Print side | Luk vindue

Min bærbare kan ikke finde hjemmesider

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63537
Udskrevet den: 13-Maj-2025 kl. 15:07

Emne: Min bærbare kan ikke finde hjemmesider
Skrevet af: Leon S
Emne: Min bærbare kan ikke finde hjemmesider
Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 17:27
Min bærbare Dell-6000 gør knuder. Først blev den mere og mere langsom på nettet - og opgav så! - Nu har jeg geninstalleret den med Dells "Restore"-program; og den finder nu ubesværet mit trådløse netværk - på fuld styrke.  MEN det er ikke muligt at åbne en eneste hjemmeside: "Siden kunne ikke findes", er meldingen hver gang! Mine øvrige PC'er har ingen problemer! - Hvad tror I, der er galt?

-------------
Leon

Svar:
Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Leon S Leon S skrev:

Min bærbare Dell-6000 gør knuder. Først blev den mere og mere langsom på nettet - og opgav så! - Nu har jeg geninstalleret den med Dells "Restore"-program; og den finder nu ubesværet mit trådløse netværk - på fuld styrke.  MEN det er ikke muligt at åbne en eneste hjemmeside: "Siden kunne ikke findes", er meldingen hver gang! Mine øvrige PC'er har ingen problemer! - Hvad tror I, der er galt?

Du bliver nok nødt til at skrive noget mere om dit system. Hvilket styresystem? Hvilken Service Pack? Hvilken browser (Internet Explorer, velsagtens, men hvilken version)? Er du sikker på at du er på Internettet og ikke bare lokalt netværk? Hvis du bruger et mailprogram, virker det så?

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: abacus
Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 23:17

Har du prøvet at højreklikke på trådløst-ikon i bundlinien og så bedt pc'en om at reparere?

For det lyder som sagt, at du kun er på det interne net.
Pc'en får nok en forkert ip-adresse som dden husker fra sidste opsætning?

Niels

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Juli-2009 kl. 00:13
Prøv at åbne en DOS-prompt og kør disse tre kommandoer (virker på XP men måske ikke Vista):

route print >> c:\leonlog.txt
ipconfig /all >> c:\leonlog.txt
tracert -d 81.82.83.84 >> c:\leonlog.txt

Åbn derefter c:\leonlog.txt og post indholdet her.

Det giver nogle informationer om din netværkskonfiguration og hvor langt ud i verden, du evt. har forbindelse.

Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Har du prøvet at højreklikke på trådløst-ikon i bundlinien og så bedt pc'en om at reparere?

Niels

-------------
Leon

Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 17:53

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Du bliver nok nødt til at skrive noget mere om dit system. Hvilket styresystem? Hvilken Service Pack? Hvilken browser (Internet Explorer, velsagtens, men hvilken version)? Er du sikker på at du er på Internettet og ikke bare lokalt netværk? Hvis du bruger et mailprogram, virker det så?

Jeg bruger styresystemet Windows XP, servicepack 2. Hvad angår mail, bruger jeg Webmail hos TDC

-------------
Leon

Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Niels

Ja, jeg har bedt om en "reparation", og fik fik kvittering for det: "succesfuldt gennemført". Men det ændrede ikke noget. Det er som om, at jeg godt kan søge på en hjemmeside - DSB f.eks., og efter lang tøven, hvor der hele tiden for neden i billedet står: "åbner DSB.dk  ..... " så skifter søgningen f.eks til DSB.dk/org eller lignende og så til MSN .....  og så til sidst opgiver maskinen.

-------------
Leon

Skrevet den: 26-Juli-2009 kl. 18:05
Det kunne godt lyde som et dns-problem. Prøv nu at køre de tests, jeg bad dig om. En af dem viser netop, om du kan få forbindelse uden brug af dns.

Skrevet den: 28-Juli-2009 kl. 17:43

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det kunne godt lyde som et dns-problem. Prøv nu at køre de tests, jeg bad dig om. En af dem viser netop, om du kan få forbindelse uden brug af dns.

Hej!  -  først beklager jeg mine lange svartider, som skyldes travlhed med andre ting.  Men hør engang her: I de senest forløbne to dage har "den bærbare" været udlånt til en af mine bekendte, som er prof, - datamatiker, tror jeg det hedder. Han beretter nu, at han har opdateret alt muligt på maskinen, samt at han ubesværet kan gå på sit trådløse netværk derhjemme med min nødlidende maskine!! - Men ak, da han for lidt siden glædestrålende møder op her, kan den let finde mit trådløse netværk - som før, men stadig ikke finde en eneste hjemmeside. Han har ikke samme udbyder som jeg, der har TDC.

Det, du skrver om et "DNS"-problem! - Er det noget, jeg skal spørge udbyderen om - altså TDC? - Kan det give denne slags netværks-problemer, hvis man - som her i huset - har det samme brugernavn på flere PC'er?

-------------
Leon

Skrevet den: 05-August-2009 kl. 12:18

Det, du skrver om et "DNS"-problem! - Er det noget, jeg skal spørge udbyderen om - altså TDC?

Ikke for at lyde grov, men:
Du kan jo starte med at følge min opfordring.

Ingen her kan diagnosticere dit problem uden flere oplysninger. Vi kan kun gætte. Derfor har vi brug for oplysninger, som f.eks. kan fås fra de tests, jeg har bedt dig køre.

Skrevet den: 17-August-2009 kl. 23:42
Er dit problem løst?

Når udbyderen er TDC og styresystemet er Win XP, kan TDC-programmet Netsupport anvendes til at løse internet- og opsætningsproblemer.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 18-August-2009 kl. 17:19

Er dit problem løst?

Når udbyderen er TDC og styresystemet er Win XP, kan TDC-programmet Netsupport anvendes til at løse internet- og opsætningsproblemer.

'***************************** 

Nej problemet er ikke løst, og jeg har heller ikke haft voldsomt meget tid til min rådighed. Men lidt nyt er der da dukket op. I min famlen "i blinde" er nedenstående fejlmeldinger kommet frem:

Siger det noget? - og kan jeg komme til at bruge TDC's netsupport, når jeg ikke kan kalde nogen hjemmeside op? - Så kan jeg vel heller ikke nå TDC's; eller misforstår jeg noget? - Kan jeg eventuelt skaffe mig skaffe mig sådan assistance via en anden computer og noget program-download på en USB-nøgle, som så kunne bæres over i den syge maskine? .....................

Diagnosticering af HTTP, HTTPS, FTP

HTTP-, HTTPS-, FTP-forbindelser

warn

FTP (Passiv): Fejl 12007 under oprettelse af forbindelse til ftp.microsoft.com: The server name or address could not be resolved

warn

HTTP: Fejl 12007 under oprettelse af forbindelse til www.microsoft.com: The server name or address could not be resolved

warn

HTTPS: Fejl 12007 under oprettelse af forbindelse til www.microsoft.com: The server name or address could not be resolved

warn

HTTP: Fejl 12007 under oprettelse af forbindelse til www.hotmail.com: The server name or address could not be resolved

warn

FTP (Aktiv): Fejl 12031 under oprettelse af forbindelse til ftp.microsoft.com: The connection with the server was reset

warn

HTTPS: Fejl 12002 under oprettelse af forbindelse til www.passport.net: The operation timed out

error

En HTTP-forbindelse blev ikke oprettet.

error

En HTTPS-forbindelse blev ikke oprettet.

error

En FTP-forbindelse blev ikke oprettet.

Seneste tidspunkt for kørsel af diagnosticering: 08/15/09 16:39:03

Diagnosticering af HTTP, HTTPS, FTP

HTTP-, HTTPS-, FTP-forbindelser

warn

FTP (Passiv): Fejl 12031 under oprettelse af forbindelse til ftp.microsoft.com: The connection with the server was reset

warn

HTTPS: Fejl 12002 under oprettelse af forbindelse til www.microsoft.com: The operation timed out

warn

FTP (Aktiv): Fejl 12031 under oprettelse af forbindelse til ftp.microsoft.com: The connection with the server was reset

warn

HTTPS: Fejl 12029 under oprettelse af forbindelse til www.passport.net: A connection with the server could not be established

info

HTTP: Der blev oprettet forbindelse til www.hotmail.com.

error

En HTTPS-forbindelse blev ikke oprettet.

error

En FTP-forbindelse blev ikke oprettet.

info

Omdirigerer bruger til supportopkald

-------------
Leon

Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 18-August-2009 kl. 20:41

Jeg bruger styresystemet Windows XP, servicepack 2. Hvad angår mail, bruger jeg Webmail hos TDC

Jeg ville nok skynde mig at opdatere til sp3.

Muligvis kan dit antivirusprogram drille, hvad for et antivirusprogram bruger du? Og bruger du en firewall, foruden den der er i XP?

Har du prøvet med en anden browser, evt. Firefox?

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Skrevet den: 19-August-2009 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Muligvis kan dit antivirusprogram drille, hvad for et antivirusprogram bruger du? Og bruger du en firewall, foruden den der er i XP?

Hilsen Ole

Hej Ole! - Jeg vil bestemt også foretrække at opgradere til XP - 3; men hvordan kommer jeg til det, når maskinen ikke kan fange en eneste hjemmeside? Idet maskinen lige er "trukket" helt om, det har en anden af mine hjælpere gjort, så er der lige nu intet antivirusprogram i den; så det kan ikke forstyrre noget. Jeg har ikke forsøgt at anvende nogen anden browser end Internet Explorer.

I øvrigt har jeg fået flere venlige og velmente råd fra mange af jer rare mennesker; men de går ofte ud på at hente "noget" på nettet !! - og det er jo lige præcis det, som den syge maskine ikke kan, da den altid melder tilbage, at "hjemmesiden kunne ikke findes" - eller noget i den retning; og se så er det jo lidt svært at downloade noget. - Eller er det mig, som her er kørt helt af sporet?

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 19-August-2009 kl. 13:19

"...ftp.microsoft.com: The server name or address could not be resolved.."

Ovenstående tyder netop på dns problemer. Tjeck om din dns står til udbyderens ip'er eller det er routerens ip.  

Prøv i alle tilfælde at åbne en prompt, og skriv:

netsh winsock reset

tryk enter, og genstart maskinen.  

Skrevet den: 19-August-2009 kl. 14:06
Leo S

Du må downloade TDC's hjælpeprogram Netsupport på en anden pc. Der kan du også læse mere om  http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5561 - Hvordan installerer jeg netsupport .

Overfør så Netsupport til din nødlidende pc via fx usb-nøgle og kør programmet. Måske får du i den forbindelse brug for telefonisk support fra TDC hotline. Det skal du bare bruge.

Held og lykke og meld tilbage hertil.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 19-August-2009 kl. 18:32

I øvrigt har jeg fået flere venlige og velmente råd fra mange af jer rare mennesker; men de går ofte ud på at hente "noget" på nettet !!

Mit råd gik ikke ud på at hente noget på nettet, men alene at køre diagnosticering med de værktøjer, der allerede ligger i Windows.

Skrevet den: 19-August-2009 kl. 23:29

I øvrigt har jeg fået flere venlige og velmente råd fra mange af jer rare mennesker; men de går ofte ud på at hente "noget" på nettet !!

Mit råd gik ikke ud på at hente noget på nettet, men alene at køre diagnosticering med de værktøjer, der allerede ligger i Windows.

Hej Allan!  -  Jeg medgiver, at jeg ikke har reflekteret  på dit tilbud om en diagnosticering ud fra komandoerne:

route print >> c:\leonlog.txt
ipconfig /all >> c:\leonlog.txt
tracert -d 81.82.83.84 >> c:\leonlog.txt

Det skyldes en bestemt ting, nemlig at da jeg for en kollega nævnte, at jeg ville sende sådanne resultater/oplysninger - indeholdende IP-adresser, - MAC-adresser m.v. til en "fremmed", så slog han korsets tegn og sagde: "Gør aldrig den slags, det er livsfarligt. Så får vedkommende jo adgang til din computer/netværk"!

Tja, hvad ved jeg; men forskrækket - det blev jeg.  Men så du, at jeg i et tidligere svar her på kanalen beskrev fejlmeldings-loggen, der nævner en hel masse om, at "forbindelse til server blev ikke oprettet" m.v.  Men det siger måske ikke noget? - - M.v.h.  Leon   

-------------
Leon

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 19-August-2009 kl. 23:41
Til Leon

Kan du ikke ringe til TDC - de må da være de nærmeste til at hjælpe, når du betaler for abonnement.

Ligeledes Dell - Hvis der er nogle indstillinger der er lavet af Dell for flere år siden i netværksindstillinger - de bliver så læst ind igen, når du laver en restore tilbage til hvordan pc'en var fra starten.

Hvis det var mig, ville jeg ringe til TDC og Dell for at få det til at virke!

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 19-August-2009 kl. 23:50
Den log, du har vist os, siger intet om, hvad der er galt.

Det er som sagt svært at hjælpe nogen i blinde, så hvis du ønsker at holde kortene tæt ind til kroppen, kommer vi ikke langt.

De tre kommandoer giver ingen oplysninger, som jeg ikke selv ville turde dele - og jeg ved faktisk ret meget om netværk, herunder hvilke oplysninger der kan misbruges. Så her kommer mine tilsvarende oplysninger, bare for eksemplets skyld - og din ven må hjertensgerne forsøge at misbruge dem:

============================================================ ===============
Interface List
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x2 ...00 1d e0 34 80 cf ...... Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN - Packet Scheduler Miniport
0x3 ...00 1c 25 1e 0e bc ...... Intel(R) 82566MM Gigabit Network Connection - Packet Scheduler Miniport
0x10005 ...00 1e 4c f5 3a ed ...... Bluetooth Device (Personal Area Network)
Active Routes:
Network Destination        Netmask          ; Gateway       Interface  Metric
          0.0.0.0          ; 0.0.0.0      10.20.30.40      10.20.30.2      20
         10.0.0.0        255.0.0.0       10.20.30.2      10.20.30.2      20
       10.20.30.2  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1      20
   10.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2      10.20.30.2      20
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1      1
        224.0.0.0        240.0.0.0       10.20.30.2      10.20.30.2      20
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2        &n bsp;      3      1
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2      10.20.30.2      1
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2        &n bsp;  10005      1
Default Gateway:       10.20.30.40
Persistent Routes:
  None

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : hamselv

Primary Dns Suffix  . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1D-E0-34-80-CF

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes

Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.20.30.2

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.20.30.40

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.20.30.40

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.20.30.40

Lease Obtained. . . . . . . . . . : 19. august 2009 18:12:22

Lease Expires . . . . . . . . . . : 20. august 2009 18:12:22

Ethernet adapter Local Area Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82566MM Gigabit Network Connection

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1C-25-1E-0E-BC

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1E-4C-F5-3A-ED

Tracing route to 81.82.83.84 over a maximum of 30 hops

1    30 ms    15 ms    16 ms  87.52.132.185

2    14 ms    15 ms    15 ms  83.88.7.24

3    24 ms    34 ms   101 ms  83.88.13.81

4    19 ms   104 ms    24 ms  83.88.27.25

5   139 ms   218 ms   205 ms  83.88.23.58

6   163 ms   211 ms   210 ms  4.68.111.17

7   166 ms   207 ms   204 ms  4.69.134.25

8    52 ms    49 ms    50 ms  4.69.134.30

9    43 ms    42 ms    41 ms  4.69.141.150

10    42 ms    42 ms    42 ms  4.69.133.89

11    46 ms    45 ms    44 ms  4.69.136.253

12    45 ms    45 ms   127 ms  212.3.237.38

13    49 ms    51 ms    47 ms  213.224.253.214

14     *        *       50 ms  213.224.253.78

15    49 ms    48 ms    49 ms  213.224.193.4

16    54 ms    53 ms    54 ms  81.82.83.84

Trace complete.

Skrevet den: 20-August-2009 kl. 04:15

Hilsen Ole

Hej Ole! - Jeg vil bestemt også foretrække at opgradere til XP - 3; men hvordan kommer jeg til det, når maskinen ikke kan fange en eneste hjemmeside? Idet maskinen lige er "trukket" helt om, det har en anden af mine hjælpere gjort, så er der lige nu intet antivirusprogram i den; så det kan ikke forstyrre noget. Jeg har ikke forsøgt at anvende nogen anden browser end Internet Explorer.

I øvrigt har jeg fået flere venlige og velmente råd fra mange af jer rare mennesker; men de går ofte ud på at hente "noget" på nettet !! - og det er jo lige præcis det, som den syge maskine ikke kan, da den altid melder tilbage, at "hjemmesiden kunne ikke findes" - eller noget i den retning; og se så er det jo lidt svært at downloade noget. - Eller er det mig, som her er kørt helt af sporet?

M.v.h.  Leon

Det er jeg da helt med på. Men man kan jo hente de programmer incl. sp3 på en anden maskine og få installeret det nødvendige software.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 21-August-2009 kl. 17:03

Den log, du har vist os, siger intet om, hvad der er galt.

Det er som sagt svært at hjælpe nogen i blinde, så hvis du ønsker at holde kortene tæt ind til kroppen, kommer vi ikke langt.

De tre kommandoer giver ingen oplysninger, som jeg ikke selv ville turde dele - og jeg ved faktisk ret meget om netværk, herunder hvilke oplysninger der kan misbruges. Så her kommer mine tilsvarende oplysninger, bare for eksemplets skyld - og din ven må hjertensgerne forsøge at misbruge dem:

Interface List
0x2 ...00 1d e0 34 80 cf ...... Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN - Packet Scheduler Miniport
0x3 ...00 1c 25 1e 0e bc ...... Intel(R) 82566MM Gigabit Network Connection - Packet Scheduler Miniport
0x10005 ...00 1e 4c f5 3a ed ...... Bluetooth Device (Personal Area Network)
Active Routes:
Network Destination        Netmask          ; ; Gateway       Interface  Metric
          0.0.0.0          ; ; 0.0.0.0      10.20.30.40      10.20.30.2      20
         10.0.0.0        255.0.0.0       10.20.30.2      10.20.30.2      20
       10.20.30.2  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1      20
   10.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2      10.20.30.2      20
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1      1
        224.0.0.0        240.0.0.0       10.20.30.2      10.20.30.2      20
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2        &a mp;n bsp;      3      1
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2      10.20.30.2      1
  255.255.255.255  255.255.255.255       10.20.30.2        &a mp;n bsp;  10005      1
Default Gateway:       10.20.30.40
Persistent Routes:
  None

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : hamselv

Primary Dns Suffix  . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1D-E0-34-80-CF

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes

Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.20.30.2

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.20.30.40

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.20.30.40

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.20.30.40

Lease Obtained. . . . . . . . . . : 19. august 2009 18:12:22

Lease Expires . . . . . . . . . . : 20. august 2009 18:12:22

Ethernet adapter Local Area Connection:

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82566MM Gigabit Network Connection

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1C-25-1E-0E-BC

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)

Physical Address. . . . . . . . . : 00-1E-4C-F5-3A-ED

Tracing route to 81.82.83.84 over a maximum of 30 hops

1    30 ms    15 ms    16 ms  87.52.132.185

2    14 ms    15 ms    15 ms  83.88.7.24

3    24 ms    34 ms   101 ms  83.88.13.81

4    19 ms   104 ms    24 ms  83.88.27.25

5   139 ms   218 ms   205 ms  83.88.23.58

6   163 ms   211 ms   210 ms  4.68.111.17

7   166 ms   207 ms   204 ms  4.69.134.25

8    52 ms    49 ms    50 ms  4.69.134.30

9    43 ms    42 ms    41 ms  4.69.141.150

10    42 ms    42 ms    42 ms  4.69.133.89

11    46 ms    45 ms    44 ms  4.69.136.253

12    45 ms    45 ms   127 ms  212.3.237.38

13    49 ms    51 ms    47 ms  213.224.253.214

14     *        *       50 ms  213.224.253.78

15    49 ms    48 ms    49 ms  213.224.193.4

16    54 ms    53 ms    54 ms  81.82.83.84

Trace complete.

Hej Allan! - Tak for din - beroligende - melding. Nu har jeg kørt de kommandoer, som du anviser. Først route print, så ipconfig/all, så tracert -d 81.82.83.84  , og til slut- viviannlog.txt - Tja, - lige denne bemærkning for en ordens skyld: der står viviann og ikke Leon, fordi maskinen oprindeligt var min kones.  resultatet af de to første kørsler ser du her nedenfor, men den tredje "tracert ... osv.  kører fint nok; - den gennemløber op til 17 "målinger" og slutter med at sige: "sporing fuldført"! Men altså som du ser kommer den ikke med, når jeg "logtxt-er". Det er formentlig ikke så godt, eller hvad?

Så Allan; - kan du bruge dette her? I modsat fald må du lige give mig et vink mere.  Men under alle omstændigheder får jeg da i alt dette her lært en masse om en computer! - Det er jo fint.

M.v.h.   Leon

Liste over gr‘nseflader
0x2 ...00 0e 35 fb e6 d3 ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection - Miniport til Packet Scheduler
Aktive ruter:
Netv‘rksdestination        ; Netmaske        &nbs p; Gateway       Gr‘nseflade  Metrikv‘rdi
          0.0.0.0          ; 0.0.0.0      192.168.0.1     192.168.0.8   30
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1   1
      192.168.0.0    255.255.255.0      192.168.0.8     192.168.0.8   30
      192.168.0.8  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1   30
    192.168.0.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8   30
        224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.0.8     192.168.0.8   30
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8   1
Standardgateway:       192.168.0.1
Vedvarende ruter:
  Ingen
Liste over gr‘nseflader
0x2 ...00 0e 35 fb e6 d3 ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection - Miniport til Packet Scheduler
Aktive ruter:
Netv‘rksdestination        ; Netmaske        &nbs p; Gateway       Gr‘nseflade  Metrikv‘rdi
          0.0.0.0          ; 0.0.0.0      192.168.0.1     192.168.0.8   30
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1   1
      192.168.0.0    255.255.255.0      192.168.0.8     192.168.0.8   30
      192.168.0.8  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1   30
    192.168.0.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8   30
        224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.0.8     192.168.0.8   30
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8   1
Vedvarende ruter:
  Ingen
C:\>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : viviann
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 2200B
G Network Connection
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-35-FB-E6-D3
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 21. august 2009 00:40:43
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 22. august 2009 00:40:43

-------------
Leon

Skrevet den: 21-August-2009 kl. 18:56
Der er en alvorlig uoverensstemmelse mellem resultatet af 'route print' og 'ipconfig /all'. Begge ser meget korrekte ud, men det er to forskellige konfigurationer, selv om de burde være ens.

'route print' fortæller, at du har denne konfiguration:
Din ip-adresse: 192.168.0.8
Din gateway (routerens ip-adresse): 192.168.0.1

'ipconfig /all' fortæller, at du har denne konfiguration:
Din ip-adresse: 192.168.1.3
Din gateway (routerens ip-adresse): 192.168.1.1

Det er vel ikke sådan, at du har to trådløse routere? Eller bor du så tæt på din nabo, at du måske har været koblet på hans router noget af tiden, mens du testede?

Enten er din maskine skiftet over på en anden router i tiden mellem, at du kørte de to kommandoer. Eller også ligger der noget gammelt konfiguration af netkortet og forstyrrer. Det problem skal naturligvis løses, men nu fortsætter jeg i første omgang med resten af dit svar.

Du skriver, at 'tracert -d 81.82.83.84' kørte fint. Fik du 3 stjerner på hver linie, eller fik du tre tider i millisekunder efterfulgt af en ip-adresse, ligesom i mit eksempel?

Hvis du på hver linie (eller en del af dem) fik nogle millisekunder og en ip-adresse (og ip-adresserne ikke alle startede med 192.168), så fungerede din netværksforbindelse faktisk. Det er svar fra servere ude i verden.

Hvis din netværksforbindelse fungerer, og du alligevel ikke kan bruge den - ja, så er vi muligvis tilbage ved det dns-problem, som jeg gættede på.

Når du indtaster en adresse som f.eks. 'www.recordere.dk' i din browser, kan adressen ikke bruges til noget, før den er blevet oversat til en ip-adresse. Det står dns-serverne for. Men det betyder også, at computeren skal kende ip-adressen på en fungerende dns-server, før den kan komme til at spørge.

I dit tilfælde (i hvert fald i konfigurationen i 'ipconfig /all') regner computeren med, at der sidder en dns-server i routeren (og det regner den med, fordi routeren har fortalt det). Det er meget normalt, men vi kan selvfølgelig ikke vide, om den fungerer. Men vi kan teste.

Prøv at køre disse to kommandoer:
tracert -d 93.167.198.110
tracert -d www.recordere.dk

Hvis den første fungerer, men den anden ikke gør, så fungerer din forbindelse, men du har et dns-problem. Forskellen på de to kommandoer er kun, at jeg i den første angiver ip-adressen for www.recordere.dk, så computeren ikke behøver spørge en dns-server.

Hvis begge fungerer, så fungerer både forbindelse og dns, og så skal vi i stedet til at lede efter fejl i opsætningen af din browser.

Skrevet den: 22-August-2009 kl. 23:26

Der er en alvorlig uoverensstemmelse mellem resultatet af 'route print' og 'ipconfig /all'. Begge ser meget korrekte ud, men det er to forskellige konfigurationer, selv om de burde være ens.

'route print' fortæller, at du har denne konfiguration:
Din ip-adresse: 192.168.0.8
Din gateway (routerens ip-adresse): 192.168.0.1

'ipconfig /all' fortæller, at du har denne konfiguration:
Din ip-adresse: 192.168.1.3
Din gateway (routerens ip-adresse): 192.168.1.1

Det er vel ikke sådan, at du har to trådløse routere? Eller bor du så tæt på din nabo, at du måske har været koblet på hans router noget af tiden, mens du testede?

Enten er din maskine skiftet over på en anden router i tiden mellem, at du kørte de to kommandoer. Eller også ligger der noget gammelt konfiguration af netkortet og forstyrrer. Det problem skal naturligvis løses, men nu fortsætter jeg i første omgang med resten af dit svar.

Du skriver, at 'tracert -d 81.82.83.84' kørte fint. Fik du 3 stjerner på hver linie, eller fik du tre tider i millisekunder efterfulgt af en ip-adresse, ligesom i mit eksempel?

Hvis du på hver linie (eller en del af dem) fik nogle millisekunder og en ip-adresse (og ip-adresserne ikke alle startede med 192.168), så fungerede din netværksforbindelse faktisk. Det er svar fra servere ude i verden.

Hvis din netværksforbindelse fungerer, og du alligevel ikke kan bruge den - ja, så er vi muligvis tilbage ved det dns-problem, som jeg gættede på.

Når du indtaster en adresse som f.eks. 'www.recordere.dk' i din browser, kan adressen ikke bruges til noget, før den er blevet oversat til en ip-adresse. Det står dns-serverne for. Men det betyder også, at computeren skal kende ip-adressen på en fungerende dns-server, før den kan komme til at spørge.

I dit tilfælde (i hvert fald i konfigurationen i 'ipconfig /all') regner computeren med, at der sidder en dns-server i routeren (og det regner den med, fordi routeren har fortalt det). Det er meget normalt, men vi kan selvfølgelig ikke vide, om den fungerer. Men vi kan teste.

Prøv at køre disse to kommandoer:
tracert -d 93.167.198.110
tracert -d www.recordere.dk

Hvis den første fungerer, men den anden ikke gør, så fungerer din forbindelse, men du har et dns-problem. Forskellen på de to kommandoer er kun, at jeg i den første angiver ip-adressen for www.recordere.dk, så computeren ikke behøver spørge en dns-server.

Hvis begge fungerer, så fungerer både forbindelse og dns, og så skal vi i stedet til at lede efter fejl i opsætningen af din browser.

Hej Allan - Jeg har kun 1 router, en netgear.

Men med hensyn til nabo-"støj" vil jeg lige fortælle dig noget. For et par måneder siden tilkom der på kort tid et stort antal trådløse netværk i min nærhed, kunne jeg se; og samtidigt fik min stationære PC store vanskeligheder med at koble sig på mit - det "rigtige" trådløse netværk, og ofte måtte jeg genstarte eller "reparere" linien. Men derefter humpede jeg afsted med en fjerdedel hastighed. Men så en dag fandt jeg på at skifte radio-kanal fra 11, som routeren stod på til en anden; - og vupti, nu kører den stationære helt OK igen. Så din ide med støj fra naboer er nok ikke helt skæv. Men jeg kan jo bare ikke flytte disse!

Nå, men da jeg kørte tracert - d 81.82.83.84 fik jeg tre milisekundtider + en IP-adr. i alle linier; kun en enkelt begyndte med 192.168

Da jeg kørte tracert -d 93.167.198.110 var resultatet:

1. linie 8 ms  3 ms  3 ms  192.168.1.1

2. linie 19 ms  19 ms  18 ms  83.91.251.221

3. linie  x   23 ms  21 ms   62.135.176.146

4. linie og resten   x   x   x   anmodningen fik timeout

Testen af tracert  -d http://www.recordere.dk - www.recordere.dk   gav dette:

1. linie  4 ms  4 ms  4 ms   192.168.1.1

2. linie  20 ms  19 ms  20 ms   83.91.251.221

3. linie  26 ms  25 ms  24 ms   83.88.30.21

4. linie  25 ms  24 ms  25 ms   93.167.198.110

Så fik jeg vist svaret på dine spørgsmål. Giver dette noget?

M.v.h.   Leon        

-------------
Leon

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 11:12
Din test viser, at du både har forbindelse til internettet og til en fungerende dns-server. Dermed bør alle programmer kunne kommunikere på nettet, medmindre de støder på en anden forhindring, f.eks. en underligt opsat firewall eller en internetbrowser, der ønsker at bruge proxy.

Prøv først at se, om din browser er sat op til at køre via proxy. Jeg går ud fra, at du bruger Internet Explorer (men jeg kan anbefale Firefox). I en engelsk IE8 foregår det således (mit gæt på danske betegnelser står i parentes):

1. Gå ind i menuen 'Tools' og derefter 'Internet Options'. ('Funktioner' og 'Internet-indstillinger'?).

2. Vælg Fanebladet 'Connections' ('Forbindelser'?)

3. Tryk på knappen 'LAN settings' ('LAN Indstillinger'?)

Nu skulle du gerne have nedenstående billede. Hvis der er sat kryds i nogle af de 3 afkrydsningsfelter, så fjern dem (bemærk, at du hermed muligvis slår noget virusscanning fra).

Med hensyn til forstyrrelser fra naboernes netværk:
Sørg for, at du kører med dit eget, unikke SSID på den trådløse router. Hvis det f.eks. er 'linksys', kan du få problemer med at skelne den trådløse router fra andre routere i nabolaget.

Sørg også for at køre med kryptering på dit netværk. Så er risikoen endnu mindre for at hoppe på et forkert net ved et uheld. Bruger du WPA-kryptering får du også en reel sikkerhed mod, at andre misbruger dit netværk.

Sæt din PC op til ikke automatisk at hoppe på nye trådløse netværk. Denne indstilling kan jeg ikke lige hjælpe med nu, da jeg sidder ved en computer med en lidt anderledes styring af adgangen til trådløse net.

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 16:45

Din test viser, at du både har forbindelse til internettet og til en fungerende dns-server. Dermed bør alle programmer kunne kommunikere på nettet, medmindre de støder på en anden forhindring, f.eks. en underligt opsat firewall eller en internetbrowser, der ønsker at bruge proxy.

Prøv først at se, om din browser er sat op til at køre via proxy. Jeg går ud fra, at du bruger Internet Explorer (men jeg kan anbefale Firefox). I en engelsk IE8 foregår det således (mit gæt på danske betegnelser står i parentes):

1. Gå ind i menuen 'Tools' og derefter 'Internet Options'. ('Funktioner' og 'Internet-indstillinger'?).

2. Vælg Fanebladet 'Connections' ('Forbindelser'?)

3. Tryk på knappen 'LAN settings' ('LAN Indstillinger'?)

Nu skulle du gerne have nedenstående billede. Hvis der er sat kryds i nogle af de 3 afkrydsningsfelter, så fjern dem (bemærk, at du hermed muligvis slår noget virusscanning fra).

Med hensyn til forstyrrelser fra naboernes netværk:
Sørg for, at du kører med dit eget, unikke SSID på den trådløse router. Hvis det f.eks. er 'linksys', kan du få problemer med at skelne den trådløse router fra andre routere i nabolaget.

Sørg også for at køre med kryptering på dit netværk. Så er risikoen endnu mindre for at hoppe på et forkert net ved et uheld. Bruger du WPA-kryptering får du også en reel sikkerhed mod, at andre misbruger dit netværk.

Sæt din PC op til ikke automatisk at hoppe på nye trådløse netværk. Denne indstilling kan jeg ikke lige hjælpe med nu, da jeg sidder ved en computer med en lidt anderledes styring af adgangen til trådløse net.

Hej Allan!

Nu skal høre: Sent i går sad jeg og læste din seneste - ovenstående - melding, men foretog mig i øvrigt ikke noget ud fra devisen: "Det bliver i  morgen".  Men inden jeg tørnede ind for at sove, besluttede jeg i en art trods at starte den syge PC; - og tro det eller lade være: - Den drønede i ekspresfart rundt på 8-10 hjemmesider !!! - - Jeg blev helt målløs - og gik i seng.

MEN - Men, da jeg startede den i dag var alt ved det gamle; - dog bortset fra 1 ting, som nok vil sætte dig - som prof - på et muligt spor: Maskinen koblede sig ikke som vanligt på mit trådløse net, men søgte og søgte og ...., da jeg kiggede i oversigten over tilgængelige netværk, så jeg, at den knoklede for at komme ind på et net, der kalder sig "Cassiopeja" - og lige under det stod mit net med teksten "automatisk" (i svækket grå skift)!

Jeg kunne så manuelt koble den på mit net, men uden at kunne kalde hjemmesider op; og så er det nu, at jeg har en udokumenterbar fornemmelse af, at alt dette begyndte, da min "veninde Cassopeja" dukkede op her i omegnen!

Jeg har i øvrigt nu været inde og fjerne et hak, der sad i "Automatisk registrering af indstillinger". Intet andet var markeret.

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 18:34
Så er det da godt nok lidt ærgerligt, at vi ikke ved, hvilket trådløst net, du var koblet op på, da det virkede.

Men for at få den usikkerhed ud af fejlsøgningen, må du hellere få den tvunget til kun at bruge dit eget trådløse net. Hvis du fortæller, om du bruger Windows XP eller Windows Vista, skal jeg prøve at strikke en vejledning sammen.

Skrevet den: 23-August-2009 kl. 23:39

Så er det da godt nok lidt ærgerligt, at vi ikke ved, hvilket trådløst net, du var koblet op på, da det virkede.

Men for at få den usikkerhed ud af fejlsøgningen, må du hellere få den tvunget til kun at bruge dit eget trådløse net. Hvis du fortæller, om du bruger Windows XP eller Windows Vista, skal jeg prøve at strikke en vejledning sammen.

Hej Allan! - Det kan vi kun blive enige om. Det ærgrer også mig; men jeg er jo noget uvidende ud i alt det her. Det beklager jeg; min fantasi rakte ikke til tro, at maskinen sådan bare lige ville drøne ind på et fremmed net. Hvorfor gør den det?

Til gengæld nåede jeg her for et par timer tid siden, igen at konstatere, at maskinen sprang på nettet på sekunder og så kunne drøne rundt på hjemmesiderne - men samtidig med at koblingen automatisk var sket til "Cassiopeia" !!  Da jeg så manuelt koblede mig til mit eget net, så jeg nogle helt andre målinger. De står nedenfor. Men jeg skal lige huske at sige, at midt i mit målearbejde sprang forbindelsen af sig selv tilbage til ”Cassiopeia”, så jeg måtte koble manuelt om igen!– ”Cassiopeia” var ikke i oversigten da jeg først tjekkede tilgængelige netværk !! - – Hvad sker der? – Ingen af de andre maskiner her i huset skaber sig sådan! – Du spurgte hvilket styresystem, jeg bruger. Det er Windows XP.

Tracert –d 81.82.83.84

Linie 1-9   x  x  x  timeout

Linie 10    x  x  30  4.69.141.150

Linie 11   25  24  25  4.69.133.89

Linie  12   28  31  28  4.69.136.253

Linie 13   26  32  28  4.69.136.253

Linie 14   32  30  32  213.224.253.214

Linie 15   x  31 32  213.224.253.78

Linie 16   32  x  x  213.224.193.4

Linie 17-21   x  x  x  timeout

Linie 22   40  37  38  81.82.83.84

Tracert –d 93.167.198.110

Linie 1-11   x  x  x  timeout

Linie 12   x  x  x  93.167.198.110

(- og her skiftede forbindelsen automatisk til ”Cassiopeia”). Men jeg forcerede mig tilbage til mig selv.

Tracert –d http://www.recordere.dk/ - www.recordere.dk

Destinationssystemnavn http://www.recordere.dk/ - www.recordere.dk kunne ikke oversættes.

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

"...ftp.microsoft.com: The server name or address could not be resolved.."

Ovenstående tyder netop på dns problemer. Tjeck om din dns står til udbyderens ip'er eller det er routerens ip.  

Prøv i alle tilfælde at åbne en prompt, og skriv:

netsh winsock reset

tryk enter, og genstart maskinen.  

Hej opzouten

Jeg har afprøvet dit forslag om  netsh winsock reset   Det løste ikke noget.

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 01:49
Man må sige at der er sat gang i denne tråd, efter at jeg efter 12 dages stilstand foreslog dig at bruge Netsupport fra TDC.

Men hvorfor downloader du ikke Netsupport på en sund maskine og flytter det over på den nødlidende maskine og kører det? Det har jeg med held brugt til at hjælpe flere med.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 12:16

Man må sige at der er sat gang i denne tråd, efter at jeg efter 12 dages stilstand foreslog dig at bruge Netsupport fra TDC.

Men hvorfor downloader du ikke Netsupport på en sund maskine og flytter det over på den nødlidende maskine og kører det? Det har jeg med held brugt til at hjælpe flere med.

Hej Vilhelm!  -  Tak for meldingen. Ja, der er kommet gang i emnet, det har du ret i. Jeg beklager, at jeg er sådan lidt svingende med mine tilbagemeldinger. Det skyldes nok, at jeg, som den amatør jeg er her blandt prof'er - næsten er helt svimmel. Men I skal alle have tak for jeres interesse. Jeg vil gerne følge dit råd!! - Men sig mig lige en ting. Når jeg så har sat noget i gang ad den vej, vil jeg så være i nogen risiko for forstyrre nogle af de andre tiltag, som jeg er i færd - ikke mindst ud fra de vejledninger, som Allan Olesen er ved at guide mig igennem? - Giv mig venligst et vink om det!

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 15:40
Hej Leon S
Jeg har kun begrænset forstand på det, du og Allan har gang i.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 23:20

Hej Leon S
Jeg har kun begrænset forstand på det, du og Allan har gang i.

Hej Vilhelm!  -  Det er OK. Men hør lige:  Nu har jeg downloaded Netsupport, som du anviste, på en USB-nøgle via en af mine raske PC'er. Det gik for så vidt fint. Men når jeg så efterfølgende forsøger at installere det fra USB'en på den syge bærbare, - Tja, så går det galt, fordi der skal programmet jo på nettet, som man også gør opmærksom på i den vejledende tekst; - OG lige præcist det kan den syge maskine jo ikke. Hvad er det lige jeg ikke har forstået her Vilhelm?

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 24-August-2009 kl. 23:34
Til Leon:
Har du prøvet at tilslutte den "syge" pc direkte til routeren med kabel? Det kan minimere fejlmulighederne.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 00:35

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Til Leon:
Har du prøvet at tilslutte den "syge" pc direkte til pouteren med kabel? Det kan minimere fejlmulighederne.

Hej Brixen! - Næh, det har jeg ikke. Tror du det gør en forskel?  Tja, - måske. Det prøver jeg; - i morgen, for nu trænger jeg til lidt søvn. Jeg vender tilbage, når jeg har afprøvet dit forslag.

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 00:39
Hej Leon!

Det forstår jeg  slet ikke.

Fra usb-nøglen skal programmet (tdcnetsupport.exe) flyttes over på din pc.  Når det er sket, kan du klikke på filen og køre installationen.

Du skal bare følge installationsvejledningen http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5561 - Hvordan installerer jeg Netsupport

Installationen starter når du har accepteret licensaftalen. Når den er installeret skulle Netsupport gerne starte automatisk, hvorefter du bare klikker Næste og giver programmet tilladelse til at gå på internettet og igen trykker næste og følger vejledningen på skærmen. Der er tale om nogle trin, men disse trin drejer sig kun om opsætningen af programmet, ikke om at være på internettet.

Når disse trin er færdig, skulle Netsupport være klar til at hjælpe dig med dit internetproblem.

Hvor langt er du i den proces?

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 01:05

Hej Leon!

Det forstår jeg  slet ikke.

Fra usb-nøglen skal programmet (tdcnetsupport.exe) flyttes over på din pc.  Når det er sket, kan du klikke på filen og køre installationen.

Du skal bare følge installationsvejledningen http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5561 - Hvordan installerer jeg Netsupport

Installationen starter når du har accepteret licensaftalen. Når den er installeret skulle Netsupport gerne starte automatisk, hvorefter du bare klikker Næste og giver programmet tilladelse til at gå på internettet og igen trykker næste og følger vejledningen på skærmen. Der er tale om nogle trin, men disse trin drejer sig kun om opsætningen af programmet, ikke om at være på internettet.

Når disse trin er færdig, skulle Netsupport være klar til at hjælpe dig med dit internetproblem.

Hvor langt er du i den proces?

Hej Vilhelm! - Jeg downloadede programmet på USB-nøglen og flyttede så nøglen over i den syge maskine og bad om at "åbne". Så gik installationsprocessen fint nok i gang; men på et tidspunkt kom der en fejlmelding gående ud på, at "der er ingen forbindelse til internet", tror jeg nok, at den lød; og under alle omstændigheder skete der ikke mere. Er det noget med, at jeg først skal "kopiere" programmet fra nøglen og derefter bede om "indsæt" på modtage-maskinen, før jeg "kører" det?

M.v.h.  Leon   

-------------
Leon

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 01:22
Det er altid svært med fjernsupport. Man kan ikke rigtig se, hvad der laves i den anden ende.

Men programmet fra nøglen skal flyttes over på pc'en, fx på skrivebordet. Så skal der klikkes på ikonet (installationsfilen) og installationen kan begynde, trin for trin, indtil progammet er installeret og sat op, hvorefter man kan begynde at bruge dets hjælpeværktøjer.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 25-August-2009 kl. 23:36

Det er altid svært med fjernsupport. Man kan ikke rigtig se, hvad der laves i den anden ende.

Men programmet fra nøglen skal flyttes over på pc'en, fx på skrivebordet. Så skal der klikkes på ikonet (installationsfilen) og installationen kan begynde, trin for trin, indtil progammet er installeret og sat op, hvorefter man kan begynde at bruge dets hjælpeværktøjer.

Hej Vilhelm! - Jeg har prøvet igen - men desværre forgæves. Du har ret i det der med fjernsupportens problemer. Men lad mig prøve at beskrive forløbet så udførligt som muligt:

Jeg kopierer Netsupport-programmet på USB-nøglen, går så over på modtage-PC'ens (den syge) skrivebord og klikker "sæt ind"; og så ligger der ganske rigtigt et TDC-netsupport-program på skrivebordet. Så beder jeg om "kør", og installations-proceduren begynder. Trin 1 og 2 går godt, men i trin 3 beder programmet på et tidspunkt enten om det 12-cifrede abonnementsnummer og password; når jeg har givet det får jeg fejlmeldingen: "Denne funktion er ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt. Prøv senere.   Eller jeg får en fejlmelding, der lyder: (sådan cirka)" Der er ingen forbindelse til internettet, ...... tjek din firewall .... ". I det sidste tilfælde er jeg ikke blevet afkrævet abonnements-nummer og password; og så sker der ikke mere.

Er der en "hemmelig" måde at komme videre til trin 4 og 5 - altså uden at komme på nettet, for det kan maskinen jo indtil videre ikke?

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 00:09
Under trin 2 skal du give TDC Netsupport ret til at  gå på Internettet.
Har du under trin 2 klikket på knappen  Ja  inden du klikkede på knappen Næste ?

Hvis du ikke kan komme videre, må du ringe til TDC Hotline. Men giv gerne besked tilbage hertil. For når man hjælper, vil man også gerne lære noget om, hvad der virker.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: Think-T-wice
Skrevet den: 26-August-2009 kl. 02:03
med fare for at blande mig, så vil jeg dog opfordre dig til at gå på kablet forbindelse til router, disable trådløst på "syge pc", således er du sikker på at du er på den rigtige router.
Og som det er blevet dig vejledt, så gå ind i dine trådløse indstillinger, mener det er under Adminstrere og fjern alle andre net end dit eget (SSID) navnet på dit netværk.

Når du har forsøgt ovenstående, bliver du så meget desto klogere mht om fejl er i pc eller router/trådløst net osv..

Blot mine 10 cent

-------------
Mvh

Think-T-wice

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 11:23

Oprindeligt skrevet af Think-T-wice Think-T-wice skrev:

med fare for at blande mig, så vil jeg dog opfordre dig til at gå på kablet forbindelse til router, disable trådløst på "syge pc", således er du sikker på at du er på den rigtige router.
Og som det er blevet dig vejledt, så gå ind i dine trådløse indstillinger, mener det er under Adminstrere og fjern alle andre net end dit eget (SSID) navnet på dit netværk.

Når du har forsøgt ovenstående, bliver du så meget desto klogere mht om fejl er i pc eller router/trådløst net osv..

Blot mine 10 cent

Hej Think-T-wice!

Tak for din melding. Jeg føler ikke, du "blander dig", fordi "jo flere input, desto større chance for et resultat". Men jeg er ikke i tvivl om, at maskinen er i kontakt med mit netværk, i de tilfælde hvor jeg under trådløse forbindelser kan aflæse i "min kasse" - altså der hvor mit SSID står - beskrivelsen: "tilsluttet" efterfulgt af en gul stjerne; - er det ikke rigtgt opfattet af mig?

Men når jeg skriver "i de tilfælde", så er det fordi maskinen en gang i mellem straks - eller efter nogen søgning - hopper på et fremmed netværk: "Cassiopeia", kalder hun sig; den kan endog finder på, at skifte  over til "min veninde", selv om den allerede var på klart spor til mit SSID.  Et par gange har jeg oplevet, som du måske har set her i denne omfangsrige korrespondance, at jeg lige pludseligt kunne surfe ubesværet på nettet; - - men, men det var før, jeg opdagede, at maskinen altså ubemærket af mig havde skiftet net-forbindelse.

Jeg forstår ikke lige på dig, hvordan jeg skulle kunne slette sådan en "Cassiopeia". Hun står jo ingen andre steder end i "oversigt over tilgængelige trådløse netværker. Kan man slette noget der? og i bekræftende fald: Kommer hun så ikke bare igen, næste gang jeg tænder PC'en?

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 11:30
Prøv nu med kablet til routeren først. Hvis du så har forbindelse, er det meget lettere at finde ud af, hvad der er galt.

Det kan jo være noget så simpelt som at du ikke har skrevet det korrekte kodeord.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 11:35
Under egenskaber for trådløse netværk klikker du på egenskaber for det pågældende netværk. Her kan du så fjernefluebenet i "opret forbindelse når dette trådløse netværk er i nærheden".
Hvad med at få opdateret maskinen med netkablet?
Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 11:54

Hvad med at få opdateret maskinen med netkablet?

God idé
Der er jo også rodet så meget med computeren nu, så det måske var bedst hvis Leon simpelthen startede forfra med Dells restore program. Dvs:
1. Restore
2. Sæt kabel i og hent alle opdateringer fra Windows Update og evt. fra Dell
3. Kigge i enhedshåndtering, og se om der er gule udråbstegn.
4. Prøve med trådløst.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 12:17

Under trin 2 skal du give TDC Netsupport ret til at  gå på Internettet.
Har du under trin 2 klikket på knappen  Ja  inden du klikkede på knappen Næste ?

Hvis du ikke kan komme videre, må du ringe til TDC Hotline. Men giv gerne besked tilbage hertil. For når man hjælper, vil man også gerne lære noget om, hvad der virker.

Hej Vilhelm!

Jeg har lige talt med TDC-Hotline. Her sagde man, at det ikke kan lade sig gøre at køre Netsupport uden at maskinen samtidigt er på Nettet! Jeg mener ikke, at jeg stødte på noget krav om et "ja" i trin to. Men det kommer måske, hvis jeg sletter programmet og lægger det ind igen.

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 18:58
Hej igen, Leon.

Det er mærkeligt. Under punkt 2 er der et billede, hvor man skal give Netsupport tilladelse til at gå på Internettet, og under billedet er der denne tekst:

• Klik på Næste efter du har læst om Netsupport og firewalls

Når du klikker på Næste, kommer der en besked fra din firewall: et ukendt program forsøger at få adgang til internettet. Dette program er TDC Netsupport. Du skal tillade adgangen, ellers vil Netsupport ikke virke.

Så vidt jeg kan se på illustrationen, er der en Ja-knap. Men måske har du ingen Firewall?

Jeg forstår heller ikke svaret fra TDC Hotline. Netsupport skal jo netop bruges til at reparere din internetforbindelse.

Mon ikke Hotline kan lede dig igennem en manuel opsætning af din internetforbindelse?

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-August-2009 kl. 19:15
Efter at have gennemlæst denne tråd er jeg overbevist om at det er et problem med det trådløse netværk hos trådstarter.

Enten er den trådløse router på samme kanal som naboen.

Eller også er password forkert til netværket.

Det kan også være der er en defekt i routeren.

Det som der er blevet lavet på maskinen, fordrer IKKE til at man skal geninstallere den.
Jeg ville nok prøve med et kabel som der foreslås. Det giver bedre mulighed for at fejlfinde.

Allan Olesen er efter min mening den, som har givet den bedst kvalificeret support til at løse problemet.

Skrevet den: 26-August-2009 kl. 19:48

Oprindeligt skrevet af Think-T-wice Think-T-wice skrev:

Blot mine 10 cent

Hej Think-T-wice!

Tak for din melding. Jeg føler ikke, du "blander dig", fordi "jo flere input, desto større chance for et resultat". Men jeg er ikke i tvivl om, at maskinen er i kontakt med mit netværk, i de tilfælde hvor jeg under trådløse forbindelser kan aflæse i "min kasse" - altså der hvor mit SSID står - beskrivelsen: "tilsluttet" efterfulgt af en gul stjerne; - er det ikke rigtgt opfattet af mig?

Men når jeg skriver "i de tilfælde", så er det fordi maskinen en gang i mellem straks - eller efter nogen søgning - hopper på et fremmed netværk: "Cassiopeia", kalder hun sig; den kan endog finder på, at skifte  over til "min veninde", selv om den allerede var på klart spor til mit SSID.  Et par gange har jeg oplevet, som du måske har set her i denne omfangsrige korrespondance, at jeg lige pludseligt kunne surfe ubesværet på nettet; - - men, men det var før, jeg opdagede, at maskinen altså ubemærket af mig havde skiftet net-forbindelse.

Jeg forstår ikke lige på dig, hvordan jeg skulle kunne slette sådan en "Cassiopeia". Hun står jo ingen andre steder end i "oversigt over tilgængelige trådløse netværker. Kan man slette noget der? og i bekræftende fald: Kommer hun så ikke bare igen, næste gang jeg tænder PC'en?

M.v.h.  Leon

Hej igen - Think-T-wice! - (og alle jer andre).

Jeg har lige oplevet et lille lyspunkt. Jeg skrev ovenover, at "Cassiopeia" ikke stod andre steder end i den generelle oversigt over trådløse netværk. Men så kom jeg til at klikke på "skift avancerede indstillinger / trådløse netværk", og da viste det sig, at hun faktisk havde faktisk sneget sig ind der med præference af "automatisk"; - d.v.s. samme indstilling, som min egen SSID. Så nu slettede jeg den "skarnskvinde". - Godt nok. Men hvordan i alverden er hun kommet ind? - Jeg vender tilbage. Lige nu skal jeg på job!  Vi skrives ved

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Efter at have gennemlæst denne tråd er jeg overbevist om at det er et problem med det trådløse netværk hos trådstarter.

Det som der er blevet lavet på maskinen, fordrer IKKE til at man skal geninstallere den.
Jeg ville nok prøve med et kabel som der foreslås. Det giver bedre mulighed for at fejlfinde.

Allan Olesen er efter min mening den, som har givet den bedst kvalificeret support til at løse problemet.

Ja, vi er måske for mange kokke

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 15:41

Hej Allan! - Det kan vi kun blive enige om. Det ærgrer også mig; men jeg er jo noget uvidende ud i alt det her. Det beklager jeg; min fantasi rakte ikke til tro, at maskinen sådan bare lige ville drøne ind på et fremmed net. Hvorfor gør den det?

Til gengæld nåede jeg her for et par timer tid siden, igen at konstatere, at maskinen sprang på nettet på sekunder og så kunne drøne rundt på hjemmesiderne - men samtidig med at koblingen automatisk var sket til "Cassiopeia" !!  Da jeg så manuelt koblede mig til mit eget net, så jeg nogle helt andre målinger. De står nedenfor. Men jeg skal lige huske at sige, at midt i mit målearbejde sprang forbindelsen af sig selv tilbage til ”Cassiopeia”, så jeg måtte koble manuelt om igen!– ”Cassiopeia” var ikke i oversigten da jeg først tjekkede tilgængelige netværk !! - – Hvad sker der? – Ingen af de andre maskiner her i huset skaber sig sådan! – Du spurgte hvilket styresystem, jeg bruger. Det er Windows XP.

Tracert –d 81.82.83.84

Linie 1-9   x  x  x  timeout

Linie 10    x  x  30  4.69.141.150

Linie 11   25  24  25  4.69.133.89

Linie  12   28  31  28  4.69.136.253

Linie 13   26  32  28  4.69.136.253

Linie 14   32  30  32  213.224.253.214

Linie 15   x  31 32  213.224.253.78

Linie 16   32  x  x  213.224.193.4

Linie 17-21   x  x  x  timeout

Linie 22   40  37  38  81.82.83.84

Linie 1-11   x  x  x  timeout

Linie 12   x  x  x  93.167.198.110

(- og her skiftede forbindelsen automatisk til ”Cassiopeia”). Men jeg forcerede mig tilbage til mig selv.

Destinationssystemnavn http://www.recordere.dk/ - www.recordere.dk kunne ikke oversættes.

M.v.h.  Leon

Hej Allan!    Kunne mine - denne gang rigtige - målinger hjælpe dig i din diagnose-søgning? - Jeg vil skynde mig at tilføje, at det nu er lykkedes mig at "tage livet af" min påtrængende veninde "Cassiopeia". Så hende behøver du ikke have med i overvejelserne mere. Det er da en god ting. Jeg er jo ikke nogen ørn til finde rundt inde i de "hellige" gange i systemerne. Men jeg havde held til at opdage, at "Cassiopeia" minsandten stod som "automatisk" lige under min egen SSID, der også står som "automatisk" !?! - Imidlertid har jeg ikke dermed fået maskinen til at kunne finde hjemmesider.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 16:02

Hej Cyberguyen! - Tak for din melding. Jeg lægger mærke til din bemærkning om at være på samme kanal som naboen. Jeg går ud fra, at du her tænker på den radio-kanal, som routeren sender på! - Ikke?  Hvis jeg har ret i det, kan jeg oplyse, at jeg for ca. 3 uger siden ændrede den kanal fra nr.11, som den stod på, til en anden; - og dette fik min anden - store stationære maskine - til arbejde MEGET hurtigere !! 

Men kan tænke sig, at det, som jeg gjorde der, kan have hjulpet på en af mine PC'er - men ikke på en anden?  Jeg mener: Alle mine PC'er kører jo på samme trådløse netværk!  -  Men det er vel noget andet med "den syge" maskine; der er det jo ikke noget langsommelighed men med slet ikke at kunne finde hjemmesiderne.

Lige dette til din orintering: Som du måske har set mig skrive nogle steder her i tråden, havde "den syge" også et problem med at koble sig på min SSID - og blive der. Dette har jeg fået løst!

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 19:36
Undskyld mit fravær fra tråden. Det er fint, at du har fået den bærbare låst til dit eget netværk. Så slipper jeg for at skrive en forklaring på, hvordan du gør.

Men hvad er status så nu? Fejler samtlige tests hele tiden eller kun nogle af dem?

Du skriver godt nok om nogle "denne gang rigtige målinger", men jeg synes kun, at jeg kan se de sidste målinger, som du lavede, mens den stadig var på Cassiopeia noget af tiden.

Har du kontrolleret, at din anden PC virkelig er på dit eget net og ikke på Cassiopeia?

Bruger du kryptering på dit trådløse net? Hvis man bruger en forkert krypteringsnøgle (eller slet ingen nøgle) på et krypteret trådløst net, får man som regel at vide, at nøglen er forkert. Men jeg bilder mig ind, at jeg engang har siddet med en PC, som faktisk kunne koble sig på det krypterede net uden nøgle - den kunne bare ikke få forbindelse til noget som helst, ligesom i dit tilfælde.

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 21:24
Nu kan jeg ikke lige huske om det er en router eller om det er et adsl-modem, som du bruger!

Bare en tanke, hvis du kører med mere end en computer på nettet.
Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 22:48

Nu kan jeg ikke lige huske om det er en router eller om det er et adsl-modem, som du bruger!

Hilsen Ole

Hej Ole! - Det er en netgear-router.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 27-August-2009 kl. 23:42

Undskyld mit fravær fra tråden. Det er fint, at du har fået den bærbare låst til dit eget netværk. Så slipper jeg for at skrive en forklaring på, hvordan du gør.

Men hvad er status så nu? Fejler samtlige tests hele tiden eller kun nogle af dem?

Du skriver godt nok om nogle "denne gang rigtige målinger", men jeg synes kun, at jeg kan se de sidste målinger, som du lavede, mens den stadig var på Cassiopeia noget af tiden.

Har du kontrolleret, at din anden PC virkelig er på dit eget net og ikke på Cassiopeia?

Bruger du kryptering på dit trådløse net? Hvis man bruger en forkert krypteringsnøgle (eller slet ingen nøgle) på et krypteret trådløst net, får man som regel at vide, at nøglen er forkert. Men jeg bilder mig ind, at jeg engang har siddet med en PC, som faktisk kunne koble sig på det krypterede net uden nøgle - den kunne bare ikke få forbindelse til noget som helst, ligesom i dit tilfælde.

Hej Allan!  -  For at være helt sikker på de der målinger har jeg kørt dem igen, nu da jeg er sikker på hele tiden at være på mit eget SSID. De står sidst i denne melding.

Med hensyn til dine spørgsmål er svarene:

Ja, jeg er helt sikker på, at både min stationære og min raske bærbare (og den syge) er på det rette netværk. Det fremgår af den lille ikon nede i bundlinien - og af oversigten over "tilgængelige netværk".

Vedrørende sikring af netværket:  Jeg benytter jeg "exclusive" MAC-adresser, d.v.s. at jeg i Netgears "Wireless Card Access List" anfører de computeres MAC-adresser, som alene må få adgang til mit netværk. Eventuelle andre PC'er lukkes altså ikke ind.  Der kommer derfor ingen krypteringer på tværs her.

Lige en sidebemærking: Kan dette her have noget at gøre med valg af routerens radio-kanal?  For nogen tid siden var min stationære PC blevet ualmindelig langsom - både til at komme på mit trådløse net, og til det almindelige net-arbejde. Men så skiftede jeg fra radio-kanal 11, som routeren default stod på til en anden kanal, og vupti - nu kører den PC som et rent Intercity-lyntog!

Nå, men her er mine målinger:

Tracert –d 81.82.83.84

Linie 1-6     x      x      x    anmodningen fik timeout

-      8        x     37    13    4.69.134.25

-      9        25   25    25    4.69.134.25

-     10       26   26    26    4.69.134.30

-     11       25   24    26    4.69.133.89

-     12       28   27    28    4.69.136.253

-     13       28   29    x      212.3.237.38

-     14-30  x     x      x      anmodningen fik timeout

Linie 1-13   x     x     x       anmodningen fik timeout

-      14      23   17   18      93.167.198.110

Destinationsnavn http://www.recordere.dk/ - www.recordere.dk   kunne ikke oversættes

-------------
Leon

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 06:37

Vedrørende sikring af netværket:  Jeg benytter jeg "exclusive" MAC-adresser, d.v.s. at jeg i Netgears "Wireless Card Access List" anfører de computeres MAC-adresser, som alene må få adgang til mit netværk. Eventuelle andre PC'er lukkes altså ikke ind.  Der kommer derfor ingen krypteringer på tværs her.

Jeg ville ikke køre med den opsætning, da MAC-adresser ikke er særligt svære at efterligne hvis man har de rigtige programmer. På den måde er dit trådløse netværk ikke sikkert. Det kan være her fejlen ligger, hvis nogle snylter på dit netværk og har taget din bærbares mac-adresse.
MAC adresser lister er ikke skabt til at blive benyttet i et trådløst netværk, men derimod i en trådet switch hvor man ikke kan sniffe sig frem til andres adresser. Desuden er det efterhånden forældet teknologi, da man ofte ville vælge andre opsætninger som f.eks. VLAN.

Det er heller ikke kun for at forhindre at folk udefra kobler sig op på netværket at det bør være krypteret. Alt hvad du foretager dig på dit netværk og hvad du surfer efter på internettet kan ses, medmindre siderne selv benytter kryptering. Du kan også risikere at nogle har adgang til indholdet på dine maskiner afhængig af sikkerheden på dem.

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 06:45
Så se at få WPA kryptering slået til og fjern access listerne.

Brug WPA eller bedre WPA2 hvis alle enheder kan kører det.
Benyt et password som er længere end 8 karakterer. Da det ellers har en indflydelse på kompleksiteten af den nøgle som det trådløse netværk benytter til kommunikationen.

Et meget godt nemheds trick er at skrive et komplekst password til det trådløse netværk på routeren. Så kan man altid finde det når man skal bruge det. (medmindre routeren er helt gemt væk)

Husk også at ændre password og skifte SSID på routeren til noget andet.

Grunden til at du skal skifte SSID, er fordi onde mennesker nemt kan se at det er en netgear router og på den måde sætte ind med de rigtige angreb som virker imod den type.

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 09:51

Hilsen Ole

Hej Ole! - Det er en netgear-router.

M.v.h.  Leon 

Ok.

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 12:07

Så se at få WPA kryptering slået til og fjern access listerne.

Brug WPA eller bedre WPA2 hvis alle enheder kan kører det.
Benyt et password som er længere end 8 karakterer. Da det ellers har en indflydelse på kompleksiteten af den nøgle som det trådløse netværk benytter til kommunikationen.

Et meget godt nemheds trick er at skrive et komplekst password til det trådløse netværk på routeren. Så kan man altid finde det når man skal bruge det. (medmindre routeren er helt gemt væk)

Husk også at ændre password og skifte SSID på routeren til noget andet.

Grunden til at du skal skifte SSID, er fordi onde mennesker nemt kan se at det er en netgear router og på den måde sætte ind med de rigtige angreb som virker imod den type.

Hej Cyberguyen

Tak for din melding. Den giver godt nok stof til eftertanke. Jo, fordi indtil nu har jeg af bekendte og kolleger hørt, at "kryptering er en god ting, MEN en "Wireless Card Access List" er stort set lige så god. Derudover kan kan jeg også huske, at jeg et sted i TDC's anbefalinger om sikkerhed læste: " - - - - du kan i stedet for kryptering også sætte din router op til kun at kunne acceptere en eller flere bestemte MAC-adresser" - altså en: Wireless Card Access List. Men går altså ikke mere??

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 12:23
1.Har du sat Windows til at konfigurere dit trådløse netværk?
2.Har du prøvet at starte ie og følge dennes diagnosticering af forbindelsen?
Det kræver vist at du har 7'eren.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 28-August-2009 kl. 21:07
Leon, dine dine traceroutes viser et dns-problem. Din forbindelse fungerer fint, men der er noget galt med din adgang til Internettets "telefonbøger", dns-serverne.

Derfor kan du kun udføre en traceroute, når du selv angiver ip-adressen, så computeren slipper for at spørge en dns-server efter ip-adressen for www.recordere.dk.

Kan du ikke igen prøve at køre en 'ipconfig /all', så vi kan se, hvilke dns-servere, du bruger? Prøv også gerne at køre samme kommando på dine andre computere, så du kan se, om de af en eller anden grund bruger andre dns-servere.
erne.

Med hensyn til dit kanalskift:
Jeg tvivler på, at det har noget med dit kanalskift at gøre. Hvis din computer ikke kan snakke på den nye kanal, vil det slet ikke virke - men det virker jo delvist. Hvis noget støjer på den nye kanal, vil det også gå ud over dine andre computere.

Med hensyn til sikkerhed:
Jeg er enig med Cyberguyen. Filtrering på MAC-adresser giver ikke sikkerhed. Sammen med skjult SSID er det på min hadeliste over "sikkerhedsindstillinger", som ikke bidrager med nogen som helst ekstra sikkerhed på et krypteret netværk, men til gengæld kan skabe en masse bøvl og frustrationer i forbindelse med fejlsøgning.

Der er kun een vej frem, og det er kryptering. Helst WPA2 og ellers WPA. Undgå WEP, som er ca. lige så sikkert som et "Bliv ude"-skilt.

Skrevet den: 29-August-2009 kl. 11:05

Hilsen Ole

Hej Ole! - Med hensyn til dit nr. 1):  Går det an? Jeg kan ikke helt overskue det; risikerer jeg så ikke at forstyrre noget, der ikke skal pirkes til? - Jeg mener: At konfigurere det trådløse netværk, på hvilket mine andre PC'er kører fint, må vel kunne få indflydelse på disse, eller hvad? - - Til dit nr. 2) kan jeg svare: Ja, jeg har prøvet at køre dianosticerings-processen igennem et par gange. Men svaret var efter nogen tids tøven hver gang, at systemet ikke kunne afhjælpe noget. - Jeg går her ud fra, at du tænker på det "tilbud" systemet giver i det billede, der hedder: "Hjemmesiden kunne ikke findes".

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 29-August-2009 kl. 11:16

Hilsen Ole

Hej Ole! - Med hensyn til dit nr. 1):  Går det an? Jeg kan ikke helt overskue det; risikerer jeg så ikke at forstyrre noget, der ikke skal pirkes til? - Jeg mener: At konfigurere det trådløse netværk, på hvilket mine andre PC'er kører fint, må vel kunne få indflydelse på disse, eller hvad? - - Til dit nr. 2) kan jeg svare: Ja, jeg har prøvet at køre dianosticerings-processen igennem et par gange. Men svaret var efter nogen tids tøven hver gang, at systemet ikke kunne afhjælpe noget. - Jeg går her ud fra, at du tænker på det "tilbud" systemet giver i det billede, der hedder: "Hjemmesiden kunne ikke findes".

M.v.h.  Leon 

Jamen det er jo bare at sætte et flueben, virker det ikke, ja så fjerner du det igen.

Vi skal jo have løst dit problem.

Jeg vil igen opfordre dig til at opdatere din maskine fra MS update med netværkskablet.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 31-August-2009 kl. 23:54

Leon, dine dine traceroutes viser et dns-problem. Din forbindelse fungerer fint, men der er noget galt med din adgang til Internettets "telefonbøger", dns-serverne.

Derfor kan du kun udføre en traceroute, når du selv angiver ip-adressen, så computeren slipper for at spørge en dns-server efter ip-adressen for www.recordere.dk.

Kan du ikke igen prøve at køre en 'ipconfig /all', så vi kan se, hvilke dns-servere, du bruger? Prøv også gerne at køre samme kommando på dine andre computere, så du kan se, om de af en eller anden grund bruger andre dns-servere.
erne.

Med hensyn til dit kanalskift:
Jeg tvivler på, at det har noget med dit kanalskift at gøre. Hvis din computer ikke kan snakke på den nye kanal, vil det slet ikke virke - men det virker jo delvist. Hvis noget støjer på den nye kanal, vil det også gå ud over dine andre computere.

Med hensyn til sikkerhed:
Jeg er enig med Cyberguyen. Filtrering på MAC-adresser giver ikke sikkerhed. Sammen med skjult SSID er det på min hadeliste over "sikkerhedsindstillinger", som ikke bidrager med nogen som helst ekstra sikkerhed på et krypteret netværk, men til gengæld kan skabe en masse bøvl og frustrationer i forbindelse med fejlsøgning.

Der er kun een vej frem, og det er kryptering. Helst WPA2 og ellers WPA. Undgå WEP, som er ca. lige så sikkert som et "Bliv ude"-skilt.

Hej Allan!

Tilbage fra en rejse er jeg nu atter bag skærmen. Jeg viser dig nedenfor en ny 'ipconfig /all' for den syge maskine og en for min raske stationære PC. En konkret ting, som jeg lægger mærke til er, at på mine raske maskiner står der ud for ”Nodetype”:  ”Hybrid”, men på den syge står der ”Nodetype:  ukendt”. Men det betyder måske ikke noget her?

Men i øvrigt – Allan – er der sket det her, at efter at jeg et par gange i den forløbne tid har haft den syge maskine koblet til routeren med et kabel – uden at opnå forbindelse til hjemmesiderne, så lykkedes det i sent i går at komme helt ud på nettet. Nu turnerede jeg rundt uden besvær– altså via kabel !!   (Hvorfor kunne PC’en ikke det de første to gange?) – Jeg går ud fra, at du kan bruge denne oplevelse til noget i dit diagnose-arbejde, - eller hvad?

M.v.h.  Leon

’¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤  Den syge PC  ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Værtsnavn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .:  Viviann     

Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcom 440x 10/100 Integr

ated Controller

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-11-43-6B-A5-89

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 2200B

G Network Connection

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-35-FB-E6-D3

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 31. august 2009 23:07:29

Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 1. september 2009 23:07:29==================================================== =======================

Liste over gr‘nseflader

Aktive ruter:

Netv‘rksdestination        Netmaske          Gateway       Gr‘nseflade  Metrikv‘rdi

0.0.0.0          0.0.0.0      192.168.0.1     192.168.0.8     30

127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1         1

192.168.0.0    255.255.255.0      192.168.0.8     192.168.0.8     30

192.168.0.8  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1         30

192.168.0.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8     30

224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.0.8     192.168.0.8     30

255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.0.8     192.168.0.8     1

Vedvarende ruter:

Ingen

’########################  Den raske stationære  ################

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]

(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Leon>cd\

C:\>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . :   Leon

Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 2:

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : 802.11g USB 2.0 Wireless LA

N Adapter

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-40-F4-B6-D4-48

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.4

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 31. august 2009 22:58:19

Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 1. september 2009 22:58:19 

-------------
Leon

Skrevet den: 31-August-2009 kl. 23:58

Hilsen Ole

M.v.h.  Leon 

Jamen det er jo bare at sætte et flueben, virker det ikke, ja så fjerner du det igen.

Vi skal jo have løst dit problem.

Jeg vil igen opfordre dig til at opdatere din maskine fra MS update med netværkskablet.

Hilsen Ole

Hej Ole!

Selv om jeg allerede to gange tidligere forgæves har forsøgt mig med at sætte et kabel mellem den syge PC og routeren, - det gav mig ingen forbindelse til hjemmesiderne, - så lykkedes det minsandten 3. gang. I går kom jeg igennem – altså via kabel ikke trådløst.  Så nu har jeg fulgt dit råd om en ”MS-update”. Desuden downloadede jeg også TDC-support, som jeg også kørte, men uden at det kunne afhjælpe noget.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 00:01

Hej igen, Leon.

Det er mærkeligt. Under punkt 2 er der et billede, hvor man skal give Netsupport tilladelse til at gå på Internettet, og under billedet er der denne tekst:

• Klik på Næste efter du har læst om Netsupport og firewalls

Når du klikker på Næste, kommer der en besked fra din firewall: et ukendt program forsøger at få adgang til internettet. Dette program er TDC Netsupport. Du skal tillade adgangen, ellers vil Netsupport ikke virke.

Så vidt jeg kan se på illustrationen, er der en Ja-knap. Men måske har du ingen Firewall?

Jeg forstår heller ikke svaret fra TDC Hotline. Netsupport skal jo netop bruges til at reparere din internetforbindelse.

Mon ikke Hotline kan lede dig igennem en manuel opsætning af din internetforbindelse?

Hej Vilhelm!

Tak for dine råd om installering af TDC-netsupport.  Men nu skal du høre. Det er efter to forgæves forsøg nu lykkedes mig at få hul igennem et kabel fra den syge PC til nettet; og dermed kunne jeg få direkte kontakt med TDC’s hjemmeside. Så kunne jeg – altså via kabel – downloade Netsupport. 

Dermed har dette problem løst sig selv – godt nok, synes du ikke?

En kørsel af programmet afhjalp dig ikke mine trådløse problemer.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 03:25
Dine resultater af 'route print' og 'ipconfig /all' modsiger stadig hinanden. De viser to vidt forskellige sæt ip-indstillinger. Det var det, der i første omgang fik mig til at spørge, om du måske skiftede mellem flere trådløse net. Men problemet med flere trådløse net har du jo løst, så der må være noget andet galt. Hvis jeg skal være ærlig, har jeg aldrig set noget lignende. Jeg ville nok forsøge at slette route-tabellen og lade Windows genskabe den. Prøv dette (flere af kommandoerne vil muligvis fejle):

Åbn en dos-prompt og skriv følgende kommandoer:
  route delete 0.0.0.0
  route delete 127.0.0.0
  route delete 192.168.0.0
  route delete 192.168.0.8
  route delete 192.168.0.255
  route delete 224.0.0.0
  route delete 255.255.255.255
Genstart computeren.
Kør en ny 'route print' og post resultatet her.

En anden mulighed vil være at slette netkortet i Enhedshåndtering og lade Windows finde det igen. Desværre har Windows en evne til at huske gamle indstillinger for netkort, selv om de har været afinstallerede, så det er heller ikke en idiotsikker metode.

Netværk med kabel:
Jeg har ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor det pludselig er begyndt at fungere med kabel.

Nodetype:
Så vidt jeg ved, har nodetype kun noget at gøre med de protokoller, der bruges til Windows fil- og printerdeling. Det burde ikke påvirke normal internettrafik.

Men når nodetype står til ukendt, er det en fejl. Ifølge http://support.microsoft.com/kb/310570 - denne side skyldes det, at nøglen " HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Netbt\P arameters\EnableProxy" er sat til en forkert værdi. Den skal være 0 eller 1. Artiklen gælder desværre kun for XP Professional, og du har sikkert XP Home. Desuden kan jeg fortælle, at jeg ikke selv har den omtalte nøgle på min computer, selv om det er en XP Professional. Så jeg har ikke umiddelbart nogen løsning - men det er som sagt heller ikke sikkert, at det er noget problem for dig, medmindre du vil bruge Windows fil- og printerdeling.

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 11:06
Til Leon

Hvor tit genstarter du computeren?
Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men der er færre fejlmuligheder, hvis du genstarter efter at have sat kabel til routeren, og genstarter igen når du vil køre trådløst.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 12:11

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Til Leon

Hvor tit genstarter du computeren?
Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men der er færre fejlmuligheder, hvis du genstarter efter at have sat kabel til routeren, og genstarter igen når du vil køre trådløst.

Hej Brixen! - Jeg har ikke haft for vane at genstarte i forbindelse med isætning og udtagning af kablet til routeren; men det kunne jeg jo begynde at gøre. Hvem ved?  Måske har du ret i, at det kunne betyde noget. Under alle omstændigheder prøver jeg det lige, når jeg får tid i aften.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 12:18

Dine resultater af 'route print' og 'ipconfig /all' modsiger stadig hinanden. De viser to vidt forskellige sæt ip-indstillinger. Det var det, der i første omgang fik mig til at spørge, om du måske skiftede mellem flere trådløse net. Men problemet med flere trådløse net har du jo løst, så der må være noget andet galt. Hvis jeg skal være ærlig, har jeg aldrig set noget lignende. Jeg ville nok forsøge at slette route-tabellen og lade Windows genskabe den. Prøv dette (flere af kommandoerne vil muligvis fejle):

route delete 0.0.0.0
  route delete 127.0.0.0
  route delete 192.168.0.0
  route delete 192.168.0.8
  route delete 224.0.0.0
Genstart computeren.

En anden mulighed vil være at slette netkortet i Enhedshåndtering og lade Windows finde det igen. Desværre har Windows en evne til at huske gamle indstillinger for netkort, selv om de har været afinstallerede, så det er heller ikke en idiotsikker metode.

Netværk med kabel:
Jeg har ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor det pludselig er begyndt at fungere med kabel.

Nodetype:
Så vidt jeg ved, har nodetype kun noget at gøre med de protokoller, der bruges til Windows fil- og printerdeling. Det burde ikke påvirke normal internettrafik.

Men når nodetype står til ukendt, er det en fejl. Ifølge http://support.microsoft.com/kb/310570 - denne side skyldes det, at nøglen " HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Netbt\P arameters\EnableProxy" er sat til en forkert værdi. Den skal være 0 eller 1. Artiklen gælder desværre kun for XP Professional, og du har sikkert XP Home. Desuden kan jeg fortælle, at jeg ikke selv har den omtalte nøgle på min computer, selv om det er en XP Professional. Så jeg har ikke umiddelbart nogen løsning - men det er som sagt heller ikke sikkert, at det er noget problem for dig, medmindre du vil bruge Windows fil- og printerdeling.

Hej Allan! - Ja, jeg synes også selv, at det er noget af en "suppedas", jeg er havnet i, og hvordan "i Helv . . . er det mon kommet dertil? - Jeg vil følge din seneste rådgivning, når jeg får bedre tid i aften eller i morgen formiddag. Jeg vender tilbage.

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 01-September-2009 kl. 17:48

route delete 0.0.0.0
  route delete 127.0.0.0
  route delete 192.168.0.0
  route delete 192.168.0.8
  route delete 224.0.0.0
Genstart computeren.

Netværk med kabel:

Nodetype:

Hej Allan! - Ja, jeg synes også selv, at det er noget af en "suppedas", jeg er havnet i, og hvordan "i Helv . . . er det mon kommet dertil? - Jeg vil følge din seneste rådgivning, når jeg får bedre tid i aften eller i morgen formiddag. Jeg vender tilbage.

M.v.h.  Leon 

Hej Allan! -  Nu har jeg kørt alle de der: "route delete". Den første svarede ikke noget som helst, den sidste meldte: "Forkert modtageradresse", alle de mellemliggende sagde: "Den angivne rute blev ikke fundet". Route print-resultatet derefter blev nedenstående:

M.v.h.  Leon

Liste over grænseflader
0x2 ...00 11 43 6b a5 89 ...... Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller - Min
iport til Packet Scheduler
0x3 ...00 0e 35 fb e6 d3 ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
- Miniport til Packet Scheduler
Aktive ruter:
Netværksdestination        ; Netmaske        &nbs p; Gateway       Grænseflade  Metrikvæ
rdi
          0.0.0.0          ; 0.0.0.0      192.168.1.1     192.168.1.3       25
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1       1
      192.168.1.0    255.255.255.0      192.168.1.3     192.168.1.3       25
      192.168.1.3  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1       25
    192.168.1.255  255.255.255.255      192.168.1.3     192.168.1.3       25
        224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.1.3     192.168.1.3       25
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.1.3        & nbsp;      2       1
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.1.3     192.168.1.3       1
Standardgateway:       192.168.1.1
Vedvarende ruter:
  Ingen

-------------
Leon

Skrevet den: 06-September-2009 kl. 23:26

route delete 0.0.0.0
  route delete 127.0.0.0
  route delete 192.168.0.0
  route delete 192.168.0.8
  route delete 224.0.0.0
Genstart computeren.

Netværk med kabel:

Nodetype:

M.v.h.  Leon 

Hej Allan! -  Nu har jeg kørt alle de der: "route delete". Den første svarede ikke noget som helst, den sidste meldte: "Forkert modtageradresse", alle de mellemliggende sagde: "Den angivne rute blev ikke fundet". Route print-resultatet derefter blev nedenstående:

M.v.h.  Leon

Liste over grænseflader
0x2 ...00 11 43 6b a5 89 ...... Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller - Min
iport til Packet Scheduler
0x3 ...00 0e 35 fb e6 d3 ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
- Miniport til Packet Scheduler
Aktive ruter:
Netværksdestination        ; ; Netmaske        & ;nbs p; Gateway       Grænseflade  Metrikvæ
rdi
          0.0.0.0          ; ; 0.0.0.0      192.168.1.1     192.168.1.3       25
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1       127.0.0.1       1
      192.168.1.0    255.255.255.0      192.168.1.3     192.168.1.3       25
      192.168.1.3  255.255.255.255        127.0.0.1       127.0.0.1       25
    192.168.1.255  255.255.255.255      192.168.1.3     192.168.1.3       25
        224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.1.3     192.168.1.3       25
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.1.3        & amp; nbsp;      2       1
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.1.3     192.168.1.3       1
Standardgateway:       192.168.1.1
Vedvarende ruter:
  Ingen

Hej Allan! - Så du mit svar til dig på din rådgivning den 1. september? Kan du bruge det til noget?  - Eller mangler du noget mere fra mig?

M.v.h.  Leon 

-------------
Leon

Skrevet den: 04-Oktober-2009 kl. 13:37
Undskyld den lange pause. Jeg har brugt al min ledige fritid på et lille selvbyggerprojekt den seneste måned og har derfor ikke været på recordere.

Det ser ud til, at det hjalp at slette dine ruter. Nu er der sammenhæng mellem oplysningerne fra ipconfig og fra route print. Men det løste ikke dit problem?

Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 01:11

Undskyld den lange pause. Jeg har brugt al min ledige fritid på et lille selvbyggerprojekt den seneste måned og har derfor ikke været på recordere.

Det ser ud til, at det hjalp at slette dine ruter. Nu er der sammenhæng mellem oplysningerne fra ipconfig og fra route print. Men det løste ikke dit problem?

Hej Allan! - Rart at høre fra dig igen. Du behøver ikke bede om undskyldning. Der findes jo også en verden uden for Recordere; det ved jeg! - Men som svar på dit spørgsmål: Nej, desværre intet her er ændret - og derfor heller ikke forbedret. Jeg har anskaffet et kabel, og lige nu fungerer den "syge" maskine så som fastnet-PC via kablet; så på sin vis er maskinen altså igen aktiv. Men - altså - jeg må tilstå, at nu er jeg blevet grebet af en slags "feber", der består i, at "det må da for pokker være muligt at koble maskinen til det trådløse net" på den ene eller den anden måde! - Allan; - der er altså gået sport i det her for mig! I must find a way! .  Kan du følge mig?  Hva' gør vi?

M.v.h. Leon

-------------
Leon

Skrevet den: 07-Oktober-2009 kl. 19:46
Lige nu må jeg indrømme, at jeg er blank - også fordi jeg lidt har mistet overblikket over, hvor langt vi kom.

Skrevet den: 08-Oktober-2009 kl. 00:01

Lige nu må jeg indrømme, at jeg er blank - også fordi jeg lidt har mistet overblikket over, hvor langt vi kom.

Hej Allan! - Jeg forstår så udmærket din bemærkning om at "miste overblikket". Jeg har det på samme måde. Men jeg er ganske vist heller ikke så meget prof. som du nok er. Hvis ikke jeg altså selv havde oplevet dette her, ville jeg nok have hævdet, at sådan en situation ikke kan opstå. - Nå, men nu vil jeg lige slå koldt vand i blodet; - og forsøge at tænke nyt - og køligt. Måske kan noget så dukke op!

Hvis du mener, at du - og vi - kunne komme videre, hvis jeg oplyste et eller andet, så sig endelig til. Du skal i hvert fald vide, at jeg er meget taknemmelig for din medvirken. Jeg kender dig jo i grunden ikke personligt, men trods det, synes jeg, at vi kommunikerer godt sammen; - tak for det Allan!

M.v.h.  Leon

-------------
Leon

Print side | Luk vindue