Interessen for bluray er lav
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62186
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 18:50
Emne: Interessen for bluray er lav
Skrevet af: andromedia
Emne: Interessen for bluray er lav
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 09:54
Jeg ved godt at man risikerer at blive sablet ned for at skrive noget kritisk overfor blu ray herinde, men anyway:
http://newz.dk/interessen-for-blu-ray-er-lav#new - http://newz.dk/interessen-for-blu-ray-er-lav#new
Don't kill the messenger... ![](smileys/smiley1.gif)
|
Svar:
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 10:06
Jeg elsker denne kommentar: "Jeg tror Blu-ray bliver lidt ligesom mini-disc. Det var mega fedt da det kom frem, men lige med ét kom mp3-afspillerne.... Og så var del bal forbi."
for der er da bare SÅ megen lighed mellem et voldkomprimeret lydformat og så et billedformat i højopløsning.
|
Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 10:06
Interessant at HD-streaming måske vil byde på mere.
Hvis vi vender os mod Danmark, vil det så afholde specialbutikker fra at sælge Blu-ray, så også dem der bor i mindre byområder vil få mulighed for at købe dem?
HD-streaming gør det ikke bedre.
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 10:16
Undersøgelsen fra Harris som ligger til grund for den linkede artikel skal nok tages med et alvorligt gran salt.
Ifølge den, så er procentdelen af amerikanere der har en (standalone) blu-ray afspiller steget fra 4 til 7 procent fra 2008 til 2009.
I samme periode er antallet af HD DVD ejere steget fra 6 til 11 procent. Dette vel at mærke altså i det år der er gået siden HD DVD blev aflivet..? ![](smileys/smiley5.gif)
Jeg har en mistanke om at rubrikken HD DVD dækker over både Harddisk optagere, Upscaling DVD afspillere, og formentlig også en del blu-ray afspillere, fordi nogen folk ikke skelner imellem HD DVD og blu-ray.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 11:05
I us har de jo også meget HD tv, det kan vil også have en effekt på blu-ray. HD-streaming er fint, men man får sikkert ikke den ægte vare. lidt lige som mp3. Men blu-ray eller et andet HD format bliver fremtiden.
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 13:33
Jeg kan ikke se at du kritiserer fætter BR, du videresender en oplysning fra en artikel og det er der ikke noget i vejen med. Vi skal også alle have lov til at være her uanset vores holdning, et godt eksempel er vel Plasma vs. LCD debatten, hvor debatten er så glohed at biler der holder på en parkeringsplads i umiddelbar nærhed af en computer der er logget på Recordere, risikerer at bryde i brand.
Men til artiklen, så er det stadigvæk sådan med forbrugere at de har DVD afspillere derhjemme og det er fint nok for dem, da de kan se filmen. Filmene har stadig en vis værdi på Blu-ray i forhold til DVD og det er dét der fraholder mange for at springe med på vognen. Hvis Sony regnede med at markedet skulle vendes på én nat og et eventyr, så kan de godt tro om igen. Et skridt i den rigtige retning er at der nu kommer afspillere, der ikke er væsentligt dyrere end en tilsvarende DVD maskine og film kan lejes i Blockbuster (eller anden udlejningsbutik), så hvis hardwarebutikkerne markedsfører Blu-ray når familien Danmark skal skifte deres DVD maskine, så bliver det nemmere at udbrede Blu-ray til de Danske hjem.
Men så snart folk mødes af Blu-ray priser på 199 til 299,- kr. så vender de hurtigt om, uanset om en flok nørder, som os, på Recordere mener at Blu-ray er alle pengene værd. For familien Danmark (og vel også familien USA) handler det om, hvad der er godt nok, ganske simpelt.
|
Skrevet af: JoLa
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 14:17
Problemet er vel, at der ikke er så mange steder der har Blu-ray, når først skiverne står i Føtex og Kvikly, så går det måske lidt stærkere.
Men jeg kender da en del faktisk, som har investeret i en afspiller, meeen et af hovedproblemerne er, at de også har børn og dermed dvd afspillere på børneværelset, plus de har tv i soveværelset, d.v.s. at så handler det ikke kun om en BD afspiller du skal ud og købe, men om flere. For ikke at tale om PCere hvis du ser filmen på dem.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:06
Jeg har selv købt en BD player for et halvt år siden. Men indtil videre har jeg kun købt EN bd film, men en hel del DVD'er.
Grunden til det er simpel: Nye BD film koster typisk 299, og ældre titler koster 149-199. Kigger jeg på DVD koster nye titler typisk 149, og gamle titler omkring 50. Så jeg kan altså få 2 til 3 gange så mange film ved at købe dem på DVD end på BD. Min subjektive oplevelse af kvalitetsforskellen på BD og DVD, er at BD er ca 20-30% bedre (billede og lydkvalitet). Hvis prisen var 20-30% højere så købte jeg gerne BD'en istedet.
Men lige nu får jeg altså langt mere for pengene ved at købe DVD'er...
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:16
andromedia skrev:
Jeg har selv købt en BD player for et halvt år siden. Men indtil videre har jeg kun købt EN bd film, men en hel del DVD'er.
Grunden til det er simpel: Nye BD film koster typisk 299, og ældre titler koster 149-199. Kigger jeg på DVD koster nye titler typisk 149, og gamle titler omkring 50. Så jeg kan altså få 2 til 3 gange så mange film ved at købe dem på DVD end på BD. Min subjektive oplevelse af kvalitetsforskellen på BD og DVD, er at BD er ca 20-30% bedre (billede og lydkvalitet). Hvis prisen var 20-30% højere så købte jeg gerne BD'en istedet.
|
Den procentsats fortæller jo bare at du ikke udnytter formatet godt nok. Med det rette udstyr ville forskellen være flere 100%. Men dit regne stykke vil så også se noget anderledes ud med en yderligere udgift i str orden 50.000 til bedre udstyr.
Det er vel også derfor Blu-ray er så længe om at slå an i bredere forstand.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:21
Selve prisen er ved at falde på Blu-ray afspillere og på nogle områder kan det ikke svare sig at fastholde fokus på DVD afspillere.
- Men hvis ikke man vil købe en Blu-ray afspiller på nettet, måske også fordi man vil se varen f.eks. hos en specialbutik, så virker det som om at det stadig er sådan, at fokus er rettet der hvor der er den største kundekreds - det er især i storbyerne. - Det er også der de største butikker er.
Jeg kan huske da DVD afspillerne kom frem, da kunne man se og købe dem næsten alle steder efter kort tid.
Halvandet år efter HD DVD gav op og nu har så det eneste HD format på banen i form af Blu-ray. - Den større udbredelse kommer sikkert? - Vi i yderområderne venter
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:24
Jeg er ikke enig i at forskellen med dvd og bd er 100% Bare fordi opløsningen er mere end fordoblet er det ikke ensbetydende med at man oplever kvalitetsforbedringen i samme omfang. Men det er svært, umuligt at sætte en sats på forskellen.
Jeg havde selv samme oplevelse. Springet fra vhs til dvd oplevede jeg som - kvalitetsmæssigt - markant større end springet fra dvd til bd. Og for mange er dvd "godt nok" især når prisen på filmene (ikke afspilleren) tages i betragtning
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:30
Prisen er i nogle tilfælde høj for en Blu-ray skive (der er slagtilbud), men os der gerne vil sikre os danske tekster, vi køber ikke hos udenlandske netbutikker - selvom der kan spares penge.
Noget andet er salgsargumentet - se hvad jeg har været udsat for hos en Expert: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62048&KW=T%Dteknik&TPN=3 - Trist oplevelse
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:31
T-teknik skrev:
Jeg kan huske da DVD afspillerne kom frem, da kunne man se og købe dem næsten alle steder efter kort tid. Halvandet år efter HD DVD gav op og nu har så det eneste HD format på banen i form af Blu-ray. - Den større udbredelse kommer sikkert? - Vi i yderområderne venter ![](smileys/smiley1.gif) |
Så husker du godt nok forkert. Der gik mange år efter introduktionen (som skete i 96/97) før man kunne få dem andre steder end specialbutikker. Jeg købte en Pioneer i '99 og den måtte jeg købe i Laserdisken og der var venteliste på den. Filmene skulle også købes i specialbutikker eller on-line.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:35
Jeg kan huske et længere indslag i TV-avisen om Blu-ray i 1997, som søgte at vise den markante forskel fra VHS til DVD - har vi set et lignende indslag med f.eks. Blu-ray?
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:37
Stampe skrev:
Jeg er ikke enig i at forskellen med dvd og bd er 100% Bare fordi opløsningen er mere end fordoblet er det ikke ensbetydende med at man oplever kvalitetsforbedringen i samme omfang. Men det er svært, umuligt at sætte en sats på forskellen.
Jeg havde selv samme oplevelse. Springet fra vhs til dvd oplevede jeg som - kvalitetsmæssigt - markant større end springet fra dvd til bd. Og for mange er dvd "godt nok" især når prisen på filmene (ikke afspilleren) tages i betragtning |
Det er jeg absolut enig i ![](smileys/smiley20.gif)
Men når det så er sagt, så er jeg meget tilfreds med Blu-ray, da jeg nyder den detalje-rigdom som det byder på, men priserne set i forhold til DVD, gør stadig at jeg kun køber de film som jeg anser som essentielle for min samling på BD, hvilket er film som jeg sagtens kan se igen og igen, uden at jeg føler at jeg ikke får en oplevelse ud af at se den anden gang. Men størstedelen af mine film, kan sagtens forblive på DVD eller kodet om til x264 og spillet gennem min NMT.
Men ville jeg undvære Blu-ray eller HD mediet generelt? Aldrig i livet. Jeg syntes dog jeg får en større forbedring ved at gå fra TV i SD til TV i HD.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:51
Kampus skrev:
andromedia skrev:
|
Den procentsats fortæller jo bare at du ikke udnytter formatet godt nok. Med det rette udstyr ville forskellen være flere 100%. Men dit regne stykke vil så også se noget anderledes ud med en yderligere udgift i str orden 50.000 til bedre udstyr. |
Nemlig. De fleste forbrugere har ikke et 50" TV. Jeg vil tro gennemsnittet er under 32". Den kvalitetsforskel de vil opleve er meget lille. Springet fra VHS til DVD var et kæmpespring hvor alle kunne billedeforbedringen. Springet fra DVD til BD er mest for film freaks med meget store TV og DTS anlæg etc. Det er der som sådan ikke noget galt i, men det betyder bare at gennemsnitsforbrugeren ikke er interesseret i det før prisen kommer ned i nærheden af DVD niveau. Sådan har jeg det ihverfald selv (og jeg er nok bare en gennemsnitsforbruger )
|
Skrevet af: maagren
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:53
En hel del af mine forholdsvis fornuftige og veluddannede venner ved ikke hvad blu-ray overhovedet går ud på.
Mine forældre var endda af den overbevisning, at deres nye Sony fladskærm slet ikke kunne vise blu-ray (nej mor, det sælgeren prøvede at forklare var, at det ikke er et 1080p full hd fjernsyn. Du kan sagtens se blu-ray).
Da DVD'er var nye fik man jo også en masse andre gode ting i forhold til VHS (fyldte mindre, ingen spolen frem og tilbage etc.) og samtidig bedre kvalitet.
Lige nu virker det som om, at bedre billede og lyd hos mange bare ikke rigtig retfærdiggør udskiftning af udstyr (og slet ikke at skulle sætte sig ind i, hvad det handler om).
------------- Onkyo 875 I PS4 I Sony 46hx920 I Oppo BDP-103 I B&W DM683 I QED kabler
|
Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 15:58
Her indenfor de sidste par uger var der en god artikel i Børsen omkring salget af Blu-Ray. Det går fornemt i Danmark og stormer frem i lande som Tyskland for såvel afspillere som medier.
At en hjemmeside kan skabe overskrift med "Blu-Ray er en fiasko" vil altid være en kærkommen del af internettet.
HD streaming skal nok ramme langt større målgruppe...Helt sikkert at folk som mig med børn og fuldtidsjob gider bøvle med opdateringer, drivere, download osv.
------------- Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 16:55
Jeg er enig med jer... Jeg har været med fra starten, først HD-DVD drev til X-Box360 på release dagen (inck King Kong- ååååhhh, det var tider) over et par Toshiba afspillere og PS3 = 3 år.
Jeg venter stadig på at priserne udlignes.
Aktuelt eksempel fra i lørdags hos Kvickly Xtra I Viby J:
Disneys Bolt: DVD 169,-(fåes sikkert billigere)- BD 269,-( fåes sikkert også billigere)i detailhandel, har ikke gennemsøgt nettet.
269,- nej tak! Tilgengæld gik jeg på jagt efter tidligere udlejede titler hos Blockbuster og fandt en hel række næsten nye film til 79,- og 3 for 150,- på DVD. Jeg er super glad for at jeg har investeret i en hæderlig DVD afspiller. De 6 dvd-film jeg købte i weekenden bliver absolut ikke de sidste! Kvalitetem på nyere transfers er faktisk ofte rigtig god!
Point: Jeg køber gerne BD, ved store nye blockbuster udgivelser og ældre restaurerede klassikere, men størstedelen bagkataloget og de fleste nyere udgivelser vil blive købt på DVD. Forholdet pt. er vel 20/80 i dvd´s favør. Ellers ville jeg ikke kunne forsvare at købe alle de titler jeg køber.
KOM NU MED DET GENNEMBRUD! - SÅ VI KAN FÅ RÅD TIL AT KØBE BD!!!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:05
Schjelde skrev:
Her indenfor de sidste par uger var der en god artikel i Børsen omkring salget af Blu-Ray. Det går fornemt i Danmark og stormer frem i lande som Tyskland for såvel afspillere som medier.
At en hjemmeside kan skabe overskrift med "Blu-Ray er en fiasko" vil altid være en kærkommen del af internettet.
HD streaming skal nok ramme langt større målgruppe...Helt sikkert at folk som mig med børn og fuldtidsjob gider bøvle med opdateringer, drivere, download osv. |
Hvad ligger du i ordet "fornemt"?
Er det den store tilgængelighed blandt alle butikker i Danmark om det er København eller i yderområder i det nordjyske? - Jeg tænker både på afspillere og film.
Er den store fokus på nettet?
Eller er det alle steder?
|
Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:09
andromedia skrev:
Nye BD film koster typisk 299 |
Prøv at gå i andet end Fona i Nedre Røvballe lokalcenter.
Det er enhedspris på film i Elgiganten, så alle nyheder (og de fleste genoptryk) koster 199,-. Gamle film sættes så ned til 149,-
9/10 af de film jeg har købt i Blockbuster har også kostet 199,- eller derunder. Deres gamle film bliver også sat ned. Pt. har de f.eks en masse flere titler til 129,- . Dertil er der 10% rabat hvis du gider svare på et spørgeskema ind imellem.
Dertil har der været et UTAL af tilbud's runder over de sidste par måneder, så det har været utroligt nemt at finde mange titler til f.eks 100,-
Sidst men ikke mindst kan man jo glane lige i forum'et og se en http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50170&PN=1&TPN=1 - alenlang liste over UK titler med danske tekster. F.eks har jeg lige bestilt ca. 10 Blu-ray til 65 kr/stk fra TheHut.com - alle med danske tekster.
------------- Med venlig hilsen, Thomas
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:15
hedberg skrev:
andromedia skrev:
Nye BD film koster typisk 299 |
Prøv at gå i andet end Fona i Nedre Røvballe lokalcenter.
Det er enhedspris på film i Elgiganten, så alle nyheder (og de fleste genoptryk) koster 199,-. Gamle film sættes så ned til 149,-
9/10 af de film jeg har købt i Blockbuster har også kostet 199,- eller derunder. Deres gamle film bliver også sat ned. Pt. har de f.eks en masse flere titler til 129,- . Dertil er der 10% rabat hvis du gider svare på et spørgeskema ind imellem.
Dertil har der været et UTAL af tilbud's runder over de sidste par måneder, så det har været utroligt nemt at finde mange titler til f.eks 100,-
Sidst men ikke mindst kan man jo glane lige i forum'et og se en http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50170&PN=1&TPN=1 - alenlang liste over UK titler med danske tekster. F.eks har jeg lige bestilt ca. 10 Blu-ray til 65 kr/stk fra TheHut.com - alle med danske tekster.
|
Det er fint nok med den liste opdateret her på recordere.dk - men jeg tror, at jeg har spurgt før uden svar, kan man ved de mange udenlandske netbutikker I køber hos finde direkte beskrivelse på, at de indeholder danske undertekster? - konkret svar
Og ingen tvivl om, at jer der bor tæt på de gode steder, at I også køber mere på Blu-ray
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:33
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. Det er jo også lige meget. Men når man har købt et dyrt tv og en HD forstærker, så køber man jo ikke dvd. man køber jo heller ikke et anlæg til 80000 kr og kun hører mp3.
blu-ray kommer først rigtig til sin ret ved 50 tommer og opefter. der er en meget stor forskel mellem dvd og HD, men det kræver en større skærm og kvaliteten af skærmen er lige så vigtig. Der er heller ikke rigtig mange skærme som viser HD i god kvalitet. Selvom mange synes det ser imponerende på alle skærme. HD skal ses med en korrekt billedegengivelse og ikke med fuld farve og 150 procent skarphed.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:36
xcardman skrev:
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. Det er jo også lige meget. Men når man har købt et dyrt tv og en HD forstærker, så køber man jo ikke dvd. man køber jo heller ikke et anlæg til 80000 kr og kun hører mp3. |
Hvis man har særlige filminteresser og det KUN findes på DVD, så har ligesom ikke noget valg.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:41
T-teknik skrev:
xcardman skrev:
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. Det er jo også lige meget. Men når man har købt et dyrt tv og en HD forstærker, så køber man jo ikke dvd. man køber jo heller ikke et anlæg til 80000 kr og kun hører mp3. |
Hvis man har særlige filminteresser og det KUN findes på DVD, så har ligesom ikke noget valg. ![](smileys/smiley2.gif) |
Nej jeg ser da også dvd, men køber dem ikke mere. Men man kan jo stadig købe en dvd en gang i mellem hvis den ikke er udgivet på blu-ray.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:42
T-teknik skrev:
Det er fint nok med den liste opdateret her på recordere.dk - men jeg tror, at jeg har spurgt før uden svar, kan man ved de mange udenlandske netbutikker I køber hos finde direkte beskrivelse på, at de indeholder danske undertekster? - konkret svar
Og ingen tvivl om, at jer der bor tæt på de gode steder, at I også køber mere på Blu-ray ![](smileys/smiley2.gif) |
Jeg syntes kun jeg er stødt på et enkelt site som systematisk er gode til det og det er AxelMusic.com (som sælger titler fra US). Jeg er ikke stødt på nogle engelske webshops der er gode til det. Det er vel sådan set også det som har givet grobund for listen hos f.eks Recordere.
Et alternativ er at installere MyMovies programmet og lave en søgning efter en titel derinde. Der kan man typisk stole rimeligt godt på hvad der er af tekster (også på andre sprog).
|
Skrevet af: hubba
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:42
Hej thehut.com har nok ikke brugt lang nok tid på at søge men hvordan ser du lige at der er dansk undertekst på.. ???
PÅ forhånd tak for hjælpen![](smileys/smiley32.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:45
hubba skrev:
Hej thehut.com har nok ikke brugt lang nok tid på at søge men hvordan ser du lige at der er dansk undertekst på.. ???
|
TheHut.com skriver meget sjældent hvad der er af tekster. Jeg kigger altid i denne http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50170&PN=1&TPN=1 - liste hvis det er væsentligt for mig om der er tekst på en film jeg køber i UK.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:48
hedberg skrev:
T-teknik skrev:
Det er fint nok med den liste opdateret her på recordere.dk - men jeg tror, at jeg har spurgt før uden svar, kan man ved de mange udenlandske netbutikker I køber hos finde direkte beskrivelse på, at de indeholder danske undertekster? - konkret svar Og ingen tvivl om, at jer der bor tæt på de gode steder, at I også køber mere på Blu-ray ![](border=0 smileys/smiley2.gif) |
Jeg syntes kun jeg er stødt på et enkelt site som systematisk er gode til det og det er AxelMusic.com (som sælger titler fra US). Jeg er ikke stødt på nogle engelske webshops der er gode til det. Det er vel sådan set også det som har givet grobund for listen hos f.eks Recordere.
Et alternativ er at installere MyMovies programmet og lave en søgning efter en titel derinde. Der kan man typisk stole rimeligt godt på hvad der er af tekster (også på andre sprog).
|
Jeg har det lidt sådan, at jeg ikke BARE springer på med køb - men det er da fint med, at I er flere der følger op på at oplyse, hvilke der indeholder danske tekster - jeg har selv søgt en del hos amazon, dog kun på DVD, og hos dem kan jeg intet finde om danske tekster. - Ej heller engelske.
Det er vel heller ikke alle der lige ser obs her og jeg finder det lidt indviklet at kaste mig ud noget med noget MyMovies.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:50
xcardman skrev:
T-teknik skrev:
xcardman skrev:
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. Det er jo også lige meget. Men når man har købt et dyrt tv og en HD forstærker, så køber man jo ikke dvd. man køber jo heller ikke et anlæg til 80000 kr og kun hører mp3. | Hvis man har særlige filminteresser og det KUN findes på DVD, så har ligesom ikke noget valg. ![](smileys/smiley2.gif) | Nej jeg ser da også dvd, men køber dem ikke mere. Men man kan jo stadig købe en dvd en gang i mellem hvis den ikke er udgivet på blu-ray. |
Særlige interesser kunne være:
Dokumentarfilm
TV-serier - primært ældre før 2000 og længere tilbage.
Ældre danske film.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:52
Hvor mange købte på nettet for 5 år siden. har da selv købt mine sidste 30 blu-ray i udlandet. Fordi folk er søde og laver lister så man kan se dem med danske tekster. har aldrig købt en dvd i udlandet. Man må gøre lidt selv for at spare penge.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:54
hedberg skrev:
hubba skrev:
|
TheHut.com skriver meget sjældent hvad der er af tekster. Jeg kigger altid i denne http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50170&PN=1&TPN=1 - liste hvis det er væsentligt for mig om der er tekst på en film jeg køber i UK. |
Der vil vel altid være nogle, der ikke er blockbustere, som nogle er interesseret i og der ikke lige bliver nævnt her - om de så har danske eller engelske tekster.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:54
T-teknik skrev:
xcardman skrev:
T-teknik skrev:
xcardman skrev:
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. Det er jo også lige meget. Men når man har købt et dyrt tv og en HD forstærker, så køber man jo ikke dvd. man køber jo heller ikke et anlæg til 80000 kr og kun hører mp3. | Hvis man har særlige filminteresser og det KUN findes på DVD, så har ligesom ikke noget valg. ![](smileys/smiley2.gif) | Nej jeg ser da også dvd, men køber dem ikke mere. Men man kan jo stadig købe en dvd en gang i mellem hvis den ikke er udgivet på blu-ray. |
Særlige interesser kunne være: Dokumentarfilm TV-serier - primært ældre før 2000 og længere tilbage. Ældre danske film. |
men kan man købe dem på VHS. Man køber jo bare hvad man skal bruge. En blu-ray afspiller kan jo afspille begge formater dvd og blu-ray. Kan ikke se noget problem i det
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:57
T-teknik skrev:
Jeg har det lidt sådan, at jeg ikke BARE springer på med køb - men det er da fint med, at I er flere der følger op på at oplyse, hvilke der indeholder danske tekster - jeg har selv søgt en del hos amazon, dog kun på DVD, og hos dem kan jeg intet finde om danske tekster. - Ej heller engelske. Det er vel heller ikke alle der lige ser obs her og jeg finder det lidt indviklet at kaste mig ud noget med noget MyMovies. |
Hvis der er en enkelt dvd, ind imellem du gerne vil vide om har dk tekst, så bare spørg i min bd tråd. Så længe jeg ikke skal igang med en liste.
Jeg kender jo en del steder efterhånden, hvor man kan finde ud af det.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 17:59
Endelig, de eksempler jeg har nævnt, de vil nok aldrig få et ophøjet fokus på Blu-ray. - Er I enige i, at det vil være en niche for DVD, mens alt andet langsomt, men sikkert måske overgår til Blu-ray?
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 18:00
flemming larsen skrev:
T-teknik skrev:
Jeg har det lidt sådan, at jeg ikke BARE springer på med køb - men det er da fint med, at I er flere der følger op på at oplyse, hvilke der indeholder danske tekster - jeg har selv søgt en del hos amazon, dog kun på DVD, og hos dem kan jeg intet finde om danske tekster. - Ej heller engelske. Det er vel heller ikke alle der lige ser obs her og jeg finder det lidt indviklet at kaste mig ud noget med noget MyMovies. |
Hvis der er en enkelt dvd, ind imellem du gerne vil vide om har dk tekst, så bare spørg i min bd tråd. Så længe jeg ikke skal igang med en liste.
Jeg kender jo en del steder efterhånden, hvor man kan finde ud af det. |
Fint - hurtigt link?
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 18:08
T-teknik skrev:
Fint - hurtigt link? |
Du kan altid spørge
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50170&KW=flemming+larsen - her
Og så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 18:09
xcardman skrev:
tænk på hvor lang tid der gik før mange havde en dvdafspiller. Blu-ray og dvd er alså os billede nørder som køber det først. Der går mange år før hr og fru Danmark har en stående. |
I mellemtiden bliver blu-ray overhalet af HD streaming til den TV-boks hr. og fru danmark alligevel har stående fra yousee, tdc, stofa, viasat eller fiberudbyder. Sorry men blue-ray bliver aldrig til andet end et nicheformat ligesom Laserdisc.
xcardman skrev:
blu-ray kommer først rigtig til sin ret ved 50 tommer og opefter. der er en meget stor forskel mellem dvd og HD, men det kræver en større skærm... |
Igen, der kommer til at gå en del år før hovedparten af danskerne kommer op på 50 tommer.
Dem der har mest glæde af blue-ray er og bliver projektor-folkene, se der giver det mening, og de skal vel helst op i 4K ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 18:20
Letten
Fint nok med HD streaming, hvorfor så al den ballede med analog fodbold. Der går rigtig mange år og kvaliteten bliver ikke som blu-ray med lyd og det hele. hvorfor har alle så ikke en HD boks til kabeltv endnu. Man har jo se kunne digtial tv i mange år og HD fra cirka 2006. De fleste vil stadig have et fysisk medie. Jeg skal bare ikke have noget HD streaming som udbyderne tjener tykt på. Har dog HD fra canal digital, men det kommer jo ikke i nærheden af blu-ray.
blu-ray er langt mere udbredt end laserdisk nogensinde har været. Blu-ray er kommet for at blive.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 18:36
xcardman skrev:
Letten
Fint nok med HD streaming, hvorfor så al den ballede med analog fodbold. Der går rigtig mange år og kvaliteten bliver ikke som blu-ray med lyd og det hele.
|
Præcis. Man har talt om streaming i 10 år og man er ingen veje. Og er der bare det mindste tegn - noget sted i verden - på at streamning rykker?
|
Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 19:12
Priseksemplet på BOLT udlignes vel lidt ved at der følger en dvd med blu-ray udgaven. Dette kunne andre lidt af her i overgangsfasen. Jeg ville personligt godt give en anelse mere for begge skiver da vi fortsat har dvd flere steder, bl.a. til datteren i bilen.
Vedr. forskel kan jeg tydeligt se forskel på dvd og blu-ray på vores 40" og en af de ting der har irriteret mig mest på dvd er de store og "hakkede" tekster. Det er jo en ren fornøjelse på blu-ray.
Interesse og pris hænger jo desværre også sammen. Jo flere skiver der kan produceres, jo billigere bliver de. Men er køberne der ikke, ja så kniber det jo med at få prisen længere ned. Dvd'erne var vel også ret dyre i deres unge dage?
Og herfra en STOR TAK til dem der sender info om danske undertekster på udenlandske udgaver!!!
;-) Jes
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 19:23
Netop selvfølgelig kan man se forskel på et 40 tommer, ved faktisk ikke hvorfor nogen synes forskellen er lille. Men forskellen bliver bare mere tydelige jo større skærm. Kunne da se en kæmpe forskel på mit tidligere px80 i 42 tommer. Hvis man så har en HD forstærker, så er blu-ray alså langt bedre end dvd.
Dvd kostede jo en formue i mange år, det har mange vist glemt.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 19:25
Jessemand skrev:
Priseksemplet på BOLT udlignes vel lidt ved at der følger en dvd med blu-ray udgaven. Dette kunne andre lidt af her i overgangsfasen. Jeg ville personligt godt give en anelse mere for begge skiver da vi fortsat har dvd flere steder, bl.a. til datteren i bilen.
Vedr. forskel kan jeg tydeligt se forskel på dvd og blu-ray på vores 40" og en af de ting der har irriteret mig mest på dvd er de store og "hakkede" tekster. Det er jo en ren fornøjelse på blu-ray.
Interesse og pris hænger jo desværre også sammen. Jo flere skiver der kan produceres, jo billigere bliver de. Men er køberne der ikke, ja så kniber det jo med at få prisen længere ned. Dvd'erne var vel også ret dyre i deres unge dage?
Og herfra en STOR TAK til dem der sender info om danske undertekster på udenlandske udgaver!!!
;-) Jes
|
Selvfølgelig kan man se forskel, jeg køber også helst film på BD, men når film som Bourne Ultimatum BD koster 200,- (dvdpriser) og DVD koster 50,-(dvdpriser) er det stof til efter tanke! Her medfølger ikke DVD.
Dette er bare et tilfældigt eksempel. (har iøvrigt alle 3 på BD)
Jeg naturligvis er klar over at det er markedskræfterne der bestemmer prisen.
Jeg overvejer bare mere om jeg vil give det 4 dobbelte ved nogen titler! Folk der ikke tænker over dette må have en uudtømmelig konto!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:28
Pede8000 skrev:
Jessemand skrev:
;-) Jes
|
Selvfølgelig kan man se forskel, jeg køber også helst film på BD, men når film som Bourne Ultimatum BD koster 200,- (dvdpriser) og DVD koster 50,-(dvdpriser) er det stof til efter tanke! Her medfølger ikke DVD.
Jeg overvejer bare mere om jeg vil give det 4 dobbelte ved nogen titler! Folk der ikke tænker over dette må have en uudtømmelig konto!
|
Jeg har ikke en uudtømmelig konto men vil hellere have kvalitet frem for kvantitet og med en anelse tid ved pc'en kan du fremskaffe nævnte film fra uk til ca kr. 101 inkl. porto hvor du for dvd'en herhjemme skal give kr. 72,- inkl. porto (dvdpriser). Så jeg vil faktisk gerne give 30 kr. mere for en noget bedre kvalitet! Dette ikke for at være efter dig men for at oplyse at der faktisk kan spares en del penge med en anelse tid ved pc'en og dette gælder vel de fleste titler efterhånden og jeg tror langt de fleste herinde er klar over dette. Priserne skal simpelthen ned her i DK hvis ikke man skal hente udlandet og er ligeglad med det danske cover.
For at tage et andet "tilfældigt" eksempel fra dvdpriser så kan jeg nævne Gran Torino som står til hhv. kr. 200 og kr. 180 for hver udgave. Så prisforskellen er altså ikke stor når vi taler om nyudgivelser. Men igen, kan sikkert findes noget billigere i udlandet.
;-) Jes
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:38
Jessemand skrev:
Pede8000 skrev:
Jessemand skrev:
Priseksemplet på BOLT udlignes vel lidt ved at der følger en dvd med
blu-ray udgaven. Dette kunne andre lidt af her i overgangsfasen. Jeg
ville personligt godt give en anelse mere for begge skiver da vi
fortsat har dvd flere steder, bl.a. til datteren i bilen.
Vedr. forskel kan jeg tydeligt se forskel på dvd og blu-ray på vores
40" og en af de ting der har irriteret mig mest på dvd er de store og
"hakkede" tekster. Det er jo en ren fornøjelse på blu-ray.
Interesse og pris hænger jo desværre også sammen. Jo flere skiver
der kan produceres, jo billigere bliver de. Men er køberne der ikke, ja
så kniber det jo med at få prisen længere ned. Dvd'erne var vel også
ret dyre i deres unge dage?
;-) Jes
|
Selvfølgelig kan man se forskel, jeg køber også helst film på BD,
men når film som Bourne Ultimatum BD koster 200,- (dvdpriser) og DVD
koster 50,-(dvdpriser) er det stof til efter tanke! Her medfølger ikke
DVD.
|
Jeg har ikke en uudtømmelig konto men vil hellere have kvalitet frem
for kvantitet og med en anelse tid ved pc'en kan du fremskaffe nævnte
film fra uk til ca kr. 101 inkl. porto hvor du for dvd'en herhjemme
skal give kr. 72,- inkl. porto (dvdpriser). Så jeg vil faktisk gerne
give 30 kr. mere for en noget bedre kvalitet! Dette ikke for at være
efter dig men for at oplyse at der faktisk kan spares en del penge med
en anelse tid ved pc'en og dette gælder vel de fleste titler
efterhånden og jeg tror langt de fleste herinde er klar over dette.
Priserne skal simpelthen ned her i DK hvis ikke man skal hente udlandet
og er ligeglad med det danske cover. |
Køber du dvd´ere i udlandet er de jo også billigere .
Efter jeg har fået noget udstyr som kraftigt har forbedret
billedkvaliteten ved dvd-afspilning, er mit indkøb af BD faktisk gået
en del tilbage. Samtidig synes jeg mange af de dvd-film man køber i
udlandet er af bedre kvalitet end mange af dem man kan få i Danmark .
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:38
Det er nok merer priser på Blu-ray film her i landet, den er hel, hel galt med, har se ny film til 299,- kr. På grund af dette er jeg stor set helt hold op med at købe udlanske Blu-ray film her i landet, når man kan få mellem 3 til 4 BD film for omkring 299,- kr. med dansk undertekster, så hvorfor så købe her.
At der er flere film selslskaber der udgiver Blu-ray film med en DVD skiver, se jeg som et despart forsøg at vinde kunder, det burte værre omvent, hvis man køber en DVD film så følger der en gratis Blu-ray udgave med.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:43
Jeg har ikke en uudtømmelig konto men vil hellere have kvalitet frem for kvantitet og med en anelse tid ved pc'en kan du fremskaffe nævnte film fra uk til ca kr. 101 inkl. porto .... |
Men hr og fru Danmark søger ikke efter film i udenlandske webshops. De kigger hos El-mutanten og ser at BD skiven koster 2-3 gange så meget som DVD'en. Så er valget let. Også for mig, som godt kan lide kvalitet. Kvalitet kan også købes for dyrt...
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:44
Startrek skrev:
Det er nok merer priser på Blu-ray film her i landet, den er hel, hel galt med, har se ny film til 299,- kr. På grund af dette er jeg stor set helt hold op med at købe udlanske Blu-ray film her i landet, når man kan få mellem 3 til 4 BD film for omkring 299,- kr. med dansk undertekster, så hvorfor så købe her.
At der er flere film selslskaber der udgiver Blu-ray film med en DVD skiver, se jeg som et despart forsøg at vinde kunder, det burte værre omvent, hvis man køber en DVD film så følger der en gratis Blu-ray udgave med.
|
der følger jo dvd skrive med til en htpc, som du er meget imod man bruger på en anden tråd.
hvis vi ikke havde blu-ray vil en dvd jo stadig koste 199 kr stykket.
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:53
xcardman skrev:
Startrek skrev:
|
der følger jo dvd skrive med til en htpc, som du er meget imod man bruger på en anden tråd.
hvis vi ikke havde blu-ray vil en dvd jo stadig koste 199 kr stykket. |
Hvad mene du med "der følger jo dvd skrive med til en htpc", hvis du tænker på digital-copi, så er de jo købet lovlig til dette bruge.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 20:59
Ja men du skriver en dvd og så skulle der følge en gratis bluray med.
hold nu op. Den eneste grund til mange dvd er blevet billigere er jo blu-ray. Uden blu-ray vil dvd stadig være dyre alle steder.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:04
xcardman skrev:
hold nu op. Den eneste grund til mange dvd er blevet billigere er jo blu-ray. Uden blu-ray vil dvd stadig være dyre alle steder.
| DVD var nu ellers allerede faldet en hel del i pris længe inden blu-ray blev lanceret. Nu er den faldet endnu mere, men det mener jeg der er flere grunde til end konkurrence fra blu-ray.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:04
xcardman skrev:
|
Ja, det er sku ikke så længe siden, at nye dvd-film kostede 200kr fra start. De blev først sat ned, da BD begyndte at få lidt fodfæste. Og i tp musik er der stadig nogle af dem som ikke kommer på BD, de koster stadig 200kr på dvd.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:05
andromedia skrev:
Jeg har ikke en uudtømmelig konto men vil hellere have kvalitet frem for kvantitet og med en anelse tid ved pc'en kan du fremskaffe nævnte film fra uk til ca kr. 101 inkl. porto .... |
Men hr og fru Danmark søger ikke efter film i udenlandske webshops. De kigger hos El-mutanten og ser at BD skiven koster 2-3 gange så meget som DVD'en. Så er valget let. Også for mig, som godt kan lide kvalitet. Kvalitet kan også købes for dyrt...
|
Hvis det er en nyudgivelse tror jeg ikke der så stor en prisforskel som 2-3 gange. Forsøgte at vise dette med den kommende Gran Torino. At dvd'er så falder hurtigt i pris i forhold til blu-ray har vel netop noget med den mængde der er produceret at gøre. Og igen... jeg har desværre fået et særligt hadforhold til underteksterne på dvd... men er desværre "tvunget" til at købe bl.a. gamle serier herpå. Så ja, jeg har også en større samling dvd trods min indstilling.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:06
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:12
xcardman skrev:
|
Øhhhh, det forekommer mig at vi allerede kunne købe bagkatalog DVD udgivelser til 50 kr. stykket for 3 år siden!
En bruger skriver at han hellere vil have kvalitet frem for kvantitet??!!
Hvad med om vi kunnne få begge !
Det er alene markedskræfterne der sætter prisen! For mig er filmkøb ofte et impulskøb og jeg må sige at impulserne udebliver når prisen er 200+ i DK i alle butikker. ![](smileys/smiley11.gif)
Køber udelukkende BD film fra UK! Jeg kender udemærket diverse online-forhandlere (har købt HD-film lige fra lanceringen af HD-DVD) Det ændrer ikke ved den groteske prissætning i DK. BD er simpelthen ikke 4 x bedre (bagkatalog)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:12
Men jeg har en pose vhs bånd med film. dem kan få meget billigt. folk vil jo kun give 6000 kr for en 50 tommer fladskærm og nu 40 kr for blu-ray. Til sidste bliver alt jo også meget dårligere. blu-ray bliver sikkert ved med at være lidt dyre end dvd, men så må vi jo boykotte blu-ray og købe dvd. Jeg har bare ikke købt en 50 tommer skærm for et se dvd. Men HD fra tv og blu-ray.
men prisen er alt for høj i DK på nye dvd og blu-ray. Køb i udlandet som jeg gør. Derfor har vi jo EU. der er jo ikke meget konkurrence på nogen ting i Danmark.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:15
xcardman skrev:
Men jeg har en pose vhs bånd med film. dem kan få meget billigt. folk vil jo kun give 6000 kr for en 50 tommer fladskærm og nu 40 kr for blu-ray. Til sidste bliver alt jo også meget dårligere. blu-ray bliver sikkert ved med at være lidt dyre end dvd, men så må vi jo boykotte blu-ray og købe dvd. Jeg har bare ikke købt en 50 tommer skærm for et se dvd. Men HD fra tv og blu-ray.
|
Hvad er det du siger??
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:18
Forklar mig lige, hvorfor jeg skal betale 199,95 for Harry Potter filmene på BD i Elgiganten og 50,- på DVD???!!! Er det 4 x så dyrt at fremstille en BD?? I dont think so! Det eneste jeg siger er at jeg er begyndt at købe DVD igen, efter at have ventet 2,5 år på at priserne skulle udjævnes!
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:20
Pede8000 skrev:
Det er alene markedskræfterne der sætter prisen! For mig er filmkøb ofte et impulskøb og jeg må sige at impulserne udebliver når prisen er 200+ i DK i alle butikker.
Køber udelukkende BD film fra UK! Jeg kender udemærket diverse online-forhandlere (har købt HD-film lige fra lanceringen af HD-DVD) Det ændrer ikke ved den groteske prissætning i DK. BD er simpelthen ikke 4 x bedre (bagkatalog) | Det er muligt at en BD ikke er 4 gange mere værd for dig, fordi den allerede findes på DVD til en 50'er - men det ændrer jo ikke rigtig noget på hvad det rent faktisk koster at udgive en film på blu-ray. De grundlæggende omkostninger i en blu-ray produktion er de samme hvad enten filmen er ny eller 10 år gammel.
Hvis en katalogtitel skulle koste det samme på blu-ray som den tilsvarende DVD, så ville der stort set ikke være nogen BD katalogtitler på det danske marked, for det ville simpelthen ikke hænge sammen økonomisk.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:23
Pede8000 skrev:
Forklar mig lige, hvorfor jeg skal betale 199,95 for Harry Potter filmene på BD i Elgiganten og 50,- på DVD???!!! Er det 4 x så dyrt at fremstille en BD?? I dont think so! Det eneste jeg siger er at jeg er begyndt at købe DVD igen, efter at have ventet 2,5 år på at priserne skulle udjævnes! | Det er ca. dobbelt så dyrt at fremstille blu-ray som at fremstille DVD - og det gælder både masterindkøb, authoring og replikering.
Men til gengæld er markedet kun ca. 10% af DVD markedet, så man har langt færre enheder at "sprede" de indledende faste omkostninger ud på.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:24
Hvis prisen er for høj i Danmark køb i udlandet. Jeg siger bare uden blu-ray havde man ikke kunne køb Harry Potter for en 50 kr. dvd har jo altid været for dyre i DK.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:28
RogueAgent skrev:
Pede8000 skrev:
Forklar mig lige, hvorfor jeg skal betale 199,95 for Harry Potter filmene på BD i Elgiganten og 50,- på DVD???!!! Er det 4 x så dyrt at fremstille en BD?? I dont think so! Det eneste jeg siger er at jeg er begyndt at købe DVD igen, efter at have ventet 2,5 år på at priserne skulle udjævnes! | Det er ca. dobbelt så dyrt at fremstille blu-ray som at fremstille DVD - og det gælder både masterindkøb, authoring og replikering.
Men til gengæld er markedet kun ca. 10% af DVD markedet, så man har langt færre enheder at "sprede" de indledende faste omkostninger ud på.
|
.... og det er en helt utænkelig tanke at man kunne sænke priserne for at få sat gang i markedet og dermed sprede de faste udgifter til produktionen. Det er jo en ond cirkel vi er inde i! Med de priser vi præsenteres for i øjeblikket kommer det til at vare længe (hvis nogen sinde) før Blu Ray slår igennem på mainstream markedet!
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:33
der gik vil 6 år før hr og fru danmark vidste hvad en dvd var. Der er jo rigtig mange som ikke ved hvad blu-ray er. Det samme med dvd. Jeg købte et 16:9 tv i år 2000 til dvd. mange i min famlile har jo først fået dvd inden for de sidste par år.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:38
xcardman skrev:
Hvis prisen er for høj i Danmark køb i udlandet. Jeg siger bare uden blu-ray havde man ikke kunne køb Harry Potter for en 50 kr. dvd har jo altid været for dyre i DK.
|
Ellers kan man jo bare købe hele harry potter serien i uk. 420kr for 5 film.
http://www.amazon.co.uk/Harry-Potter-Year-1-5-Blu-ray/dp/B001F7ADUE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1245785779&sr=1-1 - http://www.amazon.co.uk/Harry-Potter-Year-1-5-Blu-ray/dp/B00 1F7ADUE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1245785779& sr=1-1
Incl dk tekst.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:40
xcardman skrev:
|
Jeg synes at det er hyggeligt at gå rundt i byen en lørdag formiddag og snuse efter gode tilbud i de forskellige butikker. Jeg ender altid med at købe en stak film som jeg hygger mig med i weekenden. En gang imellem en BD, hvis jeg finder et godt tilbud (sjældent). Køb af BD er begrænset til nogen få udvalgte titler (klassikere, og f.eks nye film), disse købes på nettet!
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:44
netop
tror ikke jeg har givet over 180 kr for en blu-ray og de var helt nye udgivelser. kun vores planet blu ray og band of brothers var dyre. har lige bestilt 5 film hos amazon til 567 kr med porto.
alle filmen er jo ikke udgivet på blu-ray og der bliver man nødt til at købe på dvd. Men så dårlig er dvd jo heller ikke.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:45
flemming larsen skrev:
xcardman skrev:
|
http://www.amazon.co.uk/Harry-Potter-Year-1-5-Blu-ray/dp/B001F7ADUE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1245785779&sr=1-1 - http://www.amazon.co.uk/Harry-Potter-Year-1-5-Blu-ray/dp/B00 1F7ADUE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1245785779& sr=1-1
Incl dk tekst.
|
Jeg siger tak, Flemming! De er netop bestilt!
Total for this order: |
GBP 45.81 |
Payment Total: |
DKK 417,65** |
Delivery estimate: 3 Jul 2009 - 15 Jul 2009 Dispatch estimate for these items: 30 Jun 2009 - 6 Jul 2009
|
1 |
"Harry Potter Year 1-5 Box Set [Blu-ray] [2001]" Daniel Radcliffe; Blu-ray; £43.46
480 kr sparet ift. Elgiganten!!
| |
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:48
RogueAgent skrev:
Pede8000 skrev:
|
Jeg er sådan set ligeglad med HVORFOR bd er SÅ meget dyrere. Men så længe de er det så holder jeg mig til DVD. Det er der rigtig mange andre som også har valgt, og derfor er bd i problemer.
Det er synd for BD formatet, for teknisk fejler det ikke noget. Men den høje pris kvæler udbredelsen
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:48
Pede8000 skrev:
flemming larsen skrev:
xcardman skrev:
|
Incl dk tekst.
|
Jeg siger tak, Flemming! De er netop bestilt!
Total for this order: |
GBP 45.81 |
Payment Total: |
DKK 417,65** |
Delivery estimate: 3 Jul 2009 - 15 Jul 2009 Dispatch estimate for these items: 30 Jun 2009 - 6 Jul 2009
|
1 |
"Harry Potter Year 1-5 Box Set [Blu-ray] [2001]" Daniel Radcliffe; Blu-ray; £43.46
480 kr sparet ift. Elgiganten!!
| |
|
Velbekommen. Det er jo det vi godt kan lide. Spare penge på film. Det var faktisk min søn der lige havde købt den, så jeg vidste den var sat ned.
Det er også en fed pris.
Og der er ingen risiko for ekstra moms.![](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:53
Lige præcis, moms og fragt er betalt!! Super pris!! Tak igen! Har savnet denne serie siden jeg skød mine HD-DVD´er af! ![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:54
Pede8000 skrev:
RogueAgent skrev:
Pede8000 skrev:
|
.... og det er en helt utænkelig tanke at man kunne sænke priserne for at få sat gang i markedet og dermed sprede de faste udgifter til produktionen. Det er jo en ond cirkel vi er inde i! Med de priser vi præsenteres for i øjeblikket kommer det til at vare længe (hvis nogen sinde) før Blu Ray slår igennem på mainstream markedet! | Tror du ikke distributørerne allerede havde gjort dette, hvis de kunne tjene flere penge på det..? De sælger jo ikke film for deres fornøjelses skyld.
Afsætningsøkonomi fungerer desværre ikke så simpelt, at man "bare" skal sænke prisen, og så vil mersalget veje op for den mindre indtjening per enhed.
Et lidt forsimplet eksempel:
En blu-ray sælges i butikkerne til 200 kr. Heraf er 40 kr. moms. Den egentlige pris er altså 160.
Butikkens ejer vil gerne tjene lidt på at have filmen på hylden - hvorfor skulle han ellers have den der..? Dækningsbidraget er naturligvis forskelligt fra forhandler til forhandler, men ligger typisk på 10-20%, dvs. i nabolaget af 20-30 kr. Så er der 140 kr tilbage (nu er jeg flink )
Der er lidt forskel fra distributør til distributør hvor meget det koster at flytte discs fra lager til butik, men handlingfee, indpakning og transport ligger i nabolaget af 5 kr. per enhed. 135 kr. tilbage.
Nu er vi ved at være nede i det "lag" hvor distributøren skal tjene sine penge.
Priserne ændrer sig en del i øjeblikket, men den samlede pris for en blu-ray master (hvilket dækker over HD master, tekstning, menudesign og authoring) ligger et sted mellem 70- og 100.000 kr, afhængig af hvor fancy den skal være, og hvor meget extramateriale der skal med. Denne omkostning er fast hvadenten man sælger 100 stk eller 10.000 stk.
Den "rå" produktionsomkostning starter med en AACS fee (en licens til udviklerne af blu-ray mediet), som koster ca. 10.000 kr. Oveni dette kommer glasmasteren som koster nogenlunde det samme.
Inden den første disc er produceret (de koster 12-15 kr. per styk at producere, afhængig af hvor mange man laver) skal man altså lægge 90-110.000 kr. på bordet.
Så kommer regnestykket: Hvor meget skal man tage for discene for at sælge så mange som muligt, men samtidig den samlede bundlinie..?
Hvis prisen er 200 kr. som i det ovennævnte eksempel, så skal der altså sælges ca. 1000 enheder før man har dækket de indledende omkostninger ved produktionen - og så er titlen ikke engang blevet markedsført endnu, og distributøren har endnu ikke aflønnet dem der har arbejdet med udvikling, markedsføring og salg af discen.
Sættes prisen ned med bare 50 kr. så stiger break-even punktet til næsten det dobbelte. Yderligere 50 og den er tæt på 4 dobbelt. Osv.
Og her er spørgmålet - hvor stort er markedet på BD for en titel der allerede findes på DVD..?
Jeg kan give et aktuelt eksempel - Der Untergang solgte i sin tid ca. 120.000 DVD'er i Danmark. Den udkom på blu-ray for 4-5 måneder siden, og har indtil nu solgt UNDER 1000 stk - selv om prisen mange steder er 149, og nogensteder vistnok (det er jeg dog ikke sikker på) også har været nede i 100 kr.
Dette er ikke usædvanligt for katalogtitler, for uanset hvad prisen er, så vil der kun være nogen få "must have" titler som forbrugere i stor stil vil genkøbe på blu-ray hvis de allerede har den på DVD.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:55
Pede8000 skrev:
Lige præcis, moms og fragt er betalt!! Super pris!! Tak igen! Har savnet denne serie siden jeg skød mine HD-DVD´er af! ![](smileys/smiley1.gif) |
Hvis alle Blu-ray lå på den pris, så ville det nok gå stærkt. God fornøjelse med dem. De står godt.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 21:56
andromedia skrev:
Det er synd for BD formatet, for teknisk fejler det ikke noget. Men den høje pris kvæler udbredelsen | Det ville nu også kvæle udbredelsen hvis man forventede at distributørerne skulle sælge filmene med tab. Hvorfor så udgive dem?
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:03
Hej Rouge Agent!
I USA og UK køres der hele tiden kampagner! Det er en del af markedsførings-budgettet. Det er ikke ukendt at sælge vare til breakeven eller med direkte tab for at udbrede kendskab! Det lader til at være tilfældet i udlandet!
Særdeles aktuelt eksempel: En venlig bruger har henledt min opmærksomhed på "Harry Potter 1-5" hos amazon.uk pris 417.- incl porto og moms! Pris for samme hos elgiganten (med den kendte prisgaranti) 899,- (ukendt porto) Hvad sker der på det danske marked?? ![](smileys/smiley5.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:07
RogueAgent skrev:
andromedia skrev:
Det er synd for BD formatet, for teknisk fejler det ikke noget. Men den høje pris kvæler udbredelsen | Det ville nu også kvæle udbredelsen hvis man forventede at distributørerne skulle sælge filmene med tab. Hvorfor så udgive dem?
|
Så BD formatet er dødsdømt uanset hvad de gør? ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:10
Pede8000 skrev:
Hej Rouge Agent!
I USA og UK køres der hele tiden kampagner! Det er en del af markedsførings-budgettet. Det er ikke ukendt at sælge vare til breakeven eller med direkte tab for at udbrede kendskab! Det lader til at være tilfældet i udlandet!
Særdeles aktuelt eksempel: En venlig bruger har henledt min opmærksomhed på "Harry Potter 1-5" hos amazon.uk pris 417.- incl porto og moms! Pris for samme hos elgiganten (med den kendte prisgaranti) 899,- (ukendt porto) Hvad sker der på det danske marked?? ![](smileys/smiley5.gif) |
Kunne man bare få hd dvd tilbage , se de er billige .
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:12
Hvisker du Hans?? ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:16
Han Hvisker vil fordi Hd dvd er død og derfor er prisen meget lav.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:19
andromedia skrev:
RogueAgent skrev:
andromedia skrev:
|
|
Så vil alle HD formater jo dø, hvis prisen ikke må være over 100 kr. jeg har jo lige købt 5 film til cirka 113 kr stykket, hvis det er alt for dyrt så vil blu-ray snart dø sammen med HD.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:27
xcardman skrev:
Han Hvisker vil fordi Hd dvd er død og derfor er prisen meget lav.
|
Yep, jeg ved det, Hans er en gammel allieret!
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:41
xcardman skrev:
Han Hvisker vil fordi Hd dvd er død og derfor er prisen meget lav. |
hd dvd er ikke mere dødt end laserdisc !!!!
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:45
Pede8000 skrev:
Hej Rouge Agent!
Særdeles aktuelt eksempel: En venlig bruger har henledt min opmærksomhed på "Harry Potter 1-5" hos amazon.uk pris 417.- incl porto og moms! Pris for samme hos elgiganten (med den kendte prisgaranti) 899,- (ukendt porto) Hvad sker der på det danske marked?? ![](smileys/smiley5.gif) | Nu synes jeg for det første ikke det er helt fair at bruge Harry Potter som "rollemodel" for hele videomarkedet, den adskiller sig radikalt fra 95% af det øvrige udbud med sin helt unikke position og udbredelse.
For det andet, så er du forhåbentlig ikke helt ubekendt med forskellen i befolkningstal i Danmark, set i forhold til UK og USA..?? Det er nemmere at sælge 20-25.000 enheder af en mellemstor katalogtitel i UK (for slet ikke at tale om USA) end det er at sælge bare et par tusind i Danmark - derfor bliver kostpris per enhed jo helt naturligt også væsentligt lavere, de har nogen voldsomme stordriftsfordele som vi aldrig vil få.
Og det er da pænt af dig at have så høje tanker om den danske videobranche at tro at de tjener så gode penge at de har råd til over længere tid at sælge deres produkter med tab i håb om at udbrede et kendskab til et produkt som blu-ray, men det er desværre ikke tilfældet.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:45
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:50
andromedia skrev:
RogueAgent skrev:
andromedia skrev:
|
| Personligt tror jeg aldrig at BD vil få samme udbredelse som DVD, men decideret dødsdømt, det tror jeg nu ikke det er..! ![](smileys/smiley1.gif)
Min pointe var mere at hvis det virkelig var så enkelt som I gør det til - "bare" at sætte prisen ned, så var alle problemer løst - så var det vel allerede sket, ikke..![](smileys/smiley25.gif)
Efterhånden som der kommer flere afspillere og det dermed bliver nemmere at sælge enheder nok til at økonomien hænger sammen, samtidig med at authoring og replikationspriser falder (hvilket de vil gøre før eller siden), så vil priserne også falde.
Det var præcis det samme der skete med DVD i forhold til VHS, og det er den samme udvikling vi vil se her. Om det sker i samme tempo vil tiden vise.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 22:56
netop tempo og ikke pris er helt enig. BD vil nok aldrig få den samme udbredelse i takt med at der kommer mere og mere HD fra udbyderne. Mange vil jo nok være tilfreds med en mellem kvalitet dvd og 12-15 mbit HD.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 23:01
For 5 år siden ville jeg have trukket på smilebåndet hvis nogen sagde at jeg kunne købe DVDer i dag til 25 kr stk.
Hvis nogen siger at det samme sker for BDer om 5 år, så tror jeg på dem![](smileys/smiley16.gif)
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 23:17
Stampe skrev:
xcardman skrev:
Letten
Fint nok med HD streaming, hvorfor så al den ballede med analog fodbold. Der går rigtig mange år og kvaliteten bliver ikke som blu-ray med lyd og det hele.
|
Præcis. Man har talt om streaming i 10 år og man er ingen veje. Og er der bare det mindste tegn - noget sted i verden - på at streamning rykker?
|
Tja, jeg ser som mange andre digitalt TV igennem en yousee boks, det er vel teknisk set streaming.
Jeg kan starte forfra når jeg vil, jeg kan lejefilm også i HD. Jeg er godt klar over at det ikke er blu-ray kvalitet i billede og lyd, men hey for de fleste er det vist tilstrækkeligt. Jeg tvivler på hvor mange danskere man kan overbevise om at de skal købe en særskilt blu-ray afspiller og derefter give 200-300kr/film. Helt ærligt.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 23:26
Hans j skrev:
Kunne man bare få hd dvd tilbage , se de er billige .
|
De blev billige EFTER Toshiba gav op. Før det var de ca. samme pris.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 23:33
xcardman skrev:
netop tempo og ikke pris er helt enig. BD vil nok aldrig få den samme udbredelse i takt med at der kommer mere og mere HD fra udbyderne. Mange vil jo nok være tilfreds med en mellem kvalitet dvd og 12-15 mbit HD. |
Exactly!, og det er jo lige det HD streaming giver, det passer ganske godt til danskernes gennemsnits TV på 40 tommer.
Blu-ray er godt, men det er for dyrt og det kom for sent til at få den store udbredelse.
|
Skrevet den: 23-Juni-2009 kl. 23:43
Letten skrev:
Blu-ray er godt, men det er for dyrt og det kom for sent til at få den store udbredelse.
|
Ja.. Blu-ray havde fået væsentligt større udbredelse hvis det var introduceret da alle havde CRT fjernsyn ![](smileys/smiley5.gif)
.oO(Iøvrigt ufattelig så stor interesse for en tråd om hvor lidt interesse der er for Blu-ray ).
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 06:35
RogueAgent skrev:
Pede8000 skrev:
Hej Rouge Agent!
Særdeles aktuelt eksempel: En venlig bruger har henledt min opmærksomhed på "Harry Potter 1-5" hos amazon.uk pris 417.- incl porto og moms! Pris for samme hos elgiganten (med den kendte prisgaranti) 899,- (ukendt porto) Hvad sker der på det danske marked?? ![](smileys/smiley5.gif)
| Nu synes jeg for det første ikke det er helt fair at bruge Harry Potter som "rollemodel" for hele videomarkedet, den adskiller sig radikalt fra 95% af det øvrige udbud med sin helt unikke position og udbredelse.
For det andet, så er du forhåbentlig ikke helt ubekendt med forskellen i befolkningstal i Danmark, set i forhold til UK og USA..?? Det er nemmere at sælge 20-25.000 enheder af en mellemstor katalogtitel i UK (for slet ikke at tale om USA) end det er at sælge bare et par tusind i Danmark - derfor bliver kostpris per enhed jo helt naturligt også væsentligt lavere, de har nogen voldsomme stordriftsfordele som vi aldrig vil få.
Og det er da pænt af dig at have så høje tanker om den danske videobranche at tro at de tjener så gode penge at de har råd til over længere tid at sælge deres produkter med tab i håb om at udbrede et kendskab til et produkt som blu-ray, men det er desværre ikke tilfældet.
|
Uenig! Produktet bliver ikke fremstillet med DK alene som marked.
For at blive ved H. Potter er den med danske tekster, og derfor er det alene distributionen (+ evt. cover) der retfærdiggør den næsten dobbelte pris??!! Husk på at der er betalt moms.
Jeg prøver med en anden tilfældig topsælger: James Bond Quantum of Solace (BD).
Pris amazon.co incl porto og moms 120,35
Pris billigste på DVD-priser incl porto og moms 238,00
Igen dobbelt op???????
Virker det ikke lidt usandsyneligt at deres supply chain er så dyr? Jeg vil ind i den branche og det kan kun gå for langsomt!
Hvis ikke der sker noget drastisk vil Blu Ray forblive med at være et niche produkt i Danmark.
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 07:04
Pede8000 skrev:
RogueAgent skrev:
Pede8000 skrev:
Hej Rouge Agent!
| Nu synes jeg for det første ikke det er helt fair at bruge Harry Potter som "rollemodel" for hele videomarkedet, den adskiller sig radikalt fra 95% af det øvrige udbud med sin helt unikke position og udbredelse.
|
Uenig! Produktet bliver ikke fremstillet med DK alene som marked.
For at blive ved H. Potter er den med danske tekster, og derfor er det alene distributionen (+ evt. cover) der retfærdiggør den næsten dobbelte pris??!! Husk på at der er betalt moms.
Jeg prøver med en anden tilfældig topsælger: James Bond Quantum of Solace (BD).
Pris amazon.co incl porto og moms 120,35
Pris billigste på DVD-priser incl porto og moms 238,00
Igen dobbelt op???????
Virker det ikke lidt usandsyneligt at deres supply chain er så dyr? Jeg vil ind i den branche og det kan kun gå for langsomt!
Hvis ikke der sker noget drastisk vil Blu Ray forblive med at være et niche produkt i Danmark.
| Jeg vil gentage at Harry Potter (eller for den sags skyld James Bond) langtfra er repræsentativ for det generelle Home Video marked - jeg taler generelt og ikke ud fra enkelttitler. Men en af de ting du f.eks. ikke regner med i sådan et eksempel er at selv om den endelige disc produceres til hele Europa (hvilket jo ikke er tilfældet på en masse andre titler) så er UK ikke med til at betale for den danske dub der ligger på discen. Den er sindssvagt dyr at producere, men der er ikke ret mange til at betale for den.
Rent bortset fra det - For hver af den type storsællerter er der snesevis af titler som IKKE tjener sig hjem, eller kun lige klarer sig med skindet på næsen - det er princippet om gynger og karuseller. I teorien kunne lige præcis Harry Potter muligvis godt sælges billigere i Danmark (men aldrig noget nær priserne i UK - jeg ved ikke om du har hørt om forskellene i lønniveau, moms og valutakurser..?), men det ville være på bekostning af at små og mellemstore titler skulle være tilsvarende dyrere - og hvis man begyndte at lave en egentlig prisdifferentiering for hver eneste titel, så den afspejlede de omkostninger der er forbundet med at udgive den, SÅ skulle du høre et hylekor over priserne på de mindre titler..!
Pede8000 skrev:
Jeg vil ind i den branche og det kan kun gå for langsomt! ![](smileys/smiley2.gif) | Jamen det skulle du da tage og gøre så - her er ikke særlig rart at være i øjeblikket, alle Home Video distributører taber penge og fyrer folk for tiden, men så vil det da være fantastisk hvis folk som dig kan komme og redde os..! ![](smileys/smiley18.gif)
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 07:37
hedberg skrev:
Letten skrev:
|
Ja.. Blu-ray havde fået væsentligt større udbredelse hvis det var introduceret da alle havde CRT fjernsyn ![](smileys/smiley5.gif)
|
Øhh, HD fjernsyn har været på markedet i mange år, især i USA og Japan. Det var ikke mangel på HD TV der holdt de nye formater tilbage, men udviklingen af et lagermedie med kapacitet nok der tog tid. Og så skulle de også lige spilde tid på en formatkrig hvor forbrugerne holdt sig tilbage.
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 09:24
Nu jeg nok den typer som ikke gider reklamer, derfor optager næsten alt. Men blu-ray er i en langt bedre kvalitet og med meget bedre lyd. Så jeg vil da aldrig kunne nøjes med HD fra canal digtial. Samme kvalitet som yousee at andre vil nøjes er alså ikke mit problem og jeg er ikke den eneste med den holdning. Mit setup er jo en hobby og det kan ikke sammenlignes med hr og fru danmark. HD format som blu-ray er kommet for at blive, om det bliver udbredt som dvd, er jeg lidt kold overfor. Os med 50 tommer eller projektor, samt et godt HD surround, vil jo stadig købe det bedste kildemateriale man kan få. Jeg forstå stadig ikke at en film på blu-ray til 113 kr er dyrt. Hvis jeg skal i biografen, skal jeg til københavn hvor de bedst bio er, koster det mig over 500 kr at se en film. billet parkering benzin. Med det udstyr jeg har, foretrækker jeg faktisk og se en film på mit eget udstyr.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 09:48
Er der overhovedet tal på bordet der viser om der overhovedet er en lav interesse herhjemme?
Spøjs debat ellers.
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 10:00
Tja, OP fik vist ret i sin frygt for at blive sablet ned af
entusiastiske blue-ray tilhængere.
Men det er vel ikke "spøjst" at diskutere hvorfor blu-ray
ikke hurtigere overtager DVD-markedet.
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 10:18
Letten skrev:
Tja, OP fik vist ret i sin frygt for at blive sablet ned af entusiastiske blue-ray tilhængere.
Men det er vel ikke "spøjst" at diskutere hvorfor blu-ray ikke hurtigere overtager DVD-markedet. ![](smileys/smiley5.gif) |
For mig kunne det jo hedde rød-ray. Jeg vil bare have det bedste kildemateriale og det er blu-ray i øjeblikket. Men pio 500M er den bedste skærm i øjeblikket. Det kan jo være jeg køber en phillips oled skærm næste gang. Det har jo intet med tilhængere at gøre, der har du vist misforstået noget. hvis Canal digital kan give mig samme kvalitet som blu-ray vil det jo være fint. Men det kan de ikke. for mig er dvd, bare ikke noget jeg køber mere. Ligesom vhs bånd.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 10:22
Letten skrev:
ikke hurtigere overtager DVD-markedet. ![](smileys/smiley5.gif) |
Diskussionen eksisterer kun fordi folk har glemt (eller slet ikke er klar over) hvor lang tid det tog dvd at vinde over VHS. Som allerede nævnt her i tråden, skete lanceringen af dvd lang tid før de fleste er klar over, og det tog formatet mange år at bide sig fast hos andre end entusiasterne (desuden kostede dvd-film mindst ligeså meget som BD-film gjorde i starten! Det er igen det der med folks hukommelse, der tilsyneladende ikke rækker længere end til den tid hvor dvd-film kostede 200,- vejledende, og butikker som Stereo Studio flyder over med film til 50,- stykket). Blu-rays udbredelse sker hurtigere, på trods af prisen på filmene, og det faktum at formatet aldrig helt kommer til at erstatte dvd. I modsætning til dvd mod VHS er BD-formatet jo bagudkompatibelt, så der er ingen videre grund til at de to formater ikke skulle kunne deles om markedet.
|
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 10:27
Letten skrev:
Nemlig
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 10:36
Letten skrev:
Skal vi ikke først have defineret hvor hurtigt eller langsomt det går inden vi diskuterer om det går hurtigt nok?
Jeg kan heller ikke se hvor OP bliver sablet ned. Artiklen er blevet diskuteret, men OP er da ikke blevet hængt op på den.
|
|