Print side | Luk vindue

Andre muligheder for digital end HD-boks?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=61969
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 08:20

Emne: Andre muligheder for digital end HD-boks?
Skrevet af: mikzki
Emne: Andre muligheder for digital end HD-boks?
Skrevet den: 18-Juni-2009 kl. 19:57

Hjælp søges....

Jeg er f...... træt af YouSee's HD-boks med harddisk optager, som kun har voldt problemer, stor irritation og boksning frem og tilbage mellem YouSee "kundeservice" og mig siden begyndelsen! 

Jeg har et Philips 42PFL9632D/10 med DVB-T tuner og ikke DVB-C, desværre, for nu kommer spørsmålet:

Hvad har jeg af muligheder for at se YouSee's pakke med digital signal, uden at benytte deres uduelige HD-boks. Jeg ønsker ikke parabol og har så vidt jeg ved, ikke mulighed for at skifte tv-udbyder (Stofa, Viasat, Com-X osv) pga jeg bor i en forening der har en kontrakt med YouSee (Nice!) 

Jeg har Com-X fastnet telefon og internet, men YouSee kabel.

Jeg håber man kan købe en DVB-C tuner, sætte et CA modul i den, sætte YouSee's digitalkort i modulet, og koble tuneren til mit tv, og derved slippe for HD-boksen og bare se tv digitalt med min egen dejlige Philips fjernbetjening?

Og hvad med det digitale sendenet? Er det kun folk med tv via antenne der får glæde af det i starten?

Jeg håber der findes en anden løsning? Ønskescenariet ville være, hvis jeg kan se tv digitalt med min egen fjernbetjening, uden HD-boksen eller lign.

Hjæææælp

Svar:
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 19-Juni-2009 kl. 15:06

Oprindeligt skrevet af mikzki mikzki skrev:

Og hvad med det digitale sendenet? Er det kun folk med tv via antenne der får glæde af det i starten?

Det du kalder 'det digitale sendenet'  er vel antennefjernsyn.  Det har intet med normalt kabel- eller satellit-fjernsyn  at gøre - intet.   

Alt der er og kommer via Boxer, har du sikkert allerede adgang til via youSee og næsten alt også i digtal form fra youSee. 

Boxer sælger ikke bokse, men opkræver betaling for 29 betalings-kanaler sendt via DTT.

Jeg finder derfor dit spørgsmål meningsløst. 

Lars

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: mikzki
Skrevet den: 20-Juni-2009 kl. 17:11

Det jeg mente med det digitale sendenet, er om det kun er via antenne som der bliver åbnet op for til oktober (læs: slukker for analog signal) eller om det også er via kabel tv. Men det gør det vist desværre ikke før 2012.

Giver det bedre mening nu Lars

Venlig hilsen Mikkel.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 20-Juni-2009 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af mikzki mikzki skrev:

Det jeg mente med det digitale sendenet, er om det kun er via antenne som der bliver åbnet op for til oktober (læs: slukker for analog signal) eller om det også er via kabel tv. Men det gør det vist desværre ikke før 2012.

Det giver overhovedet IKKE nogen mening !

Fordi billedet via antenne og via kabel ser ens ud, så forudsætter du - som i gamle dage - at de tekninsk har noget med hinanden at gøre. 

Udover at komme fra samme kamera og klippebord fx hos DR hvor de er blevet optaget og klippet til - dvs de kommer fra samme master - så er selve distributionerne  helt uafhængige. 

Kabel har intet med digitalt antennefjernsyn at gøre - udover at fx DR sender sine programsignaler til  BSD.dk  og også sender dem  til youSee og andre.   I året 2012 sker der i øvrigt - mig bekendt - heller intet særligt med kabel-TV.

Hvor ofte skal jeg skrive - INTET INTET INTET INtET INTET INTET INTET INTET INTET !

Disse signaler kan være digitale på indtil flere måder og analoge, men de er  i princippet helt uafhængige af hinanden efter de har forladt DR*.

youSee vil fortsat sende analogt  DR1+2 + TV2  i de næste 8-10 år eller længere.

Men youSee har meddelt, at de vil sende DR-børn, DR-Kultur og DR-HD når disse kanaler tilbydes fra DR. (DR.dk har mere). I princippet har det heller ikke noget at gøre med antenne-nettet - udover at DR har valgt at starte disse kanaler fra netop 1 november.

Lars

* Jeg ved godt, nogle herinde kan beskrive nøjagtigt, hvordan DR's signaler sendes - sådan lige nu - men det er uden betydning for det kunne blive ændret imorgen.  Jeg ved også godt, at de analoge signaler ofte har været i digital form på et stykke af vejen. 

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 20-Juni-2009 kl. 18:49
Der sker intet med dit YouSee analoge kabel i de næste mange år.

Du kan vælge at købe en anden DVB-C modtager end YouSee boksen og koble den til dit tv.

Alternativerne kan være en Dreambox eller et mediecenter med DVB-C

Men uanset hvad du vælger, så tror jeg ikke du får mulighed for at styre det med din Philips fjernbetjening.

Print side | Luk vindue