Print side | Luk vindue

Hvilke kameralinser?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62646
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 08:09

Emne: Hvilke kameralinser?
Skrevet af: Jimmbo
Emne: Hvilke kameralinser?
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:17
Hej
Min far har et Nikon D40 kamera med standsart linse. Kan har snakket om at købe et par linser mere, men vi har ingen idé om hvilke vi skal vælge hvor de kan købes.
Den ene linse skal være en portræt linse.
Den anden skal være en linse der kan håndtere ekstrem belysning.

Vi har ingen idé om hvilke hvad sådan nogle linser koster.

-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:23

Der kan købe enten de originale Nikon, Sigma eller Tamron objektiver, de sidstnævnte er lidt billigere end Nikons egne, men ikke ringere. Har selv et extra Sigma objektiv til mit Nikon. Alle kan fås hos de førende fotohandlere. Så tag ud og se på det.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der kan købe enten de originale Nikon, Sigma eller Tamron objektiver, de sidstnævnte er lidt billigere end Nikons egne, men ikke ringere. Har selv et extra Sigma objektiv til mit Nikon. Alle kan fås hos de førende fotohandlere. Så tag ud og se på det.

Hedder de ikke nogle modelnumre? Der er vel forskel på om linsen skal bruges til portræt eller landskab?

Og endnu en gang tak Niels

-------------

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:33

Der er jo helt klart forskel på objektiverne, de er jo hver i sær lavet til de enkelte foremål. Med hensyn til at tage billeder i f.eks lavt belyste steder er jo noget der indstilles på kameraet (lukker hastighed og F-Stop), og det kan Nikon sagtens klare helt fint, bruger det selv ofte til foremålet og med fine resultater.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:38

Der er jo helt klart forskel på objektiverne, de er jo hver i sær lavet til de enkelte foremål. Med hensyn til at tage billeder i f.eks lavt belyste steder er jo noget der indstilles på kameraet (lukker hastighed og F-Stop), og det kan Nikon sagtens klare helt fint, bruger det selv ofte til foremålet og med fine resultater.

Med et portræt objektiv, plejer portrætterne at få en"glød" og øjnene har et flot skær.
- Sådan et objektiv er vi på udkig efter.
Og et objektiv som kan klare ekstrem belysning. Min far skal til Indien, og da han var der nede sidst blev flere af hans billeder "ødelagt" da lyset var for vildt.

-------------

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 13:48

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Med et portræt objektiv, plejer portrætterne at få en"glød" og øjnene har et flot skær.
- Sådan et objektiv er vi på udkig efter.
Og et objektiv som kan klare ekstrem belysning. Min far skal til Indien, og da han var der nede sidst blev flere af hans billeder "ødelagt" da lyset var for vildt.

Til protrætter bruges ofte diverse filtre på objektivet. Til det andet kan jeg kun sige, at det skyldes forkert indstilling/brug af kameraet.

De 2 objektiver jeg har, det ene som var med kameraet, (18- 55 mm), og det andet som jeg tilkøbte (Sigma 18 -125 mm) klarer fint de ting jeg har brug for inklusiv protrætter, så kombineret med de indstillings muligheder der er på kameraet, er der næppe behov for andre.

-------------

Skrevet af: Houmoller
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 14:54

Bare for informations skyld, Linser er noget man spiser, det man sætter på et kamera er et objektiv :P

Hvilke i skal gå efter afhænger af hvilken pris i er villige til at betale, altså hvor vigtig kvaliteten er. Overvejer han at skifte sit d40 ud med en større model senere, kan det godt betale sig at købe nogle ordentlige objektiver.

Til portrætter siger man at en 35-50mm brændevide er nok på et crop cam som d40'eren er. Her kan man vælge en hurtig model (lysstærk, altså lavt blændetal) som feks deres 35mm f/2.0

http://photoshop.dk/pi/Nikon_AF_35_f_2_0D_112_277.aspx - http://photoshop.dk/pi/Nikon_AF_35_f_2_0D_112_277.aspx  

eller signma's 30mm f/1.4

http://photoshop.dk/pi/Sigma_30_f_1_4_EX_DC_HSM_NI_1014_283.aspx - http://photoshop.dk/pi/Sigma_30_f_1_4_EX_DC_HSM_NI_1014_283. aspx

Det at de er så lysstærke som de er, gør også at man kan få baggrunden sløret, som virker godt til portrætter. Disse kan også bruges til at tabe billeder hvor der ikke er så meget lys.

Vil han hellere have nogle mere all-around objektiver ville sigma's 18-50mm f/2.8

http://photoshop.dk/pi/Sigma_AF_18_50_f_2_8_EX_DC_Macro_NI_888_283.aspx - http://photoshop.dk/pi/Sigma_AF_18_50_f_2_8_EX_DC_Macro_NI_8 88_283.aspx

være et godt valg.

edit: Lagde ikke mærke til at det var for meget lys, der var problemet (bør læse indlægene ordentligt inden man svarer.. hehe)

Her skal man bare sørge for at "steppe-down" for blænden, altså blænden til 12'stykker eller sådan hvis der er meget lys.

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 16:32

Nu er jeg ikke Nikon bruger, og ved derfor heller ikke rigtig hvad der er godt eller skidt til Nikon.

Dog vil jeg forslå dig at kigge på Nikon 50 mm f/1.8D AF Nikkor -det koster omkring en 1000 kr, og skyder rigtig skarpt samt er meget lysstærkt. Det giver også en fin bokeh.
- Vil dog gerne lige gøre opmærksom på (endnu engang) at jeg ikke er Nikon bruger, og altså derfor ikke selv har brugt det. Folk siger bare det er godt og godt kan sammenlignes med Canon's. Ret mig endelig Nikon folk hvis jeg er helt ved siden af.

Canon's 50mm 1.8 er et super lækkert objektiv. Har det selv, og bruger det til portræt.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Houmoller Houmoller skrev:

Bare for informations skyld, Linser er noget man spiser, det man sætter på et kamera er et objektiv :P

Hvilke i skal gå efter afhænger af hvilken pris i er villige til at betale, altså hvor vigtig kvaliteten er. Overvejer han at skifte sit d40 ud med en større model senere, kan det godt betale sig at købe nogle ordentlige objektiver.

Til portrætter siger man at en 35-50mm brændevide er nok på et crop cam som d40'eren er. Her kan man vælge en hurtig model (lysstærk, altså lavt blændetal) som feks deres 35mm f/2.0

http://photoshop.dk/pi/Nikon_AF_35_f_2_0D_112_277.aspx - http://photoshop.dk/pi/Nikon_AF_35_f_2_0D_112_277.aspx  

eller signma's 30mm f/1.4

http://photoshop.dk/pi/Sigma_30_f_1_4_EX_DC_HSM_NI_1014_283.aspx - http://photoshop.dk/pi/Sigma_30_f_1_4_EX_DC_HSM_NI_1014_283. aspx

Det at de er så lysstærke som de er, gør også at man kan få baggrunden sløret, som virker godt til portrætter. Disse kan også bruges til at tabe billeder hvor der ikke er så meget lys.

Vil han hellere have nogle mere all-around objektiver ville sigma's 18-50mm f/2.8

http://photoshop.dk/pi/Sigma_AF_18_50_f_2_8_EX_DC_Macro_NI_888_283.aspx - http://photoshop.dk/pi/Sigma_AF_18_50_f_2_8_EX_DC_Macro_NI_8 88_283.aspx

være et godt valg.

edit: Lagde ikke mærke til at det var for meget lys, der var problemet (bør læse indlægene ordentligt inden man svarer.. hehe)

Her skal man bare sørge for at "steppe-down" for blænden, altså blænden til 12'stykker eller sådan hvis der er meget lys.

Nu du siger det, ved jeg godt det hedder objektiv

Men jeg takker mange gange for linkene.

Jeg giver linkene videre, og så må jeg se hvad han vælger.

Det er fair at læse galt. Det er vel også de færreste der brokker sig over for meget lys?

-------------

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 22:39
Jeg har købt dette standardobjektiv til min D40:

Nikon 35mm f/1.8

http://www.dustinhome.dk/pd_5010316600.aspx

Det giver rigtig gode, skarpe billeder med masser af Bokeh eller hvad det nu
hedder.

Har også en Nikon VR 55-200mm, som er fleksibel, men ikke så skarp som
35 mm

Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 22:39

Det er vigtigt, at man bruger kameraet rigtigt, og med de indstillinger der er på Nikon D40, og andre DSLR, er der for stort set enhver opgave inklusiv potræt, landskab m.v. så benytter man sig af det, så kan man tage de rigtige billeder i faktisk en hver situation også i lav belysning. 

-------------

Skrevet af: abacus
Skrevet den: 04-Juli-2009 kl. 23:42

Det specielle "lys" der kan være på nogew portrætter skyldes både obj. og eventuelle filtre.
Jeg ved ikke hvilke obj. der er i dag, der giver den lidt ekstra gød.
Men tilbage i tiden, før digi, var der flere Zneider-obj. der var ganske velegnede. Selv en nylonstrømpe eller lidt vaseline smurt rundt i kanten af forsats foran obj. er blevet brugt.

Hvis du vil have en fast optik til portrætter, skal du vælge en på ca. 55-70 mm svarende til ca. 85 og 105 mm (nikon har en x faktor på 1,5) som var noget af det mest brugte. , hvis du bruger en kortere obj, får du ikke ørerne med :-) Man kommer for tæt på, prøv selv med din zoomlinse.
Den du har, er ganske udemærket til portrætter, blænd godt ned, eventuell baggrund så lang væk som muligt, og du vil have en lidt sløret baggrund.
Meget afgøres også afden belysning og vinklerne på den belysning man bruger.

Niels

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 00:47

Det er vigtigt, at man bruger kameraet rigtigt, og med de indstillinger der er på Nikon D40, og andre DSLR, er der for stort set enhver opgave inklusiv potræt, landskab m.v. så benytter man sig af det, så kan man tage de rigtige billeder i faktisk en hver situation også i lav belysning. 

Hvor finder man ud af, hvilke indstillinger der er den rigtige? Der der nogle intervaller man skal holde sig inde for, eller er det bare at prøve sig frem.

-------------

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Det specielle "lys" der kan være på nogew portrætter skyldes både obj. og eventuelle filtre.
Men tilbage i tiden, før digi, var der flere Zneider-obj. der var ganske velegnede. Selv en nylonstrømpe eller lidt vaseline smurt rundt i kanten af forsats foran obj. er blevet brugt.

Hvis du vil have en fast optik til portrætter, skal du vælge en på ca. 55-70 mm svarende til ca. 85 og 105 mm (nikon har en x faktor på 1,5) som var noget af det mest brugte. , hvis du bruger en kortere obj, får du ikke ørerne med :-) Man kommer for tæt på, prøv selv med din zoomlinse.
Den du har, er ganske udemærket til portrætter, blænd godt ned, eventuell baggrund så lang væk som muligt, og du vil have en lidt sløret baggrund.

Niels

Nu spørg jeg måske dumt, men de filtre der bliver snakket om, er det nogle man køber eller noget der er i kameraet?

-------------

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 11:43

Oprindeligt skrevet af Radiomanden<strong><FONT color=#006600> Det er vigtigt, at man bruger kameraet rigtigt, og med de indstillinger der er på Nikon D40, og andre DSLR, er der for stort set enhver opgave inklusiv potræt, landskab m.v. så benytter man sig af det, så kan man tage de rigtige billeder i faktisk en hver situation også i lav belysning. </FONT></strong></td></tr></table></P>
<P> [QUOTE Radiomanden Det er vigtigt, at man bruger kameraet rigtigt, og med de indstillinger der er på Nikon D40, og andre DSLR, er der for stort set enhver opgave inklusiv potræt, landskab m.v. så benytter man sig af det, så kan man tage de rigtige billeder i faktisk en hver situation også i lav belysning. 

[QUOTE skrev:

Hvor finder man ud af, hvilke indstillinger der er den rigtige? Der der nogle intervaller man skal holde sig inde for, eller er det bare at prøve sig frem.

Jeg begynder at tænke på, om ikke kameraet er for avanceret til dit/jeres brug. Gennemgå manualen, der er en beskrivelse af hvad de enkelte programmer typisk benyttes til, man kan så vælge om man vul brugeet af dem når der tages billeder, eller om man vil bruge Full Auto, elller man som jeg for det meste bruger det Semi Automatisk ved hjælp af P, S, A indstilllingerne. M bruges til Flash, da den anvendte ikke er en original Nikon, så M er indstillet til Flashen. 

-------------

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 11:57

Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Nu spørg jeg måske dumt, men de filtre der bliver snakket om, er det nogle man køber eller noget der er i kameraet?

Filtre påskrues objektivet, der findes utallige af slagsen, alt efter hvad man ønsker. Der er f.eks UV0 filtre, som er beregnet til at fjerne blåstik, bruger altid et sådan til udendørs bikkeder, der er polfiltre, som bruges hvis der skal tages billeder hvor der er reflektioner fra vand eller andre genstande, og hvor man ønsker at fjerne disse. Ligeledes et utal af diverse effekt filtre. Det er en omfattende ting at komme ind på, mange effekter kan da også laves i et fotobehandlings program, såsom Softtone, Edge Blur, Starlight o.m.a.

-------------

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 12:48

Her er et par billeder taget dybt under jorden i en hule i Slovenien. De er taget i de existerende lysforhold, så det er så sandelig muligt at tage gode billeder i vanskelige forhold når kameraets muligheder udnyttes.

-------------

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 14:31
Brug en masse tid på at lære spejlreflekscameraet at kende. Så lærer man at bruge diverse funktioner den har, dette er meget vigtigere end at købe nye objektiver samt filtre mm.

Jeg kan anbefale www.canoneos.dk , også selvom man ikke har et canon cam. Der er en masse gode videoer og guides til nybegyndere samt øvede om de forskellige indstillinger.

Selv bruger jeg næsten aldrig andet end blænde-prioriterings-indstillingen "Av" på canon-sprog.

Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 15:22
Jeg er helt enig med Houmoller.
For os der bruger Nikon kamera (og måske også for andre) findes der på http://www.dtowntv.com/category/episodes/ - DTown en mængde gode video-indslag som kan hjælpe dig til at få mere ud af dit kamera.
D40-D90 forummet på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1034 - DPReview.com er også et rigtigt godt sted at hente information og inspiration.

Skrevet af: Dammark
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 15:30
Når I nu begynder at kigge efter andre objektiver, så skal I lige være opmærksomme på at, det ikke er alle objektiver der er lige gode på en D40.

Jeg mener ikke at D40 har motor indbygget i huset, det kan være jeg tager fejl men jeg er næsten sikker.  Motoren bruges til autofokus og derfor bør man købe AF-S objektiver hvis man ønsker autofokus.  I AF-S objektiver er motoren indbyget i objektivet.

Til portræt i en overkommelig prisklasse ville jeg nok gå efter dette objektiv.
http://nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1680/overview.html - LINK

Hvad angår 'extrem belysning' så er jeg sikker på at det skyldes forkerte indstillinger.  Når du nu siger Indien, så tænker jeg meget sollys.

Så prøv at sætte kameraet på A (blænde-prioritet) og sæt derefter blænden på 8 (F8.0).  Tjek også at ISO står på maximum 200.  Så vil jeg tro at de fleste billeder vil være brugbare.  Bliver det mørkere i vejret så ville jeg sætte blænde tallet laverer.

Det objektiv jeg henviser til længere oppe kan klare F1.4 så den kan være extrem lysfølsom.  Jeg bruger selv AF versionen til koncert fotografering uden blitz.

-------------
// Sebastian Dammark
http://www.dammark.net - www.dammark.net

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 15:59
Hvis billederne "bare" skal være ferie billeder, så set evt camet til lukketids-konfiguration ("T" på nikon? ret mig hvis jeg tager fejl. "Tv" på canon) og sæt den til 2x brændeviden af objektivet.

ved en 30mm skal man så have en lukketid på mindst 1/60sek, for ikke at få ryste-uskarpe billeder.

Men sæt den endelig til 1/200-1/500 sek eller sådan, og lad kameraet styre blænden selv. 

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 16:08

Den kamera styret lukketids funktion på Nikon er S på programvælgeren. A er for blænde. 

-------------

Skrevet af: T-Ras
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 18:28

Til portrætobjektivet kan jeg anbefale Tamrons 28-75 mm f/2.8 objektiv. Jeg ved ikke om det fås til Nikon-fatning, men mon ikke? De laver det også i en 18-50 mm f/2.8 version hvis man hellere vil have mere vidvinkel - hvilket dog ikke går så godt i spænd med "portræt". Personligt ville jeg foretrække at have de 28-75 mm og så købe et separat vidvinkel-objektiv, såsom 10-20 mm zoom.

Jeg gav ca. 2.700 kr. for det i sin tid, men prisen er vist faldet lidt.

Edit: Jeg tror den her er til Nikon:
http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/t amron/2875-f28/2875-4.html - http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/t amron/2875-f28/2875-4.html

Edit2: Og her er der en pris på den (2700 kr. holdt vist meget godt...):
http://mpixfoto.dk/product.asp?product=17409 - http://mpixfoto.dk/product.asp?product=17409 http://mpixfoto.dk/product.asp?product=17304 -

Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 18:50

Vi mangler lige et par indspark fra trådstarter, eller er han blevet lidt forskrækket.

-------------

Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 08:21

Vær dog opmærksom på at køber man objektiver som er af anden producent, så som sigma eller tameron, så er det reverse engineered. Dvs du kan risikiere der kan opstå problemer med det på nye kamerahuse i fremtiden. Der er ingen der siger det sker, og er vist ikke sket, men risikoen er der dog.

Angående objektiv til protrætter, så er det ikke objektivet der giver glød i øjne eller noget andet. Det er lyset, eller efterbehandlingen. Til rene protrætter vil man normalt vælge et objektiv som har en stor blæne (lille blædetal), som som 1.8, eller 2.8 og en brændvide på mellem 50mm og 85mm, andet kan sagtens bruges til protrætter, bare det er over 50mm.

Og angående ødelagte billeder af lys i indien, så kan jeg vist kun sige at det kun er et spørgsmål om at lære at bruge kameraet, for det kan sagtens håndtere det lys som du vil finde i indien, som andre også har påpeget.

Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 10:12

Vi mangler lige et par indspark fra trådstarter, eller er han blevet lidt forskrækket.

Jeg er her stadig
Jeg var bare ikke lige hjemme i går, og i dag er der en ordenlig smøre. Men jeg læser med. Jeg har ikke rigtig noget indput, men jeg er glad for alle jeres beskeder.

Men hvad jeg har forstået, er det vigtigste at jeg griber fat i manuellen.

-------------

Skrevet af: T-Ras
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 11:31

Ja, altså du bør så afgjort have styr på hvordan du bruger kameraet i al almindelighed, men hvis du vil have gode portrætfotos, så er en stor blænde altså et godt redskab til at få sløret baggrunde mv. Hvis du skal have et originalt Nikkor objektiv på f/2.8, så kommer du til at slippe NOGET mere end de 2800 kr. nævnte Tamron objektiv koster.

Jeg kan, som sagt, kun anbefale det. Det har virkelig hjulpet på mine portrætskud at få et objektiv med blænde 2.8. Så skal man bare lige lære at styre fokus, da fokusdybden er meget kort - dvs. du kan risikere at stille skarpt på næsetippen og få sløret øjnene (afhængigt af størrelsen på snudeskaftet )...

Skrevet af: Dammark
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 12:54
Vil bare lige gøre opmærksom på at 'Nikon AF-S 50mm F1.4G' kun koster en
flad 50'er mere end de 2700,- som var grænsen.

http://www.kamerahuset.dk/product/19489/ - Link til
kamerahuset.dk

Og til den pris får man altså et objektiv som er i en klasse for sig. Det er
super skarpt og super lys følsomt.

-------------
// Sebastian Dammark
http://www.dammark.net - www.dammark.net

Skrevet af: THMhome
Skrevet den: 09-Juli-2009 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af T-Ras T-Ras skrev:

Jeg kan, som sagt, kun anbefale det. Det har virkelig hjulpet på mine portrætskud at få et objektiv med blænde 2.8. Så skal man bare lige lære at styre fokus, da fokusdybden er meget kort - dvs. du kan risikere at stille skarpt på næsetippen og få sløret øjnene (afhængigt af størrelsen på snudeskaftet )...

Hæhæ, ja det er rigtigt. Når man begynder at købe "gode" objektiver bliver risikoen for fejl også større og der værste man kan gøre efter at have købt et spejlrefleks er bare at sætte det på "auto" og skyde derudaf.

Da jeg købte mit EOS 40D med et sigma f/2.8, ca. samtidig med at jeg fik min datter, skulle der bare tages nogle billeder af hende. Og jeg skulle da ikke have blitz på, så bare blænden helt op på 2.8. Hvilket resulterede i mange billeder hvor hendes næse er skarp mens alt fra øjnene og bagud var uskarpt. Men jeg kunne jo også bare have lært lidt mere om fotografering inden jeg gik i gang  

-------------
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 09-Juli-2009 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Ras T-Ras skrev:

Hæhæ, ja det er rigtigt. Når man begynder at købe "gode" objektiver bliver risikoen for fejl også større og der værste man kan gøre efter at have købt et spejlrefleks er bare at sætte det på "auto" og skyde derudaf.

Da jeg købte mit EOS 40D med et sigma f/2.8, ca. samtidig med at jeg fik min datter, skulle der bare tages nogle billeder af hende. Og jeg skulle da ikke have blitz på, så bare blænden helt op på 2.8. Hvilket resulterede i mange billeder hvor hendes næse er skarp mens alt fra øjnene og bagud var uskarpt. Men jeg kunne jo også bare have lært lidt mere om fotografering inden jeg gik i gang  

Jamen øvelse gøre mester, så hvis man havde sat ISO op til 400 og kørt på F5.6 eller ISO 800 F8 så havde den været lige i skabet, og/ eller øget afstanden lidt mellem fokusplan og hoved så ville din dybde skarphed også øges, og ja så skal der måske beskære lidt som intet betyder med dagens megapixel. I øvrigt har crop kamera en øget dybde skarphed set i forhold et fullframe kamera, altså hvor sensoren har samme str. som et 24-36 negativ.

Jeg arbejder selv med fullframe kamera, og til portræt fotografering bruger jeg tit en Canon 85mm L F1.2 og som tegner skarpt allerede fra f1.2 "også helt ude i hjørnerne" men her er dybde skarpheden på et fullframe så lille, at det kun er i helt specielle tilfælde at det bruges.

Generelt vil jeg anbefale at bruge objektiver med fast brændevide da de generelt tegner skapt allerede fra mindste blændetal, samt at purpel friging og barrel distortions, vignetting er minimal.

Når du vælger at købe nye objektiver, nye som brugte så vælg med omhu, giv dig tid, læs om dem på nettet. Men husk at APS-C kamera som f.eks. Nikon D40 og Canon EOS D40 har en forlængelse faktor, Nikon er på 1.5 og Canon er 1.6 dvs. en 70-200mm skal du gange med enten 1.5 eller 1.6. Så på et Nikon APS-C kamera bliver en 70-200mm til 105-300

Her kunne en 50mm være et udemærket valg da udsnittet vil svare til en 75mm

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 20-August-2009 kl. 00:27

Den 50mm AF-S som er blevet foreslået bliver til en 75mm på D40, og altså et ret godt portrætobjektiv. :) Portræt tages bedst mellem 85mm og 135mm.

Til D40 SKAL du have de modeller der hedder AF-S, og hvis brændvidden skal passe, skal det også være dem med påtegnelsen "DX". Uden DX skal du lægge ca. en halv gang mere til brændvidden (mm).

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"

Skrevet den: 20-August-2009 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Til D40 SKAL du have de modeller der hedder AF-S, og hvis brændvidden skal passe, skal det også være dem med påtegnelsen "DX". Uden DX skal du lægge ca. en halv gang mere til brændvidden (mm).

På alle kamera med APS-C-sensor skal brændvidden på alle objektiver ganges med 1,5 uanset om det er et DX objektiv eller ej. Brændvidderne for alle Nikons (og tredjepartsproducenternes) objektiver er opgivet i forhold til 35 mm film.

Skrevet den: 20-August-2009 kl. 13:06

På dette link kan du se MTF "opløsningen"på Nikon's 50mm 1.4 på et Nikon DX kamera, hvis man vælger at se opløsningen på et Nikon FX kamera kan man også det, hvilket også viser en noget høre opløsning, 35mm objektiver har bare en bedre og højre opløsning på et fullframe kamera.

Alternativ kunne være Sigma's 50mm 1.4 hvilket også er at finde på siden.

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4_n15/page4.asp - http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4_n15/page4.a sp

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 20-August-2009 kl. 14:47

Et 35mm DX objektiv er et 35mm på et DX-kamera som i det her tilfælde, er et D40.

-------------
MVH
justrace

Skrevet den: 20-August-2009 kl. 22:52

Et 35mm DX objektiv er et 35mm på et DX-kamera som i det her tilfælde, er et D40.

Det kan være jeg misforstår dit svar men:

For at have noget at forholde brændvidden til, opgiver Nikon (og Canon for den sags skyld) der brændvidder i forhold til 35 mm film / FullFrame. Så der er ikke forskel på brændvidden på et 35 mm DX objektiv og et 35 mm FX objektiv. Det er sensoren på kameraet der afgør om "oplevede" brændvidde. I tilfældet med et D40 (DX) kamera som har en forlængelsesfaktor på 1,5 vil et 35 mm objektiv svarer til et 52,5 mm (35 x 1,5) objektiv på et FX kamerahus.

Ligeledes vil et objektiv som Nikons 70-200 2.8, hvis det bruges på et kamerahus med DX-sensor, blive "oplevet" som et 105-300 mm objektiv. På et kamerahus med FX-sensor vil det (selvføgelig) opleves som 70-200.

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 00:41

Jamen det er da rigtigt, bare ikke når der er tale om Nikon DX objektiver. :)

Dem er der en hel stribe af: http://nikon.dk/family/da_DK/categories/broad/20.html - http://nikon.dk/family/da_DK/categories/broad/20.html

-------------
MVH
justrace

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 00:49

Hmm, hvorfor laver de DX hvis der ingen forskel er?

Hvis jeg sætter et 35mm DX på mit D3x svarer det til et 52,5mm, men hvis du sætter det på et D4 er det stadig et 35mm.

-------------
MVH
justrace

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 10:31

Hmm, hvorfor laver de DX hvis der ingen forskel er?

Hvis jeg sætter et 35mm DX på mit D3x svarer det til et 52,5mm, men hvis du sætter det på et D4 er det stadig et 35mm.

Du er langt fra den eneste, der er forvirret på det område. For at få et godt overblik vil jeg anbefale dig/ jer at se DTown TVs afsnit om objektiver (og de andre afsnit for den sags skyld).

I kan se dem her: http://www.dtowntv.com/category/episodes/ - http://www.dtowntv.com/category/episodes/

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 12:28

Der findes masser af forklaringer om det på nettet. Her et par link.

http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/crop_sensor_cameras_and_lenses.html - http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/crop_sensor_c ameras_and_lenses.html

http://digital-photography-school.com/full-frame-sensor-vs-crop-sensor-which-is-right-for-you - http://digital-photography-school.com/full-frame-sensor-vs-c rop-sensor-which-is-right-for-you

Som fotograf foretrækker jeg personlig selv at arbejde med ægte 24-36 "fullframe kamera"

-------------

Skrevet af: Case
Skrevet den: 09-September-2009 kl. 19:48

Brændvidden er den samme, om det er DX eller FX.

DX objektiverne er bare designet lidt anderledes så de ikke giver et fuldt billed på et FX kamera, men laver en cirkel  i billedet, og så skal man croppe billedet for at få et rent billed uden sorte hjørner.

Måske skulle trådstarteren med al respekt for recordere's medlemmer prøve at spørge på et "rigtigt" foto-site, hvor folk ved hvad de snakker om.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 09-September-2009 kl. 20:21
Måske trådstarter i mellemtiden har fundet Fotostart.dk . . . ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 09-September-2009 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Måske trådstarter i mellemtiden har fundet Fotostart.dk . . . ?

Jeg prøver i hvert fald at gå der ind. Men jeg har ikke haft meget tid, her i skolestarten.

Men tak for hjælpen alle sammen

-------------

Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-September-2009 kl. 14:37

Man kan købe nogle Filtre og heriblandt et som er beregnet til Portrætter eller med andet ord  "Softfocus filter". Effekten afhænger, er det meget eller lidt ud fra hvilken  f - trin  man anvender!  Blænde hedder det da!

En linse med brændvidde på 85 til 90 mm kan i de rette hænder være velegnede til Portrætter. " Portræt linse ". Sådan er der så meget. Selv blev jeg aldrig Foto amatør jeg kunne kun, naa ja, tage billeder. 

135mm er en slags "Kort Telelinse ", men igen det med at kære børn har mange navne.

Derfor de mange Zoom Linser. 

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Print side | Luk vindue