Von Trier er vel nok den bedste i øjeblikket.

-------------
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php

Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 11:19

Jeg har også fået den set nu. Det er virkelig noget, der rykker rundt på hjerne, hjerte og maveregion. For første gang aner jeg faktisk ikke, hvordan jeg skal kategorisere en film. Den er alt for dyb og intens til blot at være en psykologisk horrorfilm. Jeg vil i lighed med Naim fremhæve billedsiden. Både intro'en og især de drømmeagtige sekvenser i skoven. Noget af det flotteste, jeg nogensinde har set.

At LVT er helt og aldeles kompromisløs og småperfid behøver vi ikke diskutere. Der venter dog en helt usædvanlig filmoplevelse til de mennesker, der kan lade fordommene blive hjemme og kan se den med et nogenlunde åbent sind. Har man selv mistet nogen, der var meget tæt på eller har man selv børn, får man en uafrystelig oplevelse.

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 12:38
Så undrer det mig at Lars ikke rendte med De Gyldne Palmer

Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 13:23

Filmen er for kontroversiel og for hård til at vinde DGP.

Desuden behøver det ikke være et kvalitetsstempel i sig selv at vinde palmerne. Tjek lige alle tiders vindere. Jeg har set stort set alle fra 80'erne og frem. Nogle gigantiske stinkere iblandt.

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_Gyldne_Palme#2000.27erne - http://da.wikipedia.org/wiki/Den_Gyldne_Palme#2000.27erne

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 13:40
Jo men det er jo netop kendetegnende ved DGP at de ikke går efter mainstream film, men sætter særkende og eksperimenteren i højsædet ved vurderingen.

Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 13:55

De fleste af fortidens vindere har, kontroversielle emner/særkender/eksperimenteren til trods, haft så tilpas mange forsonende træk, at de ikke delte vandene fuldstændig.

Der er absolut intet forsonende i 'Antichrist'. Se den og find ud af hvorfor. Jeg mener personligt heller ikke, at en sådan film skal vinde.

-------------

Skrevet af: Tanja Nygård
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 13:31
Ja, man kunne ønske, at Lars Von Triers socialangst også havde hæmmet ham i år, så han ikke var dukket op i Cannes. Nu har han da for alvor jogget i spinaten, så mon ikke han er så skræmt, at han ikke tør dukke op næste år? Ifølge  http://www.sundhedslex.dk/socialangst.htm - http://www.sundhedslex.dk/socialangst.htm  er socialangst definitionen på en persons angst for, hvad andre tænker om ens socialfobi. Mon ikke Von Triers socialfobi er blevet værre nu? I hvert fald har han grund at have angst for, hvad andre tænker om ham LOL

Pressemødet var i hvert fald ikke en god terapi mod hans socialangst. Mon ikke han bare skal lade sin genial filmskabning være sin terapi!

Print side | Luk vindue