Endelig fik jeg lejlighed til at måle på min kollegas Infocus X9 og efterfølgende kalibrere den i går aftes. Som afspiller blev brugt en HTPC med Mediaportal. Forbindelsen til X9'eren var via HDMI.
Lærredet, der blev anvendt, var et PCW92ME 92" Projector Screen Matte White 16:9 Widescreen Electric w/ RF Remote ( http://www.allcam.biz/catalog/product_info.php?cPath=75&products_id=529 - http://www.allcam.biz/catalog/product_info.php?cPath=75& products_id=529 )
Den totale anskaffelsespris for lærred + projektor fra UK var rundt regnet lidt under DKK 6000,-.
Anvendt måle-kalibreringsudstyr var et EyeOne Pro spektrumradiometer med ColorHCFR software. For at tilgå X9'erens let skjulte features blev anvendt et passende servicekabel og en terminalemulator.
En vejledende framerate-måling blev udført for at verficerer korrekt afvikling ved 60Hz hhv. 50Hz. Desværre fik jeg ikke målt på 24p-materiale, da der var tvivl om HTPC'ens grafikkort understøttede det. Ved en senere lejlighed kan jeg måske teste dette med en Bly-ray-afspiller. Det så dog ud til, at der blev udført korrekt 3:2-pulldown på 24p-materialet i denne testopstilling - og med mindre generende judder end jeg har set på visse TV. Igen er det noget, jeg gerne ville have tid til at undersøge nærmere.
Jeg kunne godt have brugt en times tid mere på kalibreringen, for jeg fornemmer, at jeg kunne bringe den en tak tættere på en korrekt farvetemperatur (på 6500K, eller helt korrekt "D65") og opnå en bedre gamma - men her og nu må vi lige nøjes med en gennemgang af nogle highlights af før- og efter-resultatet.
Første indtryk er, at projektoren er ret lysstærk - og selv i energispare-tilstand (hvor blæseren er meget mere stille) leverer den faktisk for meget lys til et relativt mørklagt lokale.
Sortniveauet er ikke fantastisk - men igen spiller omgivelsernes reflektioner og graden af mørklægning en stor rolle. Da projektoren leverer så meget lys, kunne man overveje et gråt lærred - eller at sætte et neutralt filter foran linsen for derved at opnå et forbedret sortniveau og stadig få tilstrækkeligt lys. Vi nåede desværre ikke at skaffe et filter til linsen, men flere anbefaler dette filter: http://www.fotosense.co.uk/hoya-49mm-standard-ndx2-neutral-density-filter.html - http://www.fotosense.co.uk/hoya-49mm-standard-ndx2-neutral-d ensity-filter.html
Shadow-detail var ret tilfredstillende med korrekt indstillet BRIGHTNESS (LYSSTYRKE) i forhold til omgivelserne. Opstillingen var i stand til både at vise blacker-than-black og whiter-than-white.
Regnbue-artefakter var til stede - jeg er ret følsom overfor den slags artefakter, så de undgår ikke min opmærksomhed - men jeg fandt dem ikke mere generende end de, der produceres af en BenQ W5000. Faktisk oplevede jeg, at jeg var i stand til at ignorere regnbuerne det meste af tiden - undertagen ved meget kontrastfyldte scener og lignende.
Før kalibreringen af projektoren var VISNINGSFUNKTION sat til FILM og ellers mere bare eller mindre out-of-the-box-indstillinger. Dette gav en farvetemperatur på ca. 8000K (husk: målet er 6500K):
Problemet stammer fra hvidbalancen:
- hvor vi kan se, at der leveres for meget blå og for lidt rød i forhold til at kunne ramme hvidpunktet ved D65 (6500K).
Det viste sig, at der er et ikke-trivielt samspil mellem menupunkterne "FARVETEMPERATUR" og "HVIDE SPIDSVÆRDIER" - men ved at manipulere disse to punkter under kontrolmåling samt manipulation af "servicemenuen" (som kun kan nås vha. det specielle servicekabel), var det muligt at komme noget tættere på målet. Farvetemperaturen fik jeg næsten på plads:
- hvilket skyldes en meget bedre hvidbalance:
Læg mærke til at fejlen (delta-E, dE) på hvidbalancen ligger på omkring dE=3 (hvor den før kalibreringen lå på dE=~18), hvilket er målet vi forsøger at ramme. På hvidbalancen kan vi direkte se grunden til, at farvetemperaturen ligger lidt over 6500K: Rød er lidt lav. Der kunne ikke skrues mere op for rød - men jeg mener dog, at hvidbalancen (og gammaen) kan blive bedre, hvis der arbejdes lidt mere på opstillingen.
Gråtoneskalaen virkede efter kalibrering pænt i balance og uden grimme misfarvninger.
Gamma'en var ca. 1,9 før kalibreringen og kan næsten bringes til at ligge på 2,2 - dog ikke for mørke nuancer (måske kan det omtalte filter hjælpe her?). Helt sikkert er det, at der kræves lidt ekstra indsats i forbindelse med kalibreringen.
Før kalibreringen var farvegengivelsen ret forkert - og det skyldes bl.a. den forkerte hvidbalance:
Da hvidpunktet lå forkert (fordi farvetemperaturen var 8000K), bliver hele farvegengivelsen påvirket. Måske er det nemmest at forstå, hvis man tænker på, at det svarer lidt til at male med vandfarver på lyseblåt papir i stedet for på hvidt papir.
Den grønne primærfarve er for gul - og desværre er der ikke nogen håndtag at trække i for at rette op på problemet (som kan stamme mange steder fra f.eks. kan det være at lærredet giver et bidrag til fejlen). Man kan til gengæld se, at matematikken er implementeret korrekt, da man ved at trække en linie fra grøn gennem hvidpunktet får placeret magenta lige overfor grøn. Da grøn ligger forkert kommer magenta også til at ligge forkert - og det vil give en forkert påvirkning af billedet generelt.
Efter kalibreringen af hvidbalancen blev farvegengivelsen mere korrekt:
Grøn (og dermed magenta) er stadig noget forkerte (men ikke værre end før) - men en positiv sideeffekt er, at f.eks. rød og gul nu er placeret meget mere korrekt. Dette betyder, at f.eks. hudfarver bliver langt mere overbevisende.
Man kunne desværre ikke indstille farvestyrken i denne opstilling: Menupunktet var simpelthen inaktivt (måske pga. HTPC eller HDMI eller en mulig sammenhæng med BRILLIANT COLOUR-indstillingen, som jeg skal have undersøgt nærmere) - så der var ikke så meget at gøre ved den afvigelse i farvestyrken, der var til stede. Det generelle indtryk af farvegengivelsen var dog god - og specielt set i forhold til prisen var det meget spiseligt. Det er muligt at en anden afspiller med en farveindstilling kunne forbedre lidt på farvegengivelsen - men den testede opstilling performede absolut hæderligt.
Lærred, projektor og evt. filter + kalibrering koster vel i omegnen af DKK 10.000,-, og det synes jeg faktisk er ganske rimeligt for et godt billede i hjemmebiografen. Dertil kommer naturligvis lyd og afspiller.
Det kan måske virke som overkill at kaste en kalibrering efter så billig en projektor - men der er mange variable faktorer, der er med til at bestemme, om man får den bedst mulige billedegengivelse, selvom man valgte at kopier indstillingerne fra den testede opstilling. Hvidbalancen vil blive påvirket af det valgte lærred, evt. filtertypen, reflektioner i rummet og udefrakommende lys (som man jo helst skal undgå). Det er derfor vigtigt at kalibrere opstillingen som en helhed - inkl. indstillingerne i afspilleren om muligt.
|