Print side | Luk vindue

Hvilken DVB-T modtager

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=64079
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 17:56

Emne: Hvilken DVB-T modtager
Skrevet af: lsskaarup
Emne: Hvilken DVB-T modtager
Skrevet den: 04-August-2009 kl. 11:40

Så er det jo ved at være tiden, hvor man sådan rigtigt begynder at sætte sig ind i de forskellige boksen, som man kan få til modtagelse af det nye digital signal, inden det analoge bliver slukket.

Derfor vil jeg gerne bede om Jeres hjælp til at komme med forslag til 2 bokse. Det behøver ikke nødvendigvis være 2 ens maskiner.

Vi har nemlig 2 fjernsyn, som begge skal have adgang til signalet.

Et almindeligt fjernsyn (hedder det CRT???), som kun har analoge indgange -> Antenne, SCART o.l.

Samt en fladskærm af ældre dato, som er HD Ready.

I begge set-up er der en VHS, som måske stadig skal bruges. Jeg kan ikke rigtigt beslutte mig for at modtageren skal have harddisk eller udgang til VHS. Det kommer bl.a. an på prisen af modtageren.

I fladskærms set-up'et, er der surround anlæg, så kan modtageren sende lyden ud optisk, ville det være dejligt.

Derudover må de gerne være så fremtidssikret, som det nu kan lade sig gøre. Tænker her især på MPEG4, men jeg har ikke lige overblik over, hvad dansk TV har af planer i fremtiden.

Håber I kan komme med nogle forslag.

Svar:
Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-August-2009 kl. 14:09

Til det gamle CRT fjersyn  vil jeg foreslå at du straks køber en billig 200-300kr   MPEG-2 boks.  Der vil du så straks kunne se  DR1 DR2 TV2 og fra 1 nov evt. noget lokaltv.  Den vil forsætte med at virke indtil 2012.

Men vigtigst du vil få lidt erfaring med det digitale tv. Du kan prøve boksen på din flade og du kan opdage evt. antenneproblemer ol.

Det er 200-300 kr godt givet ud.  

Til din flade skal du bruge HDMI forbindelsen for at se  DR-HD kanalen som HD dvs. du skal have en godkendt boks.     

Men jeg ville vente indtil Boxers pakkepriser er kommet og indtil udbuddet af  Boxergodkendte MPEG-4 bokse er lidt større. Husk at DR og Boxer har samme krav til modtagere - så Boxergodkendt i Danmark betyder også DR godkendt.

Lars :)  

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 04-August-2009 kl. 14:29
De Boxer godkendte bokse kan opfylde dine behov med undtagelse af optisk lydudgang, de har analog og coaxial lydudgang. Du kan se dem her
http://www.netto-sat.dk/boxer_tv_jylland___fyn_digital_box_til_gratis_kanaler-c-161_162.html - http://www.netto-sat.dk/boxer_tv_jylland___fyn_digital_box_t il_gratis_kanaler-c-161_162.html
Med undtagelse af den øverste Strong, Digiality T-500 og Maximum T-1300 er disse godkendte.
Du kan også finde mpeg4 bokse, der ikke er Boxer godkendte. Ulempen ved disse er ingen kortlæser, og derfor ikke mulighed for TV2 hvis denne bliver betalingskanal. Derudover er det ikke alle ikke-godkendte mpeg4 bokse, der kan vise DR HD.
De to dyreste Sagem modtagere på listen har indbygget harddisk optager.
Det kan også fremhæves, at Sagem modtagerne og Hinke er de eneste med 2 scart stik, så vidt jeg er orienteret, men alle HD bokse har HDMI.
Som Reslfj siger, er det nok en god ide at starte med en af de billige mpeg2 bokse til det gamle fjernsyn. Den vil, som planerne ser ud nu, sikre dig tv indtil 2012, og på et gammelt tv har du alligevel ingen glæde af HD, men de andre nye DR kanaler kan den så heller ikke vise.

Skrevet af: lsskaarup
Skrevet den: 04-August-2009 kl. 15:21

Er der noget jeg skal være opmærksom på vedrørende den billige MPEG2-boks, eller kan jeg bare vælge "den første den bedste" hos den lokale elektronik-pusher?

Med hensyn til lydudgange, så kan mit anlæg også tage coaxial, hvis ikke det allerede er optaget, til noget andet. Det kan jeg selvfølgelig ikke lige huske...

Men jeg er sådan set også klar over at jeg skal vente til Boxer begynder at komme med noget seriøst. Men de burde da snart komme med noget ordentligt, der er trods alt ikke mange måneder til det analoge signal slukkes...

Overvejer også lidt at bygge et medie center i stedet for. Det bliver godt nok hurtigt dyrt, men så kan jeg også samle flere ting i en boks.

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 04-August-2009 kl. 15:47
Jeg vil anbefale følgende til overvejelse, hvis du vil være fremtidssikret, så godt som det nu kan lade sig gøre.

1. Det skal være en DVB-T modtagerboks der kan behandle MPEG4 og dermed MPEG2.
Kun med en MPEG4-boks kan du fra 1. nov. 2009 modtage de 3 nye DR-kanaler, Folketingskanalen, DR Update og betalingskanalerne fra Boxer Tv. Fra 2012 vil alt blive sendt i MPEG4.

2. Boksen bør måske være en HD-boks. Alle bokse godkendt af Boxer TV er HD-bokse. HD-bokse bruges primært til at modtage og få vist HD-udsendelser i et HD Ready tv. Men med en HD-boks forbundet via scartkabel til dit billedrørsfjernsyn er det muligt at se HD-udsendelser i standard-billedopløsning. HD-udsendelser begynder for alvor fra DR og TV2 i 2012, men fra 1. nov. 2009 vil DR sende noget HDTV i en ny HD-kanal.

3. Kan vise danske undertekster og har MHP som muliggør elektronisk programguide (EPG), tjenesterne DR Extra, TV2 Extra, Tegnsprogstolkning, tekst-tv for hørehæmmede m.m.

4. Skal have Viaccess kortlæser hvis du vil abonnere på Boxer TV's betalingskanaler. Tegner du et Boxer-abonnement, kan du få en boks gratis eller med nedslag.
Boksen bør vist have Viaccess kortlæser selv om du ikke vil abonnere på Boxer-kanaler. For et bredt TV2-medieforlig i Folketinget medfører at folk uden betalingskanaler skal have et kort til deres boks, så at de fra 1. jan. 2012 kan modtage betalingskanalen TV2 gratis. Det forstår man nok?

5. Skal måske være med indbygget harddisk (PVR), som gør det muligt at pausere, optage og afspille en tv-udsendelse. Måske har du brug for en twin tuner, dvs. en boks med 2 tunere, for så kan du optage en og afspille en anden udsendelse samtidig.

6. En digital boks bør kunne tilsluttes eksisterende video- eller dvd-udstyr og musikanlæg.

7. Har du brug for det, findes der bokse der kan modtage satellitkanaler via parabol og digitale kanaler via egen antenne.

8. Kig efter elsparemærket/svanemærket/EU-energimærket.

9. Få råd i forretningen om valg og tilslutning af antenne, video, dvd, musikanlæg, modtagelse af digitalt tv fra nabolande.

10. Det anbefales at skifte til digital modtagelse på alle tv i hjemmet samtidig. Og vent ikke for længe: der kan opstå flaskehalse.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 05-August-2009 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af lsskaarup lsskaarup skrev:

Er der noget jeg skal være opmærksom på vedrørende den billige MPEG2-boks, eller kan jeg bare vælge "den første den bedste" hos den lokale elektronik-pusher?

Ja, du skal sikre dig den understøtter undertekster, det er vist nok ikke alle der gør. Vælg ikke den allerbilligste, sådan en kan også fungere dårligt og give dig en dårlig oplevelse.
Til et gammelt fjernsyn er en mpeg2 godt nok indtil 2012, specielt hvis det er et sekundært tv, vær dog opmærksom på, at den ikke kan vise de nye DR kanaler og ej heller DR Update fra november.

Til din fladskærm vil jeg absolut anbefale en mpeg4 HD boks. Med hensyn til at vente eller ej kan jeg ikke se andre grunde til at vente, end at priserne måske falder lidt endnu inden november, og at du kan få en billig boks sammen med et Boxer abonnement. Venter du for længe, bliver det måske svært at få fat i en.

Skrevet den: 05-August-2009 kl. 14:09
Pas også på ved køb af DVB-T MPEG4-bokse. Der er et par stykker der IKKE understøtter modtagelse af HDTV. Således Hinke HT0100 og Strong STR8010. Bokse der understøtter HD-signalmodtagelse kendes på at de ikke blot har scart-, men også hdmi-udgang.

Skal der spares, må det være let at finde en gratis MPEG2-boks hos venner eller bekendte, der har fået en MPEG4-boks eller et tv med indbygget tuner.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 07-August-2009 kl. 20:32
Please, hjælp! Svar på nedenstående spørgsmål er vigtigt for mig lige nu:

Ovenstående liste på 10 punkter skal indgå i en vejledning jeg laver. Jeg har et spørgsmål vedr. punkt 2:

Er det sådan, at ALLE digitale DVB-T MPEG4-bokse kan modtage HDTV-signaler (720p eller 1080i)? 

Kan man sige det på den måde, at MPEG4-bokse med HDMI-udgang er HD-bokse (er HD-ready), og at MPEG4-bokse uden HDMI-udgang, men med scart-udgang, godt kan modtage 720p/1080i-signaler og vise dem som SDTV via scart-udgangen?

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 08-August-2009 kl. 11:43
Desværre savner jeg stadig svar på ovenstående spørgsmål, der er foranlediget af Forbrugerstyrelsens fremstilling af sin test af digitale modtagerbokse fra i går:

Funktioner og tilbehør
11 af boksene i testen kan modtage de nye MPEG4 http://www.forbrug.dk/test/testbasen/digi-modtagerbokse/digimodt-ordbog/#mpeg4" tabindex="1 - signaler. To af disse bokse er dog ikke HD-ready, men viser HD-signaler i almindelig standardopløsning (SD). Det betyder, at de vil kunne modtage eventuelle gratiskanaler i HD og vise dem i almindelig opløsning. Det kan være en udmærket løsning  fx til billedrørs-tv, hvor man alligevel ikke får glæde af HD-kvaliteten.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 12-August-2009 kl. 22:47

Til ovennævnte spørgsmål, som jeg her vil gentage:

Er det sådan, at ALLE digitale DVB-T MPEG4-bokse kan modtage HDTV-signaler (720p eller 1080i)? 
Kan man sige det på den måde, at MPEG4-bokse med HDMI-udgang er HD-bokse (er HD-ready), og at MPEG4-bokse uden HDMI-udgang, men med scart-udgang, godt kan modtage 720p/1080i-signaler og vise dem som SDTV via scart-udgangen?

er der kommet et interessant svar, idet reslfj (Lars) i en kommentar i Forsidens debat om Forbrugerstyrelsen test af DVB-T modtagerbokse skriver 11-08-2009 21:13:

På denne STRONG http://www.strong.tv/EN/index.html - - http://www.strong.tv/scripts/catalog.rex?FUNC=1&Ctry_Id= 1&RECNO=708 er det angivet at SRT understøtter "H.264/AVC Main Profile and High Profile@Level 3 for H.264/AVC and MPEG-2 Main Profile@Main Level for MPEG-2" . . . . . . . . . . . . . . . Men Level 3 er IKKE HD - og boksen kan ikke ifølge spec modtage og nedskalere DR-HD eller - værre - den kan ikke bruges når DR1/DR2 overgår til HD i 2012. Jeg vil fastholde denne boks er snyd af forbrugerne. Lars :)

Tak til Lars.

Det er altså i det mindste en DVB-T MPEG4 boks, nemlig STRONG SRT 8010, som ikke har mulighed for at modtage et HD-signal og nedskalere det til et analogt SDTV-signal på en scartudgang.

Det samme må være tilfældet for DVB-T MPEG4 boksen Hinke HT0100.   Hinke fremfører det selv på sin side http://hinke.dk/ - http://hinke.dk/

Den kan ikke modtage DR's kommende HD kanal. Det kræver en anden modtagerboks.
Modtagerboksen understøtter MPEG4 i almindelig SD opløsning og har derfor kun scart og video udgange, typisk til små TV og billedrørs TV.

og det fremgår af produktbladet for Hinke HT 0100  at

MPEG-2 ISO/IEC 11172_2 , ISO/IEC 13818-2MP@ML

H.264 MP/HP @ Level 3

Man bør derfor holde sig fra boksene, hvis man ønsker at modtage HDTV-kanaler, herunder DR1, DR2 og TV2 efter 2012.

Det ser ud til at de øvrige DVB-T MPEG4 bokse godt kan modtage HDTV og sende det nedskalerede signal via en scartudgang til et billedrørsfjernsyn. Disse bokse markedsføres sædvanligvis som HD-bokse. Alle bokse godkendt af Boxer TV er HD-bokse.

Jeg går ud fra at MPEG4 HD-bokse kendes på at de har HDMI-udgang.

Jeg har skrevet til Forbrugerstyrelsen, Monica Andersen, om denne sag.

......

Forbrugerstyrelsen har nu svaret bekræftende tilbage på denne måde:

< http-equiv="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="OpenOffice.org 3.1 (Win32)">< style ="text/css">

Kære Vilhelm

Du har ret i, at der er en fejl i formidlingen af testen. Vi har rettet den omtalte passage, så det er tydeligt, at de to omtalte bokse ikke kan nedskalere signalet fra HD til SD. Dette bakkes også op af den tekniske rapport fra laboratoriet.

Vi beklager fejlen.

Med venlig hilsen

Monica Andersen

Specialkonsulent

....

Forbrugerstyrelsen skriver nu således:

Funktioner og tilbehør
11 af boksene i testen kan modtage de nye http://www.forbrug.dk/test/testbasen/digi-modtagerbokse/digimodt-ordbog/#mpeg4" tabindex="1 - MPEG4 signaler. To af disse bokse er dog ikke http://www.forbrug.dk/test/testbasen/digi-modtagerbokse/digimodt-ordbog/#hdtv" tabindex="1 - HD-ready , og kan altså ikke modtage signaler i HD.  Det betyder, at den nye kanal DR-HD ikke vil kunne ses med disse bokse. De andre nye kanaler vil man dog kunne modtage, så længe udsendelserne ikke er i HD.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: per olsen
Skrevet den: 19-August-2009 kl. 12:26

hvis du har bare lidt dårligt signal skal du holde dig fra den billige

United mpeg 2 modtager fra  jem og fix.....

den har hos mig mange digitale firkanter og min

samsung med indbygget tuner køre uden problemer.

Print side | Luk vindue