æ, ø og å i Firefox 3.5
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62748
Udskrevet den: 18-Februar-2025 kl. 21:07
Emne: æ, ø og å i Firefox 3.5
Skrevet af: Vilhelm
Emne: æ, ø og å i Firefox 3.5
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:44
Efter at Firefox er opdateret til version 3.5 viser det sig at de 3 sidste bogstaver i det danske alfabet bliver til spørgsmålstegn. Det er skidt og ser ikke pænt ud!
Er der noget jeg kan gøre ved det? Vil jo helst bruge Firefox.
------------- Venlig hilsen, Vilhelm
|
Svar:
Skrevet den: 06-Juli-2009 kl. 22:49
Nåh, da! Problemet viser sig ikke her! Problemet er altså kun knyttet til det vinde hvor jeg ser kladden af mit indlæg.
|
Skrevet den: 16-Juli-2009 kl. 23:34
Problemet er kun knyttet til vinduet "Vis kladde".
Men det er tosset nok, for jeg synes, at man skal kontrollere sine indlæg, inden de sendes, og det er svært, når bogstaverne æ, ø og å er blevet til spørgsmålstegn i nogle sorte ruder.
Er der nogen der kender forklaringen og løsningen?
|
Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 16-Juli-2009 kl. 23:55
Hvilken "Character Encoding" bruger du? Hos mig virker det fint med "Autodetect" -> "Universal"
Nogle gange vælger den så Western (Windows-1252) og andre gange Western (ISO-8859-1).
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 16-Juli-2009 kl. 23:56
Jeg oplever det samme med Firefox når der vises kladde. Skal ikke kunne sige den præcise grund, men gætter på kladden ikke har noget CHARSET, så den kender ikke de danske tegn.
Der er en del af sådan nogle "småfejl" på siden, men der er ikke så meget at gøre pt. end bare acceptere det.
Det bliver lidt sværere at læse kladde, men så må man bare læse selve teksten igennem i det man skriver.
|
Skrevet den: 17-Juli-2009 kl. 01:25
Zulu skrev:
Hvilken "Character Encoding" bruger du? Hos mig virker det fint med "Autodetect" -> "Universal"
Nogle gange vælger den så Western (Windows-1252) og andre gange Western (ISO-8859-1).
|
Zulu skrev:
|
Tak for svaret, men jeg er vist ikke helt med.
Jeg er vist ikke helt med.
I min dansksprogede Firefox 3.5 har jeg i Funktioner, Indstillinger,
fanen Indhold under knappen Avanceret... sat flueben i rubrikken
"Tillad sider at vælge deres egne skrifttyper i stedet for mine valg".
Som standardskrifttype kører jeg med Nordisk (ISO-8859-10). Det fungerer fint, også i andre fora.
Selv om jeg fjerner fluebenet eller vælger andre standardskrifttyper,
fx Unicode UTF-8 eller forskellige Vestlige Iso-standarder, har jeg samme problem med
visning af æ, ø og å i "Vis kladde".
Jeg tror bibihest har ret i at sådan er det bare.
Et andet problem er der også i Firefox, nemlig at tekst der indsættes fra en fil (fx et dokument, jeg har skrevet) medfører at der indsættes nogle tossede formateringer foran det indsatte, og de lader sig ikke delete. Jeg har dog fundet løsningen: Jeg markerer og klipper den indsatte tekst, hvorefter jeg bruger knappen Ryd formular. Når jeg derefter indsætter den klippede tekst igen, er den uden formateringerne.
|
|