Print side | Luk vindue

DR HD - På computeren

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62696
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 08:51

Emne: DR HD - På computeren
Skrevet af: thunder2008
Emne: DR HD - På computeren
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 19:36
Hej,

Jeg forventer at jeg kan tage DR HD på min computer når kanalen går i luften... men er blevet godt og grundig i tvivl her på det sidste...

I min computer har jeg en DVB-T tuner... Pt. tager jeg DR1, DR2, DR Update og TV2 på den... Disse kanaler sendes i MPeG2...

Den nye DR HD sender i MPeG4, ikke?

Jeg har testet min tuner på kanalen G-TV som sender i MPeG4 her oppe på nibe-senderen...

Det vil vel sige at jeg kan tage MPeG4 med min tv tuner og mit spørgsmål er derfor om det er nok til at jeg vil kunne tage DR HD?

Der skal da vel ikke benyttes en DVB-T2 tuner vel? Har allerede en DVB-S og DVB-S2 tuner i computeren også men så vidst jeg har kunne finde ud af kræver det ikke DVB-T2...

Min tuner er en: Creatix SAA7131, fra Philips

håber nogen kan hjælpe! :D

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 19:42

Tuneren skal være MPEG4, og skal kunne modtage HD.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juli-2009 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Tuneren skal være MPEG4, og skal kunne modtage HD.

Tuneren skal være DVB-T
Video decoderen skal være MPEG-4 (H.264 med HD profil som vist er L4?)
Audio decoderen skal være HE-AAC

På en computer sker video+audio decodning normalt i software, evt med GPU acceleration. Det har som regel intet med DVB-T kortet at gøre.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Tuneren skal være DVB-T
Video decoderen skal være MPEG-4 (H.264 med HD profil som vist er L4?)
Audio decoderen skal være HE-AAC

På en computer sker video+audio decodning normalt i software, evt med GPU acceleration. Det har som regel intet med DVB-T kortet at gøre.

Var også det jeg regnede med at det var softwaren der gjorde udslaget...
Det burde nok ikke være det store problem da jeg har som tidligere nævnt bl.a. dvb-s2 kort i computeren også og tager f.eks. BBC HD fra Freesat...

Så du mener også at mit dvb-t kort burde virke :) ?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af thunder2008 thunder2008 skrev:

Ja, eneste undtagelse skulle være hvis der var en MPEG-2 hardware decoder på kortet men det er der ikke når du kan se G-TV som er MPEG-4 i SD kvalitet. G-TV bruger dog ikke HE-AAC audio, men det er en mindre detalje.

Du skal have software + CPU/GPU til at decode MPEG-4 i HD kvalitet, men det har du hvis BBC HD virker.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af thunder2008 thunder2008 skrev:

Ja, eneste undtagelse skulle være hvis der var en MPEG-2 hardware decoder på kortet men det er der ikke når du kan se G-TV som er MPEG-4 i SD kvalitet. G-TV bruger dog ikke HE-AAC audio, men det er en mindre detalje.

Du skal have software + CPU/GPU til at decode MPEG-4 i HD kvalitet, men det har du hvis BBC HD virker.

Super... Jeg kører det hele igennem DVBViewer så det skal nok virke...

Tusinde tak for svaret...

Men DR HD bliver kun en HD-Ready kanal ikke?

alstå i en opløsning der hedder 1280x720, ved ca. 10 mbps eller sådan noget? (ITV HD bruger 10-11mbps i 1080p mens BBC HD bruger 16-17 mbps i 1080p)

Hvorfra kan man få specifikke detajler om denne kanal? Det eneste jeg har kunnet finde er at kanalen kommer og den er i MPeG4... ville gerne vide mere om hvordan i har kunne fastslå lyd formatet til AAC ... Hvilken frekvens bliver den sendt på ? ved det er Mux2 men hvad ellers?
Nogen info om båndbredden på kanalen altså antal mbps og evt kbps for lyden?

Print side | Luk vindue