Problemer med RMA hos ComputerSalg
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60487
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:16
Emne: Problemer med RMA hos ComputerSalg
Skrevet af: ThomasP
Emne: Problemer med RMA hos ComputerSalg
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 17:27
Min voksne datters 22 mdr. gamle Fujitsu-Siemens Amilo Pro bærbar computer er sendt til ComputerSalg med følgende fejlmeddelelse:
1. Defekt tastatur - en række bogstaver går trægt 2. Defekt knap til klik ved mousepad. 3. Stikket ved strømforsyning er løst.
Efter halvanden måned har jeg fået følgende mail fra ComputerSalg:
"Tilbud på 5500 modtaget grundet væske skade. ønskes det beneyttet ellers kan i afvise det og få sendt den retur mod et undersøgelses gebyr på 700 kr. besvar venligst denne mail med hvad der ønskes /RN"
Kan det virkelig være rigtigt?
1. Min datter afviser på det kraftigste, at hun har spildt noget i computeren, og defekterne er i øvrigt heller ikke opstået samtidig.
2. Selvom defekterne på tastatur og klik-tast skulle skyldes en vandskade, er den vel ikke skyld i det løse strøm-hunstik.
3. 700 kr. for at tilbagesende computeren virker meget dyrt. ComputerSalg skriver på deres hjemmeside, at de kræver 420 kr. i timen (inkl. moms) for arbejde, der ikke er dækket af reklamationsret.
Hvad skal jeg gøre?
Min datter kunne sådan set godt leve med det defekte tastatur og mousepad, men jeg har ikke lyst til at betale 700 kr. i løsepenge for computeren. Og slet ikke 5500 kr. for en reparation af en 4000-kr. PC, som burde repareres under reklamationsretten.
vh. Thomas
PS. Når Fujitsu-Siemens ikke selv tager sig af RMA-sagen skyldes det, at ComputerSalg har købt computeren som et erhvervsparti.
|
Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 17:46
Defekterne på tastaturet bliver sikkert påstand mod påstand, så den bliver sikkert svær. Også fordi de måske har ret. Men stikket ved strømforsyning, der ville jeg nok prøve og forhør mig, hvorfor denne ikke er dækket af reklamationsretten.
|
Skrevet af: Kief
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 17:59
Jeg tror desværre eller ikke der er det store at gøre. Computersalg har skrevet i deres betingelsern at RMA uden ønsket løsning afregnes med 420 kr i timen og da du ikke kan tjekke om de reelt har brugt 1½ time på at tjekke dem, så er der ikke meget at gøre end at betale.
De sidder jo trods alt med "den lange ende", da de jo blot kan vælge at beholde computeren.
Jeg havde problemer med min Acer computer men der gik det hele igennem Acer, hvilket gjorde det lidt lettere. Små butikker kan oftest være sværere at overtale til at droppe eksempelvis et undersøgelsesgebyr.
Du kan jo prøve at argumentere for at det ikke burde tage dem over en time at konstatere "vandskaden" og dermed kræve kun at blive afkrævet 420 kr (+ moms?) men meget bedre tror jeg ikke du kan gøre det.
Trist men sandt.
------------- Mvh.
Casper
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 17:59
ThomasP skrev:
Kan det virkelig være rigtigt? |
Ja. Når de første 6 måneder efter levering er gået, så er det køberen der har bevisbyrden for, at manglerne er omfattet af reklamationsretten. Forhandleren har undersøgt produktet, hvilket han er forpligtet til, men har konstateret er manglerne er sket som følge af en fugt/vandskade. Hvis forbrugeren ikke er enig heri, skal han bevise eller i hvert fald sandsynliggøre, at dette ikke er tilfældet. Jeg synes dog det lyder noget mærkeligt, at de pågældende skader kan opstå som følge en en fugt/vandskade, så jeg synes i skal være kritiske over dette og bede forhandleren begrunde hvordan de er kommet til det resultat.
Vil umiddelbart tro, at problemet med det løse stik til strømforsyningen er opstået som følge af almindeligt slid, hvorfor det ikke er omfattet af reklamationsretten.
Jeg synes ikke 700 kr. i undersøgelsesgebyr lyder dyrt, men du skal være opmærksom på, at forhandleren skal have oplyst dig om dette gebyr inden reklamationen, for at han må opkræve dette.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 18:19
Bed forhandleren dokumentere skadens omfang og art ved hjælp af billeder.
(Det gjorde vi altid der hvor jeg arbejdede i sin tid). 700,- i undersøgelsesgebyr, er ikke dyrt. Vi plejede at tage over 800,-
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 19:12
Hvis den er købt brugt, så kan denne løsning nok ikke bruges.
Men prøv ellers at ring til HP support og giv dem serienummer, eller check det inde på deres hjemme side.
HP tilbyder 1 års garanti, som du kan slå op inde på deres side, og måske endda se om den er udvidet grundet andre årsager som fejl på bund kort.
Via type og serie nummer i bunden af maskinen , kan du nok få denne garanti information, og så kan HP henvise dig til om de overtager reparationen og dermed afviser forhandlerens påstand om ikke garanti dækket fejl. Jeg tror nemlig ikke forhandleren vil gå imod HP's egen oplysninger om garanti..
Har du en HP dækning, selvom de kalder det erhvervsparti, så må HP og forhandleren afgøre hvordan de modtager den. Du kan spare din 700,- her.. Det er jo forhandlerens fejl at påbegynde en vurdering hvis HP giver garanti. så den skal de tage selv og påføre "ommer".
Men igen, 22mdr er lige på grænsen.
UPS! Ser nu at jeg fik forklaret mig udfra HP, og det er jo helt forkert! Nå men ideen virker måske alligevel.
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 20:01
Jeg ville også kræve noget billeddokumentation.
På den anden side her de, som nævnt, fat i den lange ende.
Har været ude for noget lignende med en mobil der begyndte at slukke/tænde af sig selv. Tænkte fint nok, der var blevet passet godt på den så den skulle selvfølgelig repareres/byttes.
Men nej, de påstod den havde fået fugt. Den havde dog aldrig været i vand/regn etc. Men de sagde at kondens ved at gå fra kulden udenfor og ind i varmen var nok (og ekspedienten sagde at den selvfølgelig skulle være slukket indtil den var varmet op/affugtet!!! (uden pis, jeg var ved at springe en pakning på daværende tidspunkt!))!
De glemte heldigvis at opkræve deres undersøgelsesgebyr, men tlf. blev ikke rep'et...
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 22:07
thor-thor skrev:
Men nej, de påstod den havde fået fugt. Den havde dog aldrig været i vand/regn etc. Men de sagde at kondens ved at gå fra kulden udenfor og ind i varmen var nok (og ekspedienten sagde at den selvfølgelig skulle være slukket indtil den var varmet op/affugtet!!! (uden pis, jeg var ved at springe en pakning på daværende tidspunkt!))!
|
næste gang, husk at forklare at denne samtale vil blive optaget og brugt i det videre forløb af denne sag, hvis de ikke ønsker at dokumentere deres påstand og hjælpe/afhjælpe uden at komme med sø forklaringer.
Den virker fint, især når man præsenterer den lille optager eller de hører "bip-bip" under samtalen, det er helt lovligt at gøre. så længe du bare siger det i starten og at det fremkommer på båndet i starten så har du alt på det rene. Og det kan skam bruges når de fejlinformerer kunder.
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 22:24
Talte efterfølgende med forbrugerstyrelsen. De sagde at der rent faktisk var en mulighed for at sælger ville få ret i, at kondens i nogle tilfælde kunne være nok!
|
Skrevet den: 19-Maj-2009 kl. 23:22
Tak for svarene.
For en god ordens skyld: Computeren er ikke købt brugt, men Fujitsu-Siemens fortæller, at de ikke servicerer denne serie udover 12 mdr., da det et en pro-udgave. De har i øvrigt repareret den én gang under garantien - uden bøvl. Og de er jo i deres gode ret til at afvise varen efter et år. Og som kief skriver, er det nok sværere at få små butikker til at vise kulance. Noget jeg måske vil overveje, næste gang jeg handler.
Jeg synes stadig 700 kr. er lidt dyrt for blot at konstatere fejlen. Jeg havde regnet med max 500, som mange andre bruger. Selvfølgelig kan forretningens omkostninger til tjekket sagtens være højere, men det burde efter min opfattelse være en del af forretningens service. Og hvad skal jeg i øvrigt bruge ComputerSalgs oplysning om en timepris på 420 kr. inkl. moms til, hvis der ikke er nogen grænse for tidsforbruget. Kunne butikken også have krævet 1500 kr. i gebyr?
Hvad hvis det kun er tastaturfejlen, der skyldes evt. væske, mens muse-knappen er en mekanisk fejl?
vh. Thomas
|
Skrevet af: Datashoppen
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 06:49
ThomasP skrev:
Tak for svarene.
For en god ordens skyld: Computeren er ikke købt brugt, men Fujitsu-Siemens fortæller, at de ikke servicerer denne serie udover 12 mdr., da det et en pro-udgave. De har i øvrigt repareret den én gang under garantien - uden bøvl. Og de er jo i deres gode ret til at afvise varen efter et år. Og som kief skriver, er det nok sværere at få små butikker til at vise kulance. Noget jeg måske vil overveje, næste gang jeg handler.
Jeg synes stadig 700 kr. er lidt dyrt for blot at konstatere fejlen. Jeg havde regnet med max 500, som mange andre bruger. Selvfølgelig kan forretningens omkostninger til tjekket sagtens være højere, men det burde efter min opfattelse være en del af forretningens service. Og hvad skal jeg i øvrigt bruge ComputerSalgs oplysning om en timepris på 420 kr. inkl. moms til, hvis der ikke er nogen grænse for tidsforbruget. Kunne butikken også have krævet 1500 kr. i gebyr?
Hvad hvis det kun er tastaturfejlen, der skyldes evt. væske, mens muse-knappen er en mekanisk fejl?
vh. Thomas
|
Sodavand, kaffe mm. er desværre noget man ser jævnligt, når man reparerer bærbare pc’er, det taget ikke mere 5-10min at konstatere og en halv til en time at skifte et motherboard, om prisen er rimelig må du tale med butikken om.
Men når det nu er sagt, kan de ikke opkræve et undersøgelse gebyr, uden du er blevet oplyst om det ved indlevering. Feks. ved du har skrevet under på noget, da du indleverede hvor de har oplyst om pris for undersøgelse. DET ER IKKE NOK, DET STÅR PÅ DERES HJEMMESIDE.
"Praksis er, at butikkerne har lov til at tage et undersøgelsesgebyr, når blot de har oplyst forbrugeren om gebyret, inden varen undersøges"
se evt.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/undersoegelsesgebyr/ - www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/undersoegels esgebyr/
http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/nyhed251/?ref=2820 - www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/nyhed251/?ref=2820
Her er en afgørelse på en ligende sag, som butikken har tabt.:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/undersoegelsesgebyr0/ - www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/unders oegelsesgebyr0/
|
Skrevet af: Business101
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 10:44
ThomasP skrev:
Tak for svarene.
For en god ordens skyld:
Computeren er ikke købt brugt, men Fujitsu-Siemens fortæller, at de
ikke servicerer denne serie udover 12 mdr., da det et en pro-udgave. De
har i øvrigt repareret den én gang under garantien - uden bøvl. Og
de er jo i deres gode ret til at afvise varen efter et år. Og som kief
skriver, er det nok sværere at få små butikker til at vise kulance.
Noget jeg måske vil overveje, næste gang jeg handler.
Jeg synes
stadig 700 kr. er lidt dyrt for blot at konstatere fejlen. Jeg havde
regnet med max 500, som mange andre bruger. Selvfølgelig kan
forretningens omkostninger til tjekket sagtens være højere, men det
burde efter min opfattelse være en del af forretningens service. Og
hvad skal jeg i øvrigt bruge ComputerSalgs oplysning om en timepris på
420 kr. inkl. moms til, hvis der ikke er nogen grænse for
tidsforbruget. Kunne butikken også have krævet 1500 kr. i gebyr?
vh. Thomas
|
blev du gjort opmærksom på de specielle RMA betingelser i forbindelse med købet, for på hjemmesiden står det klart at de kun tager gebyret for varer tilsendt computersalg, og kigger du på deres RMA er FS produktRMA håndteres direkte af servicepartner danmark. således skulle du have været gjort opmærksom på denne specielle procedure ved købets indgåelse og dette skal være anført på regningen.
http://computersalg.dk/rma_step1.html?RMAProducent=FujitsuSi emensCo
Men bed dem om at sende billeddokumentationen til dig på mail.
------------- Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1
KEF KHT2005.2
Dreambox dm500-s, Popcorn Hour
Windows Home Server
SB3 og Squeezebox Duet
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 17:44
Sandal skrev:
Vil umiddelbart tro, at problemet med det løse stik til strømforsyningen er opstået som følge af almindeligt slid, hvorfor det ikke er omfattet af reklamationsretten. |
Er du ikke lidt hurtig der? Hvis produktet ikke kan holde i to år ved almindeligt brug (opladning en gang om dagen eller whatever), vil jeg anse det for at være en mangel i sig selv, og denne mangel var til stede på salgstidspunktet.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 21:32
Ja, men værkstedet, kan uden problemer sige, at det skyldes fysisk overlast; eg. der er en der er faldet i ledningen, eller man har rykket skævt i ledningen.
Det er igen forbrugeren der står med bevisbyrden for at fejlen var til stedet på købstidspunktet.
|
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 23:35
Da jeg ringede til ComputerSalg fortalte den i øvrigt venlige medarbejder, at han ikke kunne gøre noget: De havde fået en besked og en regning fra serviceværkstedet, og der var kun mig til at betale den. Hvis jeg ikke var tilfreds, måtte jeg skrive til dem. Og det har jeg så gjort:
Her er den hidtidige korrespondance med ComputerSalg
Kære ComputerSalg
Vedr. RMA-sag XXX
Jeg har pr. 16.3.09 efter aftale med jer indsendt min Fujitsu-Siemens bærbar til jer med angivelse af tre fejl
1. Defekt tastatur - en række bogstaver går trægt 2. Defekt knap til klik ved mousepad. 3. Stikket ved strømforsyning er løst.
Da den pågældende Amilo pro maskine netop er en "pro", afviste Fujitsu-Siemens at yde mere end 12 mdrs. service på PCen.
Jeg har nu modtaget denne melding fra jer: "14-05-09 - Tilbud på 5500 modtaget grundet væske skade. ønskes det beneyttet ellers kan i afvise det og få sendt den retur mod et undersøgelses gebyr på 700 kr. besvar venligst denne mail med hvad der ønskes /RN"
Det mener jeg ikke er rimeligt.
Jeg har ikke selv spildt væske i computeren, men det er selvfølgelig umuligt for mig at bevise, at andre ikke skulle have gjort det. Imidlertid er defekt 1 og defekt 2 ikke opstået samtidig, og derfor tror jeg simpelthen ikke på, at de begge skulle skyldes en væskeskade. At defekt 3 ikke gør det, er åbentlyst.
Derfor mener jeg fortsat, at I bør reparere de defekter, hvor der ikke klart kan konstateres væskeskade.
Desuden finder jeg det helt urimeligt, at I nu vil opkræve et gebyr på 700 kr. for at få computeren tilbagesendt. Jeg er opmærksom på, at I i betingelserne nævner et testgebyr, men dette gebyr skal jo kun opkræves hvis der IKKE er fejl, der er omfattet af reklamationsretten. Og det mener jeg klart, at mindst én eller flere af fejlene er, uanset om der skulle være væske i tastaturet (hvilket jeg ikke har kendskab til, at der overhovedet har været). Ellers må I i hvert fald dokumentere overfor mig, at alle fejlene ikke er omfattet.
Jeg forventer altså altså ét af disse tre svar:
1. En hel eller delvis reparation af computeren 2. En tilbagesendelse uden beregning 3. En egentlig dokumentation for, at de tre fejl ikke er omfattet af reklamationsretten.
Endelig er jeg opmærksom på, at undersøgelsen er foregået på et ekstern serviceværksted, men det betragter jeg som et mellemværende mellem dem og jer.
Med venlig hilsen Thomas
Svar fra ComputerSalg:
Hej Thomas Produktet kan ikke laves under reklamationen da det ikke er dækket af reklamationsretten. Den bort falder ligeså snart maskinen lider fysiks overlast på den ene eller den anden måde. Væske i maskinen ses som fysiks overlast og ingen af de punkter du stiller op kan derfor lade sig gøre. Jeg skal derfor bede dig om at tage stilling til tilbuddet. Med venlig hilsen ComputerSalg A/S NN, Service tekniker
Og min seneste mail:
Kære NN
Igen tak for det hurtige svar.
Jeg beklager, at I ikke ønsker at sende mig nogen form for dokumentation for, at de tre defekter er opstået, fordi computeren har lidt overlast.
Efter anvisning fra Forbrugerklagenævnet skal jeg derfor bede jer returnere computeren (om nødvendigt mod det krævede gebyr på kr. 700), så jeg efterfølgende kan få den undersøgt hos en uvildig sagkyndig. I den forbindelse vil jeg foreslå, at I allerede nu sikrer jer relevant dokumentation for jeres påstand om, at alle tre fejl skyldes fysisk overlast og derfor ikke er omfattet af reklamtionsretten.
Med venlig hilsen
Thomas
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 08:43
JesperLund skrev:
Sandal skrev:
Vil umiddelbart tro, at problemet med det løse stik til
strømforsyningen er opstået som følge af almindeligt slid, hvorfor det
ikke er omfattet af reklamationsretten. | Er du ikke lidt hurtig der?
Hvis produktet ikke kan holde i to år ved almindeligt brug (opladning en
gang om dagen eller whatever), vil jeg anse det for at være en mangel i
sig selv, og denne mangel var til stede på salgstidspunktet. |
Det er jo nødvendigvis ikke en mangel at det ikke kan holde i 2 år. Loven
om 2 års reklamationsret er jo ikke lavet ud fra hvorlænge ting burde
holde. Det kan man jo ikke da loven dækker alt lige fra computere til sko
og biler.
Hans computer kan jo godt være lavet perfekt som den skulle uden fejl,
men derfor kan der stadig ske at det går i stykker eller bliver slidt, og
loven om 2 års
reklamationsret dækker altså KUN fejl fra fabrikken.
|
|