Zotac ion og kabinet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60887
Udskrevet den: 17-Maj-2025 kl. 16:53
Emne: Zotac ion og kabinet
Skrevet af: beggar
Emne: Zotac ion og kabinet
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 17:37
Jeg vil prøve at bygge en htpc med det nye http://www.zotac.com/index.php?option=com_content&task=view&id=331&Itemid=1 - zotac ion bundkort Hertil havde jeg tænkt mig at bruge et http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149379&searchArea=products&Soegeord=silverstone+lc12 - Silverstone LC12 kabinet. Da jeg er lidt grøn, savner jeg en "kogebog" til, hvordan man kobler de to produkter sammen, specielt ift. strømforsyninger.
- Til Zotac bundkortet medfølger en 90w adapter som strømforsyner bundkortet direkte, jf nedenstående:
"The ION-ITX-A is provided with a 90W AC Adapter which powers the board directly and feeds power to up to 3 other devices through an on-board male Molex connector
Important! This board has a DC Power input and is not designed for use with a standard ATX PSU
The onboard DC/DC power supply removes the need for a large internal power supply that is typically noisy and occupies a lot of space."
Hvordan forholder man sig til Silverstone LC12 indeholder en ekstern psu, når Zotac bundkortet har indbygget strømforsyning. Kobler man den interne psu i kabinettet fra eller hvad, og hvordan virker i så fald kabinettets on/off knap, usb porte på frontpanel, evt. display m.m.?
Håber, I forstår mit (sikkert dumme) spørgsmål...
|
Svar:
Skrevet af: avh
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 18:44
Den må virke ligesom en laptop, som jo har en extern strømforsyning...
Hvad har du forestillet dig af TV-kort, dette motherboard har hverden det ene eller til sætte TV-kort i, bortset fra muligheden for externe USB enheder...
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 19:11
Vil det sige, at bruge ekstern strømforsyning til både bundkort og kabinet - altså 2? (der følger én med til begge produkter)
Jeg bruger usb tvtuner
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 19:57
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562 - http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562
Der er et særligt DC-stik i MB, som anvendes i stedet det nprmale 24 pins PSU stik.
Kun USB-stik udelukker floppy/firedtv produkterne som tuner...
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet af: slate
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 20:07
Der findes 4 varianter af bundkortet, de 2 er med ekstern PSU.
Med ekstern PSU har du ikke behov for den sædvanlige ATX PSU, og du kan derfor bruge et mindre kabinet... dejligt til HTPC brug
MEN du skal være opmærksom på at der er grænser for hvormeget add-on der kan trækkes .... antal drev, grafikkort, USB dimser, osv, osv
http://www.mini-itx.com/reviews/zotac-ion/ - http://www.mini-itx.com/reviews/zotac-ion/
------------- Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo
DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 20:21
Mange tak for svarene avh! Men jeg skal nok have det banket ind med 7 tommer søm
Jeg er med på, at man tilslutter motherboardets strømforsyning bag på mb, når det er installeret i kabinettet:

Men hvad så med kabinettet - hvor tilslutter man dens funktionaliteter (on/off knap, usb porte m.m.)?
p.s. mht. tv, så er det ikke det, jeg bruger mest. Jeg kører med den mindste programpakke fra den lokale antenneforening, som bliver ved med at sende analogt de næste par år. Jeg bruger faktisk mest Sputnik og DR nettv...
|
Skrevet af: Patriarken
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 20:34
Dejligt til HTPC? NEJ:
- Du skal købe en kæmpe harddisk til sådan en maskine for der er kun plads til én= Dyrt
- Så skal du have et slimline DVD/eller Bluray Drev= Dyrt
- Du har kun USB som udvidelsesmulighed...Dvs Eksterne enheder og hvorfor så have en så lille enhed in the first place?
- Ingen Firewire
- Minipci? Hvor dyrt tror du hardwaren er til dette?
- Du kan ikke skifte CPU, Varme bliver sikkert et kæmpe problem..
Dejlig som Tynd Klient JA
Men dette kræver jo at du laver en pisse dyr tynd klient som måske er strømbesparende....Den skal så trække på en Backend som fx MythTV SageTV eller Media Portal... Det bliver ikke nemt for dig at sætte op... Tror næppe heller du vil opnå noget på strømsiden...
Det vil blive billigere og bedre at købe sig en ordentlig HTPC, og så have nogle HW extendere...
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 20:50
Min intention var, at jeg med zotac ion kan få et lille mediecenter, som er lydløs, fylder meget lidt, og som jeg har regnet ud kommer til at koste ca. 4000 kr (det troede jeg var billigt???).
Patriark, hvis du har en opskrift på noget, som er lige så billig og lydløs spidser jeg ører og tager imod med kyshånd.
Jeg havde i tankerne, at jeg senere hen vil have en "medieserver" (nas), så i princippet behøver jeg vel ikke en kæmpe harddisk...?
|
Skrevet af: xcanner
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 21:20
Jeg mener ikke at man skal afskrive Zotac's ION bundkort som platform i det "virkelige liv", før det er afprøvet.
Begger: Mht. til power on/off, så virker det på nøjagtig samme måde som et alm. bundkort med intern strømforsyning!
Patriarken:
- Du skal købe en kæmpe harddisk til sådan en maskine for der er kun plads til én= Dyrt
Hvorfor? Jeg påtænker at have en meget lille HD, og opgradere til en SSD hvis jeg bliver tilfreds med bundkortet (alt skal naturligvis streames fra NAS).
Igen, så har jeg ikke behov for optisk drev, alle film ligger online på NAS (naturligvis).
- Du har kun USB som udvidelsesmulighed...Dvs Eksterne enheder og hvorfor så have en så lille enhed in the first place?
Hvad skal man bruge af udvidelses muligheder?
Det er så muligt, se:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168&PN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168& PN=3
Hvis den kan spille 1080p, hvorfor så skifte CPU, der er sikkert alligevel kommet endnu en ny socket, hvis systemet er så "langsomt" at man påtænker at skifte CPU? Efter de reviews jeg har set, så tror jeg ikke varmen bliver et problem! Men som sagt, det kræver en test i det virkelige liv!
Fordelen, som jeg ser det er at hele skidtet kan være i en mini itx box som kan sidde bagpå TV'et.
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 21:24
Denne løsning larmer end ikke....i det ene rum...
ASUS M3N78-EM 590KR (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support) Athlon X2 4850e 431kr( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC) Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 550kr PioneerBDC-202BK 782kr BD-R + DVDbrænder Silverstone SUGO SG02 516kr NorthQ 4001AL 199kr Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 220kr DE FloppyDTV DVB-C x 1 1100kr(Hos DVBshop) Some Cam by SMIT x 1 230kr(Hos DVBshop) Logitech Harmony 525 x 1 350kr LINKSYS Media Center Extender DMA2100 550kr SoundGraph IMON Inside 299kr
5598kr...
Medie Center Extender inkluderet, digital kabel tuner inkluderet....Medie Center i to rum....Windows 7 RC er gratis. Hvis du henter det nu og aktiverer det er det gyldigt et års tid frem;-)
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=88114&title=mit-system-opdateret - Mit Setup The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 21:35
xcanner skrev:
Jeg mener ikke at man skal afskrive Zotac's ION bundkort som platform i det "virkelige liv", før det er afprøvet.
Begger: Mht. til power on/off, så virker det på nøjagtig samme måde som et alm. bundkort med intern strømforsyning!
Patriarken:
Hvorfor? Jeg påtænker at have en meget lille HD, og opgradere til en SSD hvis jeg bliver tilfreds med bundkortet (alt skal naturligvis streames fra NAS).
Igen, så har jeg ikke behov for optisk drev, alle film ligger online på NAS (naturligvis).
Hvad skal man bruge af udvidelses muligheder?
Det er så muligt, se:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168&PN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60168& PN=3
Hvis den kan spille 1080p, hvorfor så skifte CPU, der er sikkert alligevel kommet endnu en ny socket, hvis systemet er så "langsomt" at man påtænker at skifte CPU? Efter de reviews jeg har set, så tror jeg ikke varmen bliver et problem! Men som sagt, det kræver en test i det virkelige liv!
Fordelen, som jeg ser det er at hele skidtet kan være i en mini itx box som kan sidde bagpå TV'et. |
Jep rip du det hele til din NAS.....Det kommer dog nok til at tage et par år på den box...
Ingen udvidelser? hvor er ir modtageren da? og kan du installere en TV tuner på din NAS?
Kan din NAS rippe BD'ere?
Mht Firewire....Jeg ved at der findes ION kort med MiniPCI....Og der kan du få Firewire kort til....Men de koster ikke under 4-500kr...Selvom man gjorde dette ville man skulle have en box mere klistret bag på sit TV...
SSD? Den bliver dyr....
Jeg skriver desuden at den er ok som en tynd klient, og det er så det du pensler ud, og tak for det...
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Maj-2009 kl. 22:31
Efter min mening er Nvidias ION produkter intet mindre end det perfekte til mini HTPC. 
Jeg kan købe en lille Atom PC, som kan køre Mediaportal med en http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451262&searchArea=products&Soegeord=terratec - Terratec HTC USB tuner der både virker til DVB-T, DVB-C og kan modtage S-Video. Jeg har kun brug for én mindre harddisk til timeshifting, resten kan ligge på en nas server. Man kan vælge at køre med et CAM over USB eller med en SoftCAM løsning. Det kan godt være at det bliver en lille boks med en masse vedhæng, men den kan jo så gemmes væk i et skab.
Jeg skal have bygget mig sådan én når jeg får taget mig sammen i løbet af året og når det er kommet ordentligt frem i nogle pæne kabinetter som denne:
http://www.engadget.com/2009/04/07/acer-launches-first-nvidia-ion-based-nettop-aspirerevo/ - Acer ION
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 05:24
Hvad markedet præcist er for ION platformen det kan jeg bare ikke rigtigt se. Ja den kan bruges som tynd klient. Men denne tynde klient bliver jo dyr i forhold til så mange andre løsninger.
Hvis du alligevel skal lave en have en backend skal du ligeledes igang med kabeltræk, med mindre du kan leve med Wlan til HD video. Sidstnævnte er ikke just "best practice".
Så kan du ligeså godt bygge en ordentlig HTPC decentralt og så trække HDMI kabler ud til fjernsyn.
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 08:16
Jeg ser et mediecenter som en naturlig afløser for en YouSee/Zaptor/satellit box samtidig med at man kan have lidt film og billeder og musik på den eller lave en adgang til sin nas.
Det er vel hvad man skal bruge et mediecenter til?
Uanset hvad man vælger mener jeg ikke man kan undvære ethernet i et mediecenter og dertil hørende kabeltræk. Både til når man skal udveksle data, opdatere software og streame HD fra internettet.
Alternativt kan man sætte den op som tynd klient og have en Mediaportal server stående med flere tunere et centralt sted i boligen. Men det bruger jo ofte mere strøm.
Jeg synes ikke det virker som en god løsning at trække HDMI i hele huset. Jeg tror heller ikke det vil virke særligt godt med 2-3 skærmkort i samme maskine og så noget mediecenter software.
|
Skrevet af: ildocteur
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 09:09
Undskyld jeg spørger dumt, men hvor kan man købe det motherboard ?
ildoc
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 09:50
Tak for listen Patriark - det ser spændende ud. Men lige et par supplerede spørgsmål:
[QUOTE=Patriarken]
Denne l�sning larmer end ikke....i det ene rum...
- Hvordan skal denne sætning tolkes? - kan den høres, hvis den står under tv'et?
- Skal der ikke blæser på cpu'en? (er det forøvrigt http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2112635&lokation= - denne cpu , du mener)?
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 11:28
Patriarken skrev:
Jep rip du det hele til din NAS.....Det kommer dog nok til at tage et par år på den box...
Ingen udvidelser? hvor er ir modtageren da? og kan du installere en TV tuner på din NAS?
Kan din NAS rippe BD'ere?
Mht Firewire....Jeg ved at der findes ION kort med MiniPCI....Og der kan du få Firewire kort til....Men de koster ikke under 4-500kr...Selvom man gjorde dette ville man skulle have en box mere klistret bag på sit TV...
SSD? Den bliver dyr....
Jeg skriver desuden at den er ok som en tynd klient, og det er så det du pensler ud, og tak for det...
|
IR modtager??? hvad snakker du om, du kan da sagtens sætte en IR modtager til uden problemer.
Nu er hele min samling rippet, og jeg ripper fra min gamer stationær til min NAS.... (og ja min gamer PC kan rippe BD'er).
Efter min mening er det total nitte at have optiskdrev i en HTPC.
Ja det koster lidt at få firewire via mini-pci og ja SSD er dyrt (det er derfor jeg først vil teste det med en alm. HD).
Det er dyrt at bygge småt og lydløst, men efter min mening er en kæmpe larmende HTPC, med blæsere og optiske drev der spinner og stor tikkende harddiske - tjaa, det er ikke noget jeg vil have.
PS. Det er ikke en tynd klient, det er en HTPC. Læs op på hvad en tynd klient er :-)
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 11:33
ildocteur skrev:
Undskyld jeg spørger dumt, men hvor kan man købe det motherboard ?
ildoc
| ´
Hvis det er Zotac's ION board du snakker om, så kan du købe det hos shg.dk (men det er ikke på lager endnu).
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 11:39
Patriarken skrev:
Hvad markedet præcist er for ION platformen det kan jeg bare ikke rigtigt se. Ja den kan bruges som tynd klient. Men denne tynde klient bliver jo dyr i forhold til så mange andre løsninger.
Hvis du alligevel skal lave en have en backend skal du ligeledes igang med kabeltræk, med mindre du kan leve med Wlan til HD video. Sidstnævnte er ikke just "best practice".
Så kan du ligeså godt bygge en ordentlig HTPC decentralt og så trække HDMI kabler ud til fjernsyn.
|
Det er ikke en tynd klient, det er en PC! Ja CPU´en er ikke særlig kraftig, men GPU´en kan trække fuld HD, så hvorfor lave en central HTPC?
1. NAS -> Central HTPC -> media extender.
2. NAS -> HTPC (baseret på zotac ion bundkort)
Løsning nummer 2 er da langt mere elegant og simpel, og bruger mindre strøm!
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 12:06
Cyberguyen skrev:
Jeg ser et mediecenter som en naturlig afløser for en YouSee/Zaptor/satellit box samtidig med at man kan have lidt film og billeder og musik på den eller lave en adgang til sin nas.
Det er vel hvad man skal bruge et mediecenter til?
Uanset hvad man vælger mener jeg ikke man kan undvære ethernet i et mediecenter og dertil hørende kabeltræk. Både til når man skal udveksle data, opdatere software og streame HD fra internettet.
Alternativt kan man sætte den op som tynd klient og have en Mediaportal server stående med flere tunere et centralt sted i boligen. Men det bruger jo ofte mere strøm.
Jeg synes ikke det virker som en god løsning at trække HDMI i hele huset. Jeg tror heller ikke det vil virke særligt godt med 2-3 skærmkort i samme maskine og så noget mediecenter software.
|
Jojo, men vi er skam heller ikke sådan direkte uenige. Jeg siger bare at fordelene ved en så lille box ikke er specielt store. Jeg siger også at disse boxe kan bruges som en tynd klient, men at et sådant setup ofte er kompliceret, og at de penge man skal give pr klient er betragtelige. Dertil kommer at klienten indlysende ikke kan stå alene uden NAS eller Medie Server. Hvis man vælger NAS løsningen skal man som du nævner ud i USB tunere, hvilket i sig selv ikke er noget direkte problem. Problemet er at du så skal til at sætte tuneren internt eller eksternt med kabeltræk til antenne mv.
En 500krs Tynd Klient der er lydløs, eller en tynd klient med blæsere til 1100kr + et 5000krs MCE er trods alt til at overse ift hvad en NAS og eller Media Portal server + en ION koster. Hver gang du får et ekstra tv, så er det bare en ekstender mere på ....Du kan have op til 4 ekstendere...10 hvis du er smart
Mht at Trække HDMI: Tjae vel ikke mindre hensigtsmæssigt end at trække antennekabler og have STB'ere over det hele som så oveni skal have et netværkskabel og et HDMI kabel?
Dine Extendere mv behøver strengt taget heller ikke ikke at stå ved fjernsynet på denne måde...
Men jeg ved godt at folk siger at software extendere og tynde klienter plus en media server er vejen frem, men så længe de tynde klienter har den pris de har og det software der skal bruges i en sådan løsning er så utilpasset og ustabilt, så mener jeg ikke at en premium på et par tusinde kroner er det værd.
Jeg ville i hvert fald ikke selv ligge Media Portal på en HTPC og lave tynde klienter til min mor eller min søster. Så går jeg hellere med med Vista MCE/7MC og hardwareextendere det ved jeg virker og så er det tilmed billigere.
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 19:23
Hvor finder du ion kort med mini-pci
Jeg har længe ventet på zotac ion da det vil være den perfekte løsning for mig. bortset fra firewire problemet.
Min udregning ser sådan her ud :)
Zotac IonITX-A-E 1664,5 (proshop billigere end shg) Samsung Ecogreen 1tb 600 2gb ram 800mhz 173 Lycom pe-101 203 firedtv 999 mpci-e til pci-e 250 kabinet=bygselv 500
i alt: 4389,5
Har ikke selv digitalt tv endnu så venter selv med lycom, firedtv og adapteren også derfor at cam kort ikke er inkluderet.
Jeg har i forvejen en 250gb som jeg vil bruge til system da jeg ikke har råd til 2x2tb til at starte med. til styring bruger jeg en usb-uirt som gør at jeg kan styre den med samme fjernbetjening som jeg bruger til fjernsynet.
Den er perfekt for mig da det lave strømforbrug gør at jeg kan tillade mig at bruge den som server og NAS også.
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 20:40
Du behøver ikke fortælle mig hvad en tynd klient det er...Det ved jeg godt. Jeg har skam tilstrækkelig baggrundsviden til at kunne vurdere hvad en Atom processor sidende på en nv9300 chipset kan eller ikke kan, samt hvilke begrænsninger/besværligheder der ligger i at servicere en eller flere HTPC'ere.
Derfor er mit udgangspunkt at ION er fin som tynd klient, men at udvidelses muligheder mv gør den klodset, dyr og uanvendeligt. Må jeg i øvrigt gøre opmærksom på at Intel har haft et ITX G45 på markedet nu i et 1års tid der, har native IR controller FullHD accelleration, og hvor du til med får en rigtig PCIexpress port? Samtidigt kan du putte din egen CPU på...Det understøtter enda XEON og Quad Core... Ser ikke nogen fordele i at en HTPC skulle have en underpowered ATOM, og at du skal ud i convertere til convertere for at få en firewire bus. Hvis du VIL bygge småt...Så er Intels Løsning klart at foretrække hvis det endeligt skal være.
Men ja byg du dig ti settop bokse baseret på ION integrer dem i et hjem. Du skaber flere problemer med dette end du løser. Bare at have to HTPC'ere med hver 2 tunere der optager til samme NAS er noget makværk, både i implementering, men også når det skal serviceres: guide problemer: kanal sortering, Kanal scanning osv osv......Men så har du dig to eller ti HTPC'ere der er HTPC'ere men IKKE er tynde klienter...Det ser jeg ingen fordele i, med mindre du har tiden til det...Med denne fremgangsmåde ville jeg nok læse lidt op på WIX, sysprep, ghosting og RIS(Kan man mon få en NAS der kan dette?) Og understøtter ION mon PXE?
Jeg er i øvrigt fløjtende ligeglad med HTPC larm og med hvordan en min HTPC box
ser ud og ligeså med mine extendere som iøvrigt er tynde klienter der koster imellem 600-1100kr stk og har 0 maintenance. De
bruger nemlig min HTPC/WHS servers hardware til at optage et centralt sted
og sørger samtidigt for at samme recording ikke optages to gange af
forskellige boxe. Alle har adgang til alt på server.
Må jeg i øvrigt tilføje en tredie løsning? Min E-dick?
central HTPC/WHS C2D E-6300 8600GT, Pioneer BD, 1 x USB DVB-T 3 x DVB-C tunere(Floppy og FireDTV) 3 x USB-UIRT, 3 x Harmony 525, Med W7 med Virtuel WHS på hardware 2GB RAID Mirrored Array og dedikeret Gigabit NIC. 2 x Xbox 360, DMA 2100
Dette er tilkoblet en Octava 4x4 Matrix Switcher som er forbundet til alle husets fjernsyn via HDMI(CAT5E extendere)Alle rum har en USB-UIRT transciever forbundet til HTPC/WHS. Det hele står i et rum jeg har bygget til lejligheden
Med dette kan jeg med et enkelt tryk på fjernbetjeningen sende en extender's eller htpcs billede og lyd rundt til alle
husets fjernsyn eller jeg kan sende en af dem til soveværelset samtidig
med at jeg kan sende en anden til stue eller mit kontor. Der er 256 kombinationer...
Jeg ved godt at dette er milevidt fra en diskussion om IONs duelighed som en HTPC. Der er ingen tvivl om at den kan hvad den skal. Jeg tilader mig bare at sige at jeg finder den upraktisk som ind i h. af årsager som jeg har nævnt tidligere.
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 21:01
Patriaken det handler alt sammen om energi forbrug. Der er uendeligt mange computere der kan mere end zotac ion, men et meget begrænset antal kan det med et strømforbrug på 21-30w
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 21:05
Briam skrev:
Patriaken det handler alt sammen om energi forbrug. Der er uendeligt mange computere der kan mere end zotac ion, men et meget begrænset antal kan det med et strømforbrug på 21-30w
|
Det ved jeg skam godt.... Men det er også helt tydeligt at der er forskel i ambitionsniveau. Jeg siger gå decentralt en gang for alle og lav det ordentligt. Det har jeg altid gjort. Herinde siger størsteparten byg en eller flere settop boxe og spar 3 watt her og 3 watt der. Folk glemmer bare at de penge de sparer i el det bruges på dyre kabinetter og køleløsninger og underpowered HTPC'ere. Og at besparelsen i strøm i kr og øre(ift merprisen) næppe kan tjene sig ind på mindre end 4-5 år.
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 21:16
Kan helt klart se fordelen med dit setup til dit behov. Men jeg har kun et fjernsyn og når jeg er flyttet i hus og får flere vil jeg sikkert gerne udskifte alligevel. Så i mit tilfælde er det en holdbar løsning der vil kunne dække mit behov mere end rigeligt.
Hvor kan man forresten købe en billig FireDTV C/CI DVB-C?
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 22:43
Patriaken: ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget, men kan man gøre følgende med extendere:
Kan man bruge Reclock med extendere?
Kan man se teksterne fra txttv på sin extender? (Det bruger eksempelvis TV1000)
Kan man vise indlejret tekster på sine mkv filer med extender?
Hvordan afspiller extenderen materiale med 23.975 frames pr. sek.
Har man tilgang til Apple trailere gennem sin extender.
Kan den trække alting i 1080p?
Kan extenderen automounte et iso image på serveren og afspille det?
Kan man via VMC udvide sin extenders funktionalitet til eksempelvis give muligheden for se info i IMDB for den film der kører på skærmen?
|
Skrevet den: 28-Maj-2009 kl. 23:31
Cyberguyen skrev:
Patriaken: ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget, men kan man gøre følgende med extendere:
Kan man bruge Reclock med extendere?
Kan man se teksterne fra txttv på sin extender? (Det bruger eksempelvis TV1000)
Kan man vise indlejret tekster på sine mkv filer med extender?
Hvordan afspiller extenderen materiale med 23.975 frames pr. sek.
Har man tilgang til Apple trailere gennem sin extender.
Kan den trække alting i 1080p?
Kan extenderen automounte et iso image på serveren og afspille det?
|
Kan man bruge Reclock med extendere? Ja indirekte, men hvorfor skulle man det?
Kan man se teksterne fra txttv på sin extender? Extenderen kan godt vise texttv, ja....
Kan man vise indlejret tekster på sine mkv filer med extender? Du bruger FFmpeg i MP til at vise undertekster, det kan du også på extendere indirekte via transcode 360 som parser via mplayer og evt reclock. Men jeg ripper ikke til mkv
Hvordan afspiller extenderen materiale med 23.975 frames pr. sek. Det går fint, for man skal ikke igennem hoops. De afvikles progressivt via interpolering og 2:2 svjv. MF kan desuden transcode on the fly skulle dette være nødvendigt
Har man tilgang til Apple trailere gennem sin extender. Nej, men hvad i himlens navn skulle man også med det? Der findes alternativer. Fx NEtflix
Kan extenderen automounte et iso image på serveren og afspille det? Nej men det er andre løsninger til dette, hvis man gider...Hvis jeg skal igang med at rippe det ene eller det andet så ripper jeg, og laver det i et format jeg kan bruge, hvis jeg endeligt skal spille ukurrante formater, så kan jeg permanet transcode det eller gøre det on the fly via transcode 360.
Kan den trække alting i 1080p? Xboxen kan afvikle [edit]1080p, DMA'en ditto det rækker til TV content og video content i soveværelse og tilstødende lokaler....HTPC'en....den er der jo også og hvis det skal være..
Og så ret mig endeligt hvis jeg tager fejl: En ATOM baseret pc kan ikke lave alle de directshow tricks du nævner ovenstående.
Directshow er mere eller mindre yesterdays news med Windows 7?
|
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 00:13
Ja Patriarken
Du har svar på alt
Min kone spørger hvad maskelængden skal være i ærmegabet når det er en 4½ åbning.
Jeg tror hun tar pis på mig
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 00:39
Patriarken:
At du er tilfreds med din centrale HTPC løsning er da godt, det er bare ikke godt nok for alle. Du siger at du godt ved hvad en tynd klient er og på trods af det siger du hele tiden tynd klient om at bygge en HTPC med Zotac's ION board...
Nu skal jeg ikke have 10 HTPC i mit hjem, max 2. Og det er jo kun den ene der skal sættes op (og derefter rulles ud).
Jeg personligt gider ikke have en fed central HTPC, når det ikke er nødvendigt. Det virker også som extendere er også på vej ud (heldigvis), jeg har haft en DMA2200 mellem hænderne og menuerne var langsomme og jeg kan bestemt ikke lide at man ikke har "fuld control".
Prisen er måske også lidt høj (1600 pt.), men det er jo også det først ION kort der er ude, priserne skal nok falde og der kommer helt sikkert bedre bundkort end det først.
Jeg kan også godt lide at du nævner prisen som en dårlig ting, når du selv har en matrix switcher, som sikkert koster 3 gange ét ION eller mere :-) Jeg ved jeg aldrig for brug for 256 kombinationer at sende billede rundt i huset, totalt overkill.
Jeg vil have kontrol,- med en lille PC bag mit TV!
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 12:18
xcanner skrev:
Patriarken:
At du er tilfreds med din centrale HTPC løsning er da godt, det er bare ikke godt nok for alle. Du siger at du godt ved hvad en tynd klient er og på trods af det siger du hele tiden tynd klient om at bygge en HTPC med Zotac's ION board...
Nu skal jeg ikke have 10 HTPC i mit hjem, max 2. Og det er jo kun den ene der skal sættes op (og derefter rulles ud).
Jeg personligt gider ikke have en fed central HTPC, når det ikke er nødvendigt. Det virker også som extendere er også på vej ud (heldigvis), jeg har haft en DMA2200 mellem hænderne og menuerne var langsomme og jeg kan bestemt ikke lide at man ikke har "fuld control".
Prisen er måske også lidt høj (1600 pt.), men det er jo også det først ION kort der er ude, priserne skal nok falde og der kommer helt sikkert bedre bundkort end det først.
Jeg kan også godt lide at du nævner prisen som en dårlig ting, når du selv har en matrix switcher, som sikkert koster 3 gange ét ION eller mere :-) Jeg ved jeg aldrig for brug for 256 kombinationer at sende billede rundt i huset, totalt overkill.
Jeg vil have kontrol,- med en lille PC bag mit TV! |
Jeg har skrevet flere gange at jeg ser ION som en tynd klient, og derfor omtaler jeg den som en sådan.
Jeg siger ikke at mit system er det eneste rigtige, og jeg siger heller ikke at en extender er bedre end en egentlig HTPC. Jeg siger at en extender er billig, og vedligholdelsesfri og at det for mig at se er en bedre løsning end at bygge små decententralicerede pc'ere ved hver fjernsyn.
Min matrixswitcher er måske overkill, og ja den kostede da 3000kr, og mange har ikke behovet for denne løsning...Men den giver instant access til alle mine kilder fra en hvilken som helst lokation. Hdmi stikkene sidder i væggen og jeg skal ikke trække noget som helst andet.
Men som sagt virker det til at mit ambitionsniveua ikke stemmer overens med jeres. Min deltagelse i denne tråd stopper derfor.
|
Skrevet af: Korsbæk
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 14:09
Du skriver først at du ikke mener at din løsning er den eneste rigtigte,
hvor du der efter skriver at dit ambitionsniveau ikke stemmer overens
med vores. Er det ikke lidt det samme som at sige at din løsning er den
eneste rigtige.
Jeg mener nu at er lige præcis dit ambitionsniveau der ikke
stemmer overens med vores andre. Din løsning med extender kan jo
max. 720p det er jo bare ikke nok man alligevel er ude og købe ud nyt
udstyr skal det som min. kunne spytte alt ud i 1080p. En anden ting er
med extender hvor xbox er den eneste der kan benyttes hvis man vil se
HDTV, er støj.
Jeg mener en fornuftig løsning er en mediaportal løsning hvor du selv har
kontrol over det hele og ikke er tvunget til at benytte MS codecs. Som er
et krav hvis du vil optimere dit billede og lyd. Hvor man så har en primar
htpc hvor man har tv tuner som så tv-server. Der skal der kun trækkes
net kabel ud til de steder man vil have tv. Her er det jo så mulig og lave
en total lydløs opsætning.
Men fed løsning du har, hvis man er ikke er bange for lidt støj. Og ikke
vil optimal billede.I sær din matrix swith.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 15:40
Korsbæk skrev:
Du skriver først at du ikke mener at din løsning er den eneste rigtigte,
hvor du der efter skriver at dit ambitionsniveau ikke stemmer overens
med vores. Er det ikke lidt det samme som at sige at din løsning er den
eneste rigtige.
Jeg mener nu at er lige præcis dit ambitionsniveau der ikke
stemmer overens med vores andre. Din løsning med extender kan jo
max. 720p det er jo bare ikke nok man alligevel er ude og købe ud nyt
udstyr skal det som min. kunne spytte alt ud i 1080p. En anden ting er
med extender hvor xbox er den eneste der kan benyttes hvis man vil se
HDTV, er støj.
Jeg mener en fornuftig løsning er en mediaportal løsning hvor du selv har
kontrol over det hele og ikke er tvunget til at benytte MS codecs. Som er
et krav hvis du vil optimere dit billede og lyd. Hvor man så har en primar
htpc hvor man har tv tuner som så tv-server. Der skal der kun trækkes
net kabel ud til de steder man vil have tv. Her er det jo så mulig og lave
en total lydløs opsætning.
Men fed løsning du har, hvis man er ikke er bange for lidt støj. Og ikke
vil optimal billede.I sær din matrix swith. |
Min løsning kan skam godt vise 1080p, for det første kan jeg Switche min HTPC rundt.... Det samme med xbox 360'erne - De kan faktisk også vise 1080p i extendermode. Mit system larmer i øvrigt ikke slet ikke...EN ir modtager fylder intet og har ingen blæsere
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 15:53
Du skulle finde noget så du kan styre via trådløst net, så bliver du fri for ir modtagerne.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 16:02
Briam skrev:
Du skulle finde noget så du kan styre via trådløst net, så bliver du fri for ir modtagerne.
|
Nej....Jeg kan sagtens styre det hele fra trådløst net....Men jeg kan ikke tænde et fjernsyn eller en extender direkte via BT/WLAN med mindre jeg bruger rs232 eller IR..Ir er den kedeligste men eneste mulige fællesnævner så derfor er denne valgt...
Jeg kan godt bruge wireless til at styre det hele, men det er kun til at komme i kontakt med serveren. Serven har så kontrolprogrammet Girder der sørger for at sende en ir kommando videre til den relevante transciever. I praksis bruger jeg ikke denne funktionalitet til mere end tests osv. Men teknisk og hardwaremæssigt er muligheden indarbejdet.
Girder understøtter alt hvad man kan tænke sig til den slags...
I øvrigt har jeg rettet lidt i mine tråde ovenstående. Det er nemlig umådeligt længe siden jeg har lejet med extenderne, og de kan faktisk godt køre 1080p....Både DMA 2100/2200 og Xboxen. Jeg har dem bare koblet til 720p fjernsyn der ikke kan køre 1080p og derfor står extenderne på 720p. Sorry my bad.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 16:18
Min oprindelige plan med mit setup var at ombygge en msi wind u100 klon (medion akoya e1210) til en tablet og så bruge den som fjernbetjening via noget VNC. Ville så have brugt usb-uirt'en som også har en sender til at tænde fjernsynet samt styre nogle andre ting.
Det gik dog lidt i vasken da kæresten ikke synes at hendes bærbar skulle bruges til det :) Fik dog installeret touch filmen så det projekt må få liv igen når kæresten får ny bærbar :)
|
Skrevet af: Landrock
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 16:49
Jeg har leget med HFX classic og mini kabinetter som koster formuer før man er færdig. Målet med disse er selvfølgelig at få det hele så lydløst så muligt. Desværre er det meget svært når man begynder at fylde op dem op med cam kort osv.
Derfor mener jeg dette ION kort er fantastisk, for ca. 3500 kan jeg smide det i en lille kabinet og sætte en SSD disk på = total lydløs. Samtidig kan det spille 1080P og med en standard windows har jeg fuld kontrol over tingene modsat extendere, xbox, PS3 og hvad folk ellers bruger.
Jeg regner med at bruge dette kabinet:
http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-07 - http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-07
Derudover har jeg lige set denne fra Terratec som løser problemet med DVB-C. Det ser ud til at være et nyt produkt som jeg ikke kan finde nogle test på... Er der nogen der kan noget med google jeg ikke kan ? ;-)
http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?premium=1 - http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?p remium=1
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 17:16
Landrock skrev:
Jeg har leget med HFX classic og mini kabinetter
som koster formuer før man er færdig. Målet med disse er selvfølgelig at
få det hele så lydløst så muligt. Desværre er det meget svært når man
begynder at fylde op dem op med cam kort osv.
Derfor mener jeg dette ION kort er fantastisk, for ca. 3500 kan jeg
smide det i en lille kabinet og sætte en SSD disk på = total lydløs.
Samtidig kan det spille 1080P og med en standard windows har jeg fuld
kontrol over tingene modsat extendere, xbox, PS3 og hvad folk ellers
bruger.
http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-
07 - http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-
07
Derudover har jeg lige set denne fra Terratec som løser problemet med
DVB-C. Det ser ud til at være et nyt produkt som jeg ikke kan finde nogle
test på... Er der nogen der kan noget med google jeg ikke kan ? ;-)
http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?
premium=1 -
http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?p
remium=1
|
Der er bare et problem det bliver aldrig helt lydløst, da du stadig har en
blæser med på zotac bundkortet. Der er kun 2 måde at gøre det helt
lydløst, hvis man har pladsen til det. Et centralt sted væk fra stuen eller
med passiv køling.
En løsning med 1 HFX micro vil heller ikke blive så dyrt. Du får jo en
passiv strømforsyning med bundkortet.
HFX micro 1200kr
zotac bundkort 1700kr
passiv køler 500
Nu har jeg selv et HFX mini og jeg kan kun sige jeg har aldrig fortrudt
det. Og ja det er rigtigt det koster, men sådan er det bare næsten altid
kvalitet koster.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 17:24
Patriarken skrev:
Min løsning kan skam godt vise 1080p, for det første kan jeg Switche
min HTPC rundt.... Det samme med xbox 360'erne - De kan faktisk også
vise 1080p i extendermode. Mit system larmer i øvrigt ikke slet ikke...EN
ir modtager fylder intet og har ingen blæsere |
Nå okay jeg svarede bare på hvad du skrev.
Ja så kan jeg godt se at den ikke larmer, når den står sammen med din
server. Men den løsning kræver jo bare at man har plads og et sted at
placere det hele hvor det ikke forstyrer.
Hvis man bor i lejlighed som jeg så kan det være meget svært at finde et
sted at placere det hele hvor det ikke forstyrrer. Derudover kan det være
svært at trække kabler rundt.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 18:31
Landrock skrev:
Jeg har leget med HFX classic og mini kabinetter som koster formuer før man er færdig. Målet med disse er selvfølgelig at få det hele så lydløst så muligt. Desværre er det meget svært når man begynder at fylde op dem op med cam kort osv.
Derfor mener jeg dette ION kort er fantastisk, for ca. 3500 kan jeg smide det i en lille kabinet og sætte en SSD disk på = total lydløs. Samtidig kan det spille 1080P og med en standard windows har jeg fuld kontrol over tingene modsat extendere, xbox, PS3 og hvad folk ellers bruger.
http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-07 - http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-07
Derudover har jeg lige set denne fra Terratec som løser problemet med DVB-C. Det ser ud til at være et nyt produkt som jeg ikke kan finde nogle test på... Er der nogen der kan noget med google jeg ikke kan ? ;-)
http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?premium=1 - http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?p remium=1
|
Jojo, det er også smart....Så længe du udelukkende ser tv i stuen... Så koster det så det samme -tunere når du skal have extendere eller AUX HTPC'ere ....givet at du bruger MP. Dertil kommer at du skal sætte flere HTPC'ere op, individuelt....Tror ikke rigtigt MP har en standard for dette...Rendering mv foregår lokalt og følger ikke noget mønster....dvs, en dedikeret HTPC ekspert til hver "Extender"
"pst... Har i hørt at de nye samsung led kun fylder 3,5 cm inc beslag(De er så lette at de kan hænges på dykkersøm)...Hvor skal din ION så stå? Svarer nærmest til at skulle argumentere for at det er en god ide at have en mursten som spændeskive når man skal skrue en plakat af Helle Thorning op... "
Spydig bemærkning....Men altså....Jeg sidder egentlig ikke og skriver dette for at irritere jer...Jeg skriver det fordi jeg vil hjælpe jeg udfra de erfaringer jeg har gjort mig...Dvs tænk fremad, og tænk logisk... Man kan vende sig til at fylde diesel på en bil og så kører den forevigt nærmest....
Well jeg lovede at jeg ville holde min kæft og det gør jeg så...Definitivt ....Måske
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 19:04
generelt bør man vel kun skrive hvis man noget at bidrage med... Det synes jeg patriarken har modsat visse andre ;-) så blive endelig ved.
istedet for at diskutere teknik som om det er religion burde vi måske kigge på vores forskellige udgangspunkter. Hvis jeg havde et stort hus med 3 børn osv. ville jeg kigge på patriarkens løsning. Tror også han skrev et eller andet sted at udseende og lydniveau ikke betød noget. Jeg har det absolut modsatte:
60 kvm. og dermed kun behov for et mediacenter. Og selvom jeg bor alene betyder udseende meget og stilheden betyder alt :-)
Derfor passer et lille kabinet med fuld mulighed pc mulighed mig rigtigt godt. Det jeg synes der er så fantastisk ved ION boardet at 1080P afspilning og fornuftig lyd nu er muligt på så lille plads. Sættet med Terratec boks og SSD disk kommer til at 5500-6000 kroner. Så hvis jeg skulle bruge til 3 børneværelser, soveværelse, stue og lokum (!) ville det blive alt for dyrt ;-)
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 20:09
Landrock skrev:
generelt bør man vel kun skrive hvis man noget at bidrage med... Det synes jeg patriarken har modsat visse andre ;-) så blive endelig ved.
istedet for at diskutere teknik som om det er religion burde vi måske kigge på vores forskellige udgangspunkter. Hvis jeg havde et stort hus med 3 børn osv. ville jeg kigge på patriarkens løsning. Tror også han skrev et eller andet sted at udseende og lydniveau ikke betød noget. Jeg har det absolut modsatte:
60 kvm. og dermed kun behov for et mediacenter. Og selvom jeg bor alene betyder udseende meget og stilheden betyder alt :-)
Derfor passer et lille kabinet med fuld mulighed pc mulighed mig rigtigt godt. Det jeg synes der er så fantastisk ved ION boardet at 1080P afspilning og fornuftig lyd nu er muligt på så lille plads. Sættet med Terratec boks og SSD disk kommer til at 5500-6000 kroner. Så hvis jeg skulle bruge til 3 børneværelser, soveværelse, stue og lokum (!) ville det blive alt for dyrt ;-)
|
Synes at man skal planlægge sit system udfra standarder. Det gør det nemt at administrere og gør det nemmere at udvide. Hvis infrastrukturen er i orden er mulighederne uendelige, så længe man følger standarderne. Således kan man også give reel rådgivning...
....Men det kunne være rart at høre lidt mere om hvad man gør i distriburede systemer mht MP fx...Er der en standard der sikrer kvaliteten og "reclock", 24p osv....på klienter eller skal dette konfigureres individuelt?(ja)
På et MCE system kan jeg sætte det op så alle extendere bruger sammme scheme... Men styringen er trods alt central... Hvis jeg skulle sælge noget som helst....Så ville jeg f... ikke overveje MP. Selvom jeg ved at Cyberguyen og Jonas er diy-hard mp fans, og de er dygtige til næsten alt jeg kan komme i tanke om at klandre dem for...Så står de stadigvæk med samme problem....De finjusterer på den enkelte enhed og flytter sig til den næste.... Jeg er meget glad for Jonas' og Cyberguy's indlæg, men de kører med entusiast systemer....ikke end-user systemer...De har ingen standarder og der er ingen hardware extention....Dette er ikke et problem.....det er en præmis...Om man vælger deres eller en standardiceret vej... Det afhænger af evner ift htpc...
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 20:39
Patriarken skrev:
Synes at man skal planlægge sit system udfra standarder. Det gør det
nemt at administrere og gør det nemmere at planlægge. Hvis
infrastrukturen er i orden er mulighederne uendelige, så længe man
følger standarderne. Således kan man også give réel
rådgivning.......Men det kunne være rart at høre lidt mere om hvad
man gør i distriburede systemer mht MP fx...Er der en standard der sikrer
kvaliteten og "reclock", 24p osv....på klienter eller skal dette konfigureres
individuelt?(ja) På et MCE system kan jeg sætte det op så alle
extendere bruger sammme scheme... Men styringen er trods alt
central... Hvis jeg skulle sælge noget som helst....Så ville jeg f... ikke
overveje MP. Selvom jeg ved at Cyberguyen og Jonas er diy-hard mp
fans, og de er dygtige til næsten alt jeg kan komme i tanke om at klandre
dem for...Så står de stadigvæk med samme problem....De finjusterer på
den enkelte enhed og flytter sig til den næste.... Jeg er meget glad
for Jonas' og Cyberguy's indlæg, men de kører med entusiast
systemer....ikke end-user systemer...De har ingen standarder og der er
ingen hardware extention....Dette er ikke et problem.....det er en
præmis... |
Nu du snakker om 24p så har MP jo netop den fordel at det kan dynamisk
skifte refesh rate. Hvor man i WMC selv skal skifte. Et klart plus specialt
når kæresten eller konen også bruge det.
Der når man først har indstillet et perfekt system så der er et backup
plugin man kan bruge til at lægge det på andre setup's i huset hvis det
er. Det er bare en del af hvad windows media center mangler for at være
et ordenligt program.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 20:56
Korsbæk skrev:
Patriarken skrev:
Synes at man skal planlægge sit system udfra standarder. Det gør det
nemt at administrere og gør det nemmere at planlægge. Hvis
infrastrukturen er i orden er mulighederne uendelige, så længe man
følger standarderne. Således kan man også give réel
rådgivning.......Men det kunne være rart at høre lidt mere om hvad
man gør i distriburede systemer mht MP fx...Er der en standard der sikrer
kvaliteten og "reclock", 24p osv....på klienter eller skal dette konfigureres
individuelt?(ja) På et MCE system kan jeg sætte det op så alle
extendere bruger sammme scheme... Men styringen er trods alt
central... Hvis jeg skulle sælge noget som helst....Så ville jeg f... ikke
overveje MP. Selvom jeg ved at Cyberguyen og Jonas er diy-hard mp
fans, og de er dygtige til næsten alt jeg kan komme i tanke om at klandre
dem for...Så står de stadigvæk med samme problem....De finjusterer på
den enkelte enhed og flytter sig til den næste.... Jeg er meget glad
for Jonas' og Cyberguy's indlæg, men de kører med entusiast
systemer....ikke end-user systemer...De har ingen standarder og der er
ingen hardware extention....Dette er ikke et problem.....det er en
præmis... |
Nu du snakker om 24p så har MP jo netop den fordel at det kan dynamisk
skifte refesh rate. Hvor man i WMC selv skal skifte. Et klart plus specialt
når kæresten eller konen også bruge det.
Der når man først har indstillet et perfekt system så der er et backup
plugin man kan bruge til at lægge det på andre setup's i huset hvis det
er. Det er bare en del af hvad windows media center mangler for at være
et ordenligt program. |
MP bruger directshow/overlay/legacy evr mode....Kan du venligst give mig en præcisering af hvorledes fx ffMPEG bruger DXVA 2.0 til fx h.264?
Du har ingen garanti for at du med DS bruger den renderer/filtergraph der skal til for at udnytte dit hardware.
Jeg kan godt fortælle dig hvordan du ca skal gøre men lad os høre løsningen...
(Jeg forsøger IKKE at nedgøre nogen eller at snakke ned til nogen)
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 21:23
nej det kan jeg ikke. Men jeg vil da gerne have en forklaring. Da jeg synes
det er svært at finde den slags information. Og hvis du kan forklare hvordan
man så er sikker på at den bruger den renderer/filtergraph som man har
bedt den om. Ville det være super.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 22:39
Landrock skrev:
|
Har også haft et HFX classic kabinet, og det virker da også fint, jeg solgt mit fordi det var for stort og jeg blev træt af at se på det.
|
Skrevet den: 29-Maj-2009 kl. 22:56
Landrock skrev:
|
Helt enig, det er derfor jeg ikke skal have en central HTPC i en lejlighed med max 2 stk. TV, det er spild af strøm og plads. Jeg tror heller ikke at jeg ville overveje en centralløsning hvis jeg boede i et hus, da jeg stadigvæk kun skulle have TV i stue og soveværelse og hvis der kommer børn, kan de så få noget gammelt hardware :-)
Jeg tror selv udviklingen kommer til at gå denne vej, og prisen skal nok komme ned i et fornuftigt leje (selvfølgelig koster det første ION bundkort en del, man kan bare se hvor meget opmærksomhed det har fået på anandtech!).
|
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 30-Maj-2009 kl. 01:21
Landrock skrev:
http://www.silverstonetek.com/OEM/d_case.php?model=PT-07 - Derudover har jeg lige set denne fra Terratec som løser problemet med DVB-C. Det ser ud til at være et nyt produkt som jeg ikke kan finde nogle test på... Er der nogen der kan noget med google jeg ikke kan ? ;-)
|
Den ser fin ud, MEN virker den med Vista eller Win 7?, der findes mange DVB-C tunere, men de eneste der har virket ordenligt med softwaren, har været floppyDTV/fireDTV.
Så det er op til dig at prøve den, og Hvis den virker, siger du det videre til os andre 
|
Skrevet den: 30-Maj-2009 kl. 10:08
Ville være lækkert med et review af den
Det er er nok den mest inkompetente anmelder på jorden der har skrevet det her
http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=da& js=n&u=http%3A%2F%2Fwww.wired.it%2Freviews%2Faccessori%2 F2009-05%2F28%2Fterratec-h7-no-pay-tv%2C-no-party-.aspx& sl=it&tl=da&history_state0=
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 31-Maj-2009 kl. 22:13
Som nævnt kører jeg med en server der kører MediaPortal
TVserver.
Jeg har pt. kun en dedikeret MediaPortal Klient - den
som står i stuen. Planen er at systemet skal udvides til
soveværelset på et tidspunkt.
Udover dette, så bruger jeg det til en ting som
Microsoft aldrig nogensinde har haft en løsning på:
Nemlig at "extende" LiveTV til alle pc'er i lejligheden.
Det gælder kærestens stationære, min laptap, hendes
Netbook og sågår min iPhone (selvom det sidste kræver
nogle krumspring for øjeblikket). Dette er ufatteligt
brugbart for os, som pt. kun har et tv, men til tider
gerne vil se LiveTV mere end et sted.
Jeg har derfor endnu ikke været ude for "problemet" med
at skulle opsætte flere klienter.
Uden at vide voldsomt meget om netop dette problem (har
aldrig før stået med +3 computere der skulle opsættes
100% ens, så mener jeg da at vide at dette er muligt at
gøre relativt automatiseret. Først opsætte en computer,
og så kopiere denne opsætning til de efterfølgende
(forudsat at hardwaren er ens). Den bro krydser jeg den
dag jeg står ved den.
Mit problem er derfor også at mit HTPC-setup er og har
altid været en igangværende proces der konstant udvikler
sig. Hvis jeg idag stod med den viden jeg har og behovet
for at opsætte et system med 4 klienter (hvis vi
forudsætter at jeg vælger at fortsætte tankegangen fra
min nuværende løsning), så ville jeg sørge for at købe
ens hardware for at gøre opsætningsprocessen betydeligt
nemmere. Jeg ville også målrette mine klienter imod det
de er beregnet til, og jeg ville sørge for at de kunne
det de skulle (+lidt headroom) og så ikke voldsomt meget
mere. Og så skulle de være små, støjsvage og pæne.
Keywordet er (ligesom Patriarken siger) planlægning. Det
er ufatteligt vigtigt at man ved hvad det er man vil,
før man går igang. Hvis man planlægger ordentligt, så
kan man på forhånd forudse og undgå en masse af de
problemer som jeg (og sikkert også mange andre) er stødt
ind i, fordi man er startet med et system, som så er
blevet opgraderet, som så er blevet delvist udskiftet,
som så er blevet skrottet fordi man startede ud med
Full-ATX, men gerne vil have mindre HTPC, som så igen er
blevet droppet fordi det skal være mere støjsvagt.
Listen af ændringer man kommer til at gennemgå vil være
uendelig.
|
Skrevet af: slate
Skrevet den: 31-Maj-2009 kl. 23:21
Poulsbo varianten http://www.linuxshoppen.dk/fit-pc.php - http://www.linuxshoppen.dk/fit-pc.php
------------- Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo
DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
|
Skrevet den: 31-Maj-2009 kl. 23:47
xcanner skrev:
Landrock skrev:
|
Har også haft et HFX classic kabinet, og det virker da også fint, jeg solgt mit fordi det var for stort og jeg blev træt af at se på det.
|
Størrelsen var også grunden til at mit røg ud. Men jeg havde ogå problemer med varmen i forhold til decoderkortene.
HFX mini vil være optimalt til ION kortet, jeg skal bare lige overveje om jeg gider at bøje kobber rør igen ;-) alle test jeg har læst af kortet indikerer at det kan køre uden blæser. Derfor passe det Silverstone kabinet jeg tidligere har linket til perfekt, da der er masser af lufhuller.
|
Skrevet den: 01-Juni-2009 kl. 00:11
Måske er POW på vej med noget mere prisbilligt:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18360 - http://www.hexus.net/content/item.php?item=18360
|
Skrevet den: 04-Juni-2009 kl. 00:43
Jeg har nu købt et setup, som det, Patriarken anbefalede i denne tråd:
ASUS M3N78-EM (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support) Athlon X2 4850e ( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC) Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 550kr Silverstone SUGO SG02
NorthQ 4001AL Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
Er i gang med at sætte den op. Men jeg kan allerede nu konstatere, at støjsvag det er den i hvert fald IKKE :( - specielt cpu blæseren støjer, psu'en støjer også mere end forventet. Jeg har prøvet at skrue lidt i bios, men det hjælper ikke umiddelbart.
Gode råd modtages...
|
Skrevet den: 04-Juni-2009 kl. 04:59
beggar skrev:
Jeg har nu købt et setup, som det, Patriarken anbefalede i denne tråd:
ASUS M3N78-EM (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support) Athlon X2 4850e ( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC) Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 550kr Silverstone SUGO SG02
NorthQ 4001AL Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
Er i gang med at sætte den op. Men jeg kan allerede nu konstatere, at støjsvag det er den i hvert fald IKKE :( - specielt cpu blæseren støjer, psu'en støjer også mere end forventet. Jeg har prøvet at skrue lidt i bios, men det hjælper ikke umiddelbart.
Gode råd modtages...
|
Det var et forslag til en server, hvor en extender også blev nævnt.... Men, det er jo bare at skrue ned for blæseren...
|
Skrevet den: 04-Juni-2009 kl. 08:03
Har et tilsvarende MB asus M3n78-wm og her kan man sætte styringen af cpu-blæseren i bios. Skal sættes til noget der hedder pwr. (kører efter behov)
Regner med der bruges den køler som leveres med CPU-en og som har en 4-pin tilslutning...
|
Skrevet af: xeon
Skrevet den: 04-Juni-2009 kl. 08:35
I asus-regi hedder det Q-fan der hvor mange sætter blæserstyringen i bios'en.
------------- http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64336 - Min hjemmebio
|
Skrevet den: 04-Juni-2009 kl. 08:49
Jeg har forsøgt at ændre biosopsætning, men synes ikke rigtig, der sker det helt store. Måske mangler jeg nogle drivere. Jeg kører med Windows 7 og den medfølgende driver cd fungerer ikke med windows 7 - er der nogen, der har fundet nyere drivere til bundkortet end dem, Windows selv installerer.
mht. psu'en, så er der vist ikke noget stik fra den, som passer i bundkortet til at styre dens blæser.
|
Skrevet af: fischerben
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 12:46
Patriarken skrev:
Dette er tilkoblet en Octava 4x4 Matrix Switcher som er forbundet til alle husets fjernsyn via HDMI(CAT5E extendere)Alle rum har en USB-UIRT transciever forbundet til HTPC/WHS. Det hele står i et rum jeg har bygget til lejligheden
Med dette kan jeg med et enkelt tryk på fjernbetjeningen sende en extender's eller htpcs billede og lyd rundt til alle
husets fjernsyn eller jeg kan sende en af dem til soveværelset samtidig
med at jeg kan sende en anden til stue eller mit kontor. Der er 256 kombinationer...
|
Det vil sige du har trukket 3 kabler til hvert værelse?
hvordan fungere det der med at den sender billede ud, hvordan ved switcheren hvilket fjernsyn den skal sende billedet ud til når du sender signal igennem usb-UIRTen fra din remote? og hvordan kan den sende forskellige billeder rundt når der kun går et HDMI stik ud til Switcheren fra HTCPen. Hvis du forstår hvad jeg mener :)
men det lyder ellers smart, fordi så slipper man for en masse klienter og om det skal køre trådløst osv
|
|