Print side | Luk vindue

VISA-kort misbrugt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62085
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 01:10

Emne: VISA-kort misbrugt
Skrevet af: Hans j
Emne: VISA-kort misbrugt
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 01:11
Sådan en gang p.. , mit VISA-kort er blevet misbrugt!!!!

Hvordan det har været muligt fatter jeg ikke.

Opdagede det da jeg kontrollerede min konto.

Transaktioner foretaget til betfair, hvilket jeg aldrig nogensinde har været inde på.

Har sgu lyst til at pløkke knæskallerne af de møghunde.....

Svar:
Skrevet af: Speednut
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 02:03
Det er fandme surt 

Jeg var selv ude for det samme for omkring 2 år siden. Tjekkede webbank, hvor jeg ved at der stod omkring 16.000 på, og så opdage at den var på -16.000 kr. Tror det var omkring 32.000 kr ialt.

En eller anden synes, jeg skulle bruge mine penge til bil udstyr fra england, selvom jeg ikke ejer nogen bil. Da min mor arbejder i min bank, fik hun nogen til at prøve, at ringe til det firma, hvor der blev bestilt vare fra. Jeg håbede de kunne nå at stoppe forsendelsen. Men det måtte de åbenbart ikke, når de ikke havde hørt noget fra politiet. Jeg blev også rasende, og fik selvfølgelig kortet spæret med det samme. Fik det anmeldt til politiet, og banken gav mig midlertidig pengene tilbage, indtil politiet havde efterforsket nærmere, og fik snakket med banken. Efter nogle måneder fik jeg så pengene retur, og banken fik dem tilbage.

Siden da, har jeg gjort det til en vane, at tjekke min konto hver dag. Håber fandme de fangede svinet, jeg fik ikke en skid mere at vide, om det var blevet opklaret.

Der er ingen, der skal nasse på mine surt optjente penge og slippe afsted med det

-------------
Surround: Pioneer KRP-600M, Pioneer LX60, Pioneer BDP-LX71, Velodyne SPL 1200 Ultra, Focal Chorus surround.

Head-Fi: Sennheiser HD800, Red Wine Isabellina HPA LFP-V DAC/headamp

Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 05:16
I sådan en situation er det jo "bare" at anmelde det til
politiet og til banken, hvorefter du får dine penge tilbage
af PBS. Det kræver selvfølgeligt at banken/PBS tror på at
det er et misbrug, men det skulle der ikke være de store
problemer med sålænge det er realistisk.

Håber at sagen snart kommer i orden for dit vedkommende,
for det er sgu en trist situation at stå i .

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 07:26
Jeg har også lige fået foretaget nogle hævninger på mit visa kort som jeg ikke kan genkende. 7 hævninger for i alt ca 1000,-

Var nede i banken i fredags og lave en indsigelse, og fik lukket mit kort.

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 09:58
I skulle vel ikke have handlet på nogen af de samme hjemmesider for nylig? Det er mere om der er nogen vi skal undgå.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 10:55
Ja lad os få de skyldige frem i lyset.

Skrevet af: centric
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 11:04
Siden shopto.net er blevet hacket og mange, fra forskellige lande, har "købt" alt muligt ubrugligt.

Skrevet af: saaby
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 13:28

Så kan jeg bedre forstå at min kones Dankort blev lukket. Det var det kort vi havde registreret ved køb fra Shopto.net...

Banken havde fået besked fra PBS om at der var forsøgt "mistænkelige transaktioner" på kortet, så de lukkede det automatisk. Har tjecket kontoen, og umiddelbart er der ikke noget jeg ikke kan genkende

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 13:35
Hmm jeg har også fået lukket mit Visa kort, da jeg havde 3 transaktioner som jeg ikke kendte til, alle 3 iøvrigt fra Canada, og sjovt nok har jeg også handlet hos Shopto.net dog i Januar, men det ligner en tanke 

Havde iøvrigt en rigtig dårlig oplevelse med politiet. Ringede til dem for at anmelde de 3 transaktioner, men fik at vide det kunne ikke gøres over telefonen.
Tog så ned på stationen dagen efter, hvor de nægtede at tage imod anmeldelsen idet de mente at banken var den forurettede. Lettere frustreret ringede jeg til banken, men de kunne ikke gå videre med min sag, FØR der lå en kvittering fra politiet at jeg havde anmeldt sagen. Ringede igen til politiet som stadig nægtede, og fra at være lettere frustreret blev jeg nu ganske vred, ringede herefter IGEN til banken som så foreslog at jeg skulle skrive en skriftelig anmeldelse og sende den til politiet, for en skriftelig anmeldelse kan de ikke nægte.
Så det gjorde jeg og ca. 6 uger efter jeg opdagede svindlen, fik jeg mine penge igen.

Politi reform min bare

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 13:44
Må være derfor at der har været hævet på mit kort. Har nemlig handlet på shopto for nyligt

Skrevet af: Callie
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 13:49

Nu da tråden er oprettet under jura, vil jeg da gerne oplyse, at den relevante bestemmelse for denne problemstilling er § 11 i lov om visse betalingsmidler. Så kan I også få vished om, at I bliver dækket af jeres bank, der er udstederen af Jeres kort, hvis I intet kan bebrejdes.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26827 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26827

Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 17:15
Lad os konkludere at der i hvert fald skal holdes en pause fra shopto, og til andre der har handlet der de sidste par måneder, hold godt øje med kontoen

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 17:47
Det kunne da være sjovt at høre om hans j og speednut, også har handlet der. For så er det da lige før man er nødt til at få nyt kontonummer, bare for at være lidt mere sikker.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Det kunne da være sjovt at høre om
hans j og speednut, også har handlet der. For så er det da
lige før man er nødt til at få nyt kontonummer, bare for at
være lidt mere sikker.

Hvad skulle et nyt kontonummer hjælpe? Du har vel kun
handlet med dit Visa-kort?

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 18:01

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det kunne da være sjovt at høre om
hans j og speednut, også har handlet der. For så er det da
lige før man er nødt til at få nyt kontonummer, bare for at
være lidt mere sikker.

Hvad skulle et nyt kontonummer hjælpe? Du har vel kun
handlet med dit Visa-kort?

Det var det jeg mente, et nyt kortnummer på visakortet.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Politi reform min bare

Det er banken, der har tørret dig, ikke politiet.

Du skal bare gå ned i din bank og gøre indsigelse, og skal de tilbageføre beløbet med det samme, mens de undersøger sagen. Det behøver de ikke en politianmeldelse for.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Politi reform min bare

Det er banken, der har tørret dig, ikke politiet.

Du skal bare gå ned i din bank og gøre indsigelse, og skal de tilbageføre beløbet med det samme, mens de undersøger sagen. Det behøver de ikke en politianmeldelse for.

Tja det er ligegyldigt nu, for jeg har fået pengene nu.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 18:47
Det er ikke ligegyldigt for, hvem du vælger at bebrejde bagefter.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 21:26

Det følger af forbrugerombudsmandens retningslinjer vedrørende fjernsalg mv. pkt. 5, at betalingen kan blive sat i bero. Det betyder ikke, at du skal have dine penge med det samme, at du gør opmærksom på et misbrug.

I det tilfælde betalingen er sket, så er det fremgangsmåden efter LVB § 11, hvor du først har krav på dine penge, når det er godtgjort/bevist hvor lille/stor skyld man har i misbruget.

God aften.

EDIT: Jeg er blevet bekendt med min fejlfortolkning. Se nedenfor

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 21:47

Det er ikke ligegyldigt for, hvem du vælger at bebrejde bagefter.

Måske, iøvrigt kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation for at du har ret? Jeg har lige snakket med en nabo og han siger hans bank fortalte det samme til ham, som min gjorde.

-------------

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:07
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/ - http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/

4. punkt:
  • Bliver den bestilte ydelse ikke leveret, eller er der blevet trukket et for stort beløb på din konto, skal det beløb der er blevet trukket, straks tilbageføres til dig. At du straks skal have tilbageført beløbet vil sige, at banken i løbet af et par dage efter, at de er blevet bekendt med sagen, skal tilbageføre beløbet på din konto.
Jeg har svært ved at forestille mig, at du har færre rettigheder ved helt uberettigede hævninger, end du ifølge ovenstående har efter en delvist uberettiget hævning.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:09

Det kunne da være sjovt at høre om hans j og speednut, også har handlet der. For så er det da lige før man er nødt til at få nyt kontonummer, bare for at være lidt mere sikker.

Jeg har tidligere handlet hos shopto.net, det er dog længe siden, shopto.net har lukket min konto, da jeg ikke har brugt den i flere måneder, men er de blevet hacket, så kan de jo får mine kortoplysninger alligevel, men fatter stadigvæk ikke hvordan de så har fået de fire sikkerhedstal .

Skrevet af: morten_b
Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:12

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/ -
  • bekendt med sagen, skal tilbageføre beløbet på din konto.
Jeg har svært ved at forestille mig, at du har færre rettigheder ved helt uberettigede hævninger, end du ifølge ovenstående har efter en delvist uberettiget hævning.

Du har også helt ret.

"Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren."

Pkt. 5 i vejledningen:
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retning slinjer/retningslinjer/bml-retningslinjer/fjernsalg-og-brug- af-betalingskort/

At sætte en betaling i bero relaterer til rigtige kreditkort og ikke debetkort som Visa/Dankortet.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:15

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/ - http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/

4. punkt:
  • Bliver den bestilte ydelse ikke leveret, eller er der blevet trukket et for stort beløb på din konto, skal det beløb der er blevet trukket, straks tilbageføres til dig. At du straks skal have tilbageført beløbet vil sige, at banken i løbet af et par dage efter, at de er blevet bekendt med sagen, skal tilbageføre beløbet på din konto.

Fremgangsmåden er her, at du har en faktura eller lign., som du kan henvise til. "Se de har trukket xxxx, men på fakturaen står der yyyy - giv mig mine penge". Alternativt, at ydelsen ikke er kommet frem, så skal de efterfølgende bevise, at ydelsen er leveret for at beholde pengene. De to situationer er forskellige fra den situation, at der bliver leveret varer ved misbrug af kortet. Du har ikke nogen faktura at henvise til, og forretningen kan bevise, at varen er leveret. Derfor skal der en undersøgelse til i disse tilfæde, og så er fremgangsmåden LVB § 11.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad090/ -
  • bekendt med sagen, skal tilbageføre beløbet på din konto.

Du har også helt ret.

"Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren."

Pkt. 5 i vejledningen:
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retning slinjer/retningslinjer/bml-retningslinjer/fjernsalg-og-brug- af-betalingskort/

At sætte en betaling i bero relaterer til rigtige kreditkort og ikke debetkort som Visa/Dankortet.

Jeg er enig.

Skrevet den: 21-Juni-2009 kl. 22:26
Så du er enig med morten_b, som giver mig ret. Men du er ikke enig med mig. Spændende.

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 06:56

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg har tidligere handlet hos shopto.net, det er dog længe siden, shopto.net har lukket min konto, da jeg ikke har brugt den i flere måneder, men er de blevet hacket, så kan de jo får mine kortoplysninger alligevel, men fatter stadigvæk ikke hvordan de så har fået de fire sikkerhedstal .

Det er bare lidt betænkligt, at så mange tidligere kunder hos shopto har fået trukket penge.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 08:49

Så du er enig med morten_b, som giver mig ret. Men du er ikke enig med mig. Spændende.

Nu vil jeg ikke være alt for pædagogisk, men det sker, at jeg bliver klogere og ændrer opfattelse - nogle af os kan  Hvis du kigger tilbage i tråden, så kan du se, at jeg har erkendt, at jeg misforstod den del af reglerne, der omhandler debit- og kreditkort.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:40

Hvilke sikkerhedstal? Hvis det er den ekstra kode (CVV) som står bag på kortet, har du vel indtastet den ved et køb, og butikken har gemt disse oplysninger i en database som er blevet hacket. I øvrigt kan man bruge kort mange steder uden CVV koden.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:42

Det er bare lidt betænkligt, at så mange tidligere kunder hos shopto har fået trukket penge.

Tjaaah, de har vel mistet hele deres database. Det sker en gang i mellem. Det skete for DVD Crave for to år siden, og DVD Pacific har også været udsat for denne engang (mindst 5 år siden).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:44

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Tjaaah, de har vel mistet hele deres database. Det sker en gang i mellem. Det skete for DVD Crave for to år siden, og DVD Pacific har også været udsat for denne engang (mindst 5 år siden).

Hvad gør selskaberne, hvis/når de finder ud af det? Advarer de deres kundekreds?

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:50

Hvad gør selskaberne, hvis/når de finder ud af det? Advarer de deres kundekreds?

Jeg har aldrig fået besked om, de har været hacket (shopto.net).

Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:51

Hvis de er fornuftig, så gør de vel.

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:55

Jeg har aldrig fået besked om, de har været hacket (shopto.net).

Det er sku for dårligt.

Jeg er da lidt nervøs, for der er da en del steder som gemmer ens kortnummer. Jeg har da bla. gemt hos amazon. Og der kan man vist gemme mere end et kort, og så skifte efter hvilket man vil have trukket fra. Det kan også være dvd.co.uk, men der er et af de to.

Det er da lige før jeg ikke tør have et registreret.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 09:59

Bankerne (rettere: PBS) spærrer normalt alle kort der har været brugt i butikken, når de bliver opmærksom på den type sager. Sig eventuelt til banken at I har hørt  med at XXX har fået hacket sin database med kundeoplysninger.

-------------

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 10:04

Bankerne (rettere: PBS) spærrer normalt alle kort der har været brugt i butikken, når de bliver opmærksom på den type sager. Sig eventuelt til banken at I har hørt  med at XXX har fået hacket sin database med kundeoplysninger.

Det har shopto, så desværre ikke gjort. Så de burde jo straffes for et eller andet.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 10:06

Jeg er da lidt nervøs, for der er da en del steder som gemmer ens kortnummer. Jeg har da bla. gemt hos amazon. Og der kan man vist gemme mere end et kort, og så skifte efter hvilket man vil have trukket fra. Det kan også være dvd.co.uk, men der er et af de to.

Det er da lige før jeg ikke tør have et registreret.

Du hæfter ikke for misbrug. Du skal blot huske at checke dine kontoudtog regelmæssigt. PBS har desuden overvågningssystemer som checker for suspekte transaktioner (men hvis du handler meget på nettet, kan det være lidt svært at afgøre om det er en suspekt transaktion).

Dengang jeg købte mange DVD film (som i 20+ per måned da DvdSoon eksisterede) noterede jeg alle køb, så jeg nemmere kunne checke mine kontoudtog. Som regel er misbruget let af opdage fordi det er nogle ting som du ikke ville købe, eksempelvis udenlandske telekort.

-------------

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 10:07

Det har shopto, så desværre ikke gjort. Så de burde jo straffes for et eller andet.

Du kan være bombesikker på at der på et tidspunkt kommer en advarsel fra Visa og MasterCard til PBS vedr shopto, og derefter begynder PBS at spærre kort præventivt.

-------------

Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 13:13

Det har shopto, så desværre ikke
gjort. Så de burde jo straffes for et eller
andet.
Du kan være bombesikker på at der på et
tidspunkt kommer en advarsel fra Visa og MasterCard til
PBS vedr shopto, og derefter begynder PBS at spærre kort
præventivt.

Enig.
Det kan også være et spørgsmål om at PBS modtager mange
indsigelser hvor de kan se at en fællesnævner er at en
stor del af dem har handlet hos Shopto. Hvis PBS herefter
mistænker at det er fordi folk har handlet hos Shopto (om
det er Shoptos skyld eller om de bare er blevet hakket er
ikke så væsentligt), så kan de vælge at blokere for kort
der har været brugt hos Shopto.
Det samme sker hvis PBS modtager en masse indsigelser
hvor en fællesnævner er at folk har besøgt et bestemt
feriemål (sker tit i feriesæsonen). Her kan PBS også
vælge at blokere for kort som har været benyttet i dette
område, for præventivt at forhindre at der sker misbrug.

Der er rigtigt mange af disse blokeringer i øjeblikket.

Skrevet af: maagren
Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 16:51

Hmm.

Mit kort blev lukket af PBS i sidste uge, pga. frygt for misbrug (banken kunne desværre ikke fortælle mig mere end det). Ingen mistænkelige træk på kontoen endnu - heldigvis.

Jeg har også tidligere handlet hos Shopto  Men jeg har nu også handlet mange andre steder med det kort...

-------------
Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler

Skrevet af: Ugh Togoth
Skrevet den: 22-Juni-2009 kl. 20:12
Præcis det samme er sket for mig som for maagren. Har også handlet en del hos Shopto de sidste måneder.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 09:21

Mit kort blev spærret d. 5/6, da PBS mente der var underlige transaktioner på konto'en. Det var der dog ikke. Først d. 10/6 blev der hævet $10 jeg ikke kender noget til, og der er ikke blevet hævet noget forkert senere.  

Det eneste sted jeg mindes at have handlet var hos amazon.co.uk.

Skrevet den: 30-Juni-2009 kl. 12:26
Har lige fået mine penge tilbage 

Skrevet af: Lindahl
Skrevet den: 30-Juni-2009 kl. 13:06
Jeg var ude for det samme sidste torsdag. 2x $600 er blevet hævet via fulltiltpoker.com. Fik spærret kortet samme aften, men yderligere $ 300 er indtil videre blevet hævet. Talte med kortservice dagen efter, og pga. af manglende personale, kunne jeg ikke forvente sagen var bragt i orden indenfor 4 uger. Fedt når man står og skal på ferie om 14 dage.
Det var da godt, at der var gået lidt SP-penge ind på kontoen, ellers havde den da været været helt tømt. Men lidt skræmmende, at det tilsyneladende er så let at misbruge et visa-kort! Har efterhånden hørt om en del, som har oplevet det samme. Heldigvis er der ingen selvrisiko, når pinkoden ikke har været brugt. Så kan man ellers sætte sig til at vente, og holde øje med kontoen. Problemet er lidt, at selv om kortet er spærret, kan der sagtens være flere transaktioner som er gennemført inden, men endnu ikke er dukket op på netbanken... Man skulle næsten tro, at vi har handlet det samme sted på nettet, eller noget.

-------------
Panasonic TH-42PX80
PS3 320 gb
NAD C162
NAD 214 THX
Dali 109
Panasonic TH-50PV60
Xbox360 60 gb
MSI Wind 320 gb
HTC Magic

Skrevet af: maagren
Skrevet den: 01-Juli-2009 kl. 09:18

Måske er det dette der er sket for nogle af os

http://www.berlingske.dk/article/20090701/danmark/907010305/ - http://www.berlingske.dk/article/20090701/danmark/907010305/

-------------
Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler

Skrevet af: D. Jensen
Skrevet den: 01-Juli-2009 kl. 10:46

Oprindeligt skrevet af maagren maagren skrev:

Måske er det dette der er sket for nogle af os

Måske, men jeg har ikke hævet kontanter i mange måneder, men har til gengæld handlet en del hos shopto.

Mit kort blev spærret pga en "early warning" fra PBS, der blev hævet penge i usa og på filippinerne d 5/6, så da jeg stod i Aldi lørdag d 6. voksede køen pinligt meget, mens jeg forsøgte at tælle mønterne som jeg måtte ud i bilen og hente,  så jeg kunne betale ;o)

Skrevet af: SJ
Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 01:25

I 2007 blev mit første visakort misbrugt. Der gik 2 måneder, før jeg fik mine penge tilbage. (Havde bl.a handlet hos DVD Crave).

For en måned siden blev mit nye visakort misbrugt, så min konto gik i minus. Heldigvis fik jeg pengene tilbage i løbet af en uges tid. (Havde bl.a handlet hos Shopto).

Nu ejer jeg ikke mere et betalingskort. Jeg stoler simpelthen ikke på sikkerheden. Når kortet er tilknyttet ens lønkonto, så kan man jo hurtigt stå uden penge på kontoen. Desværre kan jeg ikke få en gammeldags bankbog i banken, men er tvunget til at få et hævekort. Jeg har dog fremover bestemt mig for at hæve mine penge inde i banken på den gammeldags metode og holde mig langt væk fra hæveautomaterne. 

Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af SJ SJ skrev:

I 2007 blev mit første visakort misbrugt. Der gik 2 måneder, før jeg fik mine penge tilbage. (Havde bl.a handlet hos DVD Crave).

For en måned siden blev mit nye visakort misbrugt, så min konto gik i minus. Heldigvis fik jeg pengene tilbage i løbet af en uges tid. (Havde bl.a handlet hos Shopto).

Nu ejer jeg ikke mere et betalingskort. Jeg stoler simpelthen ikke på sikkerheden. Når kortet er tilknyttet ens lønkonto, så kan man jo hurtigt stå uden penge på kontoen. Desværre kan jeg ikke få en gammeldags bankbog i banken, men er tvunget til at få et hævekort. Jeg har dog fremover bestemt mig for at hæve mine penge inde i banken på den gammeldags metode og holde mig langt væk fra hæveautomaterne. 

Det var da trist at høre. Men jeg forstår ikke helt den konsekvens du har taget. Du er gået fra at handle på nettet (på forskellige udenlandske sider) til kun at hæve kontanter inde i kassen i banken. Det lyder umiddelbart lidt voldsomt. Fordi dit kort er blevet misbrugt i forbindelse med handel på nettet, så stoler du ikke længere på at kunne bruge dit kort i butikker eller hæveautomater i Danmark?

Jeg kunne aldrig forestille mig ikke at have et betalingskort jeg kunne bruge i butikkerne. Det er måske fordi jeg altid har været vant til det. Nu kender jeg ikke din alder, men det kan måske være det som spiller ind. Jeg har aldrig haft andet end betalingskort, så alternativer der stiller mig dårligere er for mig ikke en mulighed.

Det skal siges at jeg har aldrig fået misbrugt et kort, så jeg ved ikke hvordan det føles. Det kan godt være at man har det rigtigt skidt med det efterfølgende. Så det er ikke ment som bashing, synes bare det lød som en voldsomt reaktion :-)

Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 10:14
Det er vist ikke Shopto som blev hacket, men nok mere et betalingssytem de brugte.

http://www.itnews.com.au/News/140485,aussie-stumbles-on-19000-exposed-credit-card-numbers.aspx - http://www.itnews.com.au/News/140485,aussie-stumbles-on-1900 0-exposed-credit-card-numbers.aspx

Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 15:03

Det var da trist at høre. Men jeg forstår ikke helt den konsekvens du har taget. Du er gået fra at handle på nettet (på forskellige udenlandske sider) til kun at hæve kontanter inde i kassen i banken. Det lyder umiddelbart lidt voldsomt. Fordi dit kort er blevet misbrugt i forbindelse med handel på nettet, så stoler du ikke længere på at kunne bruge dit kort i butikker eller hæveautomater i Danmark?

Jeg kan ikke være sikker på, at mine informationer ikke er blevet kopieret ved anvendelse af en hæveautomat. Der er jo en del fremmede banditter, som kobler udstyr til hæveautomaterne rundt om i Danmark, så de kan aflæse informationerne på kortene.

Jeg kunne aldrig forestille mig ikke at have et betalingskort jeg kunne bruge i butikkerne. Det er måske fordi jeg altid har været vant til det. Nu kender jeg ikke din alder, men det kan måske være det som spiller ind. Jeg har aldrig haft andet end betalingskort, så alternativer der stiller mig dårligere er for mig ikke en mulighed.

Jeg bruger kun mit kort på nettet og i hæveautomater. I fysiske butikker betaler jeg altid med kontanter.

Det skal siges at jeg har aldrig fået misbrugt et kort, så jeg ved ikke hvordan det føles. Det kan godt være at man har det rigtigt skidt med det efterfølgende. Så det er ikke ment som bashing, synes bare det lød som en voldsomt reaktion :-)

Det er ikke rart at få ens lønkonto tømt, når der er regninger, der skal betales. Man får jo ikke sine mistede penge sat ind igen med det samme. Man kan i værste fald blive smidt ud af sit hjem pga manglende betaling af huslejen.

Hvis jeg skal have et betalingskort igen, så skal kortet ikke tilknyttes min lønkonto. Samtidig skal den tilknyttede konto ikke kunne gå i minus. Sådanne betingelser tror jeg dog ikke, banken går med til.

Skrevet af: Stefan V
Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 15:45

Jeg kan ikke være sikker på, at mine informationer ikke er blevet kopieret ved anvendelse af en hæveautomat. Der er jo en del fremmede banditter, som kobler udstyr til hæveautomaterne rundt om i Danmark, så de kan aflæse informationerne på kortene.

Jeg bruger kun mit kort på nettet og i hæveautomater. I fysiske butikker betaler jeg altid med kontanter.

Det er ikke rart at få ens lønkonto tømt, når der er regninger, der skal betales. Man får jo ikke sine mistede penge sat ind igen med det samme. Man kan i værste fald blive smidt ud af sit hjem pga manglende betaling af huslejen.

Hvis jeg skal have et betalingskort igen, så skal kortet ikke tilknyttes min lønkonto. Samtidig skal den tilknyttede konto ikke kunne gå i minus. Sådanne regler tror jeg dog ikke, banken går med til.

Man kan sagtens få et kort/konto man ikke kan trække over på. Fx kan man vælge et visa-electron der egentlig er ment til den helt unge bruger, men kan så vidt jeg ved sagtens fås til voksne.
Ellers kan man få lavet en konto uden kredit på

-------------
Med Venlig Hilsen
Stefan

Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 15:57

Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Man kan sagtens få et kort/konto man ikke kan trække over på. Fx kan man vælge et visa-electron der egentlig er ment til den helt unge bruger, men kan så vidt jeg ved sagtens fås til voksne.
Ellers kan man få lavet en konto uden kredit på

Det er i grunden en udbredt misforståelse at debet-kortene med saldokontrol (Visa Electron eller MasterCard Direct) kun er for unge mennesker.

Det er et kort for enhver person som enten selv ønsker eller hvor banken ønsker at der ikke er mulighed for at kunne lave overtræk.

Som Steffen foreslår så er det præcist sådan et kort du skal have fat i, hvis du ikke vil have at din konto kan gå i overtræk grundet brug af kortet. Det kan rent teknisk ikke lade sig gøre at indføre en spærring som den du snakker om på en konto. Hvis man kunne, så tror jeg bankerne havde gjort det for lang tid siden

Skrevet af: Gyzzo
Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 16:08

[Man får jo ikke sine mistede penge sat ind igen med det samme. Man kan i værste fald blive smidt ud af sit hjem pga manglende
betaling af huslejen.

Der gør man nu hos stor del af bankerne. Hos Jyske Bank fik jeg indsat pengene igen samme dag, som misbruget blev opdaget. Såfremt din bank ikke tilbyder samme service og yderligere ikke vil være behjælpelig med huslejen i et tilfælde, hvor der har fundet misbrug sted, vil jeg bestemt kigge mig om efter en anden bank i stedet for at begrænse mig selv.

Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 19:07

Jeg havde tænkt mig at oprette en ny konto, som kun skulle bruges i forbindelse med betalingskort. Så ville jeg via netbank kunne overføre penge fra min almindelige lønkonto til betalingskort kontoen, når jeg skulle bruge betalingskortet.

Hvis kortet så blev misbrugt og kontoen blev overtrukket, mon så banken automatisk ville tage overtræksbeløbet fra min lønkonto? Hvis ja, så kan det jo ikke betale sig for mig.

Et Visa Electron kort kan vist ikke bruges alle steder og selvom det ikke kan overtrækkes, så risikerer man jo stadig, at ens lønkonto bliver tømt for penge.

Ville det bedste ikke være at oprette en ny konto forskellig fra sin lønkonto og så bestille et Visa Electron tilknyttet den nye konto?

Skrevet af: Stefan V
Skrevet den: 14-Juli-2009 kl. 20:39

Et Visa Electron kort kan vist ikke bruges alle steder og selvom det ikke kan overtrækkes, så risikerer man jo stadig, at ens lønkonto bliver tømt for penge.

Ville det bedste ikke være at oprette en ny konto forskellig fra sin lønkonto og så bestille et Visa Electron tilknyttet den nye konto?

Et visa elektron kan bruges rimelig mange steder i butikkerne. Har selv haft det for et par år siden. På nettet tror jeg aldrig jeg har oplevet at jeg ikke kunne bruge det. Min erfaring er i vært fald at det stort set kan bruges alle de steder på nettet hvor der står "visa".

Jeg har faktisk prøvet at miste penge på kontoen med et elektron. Det blev stjålet engang jeg var i byen. Jeg fik først spørret det om morgenen et par timer efter, men der var der allerede hævet små 2000 kr i en fluesmækker
Banken godtgjorde for mit tab et par dage efter og lod min indsigelse om misbrug af mit kort køre. Jeg "vandt sagen og skulle selv betale selvrisikoen på 1200

-------------
Med Venlig Hilsen
Stefan

Skrevet den: 15-Juli-2009 kl. 10:20

Det er ikke rart at få ens lønkonto tømt, når der er regninger, der skal betales. Man får jo ikke sine mistede penge sat ind igen med det samme.

Du har et lovkrav på at få sat pengene ind med det samme. Det følger af lov om visse betalingsmidler, da det er udsteder der hæfter ved misbrug.

Citér

Man kan i værste fald blive smidt ud af sit hjem pga manglende betaling af huslejen.

Så vil det formentligt være din bank og ikke dig der har et problem.

Skrevet den: 20-Juli-2009 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Det er ikke rart at få ens lønkonto tømt, når der er regninger, der skal betales. Man får jo ikke sine mistede penge sat ind igen med det samme.

Du har et lovkrav på at få sat pengene ind med det samme. Det følger af lov om visse betalingsmidler, da det er udsteder der hæfter ved misbrug.

Citér

Man kan i værste fald blive smidt ud af sit hjem pga manglende betaling af huslejen.

Så vil det formentligt være din bank og ikke dig der har et problem.

Har du et link, hvor man kan læse om dette lovkrav ?

Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 08:24

Har du et link, hvor man kan læse om dette lovkrav ?

Lov om visse betalingsmidler §11
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26827
Og forbrugerombudsmandens vejledning. Den kan findes på http://www.forbrug.dk

Skrevet af: sehested
Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 00:48

Jeg har også handlet hos shopto for måneder tilbage og var ude for at mit kort blev spærret tilbage i slutningen af april måned. Efter snak med banken fik jeg afvide det var fordi de havde mistanke om at kortet var misbrugt. 2 dage senere så jeg på min netbank at der var hævet 2x1000$ som var overført til American Cancer SOC. Fed oplevelse lige inden jeg stod og skulle rejse til new york i 6 uger på skoleophold, men heldigvis fik banken fikset mig op med et nyt visakort på 3 dage uden at jeg kom til at betale deres express gebyr, samt mine penge blev tilbageført inden sagen med pbs var afsluttet. Sagen med PBS endte med at banken fik sine penge.

Sikkert også shopto oplysningerne er kommet fra der kunne jeg forstille mig.

Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af sehested sehested skrev:

Jeg har også handlet hos shopto for måneder tilbage og var ude for at mit kort blev spærret tilbage i slutningen af april måned. Efter snak med banken fik jeg afvide det var fordi de havde mistanke om at kortet var misbrugt. 2 dage senere så jeg på min netbank at der var hævet 2x1000$ som var overført til American Cancer SOC. Fed oplevelse lige inden jeg stod og skulle rejse til new york i 6 uger på skoleophold, men heldigvis fik banken fikset mig op med et nyt visakort på 3 dage uden at jeg kom til at betale deres express gebyr, samt mine penge blev tilbageført inden sagen med pbs var afsluttet. Sagen med PBS endte med at banken fik sine penge.

Sikkert også shopto oplysningerne er kommet fra der kunne jeg forstille mig.

Jeg fik også stjålet ca. 20.000 af AMERICAN CANCER SOC for nogle måneder siden. Jeg har handlet hos ShopTo i november eller december sidste år.

Min bank behandlede heldigvis også sagen helt perfekt og præcis som de var forpligtet til.

Skrevet den: 28-Juli-2009 kl. 14:15

Der er en ½ milion kortnumre som er hacket. Håber jeg ikke har handlet der.

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1199200.ece - http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1199200.ece

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: meta
Skrevet den: 31-August-2009 kl. 17:46

I maj måned var jeg udsat for svindel på mit visa kort. Kortet blev spærret, anmeldte svindlen til politiet og gjorde indsigelse til PBS. Fik nyt Visa kort og den 29/6 fik jeg langt om længe mine penge tilbage ( godt 2500,- kr).

Nu er det sgu sket igen - denne gang er der trukket for mere end 9000,- kr, foreløbig!   Er frustreret af h... til..... Hvad kan man stille op? Skal man droppe e-handel? Gode råd modtages....

Vil også lige råde alle, der jævnligt handler på nettet, til at checke deres konto!

-------------
+ 70 positive handler!

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 23:09
For at være lidt mere sikret kan du udskifte dit VISA/Dankort med et VISA Electron kort, da det ikke kan overtrækkes. Sørg samtidig for at få tilknyttet en konto forskellig fra din lønkonto til dit nye kort.

Skrevet af: meta
Skrevet den: 04-September-2009 kl. 15:02

For at være lidt mere sikret kan du udskifte dit VISA/Dankort
med et VISA Electron kort, da det ikke kan overtrækkes. Sørg samtidig for at
få tilknyttet en konto forskellig fra din lønkonto til dit nye kort.

Lyder som en glimrende løsning. Har checket mine sædvanlige handelssites
og de tager alle Visa-Electron.
Der vil dog nok være nogle, som ikke gør, men jeg minimerer da risikoen.

Men er der slet ikke andre, som har været udsat for svindel den senere tid??

-------------
+ 70 positive handler!

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 21:00

Oprindeligt skrevet af meta meta skrev:

For at være lidt mere sikret kan du udskifte dit VISA/Dankort
med et VISA Electron kort, da det ikke kan overtrækkes. Sørg samtidig for at
få tilknyttet en konto forskellig fra din lønkonto til dit nye kort.

Lyder som en glimrende løsning. Har checket mine sædvanlige handelssites
og de tager alle Visa-Electron.
Der vil dog nok være nogle, som ikke gør, men jeg minimerer da risikoen.

Men er der slet ikke andre, som har været udsat for svindel den senere tid??

Nu har jeg ikke checket min homebanking i 14 dage, så "den senere tid" kan jeg ikke helt svare på - men jeg fik også for nogle måneder siden hævet ca. 8000,- uden min viden. Jeg havde også handlet en del hos Shopto.net.

Jeg lavede også en indsigelse til banken, og ca. en uge efter havde jeg mine penge tilbage.

Jeg er ikke så nervøs for at det sker igen - jeg føler mig simpelthen godt nok sikret ved at vi har loven om visse betalingsmidler - det ser ud til at det fungerer som det skal....

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 17-September-2009 kl. 21:13
Nu er jeg heldig ikke at mit ikke er blevet misbrugt, men jeg får en del mails fra england hvor der står min bank konto i diverse engelske banker skal bruge en  update, jeg melder den for prishing lige med det samme via min mail, jeg åbner dem ikke og alle der ser en mærkelig mail , lad vær og åbne den, slet den, eller meld dem for prishing via din mail side så de bliver lukket ned.

man kan osse højre klikke på den mistænkelige mail og bruge Vis kilde , der kan man se hvem der sendte den om man kender dem, plus læse noget af teksten... :) uden at åbne mailen og diverse gemte run script´s

og et andet fidus er at bruge no script til firefox som beskytter ens computer en del når man surfer imod sider åbner ting  eller får din pc til at dl noget du ikke har sagt ja til.

-------------
+100HD Film

Skrevet den: 17-September-2009 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

og et andet fidus er at bruge no script til firefox som beskytter ens computer en del når man surfer imod sider åbner ting  eller får din pc til at dl noget du ikke har sagt ja til.

Det er spild af tid. Der er ingen kriminelle som gider stjæle et enkelt kreditkortnummer ved at angribe din computer. De angriber/hacker en database hos en webshop og stjæler et stort antal kreditkortnumre.

Check kontoen regelmæssigt, andet er der ikke at gøre.

-------------

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 13:27
Spild af tid, oki .

Så der er ingen farlige hjemmesider der ude, hvor når man går ind på den så køre den et script og lægger key-logger og diverse trojans ind på din pc, det kunne osse være en virus der fucker din pc up bare for sjov, kunne jo osse være han/de ville bruge din pc til at opbevare Børneporno eller rute det via din internet connection til andre, der er mange flere ting der ude end bare lige net bank gangstere, så beskyt jer så godt som muligt, og det e ikke anti virus jeg taler om her, men sådan en skal man da osse ha..

Hvorfor skal man ikke beskytte sig..?

Der er heller ingen kriminelle så , som gider stjæle en pakke leverpostej fra Brugsen, men de findes nu alligevel, og bare så du ved det er der 1000 og atter 1000 vis af mennesker som godt vil prøve at stjæle bare 1-10 kort nummer, så tænk dig lige om engang, igen.

Syntes bare det sådan et mega dårligt råd du kommer med der, heller forbygge inden skaden sker, med få midler for helt sikkert bliver det aldrig.

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2009 kl. 14:06

Syntes bare det sådan et mega dårligt råd du kommer med der, heller forbygge inden skaden sker, med få midler for helt sikkert bliver det aldrig.

Hans råd er nu fint nok, hvis du læser hvad der snakkes om her. Nemlig kreditkort misbrug.

Det som du snakker om, det er at forebygge det sker, eksempelvis via suspekte email.
Men hvis du endelig vil gøre det rigtig, så start med at gå til din internetudbyder, og ved denne om at sikre deres mailserver ordentligt. Der findes faktisk tekniker i dag (faktisk igennem de sidste 2-3 år) som giver en mailserver administrator mulighed for at minimerer spam/utilsigtet mails på en uhyre effektiv måde. Problemet er bare, at internet udbyder ikke har taget dette til sig. Men hvis jeg nu fortæller dig, at DE (ISPérne) for ganske få midler kan bidrage til at eliminerer en temmelig stor del af disse mails. Så er det sgu da underligt, at sagesløse intetanende individer skal sidde og slås med filtre osv.

Jeg driver min egen mailserver, plus at jeg har indtil flere emails konti rundt omkring hos div. ISPéren. Jeg får over 400 gange mere spam på disse, end jeg får fra min egen mailserver. Og det er lavet ved at sætte mig bare en smule ind i det, (jeg får ikke engang penge for det).

For de virkelig tunge ting, dvs. potientielle hackere og andre ekstremt alvorlige personer/lande, der har jeg via min egen DNS simpelthen valgt at udelukke hele lande/landsdele udfra kente IP numre. Eksempelvis kan jeg nævne, at folk fra Brasilien, dele af Caribien og Rusland, de har ikke engang mulighed for at komme ind på mine servere, hvis de kommer fra de kendte og problematiske IP numre, som allerede er registreret af andre. Skulle de endelig forsøge at komme ind ad omveje, og forsøge at registrerer sig på div hjemmesider, (hvilket tit er krævet for at efterfølgende kunne hacke siden), så er mit system sat op til, at ikke sende noget som helst retur til dem.

Måden det oftest foregår på er, at en hacker kommer ind på siden via et fake/andet IP nummer. Han ved hans skal registrerer sig, for at bagefter kunne hacke siden. Han er typisk dum nok til at lade sig registrere med en email adresse som skal sendes til ham. Denne email adresse er oftest på en lige så suspeckt email server, hvor at min mailserver efterfølgende nægte at vil sende mailen afsted med hans registrering i.  Dvs. han sidder og venter på en aktiveringsmail, som aldrig nogensinde dukker op.

Dette scenarie sker flere gange om ugen. Og det fortæller lidt om, hvor seriøst problemet i virkeligheden er. Det skræmmende er desværre, at det er ganske få systemer, som er sat op til at håndtere tingene på denne måde.

Min mailserver bliver kontaktet mindst 50 gange om dagen fra suspekte mailserveren ude omkring i verden. Fordi den er sat op som den er, så er det eneste jeg ser, det er loggen der fortæller mig, hvor stort problemet i virkeligheden er. Det foruroligende er, at det fortæller mig også, via mine andre mailkonti, hvor mange andre servere der IKKE udnytter disse muligheder.

Hvorfor dog rode med filtre osv. ude hos private internetbrugere, når det slet ikke er nødvendigt. Spam og hackere kan minimeres rimeligt effektivt. Specielt spam kan fjernes næsten helt blot for ganske få midler, hvis man gider!

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 15:36
Ja mail spam, prishing er et kæmpe problem, i realiteten ved folk slet ikke hvor usikkert det er at surfe og åbne mails.

og det med det er et dårligt råd, synts jeg nu stadig, osse selv om det kun er ved netbank og kort misbrug, fordi det er altså andre der ude end de store ganstere som har penge / super dygtigehackere bag sig, som angriger databaser på hjemmesider, der er osse ganske normale russer og østeuropæere ,andre u-lande  som laver diverse hjemmesider med skjulte scripts og trojans på...

Så den holder ikke den med det kun er de store tunge drenge der stjæler på nettet der er super mange nye hverdag  1000 og atter 1000 hjemme sider bliver fundet hver dag hvor der er fare på dem , de bliver lukket , og flere og flere dukker op, plus de etbleret sider bliver hacket ind på, fra alle de lande du nævner som laver falske hjemme sider/blogs om lyd - billede,  Osv,. eller hacker sig ind på andre folk sider og derved kommer ind på din pc.

Og script´s er en af de store syndere, fordi de kan sætte igang uden din viden, i bagrunden så snart du går ind på en hjemmeside.

Sådan er det jo intet er sikkert på nettet men derfor kan man da godt bruge de muligheder der er , som kan gøres med få midler.

den med man bare lige så godt kan lade være med at beskytte sig. hmm giver det mening da.

-------------
+100HD Film

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 16:17

Spild af tid, oki .

Så der er ingen farlige hjemmesider der ude, hvor når man går ind på den så køre den et script og lægger key-logger og diverse trojans ind på din pc, det kunne osse være en virus der fucker din pc up bare for sjov, kunne jo osse være han/de ville bruge din pc til at opbevare Børneporno eller rute det via din internet connection til andre, der er mange flere ting der ude end bare lige net bank gangstere, så beskyt jer så godt som muligt, og det e ikke anti virus jeg taler om her, men sådan en skal man da osse ha..

Hvorfor skal man ikke beskytte sig..?

Der er givetvis masser af farlige hjemmesider, men det er en anden problematik, og i virkeligheden er problemet ikke de farlige hjemmesider, men at sikkerheden i vores browsere er for dårlig, specielt Microsoft Explorer. Der er løbende upatchede sårbarheder overfor ActiveX, som aldrig burde havde fundet vej til en web browser (overvej hvorfor M$ Explorer er den eneste browser der understøtter ActiveX?).

Som Kim skriver drejer denne tråd sig om kreditkortmisbrug, hvor angrebsvektoren generelt er databaser hos udenlandske netbutikker, eller andre steder hvor et stort antal kortnumre opsamles (pengeautomater eller dankortterminaler i butikker; mange hæveautomater bruger ikke chippen på dit kort). Se f.eks. http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1223998.ece - denne artikel fra Ekstra Bladet, hvor pressechefen for PBS påpeger netop dette problem. Du kan intet gøre for at sikre dig mod dette, hvis du vil handle i udenlandske netbutikker.

Netbanker er en anden problematik. Her er angrebsvektoren trojaner og keyloggers på din lokale PC eller man-in-the-middle angreb (som vil komme i stor stil når den nye digitale signatur fra DanID tages i brug næste år), og her hjælper det at undgå malware på din PC. Jeg tror bare ikke at antivirus programmer vil gøre nogen forskel. Bedre software sikkerhed er vejen frem efter min mening.

-------------

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 16:24

Ja mail spam, prishing er et kæmpe problem, i realiteten ved folk slet ikke hvor usikkert det er at surfe og åbne mails.

Hvis du mener at det er usikkert at åbne mails, kan jeg kun anbefale dig at skifte mail klient.

Følgende er absolutte minimumskrav til en email klient

1) Ingen afvikling af javascript i html emails (og javascript hører slet ikke hjemme i en email)
2) Elementer fra eksterne links downloades kun hvis du eksplicit beder om det (primært et privacy hensyn, fordi du viser din IP adresse når du downloader)
3) Attachments åbnes kun hvis du beder om det.
4) Ingen automatisk bekræftelse af at du har åbnet/læst en email, og generelle autosvar er også en dårlig ide (bør kun være til whitelist).

De mange sårbarheder i Acrobat Reader (pdf) skyldes i øvrigt understøttelsen af javascript (det er mere end hvad Adobe kan klare). Jeg fatter i øvrigt ikke hvorfor man skal have javascript i en PDF fil...

-------------

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 17:40
Ja som du siger er antivirusprogram ikke nok.

Jeg taler om firefox med et add-on som hedder no-script og det hjælper mod farlige hjemmesider man dumper ind på når man keder sig eller søger viden.

simpelt skridt til lidt bedre sikkerhed, men alle er jo stadig sårbare pga "hackerne" udvikler som regl først, derefter finder sikkerheds exeperterne deres angreb og fixer dem eller prøver på det.

Bare det ikke var så komplex, så hade vi kunne surfe og åbne ting uden at være bekymret.

Måske siden her skulle åben en Sticky hvor i man kunne finde små gode råd, til hvordan man sikre sig bedre på nettet,.

-------------
+100HD Film

Skrevet den: 18-September-2009 kl. 20:35

Ja som du siger er antivirusprogram ikke nok.

Jeg taler om firefox med et add-on som hedder no-script og det hjælper mod farlige hjemmesider man dumper ind på når man keder sig eller søger viden.

Firefox er sikker nok uden Noscript. Hvis du kan installere malware på din computer alene ved at besøge en webside er der en bug i browseren, som skal rettes.

-------------

Print side | Luk vindue