AV Precision skrev:
Hvis man har et gammelt produkt, og er tilfreds med det og derfor vælger ikke at bruge pengene på opgraderingen, hvad har man så mistet ved at Linn tilbyder denne mulighed? |
Man har mistet 5.000,- kr. hvis man køber den. Mon ikke strømforsyningerne er rimeligt godt designet i de fleste af Linns produkter i forvejen? Vi snakker ikke effektforsyning her - vi taler digitale kredsløb der i forvejen lovprises for deres ekstremt lave egenstøj. Det forbedres ikke som ved et trylleslag, med en ny strømforsyning.
Jeg vil tro at Linns eksisterende strømforsyning i virkeligheden er rigtig god, og fornemt afkoblet støjmæssigt, og dermed er den nye så godt som værdiløs som opgradering. Men de vil selvfølgelig gerne sælge os en ny, det tjener de jo penge på. De har sandsynligvis lavet den nye, fordi den er billigere at producere, fordi én eller flere af de komponenter de brugte til den gamle ikke længere kan skaffes, eller fordi den gamle faktisk havde nogle indbyggede fejl der nu er rettet. Hvis det sidste gør sig gældende, så bør man nok tænke over hvordan de lovpriste deres gamle produkt, om de rent faktisk ikke er i stand til at designe en strømforsyning korrekt, eller om de blot har et lemfældigt forhold til kvalitet.'
Jeg har selv deltaget i udviklingen af strømforsyninger (godtnok ikke til hifiprodukter, men til måleinstrumenter), og jeg har i 10 år nu arbejdet med at teste bl.a. strømforsyninger i elektronikindustrien. Jeg mener dette er snake oil, og godtroende hifi-entusiaster med for små p**** bliver nødt til at købe den nye PSU, fordi den findes.
Det er præcis ligesom RIAA-forstærkeren her til 105.000,-: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2996&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2996&zoneid=5
Her er der tale om en småsignals-preamp, og i alle andre sammenhænge går man igennem ild og vand for at indstrålingssikre hifiudstyr - men denne hér kan man for en *merpris* få med plexiglaslåg... Og så må man også lige fremhæve alle de småjusteringer der er i dybden og bredden af de forskellige udfræsninger på fronten, for egentlig at have bare lidt at skrive. Jeg vil mene de 105k er bedre givet ud hos en adfærdspsykolog.
Mvh Steen
|