huntiedk skrev:
Jeg er i samme situation, dog kun med 10 sæt trådløse mikrofoner. En del af dem kan gå ned til 786MHz, men ak... Dér sender Hove-senderen MUX 5 på 782-790MHz i mit nærområde.
Jf. http://www.itst.dk/frekvenser-og-udstyr/aktuelle-temaer/800_MHz-frekvensbandet/800-mhz-frekvensbandet-2013-tradlose-mikrofoner - IT&Telestyrelsen bliver det hidtidige 800-820MHz-bånd ulovligt at bruge fra 2013.
Jeg kan se, at der er to muligheder fremover på UHF, enten 823-830MHz i hele landet (undtagen Bornholm) - der bli'r sikkert trængsel, eller muligvis et sted i båndet 470-790MHz:....
|
For det første er brugen af trådløse mikrofoner uhyre vigtig i mange sammenhænge, men det er prof. brug - også i forsamlinger og fx i kirker ol. - og der må man forvente en vis udskiftning indgår i de løbende driftsudgifter.
For det andet, så har 'mikrofonfolket' ikke tilskyndet til en rimelig hurtig udvikling af udstyr, der let kan skifte frekvens og slet ikke til udvikling af ret meget og godt digitalt udstyr.
Der har ikke været en klar forståelse af, at man står med uendelig svage argumenter, når man fråser med -her frekvens - resorcerne. Jeg ved, at det analoge udstyr anses for lydmæssigt bedre og fx synkronisere lyd/billede bedre. Men der er mange anvendelser, hvor dette ikke betyder noget, og hvor digital teknologi allerede burde have været fuldt indført. Tænk på hvor mange forbindelser, der fx bruges mellem teknikere.
For det tredie, så har 'mikrofonfolket' kæmpet imod alle ændringer udfra en helt kortsigtet penge-fiksering. Mikrofoner er ret beset småpenge i forhold til fx Boxers, DR's eller et teleselskabs budget.
Istedet skulle man have indset, at 'man faktisk svinede med båndbredden', og derfor skulle man få det ændret. Om ikke for andet så alene fordi det er umoralsk at svine.
Den side* "saveourspectrum.info", som henvises til ovenfor, svarer jo helt til, at en bilfabrik eller to oprettede en webside med navnet 'max3kmprliter.info' for derefter at kalde den upartisk med henvisning til at BP, Q8 og Shell var medstiftere.
Nå, men ITST side giver nok de bedste og sikreste informationer for dansk brug. Det er vel overvejende sandsynligt, at UHF kanaler der ikke anvendes til TV i et område, kan anvendes til mikrofoner. I UK har man indført en licens og en i fremtiden stigende betaling. Betalingen skal sikre en effektiv administration/støjtjeneste, men også at vigtige formål ikke generes af 'gratister', der ikke har et vigtigt formål.
Det er jo af afgørende vigtighed, at der skaffes god og overalt dækkende adgang til nettet. Dette gælder ikke kun i huse, men over det ganske land, ja endda over kystnære havområder.
Her synes 800MHz båndet og på sigt GSM900 båndet af helt afgørende betydning.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
* Siden kalder sig upartisk, men den huses af "Sennheiser Nordic" og støtter et helt ensidigt synspunkt. Sennheiser Nordic har jo i årevis vidst at faste analoge frekvenser ikke var fremtiden.
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|