Print side | Luk vindue

Takkede linier - hvad skyldes de?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62266
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 06:11

Emne: Takkede linier - hvad skyldes de?
Skrevet af: clausewitz
Emne: Takkede linier - hvad skyldes de?
Skrevet den: 24-Juni-2009 kl. 23:37
Hvad er det som giver takkede linier. Kan se det nu nogen gange ved "Huse for Millioner" på tv2 synes også tit jeg ser det ved "Langt fra Las Vegas". Bliver 4:3 udsendelser specielt ramt på et 16:9 tv.

Svar:
Skrevet af: moho
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 14:34

En Joke

Kvaliteten af en HDTV udsendelse måles i, hvor fine hakkerne ligesom ER.

Og lad mig forstsætte, De hakker har bare af at være Der! Også på vores gamle analoge 4.3 Tv opstår der hakker ____ så lige hvorledes ens ny Fladskærm skulle kunne fjerne de der hakker. Det køber jeg bare ikke!

Rettere hvordan skulle et moderne Tv vide om hakkerne skal eller ikke skal være der?  Er samme en tankelæser eller afhængig af personen/personerne som har anskaffet sig dette TV. Jo jeg er rent Paranoisk.

Nu vil jeg forsøge omformulere mig. Det vil altså sige et moderne TV, Fladskærm, kan "Vide hvornår den skal lave Takker og hvornår den ikke skal" ____ Selvom det oprindelige signal vel er digitalt eet eller andet sted.  Og samme kan også vide jeg kun har et CRT 4:3 TV, og da pr atumatik siger "Han skal komme til studere hakker, ja han skal."

Jeg glemte skrive om Teksterne på Philips 21:9, her var de flotteste Trappetrin hos EKSPERT i Bruuns Galleri, Aarhus.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 16:30
Se hvor flotte Trappetrin der er på mange DVD film undertekset, og da TV
stadion sender undertekst i SD selv på HDTV udsendlser, ja så kan man
ikke undgår Trappetrin.

Skrevet af: T-Ras
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 16:39

Det var nogle ret kryptiske svar du har fået indtil nu. Jeg vil godt give et alternativt og lidt mere teknisk bud:
Det kunne være deinterlacingen af billedet, der ikke er perfekt. Hvis du ser analoge TV-kanaler på et fladskærms-TV, så vil kvaliteten af de-interlacekredsløbet bestemme hvor gode detaljerne i billedet bliver. En af artefakterne ved forkert (eller bare dårlig) deinterlacing er netop hakker i billedet.

Selve kvaliteten af udsendelsen spiller naturligvis også ind, og netop Langt fra Las Vegas er ikke specielt velegnet til widescreen. Prøv at indstille dit TV til 4:3 næste gang du ser denne udsendelse og se om det ser anderledes ud.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 16:51

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Hvad er det som giver takkede linier. Kan se det nu nogen gange ved "Huse for Millioner" på tv2 synes også tit jeg ser det ved "Langt fra Las Vegas". Bliver 4:3 udsendelser specielt ramt på et 16:9 tv.

Svaret har lidt med de-interlacing at gøre, men dårlig de-interlacing i tv'ene er ikke hele forklaringen. Pågældende udsendelser er desværre ramt af noget der kaldes field-dubbing. Humlen er at kameraet der er brugt til optagelserne arbejder i 50 Hz interlace. Produktionsselskabet har så ønsket at give optagelserne et "film" look. Dette gøres ved at konvertere billedet til 25 Hz. Det gør man ganske enkelt ved at smide hver anden field væk, og så lave en (ringe!) processering der fordeler de 25 fields ud på 50 nye fields. Denne processering forvirrer stort set alle de-interlacere, og resulterer i et eller andet problem når billedet konverteres til progressive. Det ser nærmest ud som om at hver fire linier på skærmen stammer fra samme linie i kildematerialet.

Fænomenet ses ikke, eller i hvert fald i meget lille grad, på produktionsselskabernes CRT monitorer, derfor er det ret vanskeligt at få dem til at indse at det er dem der gør noget galt, og ikke fladskærmene. DR har oplyst mig at de ikke benytter teknologien længere, men er ellers de mest lydhøre - så hvis fænomenet opstår på en DR produktion af nyere dato, så giv mig gerne et hint. Det er noget jeg rigtigt gerne vil grave mere i, men altid er strandet med.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det gør man ganske enkelt ved at smide hver anden field væk

Forstår jeg dig ret? Hvis man smider hvert andet billede i et interlacet signal væk, smider man vel reelt hver anden billedlinie væk.

Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 25-Juni-2009 kl. 22:27

Tak for afklaringerne. Nogle lidt mere afklarende end andre .

Oprindeligt skrevet af T-Ras T-Ras skrev:

Langt fra Las Vegas er ikke specielt velegnet til widescreen. Prøv at indstille dit TV til 4:3 næste gang du ser denne udsendelse og se om det ser anderledes ud.

Jeg bruger altid (så godt som) korrekt aspect ratio og SD-signaler så det er ikke disse faktorer der spiller ind .

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

DR har oplyst mig at de ikke benytter teknologien længere, men er ellers de mest lydhøre - så hvis fænomenet opstår på en DR produktion af nyere dato, så giv mig gerne et hint. 

Jeg husker det egentligt heller ikke fra DR. Det er specielt Langt fra Las Vegas (jeg kan komme på), hvor det meget af tiden er tydeligt. Din generelle forklaring lyder som svaret .

Print side | Luk vindue