Print side | Luk vindue

boligselskab opkræver deres regnefejl

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62714
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 14:02

Emne: boligselskab opkræver deres regnefejl
Skrevet af: pjoska
Emne: boligselskab opkræver deres regnefejl
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 09:30

Vi har modtaget et brev omkring en prisstigning på antennebidrag fra 324.- pr. md. til nu 405.- pr. md. det viser sig nu, at der skal betales den ekstra opkrævning i 3 år, da der er tale om at boligselskabet har opkrævet for lidt i antennebidrag til stofa igennem mange år. Der er flere ting jeg går og undrer mig over i denne sag. Må man bare sådan opkræve en regnefejl som er beboerne totalt ukendt??? burde beløbet ikke tages fra selskabets evt. overskud igennem de år som de har regnet forkert? må de lave det som fælleskrav til alle beboerne, her tænker jeg der er jo flere beboere som ikke har boet i selskabet, mens regnefejlen har stået på! er der nogen som her har forstand på disse ting som kan fortælle om dette er lovligt?

er godt klar over man har modtaget en ydelse, men man har jo modtaget den i god tro

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 10:10
Hvis det er et almennyttigt boligselskab, så må det ikke have overskud. Så der er ikke andre steder at tage pengene end fra lejerne.

Hvis hele antennebidraget er løbende afgift for at se kanalerne, tror jeg ikke boligselskabet må opkræve for længere tid end man har boet der.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 11:46
@pjoska

405 kr/måned lyder som fuldpakken? Er den obligatorisk (næppe lovligt) for jer eller kan I selv vælge hvilken pakke fra Stofa I ønsker?

Forældelsesfristen er 3 år, så I princippet kan de opkræve den manglende indbetaling for 3 år, men selvfølgelig kun så længe du har boet i lejligheden. Hvis der er valgfrihed mellem flere forskellige pakker, vil jeg dog argumentere for at de kun kan opkræve med tilbagevirkende kraft for den billigste pakke (grundpakken), Du har valgt fuldpakken ud fra den pris som du blev tilbudt (hvis der er "tvang" som med en obligatorisk pakke er det lidt en anden sag). Til en privat kunde kan Stofa eller YouSee ikke komme rendede og sige at de har opkrævet 100 kr for lidt per måned, medmindre du var i ond tro om den korrekte pris.

At det er et almennyttigt boligselskab kan jeg ikke se gør nogen forskel. Du er lejer, ikke ejer.

Men det er virkelig nogle shitty priser medmindre der er inkluderet VoIP og internet i prisen.

Spørg eventuelt Lejernes LO (de har garanteret hørt om lignende sager før).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: moho
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 13:23

Pjoska

Her i Aarhus, Brabrand Boligforening hhv. Aarhus Antenneforening, var der oparbejdet et Underskud, men jeg vil lade tvivlen komme samme til gode, at prisen for fuldpakken i 2006 og 2007 vistnok var den samme ca 175 kr per måned.

Da prisen for tvunget fuldpakke steg fra 175 til  265 kr. per måned i 2008, den 1. april kom pakkeløsningerne.

Så jo under særlige omstændingheder! kan noget Underskudsmæssigt godkendes.

Når andre regnskabskyndige har kunne accepteret dette, har jeg intet haft at indvende.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Print side | Luk vindue