Print side | Luk vindue

Er det nok for mig med en DVB-T modtager?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=61816
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 08:49

Emne: Er det nok for mig med en DVB-T modtager?
Skrevet af: NoCTuRE2
Emne: Er det nok for mig med en DVB-T modtager?
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 22:39

Hej,

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal ha fat i for at se digital tv... Jeg har et Toshiba LCD tv som desværre kun har en analog tuner indbygget...

Jeg bor i en lejlighed hvor jeg bare får signalet fra et stik i væggen... jeg tror at der ligger en antenne på loftet eller sidder en unden på bygningen...

Er det nok for mig bare at anskaffe en DVB-T box til de der ca. 300 kr? Eller skal jeg også ha installeret en digital antenne et sted på bygningen? Eller konvatere DVB-T boxen bare det analoge signal til digital og så kører det?

Please forklar mig lidt om hvad jeg skal gøre...

Mvh

Joe

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 22:46

Om en box er tilstrækkelig kommer an på den antenne du får signalet fra. Hvad kan du modtage på dit TV.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 23:03
Jeg kan se DR1, TV2 og 6'eren

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 23:09

Du kan forsøge at tilslutte en STB, for at se om du kan modtage noget, hvis ikke, eller der er dårligt signal, så skal udlejeren forbedre jeres anlæg, for der er jo som bekendt ikke lang tid til, at der ikke er Analogt signal længere.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 15-Juni-2009 kl. 23:54

Hmmm... lad os sige at udlejeren ikke har nogen intention om at ændre på noget... skal jeg så anskaffe en DVB-T antenne? kan jeg have en indedørs i min lejlighed eller hvad skal der til?

Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 07:57

Hvis det er udlejer som har vedligeholdelses/fornyelses pligt på nuværende antenne, så skal det gøres. Undersøg det i jeres vedtægter, om der er noget om levering af antennesignaler.

Om det er nok med indendørs, eller om det skal være udendørs, kommer helt an på modtageforholdene. I en etage ejendom kan man måske øverst oppe men måske ikke hvis man bor nederst. 

-------------

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 08:04
Den antenne, der sidder på Jeres loft, kan - måske - også bruges til at
modtage DVB-T-signaler. Det afhænger af, hvilken type den er, samt måske
også hvordan den vender.

Som radiomanden skriver skal du under alle omstændigheder bruge en
ekstern DVB-T-tuner, da dit tv ikke har det (og naturligvis få en der er
kompatibel med MPEG4). Prøv så at slutte den eksisterende antenne til det
og se, om det virker. Hvis ikke, skal der enten ændres på loftsantennen eller
du kan bruge en indendørs.

Jeg bruger det sidste, hvilket virker fint, men det er også i et parcelhus. Om
det virker i et lejlighedsbyggeri er vist meget stedafhængigt.

Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 09:41
Ok... tak for hjælpen til jer alle... Jeg må ud og anskaffe mig en DVB-T Box med MPEG4... nogen der kender et sted hvor disse er billige eller tilfældigvis har en til at ligge? Har kigget lidt rundt og synes mange af dem koster over 600 kr hvilket jeg synes er relativt meget...

Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 10:57
Hvis du kun har brug for de danske kanaler (DR1 DR2 TV2)
kan du nøjes med en MPEG2 boks indtil 2012. De kan fås til
200-300 kr.

Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 13:32
Men hvis du vil se de nye DR kanaler (DR HD, DR Ramasjang
og DR Kultur) så skal du som du selv skriver købe en DVB-T
box, der kan tage MPEG-4.

Hvis du i dag kan tage analogt TV2, så er der en ret stor
sandsynlighed for, at du også kan tage de digitale kanaler
med den eksisterende antenne.

MVH
Henrik Badsted

Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 14:50
Endnu engang tak for de mange svar... Det hele lyder som om jeg skal have fat i en MPEG4 Box.... findes der i øjeblikket et best buy inden for denne type box? en omgang kval kontra fair pris? (et PX80 / X10 bare indenfor DVB-T box med MPEG4;)

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 17:23

Oprindeligt skrevet af NoCTuRE2 NoCTuRE2 skrev:

Endnu engang tak for de mange svar... Det hele lyder som om jeg skal have fat i en MPEG4 Box.... findes der i øjeblikket et best buy inden for denne type box? en omgang kval kontra fair pris? (et PX80 / X10 bare indenfor DVB-T box med MPEG4;)

En lille advarsel:  Der skal klart stå enten  MPEG-4 HP @ L4  eller endnu bedre godkendt af Boxer.   Der finde MPEG-4 bokse, der kun kan modtage SD kanaler og så får du kun lidt glæde af boksen i forhold til en billig MPEG-2 boks. 

Personligt ville jeg 1. vente  eller 2. købe en MPEG-2 boks for 250 kr på tilbud og få det digital tv til at virke med den. 

En MPEG-4 boks kan så købes på tilbud til eller lige efter jul - og de 250 kr kan let være sparet. Især hvis du finder ud af, at det er en modtager med harddisk, du gerne vil have (og tro mig - det gør du).

Mht. din antenne -  Hvis signalet kommer fra en rigtig antenne- og antennefjensyn er det endeste der ændre sig til november - så kan der være indsat en forstærker med filtre. Sådanne filtre skal væk.

I en lidt større boligblok kan det også  være, at der er en frekvensomsætter for hver kanal.  Så er det med sikkerhed en prof., der skal på banen.  

Det vil jeg mene, din husvært skal sørge for at orientere omkring antenneforholdene og finde en løsning for hele ejendommen. 

Tal med ham/hende derom.

Lars

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue