Print side | Luk vindue

Forsikring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=61776
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 13:51

Emne: Forsikring
Skrevet af: T-teknik
Emne: Forsikring
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 11:21
I forbindelse med afslag på en cykel så er jeg blevet opmærksom på, at jeg faktisk ikke kan være sikker på at få noget fra mit forsikringsselskab på f.eks. tv via min indboforsikring, hvis ikke jeg har en særlig elektronikforsikring - er der nogle som er opmærksom på det?

I øvrigt med den fortjeneste som landets mange forsikringsselskaber har, så burde det næsten altid være til gavn for kunderne.

Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 11:24
Jeg har forsikring hos top danmark, og der skal man have en ekstra forsikring. Pt. på 500kr pr år. Men så dækker den også alt elektronisk op til 5år.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Jeg har forsikring hos top danmark, og der skal man have en ekstra forsikring. Pt. på 500kr pr år. Men så dækker den også alt elektronisk op til 5år.

Jeg har samme selskab - ærgerligt at jeg IKKE er blevet gjort opmærksom på det
- Jeg overvejer faktisk at skifte selskab på grund af mine to nævnte eksempler - og det selvom jeg har haft det selskab i over 20 år!

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 11:32
Jeg har heller ikke fået noget at vide. Det var en ven som sagde hvorfor jeg ikke fik den, fremfor at lave ny forsikring på de maskiner jeg køber. Og når man skifter jævnligt, så er det noget billigere med 500kr pr år, for alt,

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 11:44
Jeg har i de senere år været lidt skeptisk overfor Topdanmark, bl.a. i forbindelse med sager som har været nævnt i medierne.
- At de bevidst undlader at gøre opmærksom på ændringer i form af et ekstra tillæg til indboforsikringen, det er under al kritik!
- Indboforsikringen kan ligeså godt slettes og laves om til enkeltstående forsikringer - det er dæleme ikke ok at betale dobbelt for en forsikring! - Den er dyr nok i forvejen!

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 12:02

Skal vi ikke lige få lidt fakta på bordet i denne her tråd, inden det bliver en omgang udokumenteret RAGE.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

I forbindelse med afslag på en cykel så er jeg blevet opmærksom på, at jeg faktisk ikke kan være sikker på at få noget fra mit forsikringsselskab på f.eks. tv via min indboforsikring, hvis ikke jeg har en særlig elektronikforsikring - er der nogle som er opmærksom på det?

I øvrigt med den fortjeneste som landets mange forsikringsselskaber har, så burde det næsten altid være til gavn for kunderne.

På spørgsmålet om dine elektriske apparater er dækket på indboforsikringen, så skal vi jo først vide hvilken type skade det er du tror der ikke er dækket.

Familiens Basisforsikring II (som er den Indboforsikring ALLE forsikringsselskaber opererer med som grundform) dækker skader på alt indbo som følge af Brand, Tyveri, Hærværk, Vandskade (ved udfosning fra rør (ikke sivning) eller ved vandskade som følge af regnskyld, hvis det har været stormflod (eller er det skybrud, jeg er ikke 100% sikker).

Hvis dine elektriske apparater kortslutter som følge af fejlspænding i stikkontakten, så er det som udgangspunkt ikke dækket af standard Familiens Basisforsikring II. Det kræver en tilvalgsdækning som hedder Elskade (1 og 2). Jeg kan ikke udtale mig om andre selskaber, men jeg ved at Topdanmark ALTID har Elskade dækning med som standard. Så hvis du ikke har Elskade 1 og 2, så er det fordi at du aktivt har fravalgt den.

Den elektronikforsikring som der bliver talt om, er så en forsikring som dækker andre ting. Det inkluderer ofte blandt andet en såkaldt dækning for pludselige skader (hvis du ved en fejl vælter en vase med vand ned i dit tv), udvidet garanti, pixelgaranti og andre ting.

Nu kan vi vende tilbage til spørgsmålet: Hvilken type skade er det som du mener at du er berettiget til at få dækket på din indboforsikring, men ikke mener vil blive dækket?

Udover det er der jo andre ting at være opmærksom på i forbindelse med en erstatning. Der vil ofte være afskrivning over tid, samt en selvrisiko. Dette kan jo så gøre at den erstatning du vil få udbetalt er meget lille. Elektronikforsikringen er i flere tilfælde også med til at sikre dig imod afskrivning, såvidt jeg husker.

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 12:08
Jeg ved at hvis min blu-ray, tv med mere, går i stykker efter 2 år, så dækker reklamationsretten ikke længere. Men der går top danmarks, elektronokforsikring ind og dækker.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 12:12
Indtil for en del år siden, blev jeg også lokket til at købe enkelte tillægsforsikringer ved køb af elektronik, indtil jeg valgte at kontakte Topdanmark, som nævnte at de på daværende tidspunkt gik ud fra at alle havde pc, spejlreflekskamera, DVD-afspiller o.s.v. og det derfor var med i indboforsikringen og at det derfor IKKE var nødvendigt med de der tillægsforsikringer.

- Sagen er så, at jeg IKKE har fravalgt noget, jeg IKKE blevet tilbudt noget mere og jeg er IKKE blevet gjort opmærksom på mulige ændringer.

OBS burde være en del af et forsikringsselskab

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Indtil for en del år siden, blev jeg
også lokket til at købe enkelte tillægsforsikringer ved
køb af elektronik, indtil jeg valgte at kontakte
Topdanmark, som nævnte at de på daværende tidspunkt gik
ud fra at alle havde pc, spejlreflekskamera, DVD-
afspiller o.s.v. og det derfor var med i
indboforsikringen og at det derfor IKKE var nødvendigt
med de der tillægsforsikringer.

Det kommer jo igen an på hvilken type skade man snakker
om. Det som Flemming skitserer, nemlig at varen går i
stykker, vil en elektronikforsikring dække. Det er jo det
samme, som hvis du køber tillægsforsikringen i butikken.
Hvis varen går til i en brand, så vil
elektronikforsikringen ikke dække, for det er din normale
indboforsikring der dækker. Dette vil tillægsforsikringen
du kan købe i butikken heller ikke dække.
Dækning af skade som den Flemming skitserer, nemlig en
fejl på produktet udover producentens normale
garantiforpligtelser har aldrig været inkluderet som
standard i indboforsikringen hos TopDanmark. Det er jo
derfor at de har lavet elektronikforsikringen, netop for
også at kunne tilbyde denne type dækning.

Så jeg tror enten at du har misforstået noget dengang du
har haft fat i Topdanmark eller også er du simpelthen
blevet vejledt forkert hvilket jo selvfølgeligt er meget
beklageligt.

Print side | Luk vindue