Lærred - Over 120 tommer ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62742
Udskrevet den: 27-Januar-2025 kl. 13:14
Emne: Lærred - Over 120 tommer ?
Skrevet af: Hagman
Emne: Lærred - Over 120 tommer ?
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 19:34
Hej.
Jeg skal ha' lavet et lærred, og har fået masser at råd om at bruge bagsiden på en voksdug.
De voksduge jeg har kunne finde (fx i Jysk) er 140 cm i højden, hvilket vil sige jeg ikke kan komme over de 110 tommer.
Min væg er tilpas nok stor til en 125 tommer. Hvilken andre alternativer er der end en voksdug ?
|
Svar:
Skrevet af: betho
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 19:49
Nu spørger jeg måske dumt... Men hvad bliver afstanden fra projektor til lærred, og hvor stort et billede kan din projektor lave på den afstand?
Hvad er årsagen til at du vil lave et lærred af voksdug?
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 19:57
Årsagen er, at jeg har læst, at mange bruger voksdug, og har set billeder af det - det ser godt ud.
Men det er åbenbart kun 140 cm fra top til bund, det skulle gerne være 155 cm for at ramme et 120".
|
Skrevet af: miffe2507
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 20:06
hvorfor ikke købe et lærred der er designet til netop det formål, at være et lærred, istedet for at købe en dug? er det et økonomisk spørgsmål, eller ...?
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 20:14
Miffe --> er det et økonomisk spørgsmål, eller ...? Ja, men ikke noget spørgsmål.
Andre forslag til et 'gør-det-selv-lærred" der er højere en 140 cm fra top til bund ?
|
Skrevet af: CJ1409
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:05
Hagge, jeg har købt 120 pakker hvide kleenex, du ved dem der er gode til børnenæser. Dem har jeg tapet sammen, men gennemsigtig tape og så kan jeg lave det størrelse lærred jeg vil.
Før havde jeg et lærred syet af hør-bukser, men konen har hø-feber så de der romantiske film vi skulle se de virkede bare ik´.....
Ka´du ta´det´?
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:20
Er der en speciel grund til at det med vold og magt skal være præcis 120"..? 110" er allerede et pænt stort lærred for langt de fleste mennesker.
Hvilken projektor bruger du..? Det er ikke alle projektorer der kan lave et godt billede ved 120" - ved mange modeller nævnes det at de kan lave op til f.eks. 300", og det kan de måske i teorien også, men da det er den samme lysmængde der skal spredes ud på et større areal bliver billedet også mere udvisket at se på jo større det bliver.
------------- LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til jeres spørgsmål til mig...
Det var ellers meningen, at spørgsmålet kom fra mig af
|
Skrevet af: Darknezs
"Andre forslag til et 'gør-det-selv-lærred" der er højere en 140 cm fra top til bund ?"
Hvad med gør det selv http://www.screenstore.dk/screen_goo__4_m2__samlet_kit__l%C3%83%C2%A6rredmaling_direkte_p%C3%83%C2%A5_v%C3%83%C2%A6g-p-444.html -
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:21
Hagman skrev:
Årsagen er, at jeg har læst, at mange bruger voksdug, og har set billeder af det - det ser godt ud.
Men det er åbenbart kun 140 cm fra top til bund, det skulle gerne være 155 cm for at ramme et 120". |
Hvordan vil du spænde det ud?
Ellers vil det jo bølge en del.
Lærreder er efterhånden kommet ned i et fornuftigt prisleje, ellers kan man evt. male en væg med lærredmaling.
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:25
Cyberguyen -->
Jeg vil lave en ramme af træ, en stor satan, og derefter hæfte dugen på i top, bund og siderne.
Ang. prisen på lærred, så er dette stadig en god billig løsning. Ca. pris 150-200,-
Det lyder som om det er første gang i hører om voksdug som lærred ? ...jeg har da læst det flere steder efterhånden.
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:31
Hageman:
Du kan få gør-det-selv lærreder, med en ordenlig dug for ca. 3.000 kr. og så får du 110".
Hvorfor skal det være over 260 i bredden, det forstår jeg slet ikke. Det vil betyde at du skal sidde min. 3,9 m. fra lærredet... Og din projektor skal formegentlig hænge noget længere væk...
Jeg tror altså ikke på at nogen projektor vil lave særlig godt billede på en voksdug i den størrelse.
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:37
Betho -->
Der er stadig langt op fra 150-200,- til 3.000 ...men måske senere hen - har du et link ?
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:43
Hagman skrev:
Cyberguyen -->
Jeg vil lave en ramme af træ, en stor satan, og derefter hæfte dugen på i top, bund og siderne.
Ang. prisen på lærred, så er dette stadig en god billig løsning. Ca. pris 150-200,-
Det lyder som om det er første gang i hører om voksdug som lærred ? ...jeg har da læst det flere steder efterhånden. |
Jeg har selv set lærreder på voksdug og det er efter min mening ikke lige så godt som en gang billig kalkagtig plastmaling fra røverkøb på en spånplade.
Voksdug er efter min mening for blankt og det er meget svært at spænde ud efter længere tids udspænding bliver det slapt.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:44
Hagman skrev:
Ang. prisen på lærred, så er dette stadig en god billig løsning. Ca. pris 150-200,- |
Hvad har du i tankerne som projektor?
Normalt frarådes nemlig så store lærreder til projektorer, med mindre det er en af de dyre lysstærke. Og med dit budget, tror jeg ikke de er med i overvejelserne, elller ?
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:46
Det er bagsiden af voksdugen man bruger. Dem jeg har set, har set rigtig flotte ud, og folk der har det, virker meget glad for det.
Men, det må jo komme an på en prøve
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:50
Lars skrev:
Hagman skrev:
Ang. prisen på lærred, så er dette stadig en god billig løsning. Ca. pris 150-200,- |
Normalt frarådes nemlig så store lærreder til projektorer, med mindre det er en af de dyre lysstærke. Og med dit budget, tror jeg ikke de er med i overvejelserne, elller ?
/Lars
|
Du har ret i, at mit budget ikke rigtig tillader en dyr lysstærk projektor, men jeg går da og håber på, at den kan vise bare en nogenlunde kvalitet, jeg kræver ikke HD Den har 1600 Anci Lumens, 1280x720.
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:56
Hagman skrev:
Lars skrev:
Hagman skrev:
/Lars
|
Du har ret i, at mit budget ikke rigtig tillader en dyr lysstærk projektor, men jeg går da og håber på, at den kan vise bare en nogenlunde kvalitet, jeg kræver ikke HD Den har 1600 Anci Lumens, 1280x720. | Det har ikke så meget med opløsningen at gøre (1280x720 er iøvrigt også HD) men med lysstyrken. Som jeg skrev tidligere skal du tænke på at lyset bliver svagere per cm2 jo større du gør billedet. De fleste projektorer til hjemmebrug vil nemt give et billede der ser udvisket ud hvis lærredet er ret meget over 100".
Jeg vil anbefale dig at hænge voksdugen op midlertidigt INDEN du spænder det fast til en ramme, for at få en fornemmelse for hvor stort du kan gøre billedet så det stadig er til at holde ud at se på - både hvad angår afstand og lysstyrke. Det vil være mindre besværligt end at lave rammen om senere, hvis du starter ud med at gøre lærredet for stort.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:58
Hagman.
Du kan jo selv søge på gør-det-selv lærreder. Jeg er bare bekymret for kvaliteten af det du vil kaste dig over.
Men lad os nu hører hvad det er for en projektor.
Ansi lumens er jo ikke alt. Og hvis voksdugens egenskab til at kaste lyset tilbage, er så ringe, som jeg forestiller mig, så bliver resultatet altså horribelt. Og så på den størrelse...
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:59
Iøvrigt vil vi bare hjælpe dig.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 23:00
Hagman skrev:
Du har ret i, at mit budget ikke rigtig tillader en dyr lysstærk projektor, men jeg går da og håber på, at den kan vise bare en nogenlunde kvalitet, jeg kræver ikke HD Den har 1600 Anci Lumens, 1280x720. |
Det du vil fornemme er, at billedet opleves bedre og bedre jo mindre det er.
Altså at et projekteret billede på eksempelvis 80" er markant bedre end et på 100". Og et på 100" er markant bedre end et på 120".
Men når du ikke har en sort lysabsorberende ramme udenom, kan den del jo være af mindre betydning.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 23:32
Hagman, Otto fra AVPrecision har netop startet denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62750& PN=1&TPN=500
der bl.a. omtaler størrelse kontra lys i projektor setups - der er en del stof til eftertanke.
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 23:44
RogueAgent skrev:
Hagman, Otto fra AVPrecision har netop startet denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62750& PN=1&TPN=500
der bl.a. omtaler størrelse kontra lys i projektor setups - der er en del stof til eftertanke.
|
En hurtig opsummering til dem der ikke lige har mod på hele smøren: Hvad projektoren er opgivet til, er i praksis uinteressant i forhold til hvad den rent faktisk leverer, så hvis nogen skal hjælpe OP her, så som Betho siger: Lad os høre hvilket produkt der er tale om, ikke bare specs. Du virker fornærmet over at folk stiller mod-spørgsmål, men det er altså nødvendigt hvis du skal have nogle brugbare svar.
Glem 120" on a budget, det bliver noget klamp. Glem hvad du har set på screenshots, det siger intet om kvaliteten i praksis. Og glem det f***ing voksdug. Indrømmet, der findes billige lærreder der er lige så ringe som voksdugene, men det er lærrederne der er elendige, ikke voksdugen der er god. Dem der har spredt dén idé at voksdugene er fine som lærreder, må være dem der mener at Aldi's leverpostej smager godt, Ekstra Bladet er god journalistik, og glade kører rundt i en Lada 110. Ting der er tæt på gratis, er åbenbart per definition godt til prisen i nogles øjne.
Hvis budgettet er rigtigt trangt, så følg rådene med maling i stedet for.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-Juli-2009 kl. 00:43
Hagman:
Inden du skaffer dig et billedet på 120" må du ikke glemme hvor langt du kommer til at sidde fra det.
Med 720P vil du tydeligere kunne se pixels og det kan det være svært generende at sidde tæt på et lærred der er for stort. Du vil skulle bevæge dine øjne alt for meget, hvilket let kan give hovedpine.
Læs videre her: http://www.projectorcentral.com/projection_screen_size.htm - http://www.projectorcentral.com/projection_screen_size.htm
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 07-Juli-2009 kl. 08:47
Hagman skrev:
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til jeres spørgsmål til mig...
Det var ellers meningen, at spørgsmålet kom fra mig af |
Du virker godt nok en smule negativ på folk der gerne vil hjælpe dig? De spørger jo netop ind til tingene for at hjælpe dig. Og du kan da vel ikke forvente hjælp hvis du ikke giver dem noget igen?
Held og lykke med duen.
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 07-Juli-2009 kl. 21:21
RuneH skrev:
Hagman skrev:
Det var ellers meningen, at spørgsmålet kom fra mig af
|
Du virker godt nok en smule negativ på folk der gerne vil hjælpe dig? De spørger jo netop ind til tingene for at hjælpe dig. Og du kan da vel ikke forvente hjælp hvis du ikke giver dem noget igen?
Held og lykke med duen.
|
Jeg undskylder meget, hvis det indlæg har lydt negativt. Det var bestemt ikke ment sådan. Jeg satte ellers smiley's ind, for at indikeret dette
|
Skrevet af: ikeaboy
Skrevet den: 07-Juli-2009 kl. 22:19
Nej jeg opfattet nu heller ikke det indlæg som negativt, dog lidt flabet , men jeg synes dog det virker til at du ikke rigtig har lyst til at hører på de råd folk giver dig herinde. Du har ligesom besluttet for hvordan og hvilken måde det skal forgår på, og så spørger du lige herinde for at hører hvad du gerne vil hører. Da du så ikke får de svar du gerne vil hører, er det som om du vælger at ignorere det, for så at forsætte med de planer du har lagt. Det giver jo ingen mening med at spørge om hjælp, hvis man ikke vil lytte til de råd man får. Folk herinde vil jeg bare hjælpe dig, det er der hele pointen med dette forum, at man udveksler erfaringer og hjælper hinanden. Kan heller ikke forstå at du ikke bare skriver hvilken projektor det er du har tænkt dig at købe/eller har købt, det er noget nemmere at hjælpe hvis man ved hvilken projektor du har. Men jeg går ud fra det er denne her, eftersom du skriver den har 1600 lumens: http://www.eu-computer.dk/shop/lg-projektor-ah115-23381p.html - http://www.eu-computer.dk/shop/lg-projektor-ah115-23381p.htm l som du linket til i en anden tråd, hvor du spurgte om hjælp til projekter køb. Hvor jeg frarådet dig at købe den, men du tilsyneladende også har valgt at overhører det råd
Her i denne tråd, er rådene rimlig klare og jeg kan da også lige give mit besyv med. Jeg har prøvet IKEA rullegardiner, voksdug, alm. hvis stuevæg, midi. Gipsplade med maling og et ok kvalitets lærred fra Quality screen(4000,-)
IKEA rullegardiner, voksdug og alm. hvis stuevæg, glem det !! det dur ikke. Så kan du ligeså godt også bygge din egen projektor, for det bliver ikke særlig godt. Malingen på gipspladen virker dog over al forventning super godt, så godt at jeg nærmest foræret mit Quality screen lærred væk (fik ca. 1200,- for det, og det var næsten som nyt), da jeg synes gipspladen gjorde det en del bedre faktisk. Som alle andre skriver så glem alt om 120" og 110". Hvis det skal være bare nogenlunde kvalitet, uden du skal have en ex. scaler, så er 100" max for en 720p ellers kommer det til at ligne noget der er løgn, og du vil meget hurtigt blive træt af det, når wow oplevelsen over det store billede har lagt sig, hvilket nok også sker meget hurtigt pga den dårlige kvalitet. Nogen gange passer ordsproget : Det er ikke størrelsen, det er gørelsen
|
Skrevet af: miffe2507
Skrevet den: 25-Juli-2009 kl. 14:46
ikeaboy skrev:
Nej jeg opfattet nu heller ikke det indlæg som negativt, dog lidt flabet , men jeg synes dog det virker til at du ikke rigtig har lyst til at hører på de råd folk giver dig herinde. Du har ligesom besluttet for hvordan og hvilken måde det skal forgår på, og så spørger du lige herinde for at hører hvad du gerne vil hører. Da du så ikke får de svar du gerne vil hører, er det som om du vælger at ignorere det, for så at forsætte med de planer du har lagt. Det giver jo ingen mening med at spørge om hjælp, hvis man ikke vil lytte til de råd man får. Folk herinde vil jeg bare hjælpe dig, det er der hele pointen med dette forum, at man udveksler erfaringer og hjælper hinanden. Kan heller ikke forstå at du ikke bare skriver hvilken projektor det er du har tænkt dig at købe/eller har købt, det er noget nemmere at hjælpe hvis man ved hvilken projektor du har. Men jeg går ud fra det er denne her, eftersom du skriver den har 1600 lumens: http://www.eu-computer.dk/shop/lg-projektor-ah115-23381p.html - http://www.eu-computer.dk/shop/lg-projektor-ah115-23381p.htm l som du linket til i en anden tråd, hvor du spurgte om hjælp til projekter køb. Hvor jeg frarådet dig at købe den, men du tilsyneladende også har valgt at overhører det råd
Her i denne tråd, er rådene rimlig klare og jeg kan da også lige give mit besyv med. Jeg har prøvet IKEA rullegardiner, voksdug, alm. hvis stuevæg, midi. Gipsplade med maling og et ok kvalitets lærred fra Quality screen(4000,-)
IKEA rullegardiner, voksdug og alm. hvis stuevæg, glem det !! det dur ikke. Så kan du ligeså godt også bygge din egen projektor, for det bliver ikke særlig godt. Malingen på gipspladen virker dog over al forventning super godt, så godt at jeg nærmest foræret mit Quality screen lærred væk (fik ca. 1200,- for det, og det var næsten som nyt), da jeg synes gipspladen gjorde det en del bedre faktisk. Som alle andre skriver så glem alt om 120" og 110". Hvis det skal være bare nogenlunde kvalitet, uden du skal have en ex. scaler, så er 100" max for en 720p ellers kommer det til at ligne noget der er løgn, og du vil meget hurtigt blive træt af det, når wow oplevelsen over det store billede har lagt sig, hvilket nok også sker meget hurtigt pga den dårlige kvalitet. Nogen gange passer ordsproget : Det er ikke størrelsen, det er gørelsen
|
I hvilke sammenhænge passer det ikke, ikeaboy?
|
|