Problem med mkv2vob
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=63777
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 21:27
Emne: Problem med mkv2vob
Skrevet af: andefeldt
Emne: Problem med mkv2vob
Skrevet den: 29-Juli-2009 kl. 11:37
Jeg sidder og roder lidt med at rippe nogle dvd'er, så jeg kan streame dem på min PS3.
I første omgang har jeg benyttet DVDfab til at gemme hele dvd'en i en mkv fil. Desværre kan PS3 ikke afspille mkv filer, så jeg har valgt at lave filen om til en vob fil med programmet mkv2vob.
Det virker meget godt. DVDfab har også den fordel, at man kan brænde underteksten ind på filen (det, synes jeg, er meget rart). Problemet er blot, at DVDfab reencoder filmen til h264, hvilket tager godt 1,5 time for en 4 Gb film.
Jeg har så prøvet at bruge programmet makemkv, da det jo bare ripper en film på 5 min. Nu bliver man så nød til at vælge underteksten, når filmen kører, men det går nok. Problemet opstår, når jeg så prøver at lave mkv filen om til vob. mkv2vob giver mig denne besked:
"Unsupported Video Codec: MPEG2"
Det synes jeg, virker ret underligt. Kan det virkelig passe?
Jeg har også prøvet at downloade programmet WinMKV, men det kommer konstant med fejlmeddelelser, så det har jeg slet ikke fået i gang.
Tillægsspørgsmål til DVDfab: Hvorfor pokker kan det program ikke overføre filmen i den korrekte opløsning? Med makemkv er filmen 720x576, mens den med DVDfab bliver 720x420 (jeg kan ikke vælge 720x576).
------------- Anders
|
Svar:
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 29-Juli-2009 kl. 15:25
Hvis du har pakket en MPEG4 fil ned i mkv, så kan du ikke ligge den over i VOB, da VOB er MPEG2.
Tidsforbruget ved konvertering er ikke afhængig af filens størrelse, men antallet af billeder, billedernes størrelse (pixels), samt kvalitet (bitrate). Er filmen i bredformat eller 4:3?
|
Skrevet den: 29-Juli-2009 kl. 17:48
Jeg ved ikke, hvad makemkv pakker filmen ned i. Men jeg vil da tro, at det er MPEG2, da det jo kun tager 5-10 minutter at rippe dvd'en til en mkv fil. Der bliver ikke lavet nogen encoding.
mkv2vob skriver jo netop også, at MPEG2 er unsupported. Det er det, som jeg bare slet ikke forstår.
Filmen jeg har prøvet er i bredformat. Hvis jeg kører mkv filen fra DVDfab gennem fx. MediaInfo skriver MediaInfo, at videoen er i 720*420. Kører jeg mkv filen fra makemkv igennem, så får jeg at vide, at videoen er i 720*576. Igen, I don't understand!
Hvis man da bare kunne rippe en dvd på 5 min og samtidig få den re-encoded, så man kunne spare lidt plads ![](smileys/smiley2.gif)
------------- Anders
|
Skrevet den: 30-Juli-2009 kl. 10:59
Nej så er den ikke konverteret. Selvom VOB er MPEG2, så er MPEG2 ikke DVD/VOB, men nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger mkv2vob har, så der må være nogle guides på nettet til det.
720*576 er 4:3 og hvis den er i bredformat 1.78, så er 720*404 det rigtige format (720*400 re-encodet), så den ene koder de sorte bjælker med og den anden er står forkert. Jeg tror der er crop indstillinger der ikke er sat. Jeg kender ikke makemkv, så jeg ved ikke om det er muligt at finpudse noget før kodning.
Men det er rigtigt, det ville være rart hvis tingene tog 5 minutter ![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 12:49
Det er meget underligt.
Mediainfo skriver om makemkv filen, at det er 720x576 (16/9). Om dvdfab filen skriver Mediainfo, at det 720x420 (16/9).
Når jeg åbner makemkv filen med VLC bliver billedet næsten 2 gange så stort, som når jeg åbner dvdfab filen. Kører jeg VLC i fullscreen, så fylder begge billeder præcis det samme af skærmen! Jeg fatter minus af det her.
Nå, men jeg har opgiver mkv2vob, da det bare slet ikke vil arbejde sammen med mpeg2 (eller mpeg4) filer - kun h264 filer.
Jeg er derfor gået i gang med at rode med handbrake, men det kan desværre ikke klare dvd'er med kopibeskyttelse. Så jeg skal have gang i den helt store programpark efterhånden.
------------- Anders
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 13:00
andefeldt skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at rippe nogle dvd'er, så jeg kan streame dem på min PS3.
I første omgang har jeg benyttet DVDfab til at gemme hele dvd'en i en mkv fil. Desværre kan PS3 ikke afspille mkv filer, så jeg har valgt at lave filen om til en vob fil med programmet mkv2vob.
|
En DVD består jo af vob filer, så hvorfor ikke kopiere direkte uden at konvertere, medmindre formålet med ripningen er at få filmene til at fylde noget mindre. Hvis det sidste er tilfældet, så vil det jo tage tid samt gå ud over kvaliteten.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 13:12
fltk skrev:
En DVD består jo af vob filer, så hvorfor ikke kopiere direkte uden at konvertere, medmindre formålet med ripningen er at få filmene til at fylde noget mindre. Hvis det sidste er tilfældet, så vil det jo tage tid samt gå ud over kvaliteten.
|
Jeg vil fjerne unødvendige lydspor, undertekster og ekstramaterialer.
------------- Anders
|
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 13:21
Du kan bruge DVD Shrink eller CloneDVD til at lave et movie only rip hvor du fjerner lydspor og undertekster. Du kan vælge at lave ukomprimerede rips og jeg mener de kan pakke det i en ISO bagefter.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 13:24
Kim Jespersen skrev:
Du kan bruge DVD Shrink eller CloneDVD til at lave et movie only rip hvor du fjerner lydspor og undertekster. Du kan vælge at lave ukomprimerede rips og jeg mener de kan pakke det i en ISO bagefter.
|
Eller Nero Recode, som kan nøjagtig det samme.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 31-Juli-2009 kl. 15:12
Ok, der er en del programmer der kan det, jeg har ikke prøvet dem alle
|
|