Print side | Luk vindue

Uventede kopihindringer og TDC

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=6179
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 10:17

Emne: Uventede kopihindringer og TDC
Skrevet af: Carser
Emne: Uventede kopihindringer og TDC
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 13:31

Hej,

Jeg har oprettet denne tråd, da en del indlæg i Sony-brugergruppen har påvist, at ikke kun Sony recorder-ejere hindres af TDC i at optage eller overføre optagelser fra harddisk til DVD.

Netop nu er mindst 8 modeller fra 3 mærker rapporteret som ramt - tidligere eller nu - af situationen, TDC nu er gjort opmærksom på.

Før du poster noget her og for at undgå gentagelser, bedes du lige tjekke disse:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&P N=1&TPN=1

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6171&P N=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6171&P N=1&TPN=1

I nye indlæg, angiv venligst (hvis relevant):

• Din recorder-model
  • Selector-model (Teledanmark og TDC OnCable = Sagem ICD 3000, Casema = Sagem ICD 4210 eller den nye, lille Sagem ICD 60) og
  • hvor du bor - der er geografiske forskelle.
  • har du evt. fejlmeldt noget? Hjalp det?

(Gen-)Redigeret for at angive Selector-modeller nøjagtigt. De står i aldersrækkefølge.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Svar:
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 15:41

Hej,

Jeg sendte også info til TDC's kabelnetfejlservice om denne tråd og TDC har netop svaret mig, at de undersøger sagen. Der kan være noget med chips, der indgår i flere mærker af recordere. De er klar over, at Sony og Pioneer "driller" hvor Philips ikke gør. JVC nævnes ikke.

De vender tilbage - det gør jeg også, når der er nyt i sagen.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej,

Jeg sendte også info til TDC's kabelnetfejlservice om denne tråd og TDC har netop svaret mig, at de undersøger sagen. Der kan være noget med chips, der indgår i flere mærker af recordere. De er klar over, at Sony og Pioneer "driller" hvor Philips ikke gør. JVC nævnes ikke.

De vender tilbage - det gør jeg også, når der er nyt i sagen.

Hej Carser,

Har ikke selv hørt noget fra TDC idag, men det er da godt at de stadig undersøger sagen. Bare de dog kunne bekræfte at problemet ikke findes på den nye Selector! Vil nemlig ikke udskifte min gamle Selector, hvis det ikke løser problemet 100 %

Der er tilsyneladende ingen herinde, der har en Sagem 60 og som gider at lave en lille test ?

filmfreak

Skrevet den: 22-August-2005 kl. 16:51

Hej Filmfreak,

Jeg synes, vi skal give TDC lidt tid nu. 

Netop i dag er det den 22. Dagen, hvor kanalflytningen iflg. Infokanalens tekst-tv skulle være/blive færdiggjort.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: norbert
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 17:00

Jeg har tidligere nævnt, vistnok i en anden tråd omhandlende dette, at jeg ingen problemer har med den nye dekoder og har heller ikke haft det. Jeg skiftede min dekoder ud ved årsskiftet netop på grund af copy-once problemerne på DR1 og DR2 :-)

Skrevet den: 22-August-2005 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af norbert norbert skrev:

Jeg har tidligere nævnt, vistnok i en anden tråd omhandlende dette, at jeg ingen problemer har med den nye dekoder og har heller ikke haft det. Jeg skiftede min dekoder ud ved årsskiftet netop på grund af copy-once problemerne på DR1 og DR2 :-)

Ja det er også rigtig - du har så vidt jeg husker en pioneer recorder ? Kunne godt tænke mig en test med en Sony HX710/910 recorder.

Skrevet af: norbert
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 17:34

OK - så er jeg med :-)

Men min kammrat har for en måned siden købt en Sony HD, og han har ingen problemer med nogen af dem - og han har ogå den nye dekoder :-)

Skrevet af: SJOK
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 20:43

Jeg har også Sagem 60 og Panasonic E85  - ingen problemer med at optage! Sagem 60 er dejlig lille i forhold til den gamle Selector og ikke mindst hurtigere og bedre. Hvis man køber Canal+ (219 kr. pr. md) er Sagem 60 faktisk gratis.

-------------
SJOK

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 22-August-2005 kl. 21:15
Var der andre end mig, der fik "CopyOnce" på Rejseholdet i 16:9 via Selector i aften?

Hvis der er, så kontakt mig i "pb" - jeg har en perfekt optagelse af aftenens afsnit i fuld 16:9 og med bort-redigeret kommentator-snak over slutteksterne.

Det er IKKE en carte blanche til at alle kan få kopier, men de af jer, der p.gr.a. TDCs manglende fejlretning ikke har været i stand til at optage aftenens afsnit i 16:9 format kan af denne vej få en kopi i kvalitet MN22 (lidt bedre end SP - 01h50m på Pioneer, så der skulle være plads til 2 afsnit pr. disk).

Jeg forbeholder mig retten til at afvise at lave kopier til folk, hvis jeg får på fornemmelsen, at det ikke skyldes CopyOnce problematikken.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 23-August-2005 kl. 20:02

UPDATE:

Intet fra TDC endnu. Min Selector (rebootet og direkte tændt på kanal 6 = TV3) giver Copy once på TV3, der lige om lidt sender Fire Bryllupper og en begravelse.

Sony 710, Sagem 4210, Amager

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: flhansen
Skrevet den: 24-August-2005 kl. 13:41

UPDATE:

Intet fra TDC endnu. Min Selector (rebootet og direkte tændt på kanal 6 = TV3) giver Copy once på TV3, der lige om lidt sender Fire Bryllupper og en begravelse.

Sony 710, Sagem 4210, Amager

Hmmm

Det lyder dæleme ikke rart det der. Også TV3... Det er nærmest som om det breder sig? Jeg gider altså ikke købe en ny Selector endnu. Hvis jeg gør det er jeg næsten sikker på at der kommer et 'erstatningstilbud' fra TDC flyvende treethalvt nanosekund efter

-------------
mvh

Flemming Hansen

Skrevet den: 24-August-2005 kl. 14:05

INTET NYT

Jeg har stadig ikke hørt nyt fra TDC og faktisk heller ikke oplevet nogen kanalombytning på hverken kabelnettets analoge kanaler eller Selectors.

Har I hørt/set noget?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 24-August-2005 kl. 17:09

Jeg rykkede TDC for en status på sagen, men fik at vide at der intet nyt var ´

Det eneste jeg har bemærket efter d. 23/8 var at DK4 og BBC World nu igen var blevet digitale på Selector. Synes stadig at farverne TV2 på Selector er meget blege i forhold til det analoge signal modtaget på TV-tuneren !

Skrevet den: 24-August-2005 kl. 17:38

Hej filmfreak,

Dejligt at DK4 og BBC (hos mig var det vist BBC Prime) nu atter kører digitalt. Du har ret: TV2 mangler farvemætning på Selector.

Jeg er kommet i tanker om noget: Når den gamle Selector lægger nu&næste-banner ind på et analogt signal, er dens RGB-output ikke standard. Mit tv skifter fra RGB til composite og så igen til RGB og så videre. Selvsving!

Men kun ved banneret, ikke ved rent analogt signal. Faktisk har jeg to gange fået ny firmware i mit TV for at slippe for dette, da det især drillede, da TV2 var analog. Uden held.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 00:34

Nyt/intet nyt.

Dette er netop sendt til TDC fejlservice:

I aftes optog jeg fra Selector for at få god lyd og godt billede fra DR1 med Rock fra Rosenborg. Jeg lod optagelsen fortsætte, da Barnyby også er god.
Til at begynde med var alt OK på min titelliste - intet "no copy". Jeg lavede noget andet og da jeg så efter begge programmer var slut ville dele titlen op og redigere lidt, blev Barnaby grå i samme sekund, der efter en lille præsentation blev skiftet til WIDE. Grå skærm på Sony recordere betyder no copy = optagelse nægtet. Dette synes jeg i høj grad bekræfter, at der er et problem med WSS+"Selector Classic" på jeres net. Men også stadigvæk med copy once. For begge titler blev ramt af dette, den første med tilbagevirkende kraft.
Så jeg kan med andre ord hverken overføre koncerten til DVD eller se Barnaby.

Vær venlig at sende denne info om WSS -> no copy videre til teknikerne.

_____

Nu er jeg både blevet utålmodig og har desuden brugt mit sidste ledige VHS-bånd (pt. eneste min eneste garanti for at kunne få ægte 16:9 i hus).

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 00:43
Kan Sony ikke kopiere den del af optagelsen, der ikke er markeret som "CopyOnce" ud på disk?

Det kan Pioneers maskiner da...

Prøv evt. at dele titlen op i to individuelle titler og se om du den vej kan få en "Normal" del og en "CopyOnce" del af den oprindelige optagelse.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 01:05

Hej Keld,

Læs lige igen, hvad jeg skrev:

...copy once. For begge titler blev ramt af dette, den første med tilbagevirkende kraft...

Når jeg skriver begge titler, er det fordi jeg har delt den ene optagelse op i to individuelle titler. Ordet "dette" refererer til copy once.

Selvfølgelig ville jeg kunne overføre en "normal"/ikke beskyttet del. Så desværre er jeg totalt on-topic...det var virkelig uventet det her med koncerten.

Og havde jeg optaget fra tuneren i Sony'en, var jeg rendt ind i den fæle overstyring, TDC for tiden (lokalt?!?) har på DR1!

Se evt. i tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6173&PN=1 - skarpe lyde .

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 08:05

Til at begynde med var alt OK på min titelliste - intet "no copy".

Du ser først altid 'No Copy' symbolet i titellisten efter du har stoppet optagelsen - det er ihvertfald min erfaring. Er der 'Copy Never' på ser man ikke noget symbol men opdager det først når man afspiller optagelsen => grå skærm  ! Men når du starter en optagelse med 'Copy Never' får du meddelelsen på skærmen:  'Dette billede kan ikke optages' !

Er ved at være godt træt af 'Copy-Once' og at TDC ikke har løst (eller gider løse) problemet så jeg overvejer at udskifte Selector. Håber så ikke at der kort tid  efter kommer en ny og bedre box (uden de kendte fejl fra Sagem 60) og med mulighed  for HDTV .

Er der nogen hvor det har lykkedes for at flytte en 'copy-once' optagelse over på en DVD-RW VR mode disk ? (Sony HX710)

filmfreak

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Du ser først altid 'No Copy' symbolet i titellisten efter du har stoppet optagelsen - det er ihvertfald min erfaring.

Hej, jeg mener 90% sikkert at have set det komme på titellisten stort set øjeblikkeligt selv under optagelse på få sekunder, bl.a. da jeg selv lavede "zappetjek" efter dit første indlæg i copy-once tråden.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 08:58

Du ser først altid 'No Copy' symbolet i titellisten efter du har stoppet optagelsen - det er ihvertfald min erfaring.

Hej, jeg mener 90% sikkert at have set det komme på titellisten stort set øjeblikkeligt selv under optagelse på få sekunder, bl.a. da jeg selv lavede "zappetjek" efter dit første indlæg i copy-once tråden.

Hmm.. det har jeg ihvertfald aldrig oplevet på min Sony.

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 10:58

Hej Filmfreak,

Jeg har nok husket forkert. Ihvertfald afprøvede jeg det nu, og på tre korte bidder blev der blot vist rød cirkel på titellisten under optagelse.

Bagefter var 2 ud af 3 markeret med streg over COPY.

filmfreak skrev:

og det ser ud til at være helt korrekt.

Træls, da man så kan optage en masse og først opdage det bagefter. Så man det straks og var hurtig, kunne man optage fra den indbyggede tuner og kun miste nogle sekunder af optagelsen.  

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 28-August-2005 kl. 11:00

Er ved at være godt træt af 'Copy-Once' og at TDC ikke har løst (eller gider løse) problemet så jeg overvejer at udskifte Selector.

Ja, nu må de tage sig sammen.

Jeg synes den nye snarere ligner en digital brevvægt end et seriøst stykke isenkram til mit rack eller hylden under mit TV. Kabinettet kan ikke have kostet meget i forhold til 4210'erens. Hvis det var i sort, koksgrå eller sølv ville jeg også overveje en ny.

PS: En underlig ting på den nye er en stereo mini-jack bøsning til SPDIF signal. Det er nok noget med, at den først kun skulle kunne spille stereo og bøsningen skulle være billigst mulig. Så skulle den kunne 5.1 og det i en ruf. Men bøsningen blev ikke ændret til standard RCA eller evt. en optisk udgang. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 30-August-2005 kl. 18:36

Er der nogen der har hørt noget nyt fra TDC ?  - er der en løsning på vej ???

Virker som om TDC KabelTV har syltet sagen.

Skrevet den: 30-August-2005 kl. 19:36

Hej igen,

Jeg har ikke hørt noget. I forbindelse med en anden fejl skruede jeg bissen på, og det hjalp. Det følgende ER håndteret, TDC har udskiftet en del hardware, de først prøvede at indsætte nye moduler i. Det tjener som eksempel på, hvad vi måske skal skrive nu til TDC for at de ikke sylter vores sag.

KLAGE

Kære Kabel TV Fejlservice,

Jeg er desværre nødt til at klage nu. Ikke "bare" ringe.
I omtrent et år, har der periodisk været udfald og høje skrat i alle FM-radioprogrammerne modtaget via
radiostikkene til kabelnettet. . Det kunne være interferens fra en radar, en defekt harddisk i en server
hos DR eller en ulovlig trådløs telefon.
Hvor udbredte fejlene var geografisk, vidste jeg først ikke
Via luftantenne er der bare ikke generelt samme fejl, så jeg udelukker nu sendefejl fra stationernes side.

Jeg har fejlmeldt i august i fjor, da det blev ved. Og ringet mange gange siden.
For ca. to måneder siden blev det ulideligt hyppigt at fejlene kom igen.
Jeg optog lidt fra alle programmer, der gik tit kun sekunder mellem udfald og skrat.

Naboer har klaget. I har sendt en mand ud et par gange. Da det er periodisk, kunne det ikke høres første gang.
Men optagelsen var min dokumentation - og det havde skrattet hele weekenden (stikprøver).

Sidste gang rodede jeres medarbejder med min helt nyopsatte stikdåse (også til webspeed), han mente var forældet. Så nu sidder den løst og jeg ved ikke, om den bør skiftes - det kom vi bort fra, da han ville op på loftet.
Den løse dåse har jeg også ringet om samtidig med nyeste klage. Intet svar, besøg eller ring.

For det første: TDC har service på vores anlæg, der er blevet ombyget til returvej for nyligt.
Og C står for kommunikation.
At I ikke formår at rette en så irriterende fejl hindrer radiostationernes kommunikation.
Selv om jeg normalt falder i god snak med jeres medarbejdere og selv er teknisk uddannet, har jeg
ikke fået at vide, hvad der var galt og hvor fejlen lå. Altså en mangelfuld kommunikation.

Dog blev jeg for få uger siden ringet op: "Vi arbejder på sagen: På et varmt loft på Amager med teknik mangler der  air condition." "Fejlen rammer Amager". "Du har nok også kunnet se det på tv".

Min mening: Det kan ikke tage kompetent personale et år at finde ud af, der er for varmt på et loft og installere noget køling. I manualerne til jeres udstyr er omgivelsetemperaturkrav ret sikkert omtalt. Så måske har det aldrig været installeret korrekt?

For det andet: Denne melding har - om den holder eller ej, og ja, jeg indrømmer, at jeg nu er ret skeptisk - ikke rettet fejlene, jeg lige nu kan høre igen.
Udover irritation og gåen glip af udsendelser har jeg ulejliget mig med med at tjekke stik, kabler og radio/receiver og talt med bestyrelsen og naboer.

Nu forlanger jeg, at I løser det øjeblikkeligt og lader mig vide, hvad præcist der er gjort på skrift.

I modsat fald: Jeg agter at klage lige så højlydt, som det tyder på at være nødvendigt. Og jeg vil ikke tøve meget længere med henvendelser til pressen og evt. Teleankenævnet eller andre relevante autoriteter.

Vi vil have rene signaler, tak.

Kommentarer er velkomne.

Citat slut. Periodiske fejl gennem mindst et år på hele Amager blev først efter klagen håndteret - og det på få uger.

Da der nu er gået et par uger siden vi henvendte os om den aktuelle situation, skal vi måske også her køre en "no more Mister Nice Guy"?!?
Hvad synes I andre?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: oz1mis
Skrevet den: 30-August-2005 kl. 21:39

I en helt anden sammenhæng (TDC Forlag) fik min kone det råd at skrive direkte til Henning Dyremose.

Han skal i følge rygter have en hel afdeling siddende til at håndtere klager, og vi fik da også hurtigt svar og klaret min kones problem.

Så skriv (anbefalet) til TDC Att Hening Dyremose !

mvh Michael

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 00:14

Hej,

Michael, det er da en radikal løsning.

Nu brugte jeg en klageside, http://tdc.dk/kontakt/klage/andet/ - denne , jeg surfede mig frem til i stedet for blot en ny e-mail. Jeg skrev bl.a.:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6179&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6179&P N=1&TPN=1

samt 2 links i første besked fortæller om sagen. Jeg er brugeren "Carser" og klager, da det trækker ud med at få løst problemet. Jan Panduro er normalt min kontakt.

Hvis det ikke nytter og gerne meget snart, ja, så må vi nok "ulejlige" Henning Dyremose som du foreslår. Tak for tippet.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 06:57
Radikal løsning - ja - men yderst effektiv. Jeg har selv fornøjelsen af at arbejde et sted, hvor det at sende et klagebrev att. den adm. direktør har samme effekt som en tryllestav. Problemet bliver løst i løbet af ingen tid og kunden får ret. Også selvom sagen blandt de menige medarbejdere har været behandlet helt efter bogen og klagen er åbenlyst uberettiget  Det kan man så som menig medarbejder have en mening om.

Men det kunne da være skønt hvis jeg for en sags skyld kunne have glæde af denne mulighed.

Skrevet af: Holmstedt
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 07:17

Rolig nu. Jeg har checket en pålidelig kilde som oplyser at TDC kabel TV bestemt arbejder på at løse problemerne - der er bl.a. indkøbt recordere fra Sony og Pioneer så de kan genskabe kundernes problemer.

Det er jo nødvendigvis ikke TDC kabel som er skyld i problemerne - men måske recordere fra Sony og Pioneer som tolker WSS (Wide Screen Signalling) forkert. Er der nogen der har kontaktet disse producenter?

/Holmstedt

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af Holmstedt Holmstedt skrev:

Det er jo nødvendigvis ikke TDC kabel som er skyld i problemerne - men måske recordere fra Sony og Pioneer som tolker WSS (Wide Screen Signalling) forkert. /Holmstedt

Men så skulle problemet jo vel også gælde for den nye Selector (Sagem 60) ??

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 07:51

Tjaa... der er flere muligheder, da transmissionskæden fra Broadcaster til forbruger er lang. Så derfor bliver tingene kompliceret og tager tid. Men samtidig er der åbenbart ikke andre end recordere fra Sony og Pioneer der giver problemer, eller hva'??
Under alle omstændigheder bliver der heldigvis arbejdet på en løsning fra TDC's side. Det er da godt nyt.

/Holmstedt

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 08:42

Men samtidig er der åbenbart ikke andre end recordere fra Sony og Pioneer der giver problemer, eller hva'??

Stampe rapporterede også om problemet med JVC DR-MH30 på en af de sidste sider af tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&PN=1&TPN=11 - Copy-once problem med Selector .

Dog savner jeg måske at flere følger Carsers opfordring til at skrive om deres erfaringer her i tråden.

Citér I nye indlæg, angiv venligst (hvis relevant):

• din recorder-model
  • evt. Selector (Sagem 4210, Casema eller den nye Sagem 60) og
  • hvor du bor - der er geografiske forskelle.
  • har du evt. fejlmeldt noget? Hjalp det?

Ingen Panasonic eller Philips HDD/DVD ejere med den gamle Selector der kan skrive om deres erfaringer?

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet af: 2jur
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 09:48

Tjaa... der er flere muligheder, da transmissionskæden fra Broadcaster til forbruger er lang. Så derfor bliver tingene kompliceret og tager tid. Men samtidig er der åbenbart ikke andre end recordere fra Sony og Pioneer der giver problemer, eller hva'??
Under alle omstændigheder bliver der heldigvis arbejdet på en løsning fra TDC's side. Det er da godt nyt.

/Holmstedt

Jeg har haft Sagem 60 siden nytår, har klaget 3 gange til TDC pga fejl ved den. De skriver tilbage at de arbejder på at udbedre fejlene. Hvor lang tid er en rimlig tid.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 10:21

Rolig nu. Jeg har checket en pålidelig kilde som oplyser at TDC kabel TV bestemt arbejder på at løse problemerne - der er bl.a. indkøbt recordere fra Sony og Pioneer så de kan genskabe kundernes problemer.

Det er jo nødvendigvis ikke TDC kabel som er skyld i problemerne - men måske recordere fra Sony og Pioneer som tolker WSS (Wide Screen Signalling) forkert. Er der nogen der har kontaktet disse producenter?

/Holmstedt

Hej Holmstedt,

Tak for, at du tjekkede med en pålidelig kilde hos TDC.

Det er TDC, der har bolden og jeg indledte denne tråd med at bede alle, der skriver indlæg her om at tjekke de opr. tråde først. Det har du måske overset? 

Jeg skrev bl.a. selv: "Der er nogen eller noget, der uden varsel har ændret på i hvert fald den gamle Selectors funktionalitet i forbindelse med recording."

Jeg har først i de seneste uger overhovedet oplevet uventede kopihindringer. Ja, da jeg læste om Filmfreaks problemer først, troede jeg, han havde defekt(e) apparat(er)! Og så fandt jeg ud af, at jeg også var blevet ramt og begyndte at deltage i debatten.

Jeg har svært ved at tro, at chips i 3 mærker og 8-9 modeller af ret populære mærkevare-recordere pludselig kan reagere anderledes (endda også på samme vis hos flere brugere i samme geografiske område) end før vi blev ramt af copy once og no copy - medmindre de modtager andre signaler!

Et par facts: 

• Jeg har kunnet optage fra Selector i årevis på VHS, optagelser, der godt kan overspilles til HDD+DVD med perfekt fungerende WSS, heraf en hel del i anamorf 16:9. Det er der nu lavet om på. 
  • Jeg har kunnet optage alt, hvad jeg ville, fra min Selector på harddisk indtil 14. august og efter redigering brænde det på DVD. Det er der også lavet om på. 

Så jeg mener ikke ud fra de data, vi nu har, at det er relevant at spørge Sony, Pioneer eller JVC - og heller ikke TV-stationerne.

Det er TDC, der har ændret på noget. Måske helt uforvarende. Og måske er firmwaren i de gamle Selectorer moden til en upgrade?

Jeg er spændt på, hvad de finder ud af.

Sony RDR-HX710, Sagem 4210, Amager

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

Jeg har haft Sagem 60 siden nytår, har klaget 3 gange til TDC pga fejl ved den. De skriver tilbage at de arbejder på at udbedre fejlene. Hvor lang tid er en rimlig tid.

Hej 2jur,

Det lyder ikke godt...

Har fejlene, du oplever at gøre med uventet kopihindring? Hvis ja, beder jeg dig lige oplyse, hvilken recorder, du har og hvor i landet du bor.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 10:38
Nej, ingen kopi begrænsning. Mit indlæg var til Holmstedt bemærkning, om at det er kompliseret og tager lang tid.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 10:44
Javel - og det har du ret i.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: H.J
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 11:11
Jeg har en Panasonic E53. Og haft Selector siden den dag den kunne fås i TDC butikken sidst i 90`rne. Jeg har ikke haft noget copy problem før her i sommer. Det er den gamle Selector model.

-------------
H.J

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 11:34

Hej H.J.

Meget interessant. Der er jo en del fællestræk.

Så nu er vi oppe på 4 mærker af recordere, der periodisk forstyrres af noget fra TDC's distribution af digitalt TV.

Du slipper ikke for min dybdeborende stil: Hvor i landet bor du? Og har du evt. kontaktet TDC?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 11:46

Under alle omstændigheder skal ETSI specifikationen EN 300 294 være overholdt hele vejen i gennem kæden...

Jeg prøver at bruge min Selector "Casema" med  JVC DR-MX1 i en periode, for at se om problemerne kan fremkaldes. Resultaterne bliver postet her.

/Holmstedt

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 12:06

Jeg prøver at bruge min Selector "Casema" med  JVC DR-MX1 i en periode, for at se om problemerne kan fremkaldes. Resultaterne bliver postet her.

/Holmstedt

Fin idé, på forhånd tak. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 12:26

STATUS:

Jeg har ikke hørt nyt fra TDC endnu.

Følgende recordere har ifølge medlemmer hér været påvirket af de uventede kopihindringer:

Sony's RDR-HX710 og RDR-HX910

Pioneer's DVR-3100, DVR 5100, DVR-720, DVR-920, DVR-530 og DVR-630

JVC's DR-MH30

Panasonic's E53 (Der er muligvis flere bogstaver i modelnavnet)

4 mærker, 10 modeller.

Om det så skyldes en benyttet chip, de alle benytter, et korrumperet WSS-signal og/eller at ETSI specifikationen EN 300 294 (og den kender jeg ikke lige) ikke overholdes - det aner jeg ikke!

Det overlader jeg (mere eller mindre) trygt til TDC's teknikere at afklare.

Jeg vil jo bare gerne kunne optage!

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 12:46

/Holmstedt

Det er jeg så ikke helt enig i. Jeg har før uden problemer kunne optage fra DR og DR2 på HDD og overføre til dvd på min JVC DR-MH30. Fx. P3 Guld og Live 8. Så det kan ikke være min recorder der er noget galt med. Live 8 løb af stablen først i juli måned, så problemet er (for mig) opstået efter dette tidspunkt.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

/Holmstedt

Det er jeg så ikke helt enig i. Jeg har før uden problemer kunne optage fra DR og DR2 på HDD og overføre til dvd på min JVC DR-MH30. Fx. P3 Guld og Live 8. Så det kan ikke være min recorder der er noget galt med. Live 8 løb af stablen først i juli måned, så problemet er (for mig) opstået efter dette tidspunkt.

Du behøver bestemt ikke at være enig  - jeg var bare interesseret i om der var nogen der havde kontaktet producenterne for at få input derfra.

/Holmstedt

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

Må man spørge hvilke fejl du har klaget over, da jeg overvejer at anskaffe Sagem 60 som omgåelse af Copy-Once problemet.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 13:46

Til Holmstedt:

Havde kun Sony-ejere oplevet problemer, ville jeg også foreslå kontakt til Sony eller forhandler. Var jeg overbevist om, at min Sony havde et problem, var den omgående røget på værksted per 14. august!

Havde TDC orienteret mig om, at Sagem 4210 ikke er kompatibel med min recorder, havde jeg nok købt en Sagem 60.

Havde TDC Kabel TV ingen finger med i spillet, behøvede de jo heller ikke erkende problemerne og undersøge sagen.

Der er jo også Pioneer. Og JVC. Og Panasonic. Hvorfor skulle de og Sony være årsag til noget, der opstår fra dag til dag og på forskellige kanaler og kun fra én kilde? (nemlig Selector-signalerne fra TDC).  

Jeg har sat mig for at komme til bunds i det her, og spørgsmålet om, hvis skyld det er, mener jeg allerede er besvaret.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 14:18

Har lige modtaget følgende fra TDC fejlservice efter at have rykket dem for en status på sagen:

På nuværende tidspunkt er der stadig ingen løsning på sagen, dog er det blevet konstateret og bekræftet fra Sony at HX710 er bygget med en form for sikkerhed, og at man derfor får problemer med at optage.

Vores testning af HX710 er ikke færdig og vil tage noget tid endnu. Vi vender selvfølgelig tilbage til dig, når vi ved mere i denne sag.

Så de arbejder i hvertfald på sagen, hvilket er positivt!

filmfreak

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 14:34

Må man spørge hvilke fejl du har klaget over, da jeg overvejer at anskaffe Sagem 60 som omgåelse af Copy-Once problemet.

Når jeg bruger "Forsinket optagelse"(Timer), glemmer den 16:9 indstillingen, så den 2. optagelse bliver letterbox.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 14:35

Har lige sendt dette til Sony, der på 3 telefonnumre ikke svarer efter 3-5 minutter:

Hej Sony,

Jeg har fået mig en RDR-HX710 og er glad for den.
Jeg har også Selector og der opstår nogen gange uventet det, at optagelser fra den mærkes som kopisikrede eller slet ikke kan optages. Det fra DR1, DR2, TV2 m.fl. Er der evt. et problem på 710 eller er det TDC, der har fejl på signalet?

Desuden har jeg spurgt, hvilke konkrete medier, de anbefaler til overførsel.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: Pioneer ny
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 18:00

Hejsa - et måske dumt spørgsmål men er nybegynder i dette tekniske univers. Er på vej til at købe min første HDD optager. Hælder kraftigt til Pioneer DVR 630 eller DVR 920 da jeg har et Pioneer plasma TV.

1. Opstår de ovennævnte problemer kun ved optagelse via en Selector box?
  2. Er det nødvendigt med en Selector box (som jeg ikke har) for at kunne optage eller kan det gøres direkte fra det normale TDC kalbel TV signal?

Mvh.

-------------
MVH

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Pioneer ny Pioneer ny skrev:

Opstår de ovennævnte problemer kun ved optagelse via en Selector box?

Som situationen er nu, så er det alle Selector-bokse, med undtagelse af den nyeste (Sagem 60), der ser ud til at være problemet.

Er det nødvendigt med en Selector box (som jeg ikke har) for at kunne optage eller kan det gøres direkte fra det normale TDC kalbel TV signal?

Pioneer-maskinerne (og de fleste andre DVD-optagere) har indbygget tuner, så du kan optage på dem på nøjagtig samme måde som du kunne på din gamle VHS-maskine.

Den skal blot have et antenne-stik ind i r...., så kan den optage fra alle de programmer du pt. kan se på dit fjernsyns antenne-indgang.

Der er for indeværende ingen problemer med kopisikring på normalt antenne-signal - det er KUN i forbindelse med optagelse via Selector, at problemet opstår.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Pioneer ny
Skrevet den: 31-August-2005 kl. 22:39

Tak HeartWare

Hvis det er så simpelt hvorfor så at det snak om Selctor boxe. Hvad er fordelen ved at bruge "so ein Ding"?

-------------
MVH

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 22:43

Tak HeartWare

Hvis det er så simpelt hvorfor så at det snak om Selctor boxe. Hvad er fordelen ved at bruge "so ein Ding"?

Selectorsignalet er (meget) bedre end recorderens tuner - derfor.

Skrevet den: 31-August-2005 kl. 23:39

Til "Pioneer Ny" (hvor får du det fra? )

Jeg kan supplere med, at du kan få ægte 16:9, der på DR1 og DR2's bedste er tæt på købe-DVD i kvalitet. DR's bitrate ved 16:9 er 7Mbps.

Udover manglende billedstøj kan du også få signalet ud af Selector i "sin reneste form" - de tre grundfarver hver for sig, RGB blandt venner. 

Der er radio i - også uden reklamer og speak, så det kan være næsten lige så godt som DAB.

Så er der features som KIOSK-film, guide og alle mulige kanaler og programpakker, man kan abonnere på. Uden dem koster en købt Selector 1 kr. om dagen at bruge incl. strømforbrug.

Så måske kan du også nu bedre forstå, at vi er lidt kede af alt det her med uventede kopihindringer.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 03:40

Hej venner,

Som jeg skrev på side to i den her tråd, klagede jeg til TDC. Nu har jeg fået dette svar fra Selectors produktchef:

Allerførst, lad mig sige, at jeg har stor forståelse for frustrationen i forbindelse med manglende optagemuligheder via Selector.
Jeg har læst en del af indlæggene i debatten, og er også bekendt med problematikken fra andre kunder.

Der er flere forskellige problemstillinger i spil, hvoraf nogle er afklarede og nogle er uafklarede. De afklarede er:
1. Gamle bokse - dvs. alle de store sorte kasser - kan ikke håndtere wss-signalet, og sætter copy-protection-flaget, når der sendes wss. Flaget fjernes ikke igen automatisk, og en kold-start af boksen er nødvendig for at få det fjernet (altså tag strømmen fra boksen). For at føje spot til skade vil nogle af boksene aktivere macrovision beskyttelsen oveni!
Da alle disse bokse er fra før der var nogen der tænkte på HD og DVD-recordere til almindelige husstande, er der ikke taget højde for denne problematik, og der vil ikke blive udsendt software-rettelser der løser problemet.

2. En del af HD- og DVD-recorderne aktiverer selv copy-protection, når der sendes wss-signalering, hvilket bl.a. er beskrevet i nogle af Sonys brugervejledninger, hvor der tydeligt flere steder er angivet, at der er kopibeskyttelse på 16:9-udsendelser, der modtages via scart-indgangen. Så fra TDC Kabel TV's side vil vi opfordre til at alle der oplever problemet checker brugervejledningen, for at se om det evt. skulle være en "feature" i deres optager :-)
Der er en del rettigheds-emner i spil i denne sag. Der er nemlig ikke nødvendigvis "fri optage-ret" til ægte 16:9 udsendelser, som der er til 4:3 og letterbox-udsendelser, hvilket formentlig er årsagen til, at Sony og andre har implementeret copy-protection mekanismen på denne måde.

De uafklarede:
3. Der er stadig nogle kanaler det undrer os, at man ikke kan optage fra, fordi vi ikke sender wss på dem. Det ser vi lidt nærmere på i de kommende uger. Vi håber dog på forståelse for, at der er mange andre opgaver hos vores teknikere, og derfor er det svært at sætte deadline på.

4. Det er vores overbevisning at de nye bokse (Sagem60) ikke har samme fejl som beskrevet under pkt.1. Men da jeg ikke har en positiv test-rapport endnu, tør jeg ikke frigive det som et faktum. Forhåbentlig har vi et svar på dette i næste uge.

Jeg er klar over, at det ikke lige er det I havde ønsket at høre i forummet. Men generelt må man, som forbruger, nok indstille sig på, at der kommer større og større begrænsninger på, hvad man kan optage direkte fra tv.
Vi skal forsøge at holde dig og andre interesserede opdateret på vores testresultater. Til gengæld holder vi lidt øje med forummet.

venlig hilsen og god weekend
Rikke Asmussen
Produktchef, Selector

Nu kunne jeg skrive en masse, da
  • punkt et er generaliseret og ikke (hos mig) før 13.-14. august har været et problem.
  • der i min manual ikke er angivet noget om, at 16:9 via SCART skulle afføde kopisikringsproblemer. (Eller har jeg overset det? Anyone?) 
  • DR og TV2 ikke lægger kopihindringer på.
  • TDC burde lægge info ud på infokanalen og Selectors I-TV info om de ting, der iflg. dem er afklarede.

Så jeg er på den ene side glad for denne lidt klarere melding, men på den anden ikke overbevist om, at TDC endnu er kommet tilbunds i problemet. At de ikke vil udsende software-rettelser er da en klar besked.

Så når TDC læser med her, kan de jo læse min umiddelbare respons her og måske vente at høre fra dig og mig om hvad vi kan gøre. Lige nu er det vel at købe en ny Selector (se punkt 4 -intet er garanteret endnu) eller bruge VHS, hvis man insisterer på 16:9.

At jeg og andre så før 13. august ikke oplevede kompatibilitetsproblemer med 16:9 udsendelser eller nogen som helst kanaler modtaget digitalt er nu blevet ekstra mystisk. Jeg er ikke enig i, at punkt 1 afklarer noget. Det er en påstand, der nok gælder nu, men ikke på de optagelser fra Selector, jeg har kunnet overføre til DVD.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 07:01
Jeg er enig i dine kommentarer Carser. Pkt 1 er bs! Der er nemlig også umuligt at gemme 4:3 optagelser.  Det lyder mere som om, man har fundet noget der lyder som en god forklaring og så bruger man den. Desuden kan jeg ikke forstå at de ikke borer i HVORNÅR problemet er opstået. Det har jo virket før, så derfor må TDC have lavet en ændring i signalet (hard/softwaremæssig) der har indført fejlen. Og man må da gå ud fra at de har styr på hvilke ændringer, de har indført og hvornår.

Men jeg har forstået budskabet fra TDC: vi gider ikke rette den fejl vi har lavet - brug 1.595 på en ny selector.

Den komme naturligvis uden nogen garanti for at problemet ikke  senere indføres på denne også.

Lyder jeg sur ............. rigtigt opfattet 

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 07:28
Gør som jeg - invester i en MacroVision/CGMS stripper/killer. Så er du ude over problemet én gang for alle...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 03-September-2005 kl. 08:32

Carser - og andre

Undskyld, jeg kommer lidt sent og lidt uvidende på banen her! Er det rigtigt forstået, at man ved at bruge selector kan forbedre et normalt antennesignal (ej kabeltv)???

Som jeg skrev (læs frygtede) i et tidligere indlæg, så tyder svaret fra Selectors produktchef jo faktisk på, at man skal indstille sig på flere og flere forhindringer ved direkte optagelse fra TV i fremtiden.

Perfektionist

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 08:38
Så har jeg her til morgen (foranlediget af TDCs svar 3 beskeder oppe) lavet nogle tests.

Det har INTET med 16:9 udsendelser at gøre. Hvorfor ikke?

Her til morgen var der kun én kanal, der sendte i 16:9 mode, og det var TV2 Norge. Denne kanal sender selv WSS (og det bliver altså IKKE tilføjet af TDC - hvis jeg ser udsendelsen via Selector skifter mit TV ikke format, men hvis jeg ser det via UHF, så skiftes til 16:9 mode). En zapping forbi denne kanal får IKKE CopyOnce problematikken til at blive aktiveret.

Det gør til gengæld DR1 og DR2 (der begge pt. IKKE sender i 16:9 mode).

Så begrundelsen med 16:9 udsendelser og WSS er - for at sige det mildt - en gang bras og et forsøg på at skyde skylden fra sig.

Det ER TDC, der introducerer dette CopyOnce flag. Det eksisterer IKKE i det originale signal, og det findes IKKE i de udsendelser, der sender i 16:9 på UHF uden at TDC har opdaget det (TV2N, TV4).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 09:02

Hej,

Jeg er enig med Keld R. Hansen at problemet intet har at gøre med 16:9. I starten oplevede jeg kun problemet hvis zappede forbi (eller optog) fra 4:3 udgaverne af DR på Selector. Desuden har problemet også været på TV2 som ihvertfald ikke sender i 16:9 . Har også prøvet at indstille Selector til 4:3 i opsætningsmenuen, hvilket giver samme problem når der optages fra DR . Og da problemet først opstod for ca 14 dage siden på DR1 og DR2 er jeg overbevist om at der er blevet ændret noget i signalstrømmen på disse kanaler. Problemet skal nok findes i en ændret signalstrøm på DR1 og DR2 som får den gamle Selector til at udsende Copy-Once signaler ?

Desuden er det TDC skriver om at der er kopibeskyttelse på 16:9 optagelser på Sony'en noget vås. Der står der intet om i min manual - måske mener de det at man ikke kan overføre en 16:9 optagelse til andet end en DVD-R (samt DVD-RW) uden at det bliver konverteret til 4:3 ?? Men det er jo noget ganske andet.

Prøv igen TDC !

filmfreak

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Gør som jeg - invester i en MacroVision/CGMS stripper/killer. Så er du ude over problemet én gang for alle...

Link please Jeg vil hellere smide penge efter sådan en end betale TDC for en ny selector.

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 10:19

måske mener de det at man ikke kan overføre en 16:9 optagelse til andet end en DVD-R (samt DVD-RW) uden at det bliver konverteret til 4:3 ??

Kan du lige uddybe, hvad du mener med dette?

Kan Sony ikke smide en 16:9 optagelse på HDD ud på en DVD uden at konvertere den til 4:3, eller hvad?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Perfektionist Perfektionist skrev:

Carser - og andre

Undskyld, jeg kommer lidt sent og lidt uvidende på banen her! Er det rigtigt forstået, at man ved at bruge selector kan forbedre et normalt antennesignal (ej kabeltv)???

Selectors behandling af antennesignal er ret enkelt: Den nye sender det uændret igennem. Den gamle har ligesom en video en RF-modulator indbygget og sender på sin egen kanal. At signalet går gennem dette er i princippet en forringelse, da der er længere signalvej. Selectors digitale input leverer kun TDC kabelnet, og det ligger mellem de ordinære sendefrekvenser. Og det digitale input er også krævet m.h.t. aktivering af abonnement/kort. At bruge Selector uden TDC kabeltv eller som "antenneforstærker" giver ikke mening for mig.

Oprindeligt skrevet af Perfektionist Perfektionist skrev:

Som jeg skrev (læs frygtede) i et tidligere indlæg, så tyder svaret fra Selectors produktchef jo faktisk på, at man skal indstille sig på flere og flere forhindringer ved direkte optagelse fra TV i fremtiden.

Lars Laursen postede i en af de opr. tråde http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&PN=1&TPN=8 - noget om en tilsvarende og nu løst situation i U.K. Jeg mener, produktchefen udtaler sig om noget, der vitterligt og suverænt bør besluttes af TV-stationerne og ikke overhovedet påvirkes af TDC, der blot skal lade os optage, hvad vi har lov til og hidtil har kunnet - med Selector eller uden. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 10:31

måske mener de det at man ikke kan overføre en 16:9 optagelse til andet end en DVD-R (samt DVD-RW) uden at det bliver konverteret til 4:3 ??

Kan du lige uddybe, hvad du mener med dette?

Kan Sony ikke smide en 16:9 optagelse på HDD ud på en DVD uden at konvertere den til 4:3, eller hvad?

Prøv begge at læse http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5907&PN=1 - det her . Det er samme billede, der optages og kun et WSS-flag, der følger med på -medier og ikke på +. Så man må selv lige trykke på TV-remoten og vælge wide for at strække anamorf 16:9 på en +disk, hvor det sker automatisk på en -. Konvertering er der ikke tale om.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 03-September-2005 kl. 10:34

Carser

Super, tusind tak, så er jeg med!!!

Fuldstændig enig i din holdning til TDC. Det ville være fint, hvis de blot løser problemerne i eget hus!

Hilsen

perfektionist

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 11:00

Jeg er enig i dine kommentarer Carser. Pkt 1 er bs! Der er nemlig også umuligt at gemme 4:3 optagelser.  Det lyder mere som om, man har fundet noget der lyder som en god forklaring og så bruger man den. Desuden kan jeg ikke forstå at de ikke borer i HVORNÅR problemet er opstået. Det har jo virket før, så derfor må TDC have lavet en ændring i signalet (hard/softwaremæssig) der har indført fejlen. Og man må da gå ud fra at de har styr på hvilke ændringer, de har indført og hvornår.

Absolut enig, Stampe. Nogen i TDC har lavet en ændring i signalet. Indført en eller flere fejl. At de så ikke kan (eller vil) rette den, berettiger dem ikke til at give os ukorrekt information.

Punkt 1 er bs. 

Punkt 2 retter påny fokus på vores rekordere på en udokumenteret og faktisk fræk måde - se lige den bemærkning om "en feature", produktchefen har skrevet og sat :-) efter.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 03-September-2005 kl. 12:37

Jeg kan heller ikke lade være med at opfatte svaret som en 'skyden problemet fra sig' for nærværende.

1. Der er jo slet ingen problemer med Sagem60, så hvis TDC mener vi ikke må optage 'visse' 16:9 udsendelser digitalt, hvorfor overholdes det så ikke på Sagem60 - eller UHF?
  2. Hvis Macrovision rent faktisk fejlagtigt aktiveres i visse situationer på den gamle Selector, så skal det da rettes! VHS var jo almindeligt længe før Selector kom i handelen - og TDC har nu pludselig forringet optagemulighederne til det gamle medie (uden at informere brugerne om begrænsningen).

For mig lyder det lidt til at 'vi gør som vi vil - og kunderne har bare at rette ind' (den er lidt lettere at slippe afsted med så længe der ikke er så mange alternativer).

Eneste (måske ulovlige?) alternativ er en CGMS fjerner (Stampe, se link i tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3198&PN=1&TPN=1 - Macrovision / makrovision fjerner . SmartLead kablet er vist en af de populære muligheder).

Iøvrigt, efter at have set lidt på problemstillingen igen med http://forum.digitalspy.co.uk/board/showthread.php?t=97909&page=1&pp=25 - Telewest i England (som tidligere refereret i anden tråd), lader det til at kunderne blot købte en http://www.sonel.com/index.html - Macro Master Pro til at omgå problemet (som efter alt at dømme blot er en Macrovision fjerner ).

Er der en der har prøvet at optage de genstridige udsendelser på VHS fra Selectoren (for at afprøve TDC's udsagn vedr. Macrovision)?

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 16:20

Hej Lars,

Som jeg har læst det, fik de i U.K. løst problemet gennem en software upgrade, der blev udsendt - men ret sent. Sidste indlæg på side 2 melder dels alt i orden og er dels det sidste. Men da det kun er fra en eneste bruger, kan det godt tænkes, at det er en fejl fra min side at konkludere, at problemet er løst i U.K.

Dit punkt 2 giver jeg dig ret i.

Jeg har nu aldrig nogensinde fået makrovision af den type, der får billederne til at forvanskes på nogen VHS-optagelse fra Selector - heller ikke de seneste uger. Jeg ved, at min video (som alle andre generelt) reagerer på makrovision, da jeg har prøvet at optage et par klip fra købe-DVD'er og det ikke lod sig gøre, ubrugeligt billede.

I tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6059&PN=1&TPN=1 - her skriver både en anden og jeg om, at VHS-optagelser ikke kan overføres til HDD/DVD, når Selectoren er i "det humør". Blot viser det sig først ved overspilning eller bagefter på titellisten.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 17:20
Jeg har lige testet lidt mere, og det bliver sjovere og sjovere at læse TDCs besked .

På min zappen rundt var det nu kun DR2 (som sendte 4:3), og SV1+SV2 (som begge sendte Letterboxed 16:9 - altså 4:3), som fik min Selector til at gå i CopyOnce.

Men sjovt nok, så var der for første gang en kanal - TV2 Norge - som slettede denne (ellers) evige (når den først var startet) "CopyOnce" tilstand. Denne kanal sendte i 16:9!!!

Så deres forsøg på at koble problemet til 16:9 er ret langt ude...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 03-September-2005 kl. 17:29

Hej Heartware,

Ja, vi kan let modbevise en del af TDC's påstande. Tak for test-input fra dig.

Og Perfektionist: Endnu engang er vi 100% enige. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 07-September-2005 kl. 21:11

Hej igen,

Nu er der gået lidt tid, jeg har optaget mere "grå film" fra min Selector og TDC har ikke sendt mig nyt. Men har jeg glemt sagen? Nej!

Nu har de fået denne at tygge og svare pænt på:

Hej TDC,

Jeg har i årevis haft en Sagem 4210 og en VHS-optager. Jeg har aldrig haft problemer af betydning og har optaget en del i anamorf 16:9.

Nu har jeg fået harddiskrecorder og der er indtruffet uventede kopihindringer, der er ved at blive set på fra jeres side. Indtil videre er meldingen, at de gamle bokse ikke kan håndtere WSS korrekt. (Det har de kunnet før...)

Så kunne jeg jo købe en ny Sagem 60. Det er der andre, der har gjort, og de fortæller, at den ikke kan huske 16:9 efter afbrydelse og ikke timer-indstilles og bevare 16:9.

Så selvom tv-stationerne ikke har noget imod kopiering til eget brug og heller ikke sender signaler ud til beskyttelse, er det lidt drilsk.

Hvordan kan jeg som TDC-kabelnet-bruger uden at skulle købe "kodefjernende" og måske ulovlige produkter optage digitalt i ægte 16:9, når jeg ikke er hjemme?

PS: Sig ikke, at det er min recorder, den er gal med – der er mindst 4 mærker og 10 modeller, der opfører sig ligesådan.

Jeg poster deres svar her.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 15:11

UPDATE:

1) Jeg har indtil nu troet, jeg havde en Sagem 4210. Det har jeg ikke - blot den ældste model af Selector.

2) Jeg har rykket TDC for svar og fået følgende fra Rikke Asmnussen:

Den ældste boksmodel, hvor der står Selector på klappen, og som er sølvfarvet på bagsiden, kan IKKE håndtere wss. Produktet er fra 1998, og salget er ophørt medio 2002. der vil ikke blive udgivet software-rettelser til denne model. Så har man én af dem, er eneste løsning, at anskaffe en anden.

Den øvrige boksmodeller:
Sagem 4210, hvor der står Casema foran, og som er sort på bagsiden
Sagem 60, der er lille og lysegrå, 
kan godt håndtere wss.

Sagem 4210 har ingen timerfunktion, det har Sagem 60. Desværre er timer-optagelsen fejlbehæftet, så signalet - uagtet at boksen er sat op til 16:9 - kommer ud på VCR-udgangen som 4:3 pan&scan. Denne fejl bliver rettet ved en software-download via kabelnettet, i løbet af november 2005.
Sagem 60 har derudover den fordel, at den understøtter dolby digital 5.1 (dig.coax lydudgang), opsætning af favoritlister og forældrekontrol.

Det er rigtigt, at vi først for nylig er begyndt at sende wss på DR1 og DR2. Så derfor har der ikke tidligere været problemer med at optage dem.

Macrovision kopibeskyttelsen skal også opfattes af modtage-enheden (VHS, DVD eller HDD), for at slå igennem, og derfor er det ikke alle der har problemer, de færreste VHS-maskiner understøtter systemet.

3) Til det har jeg svaret:

Tak for svaret.

Jeg tror, jeg har taget fejl af modellerne. Jeg har den ældste fra 1998 og den er så ikke en 4210.

Fint med november 2005 firmwaren, der er på vej.
Det med WSS fornyligt på DR fatter jeg ikke.
WSS er jo både formatkoder, I længe har sendt, så TV skifter og også bits, der kan sættes til evt. CGMS-A kopibeskyttelse.
Så hvad er det præcist, I er begyndt på vedr. WSS?

Macrovision har jeg aldrig set jer bruge på de åbne kanaler (uden abonnement) i fuldpakken.
Er der ikke kun, når kodede kanaler skal dekodes, at det bruges og man ser "problem med abonnement" i stedet for et forstyrret billede?

4) Jeg er med disse nye data om firmwaren, der er på vej, nu mere minded for at købe en Sagem 60 end for at købe en CGMS-A fjerner. Dels har jeg ikke VISA-kort til køb af Smartlead IS Pro Gold i U.K., dels kan Videostabilizer V ikke håndtere SCART uden diverse adaptors og den er lidt smådyr. Endelig er der jo tilbud på en ny Selector med Canal+ oven i hatten.

5) Jeg er endnu ikke sikker på, hvad pokker der er sket med signalet per 13.-14. august.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:09

TDC siger så:

Vi har tidligere brugt en ren DVB-løsning til signalering af 4:3-16:9 skift på DR's kanaler, fordi de kun har været brugt digitalt. Men nu benytter vi også 16:9-signalerne analogt, derfor har vi indsat wss.

Det er boksen der aktiverer macrovision-beskyttelsen, når den møder wss. Men det har vi altså først konstateret nu, hvor der sidder en modtager i den anden ende, der opdager det...

Når TDC Kabel TV koder tv-signalerne sker det med Viaccess, det er adgangsbeskyttelse. Macrovision, som er implementeret i boksen med en indbygget chip, er kun kopibeskyttelse.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:09

Og jeg:

Hjælp mig lige - det med "en modtager i den anden ende, der opdager det..." er det sådan en som mig med recorder, du mener eller en recorder, der detekterer ("opdager") WSS-koden?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:10

Og TDC som svar på det:

Nej jeg mener en recorder der detekterer macrovision-koden. Jeg vil tro, at din recorder understøtter macrovision/CPRM? men det gør din gamle VHS sikkert ikke.
Det er altså et problem som dels er skabt af os, dels af nye typer optagere, der understøtter kopibeskyttelse, og dels af en uhensigtsmæssig eller muligvis forkert implementering af macrovision i den gamle boks.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:13

Så må jeg jo lige respondere:

Copy once og no copy på en recorders titelliste mener jeg ikke har noget som helst med Macrovision at gøre.
Det har at gøre med WSS i et analogt PAL-signal hvorimod Macrovision ændrer på sync og kontrast m.m.
og snarere er at finde på VHS-købefilm end på output fra Selector!
Og det vil på både min gamle og knapt så gamle VHS give billedrul, lysstyrke-ændringer m.m.

Fra redaktøren på recordere.dk om sagen i tråden her http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=538 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=538  :

Der findes egentlig flere beskyttelsessystemer.

Analog CPS = Macrovision

Det er et rent analog system, hvor en del af signalet indspilles "forkert" på videobåndet således at de fleste VHS optagere får signalet "galt i halsen" når de forsøger at "læse" det. DVD optagere har som sådan ikke noget teknisk problem med at optage macrovision, men de genkender det og nægter.

CGMS

Hver DVD disk indeholder information om hvorvidt indholdet må kopieres eller ej. Systemet kan både beskytte mod 1. kopi, og generationskopier (kopier af kopier). Det er dog op til modtageren, DVD optageren, at respektere dette signal. I analog video sender DVD afspilleren CGMS-A (analog) i linie 20 eller 21. I digital video, f.eks. HDMI sendes en digital udgave kaldet CGMS-D.

Tager han og jeg fejl eller er det dig, der bruger Macrovision om CGMS?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:17
Enten fylder hun dig med nonsens, eller også ved hun ikke, hvad hun snakker om (eller også begge dele ).

MacroVision har ikke noget med "CopyOnce" at gøre. MacroVision har med "CopyNever" at gøre, og fungerer med analoge optagere.

Hvis boksen aktiverede MacroVision, så ville du slet ikke få lov til at optage. Her får du i det mindste lov til at optage, men kan så ikke optage det optagede videre til tredje-part. Det er CGMS-A, der gør dette (og CGMS ligger i linie 20-23, hvor også WSS ligger, hvorimod MacroVision ligger i nogle tidligere linier, og driller en analog optagers AGC (Auto-Gain Control) ved at pulse hvid/sort/hvid/sort meget hurtigt efter hinanden (det ses som hvide firkanter udenfor det synlige TV-område, hvis man har et TV med underscan eller V-Hold)).

Men under alle omstændigheder, så er det nu slået fast, at det ene og alene er TDCs skyld (eller deres leverandører), og på ingen måde er optagernes skyld, og dermed vil jeg mene, at det må være TDCs opgave at løse problemet, eller at ombytte de fejl-behæftede bokse til nogle, der virker.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:35

Enten fylder hun dig med nonsens, eller også ved hun ikke, hvad hun snakker om (eller også begge dele ).

MacroVision har ikke noget med "CopyOnce" at gøre. MacroVision har med "CopyNever" at gøre, og fungerer med analoge optagere.

Hvis boksen aktiverede MacroVision, så ville du slet ikke få lov til at optage.

Nemlig, Keld!

Og det sker også alt for tit - grå film, især ved anamorf 16:9.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:38

Nu indløber dette TDC-svar:

Det ved jeg simpelthen ikke nok om til at svare på ....
Så det må nok vente til jeg har snakket med nogle hårde teknikere fra hovedstationen, hvis det er okay? :-)

Og det lader jeg stå på skærmen!

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 16:44

Hvis boksen aktiverede MacroVision, så ville du slet ikke få lov til at optage.

Og det sker også alt for tit - grå film, især ved anamorf 16:9.

Det har jeg godt nok aldrig været ude for. Jeg fik ofte "CopyOnce" problematik (og det helt tilbage fra november 2004 - eller var det i 2003, at Pioneers DVR-x100 serie kom?), men har altid kunnet optage på HDD, blot ikke kunnet kopiere det ud på DVD efterfølgende.

Nu får jeg ingen problemer .

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 21:08

Nu får jeg ingen problemer .

Hej HeartWare,

Du har jo også et SmartLead IS Pro kabel - er det ikke det, du tænker på?

Og nu har en dansk forhandler udfra lidt mails fra mig påtænkt evt. at importere SmartLead IS Pro kabler!

Han anede ikke, at de ikke blot fjernede Macrovision, men også CGMS, så han fik lidt links. 

For når de både virker, koster det halve af en Videostabilizer eller ny Selector, ikke bruger en powersupply og håndterer RGB og er født med SCART, er det jo nok noget, der kan sælges til "blokaderamte" recorder-ejere med Selectorer og Dankort.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 21:41
Hold os lige updatede med det kabel for jeg er i hvert fald interesseret.

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 22:01

Det gør jeg da bare!

Jeg var tæt på at købe en ny Selector i dag, men TDC's teknik og svar overbeviser mig ikke helt om, at den er sagen, når jeg nu engang har en gammel, der ikke før har drillet synderligt og selv er lidt af en gnier.

I øvrigt er der også et tysk produkt at tjekke: http://www.vitec-av.de/produkte/kopierverstaerker/ViTector/vitector.htm - En Copy-Joker! (tysk site)

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 13-September-2005 kl. 23:41

INFO:

I ren desparation  har jeg også nu mailet til alle sponsorer her for at høre, om de har nogle løsningsforslag - kabler, bokse, hvad som helst, der kan fjerne både CGMS og Macrovision.

Optagelse optager mig meget!

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 13:44

HVAD MED RECORDEREN?

TDC's første respons på min henvendelse om copy-once var, at jeg skulle kontakte producenten af recorderen.

Det gjorde jeg efter lidt tid og lidt mere protest.

Nu følger Sonys svar, som jeg også mailer til TDC og poster i Sony-brugergruppen:

Vi kan med sikkerhed afvise at det er en teknisk fejl, eller noget konstruktionsmæssigt i RDR-HX710/HX910,
der forårsager dine problemer. Før lanceringen blev der foretaget flere tests i "felten" i bl. a. DK for at kunne
afsløre evt. fejl, der først viser sig ved praktisk brug. Flere signalleverandører blev afprøvet, og der blev ikke
konstateret nogle fejl. Det skal dog nævnes at alle test blev udført på analog signal - ikke via selector.

Vi havde på et tidspunkt en lignende klage fra et stort fransk satellit TV distributionsselskab, der oplevede at
deres optagelser blev indspillet på vores DVD recorders i Rec.Once mode. På det tidspunkt var det fortrinsvis
1G & 2G modeller der var på markedet - altså mest maskiner uden HDD. Problemet har samme natur, dog.

Det frustrerede en del kunder og derfor blev det undersøgt nærmere. Årsagen var at deres set-top box havde
en bug i den del af softwaren der fortolker WSS signalerne og fejlagtigt satte Record-Protection i stedet for
format info (16:9 / 4:3 etc) - og visa versa. De to informationer ligger tæt i signalet og her fik softwaren byttet
rundt på dem. Efter en upgrade af firmware i set-top boxen var alt ok.

Du anbefales derfor at kontakte din signalleverandør og forhøre dig om problemet er kendt, og om de i givet
fald har en løsning.

Med venlig hilsen
Sony Danmark
Nordic Support

Det sidste er så netop, hvad jeg har gjort.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 14:04

PS: Gad vide, om det franske distributionsselskab også benyttede set top bokse fra Sagem?

Er der en "fransk forbindelse"?

to be continued...

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 14:20
Ja, nu er der efterhånden absolut ingen tvivl tilbage. Det er ene og alene TeleDanmarks fejl, at de bokse de har solgt har en funktionsfejl, der er så alvorlig, at den med moderne optagere bliver ubrugelig.

De må derfor tage sig sammen og udskifte boksene eller rette i firmwaren, så fejlen ikke optræder.

Måske en sag for http://www.dr.dk/nyheder/tv/kontant/ - Kontant eller andet forbruger-program at se nærmere på?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 15:19

Netop modtaget fra Rikke i TDC:

Svaret fra teknikerne er:
Det har intet med Macrovision at gøre, problemet er WSS. WSS indsættes i linie 23 i det analoge PAL signal.
De gamle ICD3000 dekodere (Selector) har den fejl at den indsætter forkerte bits i WSS signalet når den selv modtager et WSS signal over VBI teletext. De bits der bliver berørt er Copy Never og Copy Once, og det er disse bits som bliver læst of div DVD / HD recordere.

Men vi kan ikke få lavet sw-ændringer til disse gamle bokse, og kan derfor ikke fixe problemet.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 15:52

Men vi kan ikke få lavet sw-ændringer til disse gamle bokse, og kan derfor ikke fixe problemet.

Dette fatter jeg ganske enkelt ikke. Det er jo et problem der er opstået for nyligt (hen over sommeren). Den har ikke været der altid. De må altså have ændret i den måde de sender signalet. Og når så nogle oplever en fejl med den ændring, så må de da bare rulle tilbage igen til en gamle version uden fejl! Hvor svært kan det være.

Det kan da godt være at den ændring de har gennemført skulle forbedre/rette noget men så må de da finde en anden løsning end en der introducerer en fejl som de nægter at rette.

Må jeg ikke lige bede om hende Rikke's mail, så vil jeg også maile lidt med hende. Det her er altså utilfredsstillende

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 16:45

Dette fatter jeg ganske enkelt ikke. Det er jo et problem der er opstået for nyligt (hen over sommeren).

Nej, det er det ikke. Jeg har som sagt haft problemet lige siden jeg købte min DVR-3100 i oktober 2003 (opdagede det første gang i julen 2003), men da jeg som regel optager mine 16:9 udsendelser på min http://www.macrosystem.de/e/avio.html - Casablanca Avio (som er bedøvende ligeglad med alle kopibeskyttelser, da den anses som et "professionelt" værktøj og ikke et stykke "forbruger-elektronik"), så har det ikke generet mig synderligt (indtil jeg fik min DVR-630 og derfor omkablede mit setup).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 16:55

Hej,

I må helst ikke komme op at skændes om, hvornår det gik galt.

Der er nemlig geografiske forskelle og bl.a. det er dækket i de mange indlæg allerede.

Her er mit svar til Rikke:

Tak for dit og teknikernes svar.
Ja, problemet er WSS, men jeg har blot håbet - næsten forventet - I både kunne og ville løse det, da det ikke er et permanent problem.
Det rammer jo lidt i flæng, geografisk og på forskellige kanaler.
Hvorfor er det ikke muligt at få lavet software-ændringer?

Og her er hendes e-mail adresse: mailto:rieas@tdc.dk - mailto:rieas@tdc.dk

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 16:59

ALRIGHT  - NU GÅR DET STÆRKT; RIKKE SVARER:

På det foreliggende grundlag, betragter jeg det som et permanent problem på de kanaler, hvor vi sender WSS:
DR1 16:9
DR2 16:9
ZDF
ARD
NDR
Norge2
TV4

Det er Sagem der i givet fald skulle udvikle en ny software, og de supporterer ikke længere denne boks, der er udgået af deres
produktion i 1998-99.

Vi sender WSS for at understøtte 16:9-formatet hos den meget store gruppe analoge kunder, der har et 16:9-tv. Da de bokse vi har solgt siden medio 2002 godt kan håndtere WSS uden problemer, står vi tilbage med en, i sammenligning, ganske lille gruppe, med en meget gammel boks, som skal snakke sammen med en meget ny recorder, og det går galt.

Det går også galt for den gruppe kunder, der har et 4:3-tv uden 16:9-omskifter. De må se 16:9-udsendelserne i anamorf 16:9, det er heller ikke kønt, men det er altså en interesseafvejning, hvor udviklingen sker på baggrund af, hvad vi skønner vil gavne flest mulige kunder.

Når det er sagt, kan vi hurtigt blive enige om, at kommunikationen fra TDC Kabel TV til kunderne vedr. dette problem har været langsommelig, ind imellem fejlbehæftet og langtfra tilfredsstillende. Det tager jeg på min kappe, og forsøger efter bedste evne at rette op på i nærmeste fremtid.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: kumpel2000
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:11

Problemet er så at der er nogen der lejer deres gamle selector såsom jeg og sidder dermed med et problem at man ikke kan optage programmer.

Da TDC ikke længere laver lejeaftaler med selector boksen, de nye bokse, så burde de give dem som lejer boksen et tilbud på at købe den nye boks til en lavere pris, uden at man først skal lave abonnement på canalplus.

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:27

Hej kumpel2000,

Ja, det er jeg enig i.

Personligt synes jeg også, at optagemuligheden vejer langt tungere, end om ens TV selv skifter til 16:9, WIDE og 4:3 eller man skal trykke på en tast for lige at rette formatet til. Det skal man alligevel på f.eks. DVD'er af +typen.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 17:59

MIT SVAR TIL RIKKE:

Ja, det ser ud til at være (blevet) permanent.
Trist, Sagem ikke længere supporterer de første Selectorer.

Jeg er ikke sikker på, at det kun er Sagems firmware, den er gal med.

Om jeres "tilsatte" WSS: Jeg forstår fuldt ud, at analoge kunder må tilgodeses. Altså WSS på analoge TV-signaler på kabelnettet.
Men det digitale signal til Selector er jo et andet, der ligger på specielt pakkede kanaler og det kunne I så kode anderledes,
så både nye og gamle Selectorer ikke mistolkede det og forhindrede optagelse og overførsel.
Det rammer jo både VHS, HDD og DVD og har altså ikke altid - afh. af geografi - gjort det. Hos mig først medio august.

Personligt synes jeg, at optagemuligheden vejer langt tungere, end om ens TV selv skifter til 16:9, WIDE og 4:3 eller man skal trykke på en tast for lige at rette formatet til. Det skal man alligevel på f.eks. DVD'er af +typen.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: bcman
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 19:49

Hej,

Jeg skrev til TDC 18. Aug og har INTET hørt tilbage - rart at se de supporter dem der betaler deres løn !

Jeg tænkte nok at det ville ende med at TDC udmelder - desværre alle jer med den gl. type Selector må bare købe en ny for at kunne optage de programmer i betaler for.

TDC påstår at det er em "lille gruppe" der har den gamle selector - den må de længere ud på landet med. De gl. type selector'er har været den eneste type man har kunnet få i flere år. (min er købt i 2002).

Hvis TDC & Sagem ikke vil løse dette store problem - så havde jeg "forventet" at TDC kommer op med et SÆRDELES godt tilbud på den nye Sagem 60 Selector til os som nu i over 1 måned IKKE har kunnet optage takket være TDC. Vi skal lige huske på at vi betaler altså foresat - men TDC leverer ikke varen.

Jeg agter at skrive et brev til TDC imorgen..... om deres såkaldte "KUNDESERVICE" , hvilket er under al kritik og de tilbagesvar der ses i dette forum.

Hvad jeg forventer at få ud af det ...... :

Lad os nu få en rigtig god pris på jeres nye selector - det ser ud til at være den eneste løsning vi kan forvente - bare trist at TDC ikke selv allerede har "tænkt" på det - istedet for bare sige desværre......

Jeg vil "poste" mit brev og tilbagesvaret (hvis der kommer et) HER

mvh 

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 19:55

Ja der er jo ikke andet gøre end at lave en underskrifts indsamling.

Kumpel2000

Skrevet af: bcman
Skrevet den: 14-September-2005 kl. 20:08

ja præcis eller gå til pressen med denne triste historie.........

men lad os lige vente og se, hvad TDC svarer tilbage om forslaget om en særdeles god pris for den nye Sagem 60 som jo fungerer - bortset fra "timer 16:9 bug problemmet" som ifg. TDC skulle blive løst til Nov.

Det ville være en løsning som jeg er overbevist alle kan leve med incl. TDC.

MVH

Skrevet den: 14-September-2005 kl. 20:11

Hej bcman,

Ja, TDC's kommunikation har været mangelfuld og til tider ukorrekt.

TDC kunne informere om sagen på info-kanalen, på dets TTV-sider om Selector, via gammeldags brev til kortejere, via Selectors nyhedsbrev på "kanal" 800, via info på nettet og i det hele taget svare på post og e-mails - uden at skulle rykkes.

Så var det næppe blevet til UVENTEDE kopihindringer.

Jeg mener også, TDC nu bør tilbyde os med ældre Selector'er en form for kompensation.

F.eks en tilbagekøbspris på de gamle ved køb af ny og et ekstrabeløb debiteret ved fremvisning af kvittering for recorder-køb.

Du er meget velkommen til at poste dit brev her.

PS: Vær opmærksom på, at der er to gamle modeller og at de ikke reagerer ens. Den opr. "hedder" TELEDANMARK på forpladen, Sagem bagpå og "nu også" ICD3000 og er udgået og supporteres ikke.

Den næste ligner fysisk, men hedder Casema/Sagem 4210 og er solgt så sent som i 2004, måske også i år. Den skulle være god nok m.h.t. WSS - det har jeg dog kun fra TDC. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 19-September-2005 kl. 22:16

Noget nyt fra TDC ?

Kumpel2000

Skrevet den: 19-September-2005 kl. 22:32

Hej igen,

Jeg kan godt forstå, du spørger! Nej, intet nyt fra TDC. Jeg har postet alt her.

Dog har jeg sendt dette til Jan Panduro og Rikke:

I forrige svar fik jeg ikke kommenteret de sidste to linier i dit svar.

"Når det er sagt, kan vi hurtigt blive enige om, at kommunikationen fra TDC Kabel TV til kunderne vedr. dette problem har været langsommelig, ind imellem fejlbehæftet og langtfra tilfredsstillende. Det tager jeg på min kappe, og forsøger efter bedste evne at rette op på i nærmeste fremtid."

Det gør jeg nu.

Ja, Jeres kommunikation har været mangelfuld og til tider ukorrekt.

I kunne informere om sagen på info-kanalen, på dens TTV-sider om Selector, via gammeldags brev til kortejere, via Selectors nyhedsbrev på "kanal" 800, via info på nettet og i det hele taget svare på post og e-mails - uden at skulle rykkes.

Så var det næppe blevet til UVENTEDE kopihindringer.

Jeg mener også, I nu bør tilbyde os med ældre Selector'er en form for kompensation.

F.eks en tilbagekøbspris på de gamle ved køb af ny og et ekstrabeløb debiteret ved fremvisning af kvittering for recorder-køb.

Dette fordi vi har mistet optagelsesmulighed helt uforvarende trods betalt licens, fuldpakke, Selector, kortabonnement og evt. DVD-medier og/eller VHS-bånd.

Det er så endnu ikke besvaret.

TDC ...kom nærmere

-------------
M.v.h. Carser

Print side | Luk vindue