Qnap + scheduled shutdown + cronjob ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=61875
Udskrevet den: 26-November-2024 kl. 14:37
Emne: Qnap + scheduled shutdown + cronjob ?
Skrevet af: Bhund
Emne: Qnap + scheduled shutdown + cronjob ?
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 23:12
Hej hej
Har en Qnap 209 som jeg gerne vil lukke ned automatisk om natten. Har googlet lidt og er kommet frem til følgende forslag:
"As you can read, shutting down the NAS is possible with a cronjob.
For those of you who want to auto-wake-up their NAS, consider buying a clock-timer. Then you program the clock-timer to the time you want the NAS to wake up and activate the function "Auto power on when power resumes after power loss". This should switch on your NAS automatically.
And if you boot up your computer in the middle of the night, just hit the button on the clock-timer to switch it on. By the way: There are even more comfortable clock-timers with remote controls or even USB-interfaces. Theres almost no limit of creativity."
Nogen der har forsøgt sig med denne løsning? Det med clock-timer er jeg med på, men det kniber en del med det cronjob.
|
Svar:
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 23:15
Et eksempel på cronjob:
just add a line to the crontab file found in /etc/config/
- Code: Select all
30 2 * * * /sbin/reboot
this would reboot your nas 2:30 at night. the timeformat used is 24h i think, so 0 22 would lead to a reboot at 10pm.
you can use WinSCP to edit the file. after the file is saved the cron service needs to be restarted for the changes to take effect or you can just reboot the nas once.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 16-Juni-2009 kl. 23:56
Kommandoen for shutdown er normalt:
shutdown -P now
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 00:15
Ok, men hvis jeg skal have en kommando ind, der eksempelvis skal slukke min NAS kl 1.00 om natten - hvad skriver jeg så?, og hvor er det lige jeg skriver det...?
Vil ikke lave reboot som ovenstående eksempel, vil gerne lukke ned og så sætte NAS til en timer, der nogle minutter efter NAS shutdown cutter strømmen og så tænder igen kl 6. Med "Auto power on when power resumes after power loss" på enabled håber jeg så på at NAS starter op igen der.
|
Skrevet af: deepmagic
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 08:44
hvis du skriver "crontab -e" kan du derinde tilføje en ny linie med
00 1 * * * /sbin/shutdown -p now
------------- Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 10:08
Ok perfekt.
Hvor er det jeg skal skrive crontab-e? Beklager alle disse sikkert dumme spm, men er rimelig blank hvad det her angår. Kan simpelthen ik forstå at Qnap ikke har en for alle simpel service der muliggør dette.
|
Skrevet af: Duelund
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 10:36
Benyt Telnet.
Alternativt Putty, her: http://www.putty.org/ - http://www.putty.org/
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 10:41
Dit næste problem bliver VI :-)
så er du nok ude og sejle på højt vand!.
brug H,J,K,L til at rykke rundt i editor. brug I til at sætte ny tekst ind brug ESCAPE til at komme ud af EDIT mode.
tryk : og wq! for at gemme ny crontab
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 11:03
tak skal I have, det vil jeg hjem og prøve mig frem med i aften så.
Men kan meget vel være, at jeg vender tilbage, ser i hvert fald en del mere kringlet ud end det jeg plejer at rode rundt i.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 12:08
Bhund skrev:
Ok perfekt.
Hvor er det jeg skal skrive crontab-e? Beklager alle disse sikkert dumme spm, men er rimelig blank hvad det her angår. Kan simpelthen ik forstå at Qnap ikke har en for alle simpel service der muliggør dette. |
Syntaxen for cron jobs er forklaret http://www.adminschoice.com/docs/crontab.htm - her .
crontab -l = vis de cron jobs som brugeren (root) har crontab -e = rediger crontabs i systemets standard editor (der er "vi")
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 12:26
pendec skrev:
Dit næste problem bliver VI :-) |
Kan man ikke installere nano på QNAP? Smag og behag er forskellig, og det er ikke for at starte en ny editor krig (det var meget populært i 1990'erne når man var færdig med OS krigen...), men hvis man kommer fra Windows og kender notepad eller måske Turbo Pascal editoren fra de glade 1980'ere, er nano tættere på den oplevelse end vi...
(jeg bruger selv nano til at redigere mine cron jobs, dog ikke på en QNAP).
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 12:28
deepmagic skrev:
hvis du skriver "crontab -e" kan du derinde tilføje en ny linie med
00 1 * * * /sbin/shutdown -p now |
Det skal være stort P, altså /sbin/shutdown -P now. Unix er case-sensitivt, også for options.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 17:23
JesperLund skrev:
pendec skrev:
Dit næste problem bliver VI :-) |
Kan man ikke installere nano på QNAP? |
det kan man måske, eller andre alternativer..
men VI følger som regel med som 100% sikkert. men ja, det er ikke bare en editor som notepad.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 19:12
Jeg prøver mig frem med VI i aften, ville være total optur, hvis jeg fik det til at virke!, altid sjovt at lære nyt - selvom det virker lidt out of my league.
Skulle det virke, ved nogen så, hvordan man fjerner den mega irriterende bip lyd ved lukning eller opstart. Har forsøgt at slå lyd fra de steder, hvor det umiddelbart er muligt i menuen.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 19:35
Bhund skrev:
Jeg prøver mig frem med VI i aften, ville være total optur, hvis jeg fik det til at virke!, altid sjovt at lære nyt - selvom det virker lidt out of my league.
|
af erfaring og samtaler med brugere som ikke kan unix, så tager de altid filerne og smider over på en windows og lægger dem så tilbage igen bagefter :-)
du skal dog huske at overføre i ASCII mode.
og om filen ligger i /var/spool/cron/crontabs eller /etc/cron.d kan jeg ikke svare på da jeg ikke kender linux på boxen.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 21:18
Forsøger mig lige nu frem med PuTTy, logger på via IP og connection type SSH. Kommer ved at logge på frem til dette:
login as: admin mailto:admin@192.168.0.191's - admin@192.168.0.191's password: # m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart
med I taster jeg så ny linie:
30 21 * * * /sbin/shutdown -p now
Så Esc...og så ??.
Er jeg ude på et sidespor? eller hvordan fortsætter jeg?
" 7* INS /var/spool/cron/crontab.24154 " står der i øvrigt nederst i billedet, når jeg trykker I
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 21:41
Som pendec skrev: tryk : og wq! for at gemme ny crontab
Det lykkedes nu, synes bare ikke det virkede før.
Men virker så heller ikke, satte den til luk kl 21.40 og kører stadig.
|
Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 22:56
JesperLund skrev:
Det skal være stort P, altså /sbin/shutdown -P now. Unix er case-sensitivt, også for options.
|
Måske er det som ovenfor?
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 23:10
Det prøver jeg lige
login as: admin mailto:admin@192.168.0.191's - admin@192.168.0.191's password: # m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart 12 23 * * * /sbin/shutdown -P now
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 23:12
hjalp ikke, kører fortsat
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 23:47
kan det være "shutdown" som slet ikke findes på maskinen? nogle bruger jo busybox for at spare på flash, og det gør denne vel også?
så skal du måske prøve en
halt
ved dog ikke om boksen slukker helt, eller bare går i standby mode eller lign.
|
Skrevet den: 17-Juni-2009 kl. 23:59
login as: admin mailto:admin@192.168.0.191's - admin@192.168.0.191's password: # m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart 54 23 * * * /sbin/halt -P now
: wq!
har jeg lige prøvet uden held.
Skal sidste linie, som jeg selv har tilføjet, fortsat være der, når jeg igen skriver crontab -e? For det er den ikke.
Får i øvrigt et nyt 5-cifret nummer efter "var/spool/cron/crontab." hver gang.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:03
hmm
1: kan du ikke prøve at køre kommando i hånden så du ved de virker? altså i shell skriver du den kommando halt direkt
2: var/spool/cron/crontab.XXXX er et unikt pid nummer som matcher den aktuelle process id som VI starter op. du skal ikke bruge dette til noget "nomalt". så ignorer dette.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:06
Bhund skrev:
Skal sidste linie, som jeg selv har tilføjet, fortsat være der, når jeg igen skriver crontab -e? For det er den ikke.
| hvis din linie du sætter ind er væk, så er der noget galt, eller også ligger den fil i et READ-ONLY dir, eller så har du slet ikke rettigheder til at ændre den?
ved ikke om admin er korrekt login på Qnap? normalt er det root som er superuser id. måske ligger problemet med crontab ikke opdateres her? dog er det jo admin's cron du ændre, så det bør virke.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:11
Det virkede sgu! Altså "halt direkt"
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:15
[/QUOTE] hvis din linie du sætter ind er væk, så er der noget galt, eller også ligger den fil i et READ-ONLY dir, eller så har du slet ikke rettigheder til at ændre den?
ved ikke om admin er korrekt login på Qnap? normalt er det root som er superuser id. måske ligger problemet med crontab ikke opdateres her? dog er det jo admin's cron du ændre, så det bør virke.
[/QUOTE]
alle de kommandoer jeg har gemt i løbet af aftenen er væk, når jeg efterfølgende prøver igen.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:18
1: login på boks 2: skriv følgende kommando'r
cd /var/spool/cron/crontabs ls
3: ser du så nogle filer her?
4: prøv så
vi admin
og lav ændringerne du hele tiden har prøvet, og nu med halt
5: skriv wq ikke wq!
får du så en fejl?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:25
3. nej
[/var/spool/cron/crontabs] # ls admin [/var/spool/cron/crontabs] #
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:28
4.
mailto:admin@192.168.0.191's - admin@192.168.0.191's password: # m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart
# m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart 30 0 * * * /sbin/halt -P now
SAVE: wq
[/var/spool/cron/crontabs] #
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:30
så skulle den være gemt! ..
problem er så nu, at jeg tror at ved en reboot, så "restorer"/gen-etablerer qnap denne fra en backup som måsker ligger andet sted? kender ikke boksen, kun unix desværre.
ps: halt -P now (-P now , er ligemeget her)
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:33
cd /var/spool/cron/crontabs
vi admin
viser nu
# m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart 30 0 * * * /sbin/halt -P now
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:39
"problem er så nu, at jeg tror at ved en reboot, så "restorer"/gen-etablerer qnap denne fra en backup som måsker ligger andet sted? kender ikke boksen, kun unix desværre."
Prøver at reboote i morgen og tjekker så om den fortsat er der.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:43
pendec du er en konge!!
Satte den til at 0:40 og den er lige slukket. Mange mange tak for hjælpen!
Hvis man en enkelt dag ikke ønsker at den skal lukke, skal man så ind og fjerne/ændre dette og så rette til igen?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 00:53
Bhund skrev:
Hvis man en enkelt dag ikke ønsker at den skal lukke, skal man så ind og fjerne/ændre dette og så rette til igen?
|
hvis det nu var på bestemte dage, så ville det være fedt, for det understøtter crontab.
men er det kun engang imellem så virker det ikke.
ie.
30 1 1 5 * (1 maj kl. 1:30) 30 1 * * 0 (kl. 1:30 på alle søndage=0, mandag=1 osv..) 30 1 1 * * (hver d. 1 i alle md'r kl. 1:30) osv...
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 09:50
Ja men det kunne jeg måske også godt leve med. Problemet opstår når jeg tager backup til en ekstern harddisk en gang imellem. Det tager en krig, og skal ikke lige skal have en shutdown midt i det hele.
Så hvis jeg bare vidste at "halt crontab" ikke var gældende den første weekend i hver måned eller hver den 1. og 2. i hver måned. Så måtte jeg jo sørge for at flytte data der.
# m h dom m dow cmd 0 3 * * * /usr/local/sbin/ImR_all -soft /Qmultimedia 0 4 * * * /sbin/hwclock -s 30 4 * * * /etc/init.d/Qthttpd.sh restart 40 0 * * * /sbin/halt
Hvad skal tilføjes herefter så
40 0 1 * *.....?
40 0 2 * *.....?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 10:48
Bhund skrev:
Hvad skal tilføjes herefter så 40 0 1 * *.....? 40 0 2 * *.....?
| 40 0 1 * * /sbin/halt
|
Skrevet af: Dammark
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 10:48
Her kommer noget lidt i samme boldgade.
Kan man lave et cronjob på sin QNAP der uploader til en FTP i et bestemt interval ?
------------- // Sebastian Dammark
http://www.dammark.net - www.dammark.net
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 11:00
pendec skrev:
Bhund skrev:
Hvad skal tilføjes herefter så 40 0 1 * *.....? 40 0 2 * *.....?
| 40 0 1 * * /sbin/halt
|
Ok, så ved at skrive en tilsvarende linie (med undtagelse af dato)efterfølgende, så annullerer man den foregående på de angivne dage/datoer?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 11:50
nej,
alle linier startes... du skal slette linier hvis du ikke vil bruge dem.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 12:26
Ok, så løsningen er at tilføje en fandens masse linier og så undlade et par linier de datoer, hvor den ikke skal lukke ned hver måned.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 12:55
tror jeg misforstod dig.
du kan gøre sådan her.
40 0 1,3,5,7,9,11,15,21,23,30 * * /sbin/halt
(Kører udvalgte dage)
eller
40 0 1-28 * * /sbin/halt
(kører alle dage 1 - 28)
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 12:58
ok tak skal du have. Lidt lettere end 30 linier
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 16:15
Dammark skrev:
Her kommer noget lidt i samme boldgade.
Kan man lave et cronjob på sin QNAP der uploader til en FTP i et bestemt interval ?
|
samme boldgade, men desværre kan jeg ikke spille bolden :-) kun videre... at sætte det script op tager lige lidt tid og forståelse for shell scripting.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 17:06
Nå render bare ind i nye problemer nu.
1. som du skrev pendec, efter restart er den linie jeg selv satte ind væk igen.
2. aktivering af "Auto power on when power resumes after power loss" virker åbenbart kun, hvis strømmen er forsvundet "pludselig". Altså ikke ved at jeg lukker rigtig ned, slukker for strømmen og så senere tænder igen.
Konklusionen må næsten være, at det bare ikke kan lade sig gøre a få lidt automatik på den front med en Qnap ts-209 pro II
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 17:12
Bhund skrev:
Nå render bare ind i nye problemer nu.
1. som du skrev pendec, efter restart er den linie jeg selv satte ind væk igen.
2. aktivering af "Auto power on when power resumes after power loss" virker åbenbart kun, hvis strømmen er forsvundet "pludselig". Altså ikke ved at jeg lukker rigtig ned, slukker for strømmen og så senere tænder igen.
Konklusionen må næsten være, at det bare ikke kan lade sig gøre a få lidt automatik på den front med en Qnap ts-209 pro II
|
Det kan sagtens lade sig gøre på en ts-209 prøv denne guide
First, mount the partition, cd into the config directory and edit or create the autorun.sh file:
mount /dev/mtdblock5 /tmp/config cd /tmp/config vi autorun.sh
Then, enter the following:
#!/bin/sh crontab -l >/tmp/crontab.tmp echo '0 19 * * * some-command' >>/tmp/crontab.tmp crontab /tmp/crontab.tmp
The above script will dump the standard crontab to a temporary file, append your entry and then replace the crontab with the edited version. Naturally you substitute whatever you want done for some-command and set the time rules appropriately.
Finally, you must make autorun.sh executable by root and unmount the partition:
chmod u+x autorun.sh umount /tmp/config
This has been tested on a QNAP 109 but probably works on other models as well.
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
PS3 40gb
Logitech Harmony 895
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 19:38
ok, det må jeg forsøge mig frem med så.
Bruger jeg bare samme program?
Hvordan med automatisk opstart, er det muligt?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 19:48
Bhund skrev:
ok, det må jeg forsøge mig frem med så. Bruger jeg bare samme program?
Hvordan med automatisk opstart, er det muligt? |
det fungerer desværre som en bil, hvis BIOS ikke har support for det. så der skal man fysisk trykke på tænd knappen..
dog, kan det være at selve bios på maskinen måske kan, en nyere PC kan ihvertfald.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 20:02
Virker bare mærkeligt at den kan starte automatisk, hvis strømmen går ved en fejl, men ikke hvis man lukker maskinen rigtig ned. Eller hvad?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 20:58
#!/bin/sh crontab -l >/tmp/crontab.tmp echo '57 20 * * * /sbin/halt' >>/tmp/crontab.tmp crontab /tmp/crontab.tmp
[/tmp/config] # chmod u+x autorun.sh [/tmp/config] # umount /tmp/config umount: /tmp/config: device is busy umount: /tmp/config: device is busy [/tmp/config] #
Virker ikke, så tror sgu jeg dropper det. Må vist bare slukke manuelt når jeg går i seng, og tænde igen om morgenen. Den næste NAS jeg køber skal så helt sikkert være en med en brugervenlig menu på dette område.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 21:04
Ifølge Qnap Forum er Auto Power On løst for nogle modeller med en firmware upgrade, har du undersøgt det ?
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 21:21
Kører med nyeste firmware. Version 2.1.4 (0318T)
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 22:39
3.0 (0428T) skulle løse det - men den er vist nok kun i beta.
|
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 23:08
ok den version ser jeg frem til.
Når det virker, kan jeg så bøvle videre med at slukke automatisk.
|
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 08:47
Du kan jo prøve Beta udgaven, de plejer jo nok at virke ok.
|
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 09:28
Tjekkede det lige. Den firmware er umiddelbart påtænkt den nye TS-219.
En model der så også har fokus på området:
Power Management
Hard Disk Standby You can configure the hard disks to enter standby mode if there is no disk access within the specified period.
Schedule Power on/ off The flexible schedule power on/off feature is now provided on the NAS for IT administrators to manage the NAS server's up time according to the working hours. You can set the time for automatic system power on, power off, or restart on any days of the week.
|
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 09:51
Ok, så er det måske sådan en du skal opgradere til...
|
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 12:46
Efter at have læst lidt om den på deres hjemmeside, er det i hvert fald planen.
|
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 18:50
Bhund skrev:
#!/bin/sh crontab -l >/tmp/crontab.tmp echo '57 20 * * * /sbin/halt' >>/tmp/crontab.tmp crontab /tmp/crontab.tmp
[/tmp/config] # chmod u+x autorun.sh [/tmp/config] # umount /tmp/config umount: /tmp/config: device is busy umount: /tmp/config: device is busy [/tmp/config] #
Virker ikke, så tror sgu jeg dropper det. Må vist bare slukke manuelt når jeg går i seng, og tænde igen om morgenen. Den næste NAS jeg køber skal så helt sikkert være en med en brugervenlig menu på dette område.
|
Grunden til at du for fejlen "device is busy" er fordi du står i det mount point hvor du har lavet noget... Så før du skriver umount /tmp/config så skriv cd /
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
PS3 40gb
Logitech Harmony 895
|
Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 13:17
Ok tak, nåede dog ikke at prøve den ændring. Solgte 209 i fredags og købte 239 i lørdags.
Indtil videre ikke en skuffelse. Den har automatisk tænd/sluk og wake on lan. Derudover sparker den røv når der skal overføres data til/fra NAS - i hvert fald i forhold til 209'eren.
Kører på den beta software Duelund henviste til.
PS. skal lige siges at jeg kun har konstaret, at den har muligheden for at tænde og slukke automatisk - har ikke fået det testet endnu.
|
|