Print side | Luk vindue

Defekt macbook efter 1.5 år. What to do?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60656
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:38


Emne: Defekt macbook efter 1.5 år. What to do?
Skrevet af: Raskolnikov
Emne: Defekt macbook efter 1.5 år. What to do?
Skrevet den: 23-Maj-2009 kl. 09:46
Så har jeg også haft min første dårlige oplevelse med
Apple.   
Jeg indleverered min 1.5 gamle MB til reparation hos
Humac, da topcase'en er flækket, plastikken rundt om
skærmen er flækket og bundkassen er flækket. Desuden
virker det optiske drev ikke. Jeg fik at vide at jeg
skulle køre en reklameration, da Apple ikke dækkede
andet end topcase'en som udgangspunkt. Det gør jeg så,
da jeg tænker at jeg kun har behandlet computeren som
man bør altså normalt brug og at dette må de kunne se
når de åbner computeren. Igår får jeg så et brev fra
Humac hvori der står at Apple kun vil dække min topcase,
da de andre fejl er selvforskyldt. De vil reparerer alt
for 3.000; kr og det optisk drev koster 1500; kr at få
skiftet alene!
Dette er jeg ikke helt tilfreds med så jeg ringer til
Apple. Her taler jeg med forskellige afdelinger over
godt og vel en time, men det samme svar jeg får alle
steder er at "værkstedet er vores øjne og dem bliver vi
nød til at stole på" "hvis de siger det er selvforskyldt
så er det det". Ok tænker jeg så, men jeg har ingen
ekspert til at vurderer om det er selvforskyldt eller
ej! Desuden er Humacs værksted jo nok en god kunde hos
Apple så de sender nok ikke alt for mange regninger
videre til Apple.
Kort sagt synes jeg at det er et problem at Apple har et
værksted som selv tjekker om det er selvforskyldt eller
ej. Jeg har lidt den mistanke at i 99 pct. af
tilfældeene vil svaret være at skade er selvforskyldt.

Jeg gav for knap 1.5 siden næsten 9.000; kr for min
laptop og så går der så mange ting i stykker indenfor
1.5 år og så skal jeg selv betale. Det synes jeg ikke er
rimeligt. Det er for øverigt anden gang at topcase'en er
blevet skiftet! Jeg vil godt nok overveje kraftigt om
jeg skal have Apple næste gang og jeg er holdt op med at
anbefalede det til mine venner. Øv!




Svar:
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 23-Maj-2009 kl. 10:14

Jeg ville kontakte e-handelsfonden, måske de kan hjælpe dig. De kender alt til reklamationsret og Humac skilter på deres hjemmeside, at de er medlem.

http://www.e-maerket.dk/sw106.asp - http://www.e-maerket.dk/sw106.asp



Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 23-Maj-2009 kl. 11:12
Når man er ude over de første 6 måneder af reklamationsretten skal man
selv bevise/godtgøre, at fejlen har været der fra begyndelsen og ikke er
selvforskyldt.

Det helt store spørgsmål er, hvordan man i praksis løfter den bevisbyrde.
Det må der være en retspraksis på, hvordan man håndterer det i de tilfælde,
hvor det ikke er helt indlysende.

Situationen med, at værkstedet er kunde hos producenten, er vel ikke
anderledes end med alle andre varer? Hvis man skal have et uafhængigt
værksted, er det vel per definition for egen regning?


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 15:52
Humac har jo ingen interesse i at sige at en fejl er selvforskyldt, uden at de finder grundlag for udtalelsen. Hvis de mener at fejlen skal laves under reklamationsretten, så gør de det uden brok, og Apple er ligeglade.

Du kan spørge Humac, hvad deres grundlaget for deres afgørelse er.

Ellers er du nok nødt til at uploade nogle billeder af skaderne, hvis vi skal komme med en saglig udtalelse.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Når man er ude over de første 6 måneder af reklamationsretten skal man
selv bevise/godtgøre, at fejlen har været der fra begyndelsen og ikke er
selvforskyldt.


Ja, formodningsreglen gælder ikke, men at et stykke forbrugerelektronik ikke kan holde i to år ved normalt brug er en mangel som var til stede på salgstidspunktet, så den bevisbyrde er ikke nødvendigvis særlig svær.

Det afgørende må være at notebook'en ikke bærer præg af overlast, og at det optiske drev ikke er blevet brugt til at læse eller brænde uforholdsmæssigt mange medier (slid på laser).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Igår får jeg så et brev fra
Humac hvori der står at Apple kun vil dække min topcase,
da de andre fejl er selvforskyldt. De vil reparerer alt
for 3.000; kr og det optisk drev koster 1500; kr at få
skiftet alene!
[klip]
Jeg gav for knap 1.5 siden næsten 9.000; kr for min
laptop og så går der så mange ting i stykker indenfor
1.5 år og så skal jeg selv betale. Det synes jeg ikke er
rimeligt. Det er for øverigt anden gang at topcase'en er
blevet skiftet!


Hvis du har købt computeren hos Humac, har du reklamationsretten over for dem, og de kan ikke bare afvise dig med henvisning til at Apple siger dit eller dat. Det er købeloven, ikke Apple, som bestemmer om det er en berettiget reklamation.

Du kommer nok ikke uden om en sag hos Forbrugerklagenævnet. Du kan selvfølgelig ikke undvære en computer i mellemtiden (12-18 måneder), så du bliver nødt til at købe en anden og se sagen i klagenævnet som en lodseddel der måske giver gevinst.

Først skriver du et brev til Humac hvor du forlanger købet ophævet, medmindre de reparerer computeren inden for 3 uger.

Det går Humac næppe med til, men pointen er at når der er gået tre uger er din eneste tilbageværende påstand at du får pengene tilbage (ophævelse). Det er vigtigt hvis du vinder sagen i Forbrugerklagenævnet om 12-18 måneder (du ønsker ikke at de til den tid skal begynde at reparere på en 3 år gammel computer...).

Derefter starter du sagen i Forbrugerklagenævnet, køber en anden computer (ikke en Mac...), og håber på at du får den fulde købssum tilbage.

Du har alt at vinde og næsten intet at tabe (klagegebyret er 175 kr så vidt jeg husker, og det kan næppe betale sig at reparere en 18 måneder gammel computer for 3000 kr hvis du selv skal betale).

Hvis Humac taber, bliver det dyrt for dem (9000 kr til dig og 4000-5000 kroner i gebyr til klagenævnet). Måske kan det give dem et incitament til at betale for reparationen..

P.S. Hvis du Google'r på ordene Humac og forbrugerklagenævn, vil du se at der er mange sager.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Når man er ude over de første 6 måneder af
reklamationsretten skal man
selv bevise/godtgøre, at fejlen har været der fra begyndelsen og ikke er
selvforskyldt.
Ja, formodningsreglen gælder ikke, men at et stykke
forbrugerelektronik ikke kan holde i to år ved normalt brug er en mangel
som var til stede på salgstidspunktet, så den bevisbyrde er ikke
nødvendigvis særlig svær.

Det er jo nødvendigvis ikke en mangel at det ikke kan holde i 2 år. Loven
om 2 års reklamationsret er jo ikke lavet ud fra hvorlænge ting burde
holde. Det kan man jo ikke da loven dækker alt lige fra computere til sko
og biler.

Hans computer kan jo godt være lavet perfekt som den skulle uden fejl,
men derfor kan der stadig ske at det går i stykker, og loven om 2 års
reklamationsret dækker altså KUN fejl fra fabrikken.


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 18:57
Min Mac er købt på apple.dk javascript:AddSmileyIcon('')


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Min Mac er købt på apple.dk


Så er det der du skal reklamere, ikke hos Humac...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 20:43
Jep det ved


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 24-Maj-2009 kl. 21:25
Så er sagen straks en anden. Og dog. Humac, er som apple også siger, deres øjne i enhver sag, og de må stole på værkstedet.

Værkstedet, må dog kunne komme med en begrundelse for hvorfor de mener at fejlene skyldes overlast.

Og. Nej, Apple giver dig ikke pengene tilbage. Medmindre der ligger en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, kan du skyde en hvid pil efter dine penge; så længe værkstedet fastholder deres påstand.

Har arbejdet i branchen gennem flere år, og ved at lige nøjagtig Apple, kan være meget tung at bokse med. Desværre.


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 12:38
Nu har jeg talt med forbrugerstyrelsen og jeg kunne godt
køre en sag hos dem. Så ville en uafhængig ekspert
vurderer macen, men det er jo ikke sikkert om han
vurderer anderledes.
Samtidig har de en behandlingtids på sager på ca. 7 mdr.

Derfor har jeg valgt at bide i det sure æble
(bogstavligets forstand!) og betale godt 3.000 ; kr for
at få den reparereret   

Om det så bliver en mac næste gang må tiden vise.    


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 14:45
Har du billeder af skaden? Inden den blev repareret?


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 15:11
Nope.


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 15:46
Det lyder meget som denne sag fra Kup! Vagthunden på EB.dk.

Humac ser stort på reklamationsretten

Vagthundene: Efter et år holdt Annas computer pludselig op med at virke. Men gælder den fulde reklamationsret så stadig?


Læs hele historien her: http://ekstrabladet.dk/kup/vagthundene/article1165239.ece - http://ekstrabladet.dk/kup/vagthundene/article1165239.ece




-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: Raskolnikov
Skrevet den: 25-Maj-2009 kl. 16:11
Tak for det link. Jeg har det surt med at betale, men
kan ikke rigtig se anden løsning. Desværre.


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 26-Maj-2009 kl. 09:07
 Raskolnikov > Held og lykke med det :\

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 16:00
Jeg forstår dig altså ikke... Hvorfor beder du ikke om foto-dokumentation? Med denne, ville nogen herinde, jeg selv inklusiv, kunne komme med et reelt bud på om skaden er dækket af reklamationsretten eller ej, og om det dermed kan betale sig at køre en sag i forbrugerklagenævnet.



Print side | Luk vindue